Ligestillingsudvalget 2011-12
LIU Alm.del Bilag 30
Offentligt
Et Danmark der står sammen- om ligestillingMainstreaming af regeringsgrundlaget
Mainstreamingsnetværket af 2005Januar 2012
___________________________________________________Sekretariat:KvinderådetRandi Theil NielsenNiels Hemmingsensgade 10, 2. salTlf. 33128087Mail: [email protected]
2
Ligestilling mellem kønnene er et centralt element i regeringsgrundlagetEt Danmark der står sammen,hvor det har fået sit eget kapitel (s, 65). Emner som ligeløn, barsel, lederskab og prostitution er i fokusbåde i regeringsgrundlaget, i folketinget og i medierne.Det er dog imidlertid ikke kun emner som de ovennævnte, der påvirker mænds og kvinders livbetydeligt – og forskelligt. Når der skæres ned på antallet af busruter i København, har det en langtstørre betydning for kvinder, der i højere grad end mænd, er brugere af den offentlige nærtransport.Når der indføres obligatoriske sundhedstjek af alle 50-årige, vil det først og fremmest bidrage til, at fleremænd får et bedre helbred, da mænd almindeligvis ikke besøger en læge nær så ofte som kvinder. Nårudviklingsbistanden fokuserer på mikrolån til kvinder, er det ud fra en erkendelse af mænds og kvindersforskellige positioner og situationer – og det kan give helt nye handlemuligheder. Når åbningstidernefor børnehaven ændres, når forsvaret laver en ny strategi, når aktieomsætningsafgiften forhøjes – altpåvirker mænd og kvinder forskelligt.Det er derfor helt afgørende, at de politiske beslutninger, man træffer, bliver til på baggrund af et oplystgrundlag og på baggrund af en bevidsthed om, at køn er en faktor, der har stor betydning for allepolitikområder.Mainstreamingstrategien er i denne forbindelse et helt centralt redskab, som er anerkendt på bådenationalt, europæisk og globalt plan. I dansk lovgivning er mainstreamingsforpligtelsen indskrevet iligestillingslovens §4:Offentlige myndigheder skal inden for deres område arbejde for ligestilling og indarbejde ligestilling i al planlægning ogforvaltning.Med mainstreamingstrategien dedikerer samfundet sig til en ny kønspolitisk opmærksomhed inden forden store hovedstrøm af politiske indsatsområder. Den ligestillingspolitiske interesse skulle så at sige,gerne løftes fra en niche-opmærksomhed til en opmærksomhed, der indgår i al politik og planlægning.Det er derfor vigtigt, at kapaciteten til at mainstreame styrkes – også i ressortministerierne, ikommunerne og i regionerne, således at de politiske beslutninger, der skal tages for at føre Danmark udaf krisen med vores velfærdssamfund intakt, bliver taget på et kvalificeret grundlag. Som minimum børder udarbejdes ligestillingsvurderinger, der følger lovforslaget og er en del af det materiale, der bliversendt i offentlig høring.
Eksempler på mainstreaming af forslag i regeringsgrundlagetI det følgende gennemgås forslag og hensigtserklæringer i regeringsgrundlaget ud fra et kønsperspektiv.Der gives eksempler på, hvordan køn, ligestilling, seksualitet og kønsidentitet har betydning for en stordel af de områder, der er beskrevet i regeringsgrundlaget. Dokumentet er tænkt som et ikke-udtømmende inspirationskatalog til hvilke områder, hvor der især er brug for at leve op tilligestillingsloven § 4 og tænke køn og ligestilling allerede, når arbejdet på lovgivning og andre indsatserpåbegyndes. Sidenumre henviser til regeringsgrundlaget og kønsperspektiverne i det enkelte indsatserneer skrevet medkursiv.
3
Et Danmark i udviklingRegeringen vil gennemføre enskattereform,
der sænker skatten på arbejde (s. 10).En skattereform kanudformes på mange måder og det er/burde være en vigtig dimension i vurderingen af de enkelte elementer om de udjævnereller uddyber ulighederne i samfundet, naturligvis uden at forspilde det overordnede formål med reformen. Beregninger fraArbejderbevægelsens Erhvervsråd af den tidligere regerings Forårspakke 2.0 viser klare kønsmæssige konsekvenser, hvormænd får en gennemsnitlig gevinst på 4.500 kr., mens kvinderne må nøjes med 2.400 kr. Mændenes gevinst er altsånæsten dobbelt så stor som kvindernes. Medregnes erhvervsfinansieringen bliver gevinsten for mænd mere end dobbelt såstor som for kvinder, idet mændenes gevinst er 1.700 kr., mens kvinderne får 600 kr. Selv hvis man tager højde for deninterne omfordeling inden for husstandene, får mænd 600 kr. mere end kvinder ud af regeringens forårspakke 2.0. Det erderfor vigtigt at der inddrages et køns- og ligestillingsperspektiv i den kommende skattereform.Regeringen vil nedsætte etudvalg, som skal vurdere, hvordan forskellige offentlige udgifter og
deres finansiering påvirker den økonomiske udvikling og vækst
(s. 11).Da kvinder og mænd bruger ogfinansierer offentlige ydelser forskelligt bør det undersøges hvordan de offentlige udgifter og deres finansiering påvirkermænds og kvinders muligheder og livsvilkårRegeringen vil sætte gang i væksten med enkickstart
af dansk økonomi med fremrykning afinvesteringer i veje og jernbaner, renovering af skoler og nedslidte boligområder (s. 11).Kickstarten børtilrettelægges med afsæt i analyser af det kønsopdelte arbejdsmarked og således, at det på forhånd er gjort klart, hvordanman planlægger at påvirke på både mandetypiske og kvindetypiske jobs.Derudover bør følgende indsatser mainstreames:Regeringen viludskyde tidspunktet for udløbet afdagpengeperioden
(s. 12).nedsætte enproduktivitetskommission
(s. 13).
