Miljøudvalget 2011-12
MIU Alm.del Bilag 334
Offentligt
NOTAT
GRUNDNOTAT TIL FEU og MIUForslag til Kommissionsdirektiv vedrørende ændring af Europa parlamentets og Rådetsdirektiv 97/68/EF om godkendelse af trin IV motorer og fastsættelse specifikationer forkontrolmålinger af udledning fra maskiner i brug - ikke vejgående maskiner.
ResuméKommissionen fremsætter forslag, der indfører en række specifikationer for godkendelse af motorerder lever op til det nyeste trinkrav - Trin IV i direktivet. Det er tale om tekniske tilpasninger. Trin IVemissionskravene kan sammenlignes med den nyeste Euronorm VI for lastbiler og busser ogforslaget vil medføre en yderligere strømligning således at de tekniske specifikationer også bliversammenligelige med kravene til lastbiler og busser.Hovedelementerne i Kommissionens forslag er fastsættelse specifikationer for kontrolmålinger afudledning fra maskiner i brug, kaldet OBD (On Bord Dianostic), emissionsbegrænsende udstyreffekt ved operation under kold temperatur, krav til overskydende ammoniak i udstødningen,fastsættelse af kontrolområder ved typegodkendelse af Trin IV motorer, emissioner ved fordampningfra krumtaphuset, ny metode til opgørelse af holdbarhedskrav og bestemmelse af CO2emissioner.Det vurderes, at forslaget har en positiv indflydelse på beskyttelsesniveauet både i EU og iDanmark, da forslaget fastsætter de nødvendige tekniske specifikationer for at motorproducenter afTrin IV kan få typegodkendt deres produkt med henblik på salg.1. StatusForslag til Kommissionsdirektiv “No …/..of XX amending Directive 97/68/EC of the EuropeanParliament and of the Council on the approximation of the laws of the Member States relating tomeasures against the emission of gaseous and particulate pollutants from internal combustionengines to be installed in non-road mobile machinery” er fremlagt i april 2012.Forslagets har hjemmel i artikel 14 i Europa- Parlamentets og Rådets direktiv 2002/88/EF omændring af direktiv 97/68/EF om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning omforanstaltninger mod emission af forurenende luftarter og partikler fra forbrændingsmotorer tilmontering i mobile ikke-vejgående maskiner.
Forslaget forventes fremsat til afstemning 16. maj 2012 i den tekniske komite for motorkøretøjer.Ved kvalificeret flertal for forslaget i komitéen udsteder Kommissionen direktivet efter, atParlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.2. Formål og indholdMed Trin IV skærpes emissionskravene til kvælstofoxider (NOx) og med nærværende forslagfastsættes en rækkes tekniske specifikationer med henblik på at sikre motorernes og maskinernesoverholdelse af disse krav ved typegodkendelse og i brug.Overvågning af NOx-kontrol systemerOBD-systemer er vigtige for emissionsbegrænsningen, når køretøjet er i brug. Med forslagetindføres krav til sikring af korrekt funktion af NOx-kontrol system. Kravene afhænger af hvilkentype system til kontrol af NOx-emissioner der er valgt. For systemer, der anvender en reagens skalmaskinens fører advares med en visuel alarm hvis reagensnivauet er for lavt, hvis kvaliteten afreagenset er for dårlig, eller hvis doseringen af reagenset forstyrres. Først vil maskinens fører bliveadvaret. Såfremt der ikke reageres på denne advarsel reduceres motorens drejningsmoment førstmed 25 % og senere med 50 % hvis advarslen fortsat ignoreres. For at understøtte advarselssystemetindeholder forslaget desuden et krav til kvaliteten af eventuelt reagens.Effekt af emissionsbegrænsende udstyr ved lave temperaturerDet emissionsbegrænsende udstyr skal generelt være virksomt ved de normalt forekommendeklimatiske forhold i EU. Forslaget indebærer, at den temperatur, hvor det emissionsbegrænsendeudstyr skal være virksomt, nedsættes fra 2�C til -7�C. For motorer, der anvender recirkulering afudstødningsgas (EGR) som metode til kontrol af NOx-emissioner, tillades dog, at der kan anvendesen såkaldt ”alternativ kontrolstrategi” når temperaturen er under 2�C.Krav ift. overskydende ammoniak i udstødningenFor Trin IV motorer, hvor systemet til NOx-emissionskontrol anvender ammoniak som reagens,fastsættes en grænseværdi for overskydende ammoniak i udstødningsgassen på 10 ppm. Det svarertil kravet til Euro IV for tunge køretøjer. For Trin III motorer er grænseværdien 25 ppm.Fastsættelse af kontrolområder ved typegodkendelse af Trin IV motorer,Under typegodkendelse af en motor skal den godkendende myndighed bede fabrikanten om at testemotorens emissioner ved tre tilfældigt valgte belastninger inden for et givet kontrolområde. I dissepunkter må emissionerne kun overstige grænseværdien med en vis margin (Not-to-exceedgrænseværdier). Det sker for at sikre, at motoren har et generelt lavt niveau af emissioner og ikkekun overholder grænseværdierne i den fastsatte prøvningscyklus.Forslaget definerer kontrolområdet således, at det repræsenterer den normale anvendelse af motoreni praksis. Marginerne for overskridelser af grænseværdierne i de tre kontrolpunkter er uændrede fraTrin III.Emissioner ved fordampning fra krumtaphuset,Forslaget indfører krav om, at emissioner fra krumtaphuset skal medregnes i de samlede emissionerfra motoren.
