Miljøudvalget 2011-12
MIU Alm.del Bilag 428
Offentligt
1139241_0001.png
1139241_0002.png
1139241_0003.png
1139241_0004.png
1139241_0005.png
1139241_0006.png
1139241_0007.png
1139241_0008.png
1139241_0009.png
1139241_0010.png
1139241_0011.png
1139241_0012.png
1139241_0013.png
Fremsat den xx. oktober 2012 af miljøministeren (Ida Auken)ForslagtilLov om ændring af lov om miljøbeskyttelse(Gebyrdækning af indsamleruddannelse og virksomheders adgang til genbrugspladser på tværs afkommunegrænser)§1I lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 879 af 26. juni 2010, som ændret senest ved § 4i lov nr. 580 af 18. juni 2012, foretages følgende ændringer:1.I§ 7,indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:»Stk.4.Ministeren kan fastsætte regler om gebyr til dækning af omkostningerne ved ordningen forundervisning og udstedelse af bevis for at kunne forestå indberetning af data og miljømæssigforsvarlig håndtering af genanvendeligt erhvervsaffald, jf. stk. 3, nr. 4. Gebyrerne opkræves efterbestemmelserne i § 88.«Stk. 4-6 bliver herefter stk. 5-7.2.I§ 7, stk. 5,der bliverstk. 6,ændres ”stk. 4” til: ”stk. 5”.3.I§ 7, stk. 6, der bliver stk. 7,ændres to steder ”stk. 4” til: ”stk. 5”4.I§ 45, stk. 2, nr. 3,indsættes efter ”herunder”: ”for virksomheder, der ikke er hjemmehørende ikommunen,” og ”pligten til at begrænse denne adgang” ændres til: ”samt omkommunalbestyrelsens pligt til at begrænse adgangen til genbrugspladser i kommunen”.
§2Loven træder i kraft den xxx.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. IndledningLovforslaget indeholder forslag til ændring af lov om miljøbeskyttelse på to områder, som vedrøreraffald.
1.1. Gebyr til dækning af omkostninger i forbindelse med indsamleruddannelsenFormålet med lovforslaget er for det første at tilvejebringe hjemmel for ministeren til at fastsætteregler om opkrævning af gebyr til dækning af omkostningerne ved ordningen for uddannelse af ogudstedelse af bevis for at kunne forestå indberetning af data og miljømæssig forsvarlig håndtering afgenanvendeligt erhvervsaffald, (herefter indsamleruddannelsen).I forbindelse med den nye organisering af affaldssektoren, der bl.a. indebar en styrket konkurrenceog øget gennemsigtighed på markedet for genanvendeligt erhvervsaffald, blev der tilvejebragthjemmel for miljøministeren i lov om miljøbeskyttelse jf. lov nr. 512 af 12. juni 2009, (hereftermiljøbeskyttelsesloven) til at fastsætte regler om, at der i virksomheder, der forestår indsamling afgenanvendeligt erhvervsaffald skal være mindst én person i ledelsen, som skal have bevis for atkunne forestå indberetning af data og miljømæssig forsvarlig håndtering af affaldet(indsamleruddannelsen).Formålet var at sikre, at indsamlingsvirksomhederne havde og har kendskab til en miljømæssigforsvarlig håndtering af affald og kendskab til at indberette data til Affaldsdatasystemet, som er etnationalt register over data om affald, som netop blev oprettet i forbindelse med den nyeorganisering af affaldssektoren.Det var samtidig med lovforslaget forudsat, at AMU-systemet skulle udbyde og finansiereuddannelsen, hvorfor der ikke samtidig blev tilvejebragt hjemmel i miljøbeskyttelsesloven tilgebyrdækning af indsamleruddannelsen. Uddannelsen i AMU-regi måtte imidlertid opgives isommeren 2010, da denne løsning viste sig at være mere omkostningskrævende end forudsat.Uddannelseskonceptet skulle på den baggrund ændres, og Miljøministeriet vil derfor i stedet foreståudviklingen af et digitalt indsamleruddannelsessystem. Det er tanken, at uddannelsen bliver tilbudtsom e-learning, og at prøven for at opnå beviset ligeledes vil kunne tages digitalt.Selve udviklingen af det digitale uddannelsessystem finansieres af midler fraVirksomhedsordningen. Omkostningerne til den løbende opdatering og videreudvikling af systemet,kan imidlertid ikke finansieres af midler fra Virksomhedsordningen.På den baggrund foreslås det, at der opkræves gebyr hos virksomhederne til dækning afomkostninger til den løbende opdatering af uddannelsessystemets faglige indhold som følge afregelændringer, omkostninger til drift af betalingsløsning og til uddannelses- og prøvesystemetsserverdrift samt øvrige omkostninger knyttet til videreudvikling af uddannelsessystemet.1.2. Adgang på tværs af kommunegrænserFormålet med lovforslaget er endvidere at give virksomheder adgang til de kommunalegenbrugspladser på tværs af kommunegrænser.Forslaget er omfattet af den politiske aftale af 1. juli 2011 om etablering af en tilmeldeordning forvirksomheders adgang til genbrugspladsen mellem den daværende VK-regering,Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Det Radikale Venstre, hvorefterder bl.a. skal etableres mulighed for, at kommunerne kan give adgang til genbrugspladsen forvirksomheder beliggende i andre kommuner.
