Miljøudvalget 2011-12
MIU Alm.del Bilag 216
Offentligt
1079759_0001.png
1079759_0002.png
1079759_0003.png
1079759_0004.png
1079759_0005.png
1079759_0006.png
1079759_0007.png

NOTAT

EU & International politikJ.nr. 2011-297Den 7. februar 2012

GRUNDNOTAT OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPA UDVALG

Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om oprettelse af et

program for miljø- og klimaindsatsen (Life).

KOM(2011) 874.- Politisk drøftelseNyt notatResumeForslaget fastsætter for perioden 2014-20 de indholdsmæssige, organisatorisk/administrative ogbudgetmæssige rammer for en fortsættelse af LIFE-programmet, som har eksisteret siden 1992 medforskellige ændringer. Formålet med programmet er at yde støtte til medlemslandenes gennemførel-se af natur-, miljø- og klimaprojekter, der har særlig fællesskabsværdi. Forslaget indeholder føl-gende væsentlige punkter:Fortsættelse af LIFE programmet, men nu opdelt på to delprogrammer for henholdsvis miljøog klima og med et samlet budget for hele perioden på 3,2 mia. € (faste priser), svarende tilen budgetudvidelse på 0,8 mia. €, øremærket til imødegåelse af klimapåvirkninger og til kli-matilpasning.En opdeling af programmets miljødel i tre prioriterede områder: Miljø og ressourceeffektivi-tet, biodiversitet, hvoraf mindst 50 % skal anvendes på biodiversitetsområdet og miljøfor-valtning og -information.En opdeling af programmets klimadel i tre prioriterede områder: Modvirkning af klimaæn-dringer, tilpasning til klimaændringer, samt klimaforvaltning og –information.Maksimale EU-tilskudsandele på mellem 70 og 80 % afhængig af projekttype.Mere håndfast overordnet prioritering af EU projektstøtten gennem introduktion af arbejds-programmer, der vedtages af LIFE-komitéen.Introduktion af projektstøtte til en ny type ”integrerede projekter”, som er store projekter,der kombinerer forskellige (EU)finansieringskilder: Regionaludvikling, Socialfond, Samhø-righed, Landdistrikt og Fiskeri.Afskaffelse af den forhåndsfordeling af midlerne mellem medlemslandene, der er indbygget idet eksisterende program og som foreslås erstattet af ”geografisk balance”, hvor kommissi-onen vha. fleksible tildelingskriterier for integrerede projekter sikrer, at alle medlemsstatertilgodeses.Kommissionen forventer at programmet skaber natur- og miljøgoder svarende til mindst det dobbel-te af EU-tilskuddet, herunder op mod 20.000 arbejdspladser beregnet for hele EU. Det forventes, atDanmark mindst kan hjemtage tilskud svarende til det danske budgetbidrag.

1. Status

Kommissionen sendte den 12. december 2011 ovennævnte forslag til Rådet. Forslaget har hjemmel iTEUF artikel 192, og skal derfor vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om denalmindelige beslutningsprocedure i TEUF artikel 294.Europa-Parlamentet har endnu ikke behandlet forslaget.Et notat om forslaget har ikke tidligere været oversendt til Folketingets Europa Udvalg.Forslaget er præsenteret af Kommissionen på Rådsmøde (Miljø) den 19. december 2011, og er satpå dagsordenen for Rådsmøde (Miljø) den 9. marts 2012 med henblik på politisk drøftelse. For-mandskabet tilstræber, at der opnås enighed om en delvis generel indstilling om forslaget på Råds-møde (Miljø) den 11. juni 2012.