Uddannelse, forskning og kompetencerRegeringen vil øge kvaliteten afdaginstitutionerne
(s. 17).Dette bør vurderes ud fra et kønsperspektiv, såman ved om kvalitetsindsatsen kommer både drenge- og pigebørn lige meget til gode.Regeringen vil fremsætte forslag om enreform af folkeskolen,
der bl.a. skal give eleverne de bedsteforudsætninger for at blive aktive og kritiske medborgere (s. 17).En grundlæggende værdi i regeringsgrundlageter lige muligheder og respekt for mangfoldighed. Derfor er det vigtigt, at køn og ligestilling kommer på skoleskemaet i detdanske undervisningssystem (grundskole, gymnasiale uddannelser, tekniske uddannelser, kortere og længere videregåendeuddannelser) for at give børn og unge viden om køn og dermed bl.a. være med til at nedbryde stereotype forestillinger ogfremme mangfoldighed. For at understøtte dette fokus i undervisningen skal der udvikles curriculum, og lærer- ogpædagoguddannelserne bør have fokus på køn og ligestilling, således at de studerende bliver bevidste om en rækkekønsspecifikke spørgsmål og bliver i stand til, fra et reflekteret udgangspunkt, at varetage undervisning af børn og unge iet køns- og ligestillingsperspektiv.Regeringen vil sikreflere uddannelsespladser
til unge og en uddannelsesgaranti påerhvervsuddannelserne – med sikkerhed for praktikpladser (s. 19).Ønsker man flere uddannelses- ogpraktikpladser til unge af begge køn, skal det undersøges om de i lige grad tilgodeses. Dimensioneringen af de videregåendeuddannelser bør ændres, således at de i højere grad tilpasses både pigers og drenges uddannelsesønsker, samtidig med at der4
tages hensyn til ændringerne i samfundets behov for arbejdskraft. Behovet for nye uddannelser på vækstområder sominteraktive medier, oplevelsesøkonomi, velværeøkonomi etc. bør undersøges og disse tilrettes således, at de tiltrækker bådekvinder og mænd.Regeringen vil sikrebedre kvalitet i ungdomsuddannelserne
ikke mindst på erhvervsuddannelsernemed henblik på at begrænse det alt for store frafald (s. 19).Frafaldsproblematikken bør udfoldes og kvalificeresf.s.v. angår drenge og piger. I vejledning af ungdomsuddannelserne og vejledning på ungdomsuddannelserne er der brug fornogle kvalificerede bud på en kønsneutral vejledning, som også udmønter sig i kønsneutralt og kønsbevidstvejledningsmateriale. Desuden vil en indførelse af en pligt til at undervise i arbejdsmarkedet, uddannelsessystemet og køn iden overordnede bekendtgørelse for hele erhvervsuddannelsessystemet betyde, at der på alle erhvervsuddannelser medtagesdette element i undervisningen.Regeringen vil sikrehøjere kvalitet på de videregående uddannelser
(s. 20).En forudsætning for ensådan forbedring skal også ske igennem at sikre at der rettes op på den nuværende praksis, der i øjeblikket resulterer ispild af kvindelige forsker og undervisertalenter. Hele vejen op ad den videnskabelige karrierestige sker der et betydeligttab af kvindelige forskertalenter. På trods af at flere kvinder end mænd i dag opnår en kandidatgrad på universitetet, erkun hver fjerde lektor en kvinde, og kun 12 pct. af alle danske professorer er kvinder. Dette er ikke blot alarmerende i endansk sammenhæng. Også i international sammenhæng er andelen af kvindelige lektorer og professorer bemærkelsesværdiglav. Når det store tab af kvindelige forskertalenter er et problem, er det fordi vi ikke har råd til at miste disse talenter.Regeringen vil udvikle eninnovationsstrategi
(s. 21).Køn og mangfoldighed hænger uløseligt sammen medinnovation. En rapport fra Styrelsen for Forskning og Innovation fra 2007 viser at virksomheder, der har en balancemellem mandlige og kvindelige medarbejdere, er dobbelt så innovative som andre virksomheder. I den seneste opgørelse fraEU-Kommissionen ligger Danmark under EU-gennemsnittet, mht. andelen af kvindelige ph.d.-studerende og andelen afkvindelige lektorer og post doc’s. Og ser vi på rollemodellerne – de kvindelige professorer – har procenten i årevis væretforuroligende lav. Kvinderne er især underrepræsenterede inden for naturvidenskab og teknologi. Det betyder, at kvindernekun i begrænset omfang inddrages i de traditionelle teknologiske innovationsprocesser. Teknologisk og videnskabeliginnovation er ikke kønsneutrale. F.eks. reagerer mænd og kvinder forskelligt på medicin. Det fastslår projektet GenderedInnonvations, som Stanford University og EU står bag. Inddragelse af køn i innovationsprocessen kan være med til atgive ny viden og dermed skabe innovation.Regeringen vil sikreforskning på et højt niveau,
