Miljøudvalget 2011-12
MIU Alm.del Bilag 424
Offentligt
1139106_0001.png
1139106_0002.png
1139106_0003.png
1139106_0004.png
1139106_0005.png
1139106_0006.png
1139106_0007.png
1139106_0008.png
1139106_0009.png
1139106_0010.png
1139106_0011.png
1139106_0012.png
1139106_0013.png
1139106_0014.png
1139106_0015.png
1139106_0016.png
1139106_0017.png
Naturstyrelsenj. nr. NST-4700-0000222.6. 2012
UDKASTtil
Forslagtil
Lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse og lov om vurdering og styring afoversvømmelsesrisiko fra vandløb og søer(Spildevandsforsyningsselskabers udarbejdelse af oversvømmelseskort m.v.)
§1I miljøbeskyttelsesloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 879 af 26. juni 2010, som ændret bl.a. ved lov nr. 484 af11. maj 2010, lov nr. 553 af 1. juni 2011, lov nr. 1273 af 21. december 2011 og senest ændret ved lov nr.580 af 18. juni 2012, foretages følgende ændringer:1.§ 32, stk. 2,ophæves.Stk. 3-5 bliver herefter til stk. 2-4.2.I§ 32, stk. 3,der bliver til stk. 2, ændresstk. 5til:”stk. 4”3.Efter § 32 indsættes:”§32 a.Den, der er ansvarlig for driften af et spildevandsforsyningsselskab, der er omfattet af § 2,stk. 1, i lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold, skal efter anmodning frakommunalbestyrelsen give alle oplysninger, herunder om økonomiske og regnskabsmæssige forhold,som har betydning for kommunalbestyrelsens planlægning efter § 32, stk. 1.Stk. 2.Miljøministeren fastsætter nærmere regler om, at den, der er ansvarlig for driften af etspildevandsforsyningsselskab, der er omfattet af § 2, stk. 1, i lov om vandsektorens organisering ogøkonomiske forhold, efter anmodning fra kommunalbestyrelsen og udover stk. 1 skal udarbejde og give
1
1) oversvømmelseskort vedrørende oversvømmelse som følge af kapacitetsproblemer ispildevandsanlæg eller i dele heraf på arealer, der normalt ikke er dækket af vand, og2) oplysninger i øvrigt vedrørende spildevand, herunder vedrørende kapacitetsmæssige, økonomiske ogregnskabsmæssige forhold.Stk. 3.Miljøministeren kan fastsætte regler om de i stk. 2 nævnte kort og oplysninger, herunder omkrav til indhold, tekniske krav i øvrigt og udleveringsform.Stk. 4.Miljøministeren kan fastsætte regler om adgangen til at påklage de i stk. 1 og stk. 2 nævnteanmodninger til anden administrativ myndighed, herunder at der ikke er klageadgang.”4.I§ 110, stk. 1, nr. 7,indsættes efter ”oplysninger efter ”:”§ 32 a, stk. 1, eller ”5.I§ 110, stk. 3,indsættes efter ”§ 31, stk. 3, ”:”§ 32 a, stk. 2-3, ”
§2
I lov om vurdering og styring af oversvømmelsesrisikoen fra vandløb og søer jf. lovbekendtgørelse nr. 1505af 27. december 2009, som ændret ved § 23 i lov nr. 484 af 11. maj 2011, § 12 i lov nr. 1273 af 21.december 2011 og senest ved § 14 i lov nr. 580 af 18. juni 2012, foretages følgende ændringer:
1.§ 8, stk. 6,affattes således:”Stk.6.Miljøministeren kan fastsætte nærmere regler om kravene til offentliggørelse og offentligtilgængelighed af de vedtagne risikostyringsplaner. Ministeren kan endvidere fastsætte regler om, atkommunalbestyrelsen digitalt skal fremsende risikostyringsplanen, herunder bestemte oplysninger frarisikostyringsplanen, i bestemte it-systemer, særlige digitale formater eller lignende. Desuden kanministeren fastsætte en frist for den i stk. 4 nævnte fremsendelse af risikostyringsplaner”.
§3Loven træder i kraft den 1. december 2012.
2
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund2. Lovforslagets hovedindhold2.1. Oversvømmelser som følge af kapacitetsproblemer i spildevandsanlæg eller i dele heraf2.1.1. Gældende ret2.1.2. Forslaget2.2. Fremsendelse af risikostyringsplaner i bestemt digitalt format3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet5. Administrative konsekvenser for borgerne6. Miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten8. Hørte organisationer9. Sammenfattende skema
Almindelige bemærkninger

