Miljøudvalget 2011-12
MIU Alm.del Bilag 358
Offentligt
Notat
GRUNDNOTAT TIL MIU & FEUKommissionens forslag til forordning om implementeringsbestemmelser for Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EU) Nr. 995/2010 af 20. oktober 2010 om fastsættelse afkrav til virksomheder, der bringer træ og træprodukter i omsætning (EUTR – EU TimberRegulation)(DG Environment, Commission Working Document, CMT 9/2)Resume
Kommissionen skal i henhold til delegeret retsakt, senest 3. juni 2012 have udstedt en forordningvedrørende implementeringsbestemmelserne til EU´s Tømmerforordning (Nr. 995/2010). I henholdtil denne forordnings artikel 6, stk. 2, og artikel 8, stk. 8 skal Kommissionensimplementeringsbestemmelser sikre en ensartet gennemførsel af de krav, Tømmerforordningenstiller til virksomheder, overvågningsorganer og kompetente myndigheder. EU-Kommissionen harudarbejdet et arbejdsdokument (herefter forordningsudkast) som grundlag for muligeimplementeringsbestemmelser, som skal fastlægges i en forordning. Det forventes, at forslaget haren positiv påvirkning af beskyttelsesniveauet. Forslaget er til afstemning i FLEGT komiteen den 10.juli. Danmark agter at stemme for kommissionens forslag.1. Status
Kommissionen orienterede den 21. februar 2012 medlemmerne af FLEGT Komiteen om muligeemner til implementeringsbestemmelser. Forordningsudkastet har hjemmel i Tømmerforordningenog Forordning (EU) Nr. 182/2011 af 16. februar 2011 om de generelle regler og principper for,hvordan medlemsstaterne skal kontrollere Kommissionens udøvelse af gennemførelsesbeføjelser.Forordningsudkastet lægger op til mere detaljerede regler for at sikre ensartet implementering af duediligencesystemer. Forordningsudkastet vedtages eller forkastes ved kvalificeret flertal i FLEGTKomiteen. Med mindre Rådet eller Europa-parlamentet gør indsigelse får forordningen virkning fraden 3. marts 2013.2. Formål og indhold
Kommissionens forordningsudkast har som formål at sikre ensartet implementering og kontrol afTømmerforordningen (EUTR). Af det forordningsudkast Kommissionen har fremsendt fremgårfølgende hovedelementer: Formålet med forordningen fastlægger detaljerede regler for due diligencesystemer og kontrolfrekvens og indhold for kontrollen af overvågningsorganer. Due diligencesystemer skal omfatte tømmer og/eller produkter fra et givent land, og når det er relevantoplysninger om oprindelsen region/område/koncession, leveret af en og samme leverandør.Risikovurdering vedr. købet må maksimalt have en varighed på 12 måneder. Derudover specificeres
det, i hvilke situationer virksomheder skal indhente oplysning om træ og træproduktersvidenskabelige navn, oprindelsesområde jf. artikel 2 og koncessionsoplysninger.Forordningsudkastet opstiller krav til certificeringsorganer (fx FSC og PEFC), såfremt encertificering skal kunne bruges af virksomhederne til troværdig risikominimering. Samtidig opstillesde krav virksomhederne skal opfylde mht. opbevaring af dokumentation for, at der er udførtrisikominimering. Dokumentationen skal kunne forelægges formyndighederne 5 år tilbage i tiden.Virksomhedernes due diligencesystem skal kunne demonstrere, hvorledes indsamlet information ersat i forhold til risikovurderingen, risikominimeringen og virksomhedens beslutning om at risikoenvar ubetydelig.Forordningsudkastet fastlægger krav om, at den kompetente myndighed skal gennemføre kontrolmed overvågningsorganer, minimum hvert andet år og specielt, hvis der er konstateret fejl ogmangler i forbindelse med kontrol og/eller Kommissionen har informeret myndigheden omændringer hos overvågningsorganet.Af forordningsudkastet fremgår det, at kontrollen som udgangspunkt skal ske uvarslet og kunnedokumenteres gennemført efter fastlagte procedurer og bestå af: spot checks, gennemgang afdokumenter og optegnelser, interviews med ledelsen af overvågningsorganet og med virksomhederog forhandlere, der anvender overvågningsorganets