så vi lægger fundamentet for fremtidensarbejdspladser og velstand (s. 22).Kvinder og mænd har forskellige livsbetingelser og - erfaringer, som influerer påsamfundets indretning lokalt, nationalt og globalt. Køn er derfor afgørende for at kunne forstå disse udfordringer og deltagei samfundsdebatten om mulige løsninger. Viden om køn sikrer, at der tages højde for begge køns perspektiver ogrelationerne imellem dem, således at ’ligestillingssmæssig’ bæredygtighed sikres. Samtidig er det en væsentlig pointe, at kønog ligestilling også har relevans indenfor områder, som ofte udelukkende betragtes som ’tekniske’ og ”kønsneutrale” fx påområder som teknik, klima og bæredygtighed. Kønsforskningen er særdeles anvendelig til at medtænkte andre dimensionerog dermed skabe grobund for en mere tværfaglig og innovativ tilgang til fremtidens forskning og samfundsmæssige løsningerog visioner. Et eksempel er medicinsk og sundhedsvidenskabelig forskning, hvor det er praksis at der tages udgangspunkti manden som normen og kvinden, der er afvigeren. Dette starter allerede ved grundforskningen, hvor fx dyreforsøg i dagoftest testes på hanner, fordi hunners biologiske cyklus er besværlig at have med at gøre. Allerede her bliver den kvindeligecyklus afvigende. Men biologiske forskelle har betydning for fx optagelse af medicin og dermed effekten af den. Der er enstigende international opmærksomhed på ”gender medicin” som skal tage højde for at mænd og kvinder respondereforskellige på medicin.
5
Regeringen vil fremrykkeaktiveringen af dagpengemodtagere
og arbejdsmarkedsparatekontanthjælpsmodtagere og samtidig sikre bedre hjælp til at løse de ikke-arbejdsmarkedsparatekontanthjælpsmodtageres forskelligartede problemer (s. 26).Ledighed for mænd og kvinder kan have ganskeforskellig karakter, længde og perspektiv. Ligeledes er de økonomisk og familiepolitiske konsekvenser af ledigheden ogsåforskellige. Det må en aktiv beskæftigelsesindsats tage bestik af.Derudover bør følgende indsats mainstreames:Regeringen vilgennemføre enanalyse af den samlede erhvervsstøtte
(s. 25).
Grøn omstillingRegeringen vil tage initiativer til en bred indsats på især energi, transport og landbrug, der tilsammen viludgøre en ambitiøs danskklimastrategi
(s. 28).Kvinder og mænd påvirker klimaforandringerne via deresadfærd. Ifølge undersøgelser påvirker eksempelvis mænd og kvinders forskellige indkomstniveauer deres fritidsinteresser ogdermed også klimaet. Det samme er gældende for forbrug, mad- og transportvaner. Mænd er for eksempel i højere gradprivatbilister, mens kvinder oftere tyr til offentlige transportmidler. Køn er derfor et centralt aspekt af en succesfuldklimastrategi.Regeringen vil fremsætte forslag om enbetalingsring
i Hovedstadsområdet (s. 30).Kvinder og mænd harstatistisk set forskellige rejsemønstre og vil derfor blive påvirket af en betalingsring på forskellige måde. En rapport fra detsvenske Trafikverket i forbindelse med planer om indførsel af trängselskatt i Göteborg, konkluderer at kvinder somgruppe formentlig vil få mere ud af en betalingsring end mænd, forudsat at der tilføres midler til den kollektive trafik.Dette skyldes at kvinder i mindre grad benytter biltrafik (hvor afgifterne betales) og benytter den kollektive trafik (hvorindtægterne forbruges) i højere grad end mænd. Hvis man derimod studerer fordelingseffekterne inden for de forskelligetrafikantkategorier bliver billedet et andet. Kvindelige bilister vil som udgangspunkt blive dårligere stillet, da de har færremuligheder for omstilling til alternative trafikformer, samt har lavere indkomster. I Göteborg kan det i øvrigt tænkes atmandlige brugere af den kollektive trafik vil blive bedre stillet da man her satser mere på sportrafik end bustrafikken.Mænd bruger i højere grad end kvinder tog, når de pendler.Regeringen vil iværksætte et arbejde medbæredygtig byudvikling
(s. 33).Her bør kvinders og mændsforskellige brug af og behov i forhold til byen inddrages. Kvinder og mænd bruger byrummet forskelligt og har forskelligebehov i forhold til fx infrastruktur, tryghed og tidsforbrug, når det gælder indkøb mv. Det giver derfor god mening atinddrage et kønsperspektiv i al planlægning hvad angår trafik, parkanlæg, gadebelysning og boligbyggerier. Der findes endel best practice eksempler på mainstreaming af byplanlægning i bl.a. Østrig og Sverige.Derudover bør følgende indsatser mainstreames:Regeringen vilarbejde for en bindendeinternational klimaaftale
(s. 28).evaluere om der kan etableres en mere hensigtsmæssigorganisering af den kollektive
transport
i Danmark (s. 31).
