Ligestillingsudvalget 2011-12
LIU Alm.del Bilag 78
Offentligt
1157677_0001.png
1157677_0002.png
1157677_0003.png
1157677_0004.png
Tale til samråd i Folketinget Ligestillings-udvalg om regeringens besvarelse af EU-kommissionens høringFrederiksholms Kanal 211220 KøbenhavnPostboks 2123 Kwww.lige.dk1015 København Kwww.km.dkTelefon 2268 8565E-post [email protected]
Spørgsmål H stillet af Fatma Øktem (V)”Ministrene bedes redegøre for, hvordan hensigten om en "acceptabel ba-lance" skal forstås jf. regeringens engelske svar på spørgsmål 5 til Europa-Kommissionens spørgeskema om ulige kønsfordeling i virksomhedsbesty-relser i EU, herunder hvorfor denne formulering ikke bruges i den danskeversion af regeringens svar.”
MinisterenDato: AugustJ.nr. 2012-4498
Spørgsmål I stillet af Fatma Øktem (V)”Ministrene bedes redegøre for regeringens holdning til brug af sanktionerfor opnåelse af en mere ligelig kønsfordeling i virksomhedsbestyrelser ogledelser.”
Svar:[Erhvervs- og vækstministeren starter ud med at fortælle om lovforslaget på sitområde med særlig vægt på sanktioner, og holdninger til sanktioner. Under den-ne tale kommer erhvervs- og vækstministeren også ind på, hvad der skal forståsved en acceptabel balance for de private virksomheder. ][Det talte ord gælder]
[INDLEDNING]Jeg vil ligeledes starte med at sige tak for invitationen tilat komme her i dag, og få muligheden for at uddybe dendanske model, og regeringens holdning til, hvad vi me-ner, der skal gøres for at få flere kvinder i ledelse og be-styrelser.
Side 2
Erhvervs- og vækstministeren har allerede gennemgåetlovændringerne på hans ressort. Jeg vil nu kort gen-nemgå elementerne i lovforslaget om de statslige virk-somheder og institutioner, for så vidt angår måltal ogsanktioner.[KORT OM LOVFORSLAGET]Der fremsættes altså to lovforslag om den danske modeli oktober.Det ene handler om ændringer i blandt andet selskabs-loven og årsregnskabsloven, som erhvervs- og vækst-ministeren allerede har været inde på.Det andet lovforslag handler om de statslige virksom-heder og institutioner, og dette reguleres i ligestillings-loven.Reglerne er de samme:De statslige virksomheder og institutioner pålægges, li-gesom de private virksomheder, at opstille måltal fordet underrepræsenterede køn i bestyrelserne og udar-bejde politikker for flere kvinder i ledelsesniveauet ge-nerelt.De statslige virksomheder og institutioner skal, som deprivate, redegøre for status for opfyldelsen af det opstil-lede måltal og for sin politik.På mit område vil dette ske ved en ændring af Ligestil-lingslovens §§ 11-13.Forskellen mellem de to lovforslag er, at måltallene fordet offentlige fremgår af reglerne om krav til kønsforde-lingen i de statslige selskaber og institutioner.
Side 3
Det betyder, at de statslige virksomheder og institutio-ner skal stræbe efter henholdsvis 1/3 eller en 40/60fordeling i bestyrelser.For at tage højde for, at virksomhederne har et megetforskelligt rekrutteringsgrundlag, lægger vi i lovforsla-get op til, at der bevares en fleksibilitet i forhold til,hvornår målet skal være opfyldt.Forpligtelsen til at have en bestemt kønsfordeling ersom sådan ikke ny i forhold til de nuværende regler i li-gestillingsloven. Det nye er, at de statslige virksomhederog institutioner nu forpligtes til helt konkret at opstillemåltal og arbejde aktivt med at få flere kvinder i ledelseog bestyrelser.Det er altså, hvad vi forstår ved en acceptabel balancehvad angår de statslige virksomheder og institutioner.Lad mig kort præcisere, at når formuleringen om en ac-ceptabel balance ikke var med i den danske oversættel-se af regeringens officielle engelske høringssvar til EU-kommissionen, så skyldes det udelukkende en oversæt-telsesfejl. Som jeg gerne vil beklage. Denne har vi efter-følgende rettet op på ved at udarbejde en ny oversættel-se, som er blevet genfremsendt til både Ligestillingsud-valget og Europaudvalget.(SANKTIONER)Ift. sanktioner for de statslige aktieselskaber er de om-fattet af reglerne i selskabsloven og årsregnskabsloven.De kan altså pålægges en bøde for ikke at opstille ograpportere om deres politik eller måltal - som erhvervs-og vækstministeren også lige har været inde på.
De øvrige statslige virksomheder og institutioner, skalstå til ansvar over for den pågældende ressortminister.Det er den enkelte ressortminister, der skal påse, at dersker fremdrift i forhold til de opstillede måltal.Jeg vil selvfølgelig også, som ligestillingsminister, følgeudviklingen og fortage en løbende vurdering af, hvor-vidt der sker fremdrift på området.[AFRUNDING)Som erhvervs- og vækstministeren også gjorde detklart, vil jeg gerne pointere, at vi med den danske modelønsker at skabe reelle fremskridt i udviklingen af ande-len af kvinder i bestyrelser og ledelser.Men vi ønsker også, at respektere virksomhedernes le-delsesret.Virksomheder har forskellige rekrutteringsgrundlag,derfor skal vi også respektere, at udviklingen med ande-len af kvinder i ledelse og bestyrelser ikke vil gå ligehurtigt i alle virksomheder og brancher.Derfor har vi netop også udarbejdet en fleksibel model,der tager højde for dette.Derfor vil vi heller ikke indføre sanktioner, hvor vi ek-sempelvis tvangsopløser virksomheder, hvis de ikke nåret givent måltal.Tak for ordet
Side 4