Miljøudvalget 2011-12
MIU Alm.del Bilag 295
Offentligt
Notat
EU & Internationalt PolitiskSekretariatJ.nr.Ref. anrbjDen 29. februar 2012Afrapportering fra UNEP’s styrelsesråd og GMEF (Det globale ministerforum for miljø) ”12. Spe-cial Session” den 20.-22. februar 2012 i Nairobi, Kenya.Styrelsesrådets arbejde var organiseret i tre dele:1) Ministerforummet, som dannede rammen for drøftelser om særligt grøn økonomi og interna-tional miljøforvaltning.2) ”Committee of the Whole”, der behandler strategiske og institutionelle spørgsmål og de der-til knyttede beslutninger.3) Plenarforsamlingen, der indleder og afslutter samlingen med vedtagelse af samlingens afrap-portering og beslutninger.UNEP’s stort anlagte oversigt over verdens miljøtilstand – GEO5 (Global Environmental Outlook) –dannede grundlaget for symposier og temadiskussioner på GMEF om, hvad der kan gøres for at æn-dre verdens tilstand i en mere bæredygtig retning.Titlen for ministerforummet var ”The Environmental Agenda in the Changing World: from Stock-holm (1972) to Rio (2012)”. Hovedtemaerne for ministrenes diskussion var primært grøn økonomiog international miljøforvaltning med fokus på forberedelsen af FN’s store bæredygtighedskonfe-rence i Rio de Janeiro (Rio+20) i den 20-22. juni 2012. Samtidig blev der vedtaget en ministererklæ-ring i anledning af UNEP’s 40 års fødselsdag samt en række beslutningsforslag, herunder beslut-ningsforslag om finansieringsmuligheder for kemikalier og affald.Den 27. samling i UNEP’s styrelsesråd og GMEF finder sted i februar 2013 i Nairobi.Ministerdeklaration i anledning af UNEP’s 40 års jubilæum.Der blev vedtaget en ministererklæring i anledning af UNEP’s 40 års jubilæum, som fremhæverUNEP’s resultater siden grundlæggelsen i 1972, herunder etableringen af en række multilateralemiljøaftaler samt vigtigheden af videnskabelig information og GEO’s ”summary for policy makers”.Samtidig understreger erklæringen behovet for handling for at stoppe miljømæssig tilbagegang ogfremme en helhedsorienteret tilgang til bæredygtig udvikling samt at Rio+20 er en unik mulighedfor at adressere alle 3 dimensioner af bæredygtig udvikling (den miljømæssige, sociale og økonomi-ske dimension).Grøn økonomiMinistrene drøftede bl.a. landenes muligheder og udfordringer for en gnidningsfri, lige og socialretfærdig overgang til grøn økonomi globalt. Der var bl.a. fokus på en række fokusområder i denforbindelse, herunder forskning og udvikling, fødevaresikkerhed, bæredygtige byområder, tørke,retfærdig og lige adgang til ressourcer, indikatorer til måling af fremskridt i overgangen til en grønøkonomi. Mange lande understregede, at en grøn økonomi model skal være udover BNP (”beyond
GDP”) som en indikator for vækst. Samtidig efterspurgtes en klar definition på grøn økonomi og aten model for grøn økonomi ikke skulle betragtes som en enkelt model, der kan passe til alle lande(”no one size fits all”), men var tilpasset det enkelte land.Der er forskellige opfattelser af, hvad der forstås ved begrebet grøn økonomi. Nogle ser ikke grønøkonomi som andet end endnu et udtryk for en vestlig dagsorden, andre finder at omkostningerneved at bevæge sig ud af dette spor er for høje og at det vil gå ud over væksten og nogle lande dækkersig så bag den økonomiske krise. EU-landene betonede særligt, at grøn økonomi ikke handler om atetablere nye barrierer for udviklingslandenes eksport af produkter til de europæiske markeder, idetdet samtidigt blev gjort klart, at grøn økonomi er en forudsætning for bæredygtig udvikling.Samlet set var der generel enighed om, at grøn økonomi tilbyder mange muligheder og bl.a. kanbidrage til skiftet til mere bæredygtige forbrug og produktionsmønstre og er vejen til at opnå en ret-færdig og lige bæredygtig udvikling samt fattigdomsbekæmpelse.International miljøforvaltningDebatten i det internationale samfund om international miljøforvaltning og de institutionelle rammer(IEG) har stået på i en årrække. Der er i dag bred enighed om, at det institutionelle system med over500 internationale aftaler og ca. 40 internationale organisationer, i hvis mandat miljø indgår, er vok-set fra sig selv. Samtidig er der i dag et endnu større behov end tidligere for et tæt globalt samarbej-de på miljøområdet med styrket fokus på implementering og ”ansvarlighed”, og hvor også økonomi-ske og udviklingsmæssige aspekter indgår. Miljødimensionen inden for bæredygtig udvikling (sombygger på den sociale, den økonomiske og den