Miljøudvalget 2011-12
MIU Alm.del Bilag 42
Offentligt
Notat
KemikalierJ.nr. MST-603-00013Ref. MAS/ dep-kirstDen 22. september 2011
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALGKommissionens forslag om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier(REACH), bilag XIV.
EFTERFØLGENDE ORIENTERING1. ResuméFormålet med forslaget er at tilføje otte stoffer til bilag XIV under REACH-forordningen – ”godken-delseslisten”. Samtidig fastsættes en tidsfrist for hvert af stofferne, som er sidste frist for virksom-hedernes indsendelse af ansøgning om godkendelse af fortsat anvendelse af stofferne til Kommis-sionen. Desuden sættes yderligere en frist, efter hvilken stoffet ikke længere må markedsføres oganvendes, med mindre Kommissionen har godkendt anvendelsen (solnedgangsdatoen).Der skal stemmes om sagen på et møde 28. – 29. september 2011.Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser. Det kanhave nogle økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet, idet virksomheder vilkunne søge om tilladelse hos Kommissionen af fortsat brug af de stoffer, forslaget omfatter. Det erbelagt med gebyr at søge om tilladelse til fortsat brug.Forslaget vil hæve beskyttelsesniveauet.Regeringen er positiv indstillet over for forslaget. De otte stoffer, som nu foreslås udfaset, er blandtde særligt problematiske stoffer – de er kræftfremkaldende eller reproduktionstoksiske – og det erregeringens opfattelse, at de skal udfases hurtigst muligt, så andre, mindre farlige stoffer vil blivebrugt i stedet.Regeringen støtter derfor forslaget og agter at stemme for det.2. StatusKommissionen sendte den 6. september 2011 invitation til afstemning blandt medlemsstaterne omovennævnte forslag. Afstemningen skal ske efter forskriftsproceduren med kontrol i REACH-komiteen den 28. - 29. september 2011Forslaget vedrører ændring af REACH forordningens bilag XIV (”godkendelseslisten”), der indehol-der en fortegnelse over de stoffer, for hvilke der kræves godkendelse, før de kan markedsføres oganvendes. Kommissionen foreslår at følgende 8 stoffer tilføjes til bilaget:
Diisobutyl-phtalat (DIBP),Diarsen trioxid,Diarsen pentaoxid,Bly chromat,Bly sulfochromat yellow (C.I. Pigment Yellow 34),Bly chromat molybdat chromat red (C.I. Pigment Red 104),Tris (2-chloroethyl) phosphat (TCEP) og2,4-Dinitrotoluen (2,4 DNT)
3. Formål og IndholdForordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) indeholder bestemmelser om indførelse af en godkendel-sesordning for særligt problematiske stoffer. Ifølge denne ordning skal virksomheder søge om tilla-delse til (fortsat) at markedsføre og anvende de særligt problematiske stoffer, som optages på bilagXIV. Formålet med godkendelsesordningen er således at begrænse brugen af problematiske stof-fer og at fremme substitution til mindre miljø- og sundhedsskadelige alternativer.Med nærværende forslag indføjes stof nr. 7 til 14 på bilaget. Samtidig fastsættes en tidsfrist, som ersidste frist for virksomhedernes indsendelse af ansøgning om godkendelse til Kommissionen, samtyderligere en frist efter hvilken stoffet ikke længere må markedsføres og anvendes, med mindreKommissionen har godkendt anvendelsen (solnedgangsdatoen). Virksomheden skal betale et ge-byr i forbindelse med ansøgning om en godkendelse. En godkendelse kan kun gives tidsbegræn-set.REACH proceduren for optagelse af stoffer på godkendelsesordningen omfatter oprettelsen af ensåkaldt kandidatliste over stoffer, der senere kan optages på bilag XIV, samt bestemmelser omhvilke tidsfrister virksomhederne skal have til at søge om godkendelse. Stofferne på kandidatlistenopfylder REACH kriterierne for at anses som ”særligt problematiske” (Substances of Very HighConcern SVHC). Endvidere fastsætter REACH muligheder for at undtage visse anvendelser frakravet om godkendelse med baggrund i, at risici er tilstrækkeligt kontrolleret gennem anden lovgiv-ning.Følgende stoffer kan ifølge REACH, artikel 57 optages på bilag XIV:- Stoffer, der er klassificeret som kræftfremkaldende, mutagene (ændrer arveanlæggene) el-ler reproduktionsskadende (skader forplantningen hos mennesker) i kategori 1A eller 1B(CMR 1A eller 1B) i henhold til klassificeringsforordningen (EF) nr. 1272/2008 af 16. de-cember 2008- Stoffer, der er klassificeret som persistente, bioakkumulerbare og toksiske (PBT) eller sommeget persistente og meget bioakkumulerbare (vPvB) i henhold til REACH forordningensbilag XIII- Stoffer, der ikke opfylder kriterierne i ovenstående punkter, men hvor der er videnskabeligdokumentation