Miljøudvalget 2011-12
MIU Alm.del Bilag 340
Offentligt
1112233_0001.png
1112233_0002.png
1112233_0003.png
1112233_0004.png
1112233_0005.png
7. oktober 2010hjo/J.nr. 02.01.0011-12
Affaldsreformens fase 2 skal give mere miljøog teknologiudvikling i affaldssektorenDer har længe været usikkerhed om affaldssektorens rammevilkår, men medaffaldsreformens fase 2, håber vi på klarhed - og lige netop de regler, der foralvor kan understøtte nyudvikling - teknologisk og miljømæssigt – i den danskeaffaldssektor.affald danmark, der består af betydende offentlige og private affaldsvirksomhe-
der, vil gerne bidrage til udviklingen, og her er vores budskaber til reformen:Klare rammer for affaldssektorenAffald er en ressource - ikke et problemEnkle regler for erhvervsaffaldKommunerne skal sørge for husholdningsaffaldet
Klare rammerDet skal udstikkes klare mål og rammer for affaldssektoren. Der har længeværet usikkerhed om de fremtidige vilkår for affaldsvirksomheder, og det gørdet usikkert at investere i nye behandlingsmetoder for affald. Benyt affaldsre-formens fase 2 til at give danske affaldsvirksomheder langtidsholdbare ram-mer at investere i.Affald er en ressource – ikke et problemSelvom vi har et effektivt affaldssystem i Danmark, er der stadig mange mu-ligheder for at udnytte affaldet mere effektivt. Mere affald kan genanvendesved nye sorterings- og behandlingsmetoder, og resten skal udnyttes mere ef-fektivt ved at finde mere fleksible måder at udnytte affald som brændsel.Enkle regler for erhvervsaffaldMed første fase af affaldsreformen skulle reglerne være forenklet for det gen-anvendelige erhvervsaffald, men det er ikke lykkedes. Det har også medførthelt forskellige regler for genanvendeligt og forbrændingsegnet affald, selvombegge dele ofte modtages og håndteres af samme virksomheder – og eftersamme regler i EU.Afskaf anvisningen af erhvervsaffald til forbrænding og sørg for enkle reglerfor alt erhvervsaffald til nyttiggørelse – både genanvendelse og forbrænding.Husholdningsaffald er kommunernes opgaveKommunerne driver effektive systemer for indsamling og behandling af hus-holdningsaffald. Det skal de blive ved med – uanset om de vælger at gøre detselv eller udbyde opgaven til private virksomheder. Derfor skal kommunerneogså fortsat kunne drive forbrændingsanlæg.
Klare mål understøtter udvikling af nye teknologierDanmark har en effektiv affaldssektor – både miljømæssigt og økonomisk.Men det må ikke blive en sovepude, og vi må ikke gå i stå med teknologiud-vikling.Usikkerheden om de fremtidige reglergør det svært at investere i ny teknolo-gi. En ny og miljømæssigt bedre tekno-logi kan ikke overleve, hvis andre ogbilligere behandlingsmetoder – somf.eks. deponering - stadig tillades.Der er tabt mange investeringer i nyteknologi på den konto.

Eksempel - spildevandsslam

Der har længe været forskelligesignaler om spildevandsslam. Noglevil gerne have det på landbrugsjordog andre vil brænde det.Usikkerhed om fremtidige regler harmedvirket til, at der ikke er investe-ret i udvikling af nye behandlings-metoder.
Vi ønsker klare mål fra Regering og Folketing, der kan give virksomhedernetroen på, at udvikling af mere miljøvenlige teknologier vil blive understøttetaf reglerne. Der er også brug for klarhed om offentlige virksomheders mulig-hed for at deltage i finansiering af udviklingsprojekter.affald danmarkmener:
Regering og Folketing må aktivt bakke op om teknologiudvikling ved at fast-lægge klare mål for affaldssektorens fremtid, som virksomhederne kan stolepå, når de skal tage stilling til investeringer i ny teknologi.Affald er en ressource, der skal udnyttesAffald er spild og skal helst undgås. Men det, der alligevel ender som affald,kan også udnyttes effektivt som en ressource, og det kan vi blive bedre til.Meget affald kildesorteres, og det fungerer fint. Men det er svært for borgereog virksomheder at sortere alle de