1. Indledning og baggrund

Med dette lovforslag foreslås en ændring af lov om miljøbeskyttelse og en mindre ændring af lov omvurdering og styring af oversvømmelsesrisikoen fra vandløb og søer.Formålet med forslaget om ændring af miljøbeskyttelsesloven er hovedsagligt at sikre, atkommunalbestyrelsen fremover har mulighed for hos spildevandsforsyningsselskaberne at indhentenødvendige oplysninger og kort om sandsynligheden for oversvømmelser som følge af kapacitetsproblemeri spildevandsanlæg eller i dele heraf.For så vidt angår baggrunden for dette forslag henvises der til Aftale om kommunernes økonomi for 2013mellem Regeringen og KL. Som det fremgår heraf, er det aftalt, at kommunerne frem mod udgangen af2013 udarbejder klimatilpasningsplaner, der indeholder en kortlægning af risikoen for oversvømmelse.Klimatilpasningsplanerne indarbejdes direkte i eller som et tillæg til kommuneplanerne. Det fremgårendvidere af aftalen, at staten understøtter kommunernes arbejde blandt andet ved at gennemførenødvendige ændringer af regelgrundlaget. Formålet med dette lovforslag er således at gennemføre denændring, der er nødvendig, for at kommunerne fra spildevandsforsyningsselskaberne kan få nødvendige ogensartede oplysninger og kort relateret til oversvømmelser som følge af kapacitetsproblemer ispildevandsanlæg. I kommunernes kortlægning af risiko for oversvømmelse, som aftalt i økonomiaftalen,skal således indgå dels de kort om oversvømmelser som følge af kapacitetsproblemer i spildvandsanlægeller i dele heraf, der som følge af nærværende lovforslag kan indhentes hos alle spildevandsselskaber, ogdels kort vedrørende for eksempel havvand, som staten stiller til rådighed for kommunerne.Behovet for oplysninger og kort om sandsynlighed for oversvømmelser er øget set i forhold til tidligere.Det skyldes, at de gældende forventninger til fremtidige klimaændringer på nedbørsområdet viser, at derfremover forventes kraftigere regnskyl end hidtil. Kraftigere regnskyl øger som udgangspunkt risikoen for
3
uønskede oversvømmelser. Allerede i dag har vi såvel viden om, at særdeles kraftige regnskyl erforekommet, som viden om, hvilke uønskede konsekvenser dette kan have for samfundet, herundersundheds- og miljømæssigt samt økonomisk.Klimaændringer har været omfattende drøftet nationalt og internationalt. Danmarks Meteorologiske Institutforetager løbende beregninger af de forventede klimaændringer i Danmark.Den nugældende status fra Danmarks Meteorologiske Institut viser, at Danmark i fremtiden forventes at fået varmere og generelt vådere vejr med flere ekstremer. Danmark kan således forvente mere regn særligtom vinteren. Om sommeren forventes, at der bliver længere tørkeperioder og kraftigere regnskyl. I relationtil forventningerne om fremtidens klima skal det bemærkes, at de beskrevne forventninger nødvendigvis måbygge på modeller og beregninger af, hvordan klimaet forventes at udvikle sig. I forhold til holdbarheden afde beskrevne forventede klimaændringer indebærer dette en vis usikkerhed, der søges minimeret, men somikke kan elimineres.På baggrund af de nugældende forventninger om fremtidige ændringer i nedbørsforholdene og vores videnom de uønskede konsekvenser, som kraftige regnskyl rent faktisk har og kan medføre, er der således behovfor, at kommunalbestyrelserne fra spildevandsforsyningsselskaberne kan indhente nødvendige, ensartedeoplysninger og kort om sandsynligheden for oversvømmelser som følge af kapacitetsproblemer ispildevandsanlæg eller i dele heraf. Der kan være behov for, at de kommuner, der for eksempel har fællesvandløb, samarbejder om en indsats til forebyggelse af uønskede skader. I denne sammenhæng er der behovfor, at kommunerne i risikokortlægningen arbejder ud fra kort, der er udarbejdet ud fra ensartede præmisser.Disse ensartede præmisser vedrørende udarbejdelse af oversvømmelseskort kan fastsættes afmiljøministeren på baggrund af den i nærværende lovforslag foreslåede bemyndigelse til miljøministeren.Oplysninger om sandsynligheden for oversvømmelser som følge af kapacitetsproblemer i spildevandsanlægeller i dele heraf skal indgå i kommunalbestyrelsernes samlede kortlægning og planlægning med henblik påforebyggelse – såvel på kortere sigt men ikke mindst på længere sigt - af uønskede konsekvenser af kraftigeregnskyl, herunder i sammenhæng med kortlægning m.v. i forhold til øvrige forventede klimaændringer iforhold til det samlede vandområdet. Øvrige ændringer er for eksempel permanente havspejlsstigninger.Det bemærkes, at oversvømmelser, der er en følge af kapacitetsproblemer i spildevandsanlæg, ikke var endel af gennemførelsen af det såkaldte oversvømmelsesdirektiv, jf. direktiv 2007/60/EF, og disseoversvømmelser er dermed ikke omfattet af den gældende lov om vurdering og styring afoversvømmelsesrisiko fra vandløb og søer.På ovennævnte baggrund indføres der med nærværende lovforslag en bemyndigelse til miljøministeren,som forventes anvendt til at fastsætte bestemmelser om, at kommunalbestyrelsen til brug for kommuneplan2013 eller et tillæg hertil kan anmode spildevandsselskaberne om at udarbejde og levere nødvendigeoplysninger og kort relateret til sandsynligheden for oversvømmelser som følge af kapacitetsproblemer ispildevandsanlæg eller i dele heraf.Endvidere foreslås der i miljøbeskyttelsesloven indsat en bestemmelse, hvorefter miljøministeren kanfastsætte bestemmelser om straf i forhold til spildevandsforsyningsselskaber, der ikke udarbejder ellerleverer de ovenfor nævnte oplysninger og/eller kort. Desuden foreslås der indført straffebestemmelser iforhold til spildevandsforsyningsselskaber, der ikke opfylder det i dag gældende krav om, atspildevandsforsyningsselskaberne efter anmodning skal udlevere oplysninger til kommunalbestyrelsen tilbrug for udarbejdelse af en spildevandsplan. I forslaget vedrørende miljøbeskyttelsesloven foreslås
4
endvidere indsat en bemyndigelse, hvorefter miljøministeren kan fastsætte regler om, at de nævnteanmodninger fra kommunalbestyrelsen til spildevandsforsyningsselskaberne vedrørende udarbejdelse afspildevandsplan samt oplysninger og kort derudover, ikke kan påklages.Endelig skal det bemærkes, at den mindre del af lovforslaget, der vedrører en ændring i lov om vurderingog styring af oversvømmelsesrisikoen for vandløb og søer, har til formål at indføre en ny bemyndigelse til,at miljøministeren kan vælge at fastsætte bestemmelser med henblik på opfyldelse af et EU-krav omsærlige tekniske formater, som Kommissionen kan fastsætte i forhold til medlemslandenes fremsendelse afkommunalbestyrelsernes i henhold til oversvømmelsesloven vedtagne risikostyringsplaner. Baggrunden er,at Kommissionen som led i udmøntningen af det såkaldte oversvømmelsesdirektiv, jf. direktiv 2007/60/EF,kan fastsætte krav om indberetning til Europa-Kommissionen i et særligt format.Det bemærkes, at der med spildevandsforsyningsselskaber menes de spildevandsforsyningsselskaber, der eromfattet af § 2, stk. 1, i lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold.