2. Formål og indhold

Forslaget indebærer en fortsættelse i perioden 2014-20 af LIFE-programmet, som har eksisteret si-den 1992 med forskellige ændringer. Formålet med programmet er at yde EU-støtte til natur-, miljø-og klimaprojekter i medlemsstaterne, der har særlig fællesskabsværdi.For at kunne bidrage til gennemførelsen af Europa 2020 strategien, om intelligent, bæredygtig oginklusiv vækst, foreslår Kommissionen i sin meddelelse om den flerårige finansielle ramme (FFR)for 2014-2020 , at miljø- og klimaindsatsen skal indgå som en integreret del af alle hovedbestandde-le i EU budgettet. Denne "mainstreamingtilgang" betyder, at målene for indsatsen mod klimaæn-dringer og for miljøet skal afspejles i alle de indsatsområder, der omfattes af budgettet. Det erkendesdog, at gennemførelsen af miljø- og klimalovgivningen stadig er ujævn og utilstrækkelig på tværs afEU's medlemsstater.Derfor foreslås videreførelsen af LIFE-programmet som et instrument med det overordnede formålat bidrage til gennemførelse af EU’s klima- og miljølovgivning, at bidrage til integration af klima ogmiljømålsætninger i andre EU politikker samt til udvikling og udbredelse af bedste praksis mellemmedlemsstaterne for at sikre, at de og andre interessenter udnytter hinandens erfaringer på en rækkeområder inden for natur, miljø og klima.Herudover anføres det som et overordnet formål med programmet, at det skal bidrage til at dreje EUhenimod en økonomi, der er energi- og ressourceeffektiv og robust overfor klimaforandringer, at detmedvirker til at beskytte og forbedre miljøkvaliteten samt at det bidrager til at stoppe tilbagegangeni biodiversiteten og vender tilbagegangen til fremgang.Der foreslås for 7-års perioden to rammeprogrammer under ét: i alt 2,4 mia. € til LIFE miljø (om-trent svarende til nuværende niveau), hvoraf 50 % forhåndsreserveres til biodiversitetsprojekter; ogyderligere 0,8 mia. € til LIFE klima.Forslaget indebærer en strategisk ændring i den måde projekter genereres. Hvor der nu bevilges pro-jekter, der er formuleret i medlemsstaterne (”bottom-up”), ønsker kommissionen at prioritere særligetemaer gennem udarbejdelsen af flerårige arbejdsprogrammer (”top-down”). Arbejdsprogrammerne
2
foreslås udarbejdet af en komité med deltagelse af medlemsstaterne. Programmet betoner kraftigere,end i det nuværende program, gennemførelse af overordnede miljø- og klimatiltag i forhold til mereenkeltstående innovations- og demonstrationsprojekter. Programmet ser et stort potentiale for syner-givirkninger mellem klima- og miljømålsætninger, da projekter kan medvirke til at gavne beggeformål.LIFE miljø delprogrammet fastlægges med 3 prioriterede tilskudsområder: Miljø og ressourceeffek-tivitet, Biodiversitet samt et område for Miljøforvaltning og -information.Støtten på miljø og ressourceeffektivitetsområdet foreslås målrettet mod projekter, der demonstrererbedste praksis og løsninger inden for en række emner, herunder på området for sundhed og miljø.Herudover foreslås det at støtte integrerede projekter målrettet imod at gennemføre EU miljølov-givningen på områderne vand, affald og luft.Støtten på biodiversitetsområdet foreslås altovervejende målrettet mod projekter, som bidrager tilgennemførelsen af EU´s biodiversitetsstrategi frem mod 2020 samt EU lovgivningen på biodiversi-tetsområdet med særlig vægt på, Habitatdirektivet, Fuglebeskyttelsesdirektivet og Natura 2000 