Miljøudvalget 2011-12
MIU Alm.del Bilag 431
Offentligt
1140406_0001.png
1140406_0002.png
1140406_0003.png
1140406_0004.png
1140406_0005.png
1140406_0006.png
ForslagtilLov om ændring af miljøbeskyttelsesloven(Justering af godtgørelsesordningen i forbindelse med boringer)
§1
I lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 879 af 28. juni 2010, som ændret bl.a. ved §6 i lov nr. 553 af 1. juni 2011 og senest ved lov nr. 446 af 23. maj 2012, foretages følgendeændringer:
1.I§ 21 b, stk. 1,ændres»etvandindvindingsanlæg« til:»enboring«, i§ 21 b, stk. 2,ændres»vandindvindingsanlægget«til:»boringen«, § 64 c, stk. 1,ændres»pervandindvindingsanlæg« til:»perboring« og i§ 64 c, stk. 3,ændres»vandindvindingsanlæg«til:»boringer«.
2.I§ 64 c, stk. 1,indsættes som2.og3. pkt.:»Godtgørelseudbetales kun til ejere af grunde, hvorpå en boring er beliggende. Ejes denpågældende grund af et alment vandforsyningsanlæg, udbetales godtgørelsen til den grundejer, somejer den største del af det areal, der omgiver vandforsyningsanlæggets grund inden for en radius på25 meter fra boringen.«3.§64 c, stk. 2,affattes således:»Stk. 2.Den grundejer, som er omfattet af § 21 b, stk. 1, og som i forbindelse medrådighedsindskrænkninger allerede har modtaget godtgørelse herfor, er ikke berettiget til en årliggodtgørelse efter stk. 1.«§2Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2013.Stk. 2.Med hensyn til krav på godtgørelse for kalenderåret 2013 har loven virkning for krav, derfremsættes efter 1. september 2012.
J nr. NST-400-00061
2
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger til lovforslaget1. Indledning2. Gældende ret3. Lovforslagets udformning4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.6. Administrative konsekvenser for borgerne7. Miljømæssige konsekvenser8. Forholdet til EU-retten9. Hørte myndigheder og organisationer10. Sammenfattende skema
1. IndledningMed vedtagelse af lov nr. 553 af 1. juni 2011 om ændring af lov om naturbeskyttelse, lov omplanlægning, lov om vandløb og forskellige andre love (Grøn Vækst) blev der imiljøbeskyttelseslovens § 21 b indført et forbud mod erhvervsmæssig og offentlig anvendelse afpesticider, gødskning og dyrkning inden for en beskyttelseszone på 25 meter omkring boringer, derindvinder vand til almene vandforsyningsanlæg.Samtidig blev der i miljøbeskyttelseslovens § 64 c indført en lovbestemt og standardiseretgodtgørelse (429 kr. årligt) til dækning af det tab, som følger af forbuddet i § 21 b. Det fremgår afforarbejderne til loven (lovforslag L165 samling 2010-2011), at kun den ejer af en grund, der eromfattet af § 21 b, og som har en boring på sin grund, har krav på godtgørelse i henhold til § 64 c.Efter lovens vedtagelse blev Miljøministeriet opmærksom på, at vandforsyningsselskaberne ved ca.50 % af boringerne har opkøbt det areal, hvorpå boringen er beliggende.Ejere af grunde, der omgiver det areal, hvorpå boringen er beliggende har således efter gældende retikke krav på godtgørelse efter § 64 c.Med lovforslaget indføres der mulighed for, at ejeren af størstedelen af den grund, som er omfattetaf miljøbeskyttelseslovens beskyttelseszone på 25 meter omkring boringer, der indvinder vand tilalmene vandforsyningsanlæg, får krav på godtgørelse i de tilfælde, hvor et vandforsyningsselskab
3
har opkøbt det areal, hvorpå boringen er beliggende. Godtgørelsesreglerne bliver hermed bragt ioverensstemmelse med intentionen med lovændringen i 2011.Herudover indebærer lovforslaget, at der foretages en række sproglige præciseringer i § 21 b samt §64 c.2. Gældende retEfter miljøbeskyttelseslovens § 21 b må der ikke inden for en radius af 25 meter fra etvandforsyningsanlæg, der indvinder grundvand til almene vandforsyningsanlæg foretagesanvendelse af pesticider, dyrkning og gødskning til erhvervsmæssige og offentlige formål.I § 21 b, stk. 2, fastsættes det, at 25 meters beskyttelseszonen ikke gælder i en situation, hvor enkommunalbestyrelse efter § 24, stk. 1, har udstedt et påbud eller nedlagt et forbud, som er gældendelængere væk end 10 m fra vandindvindingsanlægget, og som indebærer en tilsvarenderådighedsindskrænkningEfter § 64 c, stk. 1, udbetaler almene vandforsyningsanlæg en årlig godtgørelse på 429 kr. pervandindvindingsanlæg til den grundejer, som omfattes af § 21 b. Det fremgår af forarbejderne tilloven (lovforslag L 165 samling 2010-2011), at kun den ejer af en grund, der er omfattet af § 21 b,og som har en boring på sin grund, har krav på godtgørelse i henhold til § 64 c.I § 64 c, stk. 2, fastsættes det, at den grundejer, der er omfattet af § 21 b, og som i forbindelse meden frivillig aftale om en tilsvarende rådighedsindskrænkning allerede har modtaget en kompensationherfor, ikke er berettiget til en årlig godtgørelse efter stk. 1.I § 64 c, stk. 3 og stk. 4, er det fastsat nærmere om udbetalingen af godtgørelsen. Det følger heraf, atansøgning om godtgørelse for kalenderåret 2012 senest 1. september 2012 skal fremsættes over fordet almene vandforsyningsanlæg, som ejer boringen. Kravet skal fremsættes skriftligt og skalindeholde en angivelse af navn, adresse, ejerlav, matrikelnummer og antallet afvandindvindingsanlæg, der er omfattet af § 21 