Ligestillingsudvalget 2011-12
LIU Alm.del Bilag 34
Offentligt
NOTAT
20. januar 2012
Samlenotat om EPSCO-rådsmøde for Beskæftigelseog Sociale Anliggender den 17. februar 2012
J.nr. 2012-37JAIC/rmh, she
Dagsordenen for rådsmødet forventes at se ud som følger:1.Lovgivningsinitiativer om udstationering af arbejdstagere, KOM-dokument foreligger ikke(a)Direktivforslag om håndhævelse og implementering afudstationeringsdirektivetForslag til rådsforordning om brug af strejkeretten(Monti II)Præsentation ved KommissionenUdveksling af synspunkter
(b)--2.
side 3
Bidrag til Det europæiske Råd (1.-2. marts 2012): Europa 2020-strategien-Politisk drøftelse(a)Den årlige Vækstredegørelse og den fælles Beskæftigelses-rapport i lyset af det europæiske semester, KOM (2011) 815i)Prioriteter for handling på beskæftigelses- og social-området: Politiske retningslinjer for 2012-Rådskonklusioner-Vedtagelse af den Fælles Beskæftigelsesrapport-Godkendelse af SPC-udtalelse om Den årlige Vækst-redegørelseForslag til rådsbeslutning om retningslinjer for med-lemslandenes beskæftigelsespolitikker-Generel indstillingside5
ii)
(b)
Vurdering af den sociale dimension af Europa 2020-strategien:2011-rapport fra Socialbeskyttelseskomitéen (SPC) om de so-ciale konsekvenser af krisen, KOM-dokument foreligger ikke-Godkendelse af hovedbudskaberside 10
3.
Kvinder i bestyrelser, KOM-dokument foreligger ikke- Politisk debat
side 14
4.
Kommissionens forslag til Europa Parlamentets og Rådets direktivom ændring af direktiv 2004/40/EF om minimumsforskrifter for
sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejdstagernes eksponeringfor risici på grund af fysiske agenser (elektromagnetiske felter)(”EMF-direktivet”) (18. særdirektiv i henhold til artikel 16, stk.1,i direktiv 89/391/EØF) - KOM(2012) 15 endelig- Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet (beskæftigelse og socialeanliggender) den 17. februar 2012, men forventes sat på dagsordenenside 16for et snarligt rådsmøde med henblik på vedtagelse
Punkt 1a, 1b, 2 a) ii og 4 hører under beskæftigelsesministerens ressort.Punkt 2 a) i er delt mellem beskæftigelsesministerens og social- og integrationsmi-nisterens ressort.Punkt 2 b hører under social- og integrationsministerens ressort.Punkt 3 hører under ligestillingsministerens ressort.
2
1.
Lovgivningsinitiativer om udstationering af arbejdstagere, KOM-dokument foreligger ikke(a) Direktivforslag om håndhævelse og implementering afudstationeringsdirektivet(b) Forslag til rådsforordning om brug af strejkeretten(Monti II)-Præsentation ved Kommissionen-Udveksling af synspunkter
Nyt notat1. BaggrundForslagene er ikke fremsat endnu og forventes fremsat tidligst d. 8. februar 2012.Forslagene er sat på dagsordenen for det kommende rådsmøde (EPSCO) den 17.februar 2012 med henblik på en første udveksling af synspunkter.2. Formål og indholdForslagene foreligger endnu ikke. I Kommissionens meddelelse om ”akten for detindre marked” er følgende meldt ud:”I den forbindelse er der grund til at forbedre anvendelsen af bestemmelserne omudstationering af arbejdstagere for at fremme formidling af oplysninger virksom-hederne og medlemsstaternes myndigheder imellem, at øge kontrollen og at be-kæmpe misbrug, navnlig for så vidt angår arbejdstagernes rettigheder.Der bør i lovgivningen om det indre marked tages behørigt hensyn til artikel 8 og 9i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde og Den Europæiske Unionscharter om grundlæggende rettigheder, der nu har samme retsgyldighed som trak-taten. Derfor vil Kommissionen stille forslag om en tværgående lovgivning, hvoriden præciserer udøvelsen af etableringsfriheden og den frie udveksling af tjeneste-ydelser sammen med udøvelsen af de grundlæggende sociale rettigheder, herunderretten til kollektive skridt, i overensstemmelse med national lovgivning og praksisog under overholdelse af EU-retten.”3. Europa-Parlamentets udtalelserForligger ikke.4. NærhedsprincippetForslagets forhold til nærhedsprincippet vil blive vurderet, når forslagene forelig-ger. Foreløbigt bemærkes, at regulering af udstationeringsdirektivet med henblik påbedre håndhævelse af direktivet i sagens natur kun kan ske på EU-niveau.5. Gældende dansk retDe kommende forslag må formodes som minimum at have betydning for lov omudstationering af arbejdstagere.6. KonsekvenserEn vurdering af forslagets konsekvenser vil blive foretaget, når forslagene forelig-ger.
