Miljøudvalget 2011-12
MIU Alm.del Bilag 261
Offentligt
1092753_0001.png
1092753_0002.png
1092753_0003.png
1092753_0004.png
1092753_0005.png
NOTAT
KemikalierJ.nr. 001-06782Ref. MASDep: Kirst
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALGKommissionens forslag om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier(REACH) for så vidt angår bilag XVII (cadmium)1. ResuméFormålet med forslaget er at imødekomme en forventet ugyldighedskendelse fra EU-Domstolen vedat ændre anvendelsesforbuddet for cadmium i plastmateriale i forordning (EU) nr. 494/2011således, at det - i stedet for at omfatte alle plasttyper - kun omfatter en nærmere angivet liste på 16plasttyper.Baggrunden er, at Kommissionen er blevet opmærksom på, at der tilsyneladende ikke findesalternativer til et begrænset antal nicheanvendelse af cadmium i visse typer plastmateriale, og atREACH forordningens procedurebestemmelser ikke blev fulgt, da omfanget af begrænsningen blevudvidet til at omfatte alle plasttyper. Konkret vil forslaget betyde, at cadmium igen tillades brugt itre plasttyper i EU.Der skal stemmes om sagen på et møde i REACH-komitéen den 19. marts 2012.Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser. Der vilheller ikke være økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.Forslaget vil sænke beskyttelsesniveauet i EU, men vil i praksis ikke påvirke beskyttelsesniveauet iDanmark, idet Danmark fastholder et nationalt forbud mod anvendelse af cadmium i de tre konkreteplasttyper, hvor forslaget ellers tillader cadmium anvendt igen.Regeringen støtter, at Kommissionen igangsætter arbejdet med at vurdere risikoen ved cadmium ide tre plasttyper efter procedurerne beskrevet i REACH, og på den baggrund udarbejder et nytforslag til forbud. Regeringen kan derimod ikke støtte, at det eksisterende forbud ophæves i denmellemliggende periode, ind til det nye forbud vedtages.Regeringen kan derfor ikke støtte forslaget og vil stemme imod det.2. StatusKommissionen har den 24. februar 2012 fremlagt ovennævnte forslag til afstemning blandtmedlemsstaterne på REACH Komité møde den 19. marts 2012. Afstemningen vil ske efter
forskriftprocedurerne med kontrol, jf. artikel 133, stk. 4, i REACH-forordningen, jf. artikel 5a idirektiv 1999/468/EF1.Forslaget vedrører tilpasning af REACH forordningens bilag XVII2for så vidt angår de forbud ianvendelsen af cadmium i plast, der er vedtaget under REACH.Cadmium er kræftfremkaldende i kategori 1B og meget giftig med langvarige virkninger forvandlevende organismer.3. Formål og IndholdFormålet med det foreliggende forslag er at imødekomme en forventet ugyldighedskendelse fra EU-Domstolen for en mindre del af forordning (EU) nr. 494/2011Historik:Ved forordning (EU) nr. 494/2011 blev de gældende forbud i REACH, bilag XVII (bilagetom begrænsninger vedr. fremstilling, markedsføring og anvendelse af visse farlige stoffer,blandinger og artikler), for anvendelse af cadmium og cadmiumforbindelser i syntetiske organiskepolymerer (plastmateriale) udvidet til at omfatte al anvendelse af cadmium i alle plastmaterialer, idetder dog blev indført en undtagelse for visse byggevarer, der indeholder cadmiumholdigt genanvendtPVC. Samtidig blev der indført begrænsninger for cadmium i smykker og loddemidler. Danmarkstøttede forslaget og stemte for det.Efter vedtagelsen blev Kommissionen imidlertid opmærksom på, at forordning (EU) nr. 494/2011dermed omfatter et begrænset antal nicheanvendelser af cadmium i visse typer plastmateriale, somikke var omfattet af den tidligere begrænsning, og hvortil der ikke synes at findes egnedealternativer til anvendelse af cadmiumforbindelser. Det drejer sig om følgende plasttyper:Polyethylen med høj densitet (HDPE) [3901 20], acrylonitril-butadien-styren (ABS) [3903 30] ogpoly(methylmethacrylat) (PMMA) [3906 10].3Forbuddet mod disse nicheanvendelser blevendvidere ikke forud for behandlingen af forordning (EU) nr. 494/2011 underkastet den nødvendigerisikovurdering og vurdering af socioøkonomiske forhold, som foreskrevet i REACH artikel 68.Kommissionen vurderer på den baggrund, at REACH forordningens procedurebestemmelser ikkeblev fulgt, og forbuddets gyldighed for disse nicheanvendelser er derfor tvivlsom. Der erefterfølgende blevet lagt sag an mod Kommissionen for ikke at have fulgt procedurerne beskrevet iREACH, hvorfor sagsøger mener, at forordning (EU) nr. 494/2011 er ugyldig.Forslaget indskrænker begrænsningen i anvendelsen af cadmium således, at det - i stedet for atomfatte alle plasttyper - kun omfatter en nærmere angivet liste på 16 plasttyper. Forskellen mellembegrænsningen ifølge forordning 494/2011 og dette forslag udgøres i praksis kun af de ovenfornævnte tre plasttyper. Forslaget vil altså betyde, at det igen vil være tilladt at anvende cadmium idisse tre plasttyper. Ingen af de øvrige elementer i forordning (EU) nr. 494/2011 berøres af detteforslag, dvs. at de begrænsninger, der ellers indførtes, fastholdes.1 1999/468/EF: Rådets afgørelse af 28. juni 1999 om fastsættelse af de nærmere vilkår for udøvelsen af degennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen2REACH forordningens bilag XVII er fortegnelsen over alle de begrænsninger for fremstilling, markedsføring oganvendelse af visse farlige stoffer, blandinger og artikler, der er vedtaget under REACH.3Tallene, der er angivet i firkantede parenteser, henviser til koder og kapitler i told- og statistiknomenklaturen og DenFælles Toldtarif som fastlagt ved Rådets Forordning (EØF) nr. 2658/87