b .Satsen reguleres årligt med den i de successivtoffentliggjorte forslag til finanslov fastsatte sats for det generelle pris- og lønindeks medniveaukorrektion. Regulering efter 1. pkt. foretages første gang med virkning for 2012.3. Lovforslagets udformningLovforslaget indebærer, at det præciseres i lovteksten, at det som udgangspunkt kun er ejere afgrunde, hvorpå en boring er beliggende, der har krav på godtgørelse.Som en undtagelse hertil foreslås det, at det i de tilfælde, hvor boringen er beliggende på en grundejet af et alment vandforsyningsanlæg, udbetales godtgørelsen til den grundejer, som ejer denstørste del af det areal, der omgiver vandforsyningsanlæggets areal inden for en radius på 25 meterfra boringen.Lovforslaget indebærer endvidere, at begrebet ”vandindvindingsanlæg” ændres til ”boring”.Hermed præciseres, at 25 meters beskyttelseszonen gælder om hver enkelt boring, der indvindervand til almene vandforsyningsanlæg. Et vandindvindingsanlæg kan bestå af flere boringer ogtekniske installationer, såsom rør og selve vandværket. Med præciseringen gøres det klart, at
4
beskyttelsen gælder den enkelte boring. Det foreslås ligeledes, at det præciseres, at der betalesgodtgørelse per boring.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for det offentlige udover dekonsekvenser, der fulgte af lovændringen fra 2011.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet udover dekonsekvenser, der fulgte af lovændringen fra 2011. Det skønnes, at lovforslaget - ioverensstemmelse med intentionen med lovændringen fra 2011 - vil indebære antallet afgrundejere, der får har krav på godtgørelse stige med ca. 2000. Godtgørelse til disse ca. 2000grundejere skal som den øvrige godtgørelse betales af vandforsyningsselskaberne, hvilket ogsåfremgår af lovændringen fra 2011.6. Administrative konsekvenser for borgereLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgere.7. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.8. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU retlige aspekter.9. Hørte myndigheder og organisationer mv.[…]
5
10. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/MindreudgifterØkonomiskekonsekvenser for stat,kommuner og regionerAdministrativekonsekvenser for stat,kommuner og regionerØkonomiskekonsekvenser forerhvervslivetAdministrativekonsekvenser forerhvervslivetMiljømæssigekonsekvenserAdministrativekonsekvenser forborgerneForholdet til EU-rettenIngenNegative konsekvenser/merudgifterIngen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
IngenIngenIngen
IngenIngenIngen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
6
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1Til nr. 1.Der foreslås en række sproglige præciseringer. Det præciseres, at beskyttelseszonen gælder om deenkelte boringer, der indvinder vand til et alment vandforsyningsanlæg. På samme måde foreslåsdet, at der ydes godtgørelse per boring og ikke per vandforsyningsanlæg.Til nr. 2.Lovforslaget præciserer, at det som udgangspunkt er en betingelse for at kunne søge omgodtgørelse, at grundejeren har boringen på sin grund. Den gældende retstilstand opretholdes medhensyn til de situationer, hvor en ejer af en ejendom har én eller flere boringer på sin ejendom tætpå skel, og hvor 25 meters beskyttelseszonen berører en naboejendom. I dette tilfælde vil det alenevære den grundejer, som har en boring beliggende på sin ejendom, der har mulighed for at opnågodtgørelse. Dog undtager lovforslaget udtrykkeligt den situation, hvor et vandforsyningsselskabhar opkøbt det areal, hvorpå boringen er beliggende. I en sådan situation vil den grundejer, der ejerden største del af det areal, der er omfattet af 25 meters beskyttelseszonen, kunne gøre krav pågodtgørelse.I det tilfælde, hvor boringen f.eks. er beliggende ved skel, og vandforsyningen har opkøbt et arealpå 10 meter omkring boringen, vil 25 meters zonen ofte omfatte mere end én grund. I en sådansituation udbetales godtgørelsen til den grundejer, som ejer den største del af det areal, der omgivervandforsyningsanlæggets grund inden for en radius på 25 meter fra boringen. Eventuelle øvrigelodsejere vil ikke være berettiget til godtgørelse.Til nr. 3Det fremgår af den gældende § 64 c, stk. 2, at den grundejer, som i forbindelse med en frivilligaftale om en rådighedsindskrænkning har modtaget kompensation, ikke har krav på godtgørelseefter § 64 c, stk. 1.Lovforslaget indebærer, at også den grundejer, der er blevet pålagt rådighedsindskrænkninger imedfør af § 24 eller § 26 a og har fået erstatning ikke har krav på godtgørelse efter § 64 c, stk. 1. Påden måde afskæres muligheden for, at en grundejer opnår godtgørelse to gange.
Til § 2Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft den 1. januar 2013.I stk. 2 foreslås det, at loven får virkning for krav, der fremsættes efter den 1. september 2012.Dette indebærer, at krav for kalenderåret 2013, der bliver fremsat overfor et vandforsyningsselskabefter den 1. september 2012, skal behandles i henhold til de foreslåede bestemmelser, når loventræder i kraft den 1. januar 2013. Udbetaling efter de nye regler kan således først finde sted efter 1.januar 2013.[Paralleltekst indsættes]