Miljøudvalget 2011-12
MIU Alm.del Bilag 392
Offentligt
1133415_0001.png
1133415_0002.png
1133415_0003.png
1133415_0004.png
1133415_0005.png
1133415_0006.png
1133415_0007.png

Rev. 19_04_2012

Lov om administration af visse af Den Europæiske Unions forordninger om handel med træ og

træprodukter

(lov om handel med træ og træprodukter)

§ 1.

Miljøministeren kan fastsætte de regler, der er nødvendige for administrationen her i landet af DenEuropæiske Unions forordninger om handel med træ og træprodukter til sikring af, at træet er fældet ioverensstemmelse med hugstlandets gældende lovgivning.

§ 2.

Miljøministeren eller personer, der af miljøministeren er bemyndiget hertil, har uden retskendelseadgang til offentlige og private ejendomme for at udøve de beføjelser, der er tillagt dem i medfør af dennelov og Den Europæiske Unions forordninger om handel med træ og træprodukter, herunder for at foretageundersøgelser af betydning for lovens formål. Tilsvarende gælder lokaliteter, der helt eller delvis benytteserhvervsmæssigt. Legitimation skal forevises efter anmodning. Miljøministeren har på tilsvarende mådeadgang til forretningsbøger, papirer m.v., herunder også materiale, der opbevares i elektronisk form, hvisdet skønnes nødvendigt.Stk. 2.Ved tilsyn med virksomheder skal indehaveren eller beskæftigede personer efter anmodningyde myndighederne fornøden vejledning og hjælp.Stk. 3.Det materiale, der er nævnt i stk. 1, skal efter anmodning fra miljøministeren udleveres ellerindsendes hertil.Stk. 4.Politiet yder nødvendig bistand til at udnytte retten efter stk. 1.

§ 3.

En virksomhed skal efter anmodning fra tilsynsmyndighederne give alle oplysninger, herunderom økonomiske og regnskabsmæssige forhold, som har betydning for kontrollens gennemførelse, samtvederlagsfrit yde bistand ved kontrol, prøveudtagning, kopiering og udlevering af skriftligt materiale ogudskrift af elektroniske data samt andre foranstaltninger, der iværksættes i henhold til denne lov og DenEuropæiske Unions forordninger om handel med træ og træprodukter.Stk. 2.Tilsynsmyndigheden kan som led i kontrol og overvågning vederlagsfrit mod kvittering udtageeller pålægge virksomheden at udtage prøver af træ og træprodukter.Stk. 3.Miljøministeren kan fastsætte regler om, at en virksomhed skal yde tilsynsmyndighederne bi-stand ved forsendelse af prøver og afholde udgifterne herved.

§ 4.

Miljøministeren kan indhente de oplysninger hos andre offentlige myndigheder, der er nødvendigefor at kontrollere, at lovgivningen overholdes, bl.a. med henblik på registersamkøring og sammenstillingaf oplysninger i kontroløjemed.

§ 5.

Miljøministeren kan fastsætte regler om offentliggørelse af resultater samt art og omfang af sankti-oner på grundlag af kontrol, som gennemføres i henhold til lovgivningen.

§ 6.

Miljøministeren kan fastsætte regler om gebyrer til hel eller delvis dækning af myndighedernesomkostninger ved administration af Den Europæiske Unions forordninger om handel med træ og træpro-dukter og regler udstedt i medfør af denne lov.

§ 7.

Miljøministeren kan fastsætte regler om, at anmeldelser og ansøgninger i medfør af Den Europæi-ske Unions forordninger om handel med træ og træprodukter og regler udstedt i medfør af denne lov skalindsendes digitalt, og at kommunikation i forbindelse hermed skal foregå digitalt.Stk. 2.Miljøministeren kan fastsætte regler om, at ministeren kan udstede afgørelser og andre doku-menter i forbindelse med forhold som nævnt i stk. 1 uden underskrift, med maskinelt eller på tilsvarendemåde gengivet underskrift eller under anvendelse af en teknik, der sikrer entydig identifikation af den,som har udstedt afgørelsen eller dokumentet. Sådanne afgørelser og dokumenter sidestilles med afgørel-ser og dokumenter med personlig underskrift.Stk. 3.En digital meddelelse anses for at være kommet frem, når den er tilgængelig for adressaten formeddelelsen.Stk. 4.Ministeren kan fastsætte regler om, at betalinger i medfør af lovens regler skal ske digitalt.
1

§ 8.