Baggrunden for forslaget er, at virksomheder i dag ikke har adgang til kommunernesgenbrugspladser i de kommuner, hvor virksomhederne ikke er hjemmehørende. Dette betyder bl.a.,at virksomheder, som foretager arbejde i en anden kommune end sin hjemkommune og gerne vilgøre brug af en genbrugsplads, er nødsaget til at transportere sit affald til genbrugspladsen ihjemkommunen, frem for at transportere affaldet til genbrugspladsen i den kommune, hvor arbejdetudføres. Dette problem gør sig f.eks. gældende for visse håndværksvirksomheder.Det foreslås på den baggrund, at miljøministeren bemyndiges til at fastsætte regler omkommunalbestyrelsens pligt til at give virksomheder, der ikke er hjemmehørende i kommunen,adgang til kommunens genbrugspladser, mv. Sigtet hermed er således at give de virksomheder, derikke er hjemmehørende i kommunen, adgang til kommunens genbrugspladser på lige fod med devirksomheder, der er hjemmehørende i kommunen.2. Lovforslagets indhold2.1. Gebyr til dækning af omkostninger i forbindelse med indsamleruddannelsen2.1.1. Gældende retDen gældende miljøbeskyttelseslovs § 44, stk. 4, indeholder hjemmel for ministeren til at fastsætteregler om godkendelse som indsamlervirksomhed for genanvendeligt erhvervsaffald, herunder påhvilke vilkår en godkendelse kan meddeles.Den gældende lovs § 7, stk. 3, nr. 4, indeholder endvidere hjemmel for miljøministeren til, atfastsætte regler om, at der i virksomheder, der forestår indsamling af genanvendeligt erhvervsaffald,skal være mindst én person med ledelsesansvar for indsamlingen, som skal have bevis for at kunneforestå indberetning af data og miljømæssig forsvarlig håndtering af affaldet, herunder om krav omundervisning og om opnåelse af bevis.Baggrunden for bemyndigelsesbestemmelsen i § 7, stk. 3, nr. 4, er, at det er væsentligt, atindsamlingsvirksomheder, der indsamler genanvendeligt erhvervsaffald, herunder transportererdette, også har det fornødne kendskab til, hvordan affaldet håndteres miljømæssigt forsvarligt. Deter samtidigt væsentligt, at indsamlingsvirksomhederne, som bl.a. har ansvaret for at indberette dataom affald for affaldsproducenterne, er i stand til at foretage korrekt indberetning af data tilAffaldsdatasystemet, som er et nationalt register over data om affald, som netop blev oprettet iforbindelse med den nye organisering af affaldssektoren. De indberettede data skal bruges tilkommunernes affaldsplanlægning og tilsyn med virksomhederne samt til opfyldelse af visse afMiljøstyrelsens indberetningsforpligtigelser til EU.Bemyndigelsen i § 7, stk. 3, nr. 4, og § 44, stk. 4, er udnyttet til at fastsætte regler i den gældendeaffaldsbekendtgørelse om krav om bevis for indsamleruddannelse eller kvalifikationer, som kansidestilles hermed, som et vilkår for en virksomheds godkendelse som indsamlingsvirksomhed.Reglernes ikrafttrædelse er udskudt til 1. januar 2014, idet uddannelsen først skal etableres.Det er tanken, at indsamleruddannelsen vil blive tilbudt som e-learning, og at prøven for at opnåbeviset ligeledes vil kunne tages digitalt.