net-værket.Den forvaltnings- og informationsrelaterede støtte foreslås anvendt til uddannelses- og informati-onsaktiviteter med sigte på at fremme vidensdeling og bevidstgørelse i fællesskabet om de erfarin-ger, der indhøstes i medlemslandene via de LIFE- støttede projekter, samt til driftsstøtte til bl.a.NGO’er, der er aktive omkring udvikling og gennemførelse af EU’s miljølovgivning.LIFE klima delprogrammet fastlægges ligeledes med 3 prioriterede indsatsområder: Indsats modklimaforandringer, Klimatilpasning samt et område for Klimaforvaltning og -information.De to områder vedrørende klimaforandringer og klimatilpasning er rettet imod projekter, der sigterpå at fremme gennemførelsen af EU klimalovgivningen, mainstreaming af klimaindsatsen indenforalle relevante EU politikområder, samt bidrage til udvikling og innovation af teknologier, metoderog systemer, der kan udbredes mhp. at fremme indsatsen på klimaområdet.Sigtet med det prioriterede område for klimaforvaltning og –information er bl.a. at fremme bevidst-gørelsen om klimaspørgsmål, støtte information og formidling på klimaområdet, herunder lette vi-dendeling og fremme udviklingen og udbredelsen af bedste praksis og politiske tilgange.Udover at fortsætte muligheden for støtte til pilotprojekter, demonstrationsprojekter og bedste prak-sisprojekter introducerer forslaget en ny type såkaldte ”integrerede projekter”, som er store projek-ter, med det sigte at kombinere forskellige (EU-)finansieringskilder. Konceptet er en udløber afkommissionens forslag til en fælles strategisk ramme (CSF) for fem store fonde, nemlig Den Euro-pæiske Fond for Regionaludvikling (EFRU), Den Europæiske Socialfond (ESF), Samhørighedsfon-den, Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL) og Den Europæi-ske Hav- og Fiskerifond (EHFF), som skal sikre at aktiviteter, der iværksættes med midler fra dissefonde understøtter hinanden.
3
Hvor der tidligere har været lagt vægt på, at LIFE ikke kunne støtte aktiviteter, der på nogen mådekunne støttes af andre EU-midler, vil der efter det nye forslag blive lagt vægt på LIFE-projektersevne til at skabe synergi med tiltag, der finansieres af andre fondsmidler.Kommissionen foreslår med henblik på en forenkling af administrationen, at moms og personaleud-gifter til fastansat personale ikke længere skal være støtteberettiget. For at kompensere for dette fo-reslås højere støttesatser. Afhængig af projekttype foreslås det at LIFE støtten kan udgøre maksimaltmellem 70 og 80 procent af de tilskudsberettigede projektomkostninger.Forordningsforslaget tilstræber, at alle medlemsstater tilgodeses med støtte til integrerede projekter,såkaldt geografisk balance. Kriterierne for sikring af en sådan geografisk balance er ikke fastsat iforordningsforslaget. Beføjelsen til fastlæggelse af kriterierne foreslås tillagt Kommissionen via de-legerede retsakter efter bestemmelserne i traktatens art. 290. For medlemsstater med en lille ansøg-ningskapacitet forudses teknisk bistand til at formulere projekter og ansøgninger.Udover kriterier for geografisk balance foreslås det, at den mere præcise udformning af indikatorertil vurdering af programmets resultater samt kriterier for hvorvidt projekter, der foreslås af med-lemsstaterne vurderes at bidrage til at opfylde programmets overordnede målsætninger, fastsættes afKommissionen via delegerede retsakter efter bestemmelserne i traktatens art. 290.