for sandsynlige alvorlige virkninger på menneskers sundhed og miljø, ogsom er problematiske i samme grad som ovennævnte stofferIfølge REACH proceduren for optagelse af stoffer på godkendelsesordningen skal udvalgte stofferindledningsvis optages på den såkaldte ”kandidatliste” til godkendelsesordningen. Stoffer til kandi-datlisten godkendes af Kemikalieagenturets Medlemsstatsudvalg efter forslag fra medlemslandeneeller Agenturet ud fra en vurdering af den videnskabelige dokumentation for stoffernes iboendeegenskaber. Forud for en afgørelse om optagelse af stoffer fra kandidatlisten på bilag XIV skal Ke-mikalieagenturet, på baggrund af anbefalinger fra Medlemsstatsudvalget, fremsende anbefaling til
2
Kommissionen vedrørende hvilke stoffer fra kandidatlisten, der skal optages på godkendelsesord-ningen (bilag XIV).REACH forordningens artikel 58 om optagelse af stoffer på godkendelsesordningen angiver, at forhvert stof, der opføres på bilag XIV, skal der fastsættes en ”solnedgangsdato”, som er den dato frahvilken markedsføring og anvendelse af stoffet forbydes, med mindre der er tildelt en godkendelsetil anvendelsen. Virksomhedernes ansøgningsfrist skal være mindst 18 måneder før solnedsgangs-datoen.Når det gælder indholdet af virksomhedernes eventuelle ansøgning om godkendelse, stilles derbl.a. krav om, at virksomheden skal godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og krav om, at an-søgningen skal indeholde en vurdering af, om der er egnede alternativer (substitutionsmuligheder).Efter offentlig høring og behandling i Det europæiske Kemikalieagenturs (ECHA) risikovurderings-udvalg og socioøkonomiske udvalg offentliggør Kommissionen en eventuel godkendelse, samteventuelle betingelser, i EU-tidende. Godkendelsen kan kun gives tidsbegrænset.I overensstemmelse med Forordningens bestemmelser fremsendte Kemikalieagenturet sin andenanbefaling vedr. optagelse af i alt 8 prioriterede stoffer på bilag XIV til Kommissionen den 17. de-cember 2010.REACH Forordningens bestemmelser vedr. tidsfristerForslaget:Nedenstående tabel er en samlet oversigt over Kommissionens forslag til stoffer, der skal optagespå bilag XIV, samt ansøgningsfrister og solnedgangsdatoer. Der er ingen forslag til generelle und-tagelser fra kravet om godkendelse.Stof
Diisobutyl phthalat (DIBP)EC No:201-553-2CAS No: 84-69-5Diarsen trioxideEC No:215-481-4CAS No: 1327-53-3Diarsen pentaoxideEC No:215-116-9CAS No: 1303-28-2Bly chromateEC No:231-846-0CAS No: 7758-97-6Bly sulfochromate yellow(C.I. Pigment Yellow 34)EC No:215-693-7CAS No: 1344-37-2Bly chromate molybdatesulphate red(C. I. Pigment Red 104)EC No:235-759-9CAS No: 12656-85-8
Iboende egenskaber
Reproduktionstoksisk ikategori 1B **Kræftfremkaldende ikategori 1A *Kræftfremkaldende ikategori 1A *Kræftfremkaldende ikategori 1B * Reprodukti-onstoksisk i kategori 1A **
Ansøgningsfrist
18 måneder efter vedtagel-se dog tidligst 21. august201321 måneder efter vedtagel-se dog tidligst 21. november201321 måneder efter vedtagel-se dog tidligst 21. november201321 måneder efter vedtagel-se dog tidligst 21. november2013
Solnedgangsdato
36 måneder efter vedtagelse dogtidligst 21. februar 201539 måneder efter vedtagelse dogtidligst 21. maj 201539 måneder efter vedtagelse dogtidligst 21. maj 201539 måneder efter vedtagelse dogtidligst 21. maj 2015
Kræftfremkaldende ikategori 1B * Reprodukti-onstoksisk i kategori 1A **
21 måneder efter vedtagel-se dog tidligst 21. november2013
39 måneder efter vedtagelse dogtidligst 21. maj 2015
Kræftfremkaldende ikategori 1B * Reprodukti-onstoksisk i kategori 1A **
21 måneder efter vedtagel-se dog tidligst 21. november2013
39 måneder efter vedtagelse dogtidligst 21. maj 2015
3
Tris (2-chloroethyl)phosphate(TCEP)EC No:204-118-5CAS No: 115-96-82,4-Dinitrotoluene (2,4-DNT)EC No:204-450-0CAS No: 121-14-2
Reproduktionstoksisk ikategori 1B **
24 måneder efter vedtagel-se dog tidligst 21. februar2014
42 måneder efter vedtagelse dogtidligst 21. august 2015
Kræftfremkaldende ikategori 1B *
24 måneder efter vedtagel-se dog tidligst 21. februar2014
42 måneder efter vedtagelse dogtidligst 21. august 2015
* Opfylder kriterierne for klassificering som kræftfremkaldende i overensstemmelse med forordning (EF) nr. 1272/2008 og opfylderderfor de kriterier for optagelse i bilag XIV til forordning (EF) nr. 1907/2006.** Opfylder kriterierne for klassificering som reproduktionstoksisk i overensstemmelse med forordning (EF) nr. 1272/2008 og opfylderderfor de kriterier for optagelse i bilag XIV til forordning (EF) nr. 1907/2006.
