Miljøudvalget 2011-12
MIU Alm.del Bilag 181
Offentligt
1067322_0001.png
1067322_0002.png
Til Folketingets Miljøudvalg i forbindelse med foretrædet 26/1/2012
Øresund som kommende marin nationalpark?Ønsket om at give Øresund en naturmæssig særstatus er begrundet i en række specifikke ogsæregne naturforhold. Samtidig forekommer betingelserne for at ophøje Øresund til marinnationalpark meget gunstige.

Øresunds særlige naturforhold

Først en kort gennemgang af Øresunds specielle natur. Her vil de tre mest fremtrædende forholdvære:1) de unikke naturværdier knyttet tilModiolous(hestemusling) ogHaploops-(tangloppe-)samfundene i Øresunds dybe områder2) den store torskebestand, i kombination med at Øresund er det eneste åbne danskehavområde, hvor der drives en form for bæredygtigt fiskeri.3) den høje biodiversitet og koncentrat af marine naturtyper inden for et relativt lille ogsærdeles tætbefolket område.De to første forhold er en gunstig sideeffekt af det skibstrafikbegrundede trawlingforbud siden1932, og er samtidig enestående ved at lignende forholdsregler ikke har eksisteret i noget andetdansk farvand. Utilsigtet har man på den måde bevaret en mere oprindelig naturtilstand i et danskhavområde. Det tredje forhold er forårsaget af Øresund beliggenhed og topografi medindstrømmende salt bundvand fra Nordsøen og udstrømmende brakt overfladevand fra Østersøen.Disse forhold er desværre ganske upåagtede for de fleste (se evt. medsendte artikel om Øresundsunikke dyreliv)Set med nutidens øjne bør det således være de enestående naturværdier der, sammen medtrawlingforbuddet, begrunder hvorfor Øresund skal have en særstatus. På denne måde vil der kunneåbnes op for en erkendelse af, at Øresund netop – og måske som det eneste danske farvand –indeholder en mere oprindelig havnatur. Samtidig vil der kunne skabes en forståelse for hvordanfiskeri og anden menneskelig påvirkning kan gå hånd i hånd med en god naturtilstand. Ud overdette lærings- og formidlingsaspekt, vil en øget bevidsthed om Øresunds naturværdier, kunnemedvirke til en beskyttelse af disse for eftertiden.En fjerde og lige så vigtig begrundelse for at gøre Øresund til en marin nationalpark er:4) dets kulturhistoriske betydning og perlerække af naturlokaliteter.Øresund har haft afgørende betydning for den historiske udvikling på begge sider af sundet(Vikingeflåderne, Øresundstolden, middelalderens sildeeventyr, renæssancen, Kronborg,jødetransporten, den kolde krig, den moderne handelsflåde osv.) i årtusinder, og kulturhistorien ermange steder velbevaret og tilgængelig. Desuden har Øresund en perlerække af naturlokaliteter(Kullen, Nordkystens strande og stenrev, Knähagen, Ven, Saltholm, Sydspidsen af Amager,Falsterbro, Ølsemagle revle, Stevns Klint m.fl.) heraf 5 marine Natura 2000 lokaliteter på dansk
1
side og et tilsvarende antal på svensk side, midt i et dynamisk og tætbefolket område. Det giverØresund og dets omgivelser et helt enestående helhedspræg.

Hvorfor i det hele taget nationalpark når Øresund i forvejen synes beskyttet af

trawlingforbuddet?

Spørgsmålet bør måske nok snarere vendes på hovedet, da begrundelsen for en nationalpark netopskyldes at Øresund har været forskånet for trawling og derfor frembyder på nogle unikkenaturforhold. Utilsigtet har vi fået foræret et stykke havnatur hvis kvaliteter fortjener en særstatus.Men hvorfor nationalpark og ikke eksempelvis NATURA 2000 beskyttelse? Det korte svar er atbeskyttelse af de to omtalte dyresamfund ikke er omfattet af udpegningskriterierne for N2000.Hverken bundtypen den bløde bund (der præger hovedparten af de åbne danske havområder) ellernogen af de tilhørende dyr er med i Habitatdirektivets udpegningsgrundlag. Ved at inkluderebeskyttelsen af den bløde bund i begrundelsen for en nationalpark, vil Øresund kunne tjene som etsjældent og tiltrængt referenceområde for netop denne bundtype.Det er enestående for hele den nordlige halvkugle at vi har et havområde, hvor der ikke har værettrawlet i 80 år, og hvor man samtidig kan dokumentere den gavnlige effekt heraf på fiskebestanden,i sær torsk. Samtidig har der gennem årene været et erhvervsfiskeri med garn og et betydeligtfritidsfiskeri, som tilsammen ser ud til at være bæredygtigt.En beskyttelse der indebærer et trawlingforbud af hensyn til dyrelivet og som er forudsætningen foret bæredygtigt fiskeri, er et enestående eksempel til efterfølgelse, og vil kunne bane vejen for enbeskyttelse af andre havområder. Trawlfiskeriet er en forholdsvis stærk magtfaktor herhjemme, såuden Øresund som det lysende eksempel vil det formentlig blive vanskeligt at få indført en virksombeskyttelse af andre havområder.Nationalparkloven tillader etablering af marine nationalparker (§2 stk 4) og den tanke nyder almenlokal støtte og forankring hos bl.a. Marinbiologisk Laboratorium, Øresundsakvariet,Øresundsvandsamarbejdet (kommunerne langs den svenske og danske Øresundskyst), ogØresundsfiskerne (sammenslutning på begge sider af sundet). Da Øresund som nationalpark vilvære et fælles svensk-dansk anliggende, vil det være nødvendigt at sikre en parallel behandling i deto lande.Columbusægget består i at trawlingforbuddet allerede eksisterer. Der er således ikke grundlag for atindføre nye begrænsninger for fiskeriet, og fiskerne kan derfor ikke påberåbe sig et stort tab vedman højner Øresunds status til et beskyttet naturområde. Ved et møde med Øresundsfiskerne iefteråret 2011 gav fiskerne selv udtryk for, at det kunne være en god ide at gøre Øresund til ennationalpark. Desuden er havet ikke privatiseret, så i modsætning til nationalparker på land er deringen særskilte lodsejerinteresser, men kun 1 lodsejer, nemlig statenVi håber på baggrund heraf at der kan opnås politisk ønske og midler til en nærmere udredning afØresunds egnethed som Danmarks første egentlige marine nationalpark.
Jens Peder Jeppesen, Leder af Øresundsakvariet i Helsingør, ogMichael Olesen, Marinbiologisk Laboratorium, Københavns Universitet2