Kulturudvalget 2011-12
KUU Alm.del Bilag 99
Offentligt
1075004_0001.png
1075004_0002.png
1075004_0003.png
1075004_0004.png
TALEArrangement:Åbent eller lukket:Dato og klokkeslæt:Sted:Taletid:Forv. antal deltagere:Evt. andre forhold ministerenbør være opmærksom på:Samråd i Folketingets Kulturudvalgåbent25. januar kl. 10.30Christiansborg[Tekst][Tekst]Der er stillet følgende samrådsspørgsmål:Spørgsmål XMinisteren bedes redegøre form hvorfor han ikkeville opsøge den kinesiske systemkritiker ogkunstner Ai Weiwei på sin rejse til Kina, herun-der om det skyldes, at den danske regering erbange for at støde det kinesiske diktatur?Spørgsmål YMener ministeren ikke, at han som kulturmini-ster også har et ansvar for, at kunstneriske yt-ringer kan skabes i frihed og uden repressalier?SamrådetAnnette Kornerup 33 92 38 37, 40 46 45 1218. januar 2012
Kontaktperson:
Folketingets Kulturudvalg har stillet mig to spørgsmål i rela-tion til min rejse til Kina den 2. – 10. januar. Spørgsmålenedrejer sig om, hvorfor jeg ikke har mødt den kinesiske kunst-ner og systemkritiker Ai Wei Wei under mit besøg, og omhvorvidt jeg som kulturminister har et ansvar for, at kunstne-riske ytringer kan skabes i frihed og uden repressalier.I

spørgsmål X

beder udvalget mig om at redegøre for, hvorforjeg ikke har villet opsøge Ai Weiwei på min rejse i Kina, og omdet skyldes, at den danske regering er bange for at støde detkinesiske diktatur.
Dok. nr. 1228903
Side 2
Allerførst vil jeg gerne sige, at formålet med min rejse til Kinavar at afsøge mulighederne for at indgå i et reelt og værdifuldtsamarbejde mellem Kina og Danmark på kulturområdet. Jegbegav mig altså af sted på rejsen med det formål at etablere etpositivt og givende samarbejde til gavn for såvel Danmark somKina.Mit program indeholdt et møde med mine officielle værter iform af et møde med den kinesiske vicekulturminister ZhaoShaohua. Men programmet var jo også tætpakket med møderog besøg hos kunstnere og kreative aktører i Beijing og HongKong.Før min rejse bad jeg ambassaden og mit ministerium om atsørge for, at jeg mødte så mange stemmer i det kinesiske sam-fund som muligt, og jeg synes, jeg er mødtes med mangespændende mennesker og har fået en meget mere nuanceretviden om, hvad der sker i det kinesiske samfund, end jeg hav-de før min rejse.Det er rigtigt, at jeg ikke er mødtes med Ai Weiwei, som i øje-blikket vel er den mest kendte kunstner og systemkritikeruden for Kina. Men jeg har mødt mange andre kunstnere ogkritiske røster, som måske ikke er så kendte, men som ikkedesto mindre har interessante tanker og ideer.
Side 3
Og hvis man ønsker en reel dialog, er det nødvendigt, at manmødes med gensidig respekt. Hvis man ikke gør det, skal manhellere blive væk.Det var den holdning, jeg rejste til Kina med.Det betyder selvfølgelig ikke, at man skal sælge ud af sineholdninger og være ukritisk. Og det leder mig hen til Kultur-udvalgets næste spørgsmål:I

spørgsmål Y

spørger udvalget, om jeg ikke mener, at jegsom kulturminister har et ansvar for, at kunstneriske ytringerkan skabes i frihed og uden repressalier.JO – er mit helt korte svar på det spørgsmål. Selvfølgelig harjeg som kulturminister et medansvar for, at kunstneriske yt-ringer i Danmark kan skabes i frihed og uden repressalier. Ogjeg har som del af regeringen også et ansvar for at gøre op-mærksom på menneskerettigheder – herunder den kunstneri-ske ytringsfrihed – når jeg mødes med myndigheder og politi-ske ledere fra andre lande, hvor rettighederne har trange kår.Derfor gjorde jeg også opmærksom på menneskerettigheds-spørgsmålet på mit møde med den kinesiske vicekulturmini-ster Zhao Shaohua og nævnte specifikt Ai Weiwei.
Side 4
Afslutningsvist vil jeg gerne sige, at jeg under mit besøg i Kinaog på mit møde med den kinesiske minister fornemmede enstor og reel interesse for et større kulturelt samarbejde mellemKina og Danmark. Mit håb er at det om nogle få år vil udmøn-te sig i et dansk-kinesisk kulturår, og at vi gensidigt kan beri-ge og inspirere hinanden.