Miljøudvalget 2011-12
MIU Alm.del Bilag 101
Offentligt
1047912_0001.png
1047912_0002.png
1047912_0003.png
1047912_0004.png
1047912_0005.png
1047912_0006.png
1047912_0007.png
1047912_0008.png
Notat
MiljøteknologiJ.nr. 001-05947Ref. cmlDen 23. november 2011
GRUNDNOTAT til Folketingets EuropaudvalgKommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om fritidsfartøjer og per-sonlige fartøjer (KOM(2011)456)ResumeKommissionen har fremlagt forslag til revision af direktiv for fritidsfartøjer, som særligt regulererfartøjernes sikkerhed, udstødningsemissioner og støjemissioner. Forslaget balancerer hensynet tilbeskyttelse af miljø og sundhed med hensynet til de små og mellemstore virksomheders (SMV) sår-bare situation, idet 95 % af EU's virksomheder som producerer fritidsfartøjer er SMV’er.1. Status
Kommissionen sendte den 26. juli 2011 ovennævnte forslag til Rådet. Forslaget har hjemmel iTEUF artikel 114 og skal vedtages i Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om den alminde-lige beslutningsprocedure i TEUF artikel 294. Forslaget er en revision af tidligere direktiv 94/25/EFsom ændret efterfølgende ved direktiv 2003/44/EF.2. Formål og indhold
Direktivforslaget har til formål at 1) beskytte miljøet og menneskers sundhed, 2) fremme et bedrefungerende indre marked, og 3) fremme den indbyrdes tilnærmelse af emissionsgrænser på verdens-plan.De vigtigste elementer i revisionen:Tydeliggørelse af direktivets anvendelsesområde og begreber:For at lette fabrikanternes og de nationale myndigheders anvendelse af direktivet om fritidsfartøjertydeliggøres anvendelsesområdet og nogle af definitionerne i direktivet. Der har været diskussionerom indholdet af udtrykket "fritidsfartøjer" i direktivet, som somme tider er blevet hævdet at være etoverordnet udtryk, der dækker både fritidsfartøjer og personlige fartøjer. Denne manglende klarheder nu fjernet ved i definitionerne at indføre et nyt, generelt begreb, nemlig "vandfartøjer", som om-fatter både fritidsfartøjer og personlige fartøjer (vandscootere). Da udtrykket "fritidsfartøjer" nuklart er begrænset til kun at omfatte nogle typer af de produkter, der falder ind under direktivet, æn-dres direktivets titel til "direktiv om fritidsfartøjer og personlige fartøjer", således at titlen svarerbedre til anvendelsesområdet.
Almindeligt sikkerhedskrav:Af hensyn til klarhed og konsekvens i forhold til andre direktiver efter ”den nye metode” er det nød-vendigt eksplicit at specificere, at produkter omfattet af dette direktiv kun må bringes i omsætningeller ibrugtages, hvis de opfylder de generelle krav om, at de ikke må udgøre en fare for menneskerssikkerhed og sundhed eller for ejendom eller miljø, og kun hvis de opfylder de væsentlige krav ibilag I. Det er vigtigt at fastlægge dette generelle sikkerhedskrav, fordi det kan bruges som rets-grundlag for at fjerne usikre fartøjer fra markedet, især i en situation hvor der opdages en ny risiko,som ikke er omfattet af de harmoniserede standarder.Forslagets grænseværdier for udstødningsemissioner:Forslaget indfører nye og strengere grænseværdier for udstødningsemissioner af CO, NOx, HC(uforbrændt brændstof) og partikler.Kommissionens fremfører, at de foreslåede emissionsgrænser vil harmonisere EU’s grænseværdiermed de tilsvarende grænseværdier i USA for både SI motorer (benzin) og CI motorer (diesel). ForCI-motorer fastsættes grænseværdier ved anvendelse af de amerikanske EPA-standarder for marinedieselmotorer til fritidsfartøjer (40 CFR Part 1042), og for SI-motorer fastsættes grænseværdier vedanvendelse af de amerikanske EPA-emissionsstandarder for nye SI-motorer