PressemeddelelseTrængselsring giver væsentlig reduktion af luftforureningVejdirektoratet har i dag udsendt en ny rapport om miljøeffekterne af en trængselsring omkringKøbenhavn. Den præsenteres i Politiken med overskriften ”Ring har begrænset miljøeffekt”. Ja,selvfølgelig! Vi har hele tiden vidst, at ringen primært skulle nedbringe trængslen og finansierebedre alternativet til privatbilismen. Men betalingsringen kan – sammen med en stramning afkravene i miljøzonen – minimere luftforureningen. Det fremgår af rapporten (s.86), atluftforureningen fra trafikken i Københavns og Frederiksberg kommune mindskes med 10-19% -altså en ganske betydelig reduktion. Og det svarer helt til erfaringerne fra Stockholm (13%) ogLondon (12%), hvor de nu har haft trængselsring i nogle år. Men disse tal udtrykker fald iudledningerne.Derimod er faldet ikoncentrationernemindre – 3-6%. Det skyldes, at en stor del afluftforureningen kommer udefra samt fra andre kilder som f.eks. brændeovne1. Det vurderes, atfaldet i koncentrationen af kvælstofdioxid vil være ca. 6%, mens det vil være ca. 3% for de groverepartikler2. Der er ikke lavet beregninger for de særlig sundhedsskadelige ultrafine partikler. Men detskønnes, at faldet her vil være af samme størrelsesorden som for kvælstofdioxid.Man har også set på hvor mange gader, som overskrider EU's grænseværdi for luftforurening(kvælstofoxider). . Betalingsringen halvere antallet af overskridelser, altså også en meget væsentligreduktion.Rapporten er også positiv læsning for de borgmestre i omegnskommunerne, som er bekymrede for,at trafikbelastningen eksporteres ud til dem, hvis man vælger en ring langs kommunegrænsen. Dettevil give en støjreduktion i nabokommunerne på 17% af vejstrækningerne, men støjforøgelse på 5%- hvis manikkemedtager det øvrige Amager inden for ringen. Tager man det med, forsvinderforøgelserne næsten, mens de positive effekter fastholdes3.”Undersøgelsen er blevet mødt med flere kommentarer om, at den viser der er tale om entrængselsring og ikke en miljøring. Det bygger på en misopfattelse af, at hvis det skulle være enmiljøring, skulle denalenekunne løse miljøproblemet. Vi har hele tiden vidst, at den skal indgåsammen med andre virkemidler, især stramning af miljøzonen”, udtaler Christian Ege,sekretariatsleder i Det Økologiske Råd.Regeringens forslag har således en klart positiv effekt på luftforureningen – selv om effekten påtrængslen er større. Herudover kunne man kraftigt øge den positive effekt på luftforureningen, hvisman lod taksterne for at passere ringen afhænge af bilens miljøstandard, de såkaldte Euronormer.Christian Ege, sekretariatsleder i Det Økologiske RådYderligere oplysninger: Christian Ege 33181933 / 28580698 eller Kåre Press Kristensen 22811027Tallene dækker hele Københavns og Frederiksberg kommuner og inkluderer også en del villaområder, hvor der erbrændeovne2Udtrykt ved de såkaldte PM 10 og PM 2,5 målemetoder3figur 1.4 side 11_____________________________________________________________________________________________________Blegdamsvej 4 B, DK 2200 København N. Telefon: 33 15 09 77.
Det Økologiske Råd er en forening, som arbejder for en bæredygtig udvikling i Danmark, og udgiver tidsskriftet Global Økologi1