Kommissionens forslag er i overensstemmelse med Kemikalieagenturets anbefaling fremsendt den17. december 2010.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet høres forud for den endelige vedtagelse om hvorvidt Kommissionen har over-skredet sine beføjelser i forbindelse med forslaget.5. NærhedsprincippetRegeringen finder, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet det overordne-de mål med bilag XIV indeholdende en fortegnelse over stoffer der kræver godkendelse, forudsæt-ter en fælles harmoniseret fortegnelse.6. Gældende dansk retForslaget er en forordning, og har derfor ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser forDanmark.Forslaget vil kunne have afledte konsekvenser på arbejdsmiljøområdet, idet f.eks. den danskekræftbekendtgørelse vil kunne skulle ændres.Det første stof, diisobutyl phthalat (DIBP), er omfattet af et udkast til bekendtgørelse om forbudmod import og salg af visse ftalatholdige varer, som Miljøstyrelsen har sendt i høring hen oversommeren.7. Konsekvenser for DanmarkStatsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget vurderes at have ingen eller begrænsede økonomiske og administrative konsekvenserfor staten, regionerne og kommunerne.Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivetForslaget vil have nogle administrative konsekvenser for erhvervslivet, idet forslaget stiller krav omat producenten eller importøren udarbejder en ansøgning om godkendelse, samt betaler et gebyrfor at søge.De blyholdige forbindelser, der er omfattet af forslaget, bruges tilsyneladende i relativt store mæng-der som pigment i maling og lakker. Det formodes dog ikke, at der er danske virksomheder, derproducerer eller importerer stoffer fra forslaget fralande uden for EU,og som har planer om at sø-ge om godkendelse.
4
De danske virksomheder, der køber stofferne fraandre EU-lande,eller køber varer indeholdendedisse stoffer, kan dog indirekte få en omkostningsstigning som konsekvens af, at de køber fra an-dre producenter eller importører i EU, som vælger at søge godkendelse eller som har udgifter i for-bindelse med udvikling af alternativer.BeskyttelsesniveauetForslaget vil hæve beskyttelsesniveauet., idet der vil ske en udfasning af de særligt problematiskestoffer omfattet af forslaget, i de tilfælde hvor der ikke gives en godkendelse. Der kan ikke gives engodkendelse, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede, mindrefarlige alternativer. I tilfælde af, at der gives en godkendelse, skal det sikres at stoffet bruges sik-kert.8. HøringForslaget har været sendt i offentlig høring af kemikalieagenturet ECHA, og kommentarerne harværet offentliggjort på ECHAs hjemmeside.Der har været sendt et rammenotat om sagen i høring i Specialudvalget for Miljø fra den 14. – 19.september 2011. Der er indkommet følgende bemærkninger:Forbrugerrådetoplyser, at man støtter regeringens indstilling om at tilføje otte stoffer til REACH-forordningens bilag XIV (”godkendelsesordningen”).LO – Landsorganisationen i Danmarkkan støtte regeringens indstilling om at støtte forslaget, dogmed en kortere tidsfrist for udfasning.Det økologiske Rådkan støtte regeringens indstilling om at støtte forslaget, dog ser organisationengerne, at ansøgningsfristen bliver sat til 18 måneder efter vedtagelse – med tilsvarende tidligerefrist for solnedgangsdatoen.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerEfter indstilling fra Det europæiske Kemikalieagenturs (ECHA) Medlemsstatsudvalg offentliggjordeECHA 1. juli 2010 resultatet af prioriteringen af stoffer på kandidatlisten til optagelse på bilag XIV. Idecember 2010 fremsendte ECHA sine anbefalinger af, hvilke stoffer fra kandidatlisten, der burdeoptages på bilag XIV. Da forslaget er fremsat efter anbefaling fra ECHA’s Medlemsstatskomite for-ventes der generelt at være en positiv holdning blandt medlemsstaterne.10. Regeringens holdningRegeringen ønsker at begrænse anvendelsen af de særligt problematiske stoffer (CMR, PBT ogvPvB) i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes alternativer.Formålet med godkendelsesordningen er at begrænse brugen af de særligt problematiske stoffer,eller hvor der er gode grunde til det, at give en tidsbegrænset godkendelse. Regeringen støtter det-te mål, og at det sker så hurtigt som muligt.11. Tidligere forelæggelser for FolketingetSagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.
5