due diligencesystem, gennemgang afdokumenter på virksomheder, kontrol af virksomhedens leverancer og anden relevant kontrol.Forordningsudkastetopstillerendelig de krav, der er til myndighedernes dokumentation for dengennemførte kontrol og hovedprincipperne for sagsbehandlingen i forbindelse med kontrollen.Stiller krav om gennemskuelighed af myndighedernes kontrolKommissionen vil fremadrettet udarbejde en vejledning til virksomheder og myndigheder omindholdet i due diligence systemer.3. Europa Parlamentets udtalelserEfter godkendelse med kvalificeret flertal i FLEGT Komiteen har Europaparlamentet 2 måneder tilevt. at gøre indsigelse.4. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.5. Konsekvenser for DanmarkGældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:Der vil i 2012/13 blive fremsat et lovforslag med titlen ”Lov om anvendelse af visse af DenEuropæiske Unions retsakter om handel med træ og træprodukter”. Der skal med loven sikreshjemmel til administration af Tømmerforordningen og forordningsudkastet. Med hjemmel i dennelov, skal der udstedes en bekendtgørelse til fastlæggelse af administrationen af forordningerneherunder sanktionsbestemmelserne.Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:
2
Erhvervsadministrative konsekvenserKommissionen har ikke foretaget en selvstændig analyse af de økonomiske omkostninger afforordningsudkaste. Tilbage i 2008 vurderede Kommissionen, at de administrative årligeomkostninger for erhvervet i EU i forbindelse med Tømmerforordningen ville bliv ca. kr. 120millioner. Fordelt efter BNP svare dette til ca. kr. 2 millioner årligt for danske virksomheder. Det ervurderingen, at Kommissionens forordningsudkast ikke øger de administrative byrder for erhvervet iforhold til Kommissionens oprindelige forventninger.Statsfinansielle konsekvenser - foreløbig vurderingDer vil for staten være økonomiske konsekvenser forbundet med administrationen af de regler, somministeren med hjemmel i loven vil få mulighed for at udstede. De væsentligste økonomiskekonsekvenser bunder i den fysiske kontrol på virksomheder.Omkostningerne i forbindelse med kontrol afhænger af, hvordan forordningsudkastet bliver endeligtudformet. Såfremt det enkelte medlemsland selv kan fastlægge kontrolbehovet vurderesomkostningerne ved en stikprøvekontrol, der udgøres af en anmeldeordning i forhold til skovejere,og et antal temabaserede virksomhedskontroller, årligt at udgøre ca. kr. 2 - 2,5 mio. Omkostningernefinansieres indenfor de allerede eksisterende økonomiske rammer.Hertil kommer administrative omkostninger forbundet med bl.a. opbygning af kontrolsystem,opfølgning på kontrolresultater, indberetning til Kommissionen etc. Det vurderes, at der fra 2012 tilog med 2014 vil være opstartsomkostninger på i alt ca. kr. 2,2 mio. Samlet administration afTømmerforordningen og forordningsudkastet forventes årligt at udgøre ca. kr. 0,6 mio. årligt. Dettefinansieres ligeledes inden for allerede eksisterende ramme.Det fremgår ikke af Tømmerforordningen, at omkostningerne forbundet med kontrol ogadministration kan brugerfinansieres. En brugerfinansiering skal derfor gennemføres nationalt ogforventes i praksis yderst vanskelig at gennemføre og omkostningstung grundet den store variation ivirksomhedsstørrelser og aktiviteter.Skematisk oversigt af de samlede omkostninger for staten og erhvervslivet:Samlede økonomiskekonsekvenser forTømmerforordningen ogforordningsudkastetAdministrative konsekvenserfor Stat:Regioner:Kommuner:Positivekonsekvenser/mindre udgifter(hvis ja, angives omfang)Negativekonsekvenser/merudgifter(hvis ja, angives omfang)- Opstartsomkostninger på ca.2,2 mio. kr. 2012-2014(indenfor eksisterenderamme)- Løbende administration ogfysisk kontrol ca. kr. 2,5 – 3,0mio. kr. årlig merudgift
Økonomiske konsekvenser for Mere lige konkurrencevilkårerhvervslivet
3
Administrative konsekvenserfor erhvervslivet
Forventet ca. 2 mio. kr.
