Miljøudvalget 2011-12
MIU Alm.del Bilag 21
Offentligt
1030561_0001.png
1030561_0002.png
1030561_0003.png
1030561_0004.png
29. oktober 2009
Aftale om ny handlingsplan for kemikalieindsatsen 2010-2013Der indgås en aftale mellem V, K, DF, S, SF, RV, EL og LA. Kemikaliehandlingsplanen for2010-2013 bygger videre på regeringens kemikaliehandlingsplan 2006-2009 og lægger optil en markant og styrket prioritering af kemikalieområdet. Kemikaliehandlingsplanenfokuserer på en stærk indsats på kemikalieområdet i Danmark og en aktiv internationalindsats.Der afsættes i alt 173 mio. kr. til en ny kemikaliehandlingsplan i 2010-2013. Heraf afsættes155 mio. kr. til kerneområder i perioden 2010-13 og 18 mio. kr. til særlige relevanteindsatser i perioden 2010-2011.KerneområderKerneområderne repræsenterer lovbundne opgaver samt en videreførsel af deneksisterende kemikaliehandlingsplan og styrkelse af udvalgte områder i den eksisterendehandlingsplan. Kerneområderne er således fuld implementering af REACH ogbiociddirektivet samt en fortsættelse og styrkelse af kontrolområdet, fortsættelse afindsatsen på forbrugerområdet samt en videreførsel af videncentre, der i dag indtil åretsudgang finansieres hovedsageligt af Miljømilliard I.Fordelingen af midler under kerneområderne er følgende:46 mio. kr. til gennemførsel af REACHLovgivningsmæssigt er EU’s kemikalieregulering REACH ved at være på plads. I dekommende år er udfordringen at få REACH til at fungere i praksis. Det skal ske ved, atmyndighederne rådgiver virksomhederne, kontrollerer at virksomhederne overholderforpligtelserne i REACH og deltager aktivt i den fælles EU-proces med at vurdere de 4500kemiske stoffer, der registreres i 2010. Dertil forventes et stort antal forslag tilbegrænsninger og harmoniseret klassificering og mærkning under CLP-forordningen(klassificering og mærkning) som følge af vurdering af stoffer og virksomhedernesregistreringer under REACH. Denne aftale muliggør, at Danmark deltager aktivt i dettearbejde og stiller egne forslag, som fremmer danske synspunkter i arbejdet i detEuropæiske Kemikalieagentur og i EU Kommissionens arbejdsgrupper, herunder i forhold tilhormonforstyrrende stoffer, kombinationseffekter og nano-materialer under REACH.19 mio. kr. til forbrugerområdetVidenopbygning, forbrugerprojekter samt 1 stor kampagne årligt er hovedoverskrifter for denforeslåede indsats på forbrugerområdet. Forbrugeren skal være tryg ved, at legetøj,kosmetik, smykker og andre produkter ikke indeholder kemikalier, der kan udgøre en risiko.Derfor fortsætter og udvikles den eksisterende indsats på forbrugerområdet, herunderundersøges mulighederne for partnerskaber. Der skal være stort fokus på forbrugerområdet,og dette gælder særligt indsamling af viden, kommunikation, kontrol og regulering.16 mio. kr. til tilsyn og kontrolTilsynsområdet udvides i disse år med bl.a. en ny forordning om klassificering og mærkningaf kemikalier (CLP), direktiver om kemiske stoffer i elektriske og elektroniske produkter, nyeregler om legetøj og kosmetik, gennemførelse af indre markedspakken og kontrol medREACH-forordningen. Niveauet er fastlagt for at leve op til EU-kravene mv. og forebygger,at forbudte stoffer og produkter er på markedet i Danmark, og at forbrugerne får de rigtigeadvarsler gennem mærkning på produkterne.