2. Lovforslagets hovedindhold

2.1. Oversvømmelser som følge af kapacitetsproblemer i spildevandsanlæg eller i dele heraf

2.1.1. Gældende retSiden 1. januar 2010 har spildevandsforsyningsselskaberne været udskilt fra kommunerne, jf. lov omvandsektorens organisering og økonomiske forhold. Herefter er spildevandsforsyningsselskaberne privatevirksomheder, der ikke uden lovhjemmel har pligt til at udlevere oplysninger til kommunalbestyrelsen.Efter gældende ret er der i dag én bestemmelse, jf. miljøbeskyttelseslovens jf. § 32, stk. 2, der fastlægger ihvilket omfang kommunalbestyrelsen har mulighed for at anmode spildevandsforsyningsselskaberne atudlevere konkrete oplysninger, herunder om eksisterende tilstand af kloakanlæg m.v.Efter denne gældende bestemmelse skal spildevandsforsyningsselskaberne alene udlevere oplysninger, somde allerede er i besiddelse af.Desuden fremgår det ikke entydigt, hvorvidt denne gældende bestemmelse, der vedrører udlevering afoplysninger, tillige omfatter udlevering af for eksempel kortmateriale.Hertil kommer, at kommunalbestyrelsen efter den gældende bestemmelse alene kan anmodespildevandsforsyningsselskaberne om at udlevere oplysninger til brug for kommunalbestyrelsensudarbejdelse af spildevandsplanen. Kommunalbestyrelsen kan imidlertid også have brug for oplysninger ogkort relateret til sandsynligheden for oversvømmelser som følge af kapacitetsproblemer i spildevandsanlægi tilfælde, hvor dette ikke er til brug for udarbejdelse af en spildevandsplan, men for eksempel til brug forudarbejdelse af en kommuneplan, hvor kommunen vurderer, at der er behov for at gennemføre enplanlægning relateret til nødvendige klimatilpasningstiltag.Den gældende bestemmelse i miljøbeskyttelsesloven er således ikke dækkende i forhold til det nu øgedebehov for oplysninger og ensartede kort relateret til sandsynligheden for oversvømmelser som følge afkapacitetsproblemer i spildevandsanlæg. Sammenfattende kan det bemærkes, at den gældende bestemmelseikke fuldt ud dækker behovet i forhold til 1) atudarbejdeoplysninger, som spildevandsforsyningsselskabetikke er i besiddelse af, 2) at udarbejde og udleverekort,samt 3) at udarbejde og udlevere oplysninger,herunder kort, til brug for kommunalbestyrelsens udarbejdelse af for eksempel enkommuneplanrelateret tilklimatilpasning.
5
Der er i dag flere sektorlove, der i forskellig udstrækning regulerer forhold relateret til oversvømmelser.Der er imidlertid ingen af disse gældende regelsæt, der indeholder en mulighed for, atkommunalbestyrelsen kan anmode spildevandsforsyningsselskaberne om at udarbejde og udleverekortmateriale, der angiver for eksempel sandsynligheden for oversvømmelse som følge afkapacitetsproblemer i spildevandsanlæg, eller oplysninger, der belyser de økonomiske konsekvenservedrørende forskellige klimatilpasningstiltag i forhold til spildevandshåndtering relateret til forventedeekstremregn.Den gældende lov om vurdering og styring af oversvømmelsesrisiko fra vandløb og søer, der er enimplementering af det såkaldte oversvømmelsesdirektiv, jf. direktiv 2007/60/EF, vedrører ikke risikoen foroversvømmelse som følge af kapacitetsproblemer i spildevandsanlæg. Tilsvarende gælder forbekendtgørelsen om vurdering og risikostyring for oversvømmelser fra havet, fjorde eller andre dele afsøterritoriet, der er udstedet af Kystdirektoratet.Den gældende lov om planlægning indeholder i § 57 a en bestemmelse, hvorefter kommunalbestyrelsen kananmode for eksempel spildevandsforsyningsselskaberne om at udlevere oplysninger, der er nødvendige forblandt andet kommuneplanlægningen. Denne bestemmelse indeholder ikke mulighed for, atkommunalbestyrelsen kan anmode vandselskaberne om at udarbejde nærmere fastsatte oplysninger, som deikke i forvejen er i besiddelse af.2.1.2. ForslagetLovforslaget indebærer, at miljøministeren får bemyndigelse til at fastsætte nærmere bestemmelser om, atkommunalbestyrelsen kan anmode spildevandsforsyningsselskaberne om, at udarbejde og udlevereoplysninger og oversvømmelseskort, der er nødvendige for, at kommunalbestyrelsen kan gennemførekommunal klimatilpasning.Lovforslaget indebærer således, at miljøministeren kan fastsætte bestemmelser, som gør det klart, atspildevandsforsyningsselskaberne ikke blot skal udlevere oplysninger, som de allerede har, men ogsåudarbejde de angivne oplysninger og kort vedrørende kommunalklimatilpasning.Desuden indebærer lovforslaget, at ministeren kan fastsætte bestemmelser, der indebærer, at det er klart, atspildevandsforsyningsselskaberne skal udarbejde og udlevere såvel de nævnte oplysninger somoversvømmelseskort. Et oversvømmelseskort er som udgangspunkt et kort, der angiver områder, hvor derer sandsynlighed for oversvømmelse som følge af kapacitetsproblemer i spildevandsanlæg eller i dele heraf,for eksempel separate regnvandsledninger og fællesledninger på arealer, der normalt ikke er dækket afvand.Endelig indebærer lovforslaget, at miljøministeren kan fastsætte regler om, at spildevandsselskaberne skaludarbejde og udlevere de angive oplysninger og kort til brug for kommunalbestyrelsens kortlægning ogplanlægning af klimatilpasning, for eksempel i forbindelse med udarbejdelse af kommuneplanen.For så vidt angår baggrunden for den foreslåede bemyndigelse til miljøministeren skal det i øvrigtbemærkes, at det i relation til forebyggelse af uønskede konsekvenser relateret til oversvømmelser somfølge af kapacitetsproblemer i spildevandsanlæg vurderes som hensigtsmæssigt, at kommunerne læggerensartede præmisser til grund. Dette vil gøre klimatilpasningsarbejdet på tværs af kommuner bedre, idet derarbejdes udfra samme præmisser i forhold til vurderingen af oversvømmelsesområder.
6
Den foreslåede bemyndigelse kan anvendes til at fastsætte bestemmelser om, at et oversvømmelseskort skaludpege områder, hvor der er sandsynlighed for oversvømmelser som følge af kapacitetsproblemer ispildevandsanlæg eller i dele heraf, for eksempel separate regnvandsledninger og fællesledninger, vedregnhændelser med gentagelsesperioder på for eksempel 5, 10, 20 samt 100 år, samt at de benyttederegnhændelser skal svare til de forventede 5, 10, 20 og 100-års hændelser i 2050. Der henvises i øvrigt tilde specielle bemærkninger til forslagets § 1, nr. 3.Det bemærkes, at en udmøntning af lovforslagets bemyndigelse vedrørende udarbejdelse af oplysninger omsandsynlighed for oversvømmelser med spildevand i forhold til borgerne kan medføre en mindre stigning afspildevandstaksterne. Såfremt miljøministeren udmønter den foreslåede bemyndigelse til at fastsætte regler,hvorefter spildevandsforsyningsselskaberne alene skal udarbejde oversvømmelseskort én gang, vil der væretale om en mindre udgift for borgerne. Det vurderes, at prisen for denne kortlægning vil beløbe sig til266.000 kr. per. kommune svarende til 29 mio. kr. på landsbasis samlet set. Udgiften for kortlægningen skalfinansierers via vandafledningsbidrag. Udgiften er svarende til en stigning på 0,2 % af nuværende taksterhvis udgiften finansieres på et år. En husstand med et gennemsnitsforbrug på 107 m3vand årligt forventesat opleve en samlet engangsudgift på 10 kr. Kortlægning af oversvømmelsesrisiko vil, i det omfang der påbaggrund af kortlægningen gennemførers klimatilpasningsmæssige tiltag, mindske risikoen for skader hosborgerne som følge af oversvømmelser i fremtiden.Desuden bemærkes det, at forslaget vedrørende miljøbeskyttelsesloven indebærer, at der indsættes enbemyndigelse, hvorefter miljøministeren kan fastsætte regler om, at de i loven nævnte anmodninger frakommunalbestyrelsen til spildevandsforsyningsselskaberne vedrørende udarbejdelse af spildevandsplansamt oplysninger og kort derudover, ikke kan påklages.Endelig bemærkes det, at det foreslås, at der indføres en bemyndigelse, hvorefter miljøministeren kanfastsætte regler om, at spildevandsselskaberne omfattes af almindelige straffebestemmelser, såfremt de afministeren nærmere fastsatte regler, hvorefter spildevandsforsyningsselskaberne har pligt til at udleverenærmere angivne oplysninger, herunder kort, ikke overholdes af spildevandsforsyningsselskaberne.Desuden foreslås der indført en strafmulighed i forhold til spildevandsforsyningsselskaber, der ikkeopfylder det i dag gældende krav om, at spildevandsforsyningsselskaberne efter anmodning skal udlevereoplysninger til kommunalbestyrelsen til brug for udarbejdelse af en spildevandsplan.