3. Europa Parlamentets udtalelser

Europa Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.

4. Nærhedsprincippet

Formålet med forslaget er at videreføre den fælles EU LIFE støtteordning med det primære sigte atsikre den bedst mulige gennemførelse af vedtagne EU politikker på klima og miljøområdet i allemedlemslande, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.

5. konsekvenser for Danmark

Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:LIFE programmet er ikke reguleret under dansk lov. Programmet foreslås gennemført med vedtagel-se af en forordning med direkte retskraft og fordrer ikke særskilt implementerende dansk lovgivning.Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:Kommissionen skønner de diskonterede kvantificerbare miljøøkonomiske benefits af projekterneunder det nuværende LIFE-program til at udgøre imellem det dobbelte eller det 6 dobbelte af inve-steringsomkostningerne opgjort for hhv. LIFE miljø og LIFE natur. Opgjort som årlige benefits vur-deres disse - ud fra et konservativt skøn - til at være i størrelsesordenen mindst 600 mio. € pr. år. Derer i disse skøn ikke medtaget den positive værdi af øvrige sociale og økonomiske effekter af projek-terne, som f.eks. positive sundhedseffekter af en forbedret miljøkvalitet samt de afsætningsøkonomi-ske gevinster, der knytter sig til den system og produkt udvikling på miljøområdet, som projekterneforårsager.Dette skal sammenholdes med en årlig uddeling i perioden i størrelsesordenen 300 mio. €. Det anta-ges at det kommende LIFE-program vil have mindst samme effekt.
4
I konkrete termer opregner Kommissionen de miljømæssige resultater af gennemførte projekter til4,7 mio. ha under naturgenopretning og forbedret beskyttelse, forbedret vandkvalitet over 3 mio. ha,forbedret luftkvalitet for 12 mio. mennesker, reduktion i affaldsmængder på 300.000 t og genanven-delse af yderligere 1 mio. t.Kommissionen anslår endvidere, at der efter projekternes færdiggørelse er skabt ca. 2.000 varigearbejdspladser ved den direkte videreførelse af projektaktiviteterne, og at der kan påregnes op til18.000 nye arbejdspladser som følge af miljøprojekternes produktudvikling.Statsfinansielle konsekvenser.Budgettet for LIFE forslaget indgår i Kommissionens forslag til EU’s budget (MFF) for perioden2014 -2020 under udgiftskategori 2: ”Bæredygtig vækst – Natur ressourcer” med et foreslået samletbudget på 3,2 mia. € i faste priser. Danmarks andel heraf (2 %) indebærer således en samlet statsligudgift på ca. 480 mio. kr. i budgetperioden. De statsfinansielle nettoomkostninger ved forslaget vilbero på Danmarks evne til at formulere og opnå Kommissionens godkendelse af konkrete tilskuds-projekter indenfor LIFE programmet i perioden.Erhvervsadministrative konsekvenser.Forslaget vurderes ikke at have væsentlige erhvervsadministrative konsekvenser, idet et evt. time-forbrug alene vil angå ansøgere og projektudførende virksomheder og myndigheder.BeskyttelsesniveauForslaget har ingen konsekvenser for det danske beskyttelsesniveau.

6. Høring

Forslaget er udsendt i høring den 11. januar til 40 interessenter. Forslaget er endvidere offentliggjortpå Høringsportalen. Sagen har endnu ikke været forelagt for miljøspecialudvalget. Folketinget vilefterfølgende blive orienteret om resultatet af den almindelige høring samt af specialudvalgshørin-gen.

7. Forhandlingssituationen

Der har været møde i miljøarbejdsgruppen den 18. og 19. januar samt 3. februar 2012 under danskformandskab.Hvad angik de konkrete elementer i forslaget fremhævede flere medlemsstater bl.a. forslagets over-ordnede struktur (den fleksible top-down tilgang og etableringen af et underprogram for klima),simplificeringen af de administrative procedurer og reservering af 50 % af midlerne til biodiversitetog naturbeskyttelse som afgørende positive elementer i det nye forslag.De fleste medlemsstater støttede endvidere den overordnede idé bag de integrerede projekter, menudtrykte dog samtidig stor tvivl om, hvorvidt disse projekter kunne fungere i praksis. Et antal med-lemsstater fandt også, at der var behov for at sikre en bedre sammenhæng mellem LIFE og CSF(Fælles Strategisk Ramme).Flere medlemsstater udtrykte endvidere støtte til den foreslåede stigning i EU-medfinansieringsgraden, mens andre samtidig fremsatte kritik af den foreslåede fjernelse af moms
5
og personaleomkostninger som støtteberettigede. Hvad angik forslaget om geografisk balance øn-skede flere medlemsstater at kriterierne herfor blev inkluderet i selve forordningen, og ikke blevvedtaget via delegerede retsakter. Der var i forlængelse af dette en generel bekymring blandt med-lemsstaterne hvad angik brugen af delegerede retsakter i forslaget.