6
En aktiv og ansvarlig udenrigspolitikRegeringen vil gøreInstitut for Menneskerettigheder
til en selvstændig institution (s. 38).Instituttet fiki marts 2011 mandat til at varetage opgaven med at fremme, evaluere og overvåge samt støtte ligebehandling af kvinder ogmænd uden forskelsbehandling på grund af køn. Desværre fulgte der meget få midler med og instituttet kan derfor ikkeudfylde deres rolle som uafhængigt ligestillingsorgan som beskrevet i EU’s ligebehandlingsdirektiv optimalt. Dette mandatbør styrkes.Regeringen vil tage initiativ til enkoordineret demokratiindsats i Nordafrika og Mellemøsten
(s.42).I flere af disse meget nye eller kommende demokratier ser man desværre allerede at de kvinder (og unge mennesker),der var spillede en afgørende rolle i det arabiske forår, nu igen er ved at blive ekskluderet fra beslutningsprocesserne.Indsatser i denne region bør have et klart fokus på kvinders rettigheder.Regeringen vil etablere etfælles nordisk institut for globale reformer,
der skal fungere som entænketank for generel udvikling af det internationale samarbejde og håndtering af globale udfordringer(s. 42).Globale udfordringer har i stor grad et køns- og ligestillingsperspektiv og dette bør tænkes ind i kommissoriet forinstituttet og i rekrutteringspolitikken, hvor eksperter i køn og ligestilling bør være en del af personaleprofilen.Derudover bør følgende indsatser mainstreames:Regeringen vilprioritere indsatsen modsocial dumping, underbetaling og dårlige arbejdsforhold
i EU-landene (s. 36).aktivt arbejde for, atEU’s nye udenrigstjeneste
bliver en stærk og effektiv aktør, så EU påstadig flere områder kommer til at tale med én stemme (s. 36).arbejde for, at EU får en fælles politik forillegal indvandring
(s. 37).arbejde for, at der skabes en bedre sammenhæng mellemEU’s politik inden for alle de
mange sektorer, som berører udviklingslandene
(s. 37).aktivt bidrage til og arbejde for, at EU hurtigst muligt under det danske formandskab realisererløfterne om en samlet og ambitiøs hjælpepakke og markant øget markedsadgang til lande, derforpligter sig tildemokratisk udvikling med særligt henblik på at stabilisere udviklingen i
Nordafrika og Mellemøsten
(s. 37).gennemføreHelmand Planen
2011-12 (s. 39).oprette enfond til at fremme klimainvesteringer
i udviklingslandene (s. 40).undersøge, hvordanbæredygtighedsmål
kan integreres i den politiske beslutningsproces iDanmark (s. 40).