Miljøministeren kan bemyndige en under ministeriet oprettet statslig myndighed eller efter for-handling med minister i andre statslige myndigheder til at udøve de beføjelser, der i denne lov er tillagtministeren.Stk. 2.Miljøministeren kan fastsætte regler om adgangen til at påklage afgørelser, der er truffet i hen-hold til bemyndigelse efter stk. 1, herunder at afgørelserne ikke skal kunne påklages.Stk. 3.Ministeren kan endvidere fastsætte regler om udøvelsen af de beføjelser, som en anden statsligmyndighed efter forhandling med vedkommende minister bliver bemyndiget til at udøve efter stk. 1.

§ 9.

Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der:1) Overtræder bestemmelser om import eller om at bringe træ eller træprodukter i omsætning i stridmed Den Europæiske Unions forordninger om handel med træ og træprodukter eller regler ud-stedt i medfør af § 2.2) Overtræder § 2, stk. 2 og 3.3) Undlader at give de oplysninger, der kræves i henhold til Den Europæiske Unions forordningerom handel med træ og træprodukter eller regler udstedt i medfør af § 3.Stk. 2.Straffen kan stige til fængsel i indtil 1 år, hvis overtrædelsen er begået forsætligt eller ved grovuagtsomhed, og hvis der ved overtrædelsen er1) voldt skade på de interesser, som loven tilsigter at beskytte, jf. § 1, eller fremkaldt fare derfor eller2) opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel for den pågældende selv eller andre, herunder ved bespa-relser.Stk. 3.I regler, der udstedes efter loven, kan der fastsættes straf i form af påbud, forbud eller bøde forovertrædelse af bestemmelser i reglerne. Det kan endvidere fastsættes, at straffen kan stige til fængsel iindtil 1 år under de omstændigheder, der er nævnt i stk. 2.Stk. 4.Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5.kapitel.Stk. 5.Sker der ikke konfiskation af udbytte, som er opnået ved overtrædelsen, skal der ved udmålingaf bøde, herunder tillægsbøde, tages særligt hensyn til størrelsen af en opnået eller tilsigtet økonomiskfordel, jf. stk. 2, nr. 2.

§ 10.

Loven træder i kraft den 1. januar 2013.

§ 11.

Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Formål og baggrund

Lovforslaget er en følge af, at der er vedtaget en række forordninger, der regulerer handlen med vissetyper af træ og træprodukter i EU.EU har gennem flere år arbejdet på at bekæmpe handel med ulovligt fældet træ og træprodukter. I 2010blev Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EU) Nr. 995/2010 (Tømmerforordningen) vedtaget, dersammen med Kommissionens forordning Nr. xx/xx (Implementeringsforordningen) fastsætter kravene tilvirksomheder, der bringer træ og træprodukter i omsætning på det indre marked for første gang, samtfastsætter krav om sporbarhed for efterfølgende omsætningsled.Der er derudover ved Rådets forordning (EF) Nr. 2173/2005 indført regler om, at træ og træprodukter, derstammer fra lande, med hvilke EU-kommissionen har indgået frivillige partnerskabsaftaler (VPA) vedimport til EU skal ledsages af en særlig licens. Kommissionen har i tilknytning hertil fastsat gennemførel-sesbestemmelser, jf. Kommissionens forordning (EF) Nr. 1024/2008 af 17. oktober 2008 om fastsættelseaf gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr. 2173/2005 om indførelse af en FLEGT-licensordning for import af træ til Det Europæiske Fællesskab (Licensforordningen), for at fremme ind-satsen mod ulovligt fældet træ.Lovforslaget har til formål at give Miljøministeren hjemmel til at fastsætte de regler, der er nødvendigefor administrationen af disse forordninger. Forordningerne er direkte anvendelige i Danmark. Det kan dog
2
være nødvendigt, at udstede nationale bestemmelser som supplement til en forordnings bestemmelsereller vedrørende administrationen af disse bestemmelser. Således forudsætter forordningerne om handelmed træ og træprodukter bl.a., at medlemslandene fastsætter sanktioner for overtrædelse af forordninger-nes bestemmelser. Da der forventes en løbende revidering af gennemførelsesforordningerne er lovforsla-get givet karakter af en administrationslov, hvorefter Miljøministeren gives hjemmel til, at fastsætte deregler, der er nødvendige for administrationen her i landet af de omhandlede forordninger. De gældendeforordninger er optrykt som bilag til lovforslaget. Det drejer sig om:1) EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING (EU) Nr. 995/2010 af 20. oktober 2010om fastsættelse af krav til virksomheder, der bringer træ og træprodukter i omsætning (Tømmerforord-ningen)2) KOMMISSIONENS FORORDNING (EF) Nr. XXX/2012 af XX. XX 2012 om fastsættelse af gen-nemførelsesbestemmelser til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 995/2012 om fastsættel-se af krav til virksomheder, der bringer træ og træprodukter i omsætning Implementeringsforordningen).3) RÅDETS FORORDNING (EF) Nr. 2173/2005 af 20. december 2005 om indførelse af en FLEGT-licensordning for import af træ til Det Europæiske Fællesskab (Licensforordningen)4) KOMMISSIONENS FORORDNING (EF) Nr. 1024/2008 af 17. oktober 2008 om fastsættelse af gen-nemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr. 2173/2005 om indførelse af en FLEGT-licensordning for import af træ til Det Europæiske Fællesskab

