Miljøudvalget 2011-12
MIU Alm.del Bilag 352
Offentligt
1117137_0001.png
1117137_0002.png
1117137_0003.png
NOTAT
KemikalierJ.nr. MST-604-00010Ref. samunDen
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALGKommissionens forslag om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EF) nr.1999/45/EF om klassificering, emballering og etikettering af farlige præparater(omarbejdning)KOM(2012) 8 endelig (2012/0007 (COD))1. ResuméKommissionens forslag indebærer, at der sker en kodificering af direktiv 1999/45/EF(præparatdirektivet) således, at de ændringer, der løbende er foretaget til direktivet, indarbejdes idirektivet. Med forslaget bemyndiges Kommissionen endvidere at vedtage delegerede retsakter, dvs.almengyldige ikke-lovgivningsmæssige retsakter, der udbygger eller ændrer visse ikke-væsentligebestemmelser i en lovgivningsmæssig retsakt.Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser, og der vilikke være økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet. Forslaget vil desuden ikkepåvirke beskyttelsesniveauet i Danmark eller EU.2. StatusKommissionen sendte den 26. januar 2012 ovennævnte forslag til Rådet og Parlamentet. Forslagethar hjemmel i artikel 114 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde og skal derforvedtages efter den almindelige lovgivningsprocedure i artikel 294. Forslaget erstatter direktiv1999/45/EF om klassificering, emballering og etikettering af farlige kemikalier.3. Formål og IndholdForslaget udspringer af Kommissionens minimumskrav, hvorefter alle retsakter senest efter dentiende ændring af retsakten skal kodificeres for at sikre, at EU-reglerne er klare og lette at forstå.Herudover bemyndiger forslaget – som noget ny – Kommissionen til at vedtage delegerederetsakter. Sidstnævnte foreslås på baggrund af Lissabon-traktatens vedtagelse. Det drejer sig primærtom tilpasning af bilag til den tekniske udvikling.Delegerede retsakter indebærer ingen formel afstemning forud for vedtagelsen, og Kommissionenkan selv vedtage den konkrete retsakt. Kommissionen skal sikre uformel konsultation oginddragelse af eksperter fra medlemsstater forud for vedtagelse af retsakten. Desuden træder endelegeret retsakt kun i kraft, hvis Rådet eller Europa-Parlamentet – inden en nærmere fastsat frist –ikke har gjort indsigelse.
De relevante bilag i præparatdirektivet vedrører i bilag I-III metoder til evaluering af præparatersfysisk-kemiske egenskaber og metoder til evaluering af sundhedsfarerne og miljøfaren ved etpræparat. Bilag IV omhandler særlige bestemmelser for beholdere, som indeholder præparater, dersælges mv. til offentligheden.Bilag V vedrører, at der i særlige tilfælde stilles krav om supplerende mærkning af præparater.Kravene kan være uafhængige af klassificeringen, men afspejler behov for information om indholdaf farlige stoffer, ud over hvad de generelle klassificerings og mærkningsregler kræver.Endelig drejer bilag VI sig om ansøgning om hemmeligholdelse af et kemisk stofs identitet herunderhvilke oplysninger, der skal angives i en sådan ansøgning.Præparatdirektivet ophæves den 1. juni 2015, hvorefter Europa-Parlamentets og Rådets forordning(EF) Nr. 1272/2008 (CLP-forordningen) regulerer det område, der tidligere var og er reguleret ipræparatdirektivet. En stor del af de bestemmelser, som findes i præparatdirektivet, er videreført iCLP-forordningen. Det må på den baggrund forventes, at de bemyndigelser til at vedtage delegerederetsakter, som Kommissionen tillægges i dette forslag, vil blive foreslået på et senere tidspunkt somen ændring til CLP-forordningen, i det omfang de samme bestemmelser er videreført frapræparatdirektivet til CLP-forordningen.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet har fået forelagt forslaget samtidigt med Rådet og har ikke udtalt sig endnu.5. NærhedsprincippetRegeringen finder, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet der ikke sker enændring af det regulerede område, da der alene er tale om en kodificering af tidligere ændringer tildirektivet samt procedureændringer i forbindelse med opdatering af bilagene.6. Gældende dansk retForslaget er en forordning, der er umiddelbart gældende i dansk ret og har derfor ikke i sig selvlovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.7. Konsekvenser for DanmarkSamfundsøkonomiske konsekvenserForslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for staten, regionerneog kommunerne.Administrative konsekvenser for erhvervslivetMiljøstyrelsen vurderer, at forslaget ikke vil have administrative konsekvenser for erhvervslivet,som ikke berøres af tilpasningen til Lissabon-traktatens bestemmelser om delegerede retsakter.BeskyttelsesniveauetForslaget har ikke betydning for beskyttelsesniveauet.
2
8. HøringForslaget har været i almindelig høring med frist den 16. april 2012, og Miljøstyrelsen modtog i denforbindelse ingen indholdsmæssige bemærkninger til forslaget.9. ForhandlingssituationenMiljøstyrelsen har i 2011 taget kontakt til Kommissionen med henblik på oplysninger omKommissionens forventede fremsættelse af forslaget. Miljøstyrelsen modtog imidlertid ikkeoplysninger herom forud for den 26. januar 2012. Forslaget er fremsat under det danskeformandskab, og det er derfor ikke muligt på nuværende tidspunkt at prioritere sagen på den danskeformandskabsdagsorden.Forhandlingerne kan derfor tidligst forventes at starte under det cypriotiske formandskab.10. Regeringens foreløbige generelle holdningDen danske holdning til forslaget er positiv.Regeringen finder, at sammenskrivningen af de tidligere ændringer letter læsningen ogtilgængeligheden af forordningen, og forslaget øger derigennem retssikkerheden generelt.Regeringen kan umiddelbart støtte Kommissionens forslag om, at direktivet i fremtiden kan tilpassesden tekniske udvikling gennem delegerede retsakter (artikel 19). Regeringen finder det ioverensstemmelse med TEUF artikel 290, at der indføres en mulighed for, at direktivet med kortfrist kan opdateres med ny kendt viden, idet der er tale om ikke-væsentlige ændringer. Der vil typiskvære tale om formelle ændringer, herunder også ændringer som tager udgangspunkt i udviklingen påinternationalt niveau.Det kan endvidere tilsluttes, at bemyndigelsen, som Kommissionen tillægges til at vedtagedelegerede retsakter, ikke tidsbegrænses, da præparatdirektivet endeligt ophæves den 1. juni 2015.11. Tidligere forelæggelser for FolketingetSagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.
3