8. Regeringens foreløbige generelle holdning

LIFE-programmet er det eneste EU-program, der er målrettet natur, miljø og som noget nyt klima.Det har hidtil vist sig særdeles relevant for Danmark indenfor både natur og miljøkomponenterne.Der har hidtil været en overvægt af naturprojekter, i nogen grad fordi miljøkomponenten (eco-innovation) har kunnet finde mere attraktiv finansiering i andre programmer. Det er derfor tilfreds-stillende, at miljødelprogrammets fokus rettes mere mod gennemførelse af EU-lovgivningen. Det eri den forbindelse logisk, at hele programmets strategiske fokus skærpes, og at medlemsstaternes ind-flydelse herpå gennem arbejdsprogramlægningen styrkes.Grundlæggende finder Regeringen, at miljø- og klimaprogrammet LIFE inden for en samlet set mererestriktiv ramme bør fokuseres og opprioriteres markant. Det er samtidig centralt at sikre synergiinternt i programmet såvel som med andre EU-programmer.Regeringen kan på den baggrund generelt tilslutte sig de nyskabelser, der med forslaget er tilføjetdet eksisterende LIFE+ program. Udover medlemsstaternes inddragelse i arbejdsprogramplanlæg-ningen, drejer det sig væsentligst om tilføjelsen af et selvstændigt delprogram for klimaprojekterrettet mod forebyggelse af klimaforandringer og klimatilpasning med selvstændigt budget, en for-enkling af tilskudsproceduren, afskaffelsen af den gældende forhåndsfordeling af midlerne mellemmedlemslandene i form af nationale konvolutter, samt introduktion af en ny type såkaldt integreredeprojekter.Introduktionen af integrerede projekter vurderes at være i god overensstemmelse med de grundlæg-gende principper i andre fællesskabstiltag f.eks. især ”mainstreaming” af miljø- og klimahensyn ogden Fælles Strategiske Ramme (CSF) og vil med de rette rammebetingelser med stor sandsynlighedøge værdien af gennemførte projekter. Et særligt aspekt ved de integrerede projekter er den geogra-fiske balance, der skal sikre, at alle medlemslande bringes til at opstille og gennemføre et minimumaf integrerede projekter med en passende spredning på en række prioriterede indsatsområder. Rege-ringen anser det for vigtigt, at kriterier og tildelingsprocedure for integrerede projekter er tilstrække-ligt transparente. Dette kan efter Regeringens opfattelse opnås, ved at inkludere de overordnede kri-terier herfor i forordningsteksten. Den endelige udmøntning heraf bør dog af praktiske hensyn over-lades til Kommissionen ved en delegeret retsakt.En forenkling af de administrative krav er påkrævet. De foreslåede tiltag (forhøjede støttesatserkombineret med at moms og udgifter til fast personale udgår som støtteberettigede projektomkost-ninger) anses for relevante, men bør overvejes suppleret med yderligere forenklingstiltag, i den ud-strækning det er muligt inden for de fælles støtteregler. Hvad angår undtagelsen af støtte til udgiftertil fast personale, bør det overvejes at erstatte denne med andre foranstaltninger, der sikrer projekt-ejerskab.Regeringen kan endvidere støtte, at såvel udformning af indikatorer til vurdering af programmetsresultater samt kriterier for, hvorvidt projekter, der foreslås af medlemsstaterne vurderes at bidrage
6
til at opfylde programmets overordnede målsætninger, fastsættes af Kommissionen via delegerederetsakter.Endelig lægger Regeringen vægt på, at drøftelserne af Kommissionens forslag ikke foregriber for-handlingerne om EU’s flerårige finansielle ramme.

9. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg
7