2. Lovforslagets indhold

Lovforslaget bemyndiger ministeren til at fastlægge de nærmere bestemmelser på en række områder, forat kunne indfri de intentioner, der ligger i forordningerne om at bekæmpe handlen med ulovligt fældet træog træprodukter.Lovforslaget tager således sigte på at give miljøministeren hjemmel til at fastsætte de regler, der er nød-vendige for administrationen af Den Europæiske Unions forordninger om handel med træ og træproduk-ter, jf. ovenstående pkt. 1. Udover denne hjemmel indeholder lovforslaget regler om tilsynsmyndighedensadgang til offentlig og privat ejendom uden retskendelse som led i tilsynsarbejdet og om virksomhedernespligt til at samarbejde med tilsynsmyndigheden. Derudover giver lovforslaget mulighed for at indføregebyrer og for offentliggørelse af kontrolresultater, og miljøministerens gives mulighed for at delegereden kompetence, der er tillagt ministeren i medfør af lovforslaget samt om straf for overtrædelse lovgiv-ningen om handel med træ og træprodukter. Endeligt indeholder lovforslaget en hjemmel for miljømini-steren til at fastsætte regler om obligatorisk digital kommunikation mellem tilsynsmyndigheden og virk-somhederne.Forordningerne modvirker handel med ulovligt fældet træ og træprodukter ved hjælp af fire primæreforpligtelser:1) Det er forbudt at omsætte ulovligt fældet træ og træprodukter fremstillet heraf på EU-markedet.2) EU-virksomheder, der for første gang bringer træprodukter i omsætning på EU-markedet, skal udvisefornøden omhu (»due diligence«). Når træ og træprodukter først er på markedet, kan de sælges og/ellerforarbejdes, før de når den endelige forbruger. For at kunne spore træprodukter skal virksomhederne idenne del af forsyningskæden (i forordningen benævnt forhandlere) føre:3) Fortegnelser over virksomhedernes leverandører og kunder, men ikke den endelige forbruger.4) Når der importeres træ og træprodukter fra partnerskabslande (VPA), skal der medfølge en FLEGTlicens udstedt af partnerskabslandets godkendte myndighed.Kernen i »due diligence«-begrebet er, at virksomhederne skal foretage en risikovurdering for at minimererisikoen for at bringe ulovligt fældet træ eller træprodukter indeholdende ulovligt fældet træ i omsætningpå EU-markedet. De tre hovedelementer i »due diligence«-ordningen er:• Oplysning: Virksomheden skal have adgang til oplysninger, der beskriver træet og træprodukterne,hugstlandet, mængde, navn og adresse på leverandøren og oplysninger om overensstemmelse med natio-nal lovgivning.• Risikovurdering: Virksomheden bør/skal? vurdere risikoen for ulovligt træ i forsyningskæden baseret påovennævnte oplysninger og under hensyntagen til kriterierne i forordningen.• Risikobegrænsning: Når vurderingen viser, at der er risiko for ulovligt træ i forsyningskæden, skal denpågældende risiko afhjælpes eksempelvis ved at kræve yderligere oplysninger og efterprøvning hos leve-randøren.
3
Med forordningerne er Miljøministeriet ansvarlig for kontrol på en lang række virksomheder, man ikketidligere har haft kontrol hos. Forordningerne medfører derfor et behov for, at der sikres hjemmel til atgennemføre kontrol på disse virksomheder, eksempelvis skovejere, importører, møbelproducenter, byg-gemarkeder m.m., der i første led bringer træ og træprodukter i handel. Det er nødvendigt at fastsættenærmere bestemmelser for betingelserne for, at ministeren kan uddelegere ansvaret for kontrollen med, atforordningerne efterleves i alle led af handlen med træ og træprodukter, som forordningerne foreskriver.