3
7. HøringForslagene vil blive sendt i høring i Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og Socia-le forhold.8. Generelle forventninger til andre landes holdningerIkke relevant.9. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen vil tage stilling til de konkrete forslag, når de foreligger. Regeringen eroverordnet positiv over for de formål med forslagene, som Kommissionen harmeldt ud, idet regeringen ønsker bedre instrumenter til at imødegå social dumping.Regeringen finder, at imødegåelse af social dumping samtidig vil fremme den fribevægelighed for reelle og redelige virksomheder.10. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen er ikke tidligere forelagt Folketings Europaudvalg.
4
2.
Bidrag til Det europæiske Råd (1.-2. marts 2012): Europa 2020-strategien-Politisk drøftelse(a)Den årlige Vækstredegørelse og den fælles Beskæftigelses-rapport i lyset af det europæiske semester, KOM (2011) 815i)Prioriteter for handling på beskæftigelses- og social-området: Politiske retningslinjer for 2012-Rådskonklusioner-Vedtagelse af den Fælles Beskæftigelsesrapport-Godkendelse af SPC-udtalelse om Den årlige Vækst-redegørelse
Nyt notat.ResuméSom led i Det Europæiske Semester skal EPSCO vedtage Den fælles beskæftigel-sesrapport. Fællesrapporten er en del af Den årlige vækstredegørelse og uddyberde beskæftigelsesmæssige budskaber i Vækstredegørelsen. EPSCO skal endviderevedtage et sæt rådskonklusioner på baggrund af Vækstredegørelsen og Fællesrap-porten. .Analyserne og budskaberne i Den fælles beskæftigelsesrapport baserer sig blandtandet på medlemslandenes gennemførelse af beskæftigelsesretningslinjerne, resul-taterne af eksaminationen af landenes nationale reformprogrammer for 2011 samtpå gennemførelsen af de landespecifikke henstillinger, som blev godkendt af DetEuropæiske Råd i juli 2011.Formålet med rådskonklusionerne er at udpege hovedområder vedrørende beskæf-tigelse og social beskyttelse, som Det Europæiske Råd kan anvende til en strategiskvejledning af medlemslandene, og som forventes afspejlet i landenes nationale re-formprogrammer i april 20121. BaggrundEU-landene besluttede i september 2010 at introducere en ny ramme for de øko-nomiske samarbejdsprocesser i EU; Det Europæiske Semester. Det EuropæiskeSemester dækker alle elementer af den økonomiske overvågning, herunder Europa2020-strategien.Fællesrapporten om beskæftigelse (fælles for Kommissionen og EPSCO) indgårsom en del af Den årlige vækstredegørelse og uddyber dennes analyser på beskæf-tigelsesområdet.EPSCO’s rådskonklusioner ventes at udtrykke, at beskæftigelses- og arbejdsmar-kedspolitiske reformer er en væsentlig del af reformerne under den makroøkonomi-ske og den tematiske overvågning under EU2020-strategien.