Det er endvidere tanken, at det vil være valgfrit enten at tage uddannelsen og afslutte den med enprøve, eller gennemføre den afsluttende prøve uden at have gennemført et uddannelsesforløb.Baggrunden for denne valgmulighed er, at nogle virksomheder allerede har en god erfaring med atindberette data både til ISAG, som var det tidligere register over data om affald og for årerne 2010og 2011 til Affaldsdatasystemet. Disse virksomheder har samtidig flere års erfaring med enforsvarlig miljømæssig håndtering af affald.Der er som et led i forberedelsen af indsamleruddannelsen etableret et prøvemodul påMiljøstyrelsens hjemmeside i 2012, hvor virksomhederne kan træne i at indberette data tilAffaldsdatasystemet.Det følger af den gældende miljøbeskyttelseslovs § 88, at miljøministeren kan fastsætte regler omgebyrer til hel eller delvis dækning ved administration i forbindelse med loven. § 88 indeholderhjemmel til at fastsætte regler om brugerbetaling i forbindelse med lovens administration, herundertil dækning af myndighedernes omkostninger til bl.a. tilsyn og ved behandling af sager omtilladelser og dispensationer og ved behandling af klagesager. Det antages imidlertid ikke, at § 88indeholder hjemmel til at gebyrdække omkostninger ved drift og videreudvikling afuddannelsessystemer, som det planlagte indsamleruddannelsessystem. Miljøbeskyttelseslovenindeholder herudover heller ikke hjemmel til at gebyrfinansiere omkostningerne forbundet medindsamleruddannelsessystemet.2.1.2. LovforslagetDet foreslås, at ministeren bemyndiges til at fastsætte regler om gebyr til dækning afomkostningerne ved ordningen for undervisning og udstedelse af bevis for at kunne foreståindberetning af data og miljømæssig forsvarlig håndtering af genanvendeligt erhvervsaffald,(indsamleruddannelsen).Selve udviklingen af det digitale uddannelsessystem finansieres af midler fraVirksomhedsordningen. Omkostningerne til den løbende opdatering og videreudvikling af systemet,kan imidlertid ikke finansieres af midler fra Virksomhedsordningen, og foreslås derfor finansieret afgebyrer.Gebyret skal dække omkostninger til den løbende opdatering af uddannelsessystemets fagligeindhold, som følge af regelændringer, omkostninger til drift af betalingsløsning, omkostninger tiluddannelsessystemets serverdrift samt øvrige omkostninger knyttet til videreudvikling afuddannelsessystemet.Bådedehidtil558p-nummerniveau(produktionsenhedsniveau)godkendteindsamlingsvirksomheder af genanvendeligt erhvervsaffald og fremtidige ansøgere til at blivegodkendt som indsamlingsvirksomhed skal opfylde kravet om bevis for indsamleruddannelse.Dog er det tanken, at kravet om, at der i indsamlingsvirksomheder, skal være mindst en person medledelsesansvar af indsamlingen, som skal have indsamlerbevis, kun skal være obligatorisk på CVR-nummerniveau, og for de til CVR-nummeret knyttede p-numre, med mere end 10 ansatte iårsgennemsnit.
Dette betyder, at indsamlerbeviset ikke bliver obligatorisk for alle 558 godkendteindsamlingsvirksomheder, idet indsamlingsvirksomheder er blevet og bliver godkendt på p-nummerniveau og ikke på CVR-niveau. På den baggrund vil det være mindre, end 558 personer,som skal have et bevis for indsamleruddannelsen for nærværende.Det er dog sandsynligt, at flere virksomheder end de allerede godkendte, vil ansøge om at blivegodkendt som indsamlervirksomheder og bliver godkendt, og derfor skal opfylde kravet om bevisfor indsamleruddannelsen, således at der på sigt vil blive flere end 558 godkendteindsamlingsvirksomheder.Derudover vil det være op til indsamlingsvirksomhederne, om de ønsker flere medarbejdere medbevis for indsamleruddannelse end den person, som der er pligt til, samt atmedarbejderudskiftninger i virksomhederne også vil medføre, at der er flere, som skal have bevisfor indsamleruddannelsen.Endelig skal det bemærkes, at kravet om indsamlerbevis i forhold til indsamling af genanvendeligterhvervsaffald, knytter sig til definitionen af genanvendelse i miljøbeskyttelsesloven, som dækkerover den oprindelige danske definition, som er en bredere definition af genanvendelse enddefinitionen af genanvendelse i Europa-Parlaments og Rådets direktiv 2008/98/EF af 19. november2008 om affald og om ophævelse af visse direktiver (Affaldsdirektivet). Genanvendelse imiljøbeskyttelsesloven dækker således i forhold til Affaldsdirektivets definition både forberedelsetil genbrug, genanvendelse og anden endelig