2.2. Fremsendelse af risikostyringsplaner i bestemt digitalt format

Ifølge den gældende lov om vurdering og styring af oversvømmelsesrisiko fra vandløb og søer skalkommunalbestyrelsen fremsende de vedtagne risikostyringsplaner til miljøministeren.Som supplement til den gældende bestemmelse foreslås det, at der i lov om vurdering og styring afoversvømmelsesrisikoen for vandløb og søer indsættes en bemyndigelse, hvormed miljøministeren kanfastsætte nærmere bestemmelser med krav om, at kommunalbestyrelsen skal fremsende de nævnte vedtagneplaner til miljøministeren digitalt, herunder i bestemt format, samt indenfor en nærmere fastsat frist eftervedtagelse. Baggrunden er, at et fælles digitalt format, vil indebære en administrativ lettelse, når der skalfremsendes en samlet indberetning til Europa-Kommissionen. Miljøministeren skal fremsende en samletindberetning af 22 kommuners risikostyringsplaner til Europa-Kommissionen. Fra EU’s side kan der ifølgeoversvømmelsesdirektivet stilles krav om et særligt format. Denne del af lovforslaget skaber således enbemyndigelse for miljøministeren til at fastsætte bestemmelser med henblik på opfyldelse af en EU-bestemmelse, der er fastsat i henhold til oversvømmelsesdirektivet eller anden fællesskabsbestemmelse, ombestemt teknisk indberetningsformat. Kommissionen kan fastsætte et sådant krav for eksempel i medfør af
7
art. 11, stk. 1, jf. art. 7, stk. 5 og art. 15, stk. 1, i direktiv 2007/60/EØF om vurdering og styring afoversvømmelsesrisikoen fra vandløb og søer, jf. nærmere herom i afsnittet om de EU-retlige aspekter.