Sundhed og forebyggelseRegeringen vil sætte nationale mål for udviklingen i danskernessundhedstilstand
10 år frem i tiden (s.43).Dette kræver en systematisk gennemgang som kortlægger mænd og kvinders, drenge og pigers adgang tilsundhedsvæsenet mv. I Sverige synliggjorde en sådan systematisk analyse af befolkningen fx, at kvinder ventede længere på7
hjertekirurgi, operation for grå stær, og havde mindre adgang til nyere og dyrere medicin end mænd. Kvinder blev merepåvirkede af kvalitetsmangler og problemer i sundhedsvæsenet og havde mindre adgang end mænd til sundhedspleje på enlang række områder. Analysen viste på flere områder at kønnene havde ulige adgang til sundhedspleje. Måden det ermuligt at etablere en sådan kønsanalyse på i Sverige, er, at al statistik har et kønsparameter: Målsætningerne skal altsåtilgodese mænds og kvinders forskellige situation og behov. Forskellen mellem kvinders og mænds udsættelse forsundhedspåvirkning i forbindelse med reproduktion bør afdækkes og mænds kortere levetid og manglende brug afsundhedstilbud bør adresseres, ligesom nærmere analyser af kvinders særlige sygdomsmønstre bør lægges til grund.Regionernes og kommunerens mainstreamingsforpligtigelse jf. 4 i ligestillingsloven bør indskærpes. At spotte de kønnedenormer i sygdom og behandlig vil fremme både kvalitet og effektivitet i indsatsen.Regeringen vil nedsætte et udvalg, som får til opgave at komme med anbefalinger til, hvordanbehandlingen af mennesker med sindslidelse
tilrettelægges og gennemføres bedst muligt (s. 44).Her bør man bl.a. sikrer, at mænd og kvinders forskellige problemer og behov tilgodeses
Nye mål for socialpolitikkenRegeringen vil udarbejde enny socialreform,
der skal sikre bedre sammenhæng mellem en tidlig ogforebyggende indsats, brugerindflydelse, kvalitet, faglighed og de overordnede økonomiske rammer (s.48).Her bør man medtænke køn som parameter ift hvem, der får hvilke indsatser. F.eks. er der flere drenge sommodtager specialundervisning end piger, men man ved ikke hvorfor. Er der fordi drengene er sværere at rumme i skoleneller har man størst kendskab til symptomer på indlæringsproblematikker der er kendetegnende for drenge? Overser manf.eks. stille piger med problemer modsat udadreagerende drenge? Viden om kønsforskelle er vigtige, når man træfferbeslutninger om nye indsatser.Regeringen vil gennemføre enreform af kontanthjælp, førtidspension, fleksjob
samt af den særligeindsats over for borgere, der befinder sig langt fra arbejdsmarkedet (s. 48).En undersøgelse fra SFI 2010viser f.eks., at kvinder med handikap har en lavere sandsynlighed for at være i beskæftigelse end mænd med handikap.Kvinder var også i højere grad end mændene ansat på særlige vilkår som fleksjob, løntilskudsjob for førtidspensionister mv.Andre undersøgelser har vist, at kvinder som bor med handikappede mænd, får mindre hjælp end mænd, som bor medhandikappede kvinder.Regeringen vil tage konkrete initiativer til blandt andet atnedbringe den store dødelighed blandt
misbrugere
på gaden i blandt andet København samt sikre en bedre indsats over for kvinder iprostitution og mennesker, der lever som hjemløse (s. 49).Meget tyder på at køn spiller en central rolle i detilbud der findes til hjemløse mennesker, idet man som f.eks. hjemløs og stofbrugende voldsramt kvinde ikke på sammemåde vil opsøge og bruge tilbuddet netop fordi der er mænd. Disse kvinder kan have brug for at være i et rum hvor de erskærmet fra de oplevelser de har haft og derfor er et kvinderum den optimale hjælp. Gennem mere forskning og viden påområdet vil man kunne finde frem til den præcise og relevante hjælp, tilbyde den til målgruppen og samtidig dermedtilgodese både mænd og kvinder.Regeringen vil iværksætte enforstærket indsats mod prostitution
–herunder at sætte ind modmenneskehandel og at undersøge forbud mod sexkøb (s. 49).At der er køn og ligestilling i prostitution erindlysende. Der er tale om en magtrelation – et bytteforhold mellem typisk to mennesker. Men stort set al forskning ogundersøgelser beskæftiger sig alene med sælgeren i prostitutionsakten. Mandens seksualitet er voldsomt tabuiseret og hansrolle er nærmest ikke eksisterende i prositutionsdebatten. Der er brug for mere viden om hvordan holdning og praksisændres.8
Regeringen vil tage initiativer til at gøre detlettere at være frivillig
i Danmark (s. 50).En frivillig har etkøn og befinder sig i vidt forskellige arenaer af foreningsliv og socialt arbejde. Historiskt er frivilligarbejdet også megetforskelligt for henholdvis mænd og kvinder. Hvem er det, det skal være lettere for, hvorfor og hvordan spiller sammen medom man vil ændre det kønsopdelte frivilligarbejde og/eller understøtte henholdsvis mænd og kvinder i at være frivillige, derhvor de i dag udfolder deres engagement.Derudover bør følgende indsatser mainstreames:Regeringen vilfølge op påanbefalingerne fra FN's børnekomité
om børns rettigheder og vilkår (s. 47).give forældre, der harbørn med handicap eller alvorlig sygdom
mulighed for at passe deresbørn samtidig med, at de får rimelig kompensation for tabt arbejdsfortjeneste (s. 48).derfor nedsætte et ekspertudvalg, der skal belyse forskellige metoder til at opgøre fattigdom ogudarbejde forslag til en officielfattigdomsgrænse
(s. 48).i samarbejde med kommunerne undersøge mulighederne for at øge udbredelsen afvelfærdsteknologi inden for ældreområdet
(s. 49).tage initiativ til at oprette flereudsatteråd i kommunerne
(s. 49).