til brug i ikke-vejgåendekøretøjer, i udstyr og i fartøjer (40 CFR Part 1045).CO-grænseværdierne lempes en smule til gengæld for at opnå en betydelig reduktion af andre luft-forurenede stoffer og for at sikre, at industriens overensstemmelsesomkostninger fortsat står i rime-ligt forhold til målet.For at give industrien mulighed for at tilpasse motorerne til de nye teknologier indeholder forslageten overgangsperiode på 3 år for alle motorfabrikanter samt en yderligere 3 års overgangsperiode forsmå og mellemstore motorfabrikanter, der i EU markedsfører SI-udenbordsmotorer på op til 15 kW.Den generelle overgangsperiode afspejler den fleksibilitet, der er vist i USA, samt det tidspunkt hvorgrænseværdierne vil finde fuld anvendelse i USA.Den yderligere overgangsordning for SMV’er skyldes hensynet til SMV’ernes sårbare situation, idetsektoren for fritidsfartøjer først og fremmest består af små og mellemstore virksomheder (over 95%). Markedsandelen for SMV fabrikanter af SI motorer i EU er på verdensplan ca. 0,5 %, så denafbødende foranstaltning vil kun have marginal virkning på markedet. Kommissionen vurderer, atafbødningsforanstaltningen undgår et ellers forventeligt tab på under 100 arbejdspladser i EU.
2
Forslagets grænseværdier for motorers støjemissionStøj fra både er resultat af en kombination af faktorer. Kommissionen vurderer, at reduktion af énfaktor som fx motorstøj ikke nødvendigvis vil medføre den forventede reduktion af den samledestøj. Samtidig vil en reduktion påføre fabrikanterne store overensstemmelsesomkostninger. Kom-missionen foreslår således, at de eksisterende støjkrav til fartøjerne fastholdes. Ved siden af disse vilder kunne etableres skræddersyede nationale støjforanstaltninger knyttet til anvendelsen, der er spe-cielt tilpasset de områder, som fartøjerne sejler i hvert enkelt land (=typisk reguleret ved fart- ellerafstandsgrænser).Konstruktionskrav:Der vil blive indført et nyt krav om obligatorisk montering af holdingtanke i fartøjer med toilet for atbidrage til beskyttelse af havmiljøet.Vurdering efter bygning og privat importør:Direktiv 94/25/EF indeholder regler om vurdering af fritidsfartøjer efter bygning, som udføres af enfysisk eller juridisk person etableret i Fællesskabet, som markedsfører produktet, i tilfælde hvorhverken fabrikanten eller dennes bemyndigede repræsentant opfylder forpligtelserne med hensyn tilat vurdere produktets overensstemmelse med direktivet. Af hensyn til konsekvensen vil det værehensigtsmæssigt at udvide denne procedure til at omfatte ikke blot fritidsfartøjer, men også personli-ge fartøjer. Af hensyn til klarheden bør det specificeres, af hvem og i hvilke situationer procedurenkan anvendes.Endelig er der, for at sikre det bemyndigede organs pålidelige vurdering af produktets overensstem-melse med hensyn til vurderingen efter bygning, behov for at udvide forpligtelserne for den person,der anmoder om vurdering efter bygning, til at levere dokumenter til det bemyndigede organ. Ved-kommende vil skulle levere alle de dokumenter, der er nødvendige for at vurdere produktets over-ensstemmelse.CE-mærkning:Dette direktiv fastsætter regler for CE-mærkning af vandfartøjer, komponenter og motorer. I forholdtil direktiv 94/25/EF er det hensigtsmæssigt at udvide forpligtelsen til at foretage CE-mærkning tilogså at omfatte alle indenbordsmotorer og hækmotorer uden integreret udstødningssystem.RapporterFor at styrke overvågningen af dette direktiv og dets virkninger vil der blive indført en ny forpligtel-se for medlemsstaterne til hvert femte år at indsende en rapport om direktivets anvendelse til Kom-missionen.