miljømæssige dimension) står i dag relativt svagtudrustet til at løse tidens miljømæssige udfordringer samtidig med, at sammenhængen og koordina-tionen med de øvrige dimensioner ikke er tilstrækkelig stærk. En reform af det institutionelle ram-meværk for bæredygtig udvikling (IFSD) er derfor også et af de to hovedtemaer på Rio+20 konfe-rencen i juni 2012.Der var generel enighed på styrelsesrådet om, at IEG drøftelsen samt beslutningsforslag på IEG ikkemåtte foregribe Rio+20-forhandlingerne i New York, som finder sted i første halvår af 2012. Beslut-ningsforslaget noterede sig de fremskridt, som er sket på implementeringen af de systemiske tiltag,som blev identificeret af den IEG ministergruppe, der blev nedsat på UNEP’s særlige samling i2010, og anerkendte også behovet for at styrke synergier mellem de biodiversitetsrelaterede konven-tioner. Styrelsesrådet opfordrede også FN’s generalforsamling til at undersøge muligheden for atudvikle en strategi for miljøaspekter, der dækker hele FN-systemet. Samtidig var der generel opbak-ning til at UNEP bør styrkes, herunder gennem universelt medlemskab.Beslutning om finansieringsmuligheder for kemikalier og affaldBeslutningen vedrører en såkaldt konsultativ proces initieret af UNEP’s Eksekutivdirektør og meddeltagelse af alle betydende lande, hvor udfordringen har været at formulere optioner for at øge deøkonomiske ressourcer til kemikalie- og affaldsområdet. En afrapportering fra det sidste konsultati-ve møde i Bangkok (november 2011) foreslog en såkaldt integreret finansiel tilgang, hvor fire så-kaldte ”spor” vurderes at kunne styrke finansieringen af aktiviteter inden for kemi og affald. De firespor er 1) Integration af sikker kemikaliehåndtering i nationale politikker; 2) Industri-ens/erhvervslivets rolle og ansvar; 3) Etablering af en ny multilateral fond i stil med den der eksiste-
2
rer under Montreal Protokollen om ozonlaget (MLF-model) og 4) Et nyt/større område om sikkerkemikaliehåndtering under den globale miljøfacilitet (GEF).Der blev på UNEP.GC.SS/12 vedtaget en beslutning, der bl.a.Understreger behovet for at øge den politiske prioritering og det økonomiske grundlag indenfor forvaltning af kemikalier og affald.Anmoder UNEP’s Eksekutivdirektør skal drive den konsultative proces for finansieringsmu-ligheder for kemikalier og affald videre, konkret ved at formulere et udkast til vurdering ogmulig beslutning ved næste SAICM konference i september 2012 og endelig ved næsteUNEP Governing Council møde i februar 2013,Inviterer medlemslande til at overveje at tilgå de foreløbige udmeldinger fra den konsultativeproces i de videre forhandlinger om en ny konvention for kviksølv, men anerkender at for-handlingerne om kviksølv-konvention og den konsultative proces er to parallelle processer.Tilskynder regeringer til positivt at overveje at inddrage den integrerede finansieringstilgangi forberedelserne af Rio+20Verdens miljøtilstandDer blev vedtaget en beslutning, som med bekymring noterer sig de forandringer i det globale miljø,som har fundet sted, og som opfordrer regeringerne til at arbejde sammen med UNEP og andre mil-jøorganisationer omkring inddragelse af videnskabelige data om miljøtilstanden i forberedelsernefrem mod Rio +20.Bæredygtigt forbrug og produktion (SCP)Der blev vedtaget en beslutning, som noterer sig, at på trods af, at der ikke blev vedtaget nogen be-slutning om bæredygtig produktion og forbrug på CSD 19, så har det internationale samfund vist, atdet er parat til at vedtage det 10-årige rammeprogram for bæredygtigt forbrug og produktion; ogsom inviterer regeringerne til at vedtage et sådant på baggrund af teksten fra CSD 19.Øget koordinering på tværs af FN systemetStyrelsesrådet opfordrede FN’s koordinations-gruppe på miljøområdet, ”Environment ManagementGroup”, til at fortsætte sit arbejde med at sikre, at miljøaspekter indarbejdes på tværs af FN systemetog opfordrede også UNEP’s eksekutivdirektør til at se nærmere på allokeringen af midler fra Miljø-fonden til EMG sekretariatet for at sikre, at de allokerede ressourcer i højere grad afspejler EMG’sarbejdsbyrde.Beslutning om synergier inden for kemikalier og affaldLigeledes blev en beslutning vedrørende synergier mellem affalds- og kemikaliekonventionernevedtaget. Det indebar en invitation til deltagere på Rio+20 at arbejde for vigtigheden af sund for-valtning af kemikalier og affald.Generelt set kunne EU og Danmark være tilfredse med indholdet i de trufne beslutninger.
3