Miljøudvalget 2011-12
MIU Alm.del Bilag 329
Offentligt
1109336_0001.png
1109336_0002.png
1109336_0003.png
1109336_0004.png
Til Folketingets MiljøudvalgFolketinget, Christiansborg.
Lejre, den 24. april 2012
Henvendelse til Folketingets Miljøudvalg med dokumentation for utilstrækkelige regler for støj mv.Forslag om indførelse af en generel støjgrænse på 35 dB for vindmøller.
På vegne af Landsforeningen for Bedre Miljø skal jeg herved orientere samtlige medlemmer afFolketingets Miljøudvalg om, at Danmarks Radio i en radioudsendelse søndag d. 22. april 2012 kl.20.03 af P1 Dokumentar fremkom med dokumentation for, at de nuværende regler om støj fravindmøller ikke beskytter naboer til store vindmøller.I radioudsendelsen bekræfter flere naboer til vindmøller, at de kun får lidt søvn og derfor er stærktgeneret af støjen fra møllerne. Formanden for Miljøudvalget Lone Loklint (RV) bekræftede overforDanmarks Radio, at der på baggrund af den forelagte dokumentation er grundlag for at se nærmerepå de gældende regler, da støj er sundhedsskadelig.Gennem flere år har Landsforeningen for Bedre Miljø påpeget, at naboer til vindmøller ikke ertilstrækkeligt beskyttet mod uhensigtsmæssige gener fra store vindmøller. Adskillige andreforeninger og organisationer har på tilsvarende vis kritiseret den gældende lovgivning som uagtetden seneste justering - via fastsættelse af en maksimal støjgrænse på lavfrekvent støj på 20 dB -ikke beskytter borgerne tilstrækkeligt.
Side 2Det er væsentligt, at den gældende lovgivning vedtages på bedste saglige og oplyste grundlag.Landsforeningen for Bedre Miljø mener ikke, at dette er tilfældet med den nuværende lovgivningpå området. Til dokumentation herfor vedsendes det høringssvar, som de internationalt anerkendteakustiske forskere ved Aalborg Universitet fremsendte til Miljøstyrelsen d. 22. november 2011 oghvoraf det tydeligt ses, at forskerne

