Miljøudvalget 2011-12
MIU Alm.del Bilag 221
Offentligt
1081043_0001.png
1081043_0002.png
1081043_0003.png
Notat
KemikalierJ.nr. MST-604-00005Ref. TRTAN/kirst9. februar 2012
Grundnotat til Folketingets EuropaudvalgKommissionens forslag om tilpasning til den tekniske udvikling af bilag VI til CLP forordnin-gen (1272/2008/EF) (komitésag)ResuméCLP forordningen indeholder regler og kriterier for klassificering, emballering og mærkning af kemi-ske stoffer og blandinger. Forordningen implementerer de i FN vedtagne retningslinjer for GHS(Globally Harmonized System of Classification and Labelling of Chemicals). Formålet med denne 3.tilpasning er at tilføje nye stoffer til forordningens Bilag VI (listen over harmoniserede klassificerin-ger), samt foretage ændringer i klassificeringen af allerede optagne stoffer i overensstemmelse dentekniske udvikling.Der skal stemmes om forslaget i REACH komiteen på et møde d. 23. februar 2012.Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser. Det kanhave nogle økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet, idet klassificering ogmærkning af de pågældende stoffer og af de blandinger, hvori stofferne indgår, skal opdateres.Omkostningerne for virksomhederne vurderes at være begrænsede, da der er tale om et fåtal afstoffer med nye eller ændrede klassificeringer i den 3. tilpasning.I forhold til de gældende regler er der tale om en styrkelse af beskyttelsesniveauet.Regeringen støtter forslaget, idet klassificeringen af seks stoffer justeres efter den tekniske udvik-ling og 11 nye stoffer får en EU-harmoniseret klassificering, som virksomhederne skal bruge i deresproduktion, hvilket bl.a. sikrer en ensartet mærkning af blandinger. Fareklassificeringen er et væ-sentligt redskab for at kunne vælge de mindst farlige stoffer på arbejdspladsen. De er desudengrundlæggende i forhold til bl.a. krav om sikkerhedsdatablade, arbejdspladsbrugsanvisninger, be-grænsninger i markedsføringen til forbrugerne og affaldshåndtering.Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.1. StatusForslaget har hjemmel i Artikel 53 i Europa-Parlamentets og Rådet forordning (EF) 1272/2008 af16. december 2008 om klassificering, emballering og mærkning af stoffer og blandinger m.v. (i detfølgende kaldet klassificeringsforordningen).Kommissionen sendte den 4. oktober 2011 ovennævnte forslag til medlemsstaterne. Forslaget blevefterfølgende drøftet på møder i REACH Komitéen henholdsvis den 25. oktober og 29. november2011.
Forslaget skal til afstemning i REACH komitéen den 23. februar 2012 efter forskriftproceduren medkontrol.Hvis der i komitéen er kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommissionen forordningen, efter atParlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.Folketinget har ikke tidligere fået oversendt grundnotat om forslaget.2. Formål og indholdI henhold til CLP forordningens Artikel 36 skal stoffer, der opfylder kriterierne i Annex I for luftvejs-sensibilisering, mutagenicitet, carcinogenicitet og reproduktionstoksicitet være underlagt harmoni-seret klassificering. Dertil skal aktivstoffer (i hht. Direktiv 91/414/EØF samt 98/8/EØF) normalt væreunderlagt harmoniseret klassificering. Øvrige stoffer kan tilføjes Bilag VI ad hoc såfremt behovetherfor kan begrundes på fællesskabsplan. I takt med at der fremsættes og vedtages forslag til har-moniseret klassificering, bliver Bilag VI tabel 3.1 og 3.2 løbende tilpasset denne tekniske udvikling.Formålet med denne tilpasning er at tilføje nye stoffer til forordningens Bilag VI samt foretage æn-dringer i klassificeringen af allerede optagne stoffer i overensstemmelse den tekniske udvikling.Således tilføjes 11 nye stoffer til bilag VI og klassificeringen ændres for 6 eksisterende stoffer i bi-lag VI.Den 3. tilpasning til teknisk udvikling træder i kraft fra 1. december 2013.3. Europa- Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet høres forud for den endelige vedtagelse om hvorvidt Kommissionen har over-skredet sine beføjelser i forbindelse med forslaget.4. NærhedsprincippetDa der er tale om en teknisk tilpasning i allerede gældende fællesskabsregulering skal den forslåe-de regulering gennemføres på EU-niveau.5. Konsekvenser for DanmarkGældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:Forslaget er en forordning, og har derfor ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser forDanmark.Forslagets økonomiske, erhvervsadministrative og statsfinansielle konsekvenser:Tilpasningen til forordningen vil umiddelbart medføre begrænsede udgifter for producenter og im-portører til omklassificering og ometikettering af de stoffer, der får ny eller ændret klassificering ogmærkning, samt af de produkter, hvori stofferne indgår. I visse tilfælde vil det betyde en ændretmulighed for markedsføring, som følge af klassificeringen og dens afledte konsekvenser (begræn-set brug af særligt farlige stoffer til private, krav om arbejdspladsbrugsanvisninger, begrænsning iforbindelse med miljømærkning af produkter, anvendelse som plantebeskyttelsesmiddel, affalds-håndtering). Klassificeringsreglerne er totalharmoniserede i EU, hvilket medfører, at tilpasningenikke vil påvirke danske virksomheders konkurrenceevne i Fællesskabet. Der er dog tale om en be-grænset tilpasning til forordningen, idet antallet af stoffer med nye eller ændrede klassificeringer erlavt (17 stoffer).Forslaget forventes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
2
Beskyttelsesniveau:I forhold til de gældende regler medfører forslaget samlet set et øget beskyttelsesniveau, idet dertilføres 11 nye stoffer med harmoniseret klassificering til bilag VI. For fem eksisterende stoffer i bi-laget ændres den eksisterende klassificering (både lempelser og skærpelser). Samlet set vil be-skyttelsesniveauet øges.6. HøringForslag om klassificering har for hvert enkelt stof været sendt i offentlig høring af kemikalieagentu-ret ECHA. Kommentarerne har været inddraget i diskussion af og vedtagelse af den endelige klas-sificering i den Europæiske Risikovurderingskomité (RAC).Forslaget har været i høring i Miljøspecialudvalget, sammen med et rammenotat om sagen.Erhvervsstyrelsenbemærker, at man er enig i Miljøstyrelsens vurdering af de administrative konse-kvenser, for vil have. Desuden bemærker styrelsen, at der vil være begrænsede omstillingsbyrderforbundet med det.Dansk Byggeri, Dansk Industri og Arbejdstilsynetbemærker, at man ingen kommentarer har.7. ForhandlingssituationenForslaget har været drøftet på et enkelt møde i en undergruppe under CARACAL, og der er generelopbakning til at inkludere 16 af de 17 stoffer i CLP forordningens bilag VI. For det sidste stof (epo-xiconazol) har komitéen indstillet den forslåede klassificering, men industrien er sidenhen kommetmed nye data. Kommissionen har udtalt, at hvis industrien mener, deres data vil ændre den fore-slåede klassificering, så må de efterfølgende stille et nyt klassificeringsforslag. Danmark støtterKommissionen på dette punkt.8. Regeringens holdningRegeringen støtter forslaget, da det vil forhøje beskyttelsen af miljø og sundhed i Danmark og EU.Regeringen støtter ligeledes, at epoxiconazol inkluderes i 3. ATP på baggrund af de foreliggendedata.9. Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.10. Den videre procesDet vurderes, at sagen bør sendes til Folketinget til orientering ved et grundnotat om sagen.
3