Ligestillingsudvalget 2011-12
LIU Alm.del Bilag 11
Offentligt
1046284_0001.png
1046284_0002.png
1046284_0003.png
1046284_0004.png
1046284_0005.png
LigestillingsudvalgetUD DR AG AF KO M M EN T ER ET D AG SO RD ENEU - K O N S UL E NT EN
Mødedato:
Den 25. november 2011
Den 23. november 2011
Følgende dagsordenpunkter på Europaudvalgets møde er relevante forLigestillingsudvalget
INTERN NOTE
Thomas Fich (3611)
RÅDSMØDE(BESKÆFTIGELSE,SOCIALPOLITIK,SUNDHED OGFORBRUGERBESKYTTELSE)DEN2.DECEMBER2011............................................ 25. Forslag til Rådets direktiv om gennemførelse af princippet omligebehandling af alle uanset religion eller tro, handicap, alder ellerseksuel orientering - KOM (2008) 426 ................................................... 28. Fremskridtsstatus for Beijing-handlingsprogrammet: Kvinder ogøkonomi: Forening af arbejdsliv og familieliv som forudsætning forlige deltagelse på arbejdsmarkedet ....................................................... 4
Punkterne forelægges til orientering.
1/5
RÅDSMØDE(BESKÆFTIGELSE,SOCIALPOLITIK,SUNDHED OG FORBRUGERBESKYT-TELSE)DEN2.DECEMBER2011
5.
Forslag til Rådets direktiv om gennemførelse af princippet om ligebe-handling af alle uanset religion eller tro, handicap, alder eller seksuelorientering - KOM (2008) 426-Fremskridtsrapport-Forslaget blev fremsat den 2. juli 2008 med hjemmel i TEUF art.19, stk. 1. Forslaget skal vedtages af Rådet med enstemmighedmed Europa-Parlamentets godkendelsePå rådsmødet ventes en fremskridtsrapport fremlagt. Forhandlingerne om di-rektivforslaget har kredset om en opblødning af ikke-diskriminationsprincippetfor så vidt angår alder, således at der både i de indledende betragtninger og iden operative tekst i et vist omfang åbnes for fortsat anvendelse af alder somkriterium for tildeling af ydelser. Der er dog stadig mange uafklarede spørgs-mål om f.eks. direktivets rækkevidde, begrebsanvendelse og juridiske fortolk-ning.Forslaget er et supplement til EU’s eksisterende rammelovgivning om ikke-forskelsbehandling og sigter mod at fremmeligebehandling uden for ar-bejdsmarkedet.Med forslaget forbydes al forskelsbehandling på baggrund af alder, handicap,seksuel orientering og religion eller tro inden for følgende områder:- social beskyttelse, herunder social sikring og sundhedsydelser- sociale goder- uddannelse- adgang til almindeligt tilgængelige varer og tjenesteydelser, herunder boli-ger (kun faglig eller erhvervsmæssig virksomhed er omfattet)De forskellige områder er kun omfattet i det omfang, de falder ind under EU’skompetence. Forslaget berører således ikke tilrettelæggelsen af EU-landenesskolesystemer og indholdet af undervisningen, herunder tilrettelæggelsen afundervisningen for handicappede. Også spørgsmål i forbindelse med civil-stand og familiemæssig status, herunder adoption, falder uden for direktivet.Definitionen af princippet om ligebehandlinger på linje med de hidtil gæl-dende regler og omfatter dermed både direkte og indirekte forskelsbehand-
2/5
ling. Direkte forskelsbehandling finder sted, når en person behandles ander-ledes på grund af vedkommendes alder, handicap, religion eller tro eller sek-suelle orientering. Indirekte diskrimination består i, at personer eller grupperbehandles ufordelagtig i en situation, hvor en bestemmelse eller praksis fore-kommer normalt. Dette kan for eksempel opstå, når en person ikke bliver an-sat i et firma på baggrund af sin religion.Desuden defineres chikane samt hvornår ulige behandling på grund af alderfinder sted.Direktivet indeholder bestemmelser omklageadgangsamt behandling af sa-ger på national plan. Kravene til klageadgangen svarer til de gældende regler,som indebærer, at borgerne bør kunne anvende administrative eller retligeprocedurer, hvis de mener, de har været udsat for forskelsbehandling.Det foreslås desuden, at der skal være én eller flere instanser, der fremmerligebehandling i hvert medlemsland. Desuden opstiller Kommissionen krav tilen uafhængig behandling af sager på national plan, fx ved ydelse af bistand tilofre for forskelsbehandling.Forslaget har været ihøring.Kommunernes Landsforeningopfordrer til, at alder ikke indgår på lige fodmed de resterende rettigheder.Dansk Arbejdsgiverforeningtager afstand fra diskrimination af menneskerpå baggrund af religion, tro handicap, alder eller seksuel orientering, idet detfinderalle menneskerhar ret til en retfærdig, fair og saglig behandling, og atingenskal diskrimineres. Det er derimod efter DA’s opfattelse en forudsæt-ning for civilisation og demokrati, at mennesker legitimt kan behandles for-skelligt i varierende retlige og civile sammenhænge. Efter DA’s opfattelse erdet helt nødvendigt, at man fra dansk side gør sig forslaget og dets generelleimplikationer på forskelsbehandlingsområdet helt klart. Forslaget kan efterDA’s opfattelse også få implikationer for arbejdsmarkedet og det almindeligekernestof i arbejds- og ansættelsesretten. Det er derfor vigtigt, at man tagerEU-Domstolens fortolkningsmetode i betragtning i vurderingen af de generelleimplikationer på forskelsbehandlingsområdet.Danske Handicaporganisationerstøtter Kommissionens initiativ, men un-derstreger, at visse bestemmelser i forslaget bør styrkes. Man er dog bekym-ret for fortolkningen af bestemmelserne om sikring af lige adgang og tilgæn-gelighed til varer, tjenester etc. Det understreges desuden, at der er et behovfor en højere grad af overensstemmelse mellem direktivforslaget og FN’skonvention om rettigheder for personer med handicap, idet forslaget ikke i sigselv overholder FN-konventionen.Finanssektorens Arbejdsgiverforeningfinder bl.a., at alder ikke bør indgåpå lige fod med de resterende rettigheder. Desuden er uddannelse et natio-
3/5
nalt anliggende og bør derfor bør omfattes af forslaget. Ligeledes bør klage-adgang samt sanktioner udgå af forslaget, idet det er et nationalt anliggende.Ifølge den seneste fremskridtsrapportstøtterde fleste EU-landefortsatvig-tigheden af at fremme ligebehandling som en fælles social værdi i EU. Visselande har opretholdt et generelt forbehold og anfægtet nødvendigheden afKommissionens forslag. Andre lande har anmodet om yderligere præciseringaf direktivforslaget og givet udtryk for bekymring, særligt i relation til manglen-de juridisk klarhed, kompetencefordeling, samt de praktiske og økonomiskekonsekvenser ved forslaget. Alle lande har generelle undersøgelsesforbehold.Regeringenstøtter overordnet målet om bekæmpelse af diskrimination ogstøtter ideen om et direktiv på området. Forslaget giver dog anledning til enrække betænkeligheder, særligt af juridisk karakter, idet flere bestemmelser ervagt afgrænsede og der er vagt udformede undtagelser fra direktivets anven-delsesområde. Det kan betyde, at rettighedernes omfang reelt vil skulle fast-lægges ved domstolskontrol.Regeringen kan derfor ikke støtte forslaget i den fremsatte form.Der måske en betydelig præcisering af forslagets tekst især for at sikre, at Danmarkogså i fremtiden kan anvende alder som styringsinstrument, og at dansk han-dicappolitik, som bl.a. er baseret på kompensationsprincippet, kan fastholdes.Endelig er det nødvendigt at få belyst en række spørgsmål om bl.a. de juridi-ske og økonomiske konsekvenser, inden en nærmere holdning fastlægges.For en yderligere gennemgang af forslaget med særlig vægt på nærhedsprin-cippet henvises til

