Ligestillingsudvalget 2011-12
LIU Alm.del Bilag 9
Offentligt
1045755_0001.png
1045755_0002.png
1045755_0003.png
1045755_0004.png
1045755_0005.png
Grundnotat vedrørende Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rå-dets direktiv 92/85/EØF om iværksættelse af foran-staltninger til forbedring af sikkerheden og sundhe-den under arbejdet for arbejdstagere, som er gravi-de, som lige har født, eller som ammer

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets di-

rektiv 92/85/EØF om iværksættelse af foranstaltninger til forbedring af sik-

kerheden og sundheden under arbejdet for arbejdstagere, som er gravide,

som lige har født, eller som ammer (Graviditetsdirektivet), KOM(2008)13983

1.

Resumé

Med direktivet revideres det eksisterende graviditetsdirektiv 92/85/EØF om iværk-sættelse af foranstaltninger til forbedring af sikkerheden og sundheden under ar-bejdet for lønmodtagere, som er gravide, som lige har født, eller som ammer. Deter angivet, at målet med forslaget er at give bedre beskyttelse til lønmodtagere,som er gravide, som lige har født eller som ammer. Det foreslås at regulere bar-selorloven ved bl.a. at forlænge perioden fra 14 til 18 uger, heraf mindst 6 obliga-torisk uger umiddelbart efter fødslen Endvidere foreslås afskedigelsesbeskyttelsenudvidet og lønmodtagernes arbejdsvilkår forbdret bl.a. med i princippet fuld lønunder barsel Endelig foreslås horisontale bestemmelser om bevisbyrde, repressa-lier, sanktionsmuligheder og ligebehandlingsorganer til beskyttelse af lønmodta-gerne.

2.

Baggrund

I sin køreplan for ligestilling mellem kvinder og mænd 2006-2010, som blev ved-taget i marts 2006, forpligtede Kommissionen sig til at gennemgå den gældendeEU-ligestillingslovgivning, der ikke var omfattet af omarbejdningen i 2005. Gravi-ditetsdirektiv 92/85/EØF var ikke omfattet af omarbejdningen.Parlamentet opfordrede, i sin beslutning af 27. september 2007, medlemsstaterne tilat fordele udgifterne til barsel- og forældreorlov ligeligt med henblik på at sikre, atkvinder ikke længere udgør en dyrere arbejdskraft end mænd og opfordrede ogsåmedlemsstaterne til i samarbejde med arbejdsmarkedets parter at bekæmpe for-skelsbehandlingen af gravide kvinder på arbejdsmarkedet og at iværksætte alle denødvendige tiltag for at sikre et højt beskyttelsesniveau for mødre.I december 2007 opfordrede Det Europæiske Råd Kommissionen til at evaluere be-stemmelserne vedrørende en bedre balance mellem arbejde og privatliv og behovetfor eventuelle forbedringer.I marts 2008 gentog Rådet, at der skal udfoldes ekstra bestræbelser på at forene ar-bejdsliv med privat- og familieliv for både kvinder og mænd.
Kommissionen angiver, at formålet med forslaget er at bidrage til bedre balancemellem arbejds-, privat- og familieliv, og indgår som et prioriteret initiativ i Kom-missionens arbejdsprogram for 2008.

3.

Hjemmelsgrundlag

Forslaget har hjemmel i EF-traktatens artikel 137, stk. 2, og artikel 141, stk. 3.Retsgrundlaget for dette forslag er en kombination, idet graviditetsdirektivet92/85/EØF bygger på EF-traktatens artikel 118a (nu artikel 137) og er et særdirek-tiv inden for rammerne af direktivet om sikkerhed og sundhed (direktiv89/391/EØF). EF-traktatens artikel 141 tilføjes til retsgrundlaget for forslaget, idetder tilføjes en række ligebehandlingselementer i det nye direktivforslag.Forslaget kan vedtages med stemmeflerhed.

4.