5
2. Formål og indholdFællesrapportenKommissionen redegør i Den årlige vækstredegørelse for sin samlede vurdering afEU’s økonomiske situation, herunder makroøkonomiske ubalancer, de økonomisk-politiske udfordringer og fremskridt med hensyn til at nå hovedmålene i Europa2020-strategien. Kommissionen fremlægger økonomiske anbefalinger til EU somhelhed.Vækstredegørelsen udgør også grundlag for Det Europæiske Råds konklusioner ogretningslinjer med henblik på medlemslandenes udarbejdelse af deres nationale re-formprogrammer. Vækstredegørelsen består af i alt fire separate rapporter, herun-der Fællesrapporten om beskæftigelse, som bygger på analyser af medlemslande-nes nationale reformprogrammer.Fællesrapporten beskriver udviklingen i beskæftigelsen og de sociale og uddannel-sesmæssige forhold, som omfattet af beskæftigelsesretningslinjerne dvs. retnings-linjerne 7-10 i de integrerede retningslinjer. Det fremgår bl.a.At svag vækst hæmmer beskæftigelsesudviklingen og forhindrer en forbed-ring af beskæftigelsesfrekvensen,At væksten i beskæftigelsen hovedsagelig er sket via udbredelse af midler-tidige kontrakter og i deltidsjob,At de unges situation er blevet forværret. Unge 15-24-årige, der hverken eri uddannelse eller beskæftigelse er steget med 2 pct. i perioden 2008 til2010. EU-niveauet i 2010 var ca. 13 pct.,At den generelle ledighed i EU i september 2011 var på 9,7 pct. Kvindersledighedsniveau lå 0,3 procent point højere end mænds, som var 9,6 pct.,At langtidsledigheden og ledigheden blandt personer med ringe færdighe-der er øget i alle lande, hvilket sætter de sociale sikkerhedsnet under pres.At den samlede erhvervsfrekvens forblev stort set uændret,At stigningen i antal ledige jobs i 2010 og 2011 ikke har påvirket ledighe-den og således indikerer, at der er et stigende mismatch mellem de ledigeskvalifikationer og kvalifikationskravene i udbuddet af ledige job,At andelen af jobåbninger med krav om høje kvalifikationer et steget bety-deligt gennem tiåret 2000-2010, mens udviklingen i dimittendernes kvali-fikationer er gået i modsat retning,At det sorte arbejde fortsat eksisterer i udbredt grad.
Rapportens analyser peger på, at mens 2011 prioriteterne og de anbefalede redska-ber - bredt betragtet - fortsat er valide, så er yderligere implementering absolutnødvendig, men det er også nødvendigt at udfolde yderligere anstrengelser undervisse prioritetsområder. Disse - sidstnævnte områder - er:Kapaciteten til jobskabelse skal styrkes for at sikre et jobintensivt opsving,der understøtter den økonomiske vækst og en reduktion af ledigheden,Den vanskelige situation for de unge risikerer at skabe uoprettelig skade påarbejdsmarkedet, hvorfor der skal sættes ind for at sikre de unges overgangfra uddannelsesverdenen til arbejdsmarkedet ved bl.a. en styrket indsats for
6
opbygning af færdigheder, skabelse af lærlingepladser og støtte til målret-tet jobsøgning,Den høje arbejdsløshedsprocent og de ringe beskæftigelsesudsigter nød-vendiggør effektive aktive arbejdsmarkedspolitikker, der samvirker medtilstrækkelige dagpengesystemer i en indsats for at fastholde folks beskæf-tigelsesevne og hjælpe folk tilbage i arbejde,De udsatte gruppers sociale situation er i de seneste måneder blevet for-værret, hvilket kræver en styrkelse af og effektivisering af de sociale be-skyttelsessystemer og aktive inklusionsstrategier for at sikre, at disse red-skaber fortsat kan være en stødpude mod fattigdom og social eksklusion,Tendensen til øget mismatch og mangel på færdigheder hos arbejdsstyrkener en barriere for den økonomiske vækst på kort sigt, som skal adresseres,mens investering i uddannelse og træning vil hæve produktiviteten og ind-komstniveauet på lang sigt.