3
Tilpasning af direktivet om fritidsfartøjer til EUs nye retlige rammer og gældende overensstemmel-sesvurderingsprocedurer:Den 9. juli 2008 vedtog Europa-Parlamentet og Rådet to retsakter vedrørende markedsføring af pro-dukter: Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 765/2008 af 9. juli 2008 om kravene tilakkreditering og markedsovervågning i forbindelse med markedsføring af produkter og Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 768/2008/EF af 9. juli 2008 om fælles rammer for markedsfø-ring af produkter.Forordningen fastlægger tværgående bestemmelser om akkreditering af overensstemmelsesvurde-ringsorganer, om CE-mærkning og om EU-rammerne for markedsovervågning og kontrol af produk-ter, der kommer ind på EU-markedet. Forordningen finder også anvendelse på produkter, der er om-fattet af dette direktiv. Af hensyn til klarheden er anvendelsen af forordningen udtrykkeligt nævnt idette direktiv.Overensstemmelsesvurderingsprocedurer:Erfaringen har vist at for at tage hensyn til behovene i forbindelse med fabrikation, er det hensigts-mæssigt at give mulighed for et større valg med hensyn til certificeringsprocedurer end tidligere ifølgende tilfælde:for fritidsfartøjer i kategori C med en skroglængde på 12-24 m, hvor der er blevet anvendt har-moniserede standarder.for komponenter.for så vidt angår overensstemmelsesvurdering af udstødningsemissioner og støjkrav henvises dertil en skelnen mellem tilfælde, hvor der er anvendt harmoniserede standarder, og tilfælde, hvorsådanne ikke er anvendt. I sidstnævnte tilfælde er det berettiget at kræve en strengere overens-stemmelsesvurderingsprocedure end i førstnævnte tilfælde.
Komitologi og delegerede retsakter:For at tage hensyn til Lissabontraktatens bestemmelser om delegerede retsakter indgår reglerne forvedtagelse af delegerede retsakter i direktivet. Desuden er der komitologiregler for gennemførelses-retsakter (undersøgelsesprocedure).3. Europa Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.4. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, da direktivetallerede harmoniserer markedsføringen af fritidsfartøjer, og medlemsstaterne ikke kan træffe indivi-duelle foranstaltninger med hensyn til sikkerhedskrav og krav til begrænsning af udstødnings- og
4
støjemissioner. Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens vurdering.5. Konsekvenser for Danmark
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:Det eksisterende direktiv er gennemført i Danmark ved bekendtgørelse nr. 1535 af 22. december2004 om regulering af støj og luftemissioner fra fritidsfartøjer, samt i meddelelse fra Søfartsstyrel-sen. De foreslåede direktivændringer vil skulle indføres i dansk ret ved en revision af bekendtgørel-sen og meddelelsen.Forslagets økonomiske konsekvenser:Forslagets økonomiske konsekvenser er alt væsentligst knyttet til udstødningsemissionerne. Kom-missionen vurderer, at det samlede økonomiske nettoudbytte i EU er på 5,7 M€ til 34,9 M€ per år,baseret på en anslået samlet overensstemmelsesomkostning på 3,8 M€ til 13 M€ per år og en sparetskade på 9,5 M€ til 47,9 M€ per år.Statsfinansielle konsekvenser.Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser. EU Kommissionens kon-sekvensanalyse antager, at der er engangsadministrationsomkostninger på 270.000 € for fællesskabetsamlet. Udgiften knytter sig alt væsentligst til en ny 5-årig rapporteringsforpligtelse. Danmarks ud-gifter hertil finansieres indenfor Miljøstyrelsens og Søfartsstyrelsens egne rammer. Det er på nuvæ-rende tidspunkt Miljøstyrelsen og Søfartsstyrelsen, der fører tilsyn med området. Det vurderes ikke,at forslaget indebærer direkte behov for en ændring af tilsyn.Erhvervsadministrative konsekvenser.Forslaget vurderes ikke at