materialenyttiggørelse. Det er således fortsatvirksomheder, som indsamler erhvervsaffald, som kan anvendes til forberedelse til genbrug,genanvendelse og anden endelig materialenyttiggørelse, som skal godkendes somindsamlingsvirksomheder. Nærværende lovforslag ændrer ikke ved dette.Selve beviset for indsamleruddannelsen opnås ved at bestå en prøve.Det er tanken, at gebyr skal betales pr. prøve. Gebyret skal således betales uanset, om prøven beståseller ej, og gebyret skal være det samme, uanset om der ved prøven forudgående har væretgennemført et uddannelsesforløb eller ej, idet gebyret dækker omkostninger til det digitaleuddannelsessystem, som også indbefatter prøven.Gebyret fastsættes således, at der opnås balance mellem indtægter og omkostninger over en 4-årigperiode i overensstemmelse med Budgetvejledningens afsnit 2.3.1.2. Reglerne om gebyr vil fremgåaf bekendtgørelse om indsamleruddannelsen.Gebyrerne opkræves efter bestemmelserne i § 88.Den foreslåede bestemmelse indebærer, at henvisningen til lovens § 7, stk. 4 ændres til stk. 5. Derer tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets nr. 1, hvorefter lovens § 7, stk. 4-6bliver til stk. 5-7.2.2. Kommunalbestyrelsens pligt til at give virksomheder, der ikke er hjemmehørende i kommunenadgang til kommunens genbrugsplads2.2.1. Gældende ret
Det følger af den gældende miljøbeskyttelseslovs § 45, stk. 2, nr. 3, at miljøministeren fastsætterregler om kommunalbestyrelsens pligt til at give adgang til genbrugspladser i kommunen, herunderpligt til at begrænse denne adgang, og foretage brugerundersøgelse.Det følger endvidere at den gældende lovs § 48, stk. 1, nr. 1, at kommunalbestyrelsen skal fastsættegebyrer til dækning af udgifter, herunder udgifter efter stk. 8, til planlægning, etablering, drift ogadministration af affaldsordninger.Bemyndigelsesbestemmelserne er udnyttet til at fastsætte regler om genbrugspladser i den gældendeaffaldsbekendtgørelse.Det følger af de almindelige regler om kommuners stedlige kompetence, at en kommune alene kantræffe afgørelse om aktiviteter, der finder sted indenfor den pågældende kommunes geografiskeområde og kun kan varetage opgaver i forhold til virksomheder hjemmehørende i kommunen. Ioverensstemmelse hermed regulerer den gældende affaldsbekendtgørelse alenekommunalbestyrelsens forpligtigelser overfor virksomheder hjemmehørende i kommunen.Det fremgår af den gældende affaldsbekendtgørelse, at kommunalbestyrelsen skal sikrevirksomheder hjemmehørende i kommunen adgang til mindst én genbrugsplads i kommunen.Ordningen giver virksomhederne adgang til genbrugspladsen med affald, der i karakter svarer til detaffald, husholdninger har adgang med. Genbrugspladsen kan være en plads, som kommunen selvdriver, eller en plads, hvor driften er udliciteret.Kommunalbestyrelsen skal foretage sin planlægning med henblik på løbende at kunne stillekapacitet til rådighed for virksomhederne på kommunens genbrugspladser. Kommunalbestyrelsenskal dog ikke sikre, at der til enhver tid er kapacitet på genbrugspladsen til enhver virksomhed ikommunen (beredskabskapacitet), idet kommunen ved manglende kapacitet på genbrugspladsenkan henvise til en anden tilsvarende håndtering.Kommunalbestyrelsen skal begrænse virksomhedernes adgang til affald bragt til pladsen iindregistrerede køretøjer, der vejer op til 3500 kg. Kommunalbestyrelsen skal endvidere givevirksomhederne adgang til genbrugspladsen med affald, som transporteres i en på køretøjetmonteret trailer.Kommunalbestyrelsen skal derudover begrænse adgangen til at aflevere farligt affald pågenbrugspladser til aflevering af 200 kg. farligt affald om året pr. virksomhed. I opgørelsen af de200 kg. farligt affald er undtaget bærbare batterier og akkumulatorer, som defineret ibekendtgørelse nr. 1186 af 7. december 2009 om batterier og akkumulatorer og udtjente batterier ogakkumulatorer. Det samme gælder affald af elektrisk og elektronisk udstyr fra husholdningeromfattet af producentansvar, som defineret i bekendtgørelse nr. 1296 af 12. december 2011 ommarkedsføring af elektrisk og elektronisk udstyr samt håndtering af affald af elektrisk ogelektronisk udstyr.Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr hos de virksomheder, der gør brug aftilbuddet om at aflevere affald på genbrugspladser. Gebyret skal indeholde alle omkostningerforbundet med ordningen for virksomhederne, herunder omkostninger til administration afordningen.