RådskonklusionerFormålet med Rådets konklusioner er at udpege hovedområder vedrørende beskæf-tigelsen og den sociale beskyttelse, som Det Europæiske Råd kan anvende somstrategisk vejledning til medlemslandene, og som forventes afspejlet i landenes na-tionale reformprogrammer i 2012.EPSCO forventes i rådskonklusionerne at lægge vægt på, at medlemslandene, nårde præsenterer de nationale reformprogrammer i midten af april 2012, afspejlerprioriteterne i Vækstredegørelsens og Fællesrapporten, og at landene øger deresstøtte til jobskabelse og forudsætningerne for en forøget, holdbar og inkluderendebeskæftigelse. Det skal gøres ved:At takle de vigtigste barrierer for jobvækst ved:at gøre det attraktivt atarbejde og fremme ansættelser, der afstedkommer en bevægelse væk frasort arbejde; i overensstemmelse med praksis for så vidt angår national so-cial dialog at adressere vekselvirkningen mellem arbejdsomkostninger ogsociale ydelser og deres indflydelse på produktivitet samtidig med at til-strækkelige og holdbare sociale beskyttelsessystemer tages i betragtning; atstimulere de sektorer, der har potentiale med hensyn til jobskabelse samtendelig at støtte geografisk og arbejdsmæssig mobilitet.At reducere uacceptabel høj ungeledighed, langstidsledighed og ledig-hed hos lavtuddannede og styrke kvinders og ældres deltagelse på ar-bejdsmarkedet ved:at øge effektiviteten af den aktive arbejdsmarkedspo-litik, tage skridt til fokus på tilvejebringelse af tilstrækkelige færdighederog kompetencer, især igennem muligheder for træning hos arbejdsgivereog opnåelse af arbejdserfaring og ved at sikre en effektiv offentlig beskæf-tigelsesservice/arbejdsformidling.At skabe produktivitet og indkomstpotentiale gennem fokus på ud-buddet af færdigheder og gennem investering i uddannelse:at øge de-res effektivitet; skabe en tættere forbindelse mellem uddannelse og ar-bejdsmarked; at intervenere tidligt med målrettede politikker over for per-
7
soner, der er i fare for at droppe ud af skolen; at øge tertiære uddannelses-niveauer.At reformere de sociale beskyttelsessystemer,for at sikre finansiel hold-barhed og tilstrækkelighed og bevare deres rolle som automatiske stabilisa-torer og at takle stigende fattigdom og social eksklusion af udsatte gruppergennem aktive inklusions strategier.
SPC-udtalelseKomitéen for Social Beskyttelse har bl.a. udtalt,at det, i lyset af krisens dybde og varighed, takket være de sociale systemeri rimeligt omfang er lykkedes for medlemsstaterne at mildne de værste føl-ger af krisen. Opmærksomheden må også rettes mod fremtiden, således aten ulige fordeling af krisens virkninger afbødes;tilskyndelse til vækst, forbedret konkurrenceevne og øget velstand kræverinvestering i menneskelig kapital. Kravene om fiskal konsolidering og kon-trol af underskud må ses i lyset af de strukturelle faktorer, der er udgifts-drivende på det sociale område, så som befolkningens aldring og den øge-de arbejdsløshed;for så vidt angår pensioner, bør bl.a. følgende tages i betragtning:balance mellem tilstrækkelighed og bæredygtighed,samspil mellem de offentlige og private pensionssøjler,dækningsgrader,fairness mellem mænd og kvinder og mellem generationerne,en sund og aktiv alderdom.
3. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.4. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.5. Gældende dansk retIkke relevant.6. KonsekvenserRapporten, rådskonklusionerne og udtalelsen har ikke nogen direkte lovgivnings-mæssige, statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser, administrativekonsekvenser for erhvervslivet eller konsekvenser for beskyttelsesniveauet.Initiativer, der styrker overvågningen og koordineringen af medlemslandenes øko-nomiske politik, herunder beskæftigelsespolitik og social beskyttelse, bidrager påsigt til en sundere økonomi, ligesom gennemførelse af strukturreformer og tidligerekorrektion af ubalancer har positive samfundsøkonomiske konsekvenser.7. HøringRådskonklusionerne, Fællesrapporten og SPC-udtalelsen vil blive sendt til Special-udvalget for Arbejdsmarkedet og Sociale forhold til orientering.