ikke

kan tilslutte sig de foreslåede regler om lavfrekvent støj fravindmøller. Når der på trods heraf alligevel blev gennemført nye regler for lavfrekvent støj med en20 dB støjgrænse, er dette ikke udtryk for at lovgivningen hviler på bedste saglige grundlag.I den omtalte radioudsendelse på P1 Dokumentar 22. april 2012 ses det bekræftet, at uanset at derforeligger overholdelse af afstandskrav ( 4 x møllehøjde) samt gældende støjgrænse på 44 dB, såforeligger der alligevel en overskridelse af den pr. årsskiftet nyindførte lavfrekvente støjgrænse medop til 7 dB. Og overskridelsen er endda målt i et relativt nybygget hus.Da lavfrekvent støj udvikler sig eksponentielt vil en forøgelse af støjen med bare 2 – 3 dB medføreen fordobling af påvirkningen, hvorfor den fremkomne dokumentation for en overskridelse med optil 7 dB er en klar indikation på, at det nugældende regelsæt slet ikke giver befolkningen ennødvendig beskyttelse af generne fra opstilling af store vindmøller.Folketingets Miljøudvalg opfordres til at bringe de gældende støjgrænser i overensstemmelse med,hvad forskerne anbefaler, nemlig fastsættelse af en støjgrænse, så der ikke tillades mere end 35 dBved boliger ved en vindhastighed på 8 meter per sekund. Dette fremgår af vedsendte anbefaling fraforskerne ved Aalborg Universitet.Da støjgrænsen allerede er 35 dB for maskinstøj om natten vil det kun være logisk, at støjen fravindmøller fastsættes efter samme værdi. En vindmølle er jo en maskine, men ifølge det gældenderegelsæt betragtes en vindmølle ikke som en maskine, hvilket er forkert.Hvis støjgrænsen for udendørs støj fra vindmøller således sænkes til 35 dB, vil det uden tvivl løserigtigt mange af de nabokonflikter der er opstået – og fremover fortsat kan opstå – ved opstilling afstore vindmøller.Radioudsendelsen på P1 Dokumentar 22. april 2012 kl. 20.03 kan genhøres via Danmarks Radioshjemmesidewww.dr.dk,hvilket jeg skal opfordre Miljøudvalgets medlemmer til at gøre.Som det fremgår af den i februar 2012 udarbejdede rapport fra vismændene i Det MiljøøkonomiskeRåd vil miljøskatter og grønne afgifter afspejle ikke alene den negative afledte effekt på miljøet.Flere af dem er sandsynligvis også begrundet i ønsket om at skaffe provenu. Høje afgifter har –uanset formål – en negativ påvirkning af arbejdsudbuddet. Dette skyldes, at højere afgifterreducerer købekraften ved en given lønindkomst på samme måde, som højere skat på arbejdsind-komst reducerer gevinsten ved at gå på arbejde.De miljøøkonomiske vismænd skriver i deres grundige rapport, at det er vanskeligt på forhånd atpege på, hvilke teknologier som vil føre til vækst og øget konkurrence i fremtiden. Og fortsætter
Side 3med bemærkning om, at det derfor ikke synes begrundet, at offentlige myndigheder skulle værebedst egnet til at udvælge de teknologier, som har størst potentiale.Analysen peger på, at energiforskning ikke har et højere samfundsøkonomisk afkast end andenforskning, snarere tværtimod. Der er ingen miljøpolitisk grund til, at miljøteknologiske løsningerskal være udviklet i Danmark, ligesom det ikke er givet, at Danmark på sigt vil have komparativefordele i at producere grønne teknologier, som det ses beskrevet i vismandsrapporten.Der er ingen tvivl om, at regeringen har betydelig fokus på klimaproblemet i båderegeringsgrundlaget og i energiudspillet. Men øget støtte til VE i kvotesektoren i Danmark vil ikkeføre til lavere CO2-udledning globalt set, da antallet af kvoter er givet i EU, og uudnyttede danskekvoter vil blive brugt i andre EU-lande. Samtidigt vil den planlagte brug af PSO-afgiften tilfinansiering af udbygningen af vedvarende energikilder i Danmark gøre el mindre konkurrence-dygtigt overfor olie og naturgas i kraft af højere elpriser. Sidstnævnte ses bekræftet i en stor artikel iBerlingske Tidende, (Business side 6) i dag, hvor de danske elpriser beskrives som de højeste iEuropa.Dansk enegang på klimaområdet vil ifølge vismændene ikke bidrage til at afhjælpe problemet medglobal opvarmning, men kan have betydelige omkostninger.På dette grundlag er det derfor også væsentligt, at Miljøudvalgets medlemmer får kendskab til, atder i Sverige er fremkommet præcis samme advarsler. Disse er kommet fra

Kungliga Vetenskaps-

akademins Energiutskott

og ses netop offentliggjort.Link hertil ses her :http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/meningslos-satsning-pa-vindkraft_7075891.svdNår Landsforeningen for Bedre Miljø finder det vigtigt at inddrage disse mere overordnede bidrag iforbindelse med problematik om støjgrænser er årsagen hertil, at der således ikke er nogen grund tilat betragte vindmøller som andet end en maskine.Det synes svært at forstå, hvis man fra politisk side ikke kan indse, at en beslutning om at ophævetyngdeloven ikke kan forhindre, at en sten kan falde til jorden. Dette gælder også for vindmøller.Derfor bør grænseværdierne for støj fra vindmøller fastsættes på et sagligt grundlag og ikke ud fraet urigtigt begrundet ønske om at forskning med vindmøller kan have et højere samfundsøkonomiskafkast, hvilket vismandsrapporten netop påpeger ikke kan opnås, snarere tværtimod.Miljøpolitik bør ikke føres for at skabe fremtidige konkurrencefordele eller fremme denøkonomiske vækst.Derfor bør hensynet til mennesker og disses sundhed veje tungere end hensynet til industrien.Den vedhæftede vismandsrapport dokumenter ovenstående udsagn, hvorfor jeg henviser til den.
Side 4Jeg håber, at Folketingets Miljøudvalg kan tilslutte sig det udsagn, som udvalgets formand, LoneLoklint (RV) fremkom med i omtalte P1 Dokumentar, - nemlig at der er gode grunde til på ny atkigge nærmere på støjreglerne.
Med venlig hilsenf. Landsforeningen for Bedre Miljø
Henrik Svanholm, NæstformandBygaden 29,4320 Lejre St.
[email protected]Tlf. 20 72 93 33