Kommunalbestyrelsen fastsætter, om betalingen for adgangen sker som betaling pr. besøg eller sombetaling af et abonnement eller kombinationer heraf. Uanset hvilken model der vælges, skillesfarligt affald fra det øvrige affald og afregnes med hensyntagen til dette affalds behandlingsudgifter.Kommunalbestyrelsen fastsætter og opkræver et gebyr for adgang til at aflevere affald pågenbrugspladser for udenlandske virksomheder uden fast adresse i Danmark. Gebyret skaldifferentieres, og skal opkræves direkte hos virksomheden.2.2.2. LovforslagetDet foreslås, at miljøministeren bemyndiges til at fastsætte regler om kommunalbestyrelsens pligttil at give virksomheder, der ikke er hjemmehørende i kommunen, adgang til kommunensgenbrugspladser mv. Hensigten hermed er, at give virksomheder, der ikke er hjemmehørende ikommunen, adgang til kommunens genbrugspladser på lige fod med de virksomheder, der erhjemmehørende i kommunen.Kommunalbestyrelsen skal foretage sin planlægning med henblik på løbende at kunne stillekapacitet til rådighed for virksomhederne på kommunens genbrugspladser. Dette kan være engenbrugsplads, som kommunens selv driver, eller en plads, hvor driften er udliciteret.Kommunalbestyrelsen skal dog ikke sikre, at der til enhver tid er kapacitet på genbrugspladsen tilenhver virksomhed i kommunen (beredskabskapacitet), idet kommunen ved manglende kapacitet pågenbrugspladsen kan henvise til en anden tilsvarende håndtering.Forslaget indebærer en fravigelse af de almindelige regler om kommuners stedlige kompetence,hvorefter en kommune alene kan træffe afgørelse om aktiviteter, der finder sted indenfor denpågældende kommunes geografiske område eller foretage opgaver i forhold til virksomheder, somer hjemmehørende i kommunen.Forslaget indebærer endvidere, at ministeren i lighed med den gældende bemyndigelse i § 45, stk. 2,nr. 3, i forhold til de hjemmehørende virksomheder bemyndiges til at fastsætte regler omkommunalbestyrelsens pligt til at begrænse afgangen for de ikke-hjemmehørende virksomhedersadgang til kommunens genbrugspladser og foretagelse af brugerundersøgelser.De virksomheder, der benytter en genbrugsplads i en kommune, hvor virksomheden ikke erhjemmehørende, vil blive omfattet af de samme regler om adgang og gebyrer, som gælder for devirksomheder, som er hjemmehørende i kommunen. Se om de gældende regler under pkt. 2.2.1.Reglerne vil fremgå af affaldsbekendtgørelsen.Forslaget kan medføre, at nogle af de virksomheder, som i dag afleverer deres genanvendeligeerhvervsaffald til en privat indsamlingsvirksomhed eller et privat genanvendelsesanlæg, fremover istedet vælger at aflevere deres erhvervsaffald på en genbrugsplads. Dette kan f.eks. være tilfældet,hvor en håndværksvirksomhed foretager arbejde i en anden kommune end hjemkommunen.Virksomhederne formodes dog fortsat at ville benytte indsamlingsvirksomhederne ellergenanvendelsesanlæggende ved større mængder erhvervsaffald, idet mængden af affald, som måbringes til genbrugspladsen, er begrænset af reglerne om bl.a. køretøjer, mv. Se om de gældendebegrænsninger for adgangen til genbrugspladsen under punkt 2.2.1.