8
8. Generelle forventninger til andre landes holdningDer forventes en generel positiv holdning til udkastet til fællesrapporten,rådskonklusionerne og udtalelsen fra SPC.9. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen er generelt positiv over for udkastet til fællesrapporten, rådskonklusio-nerne og udtalelsen fra SPC.10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
9
2.
Bidrag til Det europæiske Råd (1.-2. marts 2012): Europa 2020-strategien-Politisk drøftelse(a)Den årlige Vækstredegørelse og den fælles Beskæftigelses-rapport i lyset af det europæiske semester, KOM (2011) 815
ii)
Forslag til rådsbeslutning om retningslinjer for med-lemslandenes beskæftigelsespolitikker-Generel indstilling
Nyt notat1. BaggrundKommissionen har fremlagt forslag til rådsbeslutning om retningslinjer for med-lemslandenes beskæftigelsespolitikker for 2012. Rådet skal på forslag af Kommis-sionen og efter høring af bl.a. Europa-Parlamentet og Beskæftigelseskomiteen opnåpolitisk enighed om nye retningslinjer for beskæftigelsen, jf. traktatens artikel 148.stk. 2.2. Formål og indholdRetningslinjerne for beskæftigelsen indgår i de såkaldte integrerede retningslinjer,der også omfatter de overordnede økonomisk-politiske retningslinjer vedrørendemakro- og mikroøkonomi.Retningslinjerne for beskæftigelsen er grundlaget for medlemslandenes udarbejdel-se af deres nationale strategier for beskæftigelsen og de nationale reformprogram-mer.Kommissionen foreslår, at retningslinjer for beskæftigelsen for 2011 fastholdes for2012, og at medlemslandene skal tage hensyn til dem ved tilrettelæggelsen af deresbeskæftigelsespolitikker.3. Europa-Parlamentets udtalelseEuropa-Parlamentet høres i henhold til traktatens art. 148. stk. 2. Parlamentets Ud-valg om Beskæftigelse og Sociale Anliggender forventes at afgive en udtalelse.Denne foreligger endnu ikke.4. NærhedsprincippetIkke relevant.5. Gældende dansk retKommissionens forslag til retningslinjer for beskæftigelsen har ikke i sig selv kon-sekvenser for dansk ret.6. Konsekvenser
10
Forslaget har ikke nogen direkte lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller sam-fundsøkonomiske konsekvenser, administrative konsekvenser for erhvervslivet el-ler konsekvenser for beskyttelsesniveauet.7. HøringForslaget har ikke været i høring.8. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer forventes en generel positiv holdning hos medlemslandene til Kommissionensforslag til retningslinjer for beskæftigelsen for 2012.9. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen er generelt positiv over for Kommissionens forslag om, at de ved råds-beslutning af 21. oktober 2010 besluttede retningslinjer for beskæftigelsen videre-føres uændret for 2012, og at medlemslandene skal tage hensyn til dem ved tilrette-læggelsen af deres beskæftigelsespolitikker.10. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
11
2. Bidrag til Det europæiske Råd (1.-2. marts 2012): Europa 2020-strategien(b) Vurdering af den sociale dimension af Europa 2020-strategien:2011-rapport fra Socialbeskyttelseskomitéen (SPC) om de so-ciale konsekvenser af krisen, KOM-dokument foreligger ikke-Godkendelse af hovedbudskaberResuméKomitéen for social beskyttelse (SPC) har udarbejdet en rapport om Europa 2020-strategien, hvori SPC vurderer den sociale dimension af strategien. I hovedbud-skaberne fra rapporten gennemgås de vigtigste konklusioner, herunder i relation tilfattigdom og social eksklusion, børnefattigdom og bæredygtige sociale systemer.1. BaggrundEU vedtog i 2010 Europa 2020-strategien, som skal sikre bæredygtig vækst i detnæste årti. I strategien indgår blandt andet et mål om at reducere antallet af