Miljøudvalget 2011-12
MIU Alm.del Bilag 353
Offentligt
1117142_0001.png
1117142_0002.png
1117142_0003.png
1117142_0004.png
1117142_0005.png
Jord & AffaldJ.nr. MST-7031-00006Ref. lived/maaja/sofre
GRUND- og NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALGKommissionens forslag til ændring af Europa-Parlamentets og Rådetsdirektiv (EF) nr. 2006/66/EF om batterier og akkumulatorer og udtjentebatterier og akkumulatorer

for så vidt angår markedsføring af bærbare

cadmiumholdige batterier og akkumulatorer, der er beregnet til

anvendelse i batteridrevet håndværktøj

KOM (2012) 136 endelig

Resume

I det eksisterende batteridirektiv (direktiv 2006/66/EF) er det tilladt, atmarkedsføre bærbare batterier og akkumulatorer, der indeholder mere end0,002 vægtprocent cadmium til anvendelse i batteridrevet håndværktøj.Kommissionen foreslår med forslaget at ophæve undtagelsen per 1. januar2016, således at det herefter bliver forbudt at anvende cadmium i dissebatterier og akkumulatorer.Forslaget tilpasser desuden batteridirektivet til Lissabon Traktaten, hvorvedKommissionen bemyndiges til at ændre direktivet ved delegerede retsakterog ved gennemførelsesretsakter.Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkonomiskekonsekvenser, og der vil heller ikke være økonomiske og administrativekonsekvenser for erhvervslivet. Forslaget påvirker beskyttelsesniveauetpositivt i Danmark.1. StatusKommissionen sendte den 23. marts 2012 ovennævnte forslag til Rådet.Forslaget har hjemmel i TEUF artikel 192, stk. 1, og skal derfor vedtages afRådet med kvalificeret flertal efter proceduren om den almindelige
Miljøstyrelsen • Strandgade 29 • 1401 København KTlf. 72 54 40 00 • Fax 33 32 22 28 • CVR 25798376 • EAN (drift)5798000863002 (tilskud)5798000863019 • [email protected] • www.mst.dk
beslutningsprocedure i TEUF artikel 294.2. Formål og indholdDet eksisterende direktiv indeholder forbud mod markedsføring af bærbarebatterier og akkumulatorer, der indeholder mere end 0,002 vægtprocentcadmium. Direktivet har tre undtagelser til dette forbud, nemlig batterier inød- og alarmsystemer, medicinsk udstyr og håndværktøj.Ifølge artikel 4, stk. 4 i batteridirektivet skal Kommissionen på baggrund afteknisk og videnskabelig dokumentation tage undtagelsen op til revision,hvis der er alternative batterityper til batteridrevet håndværktøj.Der er ikke en tilsvarende forpligtelse for Kommissionen til at tageundtagelserne om nød- og alarmsystemer og medicinsk udstyr op tilrevision. Om Kommissionen alligevel har planer om at revidere disseundtagelser, vides ikke.Brugen af cadmium bør begrænses mest muligt, fordi det er et giftigttungmetal. Cadmium optages let af planter og havner via fødekæderne imenneskets nyrer og lever og kan i den forbindelse medføre alvorligehelbredsmæssige konsekvenser. Kommissionen foreslår at ophæveundtagelsen af batterier i håndværktøj per 1. januar 2016.Herudover bemyndiger forslaget Kommissionen til at vedtage delegerederetsakter og gennemførelsesretsakter, som en konsekvens af LissabonTraktatens vedtagelse.Kommissionen foreslår, at artikel 10, para 4 i batteridirektivet omindsamlingsmål for bærbare batterier og akkumulatorer fremover skalændres ved gennemførelsesretsakter. Kommissionen skal også etablere enfælles metode til at opgøre det årlige salg af bærbare batterier ogakkumulatorer gennem gennemførelsesretsakter. Gennemførelsesretsakterskal også bruges til at fastlægge formatet på de rapporter, der skaludarbejdes i henhold til artikel 22 i batteridirektivet.Forslaget bemyndiger Kommissionen til at vedtage ændringer eller tilføjelsertil batteridirektivets bilag III om behandlingskrav og målsætninger for
2