Nærhedsprincippet

Forslaget kommer til at ændre et gældende direktiv. En sådan ændring kan udeluk-kende foretages gennem endnu et direktiv.Kommissionen angiver, at de overordnede mål i dette forslag kun kan nås vedhjælp af en foranstaltning på fællesskabsplan, da der kun med en fælles minimums-standard kan sikres et sæt fælles spilleregler i samtlige medlemsstater for beskyttel-se af arbejdstagere, som er gravide, som lige har født, eller som ammer.Udover at beskytte de pågældende kvinders sikkerhed og sundhed på arbejdsplad-sen, er det kommissionens opfattelse, at forslaget også vil have en positiv indvirk-ning på kvinders muligheder for at forene private, familiemæssige og arbejdsmæs-sige forpligtelser.Det er Kommissionens vurdering, at ændringerne overholder proportionalitetsprin-cippet, idet Kommissionen mener, at forslaget ikke går længere end nødvendigt forat sikre, at målene opfyldes.

5.

Formål og indhold

Forslaget vil ændre gældende graviditetsdirektiv 92/85/EØF om iværksættelse afforanstaltninger til forbedring af sikkerheden og sundheden under arbejdet for ar-bejdstagere, som er gravide, som lige har født, eller som ammer.Forslaget indeholder følgende ændringer:1. Artikel 8, barselorlovens indhold:- barselorloven udvides fra 14 til 18 uger,- 6 uger af denne orlov er obligatorisk og skal tages efter fødslen og kvinder kan,frit vælge hvornår den ikke obligatoriske del af orloven placeres (før eller efterfødslen),- hvis fødslen forekommer efter den forventede dato, forlænges den del af orlo-ven, der ligger forud for fødslen til den faktiske dato for fødslen, uden at dettemedfører en forkortelse af barselorloven,
2
- medlemsstaterne kan træffe beslutning om en supplerende orlov i tilfælde af fortidlig fødsel, hospitalsindlæggelse af barnet i umiddelbar tilknytning til fødslen,handicappede nyfødte og flerfødsler, og at- eventuel sygeorlov indtil 4 uger før fødslen, i tilfælde hvor der opstår sygdomeller komplikationer som følge af graviditeten eller fødslen, ikke afkorter bar-selorloven.2. Artikel 10, forbud mod afskedigelse- arbejdsgiverens forpligtigelse til skriftlig at give en berettiget begrundelse forafskedigelse af en kvinde under barselorlov, udvides til 6 måneder efter udløbetaf hendes barselorlov3. I artikel 11, arbejdsvilkår- nr. 2), litra c), præciserer, at kvinden har ret til at vende tilbage til det samme el-ler et tilsvarende arbejde med betingelser og vilkår, som ikke er mindre gunsti-ge, og til at nyde godt af enhver forbedring i arbejdsvilkårene, som hun villehave været berettiget til under sit fravær.- nr. 3) ændrer de gældende regler om den ydelse, der udbetales under barselsor-loven. Bestemmelsen sikrer princippet om udbetaling af ydelse svarende til denseneste månedsløn inden barselsorloven. Ydelsen kan dog underlægges et loft,som fastlægges af medlemsstaterne, forudsat at det ikke ligger under sygedag-pengesatsen.- nr. 5) giver en arbejdstager, som er på barselsorlov, eller som vendertilbage efter barselsorlov, ret til at anmode arbejdsgiveren om at tilpasse hendesarbejdsordning og arbejdstider til de nye familiemæssige forhold, og arbejdsgi-veren er forpligtet til at tage en sådan anmodning i betragtning. Arbejdsgiverener dog ikke forpligtet til at godkende eller følge anmodningen. De nærmere reg-ler om udøvelsen af denne ret fastsættes af medlemsstaterne.4. Artikel 12a, 12b, 12 c og 12d, horisontale bestemmelser- bestemmelser om bevisbyrde, repressalier, sanktioner og ligebehandlingsorgan,der også kommer til at omfatte arbejdsmiljøbestemmerne i det oprindelige gra-viditetsdirektiv.

6.

Europa-Parlamentets udtalelser

Forslaget skal vedtages i fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet. Europa-Parlamentets positioner kendes endnu ikke.

7.

Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

Forslaget vil medføre behov for en række ændringer i barselloven og mindre æn-dringer i arbejdsmiljøloven, fordi både barselorlovens tilrettelæggelse, vilkår ogbeskyttelsesregler ændres.

8.

Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, mil-

jøet eller beskyttelsesniveauet

9.