borgere,der lever i risiko for fattigdom og social eksklusion med 20 mio. inden 2020.2. Formål og indholdRapportens hovedbudskaber indledes med en opridsning af den sociale situation iEuropa.23,4 procent, svarende til ca. 115 millioner mennesker, levede i 2010 risiko for fat-tigdom eller social eksklusion, hvilket er en stigning på 2 millioner mennesker iforhold til året før. Presset på de sociale beskyttelsessystemer er fortsat højt, og derkan i lyset af de svage jobmuligheder i mange lande forventes et skift fra arbejds-løshedsdagpenge til kontanthjælp. Utilstrækkelig kontanthjælp kan være en trusselsåvel mod økonomisk vækst som den sociale sammenhæng i samfundet.Af rapportens hovedbudskaber fremgår også, at spændstigheden af de sociale sy-stemer bør forbedres med henblik på fortsat at kunne yde beskyttelse til hele be-folkningen og for at kunne modstå økonomiske chokvirkninger.Brugen af tilstrækkelige kontanthjælpssystemer kan være en effektiv garanti modsocial udelukkelse og har betydning som automatiske økonomiske stabilisatorer.Det er bydende nødvendigt at kombinere aktiveringsforanstaltninger med stadiginvestering i menneskelig kapital med henblik på at opretholde arbejdstagernes vi-den og færdigheder.Sociale overførelser og investering i social service, herunder dagforanstaltninger,er vigtigt med henblik på den fremtidige beskæftigelse og den sociale mobilitet iforskellige indkomst grupper.3. Europa-Parlamentets udtalelserIkke relevant.4. NærhedsprincippetIkke relevant.5. Gældende dansk retIkke relevant.12
6. KonsekvenserIkke relevant.7. HøringBudskaberne er sendt til Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og sociale forhold.8. Generelle forventninger til andre landes holdningerDet forventes, at alle lande tager rapporten til efterretning.9. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen kan tage budskaberne til efterretning.10. Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgBudskaberne har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
13
3. Kvinder i bestyrelser, KOM-dokument foreligger ikke-Politisk debatNyt notat.ResuméDet danske EU-formandskab afholder en politisk drøftelse om kvinder i bestyrelserpå EPSCO rådsmødet den 17. februar. Hensigten med drøftelsen er at få en fri ogåben debat om, hvordan problemet med kvinders underrepræsentation i bestyrelserkan afhjælpes. Til drøftelsen er der udarbejdet en formandskabsnote, der opstilleren række spørgsmål, som der kan tages udgangspunk i. Drøftelsen sikrer en erfa-ringsudveksling blandt medlemsstaterne og den kan samtidig føde ind til Kommis-sionens vurdering af, hvorvidt resultatet af de frivillige initiativer Kommissionenlancerede marts sidste år er tilfredsstillende.1. BaggrundRådet og Kommissionen har sat fokus på kvinder i økonomisk beslutningstagningmed henblik på at styrke kvinders repræsentation i virksomhedsbestyrelser. Rådethar vedtaget anbefalinger og rådskonklusioner, der er rettet mod at øge kvindersdeltagelse i økonomisk beslutningstagning og derved fremme en mere lige forde-ling af kvinder og mænd i økonomisk beslutningstagning.I Rådets konklusioner af 7. marts 2011 vedrørende Ligestillingspagten 2011-2020,fremgår det blandt andet, at Rådet støtter styrkelse af kvinders økonomiske situati-on og lige deltagelse af kvinder og mænd i økonomisk beslutningstagning.1. marts 2011 lancerede Kommissær Reding et initiativ, der opfordrer europæiskevirksomheder til at underskrive ”theWomen on Board Pledge for Europe”,der eren frivillig forpligtigelse for børsnoterede virksomheder til at øge andelen af kvin-der i bestyrelserne til 30 pct. i 2015 og 40 pct. i 2020.I løbet af marts 2011 vil Kommissionen følge