Miljøudvalget 2011-12
MIU Alm.del Bilag 100
Offentligt
Notat
KemikalierJ.nr. MST-6231-00008Ref. AE
Resultat af INC 3 (Intergovernmental Negotiating Committee) om kviksølvkonventionafholdt den 31. okt. - 4. nov. 2011 i Nairobi.BaggrundUNEP vedtog på det 25. møde i Styrelsesrådet (Governing Council - GC) i Nairobi ifebruar 2009 at nedsætte en forhandlingskomité (INC), der skal forhandle en globalkviksølvkonvention. Der er afsat 5 forhandlingsmøder, hvor det tredje (INC3) blev afholdti Nairobi i uge 44, 2011. Det fjerde forhandlingsmøde ligger i juni 2012 under dansk EU-formandskab, mens det sidste ligger i januar 2013.Overordnede resultaterForhandlingerne på INC3 tog udgangspunkt i et af UNEP udarbejdet udkast til enkonventionstekst. Hele teksten blev gennemgået, men ikke alle områder blev diskuteret idetaljer.Der var positiv fremgang omkring reguleringen af brugen af kviksølv i små guldminer,ligesom der blev taget godt hul på diskussionerne om hvilke typer af produkter ogprocesser, som det er relevant at begrænse brugen af kviksølv i. På affaldsområdet blev deropnået enighed om at skelne mellem krav i forhold til miljømæssig forsvarlig deponeringaf kviksølvaffald og midlertidig opbevaring af lagre af kviksølv, som senere kan bringes iomløb igen til tilladte anvendelser. Modsat blev der ikke opnået resultater i forhold tiludledningen af kviksølv til luften, hvor der er stor uenighed om tilgangen til regulering,ligesom der var stor uenighed om finansieringsspørgsmålet under den nye konvention.Der bliver nu igangsat intersessionelt arbejde, som skal forberede det næsteforhandlingsmøde i juni 2012. Sekretariatet er blevet bedt om at udarbejde en reviderettekst til konvention, som afspejler de diskussioner, som var på INC3, mens der påfinansieringsområdet bliver nedsat en mindre gruppe, som skal mødes og se på muligemåder at bringe diskussionerne videre.Kort gennemgang af forhandlingerneNedenfor følger en kort gennemgang af de vigtigste områder, der blev diskuteret i detaljerpå INC3.Anvendelsen af kviksølv i produkter og processerDiskussionerne tog udgangspunkt i at identificere hvilke typer af produkter og processer,som skulle omfattes af konventionen. EU havde før INC3 udarbejdet en liste overprodukter, i hvilke EU finder det relevant at forbyde brugen af kviksølv. Andre lande ogregioner meldte ligeledes ind med typer af produkter, som skulle reguleres. Med
produkttyper som måleinstrumenter, elektriske og elektroniske produkter, batterier m.m. erde største anvendelser af kviksølv i produkter nu med på bruttolisten over anvendelser,som bør reguleres, dog med visse konkrete nødvendige undtagelser. På samme vis var dergod diskussion af hvilke processer, det var relevant at forbyde brugen af kviksølv til,herunder brugen i klor-alkali og vinyl-klorid monomer (VCM) produktion, som begge kanforetages både med og uden kviksølv. VCM anvendes i produktionen af PVC og er særligtfølsom for Kina, idet de har stor eksisterende produktion med brug af kviksølv og ændringaf denne teknologi vil medføre store omkostninger.Der var bred enighed om, at anvendelsen af kviksølv skal begrænses mest muligt, dogunder hensyntagen til, at visse anvendelser stadig er nødvendige, om ikke andet i entidsbegrænset periode. Det var dog også flere større lande (Indien og Kina), som udtrykte,at de ikke ser behov for juridisk bindende forpligtigelser, men alene vil nøjes med frivilligeaftaler.Det blev ikke diskuteret, hvilken form for tilgang, der er mest hensigtsmæssig i forhold tiludformningen af reguleringen af brugen. Dette skal diskuteres på de kommende møderogså på baggrund af intersessionelt arbejde, hvor Sekretariatet ser på erfaringer fra andreglobale aftaler, hvor udfasning af stoffer er sket.Opbevaring af kviksølv/kviksølvholdige materialer og deponering af kviksølvaffald.Et af de vigtige områder vil blive opbevaring af kviksølv, der ikke er affald og behandlingaf kviksølv