Miljøudvalget 2011-12
MIU Alm.del Bilag 222
Offentligt
1081249_0001.png
1081249_0002.png
1081249_0003.png
1081249_0004.png
NOTAT
MiljøteknologiJ.nr. MST-5202-00032Ref. JESTUDen 10. februar 2012
FN’s søfartsorganisation IMO afholder sit 63. møde i miljøkomitéen MEPC i Londonden 27. februar -2. marts 2012Mødets vigtigste emner for Danmark er:1) Skibsfartens udledning af CO22) Ophugning af udtjente skibe3) Ballastvand4) Luftforurening fra skibe5) Affald fra skibeI den danske delegation deltager medarbejdere fra Klima-, Energi- og Bygningsministeriet,Erhvervs- og Vækstministeriet samt Miljøministeriet. Endvidere er delegationen ledsaget afrådgivere fra rederierhvervet og den maritime industri.1. Skibsfartens udledning af CO2Ved det seneste møde i MEPC blev det såkaldte energieffektivitetsdesignindeks (EEDI)vedtaget. EEDI fastsætter obligatoriske krav til nye skibes energieffektivitet, og disse kravvil gradvist blive øget frem til 2025. EEDI er oprindeligt et dansk forslag. Reglerne træder ikraft den 1. januar 2013 og omfatter de fleste almindelige typer lastskibe. Der er dog fortsatnogle skibstyper, der ikke er omfattet af reglerne, så som passagerskibe og ro-ro lastskibe.Det er højt prioriteret for Danmark, at disse skibstyper også omfattes af EEDI.Danmark vil fortsat arbejde for, at der fastsættes klare mål for det videre arbejde med etmarkedsbaseret virkemiddel i IMO. Det er dog tvivlsomt, om drøftelsen er så fremskreden, aten sådan beslutning kan træffes på nuværende tidspunkt. Blandt de forslag, der drøftes, er detoprindeligt danske forslag om en ”International Green House Gas Fund”, der nyder størsttilslutning. Forslaget indebærer, at skibsbrændstof pålægges et bidrag, som blandt andet skalfinansiere sektorens CO2offsets ved køb af JI/CDM i udviklingslande og klimatiltag iudviklingslande. Forslaget er blevet løbende udviklet, siden det blev fremsat i 2008. Bl.a. erder til IMO fremsendt et udkast til konventionstekst. Forslaget er i sin nuværende form etfælles forslag fra Danmark, Cypern, Marshalløerne, Liberia, Nigeria, Sydkorea og deninternationale tankskibsrederorganisation, IPTA. Hertil kommer, at den internationalerederorganisation, ICS, har peget på forslaget om et globalt brændstofbidrag som det mestgangbare globale virkemiddel. Grækenland har ligeledes tilkendegivet deres støtte tilforslaget.Der er i øjeblikket i MEPC en række lande, som søger at hindre, at der træffes beslutninger iforhold til reduktion af udledning af CO2. Dette sker med henvisning til, at IMO’s reguleringskal følge Klimakonventionens princip om landenes fælles, men differentierede ansvar, detsåkaldte CBDR-princip (der er et af Rio-principperne), således at reglerne alene skal gældefor i-landenes skibe. Danmark og adskillige andre fastholder, at IMO’s princip om ikke-diskriminering (flagneutralitet) er det primære princip, samt at IMO som udgangspunkt
regulerer skibe og ikke lande. Endvidere følger det af forslaget om ”International GreenHouse Gas Fund”, at CBDR-princippet kan tilgodeses i den måde, provenuet anvendes, vedat der sker finansiering af klimatiltag i ulande. En opdeling mellem i- og ulande villeendvidere medføre, at klimaeffekten af et instrument ville være begrænset, da op mod 75 %af verdens skibe allerede fører ulandsflag. Et differentieret anvendelsesområde for et nytinstrument ville kunne føre til, at endnu flere skibe ville føre ulandes flag i fremtiden ogdermed undgå klimareguleringen.2. Ophugning af udtjente skibeI maj 2009 blev Hong Kong konventionen om sikker og miljømæssig forsvarlig ophugningaf skibe vedtaget. Konventionen er endnu ikke trådt i kraft. Kommissionen kommer med etforslag til EU implementering af konventionen i løbet af foråret, som vil blive behandletunder det danske formandskab.På MEPC 63 skal der arbejdes videre på udarbejdelsen af en række internationale tekniskevejledninger for udmøntningen af Hong Kong konventionen. Der er på nuværende tidspunktopnået enighed om en vejledning for, hvorledes skibsejeren skal udarbejde skibets ”oversigtover farlige stoffer” og en vejledning om hvorledes en skibsophugningsplan udarbejdes.Under udarbejdelse og til forhandling på MEPC 63 er fire yderligere vejledninger:1) vejledning i hvorledes ophugningsfaciliteten udfører en sikker og miljømæssigt forsvarligophugning – ”facility” vejledningen2) vejledning til myndighederne i forhold til godkendelse af ophugningsfaciliteten3) vejleding i undersøgelse og certificering af skibe i henhold til Hong Kong konventionen4) vejledning i inspektion af skibe i henhold til Hong Kong konventionenDer er stadig en række tekniske udestående i de to førstnævnte vejledninger, men idet”facility” vejningen har været forhandlet over en længere årrække, vil der på MEPC 63 blivepresset på for, at denne og godkendelsesvejledningen vedtages på mødet. Danmark vilarbejde for, at kravene til beskyttelse af miljøet er ordentligt reflekteret i vejledningen.Med hensyn til vejledning om undersøgelse og certificering og vejledning i inspektion afskibe, forligger begge i et første udkast, og det forventes ikke, at der vil være tid nok til atkunne færdigbehandle disse to vejledninger på dette MEPC møde.3. BallastvandBallastvandkonventionen er fra 2004, men er ikke trådt i kraft endnu.1Danmark har i perioden fra 2004 afventet færdiggørelse af Ballastvandkonventionensguidelines og udvikling af renseteknologi til brug for skibene. For øjeblikket arbejdes dernationalt og internationalt med en udmøntning og koordination af visse af de kommenderegler. Regionalt er det bl.a. reglerne for dispensation til skibe i fast rute i Østersøen ogNordsøen, som der arbejdes med.