op på situationen. Er der ikke skettilstrækkelig fremgang af frivillighedens vej, vil Kommissionen undersøge mulig-heder for målrettede foranstaltninger, der kan øge andelen af kvinder i virksom-hedsbestyrelser, herunder også muligheden for lovgivning.2. Formål og indholdDet danske EU-rådsformandskab opfordrer de europæiske ministre til aktivt at tagedel i drøftelsen af dette tema ved EPSCO-rådsmødet i februar 2012. Hensigten medat sætte drøftelsen på dagsordenen er, at det danske formandskab ønsker at samleerfaringer om, hvordan kvinders repræsentation i bestyrelser kan forbedres samtdrøfte, hvordan kvinders underrepræsentation i bestyrelser kan adresseres på EU-og nationalt niveau.Erfaringsudvekslingen mellem landene på rådsmødet vil indgå i Kommissionensovervejelser vedrørende, hvilke foranstaltninger, der vil være passende for at sikrelige deltagelse mellem kvinder og mænd i beslutningstagning.Drøftelserne vil tage udgangspunk i en formandskabsnote og dertil knyttedespørgsmål formuleret af formandskabet. Der lægges op til en debat om hvilke bar-rierer, der hindrer en øget repræsentation af kvinder i virksomhedsbestyrelser, og14
hvordan disse barrierer kan overvindes inden for en rimelig tidshorisont. På mødetvil medlemslandene også dele deres gode erfaringer med eksisterende nationale til-tag til fremme af kvinders repræsentation i virksomhedsbestyrelser og drøfte, hvor-dan problemet kan løses EU niveau.Drøftelserne på EPSCO rådsmødet vil blive taget i betragtning, når Kommissioneni løbet af marts følger op på de frivillige initiativer lanceret i 2011.3. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.4. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.5. Gældende dansk retSpørgsmålet om gældende dansk ret er ikke relevant.6. KonsekvenserSagen har ikke i sig selv hverken lovgivnings-, statsfinansielle eller samfundsøko-nomiske konsekvenser eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.7. HøringFormandskabsnote sendes til orientering til EU-Specialudvalget for Arbejdsmarke-det og Sociale Forhold.8. Generelle forventninger til andre landes holdningerDet forventes, at alle medlemslande har en positiv holdning til formandskabsnoten.9. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen har en generelt positiv holdning til den fremlagte formandskabsnote.10. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
15
4.
Kommissionens forslag til Europa Parlamentets og Rådets direktivom ændring af direktiv 2004/40/EF om minimumsforskrifter forsikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejdstagernes eksponeringfor risici på grund af fysiske agenser (elektromagnetiske felter)(”EMF-direktivet”) (18. særdirektiv i henhold til artikel 16, stk.1,i direktiv 89/391/EØF) - KOM(2012) 15 endelig- Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet (beskæftigelse og socialeanliggender) den 17. februar 2012, men forventes sat på dagsordenenfor et snarligt rådsmøde med henblik på vedtagelse
Nyt notat.1. ResuméVed forslaget ændres artikel 13, stk. 1, i direktiv 2004/40/EF, således at fristen forgennemførelsen af direktivet forlænges med to år til den 30. april 2014.Kommissionen har i juni 2011 fremsat et forslag for at ændre og afløse direktiv2004/40/EF. Europa-Parlamentet og Rådet bliver sandsynligvis ikke færdig medvedtagelsesproceduren inden den 30. april 2012 på grund af emnets kompleksitetog de indbyrdes stærkt afvigende holdninger. For ikke at skulle implementere et di-rektiv under ændring er en udsættelse af fristen for gennemførelse nødvendig. Sa-gen forelægges nu, da direktivforslaget om forlængelse af implementeringsfristenformelt skal vedtages inden den 30. april 2012.