Samfundsøkonomiske konsekvenser.Ikke relevantBeskyttelsesniveau:Kommissionens forordningsudkast har en positiv påvirkning af beskyttelsesniveauet, da kravene tilvirksomheder, overvågningsorganer og myndigheder til bekæmpelse af ulovligt fældet træ detaljeresi forhold til rammebetingelserne i Tømmerforordningen.6. HøringNaturstyrelsen har på møder med interessenter orienteret om status for processen medKommissionens arbejde med forordningsudkastet. Derudover har der løbende været kontakter meden række af de væsentligste høringsparter.Dansk Træforening finder at,muligheden for fleksibilitet for virksomhederne ved udarbejdelse afdue diligence systemer er positiv, men ser det samtidig som en risiko for uensartethed i EU og risikofor konkurrenceforvridning. Der er et betydeligt behov for supplerende vejledning omkringrisikovurderingsprocedurer og anerkendelse af gangbar dokumentation for lovlighed, for at sikreoperatørernes ensartede tilgang til risikovurderingen. Myndighederne bør gøre alt for at undgåkonkurrenceforvridning, herunder håndteringen af andre myndigheders officielle dokumenter. Det ervigtigt atmyndighederne har den nødvendige kapacitet til håndhævelse af bestemmelserne på en ensartetmåde, nationalt som på tvære af medlemslandene, så ulovligt træ holdes ude af markedet, og atmyndighederne i medlemslandene koordinerer og anvender samme risikobaserede markedskontrol.Træets Arbejdsgiverestøtter tankegangen om et fleksibelt due diligence system, og finder at det erhelt afgørende, at de kompetente myndigheder i Danmark og i de andre medlemsstater sikreskapacitet til at håndhæve bestemmelserne og at kontrollen sker på en ensartet måde – nationalt såvelsom på tværs af medlemslandene - således at ulovligt træ effektivt holdes ude af markedet ogsåledes, at der ikke opstår konkurrenceforvridning. Det er endvidere vigtigt, at der udarbejdes envejledning til myndighedernes kontrol, at der ikke indføres nationale gebyr for markedskontrol,såfremt disse ikke er gældende for hele EU.Dansk Skovforening finder bl.a. at implementeringen af forordningen skal ses i lyset af, at risikoenfor ulovligt europæisk træ er minimal og derfor ikke må medføre konkurrenceforvridende forholddels i relation til andre råmaterialer og dels landene imellem,Verdens Skove finder, at det er vigtigt med en ensartet europæisk kontrol og sanktionering forovertrædelser for at undgå, at virksomhederne søger at opererer fra de letteste steder. Endvidere børder være en klar definition af ”brugt tømmer”, der ikke er omfattet af forordningen, og der bør væreen klar definition af begrebet ”placing on the market” så eksempelvis energitræ omfattes. CITEScertifikater bør ikke umiddelbart anerkendes som garanti for lovlighed, og der altid bør være krav
4
om tredje parts kontrol. Der skal er udarbejdes en fælles europæisk risikovurderings standard, ogkravene til overvågningsorganer bygger på internationale standarder.Rammenotat om Kommissionens forslag har været i høring i miljøspecialudvalget i april 2012. Derer indkommet et høringssvar.Dansk Skovforening støtter dansk indstilling om at arbejde for, at de kommende regler blivertilstrækkeligt fleksible således, at virksomhederne kan efterleve bestemmelserne og således at deadministrative byrder for virksomhederne minimeres.7. ForhandlingssituationenDanmark finder generelt EU-kommissions forordningsudkast positivt, og det er forventningen at dekommende forhandlinger kan finde god en balance mellem på den ene side meget detaljerede fællesEU-regler og på den anden side regler, der giver mulighed for national tilpasning.Det er i Tømmerforordningen uklart hvorledes begrebet ”bringe i omsætning” skal tolkes.Kommissionens Juridiske Tjeneste har vurderet, at Kommissionen ikke kan komme med endefinition af begrebet i forordningsudkastet, idet dette ville være en udvidelse afTømmerforordningens virkeområde og derved ligger udenfor Kommissionens kompetence.Kommissionen forventer i stedet, at en tolkning af begrebet senere vil kunne komme med i envejledning til TømmerforordningenKommissionen søger konsensus hos medlemslandene for indholdet i arbejdsdokumentet. Samtidighar Kommissionen skullet sikre, at man holdt sig indenfor det mandat, der gives iTømmerforordningen og ikke indfører yderligere eller skærpede regler ud over reglerne iTømmerforordningen. Kommissionen her endvidere givet udtryk for, at man ikke vil forelægge etudkast til forordningsudkast for Rådet, med mindre der er en konsensus om det i FLEGT Komiteen.8. Regeringens foreløbige generelle holdningKommissionen skal i henhold til Tømmerforordningen sikre en ensartet implementering af denneved mere detaljeret at beskrive kravene til virksomheder, overvågningsorganer og myndigheder. Fradansk side er det ønskværdigt, at virksomheder og overvågningsorganer stilles mest muligt ligeindenfor EU.Danmark støtter Kommissionens arbejde med at sikre konsensus ikke mindst ud fra den betragtning,at dette vil give større ejerskab hos medlemslandene for forordningsudkastet og derigennem mereensartethed.
5