have væsentlige erhvervsadministrative konsekvenser.Samfundsøkonomiske konsekvenser.Konsekvensanalysen indeholder ikke en vurdering af, hvordan omkostningerne og gevinsterne for-bundet med forslaget er fordelt på medlemslandene. Et tilnærmet bud herpå kan opnås f.eks. ved atanvende en vægtning af omkostninger efter andel af BNP. Danmarks BNP udgør omkring 2 % afEUs samlede BNP, og det samlede økonomiske nettoudbytte for Danmark vil derfor være på 0,11 –0,70 M€ per år. Det skal dog bemærkes, at der i beregningen af det økonomiske nettoudbytte for EUikke er taget højde for de negative effekter forslaget har på CO emissionen.Det vurderes, at forslaget kun vil have marginal betydning for beskæftigelsen i branchen på EU ni-veau. Det er ikke her anslået, hvordan denne effekt er fordelt på medlemslandende. Det vurderesdog, at forslaget kun har en meget begrænset betydning for branchen i Danmark, idet den danskebranche for fritidsfartøjer kun udgør en mindre del af den samlede økonomiske aktivitet i Danmark
5
(0,18% af Danmarks BNP og 0,18% af Danmarks samlede beskæftigelse).En eventuel skærpelse af det fremlagte forslag vurderes at ville føre til en vis skabelse af yderligerearbejdspladser, da danske teknologiproducenter vil kunne levere det efterbehandlingsudstyr, somskrappere krav vil nødvendiggøre.Beskyttelsesniveau:Det vurderes umiddelbart, at forslaget samlet har en positiv påvirkning af beskyttelsesniveauet.Grænseværdier for luftemissionerne vil samlet blive strammet. Grænseværdier for støjemissionerfastholdes på eksisterende niveau. Tekniske krav strammes samlet set.6. Høring
Forslaget er udsendt i almindelig høring den 9. august 2011 med frist til den 6. september 2011. Derer modtaget høringssvar fra Advokatsamfundet, Forsvarsministeriet, Kulturministeriet, Erhvervs- ogSelskabsstyrelsen, Forbrugerrådet, Farvandsvæsnet, Trafikstyrelsen og Erhvervs- og Byggestyrel-sen. Ingen har haft bemærkninger til forslaget.Sagen har været forelagt for miljøspecialudvalget, hvorfra der er modtaget følgende bemærkninger:3F støtter den foreslåede danske holdning. Forsikring & Pension har ingen bemærkninger til Kom-missionens forslag. DI er tilfreds med, at indstillingen giver støtte til tilpasning af direktivet til Eu-ropa-Parlamentets og Rådets afgørelse 2008/768/EF, idet DI dog bemærker sig følgende afvigelserfra denne i fritidsfartøjsforslaget: 1) Begrebet private importører er en nyskabelse, hvis regler kanblive ganske dyr for en privat importør, og 2) en mulig forskellighed mellem krav til CE-mærkningog overensstemmelseserklæring. DI har endvidere spurgt til grundlaget for vurdering af de er-hvervsmæssige omkostninger.7. Forhandlingssituationen
Forslaget er blevet behandlet tre gange i Rådets tekniske harmoniseringsgruppe. Mange medlemssta-ter synes at være overordnet tilfredshed med forslagets balance mellem konkurrenceevne, det indremarked og miljø. Flere lande har udtrykt deres direkte støtte til forslagets særlige hensynstagen tilSMV’erne via en overgangsordning. Der er endvidere blevet stillet spørgsmål til muligt overlap mel-lem forslaget og eksisterende IMO regler under MARPOL Annex VI.8. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens forslag velkomment og er enig i relevansen af en regulering afområdet.Luftemissionerne fra fritidsfartøjer udgør kun et marginalt bidrag til de samlede emissioner (blot 1-4% af transportsektorens bidrag til de samlede emissioner i Danmark), og har derfor meget lille be-
6