Forslaget kan derudover medføre, at nogle kommuners genbrugspladser vil blive benyttet mere endandre kommuners genbrugspladser, eksempelvis pga. beliggenhed, hvilke affaldsfraktioner, somkan modtages eller lavere gebyrer hos den pågældende genbrugsplads. Færre brugere blandtvirksomheder til at betale de brugerfinansierede gebyrer kan endvidere medføre, at gebyrer på degenbrugspladser, som bliver benyttet mindre, kan risikere at blive højere end andregenbrugspladsers gebyrer, eller at tilbuddet begrænses.Lovforslaget kan endelig have udbudsretlige konsekvenser, i det omfang kommunalbestyrelsen harudbudt driften af genbrugspladsen, såfremt ændringerne i den udbudte opgave må betragtes somvæsentlige. Det vil være en konkret vurdering i det enkelte tilfælde, hvorvidt lovændringen vilmedføre et krav om fornyet udbud af opgaven.3. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget skønnes ikke at have økonomiske konsekvenser for det offentlige, heller ikke for såvidt angår forslaget om virksomheders adgang til genbrugspladsen i en kommune, hvorvirksomheden ikke er hjemmehørende, idet gebyrerne for virksomhedernes brug afgenbrugspladsen er brugerfinansierede, og derfor dækker eventuelle ekstra omkostninger.Lovforslaget kan imidlertid have administrative konsekvenser for den enkelte kommune, i detomfang kommunalbestyrelsen har udbudt driften af genbrugspladsen, og at ændringerne i denudbudte opgave må betragtes som væsentlige. Det vil imidlertid være en konkret vurdering i detenkelte tilfælde, hvorvidt lovændringen vil medføre et krav om fornyet udbud af opgaven.4. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget skønnes at have positive økonomiske konsekvenser for de virksomheder, som ønskerat anvende en genbrugsplads i en anden kommune end den kommune, hvor virksomheden erhjemmehørende. Dette kan f.eks. være en virksomhed, som udfører arbejde i en anden kommuneend hjemkommunen, og som tidligere kørte affaldet til genbrugspladsen i hjemkommunen, og somnu kan aflevere affaldet på genbrugspladsen i den kommune, hvor arbejdet udføres.Dog kan private indsamlingsvirksomheder og private genanvendelsesanlæg miste en andel afaffaldet, såfremt nogle virksomheder, som tidligere har valgt at aflevere affaldet til enindsamlingsvirksomhed eller et genanvendelsesanlæg i den kommune, hvor arbejdet udføres, istedet vælger at aflevere affaldet til en genbrugsplads. Det vurderes imidlertid, at det er minimalt,hvor meget virksomhederne har benyttet indsamlingsvirksomhederne oggenanvendelsesanlæggende i forbindelse med det affald, som normalt ville blive bragt tilgenbrugspladsen, og at virksomhederne i forbindelse med større mængder affald, fortsat vil brugeindsamlingsvirksomhederne og genanvendelsesanlæggene, idet mængden af affald, som må bringestil genbrugspladsen er begrænset af reglerne om køretøjer, mv.Derudover kan virksomhedernes frie valg med hensyn til hvilken genbrugsplads, de benytter,betyde, at de genbrugspladser, som på baggrund af lovforslaget får færre virksomheder, sombrugere, kan risikere at få dyrere gebyrer, idet gebyrerne er brugerfinansierede.
Endelig vil gebyret for indsamleruddannelsen have økonomiske konsekvenser, idetindsamlingsvirksomhederne skal betale et gebyr for hver prøve en medarbejder gennemgår.5. De administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget skønnes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.6. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget skønnes at have positive miljømæssige konsekvenser i forhold til forslaget om adgangtil genbrugspladser på tværs af kommunegrænser i de tilfælde, hvor transport med affald kanforkortes. Dette vil f.eks. ske, når virksomheder ønsker at gøre brug af en genbrugsplads, og ikkelængere behøver at transportere affaldet til genbrugspladsen i hjemkommunen, men eksempelviskan transportere affaldet til genbrugspladsen i den kommune, hvor arbejdet udføres.7. Forholdet til EU-rettenLovforslaget har ingen EU-retlige konsekvenser.8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.Advokatsamfundet, affald danmark, Akademiet for de tekniske videnskaber, AnvendtKommunalForskning, Arbejdsbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdstilsynet, Beredskabsstyrelsen,Beskæftigelsesministeriet, Boligselskabernes Landsforening, Bryggeriforeningen, CONCITO,Copenhagen Resource Institute, Coop Danmark, Dakofa, Danmarks Meteorologiske Institut,Danmarks Miljøundersøgelser, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Statistik, DanskArbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Industri, DanskStandard, Dansk Transport og Logistik (DTL), Danske Regioner, DANVA, Det Økologiske Råd,De Samvirkende Købmænd, Digitaliseringsstyrelsen, DONG Energy, DPA (DanskProducentAnsvar), elretur, Energistyrelsen, Emballageindustrien, Embedslægeforeningen, EnviNa,Erhvervs- og Vækstministeriet, Erhvervsstyrelsen, Fagligt Fælles Forbund (3F), Finansministeriet,Finansrådet, Forbrugerrådet, Forbrugerstyrelsen, Foreningen af Kommunale Tekniske Chefer,Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Forsikring