Ny balance i integrations- og udlændingepolitikkenRegeringen vil sikre enordentlig og anstændig behandling af asylansøgerne,
mens de er iDanmark (s. 52).Kvinder og mænd, der søger asyl i Danmark, kan have kønsspecifikke grunde til at søge asyl og/eller kan have været udsat for kønsspecifikke overgreb, der er medvirkende årsag til deres asylansøgning. For atasylansøgere kan få en ordentlig og anstændig behandling af deres ansøgning samt et ordentligt ophold i Danmark underasylsagen bør kønssensitivitet præge alle administrative og praktiske procedurer i asylsager.Regeringen vilændre reglerne om statsborgerskab,
som et redskab til aktivt at fremme integration (s.55).Simpel kønsopdeling i statistik om historiske statsborgerskabsansøgninger vil vise om der er kønsforskelle, som kanpege på om ændrede regler vil have særligt appel til den ene frem for den anden og om der skal gøres særlige oplysning- oginformationsindsatser for at fremme at flere søger statsborgerskab.Regeringen vil styrke detboligsociale arbejde
i udsatte boligområder (s. 55).Her er det vigtigt at spørge,hvem der er, der varetager det boligsociale arbejde, hvem det gavner det og hvordan og hvad en styrkelse skal føre til.Målgruppeanalyser er helt afgørende.Derudover bør følgende indsatser mainstreames:Regeringen vilfjerne pointsystemet og tilbageføre 24-årsreglen og tilknytningskravet
til den definition,der var gældende, før pointsystemet blev indført i 2011 (s. 52).reviderereglerne om familiesammenføring for børn
(s. 52).
9
indføre enret til fortsat opholdstilladelse
for familiesammenførte personer, der er udsat forvold i hjemmet (s. 52).udvide Flygtningenævnet
med to medlemmer – ét fra Udenrigsministeriet og ét fra DanskFlygtningehjælp (s. 52).lave en nyintegrationsreform
og lancere etintegrationsbarometer
(s. 53).skabe en bred vifte afarbejdsmarkedsrettede initiativer,
herunder bedre og hurtigere hjælp tilkontanthjælpsmodtagere, bl.a. kontanthjælpsjobs, målrettede og bedre tilbud omdanskundervisning, udbredelse af jobpakker og partnerskaber med erhvervslivet samt nyemodeller, der kombinerer arbejde og uddannelse (s. 53).afskaffe det nuværende pointsystem for tidsubegrænset ophold
og i stedet stille klare krav,der styrker integrationen (s. 54).fremlægge ensamlet strategi mod tvangsægteskaber og æresrelaterede konflikter
(s. 56).igangsætte enkortlægning af aktuelle udfordringer med ekstremisme og
antidemokratiske grupperinger
(s. 56).efter afslutningen af den igangværende undersøgelse om parallelle retsopfattelser blandtreligiøse minoriteter i Danmark tage initiativerfor at komme religiøse retsinstanser til livs
(s.56).
RetspolitikRegeringen vil styrke den tidlige og målrettedeindsats mod årsagerne til kriminalitet
(s. 58).Dekriminelle mønstre – og veje ud af kriminalitet er vidt forskellige for mænd og kvinder. Det er heller ikke lige gyldigt,hvor de forebyggende indsatser etableres, da mænd og kvinder afsoner på forskellig vis. Kvinder har kortere fængselsopholdend mænd, hvorfor de ikke i samme grad har adgang til forebyggende programmer, såfremt de udelukkende etableres ifængslet.Regeringen vil styrkerets-, politi- og kriminalpræventiv forskning
(s. 58).Der mangler gennemgåendeforskning med et kønsaspekt på det retspolitiske område, herunder særlig den seksualiserede vold og dens konsekvenser.Danmark har i årevis haft store mørketal både i forhold til vold mod kvinder begået af partnere eller tidligere partnere ogvoldtægt af kvinder. Der mangler viden og værktøjer til at få disse sager anmeldt, efterforsket samt ført til domfældelse.Det store antal sager, der aldrig bliver anmeldt samt det faktum at der sjældent fældes dom over gerningsmændenemedfører en generel utryghed for kvinder, der ikke hører hjemme i en retsstat.Regeringen vil udviklenye sociale programmer for at forhindre at unge under 18 år havner i
kriminalitet
(s. 60).Det er vigtigt, at undersøge piger og drenges forskellige former for kriminalitet og veje ud i denkriminelle løbebane.Regeringen vil igangsætte enkortlægning af grupperinger, som modarbejder det danske
demokrati
(s. 61).Hvis man vil arbejde med at forebygge radikalisering giver det god mening at studere køn. Hvilkemennesker tiltrækkes og hvordan forebygges dette er i den gad et kønnet spørgsmål og svaret på spørgsmålet bliver langt
10
mere kvalificeret hvis man inddrager kønsperspektivet. Inden for radikale miljøer findes ligeledes syn på køn og ligestillingsom det kan være vigtigt at være opmærksomme på og forstå fremkomsten af i en forebyggelses kontekst.Regeringen vil tage initiativ til brede drøftelser med alle Folketingets partier om et kommissorium fornedsættelse af engrundlovskommission
(s. 61).Denne kommission skal efterleve kravet om kønsparitet jf. Lovom offentlige råd, nævn og udvalg og kommissoriet skal mainstreames og tage internationale konventioner (som f.eks,Kvindekonventionen) med i betragtning.Derudover bør følgende indsatser mainstreames:Regeringen viliværksætte en målrettetindsats over for asocial adfærd
skal mindske utrygheden, og bidragetil at udsatte boligområder igen kan præges af tryghed, liv og aktivitet (s. 58).styrke samarbejdetmellem Kriminalforsorgen og kommunerne
(s. 59).