3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

3.1. StatenLovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for staten.3.2. KommunerneLovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for kommunerne.For så vidt angår den foreslåede bemyndigelse i miljøbeskyttelsesloven vedrørende oplysninger omsandsynlighed for oversvømmelser med spildevand forventes en udmøntning heraf på sigt at kunne medføreen reduktion i udgifterne til håndtering af skader som følge af uønskede oversvømmelser, herunder iforbindelse med kommunale institutioner. Dette skyldes, at kommunerne ogspildevandsforsyningsselskaberne fremover, som følge af oplysninger om oversvømmelser med spildevand,forventes i højere grad at kunne gennemføre forebyggende klimatilpasningsmæssige tiltag.En udmøntning af den nævnte bemyndigelse kan desuden medføre en mindre stigning afspildevandstaksterne, da spildevandsselskaberne skal udarbejde kortlægning af spildevandsanlæggetskapacitet til kommunalbestyrelsen. Såfremt miljøministeren udmønter den foreslåede bemyndigelse til atfastsætte regler, hvorefter spildevandsforsyningsselskaberne alene skal udarbejde kort én gang, vil der væretale om en mindre engangsudgift for de kommunale institutioner.3.3. RegionerneLovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for regionerne.I det omfang kommunerne fremover, som følge af viden om sandsynlighed for oversvømmelser medspildevand, i højere grad gennemfører klimatilpasningsmæssige tiltag, herunder i og omkring regionerneshospitaler, vil der kunne opnås en reduktion i regionernes udgifter til håndtering af oversvømmelser.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetI det omfang kommunerne fremover, som følge af viden om sandsynlighed for oversvømmelser medspildevand, i højere grad gennemfører klimatilpasningsmæssige tiltag, herunder i og omkringvirksomhederne, vil der kunne forventes en reduktion i virksomhedernes udgifter til håndtering afoversvømmelser. Der kan således forventes mindre risiko for produktionsstop ved ekstremhændelser somfølge af forbedret beredskab og mulige kommunale klimatilpasningsinitiativer. Tilsvarende gælderleveringssikkerhed af både råstoffer og producerede enheder. Endvidere kan den trafikale infrastrukturforbedres til gavn for virksomhederne, når kommunerne iværksætter klimatilpasningsinitiativer.Virksomheder der i dag arbejder med klimatilpasningsløsninger vil få et innovations- og produktionsløftsom følge af de kommunale initiativer og ad den vej være med at sikre grøn vækst i Danmark.Udmøntningen af den i lovforslaget foreslåede bemyndigelse i miljøbeskyttelsesloven vedrørendeoplysninger om sandsynlighed for oversvømmelser kan medføre, at spildvandsforsyninger anmodes om atudarbejde en bestemt, ensartet kortlægning. Såfremt miljøministeren udmønter den foreslåedebemyndigelse til at fastsætte regler, hvorefter spildevandsforsyningsselskaberne alene skal udarbejdeoversvømmelseskort én gang, vurderes udgiften til sådan en kortlægning samlet set at være 29 mio. Denne
8
udmøntning kan medføre en mindre stigning i virksomhedernes betaling af spildevandstakst. Der vil væretale om en mindre engangsudgift for virksomhederne.5. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.

6. Miljømæssige konsekvenser

I det omfang kommunerne fremover, på grund af viden om sandsynlighed for oversvømmelser medspildevand, i højere grad gennemfører klimatilpasningsmæssige tiltag, kan de positive konsekvenser væreomfattende i form af sikring mod de uønskede konsekvenser af klimaændringer og ekstremhændelser, somforventes at ske i fremtiden. Indsatsen spænder fra løsninger vedrørende lokal afledning af regnvand(såkaldte LAR-løsninger), som kan imødegå forurening i vandløb og marine områder fra oversvømmedeoverløb og forsinkelsesbassiner, til etablering af regnvandsbassiner og intelligent styring af de kommunalekloakker, så de leder vandet derhen, hvor der er mest kapacitet.Tilsvarende vil spildevandsindsatsen kunne imødegå oversvømmelser i byen og ad den vej kunneforebygge sundhedsfare. Spildevandsindsatsen vil kunne forebygge oversvømmelse af vigtige offentligeinstitutioner som hospitaler, skoler, institutioner og plejehjem og den vej øge sikkerheden forrisikogrupperne i Danmark.En udmøntning af lovforslaget vedrørende kortlægning kan, i det omfang der som følge af kortlægning afsandsynlighed for oversvømmelser med spildevand i højere grad gennemføres klimatilpasningsmæssigetiltag, medføre såvel sundheds- som miljømæssige forbedringer.

7. Forholdet til EU-retten

Det fremgår af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/60/EF af 23. oktober 2007 om vurdering ogstyring af risikoen for oversvømmelser, jf. art. 7, stk. 5, at medlemsstaterne sørger for, at de i direktivetnævnte risikostyringsplaner for oversvømmelse færdiggøres og offentliggøres seneste den 22. december2015. Endvidere fremgår det af direktivets art. 15, stk. 1, at medlemsstaterne stiller blandt andet de i art. 7,stk. 5 nævnte risikostyringsplaner for oversvømmelser til rådighed for Kommissionen senest den 22. marts2016. Endeligt fremgår det af art. 11, stk. 1, at Kommissionen kan vedtage tekniske formater for behandlingog indgivelse af data til Kommissionen, hvilket antages, at omfatte tekniske formater for den i art. 15, stk. 1nævnte fremsendelse til Kommissionen. Det fremgår af art. 11, stk. 1, at sådanne tekniske formatkrav børvedtages senest 22. marts 2014.Den del af lovforslaget, der indebærer indsættelse af en ny bemyndigelse til miljøministeren i lov omvurdering og styring af oversvømmelsesrisikoen fra vandløb og søer, skaber en bemyndigelse formiljøministeren til at gennemføre et sådant krav om teknisk format, som Kommissionen måtte fastsætte imedfør af ovennævnte art. 11, stk. 1, jf. art. 7, stk. 5 og art. 15, stk. 1 i oversvømmelsesdirektivet eller imedfør af anden fællesskabsbestemmelse.Herudover indeholder lovforslaget ikke EU-retlige aspekter.