52 mio. kr. til videreførsel af Center for Hormonforstyrrende Stoffer, Videncenter for Allergisamt Videncenter for Duft- og KemikalieoverfølsomhedDer afsættes 5 mio. kr. årligt til den fortsatte drift af Center for Hormonforstyrrende Stoffer(videncenteret finansieres i 2009 af en særlig bevilling). Der afsættes 5 mio. kr. årligt til denfortsatte drift af Videncenter for Allergi, og der afsættes 3 mio. kr. årligt til den fortsatte driftaf Videncenter for Duft- og Kemikalieoverfølsomhed i perioden 2010-2013. Videncenter forAllergi og Videncenter for Duft- og Kemikalieoverfølsomhed evalueres i 2012, hvor eneventuel samkøring vurderes.18 mio. kr. til gennemførsel af biociddirektivetDet er et lovkrav i EU-direktivet, at området udvides fra 6 til 23 produkttyper. Der forventesen ny forordning med større omfang foreslået af Kommissionen. De forudsatte ressourcer ien kommende handlingsplan er ifølge Miljøministeriet nødvendige i forhold til atimplementere direktivet (information, fortolkning, EU arbejde).4 mio. kr. til videreførsel af Informationscenter for Miljø og Sundhed i 2010.Informationscenteret for Miljø og Sundhed tildeles 4 mio. kr. til at fortsætte i styrket form i2010.Særlige indsatserTil de særlige indsatser afsættes en samlet pulje på 18 mio. kr. Under de særlige indsatserhører en styrket prioritering af følgende områder:Hormonforstyrrende stoffer/kombinationseffekter (8 (2+6) mio. kr.)Aftalepartnerne vurderer, at der er behov for mere viden om kombinationseffekter afhormonforstyrrende stoffer, herunder pesticider. Her har de seneste års forskning, hvorDanmark har leveret banebrydende resultater, ført til, at der er så meget viden, at indsatsenmere og mere kan rettes mod regulering. Fremover skal der tilvejebringes mere viden ombetydningen af kombinationseffekter. Ny viden om hormonforstyrrende stoffer kan bruges tilat sætte fokus på problemstillingen internationalt og som indspil til regulering.I forbindelse med parternes drøftelse inden sommeren 2010 drøftes den nærmereanvendelse, herunder muligheden for etablering af et forskningscenter.Parterne konstaterer, at miljøministeren vil tage initiativer, der bidrager til frivillig udfasning afprodukter med hormonforstyrrende stoffer med særlig fokus på ftalater i medicinsk udstyr ogprodukter målrettet særligt sårbare grupper. Miljøministeriet vil i samarbejde med DanskeRegioner iværksætte en kortlægning af medicinsk udstyr uden ftalater, som kan anvendesaf de regionale indkøbere. Der vil i den forbindelse blive trukket på erfaringerne fra desvenske sygehuse.Styrket indsats på forbrugerområdet (2 mio. kr.)Informationskampagnerne er velegnede til at fange forbrugernes opmærksomhed og til atformidle komplekse budskaber på en måde, der gør dem både relevante og forståelige.Initiativet kan videreføre forbrugerområdet på flere måder. Dels vil der blive mulighed for atgennemføre flere forbrugerprojekter og ad hoc initiativer om nye aktuelle emner, eller der vilvære mulighed for at gennemføre flere kampagner og dermed dække flere relevante emner.
