Miljøudvalget 2011-12
MIU Alm.del Bilag 4
Offentligt
MiljøteknologiJ.nr. MST-5202-00005Ref. JESTUDato: 24. august 2011
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALGKommissionens forslag til ændring af direktiv 1999/32/EF om begrænsning af svovlindholdet ivisse flydende brændstofferKOM 2011/439ResumeReglerne om svovlindholdet i skibsbrændstoffer begrænser skibenes udslip af svovldioxid ogpartikelforurening. Direktivet indarbejder navnlig strengere regler for skibsbrændstoffer, der skalanvendes i områder med særligt behov for miljøbeskyttelse, herunder alle danske farvande.Reglerne er vedtaget i regi af Den Internationale Søfartsorganisation (IMO), fastlagt i detreviderede bilag VI til MARPOL-konventionen fra 2008. Implementering af reglerne, som træder ikraft løbende frem mod 2020, udgør de væsentligste dele af direktivet og er allerede implementeret idansk ret via bekendtgørelse nr. 1098 af 19. september 2010 om svovlindholdet i faste og flydendebrændstoffer.Kommissionen opgiver de miljømæssige konsekvenser af mindre svovl i skibsbrændstoffer til at væreen 90 % reduktion af skibsfartens svovldioxid-udslip og deraf følgende sur nedbør. Desuden opnåsen 75 % reduktion af skibsfartens direkte udslip af sundhedsskadelig partikelforurening. Reduktio-nerne vil være mindst ligeså store fra de skibe, der vælger at anvende røggasrensning som alternativtil renere brændstoffer. En stor del af de miljømæssige fordele kan dog tilskrives de allerede imple-menterede IMO-regler og er således ikke direkte konsekvenser af ændringsforslaget til direktivet.1. StatusKommissionen sendte den 15. juli 2011 ovennævnte forslag til Rådet. Forslaget har hjemmel iTEUF artikel 192, og skal derfor vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om denalmindelige beslutningsprocedure i TEUF artikel 294.Forslaget har endnu ikke været behandlet i Rådet eller i Europa Parlamentet, men det kan forventes,at direktivet skal forhandles på plads under dansk EU formandskab.2. Formål og indholdReglerne om svovlindholdet i skibsbrændstoffer begrænser skibenes udslip af svovldioxid ogpartikelforurening. Direktiv 1999/32/EF som ændret ved direktiv 2005/33/EF regulerersvovlindholdet i brændstoffer, der anvendes ved søtransport og indarbejder visse regler, der erfastsat under Den Internationale Søfartsorganisation (IMO), i EU-lovgivningen. Direktivetindarbejder navnlig strengere regler om svovlindhold i skibsbrændstoffer, der skal anvendes iområder, der har behov for særlig miljøbeskyttelse. Disse kendes somsvovlemissionskontrolområder (SECA-områder), og består i EU af Østersøen, Nordsøen og DenEngelske Kanal.
