Grundnotat vedrørende Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rå-dets direktiv 92/85/EØF om iværksættelse af foran-staltninger til forbedring af sikkerheden og sundhe-den under arbejdet for arbejdstagere, som er gravi-de, som lige har født, eller som ammerForslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets di-
rektiv 92/85/EØF om iværksættelse af foranstaltninger til forbedring af sik-
kerheden og sundheden under arbejdet for arbejdstagere, som er gravide,
som lige har født, eller som ammer (Graviditetsdirektivet), KOM(2008)13983
1.
Resumé
Med direktivet revideres det eksisterende graviditetsdirektiv 92/85/EØF om iværk-sættelse af foranstaltninger til forbedring af sikkerheden og sundheden under ar-bejdet for lønmodtagere, som er gravide, som lige har født, eller som ammer. Deter angivet, at målet med forslaget er at give bedre beskyttelse til lønmodtagere,som er gravide, som lige har født eller som ammer. Det foreslås at regulere bar-selorloven ved bl.a. at forlænge perioden fra 14 til 18 uger, heraf mindst 6 obliga-torisk uger umiddelbart efter fødslen Endvidere foreslås afskedigelsesbeskyttelsenudvidet og lønmodtagernes arbejdsvilkår forbdret bl.a. med i princippet fuld lønunder barsel Endelig foreslås horisontale bestemmelser om bevisbyrde, repressa-lier, sanktionsmuligheder og ligebehandlingsorganer til beskyttelse af lønmodta-gerne.2.
Baggrund
I sin køreplan for ligestilling mellem kvinder og mænd 2006-2010, som blev ved-taget i marts 2006, forpligtede Kommissionen sig til at gennemgå den gældendeEU-ligestillingslovgivning, der ikke var omfattet af omarbejdningen i 2005. Gravi-ditetsdirektiv 92/85/EØF var ikke omfattet af omarbejdningen.Parlamentet opfordrede, i sin beslutning af 27. september 2007, medlemsstaterne tilat fordele udgifterne til barsel- og forældreorlov ligeligt med henblik på at sikre, atkvinder ikke længere udgør en dyrere arbejdskraft end mænd og opfordrede ogsåmedlemsstaterne til i samarbejde med arbejdsmarkedets parter at bekæmpe for-skelsbehandlingen af gravide kvinder på arbejdsmarkedet og at iværksætte alle denødvendige tiltag for at sikre et højt beskyttelsesniveau for mødre.I december 2007 opfordrede Det Europæiske Råd Kommissionen til at evaluere be-stemmelserne vedrørende en bedre balance mellem arbejde og privatliv og behovetfor eventuelle forbedringer.I marts 2008 gentog Rådet, at der skal udfoldes ekstra bestræbelser på at forene ar-bejdsliv med privat- og familieliv for både kvinder og mænd.
- medlemsstaterne kan træffe beslutning om en supplerende orlov i tilfælde af fortidlig fødsel, hospitalsindlæggelse af barnet i umiddelbar tilknytning til fødslen,handicappede nyfødte og flerfødsler, og at- eventuel sygeorlov indtil 4 uger før fødslen, i tilfælde hvor der opstår sygdomeller komplikationer som følge af graviditeten eller fødslen, ikke afkorter bar-selorloven.2. Artikel 10, forbud mod afskedigelse- arbejdsgiverens forpligtigelse til skriftlig at give en berettiget begrundelse forafskedigelse af en kvinde under barselorlov, udvides til 6 måneder efter udløbetaf hendes barselorlov3. I artikel 11, arbejdsvilkår- nr. 2), litra c), præciserer, at kvinden har ret til at vende tilbage til det samme el-ler et tilsvarende arbejde med betingelser og vilkår, som ikke er mindre gunsti-ge, og til at nyde godt af enhver forbedring i arbejdsvilkårene, som hun villehave været berettiget til under sit fravær.- nr. 3) ændrer de gældende regler om den ydelse, der udbetales under barselsor-loven. Bestemmelsen sikrer princippet om udbetaling af ydelse svarende til denseneste månedsløn inden barselsorloven. Ydelsen kan dog underlægges et loft,som fastlægges af medlemsstaterne, forudsat at det ikke ligger under sygedag-pengesatsen.- nr. 5) giver en arbejdstager, som er på barselsorlov, eller som vendertilbage efter barselsorlov, ret til at anmode arbejdsgiveren om at tilpasse hendesarbejdsordning og arbejdstider til de nye familiemæssige forhold, og arbejdsgi-veren er forpligtet til at tage en sådan anmodning i betragtning. Arbejdsgiverener dog ikke forpligtet til at godkende eller følge anmodningen. De nærmere reg-ler om udøvelsen af denne ret fastsættes af medlemsstaterne.4. Artikel 12a, 12b, 12 c og 12d, horisontale bestemmelser- bestemmelser om bevisbyrde, repressalier, sanktioner og ligebehandlingsorgan,der også kommer til at omfatte arbejdsmiljøbestemmerne i det oprindelige gra-viditetsdirektiv.6.
Europa-Parlamentets udtalelser
Forslaget skal vedtages i fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet. Europa-Parlamentets positioner kendes endnu ikke.7.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget vil medføre behov for en række ændringer i barselloven og mindre æn-dringer i arbejdsmiljøloven, fordi både barselorlovens tilrettelæggelse, vilkår ogbeskyttelsesregler ændres.8.
Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, mil-
jøet eller beskyttelsesniveauet
Direktivet pålægger yderligere begrænsninger for arbejdsgivers tilrettelæggelse afarbejdet og bidrager derved ikke til fleksibilitet for kvinderne på arbejdsmarkedet.Forslaget giver en detailstyring af medlemsstaterne, der efter dansk opfattelsemodvirker mødres deltagelse på arbejdsmarkedet, og regeringen vil arbejde ihær-digt på at fjerne eller modificere uhensigtsmæssige ændringsforslag, der stridermod Danmarks interesse.11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
De fleste lande udtrykker skepsis over for enkelte bestemmelser, og det påhvilerKommissionen at klarlægge de enkelte bestemmelsers konsekvenser for kvindersposition på arbejdsmarkedet.12.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.