3. Økonomiske konsekvenser

3.1 Økonomiske konsekvenser for det offentlige

Lovforslaget i sig selv medfører ikke økonomiske konsekvenser for det offentlige.De økonomiske omkostninger, der er for staten, er primært knyttet til den fysiske kontrol på virksomhe-der, som forordningerne pålægger myndighederne at gennemføre. Omkostningerne i forbindelse medkontrol afhænger bl.a. af, hvordan forordningsudkastet til Implementeringsforordningen bliver endeligtudformet. En stikprøvekontrol, der udgøres af en anmeldeordning i forhold til skovejere, og et antal te-mabaserede virksomhedskontroller, vurderes årligt at udgøre ca. kr. 2-2,5 mio. kr.Hertil kommer omkostninger forbundet med bl.a. opbygning af kontrolsystem, opfølgning på kontrolre-sultater, indberetning til Kommissionen etc. Det vurderes, at der fra 2012 til og med 2014 vil være op-startsomkostninger på i alt ca. kr. 2,2 mio. kr. Samlet administration af fforventes at udgøre ca. kr. 0,6mio. kr. årligt.Som udgangspunkt forventes omkostningerne i forbindelse med kontrol af FLEGT-licenser jf. Licensfor-ordningen at være yderst begrænsede, og det er besluttet, at der på nuværende tidspunkt ikke opkrævesgebyr til hel eller delvis dækning af selve licenskontrollen. Det skal, når ordningen har fungeret i en peri-ode, vurderes om der skal indføres gebyrer på licenskontrollen. Naturstyrelsen kan imidlertid opkrævebetaling for ekstra kontrol, hvis der er begrundet mistanke om snyd med produkter omfattet af Licensfor-ordningen.Lovforslaget vil ikke have økonomiske konsekvenser for kommuner og regioner.

3.2 Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget i sig selv medfører ikke økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.Tilbage i 2008 vurderede Kommissionen, at de økonomiske årlige omkostninger for erhvervet i EU iforbindelse med Tømmerforordningen, ville blive ca. kr. 120 mio. kr. Fordelt efter BNP svarer dette tilca. 2 mio. kr. årligt for danske virksomheder. Det er vurderingen, at Kommissionens beregninger fortsatgælder for Tømmerforordningen og Implementeringsforordningen.Omkostningerne ved Licensforordningen vil afhænge af antallet af licenser. Da der endnu ikke er træ ogtræprodukter, der følges af licenser, er det ikke muligt præcist at give et bud på omkostningerne. Detvurderes, at licenserne vil indgå på linje med øvrige handelsdokumenter, der følger varerne og derfor ikkevil betyde væsentlige administrative og erhvervsøkonomiske konsekvenser.

4. Administrative konsekvenser

4.1 Administrative konsekvenser for det offentlige

De administrative konsekvenser for det offentlige består i det væsentligste af etablering og løbende driftaf kontrollen med forordningernes bestemmelser. Derudover er der ingen øgede administrative forpligti-gelser som følge af forslaget.

4.2 Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget lægger ikke op til øgede administrative byrder for erhvervslivet. Der er således ingen løbendeindberetningsforpligtigelse, krav om anmeldelser o. lign.
4
Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR) har vurderet, at det ikke er relevant at lave en separatvurdering af lovforslagets eventuelle administrative konsekvenser.