Et eksempel - sortering af for-

mange affaldstyper, der kan genan-

brændingsegnet erhvervsaffald

vendes. F.eks. er det meget svært atEt sorteringsanlæg kan fra blandetsortere plastaffald til genanvendelse.Her er central sortering mere effektiv,og det sikrer allerede i dag meget gen-anvendelse, som ikke kunne opnåsalene med kildesortering.erhvervsaffald sortere op til 20 %papir, plast og metal til genanvendel-se, 15-20 % træ til genanvendelseeller nyttiggørelse som brændsel ogderover 1-2 % affald til miljøsikkerbehandling og deponi
Resten af affaldet er også en ressource, der skal udnyttes så effektivt som mu-ligt.Mindst muligt skal deponeres – og der klarer vi os flot i Danmark - og restenudnyttes i dag mest ved forbrænding. Affaldsforbrænding leverer 20 % affjernvarmen i Danmark til fordel for klimaet. Det kan og bør udbygges – menmed fokus på fleksibilitet.Nogle typer affald kan f.eks. forædles som brændsel til mere effektive energi-anlæg eller til udnyttelse om vinteren, hvor der er mest brug for varmen. Derkan også tænkes nyt for det våde husholdningsaffald, der skal ”væk” med detsamme. F.eks. er Amagerforbrænding og DONG Energy i gang med at udvik-le et anlæg, der kan omdanne usorteret dagrenovation til biobrændsel.
Side 2 af 5
affald danmarkmener:
Mere affald skal genanvendes ved at sortere affald, hvor det er mest effektivt.Affaldsreglerne skal understøtte den ekstra genanvendelse, der kan opnås vedcentral sortering.Resten af affaldet skal ses som en brændselsressource, og der skal opstillesmål for, hvordan affaldet kan udnyttes så effektivt som muligt i det danskeenergisystem.Der er brug for enkle og fremtidssikrede affaldsreglerDen danske affaldssektor står i dag i et vadested mellem to store reformer.Affaldsreformens første fase har trods intentionen ikke givet enkle regler.Selvom regler for det genanvendelige erhvervsaffald er blevet enklere og ens ihele landet, så skal de mange virksomheder, der håndterer både genanvende-ligt og forbrændingsegnet erhvervsaffald nu leve op til helt forskellige regler,fordi affald til sortering og forbrænding stadig reguleres af kommunerne.Det bliver ikke nemmere af, at EU-reglerne er anderledes. Her gælder sammeregler for erhvervsaffald til både genanvendelse og energiudnyttelse, hvormålet er et effektivt indre marked for nyttiggørelse af affald. Fra december iår gælder det også affaldsforbrænding.affald danmarkanbefaler:
Fremtiden for det forbrændingsegnede erhvervsaffald bør snarest muligt af-klares – og det skal tænkes sammen med det genanvendelige affald – sådan atvi kan få en samlet, fremtidssikret og mere enkel affaldsregulering i Danmark.Der er også brug for effektivt tilsynHvis der ikke er enkle regler og effektivt tilsyn, er det sværere at sikre, at reg-lerne overholdes. Miljøet bliver taberen, og det gør også de lovlydige virk-somheder, der får ulige konkurrence fra virksomheder, der er billigere, fordide ikke overholder reglerne.Affaldstilsynet er en lille del af det kommunale miljøtilsyn, der i øvrigt ermest rettet mod andre miljøforhold. Der er brug for opprioritering og afsæt-ning af midler til det kommunale affaldstilsyn. Det er også brug for et særligtnationalt tilsyn med det affald, der ved de godkendte indsamlere kører overbåde kommune- og landegrænser. Her rækker kommunernes myndighed ikke.Endelig er det også vigtigt, at der føres tilsyn med kommunale virksomhederpå lige vilkår med private virksomheder. Det er ikke holdbart, at kommunerneskal føre tilsyn med egne virksomheder, og Miljøstyrelsen bør følge op, i detilfælde, hvor kommuner ikke lever op til reglerne.affald danmarkmener:
Det er vigtigt, at næste fase i affaldsreformen også fokuserer på et effektivttilsyn, især med alle affaldsvirksomheder – private som offentlige For at sikreat affaldet behandles miljømæssigt forsvarligt og efter lovens forskrifter børder være et overordnet nationalt tilsyn med affaldsstrømmene på tværs afkommunerne.
Side 3 af 5
Danske forbrændingsanlæg er i konkurrenceDe danske regler for forbrændingsegnet affald er i dag baseret på en forud-sætning om, at kommunerne har monopol på og kapacitetspligt til forbræn-dingsegnet affald.Men monopolet eksisterer reelt ikke mere for erhvervsaffaldet, og investerin-ger i ny kapacitet kan ikke gøres med sikkerhed i de ca. 45 % af det forbræn-dingsegnede affald, der stammer fra erhverv.Der er konkurrence med anlæg i udlandet, der medforbrænder affald, og af-fald eksporteres i dag til nyttiggørelse i Tyskland og Sverige.Til december åbnes også for eksport af af-fald til forbrændingsanlæg: Det hænger ikkesammen, at virksomheder frit kan vælgemellem udenlandske forbrændingsanlæg,men ikke mellem danske.Den danske anvisningsmodel virker hellerikke indenlands. Der er konkurrence omerhvervsaffald, der flytter til billigere anlæg– bl.a. via sorteringsanlæg.affald danmarkmener:

Et eksempel fra

hovedstadsområdet

En undersøgelse i Hovedstads-området viser, at ca. 10 % afdet affald, der burde tilføresAmagerforbrænding og Vest-forbrænding, i stedet – viasorteringsanlæg - ender påandre anlæg – indenlands ogudenlands.
Den danske anvisning af erhvervsaffald til forbrændingsanlæg duer ikke mereog bør afskaffes. I stedet bør reglerne tilpasses EU-reglerne og sikre lige ogordentlige konkurrencevilkår for de danske forbrændingsanlæg.Husholdningsaffaldet er stadig kommunernes ansvarVi skal være sikre på, at husholdningsaffaldet stadig samles ind og behandlesmiljømæssigt optimalt. Det gør kommunerne i dag, det gør de godt, og detskal de blive ved med. Samme princip gælder i EU-reguleringen, hvor derfortsat kan fastholdes im- og eksportforbud for blandet husholdningsaffald tilforbrænding.Kommunerne har altså stadig ansvar for forbrænding af husholdningsaffaldet.Det kan varetages i dag ved enten at bygge og drive selv, eller ved at opgavenudbydes. I dag ejes 80 % af forbrændingskapaciteten af kommunerne.De anlæg skal fortsat kunne modtage erhvervsaffald – ellers vil erhvervenevære henvist til de private anlæg, der i dag alle ligger på Fyn og i Jylland.affald danmarkmener:
Kommunerne skal stadig have ansvar for indsamling og behandling af hus-holdningsaffald, og de skal kunne bestemme selv, om de vil bygge eller udby-de forbrændingskapacitet til husholdningsaffald.De kommunale anlæg skal også stadig kunne modtage erhvervsaffald til for-brænding – i lige konkurrence med private forbrændingsanlæg.
Side 4 af 5
Hvad med forbrændingskapaciteten?Når der ikke længere er monopol på affald til forbrænding, giver central plan-lægning af forbrændingskapacitet på grundlag af affaldsmængder ingen me-ning. Kommunerne skal sørge for, at der bygges til de ca. 55 % af affaldet, derstammer fra husholdninger, og de mængder kender de. Men ekstrakapacitet tilerhvervsaffald kan ikke bygges til givne mængder – det afhænger af markedetfor erhvervsaffald.Det hænger ikke sammen med de centrale regler, hvor staten skal godkendebygning af ny kapacitet efter, hvor meget affald, der er i det lokale opland. Tilgengæld er det både energimæssigt og økonomisk fornuftigt kun at byggeforbrændingskapacitet, der hvor affaldsvarmen kan udnyttes.Import af erhvervsaffald til forbrænding tillades fra december 2010 – menikke import af dagrenovation og blandet affald fra husholdninger. Vi kenderikke de fremtidige affaldsmængder, og hvis de danske forbrændingsanlægforhindres i at udbygge for helt at undgå import, kan det til gengæld resultere ien betydelig eksport af affald til energiudnyttelse i andre lande.affald danmarkmener:
Central styring af forbrændingskapacitet på basis af lokale affaldsmængderskal afskaffes. Beslutningen ligger hos investorerne – det være sig kommunaleeller private. Til gengæld skal energiudnyttelse af affaldet tænkes mere sam-men med resten af energisektoren, der jo heller ikke er omfattet af nogen cen-tral kapacitetsstyring.Tilbage til de enkle reglerMed konkurrenceudsættelse af erhvervsaffald til forbrænding bliver det mu-ligt at samle reglerne for nyttiggørelse af affald. De affaldsvirksomheder, derhåndterer både genanvendeligt og forbrændingsegnet affald får dermed etsamlet regelsæt at leve op til, og sorteringsanlæggene får igen mulighed for atudvikle sig uden at skulle have anvisninger fra alle kommuner.Det giver god anledning til at gennemtænke hele reguleringen af nyttiggørelseaf affald ud fra klare mål for sektorens fremtid – med fokus på miljø, teknolo-giudvikling og enkle regler.affald danmarkmener:
Affaldsreformens fase 2 skal bruges til at få formuleret de nødvendige klaremål for nyttiggørelse af affald i Danmark og forenkle det samlede regelsæt, såder bliver overskuelighed og sammenhæng mellem regler og virkelighed.
.......................................................................................................................affald danmarker en interesse- og samarbejdsorganisation for de betydende
aktører indenfor affaldsbehandling i Danmark. Medlemmerne er både offent-lige og private virksomheder, der samlet varetager 70% af affaldsforbrændin-gen i Danmark og en tilsvarende stor andel af den samlede genanvendelse.
Side 5 af 5