Ny styring af den offentlige sektorRegeringen vil foretage enevaluering af kommunalreformen
og den nuværende arbejdsdelingmellem kommuner, regioner og stat (s. 64).Her bør man spørge om, der er sket nogle kønnede magtforskydninger- både horisontalt og vertikalt. Hvilke opgaver er forsvundet og hvilke borgere og medarbejdere har det haft konsekvenserfor? Er der kommet mere eller mindre ligestilling med kommunalreformen?
Ligestilling og mangfoldighed gør Danmark stærktRegeringen vil indlede en dialog med erhvervslivet med henblik på at sikreflere kvindelige
medlemmer af bestyrelserne for de børsnoterede virksomheder,
og herunder vurdere forslag omkvoter på baggrund af køn (s. 65).Det er vigtigt i denne sag at påpege to ting: Dels at der er pågået en dialog mederhvervslivet i adskillige år under arbejdet med Charter for flere kvinder i ledelse, uden at det har skabt resultater. Dermå simpelthen arbejdes med kvoter og udvikling af effektfulde redskaber. Dels kan man overveje om kvotetilgangenudelukkende skal anvendes i forhold til det private erhvervsliv. Når vi nu er enige om at mangfoldighed i ledelse skaberbedre resultater, så burde kvoterne muligvis udvides til også at omfatte den offentlige sektor samt de storearbejdsmarkedsorganisationer på begge sider.Regeringen vil øremærke op tiltre måneder af den betalte barselsperiode til manden
(s. 65).Enøremærket barsel til fædre vil gavne begge forældre. Ikke blot vil fædrene for bedre rettigheder til at tage barsel og dermedfor mulighed for at tage mere barsel end de gør i dag. Der er også undersøgelser, der viser at det vil få en positiv effekt påligestillingen på arbejdsmarkedet, hvor kvinders store andel af barselsorloven ofte får betydelige konsekvenser for karriere,løn og pension.Regeringen vil styrke indsatsen med at registrere, opklare og forebyggehate-crimes
modhomoseksuelle og andre grupper (s. 66).Registreringen og forebyggelsen bør selvfølgelig tage udgangspunkt ieventuelle kønsmæssige forskelle i de pågældende hate-crimes, både i forhold til ofrene og udøverene.Regeringen vil undersøge reglerne om kønskorrigerende behandling, herunder mulighederne for atforetagejuridisk kønsskifte
uden krav om kirurgiske indgreb (s. 66).Der bør sættes fokus på eventuelleforskelle i den kønskorrigerende behandling for henholdsvis transmænd og transkvinder – dels i forhold til hvilke former11
for operationer og andre tilbud, der stilles til rådighed, dels i forhold til det danske sundhedsvæsens kapacitet til at udførevisse operationer tilfredsstillende.Regeringen vil oprette ennational antidiskriminationsenhed,
der skal kortlægge omfanget ogtyperne af diskrimination på arbejdsmarkedet og i samfundslivet på baggrund af etnicitet (s. 66).Kortlægningen bør have et klart fokus på de kønsmæssige aspekter af diskriminationen på arbejdsmarkedet, idet mænd ogkvinder oplever forskellige former for diskrimination.Derudover bør følgende indsatser mainstreames:Regeringen vilundersøge mulighederne for atudbygge kønsopdelt lønstatistik
(s. 65).etablere enbarselsfond for selvstændige
(s. 65).sikre at frivilligt enlige mødre sidestilles med andre enlige forsørgere i forhold til blandt andetdetsærlige børnetilskud
(s. 65).gennemføre en helhedsindsats forudsatte drenge,
som i dag har en markant større frafald ogderaf følgende lavere uddannelsesgrad end piger (s. 65).give alle medlemmer af den danske folkekirke mulighed for at blive gift i kirken – uanset deresseksuelle orientering og undersøge yderligere tiltag i retningen afen kønsneutral
ægteskabslovgivning
(s. 66).sikre atmedmødre til børn undfanget ved kunstig befrugtning omfattes af børneloven
pålige fod med fædre (s. 66).