2
Kommissionen vil anmode Det Europæiske Kemikalieagentur ECHA om at igangsætte arbejdet medat udarbejde den nødvendige risikovurdering og en vurdering socioøkonomiske forhold mht. brugenaf cadmium i disse nicheanvendelser, og på denne baggrund lave et nyt forslag til forbud.4. Europa-Parlamentets udtalelserForslaget vedtages efter forskriftsprocedurerne med kontrol, hvilket betyder, at Europa-Parlamentetinden forslagets endelige vedtagelse skal høres om man vurderer, at Kommissionen har overskredetsine beføjelser i forbindelse med forslaget.5. NærhedsprincippetRegeringen finder, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet det overordnedemål med bilag XVII (bilaget om begrænsninger vedr. fremstilling, markedsføring og anvendelse afvisse farlige stoffer, blandinger og artikler) er at have en fælles harmoniseret fortegnelse overbegrænsninger vedrørende fremstilling, markedsføring og anvendelse af visse farlige stoffer,blandinger og artikler.6. Gældende dansk retForslaget er en forordning, der er umiddelbart gældende i Danmark og har derfor ikke i sig selvlovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.Cadmium er i forvejen forbudt eller begrænset med hensyn til en række anvendelser samtmarkedsføring af cadmiumholdige varer og blandinger i nr. 23 i bilag XVII til forordning (EF) nr.1907/2006 (REACH). Den eksisterende regulering dækker de vigtigste anvendelser af cadmium(farvning, stabilisering og cadmiering).Derudover har Danmark national lovgivning ved bekendtgørelse nr. 858 af 5. september 2009 omforbud mod import, salg og fremstilling af cadmiumholdige varer, hvor cadmium indgår med mereend 0,0075 % (75 ppm) i varers homogene enkeltdele som farvepigment, stabilisering elleroverfladebehandling. Enkelte anvendelser af cadmium er dog tilladt i medfør af de danske regler.Denne bekendtgørelse regulerer anvendelse af cadmium i varer på de områder, som REACH ikkeregulerer.Hvis forslaget vedtages, vil de omtalte nicheanvendelser af cadmium i plast fremover ikke væreomfattet af REACH forbuddet men i stedet af den danske bekendtgørelse. Det vil sige, at Danmarkfastholder det nationale forbud mod anvendelse af cadmium i de tre plasttyper, som forslaget ellersvil tillade igen, således at der fortsat er et forbud i Danmark, uagtet det ophæves i resten af EU.Det vurderes, at det nationale forbud kan opretholdes, fordi anvendelsen af cadmium i de treplasttyper udtages af REACH på grund af procedurefejl – og ikke på grund af, at der er skettotalharmonisering.7. Konsekvenser for DanmarkSamfundsøkonomiske konsekvenserForslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for staten, regionerneog kommunerne.
3
Administrative konsekvenser for erhvervslivetMiljøstyrelsen vurderer, at forslaget ikke vil have administrative konsekvenser for erhvervslivet,fordi de nationale cadmiumregler opretholdes for varer, som REACH ikke regulerer.BeskyttelsesniveauetForslaget ophæver et forbud mod anvendelse af cadmium i tre plasttyper, som ellers blev forbud i2011. I Europa vil forslaget medføre en begrænset sænkning af beskyttelsesniveauet i en periode,indtil det er afgjort, om der er en risiko ved de aktuelle anvendelser, og der er besluttet en nyregulering i overensstemmelse hermed.Forslaget forventes ikke at have nogen praktisk betydning for beskyttelsesniveauet i Danmark, fordide nationale cadmiumregler opretholdes for varer, som REACH ikke regulerer..8. HøringForslaget har ikke været sendt i bred høring. Den danske plastbranche har ikke udtryk bekymring forforslaget.Et rammenotat og forslaget har været sendt i høring i Miljøspecialudvalget. Der er indkommetfølgende bemærkninger:Bryggeriforeningen har afklarende spørgsmål omkring forståelsen af forslaget.LO støtter forslaget.9. ForhandlingssituationenEn række firmaer – med den internationale Cadmium Association i spidsen - har anlagt sag modKommissionen med påstand om at forordning (EU) nr. 494/2011 skal annulleres for så vidt angår debestemmelser, der omhandler anvendelse af cadmium som pigment i plast ud over de anvendelser,der allerede var reguleret i den tidligere forordning. Kommissionen vurderer, at det er sandsynligt, atfirmaerne vil få medhold i en retssag.Forslaget har ikke været diskuteret mellem medlemslandene og Kommissionen, så landenespositioner kendes ikke.10. Dansk holdningDen danske holdning til forslaget er overordnet negativ. Regeringen ønsker principielt at begrænseudbredelsen og anvendelsen af problematiske stoffer som cadmium, hvor der er konstateret en risikofor mennesker eller miljø. Regeringen finder det problematisk at ophæve en regel, som skal sikre, atder anvendes mindre cadmium i plast.Regeringen anerkender dog, at Kommissionen har vurderet, at procedurerne i REACH artikel 68ikke er fulgt mht. enkelte plasttyper, og at der derfor bør udarbejdes et nyt forslag om forbud, hvorder bliver rettet op på manglerne.
4
Regeringen mener, at det eksisterende forbud skal fastholdes i den mellemliggende periode frem tilet nyt forbud kan vedtages.11. Tidligere forelæggelser for FolketingetSagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.
5