ogPension, Forsvarsministeriet, Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste, Friluftsrådet,Fødevarestyrelsen, Genvindingsindustrien, GEUS, Godkendt Teknologisk Service (GTS),Greenpeace, Hedeselskabet, Håndværksrådet, Informationscenter for Miljø & Sundhed,Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), Justitsministeriet, Kirkeministeriet, Klima-, Energi- ogBygningsministeriet, Kommunekemi A/S, Kommunernes Landsforening, Konkurrence- ogForbrugerstyrelsen, Kulturministeriet, Kystdirektoratet, Landbrug & Fødevarer, Landbrugsraadet,Landsorganisationen i Danmark, Lægeforeningen, Miljøbevægelsen NOAH,Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter, Ministeriet for Børn og Undervisning, Ministeriet forForskning, Innovation og Videregående Uddannelser, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug ogFiskeri, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, Moderniseringsstyrelsen, Plastindustrien,RenoSam, Rigsrevisionen, Skatteministeriet, Social- og Integrationsministeriet, Statsministeriet,Teknologisk Institut, Transportministeriet, Udenrigsministeriet, Undervisningsministeriet, WWFVerdensnaturfonden, Økonomi- og Erhvervsministeriet samt Økonomi- og Indenrigsministeriet.9. Sammenfattende skema
Positivekonsekvenser/ mindreudgifterØkonomiske konsekvenser forstat, regioner og kommunerAdministrative konsekvenserfor stat, regioner og kommunerIngen
Negativekonsekvenser/merudgifterIngen
Økonomiske konsekvenser forerhvervslivet
Det skal vurderes i hvertenkelt tilfælde, om enudliciteret genbrugsplads skali udbud. Lovforslagetmedfører imidlertid ikke i sigselv, at pladsen skal i udbud.Det bliver billigere forvirksomhederne at aflevereaffald på genbrugspladsen,når affald ikke behøver atblive kørt til genbrugspladseni hjemkommunen.
Ingen
Indsamlingsvirksomheder oggenanvendelsesanlæg kanrisikere, at de fravælges pga.frit valg i forhold tilgenbrugspladser.Virksomheder, somanvender genbrugspladsermed få brugere, kan risikereat skulle betale højeregebyrer, idet gebyrerne erbrugerfinansierede.Indsamlingsvirksomhederskal have en medarbejdermed ledelsesansvar, som harbeståetindsamleruddannelsen.IngenIngenIngenIngenIngen
Administrative konsekvenserfor erhvervslivetAdministrative konsekvenserfor borgerneMiljømæssige konsekvenserSamfundsøkonomiskekonsekvenserForholdet til EU-retten
IngenIngenIngenIngenIngen
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1 (§ 7, stk. 4)
Den foreslåede bestemmelse er ny. Forslaget indebærer, at der skabes hjemmel for miljøministerentil at fastsætte regler om gebyr til dækning af omkostninger ved ordningen for undervisning ogudstedelse af bevis for at kunne forestå indberetning af data og miljømæssig forsvarlig håndtering afgenanvendeligt erhvervsaffald, jf. § 7, stk. 3, nr. 4.Indsamleruddannelsen er beskrevet under de almindelige bemærkninger under pkt. 2.1.2.Selve udviklingen af det digitale uddannelsessystem finansieres af midler fraVirksomhedsordningen.Gebyret skal dække omkostninger til den løbende opdatering af uddannelsessystemets fagligeindhold, som følge af regelændringer, omkostninger til drift af betalingsløsning, omkostninger tiluddannelses- og prøvesystemets serverdrift samt øvrige omkostninger knyttet til videreudvikling afuddannelsessystemet.Virksomhederne skal betale et gebyr pr. prøve for medarbejderen. Gebyret skal betales uanset omprøven bestås eller ej, og gebyret skal være det samme, uanset om der ved prøven forudgående harværet gennemført et uddannelsesforløb eller ej, idet gebyret dækker omkostninger til det digitaleuddannelsessystem, som også indbefatter prøven. Beviset er personligt og følger den person, der harbestået prøven.Gebyret fastsættes således, at der opnås balance mellem indtægter og omkostninger over en 4-årigperiode i overensstemmelse med Budgetvejledningens afsnit 2.3.1.2.Reglerne om gebyr vil fremgå af bekendtgørelse om indsamleruddannelsenTil nr. 2 og 3. (§ 7, stk. 6 og 7)Forslaget i lovforslagets nr. 2 og 3, om at ændre henvisningerne i § 7, stk. 6 og 7 fra stk. 4 til stk. 5er en konsekvens af forslaget i nr. 1.Til nr. 4. (§ 45, stk. 2, nr. 3)Den foreslåede ændring af bemyndigelsesbestemmelsen i § 45, stk. 2, nr. 3, udvider hjemlen forministeren til også at fastsætte regler om kommunalbestyrelsens pligt til at give virksomheder, somikke er hjemmehørende i kommunen, adgang til genbrugspladser i kommunen mod betaling samt tilat begrænse denne adgang og foretage brugerundersøgelser.Den foreslåede ændring indebærer, at kommunalbestyrelsen fremover skal sikre adgang tilgenbrugspladser i kommunen for virksomheder, der ikke er hjemmehørende i kommunen, påsamme vilkår, som de, der gælder for virksomheder, som er hjemmehørende i kommunen.Virksomheder, der benytter en genbrugsplads i en kommune, hvor virksomheden ikke erhjemmehørende vil blive omfattet af de samme regler om adgang og gebyrer ogbrugerundersøgelser, som gælder for de virksomheder, som er hjemmehørende i kommunen. Se omde gældende regler under pkt. 2.2.1. Reglerne vil fremgå af affaldsbekendtgørelsen.