Gode boliger og bedre byerFølgende indsatser bør mainstreames:Regeringen viludvikle en nationalsocial og grøn bæredygtig bypolitik
i samarbejde med befolkning ogpolitikere i byerne (s. 68).i samspil med de relevante parter udarbejde enhovedstadsstrategi
(s. 68).
Kulturpolitik: kultur, kunst og idrætRegeringen vil sætte fokus påvilkårene for kunstens vækstlag
(s. 69).Der foreligger undersøgelser iKunstrådet, der dokumenterer en generel diskrimination af kvinder indenfor samtlige kunstarter. Det er nødvendigt atarbejde strategisk med kønsaspektet for at imødegå denne slet skjulte diskrimination og derved sikre at kunstnere af beggekøn får lige vilkår til at udvikle og udføre deres kunst.Regeringen vil formulere en nymusikhandlingsplan,
herunder styrkelse af den rytmiske musik (s. 69).Kvinder synger, mænd spiller. For mens det går nogenlunde med kønsbalancen blandt klassiske musikere, går det nutilbage for kvindelige instrumentalister inden for den rytmiske musik. Forrige år var der kun 1,3 % kvinder blandt12
instrumentalist-ansøgerne på Det Rytmiske Musikkonservatorium. Dette forhold bør der fokuseres på i enmusikhandlingsplan.Regeringen vil i samspil med de kulturelle institutioner udarbejde enfokuseret strategi for, at endnu
flere borgere kommer i kontakt med kulturelle institutioner
(s. 70).Denne fokuserede strategi skalmainstreames, dvs. at man gennem strategien stræber imod en ligelig kønsfordeling af udøvende kunstnere, både i tilfældeaf støttede og ikke støttede kunstnere. I dag viser statistikker at det stadig er langt flest mænd der støttes og eksponeres ikunst og kultur. Det kræver en strategi der arbejder med rekruttering ift. køn og at skabe muligheder for at begge køn fårmulighed for at udøve kunst og dermed for alle borgere, såvel kvinder som mænd, har lige muloghed for at komme ikontakt med kunsten. Kvinder er langt større forbrugere af kulturtilbud end mænd. Det er derfor vigtigt i forbindelse medudarbejdelsen af en strategi at få lavet en kønsopdelt statistik for den nuværende anvendelse af de forskellige kulturtilbud.Regeringen vil indkalde til forhandlinger om ændringer af mediestøtten og til forhandlinger om et nytbredtmedieforlig
med fokus på bedre Public Service forpligtelser for DR, TV 2 og TV 2-regionerne(s. 70).BBC har udarbejdet en mangfoldighedsstrategi (Everyone has a story), der bl.a. skal sikre at programlægningenreflekterer befolkningens sammensætning, som en del af deres Public Service forpligtelser. Et af udgangspunkterne fordenne strategi er bl.a. en undersøgelse om repræsentation på skærmen fra 2009. Denne viste bl.a., at mænd havde dobbeltså meget skærmtid som kvinder, handicappede udgjorde 1 % af fjernsynspopulationen mod 20 % i befolkningen, homo- ogbiseksuelle var 10 gange mindre synlige end deres andel af befolkningen anses for at være og etniske minoriteter varligeledes underrepræsenteret. Den internationale undersøgelse ’Who Makes the News’ viste i 2009, at mænd dominerermediebilledet i Danmark, hvor de udgør 69 % af samtlige kilder i pressen.Derudover bør følgende indsatser mainstreames:Regeringen vilsammen med kommuner, skoler, institutioner, foreninger og frivillige udarbejde enstrategi for
mere fysisk aktivitet
(s. 70).arbejde for, at Danmark fortsat udklækkereliteidrætsudøvere
(s. 70).
Høj forbrugerbeskyttelseFølgende indsats bør mainstreames:Regeringen vilnedsætte et bredt sammensat udvalg, som skal analysere mulighederne for at styrkeforbrugerbeskyttelsen for børn og unge under 18 år
(s. 72).
God regeringsførelseRegeringen vil skabe grundlag for forsøg medunges deltagelse i lokale afstemninger
(s. 76).Trodsfremgange udgør kvinder stadig en minoritet i politik. Det gælder både som medlemmer af regering, folketing ogkommunalbestyrelser og som kandidater til disse poster. Forsøg med unges deltagelse i demokratiske processer bør derforhave et klart ligestillingsfokus, således at de kommende generationer ikke fortsætter de samme negative tendenser.
13