Miljøudvalget 2011-12
MIU Alm.del Bilag 402
Offentligt
1134192_0001.png

NOTAT

Vandsektor, byer og klimatilpasningJ.nr. NST-4606-00009Ref. ancmaDen 31. maj 2012

Notat til Folketingets Europaudvalg og Miljøudvalg om åbningsskrivelse vedr. evt. statsstøtte i

forbindelse med drikkevandsafgiften til finansiering af grundvandskortlægningen

Danmark har den 22. marts 2012 modtaget åbningsskrivelse fra Kommissionen, som har rejsttvivl om, hvorvidt drikkevandsafgift opkrævet fra 2009-2011 indebærer ulovlig statsstøtte.Denne åbningsskrivelse drejer sig udelukkende om landbrug og fødevareforarbejdendevirksomheder. Der forventes tilsvarende åbningsskrivelser for henholdsvis dambrug og andrevirksomheder.Grundvandskortlægningen i Danmark er fra 2009 til 2011 blevet finansieret via en drikkevands-afgift, som har været pålagt vandindvindere på baggrund af deres vandindvindingstilladelse. Forat undgå tvivl om den fremadrettede finansiering af grundvandskortlægningen erdrikkevandsafgiften blevet ophævet pr. 1. januar 2012 og erstattet af afgift på ledningsført vand,som er erklæret lovlig. Åbningsskrivelsen omhandler dermed udelukkende årene 2009-2011.Kommissionen har i åbningsskrivelsen rejst tvivl om, hvorvidt den afgiftsreduktion henholdsvisafgiftsfritagelse, som private vandindvindere har modtaget, er i fuld overensstemmelse med EU’sstatsstøtteregler. Derfor har Kommissionen indledt en undersøgelse af drikkevandsafgiftensforenelighed med statsstøttereglerne.Der er af Kammeradvokaten udarbejdet udkast til svar på åbningsskrivelsen, hvori derargumenteres for tre standpunkter.For det første, at afgiftsordningen ikke indebærer statsstøtte, idet der er flere retlige og faktiskeforskelle mellem virksomheder med egen indvinding og virksomheder tilknyttet en almenvandforsyning. Forskelle i afgiftsniveau er således alene et udtryk for, at man har behandlet detforskellige forskelligt.For det andet, at hvis Kommissionen alligevel vurderer, at ordningen indebærer statsstøtte, er dertale om lovlig statsstøtte, idet formålet ligger inden for Kommissionens miljørammebetingelserog fordi afgiftslempelsen for en stor del af virksomhederne ligger inden for EU’s de minimis-regler for statsstøtte.For det tredje, at såfremt statsstøtten erklæres ulovlig, skal der ske ingen eller så lilletilbagebetaling som muligt.