Miljøudvalget 2011-12
MIU Alm.del Bilag 21
Offentligt
1030585_0001.png
1030585_0002.png

Bilag 1

Jord & AffaldJ.nr.Ref.Den 1. juli 2011

Aftale om etablering af en tilmeldeordning for virksomheders adgang til genbrugspladsen

Der etableres en tilmeldeordning i alle kommuner, som virker fra 1. januar 2012.Kommunerne får valgfrihed i forhold til valg af følgende tilmelde- og betalingsmodeller, her-under kombinationer heraf: Abonnements -, klippekort- eller betaling efter vægt.Kommuner skal give adgang til mindst én genbrugsplads pr. kommune / indenfor oplandettil et kommunalt fællesskab, som kommunen indgår i.Kommuner må kun give adgang til virksomheder, som benytter lovligt indregistrerede køre-tøjer på op til 3500 kg + evt. trailer.Der skal senest pr. 1. januar 2013 etableres mulighed for, at kommunerne kan give adgangtil genbrugspladsen for virksomheder beliggende i andre kommunerKommuner må ikke fastsætte mængdebegrænsninger for virksomhedernes adgang, mender skal dog fortsat kun gives adgang til op til 200 kg farligt affald om året fra tilmeldte virk-somheder. Farligt affald skilles fra det øvrige affald og afregnes særskilt efter en særlig pris,der er fastsat på baggrund af de højere behandlingsudgifter til denne type affald. Det gæl-der uanset hvilken betalingsmodel, der er valgt.Virksomhederne må aflevere affald, der i karakter svarer til husholdningsaffald.Kommuner må kun give adgang til virksomheder med affald, som er omfattet af producent-ansvarsregler, såfremt virksomhederne er tilmeldt genbrugspladsordningen. Tilsvarendegælder for virksomheder, der ønsker at aflevere lettere forurenet jord i mængder under 1m3.Kommunerne skal i deres gebyrfastsættelse for ordningen fastsætte kostægte priser i for-hold til afleverede mængder. I 2012 kan kommunerne anvende kategorier og fordelingsnøg-ler indeholdt i den gældende affaldsbekendtgørelse. Administrationsudgifterne for gen-brugspladsordningen betales under denne ordning, ligesom det gælder for andre ordninger.Der kan ikke opkræves kapacitetsgebyr (”rådighedsgebyr”), da kommunernes forsynings-forpligtelse ophæves. De relativt mindre generelle administrationsomkostninger (generel af-faldsplanlægning, regulativudstedelse, information til virksomheder, kampagner mv.), somikke kan fordeles på de enkelte ordninger, opkræves hos alle virksomheder i forbindelsemed opkrævning af gebyr for en af de affaldsordninger virksomhederne i øvrigt er med un-der f.eks. dagrenovation. Dette vil gælde virksomheder, der ikke er blevet generelt fritagetefter affaldsbekendtgørelsens regler.Gebyrerne vil variere fra kommune til kommune afhængigt af serviceniveau, antal tilmeldtevirksomheder mv,Ordningen evalueres efter 2 år. Evalueringen skal bl.a. belyse:- Modtagne mængder erhvervsaffald på genbrugspladserne set i forhold til hvordan er-hvervsaffald i øvrigt håndteres, herunder hvor meget der eksporteres.- Hvorvidt gebyrerne for genbrugspladsordningen er kostægte- Kommunernes udgifter til administration af genbrugspladsordningen samt virksomheder-nes brug af ordningen.
- Om der sker databrud som følge af, at for store mængder fra virksomhederne håndterespå genbrugspladserne- Hensyn til afbureaukratisering.Der skal gennemføre brugerundersøgelser i 2012 og 2013 med henblik på bl.a. at kunnebelyse graden af kostægthed.Evalueringen skal om muligt særligt afdække, om der er opstået utilsigtede miljømæssigekonsekvenser.Såfremt evalueringen viser, at det har været muligt at etablere kostægte priser, herunderdokumentation for sammenhæng imellem brug og betaling i kommuner, der har valgt abon-nementsmodellen, kan kommunerne vælge at fortsætte med en abonnementsmodel.Kommunalbestyrelsen gennemfører stikprøvekontrol med, at tilmeldte virksomheder ikke af-leverer andet og mere end det, der betales for, herunder at der betales (sidstnævnte kontrolvil afhænge af valgte betalingsregler).Miljøstyrelsen etablerer et forbedret grundlag for kontrol med ikke-tilmeldte virksomheder(stikprøver) på baggrund af en ny regel, der fastslår, at virksomheder kun må aflevere er-hvervsaffald på genbrugspladsen, hvis de er tilmeldt.Det er fortsat en kommunal beslutning, hvor meget og hvordan kontrollen skal gennemfø-res. Kontrollen er vanskelig, og der må fortsat forventes at være situationer, hvor det næppekan afsløres, at brugeren snyder.
2