2
Styrket global indsats (1 mio. kr.)Sammen med de andre nordiske lande har Danmark i mange år stået i spidsen for atfremme sikker kemikaliehåndtering på globalt plan. Der er vedtaget flere globale aftaler, somDanmark gennem en målrettet indsats har været med til at give et godt indhold. Den danskeindsats i forbindelse med forberedelse og afholdelse af globale forhandlingsmøder foreslåsstyrket, så Danmark kan bidrage til optimale resultater, såvel via nordisk samarbejde og EUsom nationalt.Styrket prioritering af udvikling af computermodeller og substitution (1 mio. kr.)Et alternativ til dyreforsøg er anvendelsen af (Quantitative) Structure Activity Relationship-modeller – også kaldet ((Q)SAR). Det er computermodeller, der på basis af de kemiskestoffers struktur, og den viden man allerede har fra testning, kan forudsige ikke-testedestoffers egenskaber – herunder skadelige effekter på mennesker og miljø. De data, derfremkommer med computermodellerne, kaldes ofte ”non-test data”. Fremtidig øgetanvendelse af pålidelige non-test data vil kraftigt forøge den samlede viden om kemikaliersfarlige egenskaber og dermed bidrage væsentligt til kemikaliesikkerhedsvurderinger. Brugenaf non-test data forventes at blive markant forøget under indførelsen af den nyekemikalielovgivning REACH.Miljøstyrelsen har gennem en længere årrække arbejdet intenst med (Q)SAR i tætsamarbejde med den danske (Q)SAR gruppe på Fødevareinstituttet DTU. Frugterne af dettesamarbejde er blandt andet den internationalt anerkendte danske (Q)SAR database samtMiljøstyrelsens vejledende liste til selvklassificering. Det er konkrete redskaber, der foreksempel kan anvendes af industrien og myndigheder i forbindelse medsubstitutionsovervejelser.Styrket indsats på Nano-området (2 mio. kr.)Det overordnede formål med en dansk indsats er således at sikre, at anvendelsen af nano-materialer ikke giver risici for miljø og sundhed. Der er stor opmærksomhed på nano-området, og det har ført til etablering af internationalt samarbejde i EU og OECD, hvorDanmark også deltager. En dansk indsats på nano-området skal koordineres internationalt,så også danske erhvervs- og forbrugerhensyn prioriteres. Der vil være særlig fokus på atudvikle metoder til at risikovurdere og håndtere nanomaterialer.Informationscenter for Miljø og Sundhed (4 mio. kr.)Der afsættes 4 mio. kr. til fortsættelse af Informationscenter for Miljø- og Sundhed i 2011, såden almindelige forbrugers mulighed for at vælge de mindst miljø- og sundhedsbelastendeprodukter fortsat prioriteres højt. Der lægges op til, at informationscenteret evalueres iudgangen af 2010Samarbejdet mellem Miljøministeriet og Ministeriet for Sundhed og ForebyggelseDet er af central betydning for kemikalieindsatsen, at der er et meget tæt samarbejdemellem Miljøministeriet og Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse med henblik på at sikresammenhæng mellem den indsats, således synergierne mellem ministerierne udnyttes fuldtud. Det bidrager til, at der er det bredest mulige grundlag for at sikre forbrugerne bedstmuligt mod skadelige virkninger af kemikalier.Der er nedsat styregrupper for de tre videncentre med deltagelse af de to ministerier, og derer bl.a. et tæt samarbejde i den Tværministerielle gruppe for Miljø og Sundhed ogmyndighedsnetværket vedr. hormonforstyrrende stoffer.
3
Samarbejdet muliggør god koordinering, videndeling og fælles forståelse af de toministeriers prioriterede indsatser af betydning for arbejdet med miljø og sundhed.Miljøministeren iværksætter en analyse af eksisterende og fremtidige samarbejdsrelationermellem Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse og Miljøministeriet med henblik på endrøftelse blandt forligspartierne inden sommeren 2010.I forbindelse med evalueringen af videncentrene i 2012 vil dette ske i et samarbejde medMinisteriet for Sundhed og Forebyggelse med henblik på at vurdere den fremtidigevidenopbygning i videncentrene. Evalueringen skal danne baggrund for en drøftelse om detfremtidige samarbejde mellem Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse og Miljøministeriet.Fremlæggelse af handlingsplanParterne er enige om, at ministeren på baggrund af ovenstående disponering medionovember 2009 fremlægger en kemikaliehandlingsplan, der mere detaljeret beskriver deforskellige elementer i den indgåede aftale om kemikalieindsatsen 2010-2013.Planen gennemgås og besluttes med den nærværende forligskreds med henblik på, at derforeligger en kemikaliehandlingsplan medio december 2009.Det er aftalt, at parterne mødes årligt – som udgangspunkt inden sommerferien – iplanperioden for at gøre status over aftalen samt at drøfte forslag til informationskampagnerettet mod forbrugerne. I forbindelse med mødet 2011 evaluerer parterne herudoverresultaterne af de særlige indsatser med henblik på at drøfte behovene for den resterendedel af aftaleperioden 2012-2013.
4