tydning for den samlede indsats for renere luft. Luftemissionerne fra fritidsfartøjer er mere et lokaltproblem, som direktivet umiddelbart kun marginalt vil reducere.For så vidt angår de nye krav til luftemissioner er de foreslåede grænseværdier ikke særligt ambitiø-se sammenlignet med andre anvendelsesområder. Motorer til hæk- og indenbordsmontering er medfå undtagelser standardmotorer, som er udviklet på basis af motorer til biler, busser eller lastvogne.Det synes derfor umiddelbart relevant, at emissionskravene til fritidsfartøjer sammenlignes meddem, der stilles til disse køretøjer. Skærpede emissionskrav vurderes kun i mindre grad at ville på-virke SMV’erne, da den enkelte producent af fritidsfartøjer kun i begrænset omfang vil skulle tilpas-se motorerne. Kommissionens vurdering er således også, at under 100 arbejdspladser i EU vil blivepåvirket af strammere emissionskrav.Der stilles i dag de samme emissionskrav til benzin og dieseldrevne vare- og personbiler, så det sy-nes derfor ikke umiddelbart nødvendigt, at der for fritidsfartøjer er mere lempelige krav til benzin-motorer end til dieselmotorer.Endeligt er det vanskeligt at se den tekniske eller miljømæssige begrundelse for, at fritidsfartøjerskal have lempeligere grænser end de potentielle fremtidige regler for kommercielle fartøjer. Dsv. atkommende krav til fartøjer på indre vandveje under direktivet for ikke-vejgående maskiner samtIMOs kommende krav under MARPOL Annex VI bør overvejes ift. også fritidsfartøjer.For så vidt angår støjbelastning i omgivelserne har Kommissionen ret i, at denne i høj grad kan regu-leres ved hjælp af lokale fart- og afstandsgrænser. Det er også korrekt, at muligheden for her igen-nem at kunne opnå miljøfordele er langt bedre, når der samtidig er fastsat krav til støjemission frafartøjerne, end hvis der ikke er krav til emissionen. Disse fordele kan naturligvis også opnås, hviskravene til støjemission skærpes. En skærpelse af kravene til den udsendte støj er erfaringsvist gene-relt et effektivt værktøj til at reducere støjen i omgivelserne. Der er dog i Danmark ikke erfaring for,at støj fra fritidsfartøjer opleves som et væsentligt miljøproblem.Rådet og Europa-Parlamentet vedtog i juli 2008 en ”varepakke” bestående af Europa-Parlamentetsog Rådets forordning 2008/765/EF om akkreditering og markedsovervågning samt Europa-Parlamentet og Rådets afgørelse 2008/768/EF om fælles rammer for markedsføring af produkter.Forordningen trådte i kraft den 1. januar 2010, mens afgørelsen, der ikke har direkte juridisk betyd-ning, er designet til at skulle bruges som en værktøjskasse i relation til ny og revideret EU-produktlovgivning, der fastsætter fælles bestemmelser for markedsføring af produkter.Fra dansk side har man en proaktiv interesse i at få bestemmelserne i afgørelsen implementeret iEU’s produktlovgivning. Implementeringen af afgørelsen vil sikre harmoniserede begreber og pro-
7
cedurer for EU-lovgivningen på produktområdet og dermed være med til at skabe større gennemsig-tighed samt et mere konsistent og sammenhængende regelgrundlag til gavn for virksomhederneskonkurrenceevne. Implementeringen af afgørelsen vil desuden være med til at sikre en mere klar ogentydig placering af ansvar og forpligtelser hos de forskellige erhvervsdrivende i distributionskæ-den, hvilket skaber mere sikre markeder for f.eks. forbrugere, arbejdstagere og miljøet samt reduce-rer risikoen for uens eller svigtende markedskontrol i medlemsstaterne.Fra dansk side støtter man derfor, at direktivet om fritidsfartøjer og personlige fartøjer tilpasses af-gørelsens definitioner og bestemmelser om forpligtelser for de økonomiske operatører (dvs. fabri-kanten, bemyndigede repræsentanter, importørerne og distributørerne), produktoverensstemmelsen,CE-mærkning, notifikation af overensstemmelsesvurderingsorganer, markedsovervågning og kon-trol af produkter, der indføres på EU-markedet, samt beskyttelsesprocedurer.9. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
8