8. Hørte organisationer

Lovforslaget har været i høring hos …

9. Sammenfattende skema

9
Økonomiske konsekvenser for stat,kommuner og regioner:
Positivekonsekvenser/mindreudgifterStaten: Ingen.Regionen: IngenKommunerne: IngenUdmøntningen af lovforslagetvedrørende kortlægning kanmedføre en reduktion ikommunernes udgifter til håndteringaf skader som følge af uønskedeoversvømmelser.
NegativeKonsekvenser/merudgifterStaten: IngenRegionerne: IngenKommunerne: IngenUdmøntningen af lovforslagetvedrørende kortlægning kanmedføre en mindre udgift forkommunale, regionale og statsligeinstitutioner til dækning afvandafledningsbidrag.IngenUdmøntningen af lovforslaget kanmedføre, at spildvandsforsyningerpålægges en bestemt, ensartetkortlægning. Udgiften er vurderet tilat være 29 mio.Spildevandsforsyningernes øgedeudgift til kortlægning kan medføreen mindre engangsudgift forvirksomheder til dækning afvandafledningsbidrag.
Administrative konsekvenser forstat, kommuner og regioner:Økonomiske konsekvenser forerhvervslivet:
IngenUdmøntningen af lovforslagetvedrørende kortlægning kanmedføre en reduktion ivirksomhedernes udgifter tilhåndtering af skader som følge afuønskede oversvømmelser, herundermindre risiko for produktionsstopog større leveringssikkerhed.Udmøntningen af lovforslagetvedrørende kortlægningen kanendvidere skabe grundlag for væksti virksomheder, der arbejder medklimatilpasningsløsninger.
Administrative konsekvenser forerhvervslivet:Administrative konsekvenser forborgerne:Miljømæssige konsekvenser:
IngenIngenLovforslaget medfører ikkemiljømæssige konsekvenser.
IngenIngenIngen
Forholdet til EU-retten:
Udmøntningen af lovforslaget vilkunne hjælpe kommunerne med atimødegå uønskede konsekvenser afklimaændringer til fordel for natur,miljø og samfund i fremtiden ogsamtidig forebygge sundhedsfaresom følge deraf.Lovforslaget indeholder et forslag til en bemyndigelse, der kan anvendes afmiljøministeren til at fastsætte regler, der er nødvendige med henblik påopfyldelse af de formatkrav, som Kommissionen kan vedtage i henhold tilRådets direktiv 2007/60/EF af 23. oktober 2007 om vurdering og styring afrisikoen for oversvømmelser, jf. art. 7, stk. 5.Herudover indeholder lovforslaget ikke EU-retlige aspekter.
10
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1 og nr. 2 (§ 32 )De to forslag er udelukkende af lovteknisk karakter og er en konsekvens af forslaget nævnt under nr. 3.Som det fremgår af bemærkningerne til nr. 3, foreslås det, at den gældende § 32, stk. 2 flyttes til den nye §32 a, stk. 1.Sammen med de foreslåede nye bestemmelser i § 32 b, jf. stk. 2 – 4, angiver § 32 a herefter, hvilkeoplysninger og kort der efter anmodning fra kommunalbestyrelsen skal udarbejdes afspildevandsforsyningsselskaberne og udleveres til kommunalbestyrelsen indenfor en nærmere angiven frist.Der tilsigtes ikke indholdsmæssige ændringer i den nye § 32 a, stk. 1 set i forhold til den i dag gældende §32, stk. 2.Til nr. 3 (§ 32 a)I forhold til forslaget til § 32 a, stk. 1 henvises til bemærkningerne til forslaget til nr. 1. Den eksisterende §32, stk. 2, samt de foreslåede nye bestemmelser i § 32 a stk. 2 og stk. 3 foreslås samlet i én paragraf. Dennesamlede nye bestemmelse angiver herefter, hvilke oplysninger og kort, der efter konkret anmodning frakommunalbestyrelsen skal udarbejdes af spildevandsforsyningsselskaberne og udleveres tilkommunalbestyrelsen indenfor en nærmere angiven frist.Forslaget til § 32 a, stk. 2 og stk. 3, indebærer, at miljøministeren får bemyndigelse til at fastsætte nærmerebestemmelser om, at kommunalbestyrelsen kan anmode spildevandsselskaberne om, at udarbejde ogudlevere oplysninger og oversvømmelseskort, som er nødvendige for, at kommunalbestyrelsen kanudarbejde kortlægning og planlægning af klimatilpasning vedrørende spildevand for eksempel i forbindelsemed udarbejdelse af kommuneplanen. Da der kan være tale om kort og oplysninger til brug forkommuneplanen, er oplysningerne og kortene ikke omfattet af forslaget til § 32 a, stk. 1, det vil sige dengældende § 32, stk. 2, der omfatter oplysninger til brug for spildevandsplanen.Det bemærkes, at der med et såkaldt oversvømmelseskort som udgangspunkt menes et kort, der angiverområder, hvor der er sandsynlighed for oversvømmelse som følge af kapacitetsproblemer ispildevandsanlæg eller i dele heraf, for eksempel separate regnvandsledninger og fællesledninger, påarealer, der normalt ikke er dækket af vand. Det bemærkes, at spildevand og spildevandsanlæg er defineret ibekendtgørelse om spildevandstilladelser efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 3 og 4.De foreslåede bemyndigelser kan anvendes til at fastsætte bestemmelser om, atspildevandsforsyningsselskaberne ved udarbejdelse af oversvømmelseskort skal benytte for eksempelregnhændelser, der svarer til de forventede 5, 10, 20 og 100-års hændelser i 2050. Med hensyn tilfremskrivelse af de nuværende regnhændelser til 2050 vil miljøministeren kunne vælge at fastsættebestemmelser herom i en bekendtgørelse eller der kan udstedes anbefalinger herom i en vejledning.Sådanne bestemmelser/vejledninger kan bygge på Spildevandskomiteens anbefalinger. Det vil for eksempelkunne fastsættes/anbefales, at spildevandsselskaberne på det foreliggende grundlag benytter klimafaktorer
11