Ballastvandkonventionen blev undertegnet i London i februar 2004 og den træder i kraft 12 måneder efter, at30 lande med tilsammen 35 % af verdensflådens bruttotonnage (BT) har ratificeret. Pr. 31. januar 2012 har 33lande med tilsammen 26,46 % BT ratificeret. Det vides ikke, hvornår bruttotonnagekravet vil blive opfyldt.
1
2
Folketinget har i maj 2011 enstemmigt vedtaget en ændring af havmiljøloven, som muliggøren dansk ratificering i løbet af 2012.På dagsordenen for MEPC 63 er bl.a. godkendelse af en række behandlingsanlæg, deranvender aktive rensemidler til at slå potentielt invasive arter ihjel. Det sker på baggrund afen fast procedure med ansøgninger, der gennemgås af en ekspertgruppe, som på denbaggrund indstiller til MEPC, om en given ansøgning bør godkendes eller ej. Danmarkstøtter traditionelt ekspertgruppens indstillinger om godkendelse eller afslag.MEPC 63 bliver desuden informeret om nationale myndigheders typegodkendelser afbehandlingsanlæg til skibe. MEPC 63 har en dansk ansøgning om indledende godkendelse afet dansk ballastvandbehandlingsanlæg.4. Luftforurening fra skibePå MEPC 58 i 2008 blev der vedtaget skærpede regler for udslip af luftforurening fra skibebåde i forhold til svovl, der medfører en samtidig begrænsning af partikelforureningen, og iforhold til kvælstofilter (NOx). Reglerne er kendt som det reviderede MARPOL Annex VI.I forhold til svovl træder de vigtigste ændringer i kraft i 2015, hvor skibsbrændstoffets højesttilladte svovlindhold sænkes fra 1 % til 0,1 % i de særligt følsomme områder for svovl,SECA’erne, som inkluderer både Østersøen og Nordsøen, herunder alle danske farvande. I2020 sænkes den globale grænse fra 3,5 % til 0,5 %, dog med mulighed for udskydelse til2025, hvis der ikke er tilstrækkeligt brændstof med lavt svovlindhold til rådighed i 2020.De nye NOx-regler indføres i to trin med ikrafttrædelse 2011 og 2016. Reduktionerne erangivet i forhold til de nuværende grænseværdier (Trin 1):Trin 2 fører til en reduktion i NOx-udslippet fra alle nye skibe på omkrig 20 % (er trådt ikraft).Trin 3 fører til 80 % reduktion af NOx-udslippet for nye skibe, dog kun i særligtfølsomme områder.Der arbejdes på, at Østersøen og Nordsøen udpeges til særlig følsomme områder for NOx, desåkaldte NECA’er, inden 2016. Danmark har sammen med Holland påtaget sig den ledenderolle i forhold til at udarbejde den nødvendige ansøgning til IMO om udpegning afNordsøen, mens Finland leder arbejdet vedrørende Østersøens udpegning. Udenfor de særligtfølsomme områder skal skibene overholde Trin 2, og endelig er der besluttet regler forudslippet af NOxfra visse typer af ældre skibsmotorer.Et relativt nyt fokusområde indenfor luftforurening og klima er de såkaldte Short LivedClimate Forces, dvs. stoffer med en opvarmende effekt, som har en kort opholdstid iatmosfæren. Et af disse stoffer er Black Carbon – sodpartikler – som udgør en del af densundhedsskadelige partikelforurening fra bl.a. motorer. Disse partikler har en opvarmendeeffekt, især i de arktiske egne, og med øget fremtidig skibstrafik i Arktis som følge af mindreisudbredelse kan skibenes udslip forventes at stige her. Danmark deltager i undersøgelser afproblemets omfang – bl.a. i Arktisk Råd og LRTAP (konventionen for grænseoverskridendeluftforurening) - og ved MEPC 62 sidste år indledtes arbejdet med at behandle Black Carboni forhold til skibe. Arbejdet fortsætter over de kommende par år i underkomitéen BLG.
3
5. Affald fra skibePå sidste MEPC-møde i juli 2011 blev en ændring af MARPOL-konventionen tilforebyggelse af forurening fra skibe vedtaget. Ifølge ændringen udpeges Østersøen som”Special Area” for så vidt angår udledning af kloakspildevand fra passagerskibe. Formåletmed ændringen er at begrænse passagerskibenes bidrag til Østersøens næringssaltbelastningvia kloakspildevandet.Ændringen betyder, at kloakspildevand fra passagerskibe enten skal renses på linje med denrensning, der sker på kommunale rensningsanlæg, eller afleveres til havnenes modtageanlægfor affald. Det skal derfor sikres, at havnene har kapacitet til at modtage de øgede mængderkloakspildevand.For nye skibe træder ændringen i kraft den 1. januar 2016, mens ændringen for eksisterendeskibe træder i kraft den 1. januar 2018.Ved det forestående MEPC-møde arbejdes der videre på rammerne, der skal sikre defornødne rensningsanlæg om bord på skibene samt modtagefaciliteter i havnene.
4