Miljøudvalget 2011-12
MIU Alm.del Bilag 316
Offentligt
Notat
KemikalierJ.nr. MST-6230-00071Ref. doble
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALGKommissionens forslag om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier(REACH), bilag XVII vedrørende begrænsning af bly og blyforbindelser i smykker og hår-pynt.
ResuméMed forslaget indføres forbud mod markedsføring af bly og blyforbindelser i smykker og hårpynt iEU, hvorved indholdet af bly og blyforbindelser begrænses til 0,05 %. Krystalglas, de indre dele iarmbåndsure, ædelstene og halvædelsten, samt emaljer, undtages fra forbuddet.Der skal stemmes om forslaget i REACH komiteen d. 18. april 2012.Formelt vil der ske en sænkelse af beskyttelsesniveauet i Danmark, når grænseværdien for bly ismykker hæves fra 0,01 % til 0,05 %, men i realiteten påvirkes sundheden og miljøet ikke af en såmarginal justering. På europæisk plan hæves beskyttelsesniveauet.Forslaget vurderes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser, eller administrative konse-kvenser for erhvervslivet.Forslaget forventes at styrke den danske smykkebranches eksportevne af smykker uden bly ogblyforbindelser, da Danmark allerede siden 2000 har haft et nationalt forbud mod bly og blyforbin-delser i produkter til dekorative formål, herunder smykker.Regeringen støtter forslaget, da det forventes at ville forbedre beskyttelsen af sundhed i EU samletset, og reducere mængden af bly i affaldsstrømmen i Danmark, idet der vil være færre overtrædel-ser af de danske særregler for bly i smykker, når reglerne harmoniseres. Samtidig styrkes den dan-ske smykkebranches eksportevne af smykker uden bly og blyforbindelser.Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.1. StatusForslaget har hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådet forordning (EF) 1907/2006 af 30. december2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH) ogvedrører ændring af forordningens bilag XVII.
Kommissionen sendte d. 22. december 2011 forslaget til medlemsstaterne med henblik på afstem-ning i REACH komitéen d. 18. april 2012. Afstemningen skal ske efter forskriftprocedure med kon-trol, hvilket betyder, at Kommissionen udsteder forslaget, hvis der i komitéen er kvalificeret flertalfor forslaget og Parlamentet har kontrolleret at Kommission ikke har overskredet sine beføjelser iforslaget.2. Formål og indholdBilag XVII i REACH indeholder begrænsninger vedrørende fremstilling, markedsføring og/eller an-vendelse af specifikke stoffer.Med nærværende forslag indføjes bly og blyforbindelser i smykker og hårpynt som stof nr. 63 påbilag XVII om begrænsning, hvorved indholdet af bly og blyforbindelser begrænses til 0,05 %(vægtbaseret). Som eksempler på smykker og hårpynt vil der i bilag XVII blive nævnt armbånd,halskæder, fingerringe, piercingsmykker, armbåndsure, armbåndsbeklædning, brocher og man-chetknapper. Grænseværdien gælder for de individuelle dele af produktet.Krystalglas, indre dele af armbåndsure, ædelstene og halvædelstene, samt glasemaljer undtagesfra forbuddet. Undtagelsen af krystalglas og glasemaljer i Kommissionens forslag er begrundetmed, at der ikke er den fornødne videnskabelige dokumentation, på nuværende tidspunkt, til atafgøre, om blyforbindelser i glasemaljer ædelstene og halvædelsten kan udgøre en risiko for men-neskers sundhed, samt at der ikke er passende alternativer. Regulering af naturlige ædelstene oghalvædelstene vurderes desuden ikke at være proportional. De indre dele af ure er undtaget, fordidet vurderes, at børn ikke kan blive udsat for bly via denne kilde.Kommissionen foreslår at forbuddet træder i kraft 12 måneder efter offentliggørelsen, og at det ikkegælder markedsføring af smykker og hårpynt som allerede er på EU-markedet ved forslagets ikraft-træden. Endvidere undtages smykker produceret før 1961 fra forbuddet.Forslaget er baseret på et fransk restriktionsforslag, der dokumenterer, at bly i smykker udgør enrisiko for menneskers, især børns, sundhed.Det franske dossier er blevet behandlet i ECHA’s risikovurderingsudvalg (RAC), og socioøkonomi-ske udvalg (SEAC). RAC vurderede bl.a. på basis af Miljøstyrelsens rapport om kortlægning ogsundhedsvurdering af kemiske stoffer i smykker, at en grænseværdi på 0,05 % ville sikre at smyk-ker ikke medfører en uacceptabel forøget af risiko for menneskers sundhed. I dossieret, og i vurde-ringerne, er der ikke taget hensyn til blyet eventuelle påvirkning af miljøet eller mennesker via mil-jøet. Udvalgenes udtalelser om dossieret ligger til grund for Kommissionens forslag.3. Europa- Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet høres forud for den endelige vedtagelse om hvorvidt Kommissionen har over-skredet sine beføjelser i forbindelse med forslaget.4. NærhedsprincippetRegeringen finder, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet det omhandlerbegrænsninger i markedsføringen af artikler, som udgør en risiko for mennesker, og som forhand-les i hele EU.