affald. Vigtigheden af overensstemmelse mellem den kommendekviksølvkonvention og den eksisterende Basel-konvention om transport af farligt affaldblev fremhævet af mange. Der blev opnået enighed om, at der skal skelnes mellem krav iforhold til miljømæssig forsvarlig deponering af kviksølvaffald og midlertidig opbevaringaf lagre af kviksølv, som senere kan bringes i omløb igen til tilladte anvendelser. Derudestår stadig en afklaring af, om kravene til opbevaring og deponering, skal udarbejdes iform af vejledninger, eller om de skal være juridisk bindende.Anvendelsen af kviksølv i små guldminerKviksølv anvendes i små guldminer på en måde, som giver betydelig udledning til miljøetog belaster sundheden alvorligt. De små guldminer findes i u-landene og beskæftiger fleremillioner fattige inklusiv kvinder og børn, hvis overlevelse er afhængig af denne form forminedrift, der ofte foregår under kummerlige vilkår. Branchen er uformel og ofte illegal.Der findes alternativer til brugen af kviksølv, men kendskabet til disse er sparsomme. PåINC3 blev der stort set opnået enighed om tiltag, som skal hjælpe til med at formalisere ogregulere branchen, begrænse brugen af kviksølv i små guldminer og på sigt forbyde defarligste og mest forurenende metoder.EmissionerBegrænsningen af emissioner til luften fra f.eks. kulkraftværker var på INC3 et af de heltstore diskussionspunkter. Det skyldes dels, at det er den væsentligste kilde til udslip afkviksølv til miljøet og dels, at det har særdeles stor økonomisk betydning. Der var enighedom, at emissioner skal begrænses, men der er ingen enighed om, hvordan det skalhåndteres i konventionen. En stor gruppe mener, der skal fastsættes bindende krav for at
2
sikre bedre teknologi og rensning (BAT - Best Available Technique) på både eksisterendeog nye anlæg, ligesom der fra nogle industrialiserede lande blev lagt op til at de enkeltelande selv skulle fastsætte bindende mål for reduktioner af udledningen af kviksølv. På denanden side mener en anden stor gruppe, at alle tiltag skal være fleksible og frivillige, blandtandet på grund af disse landes afhængighed af en øget energiproduktion viakulkraftværker.Det var nogenlunde enighed om hvilke kilder, der skal omfattes af konventionen for så vidtangår regulering/tiltag overfor emissioner, men dette afhænger også af, om tiltag bliverbindende eller frivillige. Der skal inden næste forhandlingsmøde opstilles to forskelligeforslag til at regulere emissioner til luften. En, som overordnet bygger på mulige bindendetiltag og en, som bygger mere på frivillige tiltag. Der forventes intensive forhandlinger pådette område på de kommende forhandlingsmøder.FinansieringDiskussionerne om finansiering af u-landes implementering af konventionen var somforventet vanskelige. Det blev drøftet, men der var ikke basis for egentligetekstforhandlinger. Konventionsudkastets tekst vedrørende finansiering indeholdt tooptioner: Én baseret på i-landenes præferencer, som fokuserer på at inkludere finansieringaf kviksølvkonventionen under den Globale Miljøfacilitet (GEF), som også finansiererandre miljøkonventioner, og én baseret på u-landenes præferencer, som indebæreroprettelsen af en ny, separat fond. Forhandlingerne blev også vanskeliggjort af, at i-landene gerne ser, at man inddrager resultater af en konsultativ proces under UNEP fraoktober i år, som peger på behovet for at se bredere på finansiering af kemikalie- ogaffaldsområdet. Endelig er finansiering også knyttet tæt til de forpligtelser, som landeneskal overholde, hvoraf mange af forpligtelserne endnu er uafklarede, og spørgsmålet om enoverholdelsesmekanisme for konventionen. I lyset heraf blev det besluttet at nedsætte enmindre gruppe med repræsentanter for FN's regioner, som skal mødes for at udarbejde etnyt grundlag for forhandlinger på næste møde.Kommende møderINC4, 25.-29. juni 2012 i UruguayINC5, februar 2013 i Brasilien eller Schweiz
3