5. Miljømæssige konsekvenser

Forordningerne gælder for såvel skovbrug som virksomheder og omfatter også ulovligt fældet træ ogtræprodukter fra lande udenfor EU.Der er tale om ulovlig skovhugst, når der fældes træ i strid med oprindelseslandets gældende lovgivning.Ulovlig skovhugst er et globalt problem med omfattende negative økonomiske, miljømæssige og sam-fundsmæssige virkninger.Ulovlig tømmerhugst medfører væsentlige miljøforringelser en række steder verden over. Det gælder fxøget risiko for erosion og oversvømmelse og skader på biologisk mangfoldighed. Dertil kommer globalemiljøeffekter, som også rammer Danmark, først og fremmest øget udslip af CO2og dermed øget globalopvarmning pga. afskovning og forarmelse af skove. Det er anslået, at afskovning og forarmelse af skovebidrager med op mod 17 % af al menneskeskabt CO2-udledning. Årsagerne hertil er mange, herunderulovlig tømmerhugst samt pres på skovene til andre anvendelser, især landbrug (kvæggræsning, svedje-brug og dyrkning palmeolie, soja, kaffe mv.) Lovforslaget skal derfor ses som et væsentligt led i at be-grænse træ og træprodukter fra ulovlig tømmerhugst i at komme på markedet i Danmark.

6. Forholdet til EU-retten

Forordningerne om handel med træ og træprodukter er direkte anvendelige i Danmark. Det er dog nød-vendigt at udstede nationale bestemmelser til brug for administrationen af forordningernes bestemmelser.Ved lovforslaget bemyndiges miljøministeren til at fastsætte disse administrative bestemmelser.