på 1,2, 1,3, 1,3 og 1,4 for henholdsvis en 5, 10, 20 og 100-års hændelse. Der skal ikke korrigeres for andrefaktorer, f.eks. ændret befæstelsesgrad.De foreslåede bemyndigelser kan også anvendes til at fastsætte bestemmelser om, atspildevandsforsyningsselskaberne ved udarbejdelsen af oversvømmelseskort skal benytte modelinput, derer fremskrevet til 2050. Dette kan for eksempel være krav om, at der ved udarbejdelsen afoversvømmelseskortet anvendes et havniveau, der er fremskrevet til 2050. Der kan tillige fastsættesbestemmelser om, at oversvømmelseskort skal udarbejdes for områder, hvor der er en sandsynlighed foroversvømmelse som følge af kapacitetsproblemer i spildevandsanlæg eller i dele heraf, for eksempelseparate regnvandsledninger og fællesledninger. Det er hensigten, at alene parametre, der har tilknytning tilklimatilpasning, kan inddrages i fastsættelsen af bestemmelser vedrørende udarbejdelsen afoversvømmelseskort.På det foreliggende grundlag er det hensigten, at miljøministeren udmønter de foreslåede bemyndigelser tilat fastsætte bestemmelse om, at kommunalbestyrelserne alene kan anmodespildevandsforsyningsselskaberne at udarbejde oversvømmelseskortet én gang. Såfremt det på et tidspunkt ifremtiden må lægges til grund, at de præmisser for forventede fremtidige ændrede nedbørsforhold, der i dager lagt til grund, jf. beskrivelsen overfor, bør ændres, eller andre relevante præmisser ændres, så kan detkomme på tale, at spildevandsselskaberne skal udarbejde et nyt oversvømmelseskort.For så vidt angår den foreslåede bemyndigelse i § 32 a, stk. 2, nr. 2 bemærkes det, at dette kan omfatteoplysninger om for eksempel investeringsbehov i spildevandsforsyningsselskabet relateret til opretholdelseaf funktionskravene til spildevandsanlæggene samt budgetøkonomiske analyser, herunder i forhold tilforskellige løsningsmodeller.Det bemærkes, at udarbejdelse med videre af oversvømmelseskort er en aktivitet, der kan tjene tilopfyldelse af et miljømål. Udgiften til udarbejdelse af disse kort vil derfor, hvis dokumentationskravene iøvrigt er opfyldt, kunne indregnes som et tillæg til vandselskabernes prisloft.Med forslaget til § 32 a, stk. 4 får miljøministeren bemyndigelse til at fastsætte bestemmelser om, at de istk. 1 og stk. 2 nævnte anmodninger, der er en afgørelse, ikke kan påklages til anden administrativmyndighed.Til nr. 4 og 5 (§ 110, stk. 1, nr.7 og §110, stk. 3)Det foreslås, at der i § 110, stk. 1, nr. 7, indføres en bestemmelse, der indebærer, atspildevandsforsyningsselskaber, der ikke udleverer de i den foreslåede § 32 a, stk. 1, nævnte oplysninger tilkommunalbestyrelsen, kan straffes efter de i lovens kap. 13 almindeligt fastsatte straffebestemmelser.Desuden foreslås bemyndigelsen i lovens § 110, stk. 3, udvidet, således at miljøministeren får mulighed forat fastsætte regler om, at spildevandsselskaberne omfattes af almindeligt gældende straffebestemmelser,såfremt de af ministeren nærmere fastsatte regler, hvorefter spildevandsforsyningsselskaberne har pligt til atudlevere nærmere angivne oplysninger, herunder kort, ikke overholdes afspildevandsforsyningsselskaberne.Til § 2Til nr. 1 (§ 8, stk. 6)
12
Ifølge den gældende lov om vurdering og styring af oversvømmelsesrisiko fra vandløb og søer skalkommunalbestyrelsen fremsende de vedtagne risikostyringsplaner til miljøministeren.Som supplement til den gældende bestemmelse foreslås det, at der i lov om vurdering og styring afoversvømmelsesrisikoen for vandløb og søer indsættes en bemyndigelse, hvormed miljøministeren kanfastsætte nærmere bestemmelser med krav om, at kommunalbestyrelsen skal fremsende de nævnte vedtagneplaner til miljøministeren digitalt, herunder i bestemt format. Baggrunden er, at et fælles digitalt format, vilindebære en administrativ lettelse, når der skal fremsendes en samlet indberetning til Europa-Kommissionen. Miljøministeren skal fremsende en samlet indberetning af 22 kommunersrisikostyringsplaner til Europa-Kommissionen.Forslaget indebærer en bemyndigelse for miljøministeren til at opfylde et krav om teknisk format, somKommissionen eventuelt måtte fastsætte i medfør af ovennævnte art. 11, stk. 1, jf. art. 7, stk. 5 og art. 15,stk. 1 i oversvømmelsesdirektivet eller i medfør af anden fællesskabsbestemmelse.Den foreslåede bemyndigelse kan tillige anvendes til at fastsætte en konkret frist for kommunernesfremsendelse af vedtagne risikostyringsplaner. Det kan eventuelt være et krav om fremsendelse i deteventuelt fastlagte format til miljøministeriet indenfor et par uger efter vedtagelse af kommunalbestyrelsen.Eventuel fastsættelse af krav om fremsendelse i bestemt teknisk format med videre samt frist herfor bør igivet fald fastsættes i rette tid inden fremsendelsesfristen.Til § 3Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. december 2012. Baggrunden herfor er, at den udmøntendebekendtgørelse om kommunalbestyrelsens mulighed for at anmode spildevandsforsyningsselskaberne om atkortlægge sandsynligheden for de af forslaget omfattede oversvømmelser ønskes sat i kraft med virkningfra 1. december 2012 med henblik på at igangsætte kortlægningen til brug for kommunernes udarbejdelse afde i Økonomiaftalen for 2013 omtalte klimatilpasningsplaner.
13
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende lov
Lovforslaget§1