2. BaggrundDen 29. april 2004 vedtog Europa-Parlamentet og Rådet direktiv om minimums-forskrifter for sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejdstagernes eksponeringfor risici på grund af fysiske agenser (elektromagnetiske felter) (2004/40/EF). Di-rektivet er endnu ikke implementeret i Danmark.Den 23. april 2008 vedtog Europa-Parlamentet og Rådet direktiv 2008/46/EF omændring af direktiv 2004/40/EF om minimumsforskrifter for sikkerhed og sundhedi forbindelse med arbejdstagernes eksponering for risici på grund af fysiske agenser(elektromagnetiske felter), som forlængede implementeringsfristen for direktiv2004/40/EF til den 30. april 2012. Den mellemliggende periode skulle anvendes tilat tilvejebringe nye oplysninger samt udarbejde og vedtage et nyt direktiv.Den 22. juni 2011 har Kommissionen foreslået et nyt direktiv om minimumsfor-skrifter for sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejdstagernes eksponeringfor risici på grund af fysiske agenser (elektromagnetiske felter) (KOM(2011) 348endelig).På grund af emnets tekniske kompleksitet og de indbyrdes stærkt afvigende hold-ninger til nogle af forslagets centrale bestemmelser bliver Europa-Parlamentet ogRådet sandsynligvis ikke færdige med vedtagelsesproceduren inden den 30. april2012.Under disse omstændigheder er det nødvendigt med et nyt direktiv, hvorved fristenfor gennemførelse af direktiv 2004/40/EF forlænges for anden gang. Forlængelsener nødvendig for;16
1. at undgå en retsusikkerhed, idet Kommissionen i princippet ville skulleanlægge traktatbrudssøgsmål mod de medlemsstater, der ikke har imple-menteret EMF-direktivet2. at undgå at borgerne kan anlægge sag mod deres regering for ikke at havegennemført direktivet.Det anses for passende at forlænge gennemførelsesfristen med to år for at give Eu-ropa-Parlamentet og Rådet tilstrækkelig tid til at drøfte og nå frem til et kompromisom Kommissionens forslag til et nyt direktiv.Forslaget har hjemmel i TEUF artikel 153, og forslaget kan vedtages med kvalifi-ceret flertal efter den almindelige lovgivningsprocedure i traktatens artikel 294.3. Formål og indholdForslaget har til formål at forlænge fristen for gennemførelse af direktiv2004/40/EF (”EMF-direktivet”).Ved forslaget ændres artikel 13, stk. 1, i direktiv 2004/40/EF, således at fristen forgennemførelsen udsættes til den 30. april 2014.Den foreslåede ændring vedrører kun medlemsstaternes forpligtigelse til at gen-nemføre direktivet senest den 30. april 2012, idet denne frist forlænges til den 30.april 2014.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.5. NærhedsprincippetDet er Kommissionens vurdering at nærhedsprincippet finder anvendelse, da for-slaget vedrører et område, hvor Den Europæiske Union ikke har enekompetence,nemlig beskyttelse af arbejdstagernes sikkerhed og sundhed inder arbejdet.Målene for forslaget kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne, ef-tersom bestemmelserne i direktiver ikke kan ændres og ophæves på nationalt plan.Målene for forslaget kan kun opfyldes på EU-plan, eftersom der ved forslaget æn-dres en gældende EU-retsakt, hvilket medlemslandene ikke kan gøre selv. Nær-hedsprincippet er overholdt, eftersom forslaget ændrer eksisterende EU-bestemmelser.Regeringen er enig i Kommissionens vurdering.6. Gældende dansk retDa direktivet ikke er implementeret i dansk ret får forslaget ikke betydning forgældende dansk ret.7. KonsekvenserLovmæssige konsekvenserForslaget betyder at direktiv 2004/40/EF ikke skal implementeres i dansk ret indenden 30. april 2012.
17
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserDer skønnes ikke at være statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.Administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget ændrer ikke indholdet af det pågældende direktiv og pålægger ikke virk-somhederne yderligere forpligtigelser.8. HøringForslaget har ikke været sendt i høring.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer er en generel forventning til at andre lande vil stille sig positivt overfor forsla-get, men en del lande har givet udtryk for at et års forlængelse må være tilstrække-ligt.10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen er positiv overfor forslaget om en forlængelse af implementeringsfri-sten på to år, idet man herved sikrer den fornødne tid til at færdigforhandle et nytdirektiv om EMF, der både i videst muligt omfang tager højde for den nyeste videnpå området og samtidig sikrer klarere og bedre EU-regler inden for området forEMF.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
18