7. Høring

Lovforslaget har endnu ikke været sendt til høring.
Bemærkninger til de enkelte bestemmelserTil § 1Det foreslås, at miljøministeren kan fastsætte de regler, der er nødvendige for anvendelsen her i landet af DenEuropæiske Unions forordninger om handel med træ og træprodukter. Lovforslagets formål og område er atmedvirke til bekæmpelse af handel med ulovligt fældet træ og træprodukter samt sikre rimelige og ensartedekonkurrencevilkår. Ulovligt fældet træ har, ud over en lang række negative konsekvenser for de lande, hvor detkommer fra, også en konkurrenceforvridende effekt overfor de aktører på markedet, der arbejder med at sikre,at de kun handler med lovligt fældet træ og træprodukter. Lovforslaget regulerer alene forordninger, der omfat-ter oprindelsen af træ og træprodukter og ikke eksempelvis lovligheden af indholdsstoffer i træ og træproduktersom eksempelvis lim, farvestoffer, imprægneringsmidler m.m.Lovforslaget samler samtidig al dansk administration af EU-regulering vedrørende omsætning af træ og træ-produkter, med henblik på at sikre lovligheden af produkterne. Licensforordningen vil dermed fremadrettet fåophæng i lovforslaget og ikke som nu i Naturbeskyttelsesloven.Hjemlen forventes blandt andet brugt til at bestemme, at det er Naturstyrelsen, der er tilsynsmyndighed i hen-hold til forordningerne. Naturstyrelsen er kompetent myndighed i forhold til Tømmer- og Licensforordninger-ne.
Til § 2Det foreslås, at tilsynsmyndigheden får hjemmel til at foretage eftersyn af de af lovforslaget omfattede offentli-ge og private ejendomme samt lokaliteter, der helt eller delvist benyttes erhvervsmæssigt. Der gives endviderehjemmel til at efterse forretningsbøger, papirer m.v., herunder også materiale, der opbevares i elektronisk form.§ 2, stk. 2 og 3 skal medvirke til at sikre, at tilsyn kan gennemføres smidigt og uden unødigt at forlænge til-synsmyndighedens tidsforbrug til gennemførelse af sine opgaver.
Til § 3
5
EU Forordningerne opstiller en række krav til den dokumentation virksomhederne skal være i besiddelse af.Der er dog ikke krav til i hvilken form denne dokumentation skal opbevares. Lovforslaget sikrer derfor, atmyndighederne kan få adgang til den information, uanset form, der fremgår af forordningerne og således skøn-nes nødvendig for at kunne gennemføre kontrollen. Det kan i visse tilfælde vise sig nødvendigt at udtage prø-ver af partier for ved nærmere undersøgelse at fastslå, om partiet er i overensstemmelse med dokumentoplys-ningerne. Sort og oprindelse kan være vanskelig at verificere, specielt når der er tale om forarbejdede produk-ter. Derfor er det vigtigt, at tilsynsmyndigheden har mulighed for at skaffe vareprøver, ikke mindst i tilfælde,hvor der kan være mistanke om omgåelse af reglerne. Verifikation kan efterfølgende ske ved at sende prøver tilfageksperter eller analyse. Udviklingen indenfor DNA og isotop-analyser til at fastslå et træ eller et træpro-dukts oprindelse er i udvikling, hvilket yderligere gør det relevant, at lovforslaget fremadrettet hjemler mulig-heden for prøvetagning. Af § 3, stk. 3 fremgår det, at virksomheder skal yde bistand til forsendelse af prøver.Dette skyldes, at virksomhederne er de bedst egnede til at skaffe den rette transportform til den type produkter,de forhandler.
Til § 4Jf. Forvaltningslovens §, 28 stk. 3. kan fortrolige oplysninger kun videregives til en anden forvaltningsmyndig-hed, når det må antages, at oplysningerne er af væsentlig betydning for myndighedernes virksomhed eller foren afgørelse, myndighederne skal træffe. Lovforslaget sikrer, at myndighederne kan indhente nødvendige op-lysninger hos andre offentlige myndigheder til brug for den i Tømmerforordningen beskrevne risikobaseredekontrol og kontrol med overvågningsorganer. Det kan være oplysninger af generel karakter i forbindelse medforberedelse af kontrol, men også mere specifikke oplysninger om eksempelvis skatteforhold. Oplysninger omskatteforhold kan være af betydning ved risikovurderinger af virksomheder i forbindelse med kontrolplanlæg-ning. Udveksling af oplysninger mellem forvaltningsmyndighederne er samtidig nødvendig for at undgå atkontrol og opfølgning på kontrol blokeres af manglende mulighed for informationsudveksling mellem myndig-hederne. Endelig er det vigtigt for tilsynsmyndigheden at have adgang til disse oplysninger ikke mindst i detilfælde, hvor en sag fører til en sanktionering jf. lovforslagets § 9 stk. 2 & 5.
Til § 5Det foreslås, at ministeren kan fastsætte regler om offentliggørelse af kontrolresultater og omfang af sanktionerpå grundlag af kontrollen. Dette skyldes især Implementeringsforordningens bestemmelser om åbenhed omkontrollen af overvågningsorganer. Offentliggørelse af kontrolresultater skal ske indenfor rammerne af For-valtningsloven, Offentlighedsloven eller anden relevant lovgivning. Det er ikke hensigten, at der skal indføresen løbende offentliggørelse af kontrolresultater eksempelvis på Naturstyrelsens hjemmeside. Lovforslagetsikrer imidlertid, at Naturstyrelsen kan offentliggøre kontrolresultater.