EU-note E 61 af 18. september 2008

og

EU-note E 59 af

3. september 2008.

Sagen blev senest forelagtEuropaudvalgettil orientering den 10. juni 2011.
8.
Fremskridtsstatus for Beijing-handlingsprogrammet: Kvinder ogøkonomi: Forening af arbejdsliv og familieliv som forudsætning for ligedeltagelse på arbejdsmarkedet
Vedtagelse af rådskonklusioner
På rådsmødet ventes formandskabet at fremlægge et udkast til rådskonklu-sioner til vedtagelse.Det polske EU-formandskab har fremlagt udkast til rådskonklusioner om for-ening af arbejde og familieliv som forudsætning for lige deltagelse på ar-bejdsmarkedet. Rådskonklusionerne, som følger op på Beijing Platform for
4/5
Action, tager udgangspunkt i en rapport udarbejdet af det Europæiske Lige-stillingsinstitut om EU’s implementering af Beijing handlingsplanens afsnit omkvinder og økonomi.Ifølge udkastet opfordres EU-landene og Kommissionen til at gennemføre ini-tiativer, som skaber bedre balance mellem arbejds-, familie og privatliv.Regeringener generelt positiv over for forslaget.Sagen er ikke tidligere blevet forelagtEuropaudvalget.
Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til denne note eller dagsordenensindhold, er du meget velkommen til at kontakte os.
Med venlig hilsenThomas Fich (3611)
5/5