2
Ny metode til påvisning af holdbarhedskravDet nuværende direktiv indeholder krav der skal, sikre, at overholdelse af grænseværdier iovervejende del af maskinens levetid. Forslaget fastsætter en metode til påvisning afholdbarhedskravet for Trin IV. Kravet til holdbarhed (i timer) er uændret i forhold til Trin III.Bestemmelse af CO2emissioner.Forslaget fastsætter metoder til bestemmelse af CO2-emissioner i forbindelse medtypegodkendelsen. Bestemmelse af CO2-emissionen er en forudsætning for eventuelt kommendekrav til ikke-vejgående maskiners brændstofeffektivitet.3. NærhedsprincippetKommissionen har ikke redegjort for nærhedsprincippet. Der er tale omGennemførelsesforanstaltninger af en allerede vedtaget rådsretsakt. Regeringen vurderer, atforslagene er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.4. Konsekvenser for DanmarkLovgivningsmæssige konsekvenser:Hvis forslagene bliver vedtaget, vil kravene skulle implementeres i bekendtgørelse om begrænsningaf luftforurening fra mobile ikke vejgående maskiner mv. nr. 367 af 2011.Økonomiske og administrative konsekvenser:Motorproducenterne vil få let øgede omkostninger ved indførelse af de nye krav, hvilket indgik i denoprindelige forhandling i forbindelse med fastsættelse af grænseværdierne for Trin IV.Forslaget vurderes ikke at medføre administrative konsekvenser for Miljøstyrelsen.Der forventes ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for staten og ingen for regionerog kommuner.Beskyttelsesniveau:Beskyttelsesniveauet vurderes at blive påvirket positivt, da der er tale om sikring af reduktion afemissioner fra nye motorer til brug i ikke vejgående maskiner samt maskiner i brug.5. HøringRammenotatet har været i høring i EU miljøspecialudvalget den 29. marts til den 3. april. Der erindkommet 6 høringssvar.Det Økologiske Råd og 3F støtter dansk indstilling.Forbrugerrådet, Erhvervsstyrelsen, Det Økologiske Råd og Arbejdstilsynet har ingen bemærkninger
3
6. ForhandlingssituationForslaget er drøftet i en kommissionsarbejdsgruppe i oktober 2011. Industrien har presset på for at fågennemført kravene hurtigt, så de har passende tid til at indrette sig på de nye tekniskespecifikationer.Danmark har arbejdet for, at skærpe tærskelværdierne til OBD med henblik på at sikre bedst muligkontrol af effektiviteten af det emissionsbegrænsende efterbehandlingsudstyr i brug, samt støttet, atder indføres skærpede holdbarhedskrav og yderligere fastsættelse af kontrolområder for motorer vedtypegodkendelse for at sikre at motorens faktiske udledning i brug overholder de fastsattegrænseværdier/emissionskrav.7. Dansk holdningDanmark støtter, at der fastsættes tekniske specifikationer for trin IV for ikke vejgående maskiner,der er i vid udstrækning er sammenlignelige med specifikationerne for tunge vejgående køretøjer(lastbiler og busser).De foreslåede gennemførelsesforanstaltninger vil forbedrer beskyttelse af miljø- og sundhed. Det erdog Danmarks vurdering, at en række af specifikationerne yderligere vil kan skærpes, så de i endnuhøjere grad lægger sig op ad af specifikationerne for tunge vejgående køretøjer, særligt på følgendeområder:Skærpelse af holdbarhedskravSkærpelse af ”not-to-exceed” grænseværdierne fra 2 gange grænseværdien til 40-60 % overgrænseværdien svarende til Euro VI for tunge køretøjerSkærpet krav til kvaliteten af reagenser til NOx-kontrolsystemerFor at sikre teknisk neutralitet vurderer Danmark, at de tekniske specifikationer i højere grad børtage højde for, at reagenset kan være en gas og ikke en væske.
4