§ 32.Kommunalbestyrelsen udarbejder en plan 1.§ 32, stk. 2ophævesfor bortskaffelse af spildevand. Planen skalStk. 3-5 bliver herefter stk. 2-4.indeholde oplysninger om1) eksisterende og planlagte kloakeringsområder 2. I § 32, stk. 3, der bliver stk. 2, ændresstk. 5og renseforanstaltninger,til:2) områder, hvor kommunalbestyrelsen er”stk. 4”indstillet på at ophæve tilslutningsretten og -pligten helt eller delvist,3) områder, hvor kommunalbestyrelsen erindstillet på at give en ejendom tilladelse tildirekte tilslutning tilspildevandsrenseforsyningsselskabet,4) den eksisterende tilstand af kloakanlæg samtplanlagte fornyelser af disse,5) eksisterende områder uden forkloakeringsområder, hvor der skernedsivning, og planlagte områder uden forkloakeringsområder, hvor der skal skeafledning til nedsivningsanlæg,6) eksisterende områder uden forkloakeringsområder, hvor der sker rensningsvarende til et bestemt renseniveau, ogplanlagte områder uden forkloakeringsområder, hvor der skal skerensning svarende til et bestemt renseniveau,7) hvorvidt der er tale om etspildevandsforsyningsselskab omfattet af§ 2, stk. 1, i lov om vandsektorensorganisering og økonomiske forhold,8) afgrænsningen mellem de enkeltevandselskabers kloakeringsområder, og9) efter hvilken tidsfølge projekterneforudsættes at være udarbejdet oganlæggene udført.Stk. 2. Den, der er ansvarlig for driften af etspildevandsforsyningsselskab, der eromfattet af § 2, stk. 1, i lov omvandsektorens organisering og økonomiske
14
forhold, skal efter anmodning frakommunalbestyrelsen give alle oplysninger,herunder om økonomiske ogregnskabsmæssige forhold, som harbetydning for kommunalbestyrelsensplanlægning efter stk. 1.Stk. 3. Spildevandsplanen må ikke stride modkommuneplanen og forudsætninger fastsatefter stk. 5.Stk. 4. Kommunalbestyrelsens vedtagelse af enspildevandsplan kan ikke påklages til andenadministrativ myndighed.Stk. 5. Miljøministeren kan fastsætte nærmereregler om planlægningen efter stk. 1,herunder om offentlighedens medvirken,tidsfrister og procedure herfor. Ministerenkan endvidere bestemme og fastsætte reglerom, at nærmere angivne forudsætninger skallægges til grund for planlægningen ogadministrationen af loven.3.Efter§ 32indsættes:”§ 32 a.Den, der er ansvarlig for driften af etspildevandsforsyningsselskab, der er omfattet af§ 2, stk. 1, i lov om vandsektorens organiseringog økonomiske forhold, skal efter anmodningfra kommunalbestyrelsen give alle oplysninger,herunder om økonomiske og regnskabsmæssigeforhold, som har betydning forkommunalbestyrelsens planlægning efter § 32,stk. 1.Stk. 2.Miljøministeren fastsætter nærmereregler om, at den, der er ansvarlig for driften afet spildevandsforsyningsselskab, der er omfattetaf § 2, stk. 1, i lov om vandsektorensorganisering og økonomiske forhold, efteranmodning fra kommunalbestyrelsen og udoverstk. 1 skal udarbejde og give1) oversvømmelseskort vedrørendeoversvømmelse som følge afkapacitetsproblemer i spildevandsanlægeller i dele heraf på arealer, der normalt ikkeer dækket af vand, og2) oplysninger i øvrigt vedrørendespildevand, herunder vedrørendekapacitetsmæssige, økonomiske og
15
regnskabsmæssige forhold.Stk. 3.Miljøministeren kan fastsætte nærmereregler om de i stk. 2 nævnte kort og oplysninger,herunder om krav til indhold, tekniske krav iøvrigt og udleveringsform.Stk. 4.Miljøministeren kan fastsættebestemmelser om adgangen til at påklage de istk. 1 og stk. 2 nævnte anmodninger til andenadministrativ myndighed, herunder at der ikke erklageadgang”7) undlader at meddele oplysninger efter§ 37 a, stk. 2, eller at meddele oplysningereller at afgive prøver efter § 72 eller at giveunderretning som nævnt i § 21, § 71, stk. 1,og § 72 a,Stk. 3.I regler og forskrifter, der udstedes imedfør af §§ 7-10, §§ 12-16, § 17, stk. 3,§ 18, § 19, stk. 5-7, § 19 a, § 27, stk. 3, § 31,stk. 3, § 35, § 35 a, § 35 b, 37 b, stk. 2, § 39,stk. 4, § 39 b, stk. 2, § 44, § 45, stk. 2, 4, 5og 7, § 45 b, § 45 d, § 46 a, stk. 2, § 46 b,§ 47, stk. 2, § 48, § 50 a, stk. 3, § 50 c, § 50d, § 51, § 53, § 53 c, stk. 3, § 55 c, stk. 2,§ 56, stk. 3, § 72 a, stk. 3, § 89, stk. 2, og§ 89 a, kan der fastsættes straf af bøde. Detkan endvidere fastsættes, at straffen kanstige til fængsel i indtil 2 år undertilsvarende omstændigheder som anført istk. 2.4.I§ 110, stk. 1, nr. 7,indsættes efter”oplysninger efter ”:”§ 32 a, stk. 1, eller ”.5.I§ 110, stk. 3,indsættes efter ”§ 31, stk. 3,”:”§ 32 a, stk. 2-3,”
§2§ 8. Efter udløbet af fristen i § 7, stk. 5, vedtagerkommunalbestyrelsen risikostyringsplanerne, jf.dog stk. 2 og § 9.Stk. 2. Hvis der efter høringen foretagesændringer i det offentliggjorte forslag, som påvæsentlig måde berører andre myndigheder ellerborgere end dem, der ved indsigelsen harforanlediget ændringen, kan vedtagelse afplanen ikke ske, før de pågældende har haftlejlighed til at udtale sig. Kommunalbestyrelsenfastsætter en frist herfor. Hvis ændringen er såomfattende, at der kan siges at foreligge et nytforslag til plan, skal procedurerne i dette kapitelfølges.
1.§ 8, stk. 6,affattes således:”Stk.6.Miljøministeren kan fastsætte nærmereregler om kravene til offentliggørelse ogoffentlig tilgængelighed af de vedtagnerisikostyringsplaner. Ministeren kan endviderefastsætte regler om, at kommunalbestyrelsendigitalt skal fremsende risikostyringsplanen,herunder bestemte oplysninger frarisikostyringsplanen, i bestemte it-systemer,særlige digitale formater eller lignende.Desuden kan ministeren fastsætte en frist for
16
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen offentliggør vedden i stk. 4 nævnte fremsendelse afannoncering de vedtagne risikostyringsplaner og risikostyringsplaner”.senere revurderinger heraf. De endeligtvedtagne risikostyringsplaner skal væreoffentligt tilgængelige.Stk. 4. Snarest muligt efter vedtagelsen senderkommunalbestyrelsen risikostyringsplanerne tilmiljøministeren.Stk. 5. Miljøministeren sammenfatter ogoffentliggør vedtagne risikostyringsplaner forhvert vanddistrikt. De sammenfattederisikostyringsplaner skal udarbejdes ioverensstemmelse med lovens bilag 2, dog påvanddistriktsniveau.Stk. 6. Miljøministeren kan fastsætte nærmereregler om kravene til offentliggørelse ogoffentlig tilgængelighed af de vedtagnerisikostyringsplaner.§3Loven træder i kraft den 1. december 2012.
17