2
5. Konsekvenser for DanmarkGældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:Indholdet af bly (metalliske bly) i produkter til dekorative formål, herunder smykker, har siden 2001været reguleret i den danske blybekendtgørelse, nr. 856/2009, der forbyder bly i en række specifik-ke artikler.Indhold af blyforbindelser i artikler og produkter er ifølge den danske blybekendtgørelse genereltforbudt. Der er dog visse undtagelser, herunder krystalglas. Blyforbindelser i ædelstene, halvædel-stene og indre dele af armbåndsure uden batteri har været omfattet af bekendtgørelsen siden2001. Blyforbindelser i glasemaljer har været omfattet siden 2007.Formålet med blybekendtgørelsen er overordnet set miljøbeskyttelse - ved at forhindre, at bly ogblyforbindelser ender i affaldsstrømmen, og dermed i sidste ende i miljøet.Grænseværdien i den danske bekendtgørelse er sat til 0,01 % både for bly og for blyforbindelser,og er fastsat ud fra produktionstekniske overvejelser ud fra et ønske om at reducere belastningenmest muligt.Hvis forslaget vedtages og dermed harmonisere reglerne for bly og blyforbindelser i smykker, vilEU’s grænseværdi for bly og blyforbindelser i smykker på 0,05 % blive gældende i Danmark uansetgrænseværdien angivet i den danske blybekendtgørelse, som kun regulerer produkter, der ikke erreguleret af anden lovgivning.De indre dele af armbåndsure er undtaget fra Kommissionens forslag om at begrænse bly og bly-forbindelser i smykker. Bly og blyforbindelser i indre dele af elektriske eller elektroniske (batteri-drevne) armbåndsure er omfattet af EU’s RoHS direktiv, der er implementeret i den danske RoHSbekendtgørelse nr. 284/2011, og må således kun indeholde 0,1 % bly. I Danmark er blyforbindelseri de indre dele af armbåndsure, der ikke er batteridrevne, omfattet af den danske blybekendtgørel-se, og må således kun indeholde 0,01 %. Derimod er bly (metallisk bly) i de indre dele af ure ikkereguleret i den danske blybekendtgørelse, idet ure ikke har været fortolket som produkter til dekora-tive formål.I Kommissionens forslag er ædelstene, halvædelstene og glasemaljer på eller i smykker og indredele af armbåndsure undtaget fra forbuddet. Det er Miljøstyrelsens vurdering, at de danske reglerfortsat vil kunne opretholdes for disse smykketyper.Forslagets økonomiske, erhvervsadministrative og statsfinansielle konsekvenser:Danmark har siden 2000 haft et nationalt forbud mod bly og blyforbindelser i smykker. Der er derforingen omkostninger eller administrative konsekvenser for erhvervslivet, idet de allerede på nuvæ-rende tidspunkt forventes at have omstillet deres produktion. Tværtimod forventes det, at danskevirksomheder vil have en økonomisk fordel, idet forslaget forventes at styrke den danske smykke-branches eksport af smykker uden bly og blyforbindelser. Den danske smykkebranche består af enrække større aktører, der allerede har stor succes med eksport af dansk designede smykker. Detforventes derfor, at den danske smykkebranche vil være i stand til at drage nytte af de forbedredeeksportmuligheder.Forslaget forventes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.Beskyttelsesniveau:
3
Forslaget opererer med en grænseværdi på 0,05 %, hvorimod grænseværdien for smykker i dendanske blybekendtgørelse er på 0,01 %. Den danske værdi er fastsat ud fra en overordnet mål-sætning om helt at undgå bly, og er ikke baseret på konkrete beregninger af risici. Grænseværdiener helt konkret fastsat ud fra en målsætning om at undgå tilsætning af bly, mens urenheder er til-ladt. Kommissionens forslag er fastsat på basis af en vurdering af risikoen for børn, der sutter påsmykker.Der er formelt tale om en sænkelse af beskyttelsesniveauet, men der sker i realiteten ingen æn-dring i forhold til beskyttelsen af sundheden og af miljøet ved at hæve grænseværdien fra 0,01 % til0,05 %. Begge grænseværdier er udtryk for, at det bly, der findes i smykkerne, er urenheder – ikkeat blyet bevidst er tilsat.På europæisk plan vil der ske en styrkelse af beskyttelsesniveauet, idet forbrugerne i de øvrige EUlande vil opnå det samme beskyttelsesniveau, som de danske forbrugere har.
6. HøringForslaget har været sendt i offentlig høring af kemikalieagenturet ECHA, og indkomne bemærknin-ger er offentliggjort på ECHA’s hjemmeside.Forslaget har været sendt i høring i Miljøspecialudvalget sammen med et rammenotat om sagen.Der er indkommet følgende bemærkninger:3FogDIkan støtte forslaget.Det Økologiske RådogNOAHkan ikke støtte forslaget, fordi grænseværdien hæves fra 0,01 % til0,05 %.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer forventes generelt at være en positiv holdning blandt medlemsstaterne.8. Regeringens holdningRegeringen støtter derfor forslaget, da det vil forbedre beskyttelsen af sundheden i EU.Desuden vil mængden af bly i affaldsstrømmen i Danmark blive reduceret, fordi der vil være færreovertrædelser af de danske særregler for bly i smykker, når reglerne harmoniseres. Den mængdebly, der tilføres miljøet fra smykker, hvor bly er bevidst tilsat som del af produktet, overstiger langtden mængde bly, der kan tilføres ved at koncentrationen af bly-urenheder i smykkerne stiger fra0,01 % til 0,05 %. Den danske smykkebranches eksportevne af smykker uden bly og blyforbindel-ser vil desuden styrkes.Regeringen ser gerne en bredere begrænsning af bly, men anerkender, at man ikke i dette forslaghar forholdt sig til, at der kan være behov for at begrænse bly og blyforbindelser i yderligere anven-delser. Regeringen er dog ikke enig i, at der, som nævnt i forslaget, ikke findes passende alternati-ver til ædelstene, halvædelstene og glasemaljer omformuleres, fordi de danske virksomheder harkunnet indrette sig efter det danske forbud og været i stand til at finde alternativer. Det gældendedanske forbud har således været i kraft siden henholdsvis 2001 og 2007.
4
9. Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5