Miljøudvalget 2011-12
MIU Alm.del Bilag 178
Offentligt
Slået hjem igen, igenAf Peter Hansen, formand for Teknik- og Miljøudvalget i Sønderborg Kommune, H.P. Geil,formand for Udvalget for Plan og Miljø i Haderslev Kommune, Erwin Andresen, formand forTeknik- og Miljøudvalget i Aabenraa Kommune, og Bo Jessen, formand for Teknik- ogMiljøudvalget i Tønder KommuneEnhver, der har prøvet at spille Ludo, ved, hvor ærgerligt, ja næsten frustrerende det kanvære at blive slået hjem. Især når det sker igen og igen.Men det er jo trods alt kun et spil. Det er til at leve med. Anderledes alvorligt er det, nårman bliver slået hjem igen og igen i virkelighedens verden. Så er det ikke bare ærgerligt.Så er det faktisk ikke til at leve med.At blive slået hjem igen og igen er lige præcis det, danske landmænd og kommuner opleveri forhold til ansøgninger om udvidelse af husdyrbedrifter. Og nu har det stået på stort setuafbrudt siden 2007.I mange kommuner er landbruget et vigtigt erhverv, der bidrager til indtjeningen og skaberet betydeligt antal afledte arbejdspladser. Også af den grund bruger kommunerne mangeressourcer og har sat mange nye tiltag i gang for at komme til bunds i den store stak afansøgninger, der havnede på de kommunale borde ved kommunesammenlægningen i 2007.Men trods den forstærkede indsats i kommunerne kan de fleste landmænd stadig kiggelangt efter deres afgørelser. Til stor bekymring for landmændene selv og til stigendeirritation for kommunerne.Mange venter i årevisEfterhånden er det ikke ualmindeligt, at landmænd må vente på svar i årevis, når de senderen ansøgning ind - først og fremmest på grund af statsligt benspænd i form af mangel påværktøjer og vejledninger, langvarigt IT-knas og ikke mindst stribevis af afgørelser, dernærmest pr. automatik sendes retur til ny behandling hos kommunerne.Situationen er uholdbar, ja nærmest utålelig. Landmændenes tålmodighed er ved at væretyndslidt. Ikke så sært, for det er stærkt belastende både for psyken og pengepungen at gåog vente på svar i årevis, når det er den fremtidige erhvervsudøvelse, der står på spil.Det er heller ikke rimeligt, at kommunernes sagsbehandlere skal bruge så meget af derestid på at behandle de samme sager igen og igen. Den tid kunne sagtens anvendes merehensigtsmæssigt.For de kommunalpolitikere, der har forpligtet sig på at arbejde for udvikling og fremgang, erdet ligeledes dybt frustrerende at opleve det statslige modspil - eller i hvert fald fraværet afstatsligt medspil.En kort, sammenfattende gennemgang af forløbet siden husdyrlovens ikrafttræden i 2007giver et indtryk af en tilsyneladende never ending story, hvor landmænd og kommuner igenog igen bliver slået hjem:2007:Miljøstyrelsen lancerer et nyt IT-system, som kommunerne skal bruge til behandling afansøgningerne. Men der er store og alvorlige problemer med at få systemet til at virke. I en
lang periode er det nærmest uanvendeligt. Samtidig mangler kommunerne vejledninger fraMiljøstyrelsen.2008:Miljøstyrelsen stiller krav om inddragelse af nye vurderinger i sagsbehandlingen. Kravetomfatter også sager, som næsten er færdige. Det forlænger sagsbehandlingen betydeligt.Samtidig fortsætter problemerne med IT-systemet. Det arbejder meget langsomt.2009:Der kommer igen krav om inddragelse af nye vurderinger i sagsbehandlingen. Desudenbliver en række påklagede sager sendt retur til kommunerne til ny behandling efter langtids ventetid, oftest med henvisning til manglende BAT- (bedst anvendte teknologi) ognaturvurderinger.2010:Efter lang tids ventetid begynder Miljøstyrelsen omsider at levere vejledendegrænseværdier til kommunerne. Uklarhederne om BAT er nu efterhånden ryddet af vejen.Men i juni udsender Miljøstyrelsen en ny, ændret vejledning, og Miljøklagenævnet begynderat hjemvise påklagede sager, som var afgjort, inden den nye vejledning blev gældende. Imange kommuner kan sagsbehandlingen derfor begynde forfra.2011:I slutningen af 2010 og begyndelsen af 2011 går sagsbehandlingen hos kommunerne reelt istå, fordi både landmænd og kommuner er tvunget til at afvente nyt materiale, somMiljøstyrelsen har bebudet om udviklingen af dyretrykket i de forskellige vandoplande.Samtidig hjemviser Miljøklagenævnet fortsat mange sager til ny vurdering.Sidst i februar kommer det nye materiale fra Miljøstyrelsen. Men der er fortsat uklarhederom fortolkningen.I april går en ny version af IT-ansøgningssystem i luften - og besværlighederne fra 2007gentager sig. Det nye system er behæftet med masser af fejl, og det tager lang tid forMiljøstyrelsen at få rettet op på problemerne. Først hen mod slutningen af året kommersystemet til at fungere nogenlunde.Men så falder der en bombe. I en afgørelse fra Ringkøbing-Skjern Kommune i novemberstiller Miljøklagenævet krav om, at kvælstofudvaskningen fra det pågældende husdyrbrugsarealer ikke må være større end udvaskningen fra landbrug uden husdyrgødning.Klagenævnet accepterer Miljøstyrelsens måde at opgøre dyretrykket på, men underkendersamtidig Miljøstyrelsens vejledning om, at der ikke skal stilles skærpede krav tilkvælstofudvaskningen, hvis stigningen i husdyrtrykket i et vandopland er på under 5 pct.Med andre ord vil en forholdsvis lille stigning også medføre skærpede krav.Det er en principiel afgørelse med vidtrækkende konsekvenser. For det er i realiteten endødsdom over mange landbrugs udviklingsmuligheder.Nu vil vi i målBåde landmænd og kommuner er helt indforstået med, at natur- og miljøinteresserne ogsåskal tilgodeses. Vi skal passe på vores natur og vores miljø. Derfor skallandbrugsproduktionens påvirkninger af miljøet belyses til bunds og vurderes grundigt ogsagligt, når myndighederne behandler en ansøgning om udvidelse.
Men landbrugserhvervets udvikling skal ikke kvæles af unødigt bureaukrati, træghed oglangsommelighed - og da slet ikke af modsatrettede udmeldinger fra forskellige statsligeinstanser.Landmændene har råbt op. Deres organisationer har råbt op. Mange kommuner har forsøgtat råbe politikerne op. Indtil nu desværre uden de store resultater. Tværtimod er vi igen ogigen blevet slået hjem.Den nye regering har varslet, at der skal nedsættes en landbrugskommission. Det er etinitiativ, vi hilser velkommen.Der kan være meget at tage fat på for den kommende kommission, og myndighedernesbehandling af landbrugssager må bestemt være et af de emner, kommissionen skalbeskæftige sig med. For her er der brug for en helt anden kurs. Nu skal vi have vendt dendestruktive udvikling, vi har lidt under siden 2007.Nu vil vi ikke slås hjem mere. Nu vil vi i mål.