Sammenfatning af Miljøministeriets bidrag (§ 23) til finanslovsforslaget for 2013
På finanslovsforslaget iværksættes der inden for Miljøministeriets bevilling nye initiativer medfokus på vandteknologi, bæredygtig skovdrift samt til at sikre en langsigtet balance i Natur- ogMiljøklagenævnet økonomi.Bevillingsudviklingen
Miljøministeriets nettobevilling (udgifter fratrukket indtægter) på finanslovsforslaget er ca. 1,9mia. kr. i 2013. Der er samlet set udgifter for godt 3,7 mia. kr. og indtægter for 1,8 mia. kr.Størstedelen af indtægterne stammer fra EU (Grøn Omstilling) samt salg af træ fra statsskovene.Nettobevillingen i 2013 på FFL13 er forbedret med ca. 70 mio. kr. i løbende priser sammenlignetmed 2013 på FL12. Bevillingen falder dog stadig mellem 2012 og 2013 med ca. 160 mio. kr.Indsatserne der bidrager til Grøn Omstilling er foreløbig teknisk videreført for 2014 og derefter.Nye indsatser
Der er indarbejdet følgende nye initiativer på finanslovsforslaget:Der er afsat i alt 16,7 mio. kr. i 2012 og 2013 til at understøtte etableringen af et virtueltNationalt Testcenter for Vand- og Klimatilpasning samt give støtte til teknologiudvikling.Der er tilført ca. 57 mio. kr. i 2013-2016 til Natur- og Miljøklagenævnet. Midlerne skal sikrerbalance mellem forventet sagstilgang, produktivitet og sagsbehandlingstider.Der er afsat 10,0 mio. kr. årligt i 2013-2015 til bæredygtig skovdrift.I forbindelse med energiaftalen for 2012-2020 er Naturstyrelsen blevet tilført 6,6 mio. kr.årligt til videreførelse af biogasrejsehold og vindmøllesekretariat.Der er prioriteret 5,5 mio. kr. til fortsættelse af de nuværende aktiviteter vedr. bæredygtigegrønne indkøb, herunder forum og partnerskab.Endvidere styrkes kommunernes indsats i forhold til beskyttet natur og vandmiljø med godt 100 mio.kr. årligt i perioden frem mod 2015, og der er aftalt et takstfinansieret løft på 2,5 mia. kr. i 2013 tilkommunernes klimatilpasningsindsats for spildevand.Interne omprioriteringer
I forbindelse med udarbejdelsen af finanslovsforslaget 2013 er der på Miljøministeriets ogFødevareministeriets område foretaget en analyse af afløbet på de enkelte tidligere Grøn Vækst-ordninger. Dette er gjort for at sikre, at midlerne fortsat udnyttes hensigtsmæssigt og underhensyn til de politiske målsætninger.For de ordninger, der ikke har haft det forventede afløb og hvor uforbrugte midler ikke harbetydning for målsætningen er midlerne blevet omprioriteret til øvrige finansieringsbehov underGrøn Vækst. I den forbindelse er ordningen vedr. fortidsminder nedlagt. På Miljøministerietsområde er midlerne blandt andet omprioriteret til at sikre en langsigtet balance i Natur- ogMiljøklagenævnet økonomi, således at unødige sagspukler kan undgås.Endvidere er der omprioriteret midler internt i Naturstyrelsen til at sikre en øget biodiversitetgennem tilskud til bæredygtig skovdrift.