Høring

Forslaget er den 29. oktober 2008 sendt i høring i Specialudvalget for Arbejdsmar-kedet og Sociale Forhold med frist den 7. november 2008.
3
Følgende høringssvar er modtaget:DAudtrykker stor afstandstagen til Kommissions forslag, da det reelt vil ændre etarbejdsmiljødirektiv til et ligestillingsdirektiv, skabe uklarhed om placeringen affraværsperioder, underminere bestemmelser om betaling i de kollektive aftaler, ogikke har godtgjort et behov for et nyt direktiv på dette område. Timingen er desu-den meget uheldig, idet fremsættelsen af forslaget kan gøre det vanskeligt for par-terne at nå frem til en aftale om revision af forældreorlovsdirektivet, og dermed tilskade for den europæiske sociale dialog.Det er DA´s opfattelse, at forslaget er bureaukratisk, formynderisk og rammer langtover målet i forhold til, hvad der er behov for af initiativer på området.Lederneer uenige i, at den obligatoriske barselorlov skal ændres fra 2 til 6 uger,idet kvinden selv skal kunne bestemme og planlægge, hvor lang tid hun vil holdeorlov. Lederne er enige i de foreslåede ændringer af artikel 10, 11 og 12, dog me-ner Lederne, at den foreslåede ydelse i artikel 11, nr. 3) skal fastsættes uden nogetloft, og at bestemmelsen om bevisbyrde er overflødig, den denne allerede er gæl-dende i dag.FTFstøtter forslaget om en obligatorisk barselorlov på 6 uger, da kvinden vil fåmere tid sammen med barnet, og adgang til frit at placere den ikke obligatoriskedel af orloven, idet kvinden derved vil have mulighed for at spare orlov inden føds-len til brug efter fødslen. For så vidt angår retten til supplerende barselorlov i sær-lige situationer, og ændringer i arbejdstid efter tilbagevenden til arbejdspladsen ef-ter endt orlov, undrer FTF sig over, at der ikke i anden lovgivning er iværksatskridt for så vidt angår faderen, da begge forældre har samme behov.KLfinder baggrunden for revisionen fagligt utilstrækkeligt. Derudover finder KLat flere af artiklerne bør udgå. Artikel 10 om udvidelsen af afskedigelsesbeskyttel-sen strider mod den flexicurity som Kommissionen priser i andre sammenhænge,bestemmelserne om fastlæggelse af løn skal ikke ske på EU plan, og at bestemmel-serne om bevisbyrde, repressalier og sanktioner bør fastlægges nationalt.LOer overordnet positiv over for tiltag, som tilsigter at forbedre kvinders retsstil-ling på arbejdsmarkedet, dog finder LO at ligestilling mellem kønnene sikres bedstgennem, at dele af barselorloven reserveres til fædrene. LO hilser den obligatoriskebarsel på 6 uger velkommen, og er bekymret over muligheden for at lægge 12ugers orlov før fødslen, idet mest mulig af den barselsrelaterede orlov skal anven-des i overensstemmelse med barnets tarv, og at kvindelige lønmodtagere kan pres-ses på tidlig graviditetsorlov i de brancher, hvor man har erfaring for forudgåendesygemeldinger.

10.

Regeringens foreløbige generelle holdning

Forslaget indeholder en række nye bestemmelser, der trækker retsgrundlaget forbarselorlov til kvinder i den forkerte retning, fordi fleksibilitet bliver yderligere be-grænset, fædrene ikke inkluderes og ydelserne under barselorlov forhøjes som enEU-forpligtelse.
4
Direktivet pålægger yderligere begrænsninger for arbejdsgivers tilrettelæggelse afarbejdet og bidrager derved ikke til fleksibilitet for kvinderne på arbejdsmarkedet.Forslaget giver en detailstyring af medlemsstaterne, der efter dansk opfattelsemodvirker mødres deltagelse på arbejdsmarkedet, og regeringen vil arbejde ihær-digt på at fjerne eller modificere uhensigtsmæssige ændringsforslag, der stridermod Danmarks interesse.

11.

Generelle forventninger til andre landes holdninger

De fleste lande udtrykker skepsis over for enkelte bestemmelser, og det påhvilerKommissionen at klarlægge de enkelte bestemmelsers konsekvenser for kvindersposition på arbejdsmarkedet.

12.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5