IMO’s regler, som fastlagt i det reviderede bilag VI til MARPOL-konventionen fra 2008, er alleredeimplementeret i dansk ret via bekendtgørelse nr. 1098 af 19. september 2010 om svovlindholdet ifaste og flydende brændstoffer. De allerede implementerede regler indebærer frem mod 2020 enløbende skærpelse af grænserne for brændstoffernes svovlindhold, samt regler om alternativemetoder til opfyldelse af reglerne gennem røggasrensning eller alternative brændstoffer.I tillæg til EU’s implementering af IMO’s regler, indebærer ændringsforslaget yderligerebestemmelser vedrørende:- Genoprettelse af EU’s særlige regler for passagerskibe, der sejler i fast rutefart til og fra havne iEU. Disse passagerskibe forpligtiges til at overholde SECA-kravene i alle EU’s territorialfarvande,det vil sige også på de dele af deres ruter, der ligger udenfor SECA-områderne.- Styrkelse af EU’s overvågnings- og håndhævelsesordning, herunder bestemmelser vedrørendeudtagning af brændstofprøver.- Fastsættelse af en øvre grænse for skibsbrændstoffers svovlindhold på 3,5 %, som også gælder vedanvendelse af røggasrensning.- Bemyndigelse af Kommissionen til via delegerede retsakter og efter IMO’s beslutning at udpegeyderligere SECA-områder i EU.3. Europa Parlamentets udtalelserDer er endnu ikke fastsat dato for Europa Parlamentets første udtalelse om ændringsforslaget.4. NærhedsprincippetKommissionens vurderer følgende: Skibsfartens globale dimension og den grænseoverskridendevirkning af luftforurening, der udledes som følge af forbrænding af svovlholdige brændstoffer,kræver, at der fastsættes fælles regler for alle medlemsstater. I mangel af sådanne regler villeforskellige nationale standarder gælde for skibe, der sejler i EU's farvande. Et sådant juridiskkludetæppe ville gøre driften af skibsfart i EU meget kompliceret og dyr, hvorved det indre markedville blive forvredet. Kun en foranstaltning, der er harmoniseret på EU-plan, med EU's styrkedeovervågnings- og håndhævelsesordning, vil sikre en effektiv gennemførelse og anvendelse af deinternationale brændstofstandarder i alle medlemsstater.Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens vurdering.5. Konsekvenser for DanmarkGældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenserForslaget kan implementeres i dansk ret ved en ændring af den eksisterende bekendtgørelse nr. 1098af 19/09/2010.Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenserDe totale omkostninger ved det reviderede direktiv ved de allerede implementerede regler, opgøresfor hele EU til 20-83 mia. kr. i 2020, mens gevinsterne for hele EU vil være 113-255 mia. kr. i 2020.I konsekvensberegningen bliver gevinsterne for Danmark opgjort til 2,9-6,6 mia. kr., mensomkostningerne ikke bliver udspecificeret efter medlemslande.Regeringen vil i et revideret grundnotat fremlægge sine nærmere vurderinger af de økonomiskekonsekvenser af forslaget.
2
Miljømæssige konsekvenserÆndringsforslaget medfører øget miljøbeskyttelse i Danmark, idet reglerne om mindre svovl iskibsbrændstoffer vil medføre 90 % reduktion af skibsfartens svovldioxid-udslip og deraf følgendesur nedbør. Desuden opnås en 75 % reduktion af skibsfartens direkte udslip af sundhedsskadeligpartikelforurening. Reduktionerne realiseres løbende frem mod 2020 og vil være mindst ligeså storefra de skibe, der vælger at anvende røggasrensning som alternativ til renere brændstoffer. Reduktio-nen i partikeludslip på 75 % gælder den direkte emission, men da der også dannes sekundære partik-ler i atmosfæren efter at røgen har forladt skibets skorsten, vil der ikke ses en 75 % reduktion af dentotale partikelforurening relateret til skibe.Skibsfartens bidrag til den totale partikelforureningen i København udgør ca. 7 % (Danmarks Miljø-undersøgelser 2009), og reduktionen af det direkte partikeludslip kan således forventes at give en visforbedring i byernes luftkvalitet.En stor del af den øgede miljøbeskyttelse kan ikke relateres direkte til ændringsforslaget, da der somnævnt i vid udstrækning er tale om allerede implementerede regler fra IMO. Den del af luftforure-ningen i Danmark, som stammer fra skibe, kommer dog også hertil som fjerntransporteret luftforu-rening fra andre lande og havområder. Det er derfor vigtigt for miljøbeskyttelsen, at IMO-reglerneoverholdes, og dette sikres effektivt i EU gennem ændringsforslaget til direktivet.6. HøringForslaget er sendt i høring den 8. august 2011 til 87 interessenter. Høringssvarene er underbearbejdning .7. ForhandlingssituationenRådet har endnu ikke behandlet sagen.8. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen hilser Kommissionens forslag velkomment. Danmark arbejder generelt for begrænsningaf skibsfartens luftforurening samt for ens konkurrencevilkår indenfor EU. Regeringen er på denbaggrund positivt indstillet overfor hovedelementerne i ændringsforslaget.Regeringen vil, efter høring af de af forslaget berørte parter, fremlægge sine mere konsolideredevurderinger af forslaget i et revideret grundnotat til Folketinget.9. Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3