Til § 6Hjemmel til opkrævning af gebyrer til hel eller delvis dækning af myndighedernes omkostninger ved admini-stration af forordningerne og lovforslaget er medtaget for at sikre et eventuelt fremtidigt behov for omkost-ningsdækning. Det er ikke på nuværende tidspunkt hensigten at indføre gebyrer overfor virksomheder omfattetaf forordningerne.Det fremgår af bekendtgørelse om FLEGT-licensordningen for import af træ og træprodukter, at myndigheder-ne kan opkræve gebyrer. Med hjemlen til gebyropkrævning sikres myndighederne fremadrettet at kunne fåomkostningsdækning såfremt markedsudviklingen, forordningsændringer eller andre forhold måtte begrundedette.Det er således ikke hensigten med hjemlen, at der løbende skal udføres kontrol og gennemføres verifikation aftræ og træprodukter for virksomhedernes regning. Hjemlen tilsigter, at der kan kræves dækning af omkostnin-ger, hvis der i forbindelse med mistanke om manglende sammenhæng mellem produkt og dokumentation ellereksempelvis i situationer, hvor myndighederne underrettes om større uregelmæssigheder eller svindel fra myn-digheder i eksportlande viser sig at være et legitimt behov.
Til § 7Lovforslaget gør det muligt at fastsætte regler om digital kommunikation mellem myndighederne og virksom-hederne. Dette er på linje med målet om digital forvaltning.Licensforordningen indeholder bestemmelser om, at FLEGT-licenser skal fremsendes til myndighederne iforbindelse med import af træ og træprodukter omfattet af forordningen. Dette kan principielt betragtes som enanmeldelse af import eller en ansøgning, idet myndighederne vil kontrollere gyldigheden af licensen i forbin-
6
delse med importen. Såfremt licensen ikke er gyldig vil dette blive meddelt til importøren og importen kan ikkegennemføres. Forordningen åbner også mulighed for at dette kan ske digitalt.Samtidig gøres det muligt, at den digitale kommunikation mellem myndighederne og virksomheder også kanomfatte myndighedsafgørelser og betaling.Da der løbende kan ske ændringer i forordningerne er det endvidere hensigtsmæssigt, at digital kommunikationmellem myndighederne og virksomhederne ikke begrænses til Licensforordningen.
Til § 8Bestemmelsen i stk. 1 bemyndiger miljøministeren til at delegere sine beføjelser efter lovforslaget til en styrel-se inden for Miljøministeriet. Bestemmelsen er i lighed med tilsvarende bestemmelser i Miljøministeriets lov-givning neutral med hensyn til, hvilke myndigheder inden for ministeriet, som ministeren kan delegere kompe-tencen til.Det er tanken, at en stor del af de opgaver, der efter lovforslaget er tillagt miljøministeren, delegeres til Natur-styrelsen. Det kan imidlertid være hensigtsmæssigt, at ministeren efter aftale med andre ministre, kan udføreopgaver på Miljøministeriets vegne, hvorfor dette også fremgår af lovforslaget.Forordningerne indeholder ingen bestemmelser om klageadgang/klageberettigede over myndighedernes afgø-relser. Ligesom i den øvrige lovgivning under Miljøministeriet foreslås det, at miljøministeren bemyndiges tilat fastsætte regler om klageadgang, herunder regler, der afskærer klageadgang til ministeren i de tilfælde, hvorministeren har delegeret sin kompetence. Da der er tale om et nyt lovområde og lovforslaget omfatter flereforordninger samt vidt forskellige virksomhedstyper og aktiviteter, er det en fordel, at lovforslaget åbner op fordenne mulighed.
Til § 9Det er i forordningerne fastsat, at medlemslandene fastsætter sanktioner for overtrædelse af forordningernesbestemmelser.Den foreslåede bestemmelse svarer i sit indhold til strafbestemmelserne for overtrædelse af bestemmelserne omhandel med truede dyr og planter og FLEGT-bekendtgørelsen. Den foreslåede bestemmelse omfatter bøde ellerfængsel i indtil 1 år, ved overtrædelse af bestemmelserne i forordningerne og bestemmelser udstedt i medfør aflovforslagets § 1.Af lovforslaget stk. 3 fremgår det ud over ovenstående, at der kan sanktioneres med forbud og påbud for over-trædelser af regler fastsat efter lovforslaget. Det skyldes en vurdering af, at eksempelvis et salgsforbud kanvære nødvendigt indtil den relevante dokumentation for træets lovlighed foreligger eller påbud såfremt envirksomhed ikke lever op til bestemmelserne om ”due diligence”.
Til § 10Det er i bestemmelsen foreslået, at lovforslaget træder i kraft den 1. januar 2013. Lovforslaget vil i første om-fang omfatte Licensforordningen, der allerede har virkning. Efterfølgende vil lovforslaget omfatte Tømmerfor-ordningen og Implementeringsforordningen, der har virkning fra 3. marts 2013. Der vil således være en periodefra lovforslagets ikrafttrædelse frem til 3. marts 2013, hvor der er mulighed for at gennemføre de nærmerebestemmelser i bekendtgørelser, udstedt efter lovforslaget.
Til § 11Det foreslås, at lovforslaget ikke finder anvendelse for Færøerne og Grønland. Færøerne og Grønland er ikkeomfattet af EU-lovgivningen, og således heller ikke af Den Europæiske Unions forordninger om handel medtræ og træprodukter.
7