Til § 2Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den xx.
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om miljøbeskyttelse, jf.lovbekendtgørelse nr. 879 af 26. juni 2010,som ændret senest ved lov nr. 1274 af 21.december 2011, foretages følgendeændringer:§ 7.Stk. 1. ….Stk. 2. ….Stk. 3.Ministeren kan fastsætte reglerom,1) ….2) ….3) ….4) at der i virksomheder, der forestårindsamling af genanvendeligterhvervsaffald, skal være mindst en personmed ledelsesansvar for indsamlingen, somskal have bevis for at kunne foreståindberetning af data og miljømæssigforsvarlig håndtering af affaldet, herunderom krav om undervisning og om opnåelseaf bevis.

1.

I§ 7,indsættes efter stk. 3 som nytstykke:»Stk.4.Ministeren kan fastsætte regler omgebyr til dækning af omkostningerne vedordningen for undervisning og udstedelseaf bevis for at kunne forestå indberetning afdata og miljømæssig forsvarlig håndteringaf genanvendeligt erhvervsaffald, jf. stk. 3,nr. 4.«Stk. 4-6 bliver herefter stk. 5-7.2.I§ 7, stk. 5,der bliverstk. 6,ændres”stk. 4” til: ”stk. 5”.
Stk. 4.Ministeren kan fastsætte regler3.I§ 7, stk. 6,der bliverstk. 7,ændres toom, at andre myndigheder eller privatesteder ”stk. 4” til: ”stk. 5”.organisationer skal udøve nærmerefastlagte beføjelser om typegodkendelse ogfabrikationskontrol af de i stk. 1, nr. 5 og 6,nævnte anlæg, maskiner, indretninger m.v.Stk. 5.Ministeren kan fastsætte regler om
betaling for myndigheders og privateorganisationers behandling af ansøgningerom typegodkendelse af de i stk. 1, nr. 5 og6, nævnte anlæg, maskiner og indretningerm.v. For betaling opkrævet af de i stk. 4nævnte myndigheder finderbestemmelsernei § 88 anvendelse.Stk. 6.Ministeren kan fastsætte regler omadgangen til at klage over afgørelser truffetaf de i stk. 4 nævnte myndigheder ogprivate organisationer, herunder atafgørelser truffet af de i stk. 4 nævntemyndigheder ikke kan indbringes for andenadministrativ myndighed.
§ 45.Stk. 1. ….Stk. 2.Miljøministeren fastsætter regler omkommunale affaldsordninger, herunder om1) kommunalbestyrelsens pligt til at anvisebehandlingsmuligheder for affald,2) kommunalbestyrelsens pligt til at foreståindsamling og behandling af affald,3) kommunalbestyrelsens pligt til at giveadgang til genbrugspladser i kommunen,herunder pligten til at begrænse denneadgang, og foretage brugerundersøgelserog4) borgeres, grundejeres og virksomhederspligt til at benytte kommunaleaffaldsordninger.
3.I§ 45, stk. 2, nr. 3,indsættes efter”herunder”: ”for virksomheder, der ikke erhjemmehørende i kommunen,” og ”pligtentil at begrænse denne adgang” ændres til:”samt om kommunalbestyrelsens pligt til atbegrænse adgangen til genbrugspladser ikommunen”.
§2Loven træder i kraft den xx.