genanvendelse af alle typer batterier og akkumulatorer gennem delegerederetsakter.Delegerede retsakter skal også bruges ved supplering af kriterierne i artikel15 om krav til behandling af batterier og akkumulatorer ved udenlandskebehandlingsanlæg; ved fastlæggelse af kravene i art. 17 for registrering af”producenter og importører” for producentansvar; ved fastlæggelse afsupplerende krav til at det tydeligt skal kunne ses på alle genopladeligebærbare og startbatterier - og akkumulatorer hvad deres kapacitet er, og vedvedtagelse af undtagelser fra mærkningskravene.3. Europa Parlamentets udtalelserEuropa Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.4. NærhedsprincippetKommissionen har ikke foretaget en nærhedsvurdering. Da formålet medforslaget er at begrænse en undtagelse i allerede gældendefællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelsemed nærhedsprincippet.5. konsekvenser for DanmarkGældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:Forbud mod markedsføring af batterier og akkumulatorer med cadmium, ogden undtagelse der foreslås ophævet, er gennemført i bekendtgørelse nr. 943af 23.9.2008 om import og salg samt eksport af batterier og akkumulatorermed hjemmel i kemikalieloven. Hvis forslaget vedtages, skal der ske enændring af denne bekendtgørelse. Der er hjemmel i kemikalieloven til, atministeren kan foretage den nødvendige ændring.Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:Statsfinansielle konsekvenser.I 1996 indførte Danmark en afgift for markedsføring af nikkel-cadmium-batterier (NiCd batterier), som incitament for at nedbringe forbruget af NiCdbatterier. De seneste år er salget og forbruget af disse batterier markantreduceret i Danmark.Samfundsøkonomiske konsekvenser.
3
Der er faldende anvendelse af nikkel-cadmium batterier, både i Danmark ogi EU. Der anvendes i stedet mere miljøvenlige alternativer. Det Kommis-sions vurdering, at en forsinket ophævelse (2016) vil medfører ca. 34 %mindre omkostninger for producenter af batteridrevet håndværktøj, end veden øjeblikkelig ophævelse. For så vidt angår forslagene under de delegerederetsakter, er der foreløbig ikke taget stilling hertil.Erhvervsadministrative konsekvenser.Kommissionen vurderer, at forslaget ikke vil have nævneværdigeerhvervsadministrative konsekvenser.Beskyttelsesniveau:Forslaget har en positiv påvirkning af beskyttelsesniveauet – i Danmark, og iresten af Europa6. HøringForslaget blev sendt i høring den 13. april 2012. Høringsfristen forkommentarer er den 3. maj 2012. Sagen har endnu ikke været forelagtmiljøspecialudvalget. Folketinget vil snarest blive orienteret om resultatet afden almindelige høring, samt af specialudvalgshøringen, ved et revideretgrundnotat.7. ForhandlingssituationenKommissionen præsenterede forslaget den 29. marts 2012 på et møde iRådets arbejdsgruppe for Miljø. Samlet set blev forslaget modtaget positivtaf medlemslandene. Desuden har sagen været behandlet i arbejdsgruppen formiljø den 24. april, hvor der generelt var støtte til udfasningen af cadmium,men en vis modstand mod at det skal ske allerede fra 2016. Desuden var derbred modstand mod visse af delegationsbeføjelserne til Kommissionen.8. Regeringens foreløbige, generelle holdningRegeringen hilser Kommissionens forslag velkommen. Regeringen er enig ibehovet for at begrænse anvendelsen og spredningen til miljøet af cadmiummest muligt, hvilket Danmark også arbejdede for, da det oprindeligebatteridirektiv blev forhandlet. Der er en tendens til, at nikkel-cadmiumbatterier i håndholdt værktøj udfases og regeringen støtter, at forslagetunderstøtter og fremmer den proces.
4
Regeringen vil gennemgå Kommissions forslag til delegerede retsakter oggennemførelsesretsaker, med henblik på at vurdere, om regeringen kantilslutte sig anvendelse af henholdsvis delegerede retsakter oggennemførselsretsakter i hvert enkelt tilfælde.Regeringen vil, efter høring af de af forslaget berørte parter, fremlægge sinemere konsoliderede vurderinger af forslaget i et revideret grundnotat tilFolketinget.9. Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5