Kulturudvalget 2011-12
KUU Alm.del Bilag 98
Offentligt
TALEArrangement:Åbent eller lukket:Dato og klokkeslæt:Sted:Taletid:Forv. antal deltagere:Evt. andre forhold ministerenbør være opmærksom på:Kontaktperson:Samråd i Folketingets KulturudvalgÅbentOnsdag d. 1. februar 2012 kl. 10.00-11.00Christiansborg26. januar 2012
Kontorchef Bente Skovgaard KristensenMobiltelefon: 51 88 67 69Der er efter ønske fra Karin Nødgaard (DF) stil-let følgende tre spørgsmål:Spørgsmål UHvilke idrætspolitiske tiltag har ministerentænkt sig at foretage under det danske formand-skab i EU, og hvilke idrætspolitiske fingeraftrykønsker ministeren at sætte i forhandlingerne omden fremtidige EU-støtte til idrætsområdet, derindledes under det danske EU formandskab?Spørgsmål VAgter ministeren under det danske formandskabat få EU til at sætte mere fokus på de potentia-ler, som breddeidrætten og foreningslivet rum-mer, og som er stolte danske traditioner?Spørgsmål WMinisteren bedes redegøre for, hvorledes hanunder det danske formandskab agter at håndte-re og påvirke den verserende diskussion om,hvor vidt frivillige foreninger fortsat skal havemulighed for momsfritagelse?
Folketingets Kulturudvalg har stillet mig tre spørgsmål om idræts-politik under det danske EU-formandskab.
Dok. nr. 1240276
Side 2
Ispørgsmål U
spørges der til, hvilke tiltag jeg har tænkt mig at fo-retage under det danske formandskab i EU, og hvilke idrætspoliti-ske fingeraftryk, jeg ønsker at sætte i forhandlingerne om den frem-tidige EU-støtte til idrætsområdet, der indledes under det danskeEU-formandskab.
Det danske EU-formandskab er en fremragende mulighed for atfremme samarbejdet om idræt på tværs af grænser. Som en del afdet samarbejde er det oplagt, at Danmark bidrager med viden omden model for idrætten, som vi har herhjemme, og som vi er bådeglade for og stolte af.
Som formandskabsland har man mulighed for at sætte ting pådagsordenen, som man gerne ser fremmet. Samtidig er det også enbunden opgave for ethvert EU-formandskab at forholde sig til deopgaver, der ligger på bordet, når man overtager formandskabet.
Under det danske EU-formandskab vil især fire temaer blive be-handlet:
Ét tema er doping-bekæmpelse. Det er et område, hvor EU alleredehar et godt samarbejde om at styrke EU-landenes fælles stemme idet internationale anti-doping agentur, WADA. Under dansk for-mandskab skal vi bl.a. levere EU-bidrag til en høring, som skaldanne grundlag for en revision af WADA’s Kodeks, som er et helt
Side 3
centralt dokument i internationalt anti-doping samarbejde. Vi vildesuden sætte fokus på doping i motionsidrætten, fx i fitnesscentre,ved at forhandle rådskonklusioner om emnet med henblik på vedta-gelse på rådsmødet i maj måned. Danmark er et af de lande i EU,der har flest erfaringer med bekæmpelse af motionsdoping, og der-for er det oplagt, at vi bruger denne ballast til at sætte en dagsordeni EU.
Et andet emne, som vil blive berørt under dansk formandskab, ermatch-fixing – dvs. aftalt spil i sporten. Det er et emne, som opta-ger både medlemsstater og idrætsverdenen – og med rette, for derer faktisk tale om et stort problem. Der er allerede igangsat en ræk-ke aktiviteter, der skal gøre os klogere på problemet og give bud på,hvordan vi kan løse det – både i EU, hvor en ekspertgruppe pt. un-dersøger problemet, og i andre fora, fx den Internationale Olympi-ske Komité og Europarådet. Under dansk formandskab vil vi på enembedsmandskonference her i København samle op på disse aktivi-teter og pege på mulige skridt fremover.
Et tredje tema bliver de indledende forhandlinger om idrætsdelen afKommissionens forslag om programmet ”Erasmus for alle”, somdækker over både uddannelse, ungdom og idræt. Som formandskabvil vi sikre en passende og effektiv behandling af dette vigtigepunkt, som har stor opmærksomhed i den europæiske idrætsverden.
Side 4
Et fjerde tema, som det danske formandskab vil sætte fokus på, erbreddeidrætten. Og her vil jeg tillade mig at gå videre til besvarel-sen af næste spørgsmål, som netop vedrører breddeidræt.
Ispørgsmål V
spørges der til, om jeg under det danske formand-skab agter at få EU til at sætte mere fokus på de potentialer, sombreddeidrætten og foreningslivet rummer, og som er stolte dansketraditioner.
Det kan jeg svare bekræftende på. Under dansk formandskab øn-sker vi at fremme en europæisk debat om breddeidrættens udfor-dringer og samfundsmæssige potentialer. Til marts afholder Kul-turministeriet sammen med en vifte af idrætsorganisationer, bl.a.DIF, DGI, Firmaidrætten, Anti-Doping Danmark og InternationalSport and Culture Association, en international konference i BellaCenteret under titlen Sportvision2012. Konferencen vil behandletemaer som frivillighed, motionsdoping, breddeidrættens sund-hedsmæssige potentialer og finansiering.
Jeg sendte kort før jul en invitation til konferencen til alle med-lemmer af udvalget, og jeg håber, at flere af jer vil have mulighedfor at deltage.
Ispørgsmål W
spørges der til, hvorledes jeg under det danske for-mandskab agter at håndtere og påvirke den verserende diskussion
Side 5
om, hvor vidt frivillige foreninger fortsat skal have mulighed formomsfritagelse.
Lad mig først og fremmest sige, at spørgsmål vedrørende moms ogmomsfritagelser hører under Skatteministerens ressort.
Jeg skal derfor oplyse, at jeg har været i dialog med skatteministe-ren om dette punkt, og han har oplyst mig følgende:
”Der verserer ikke en diskussion – hverken i Danmark eller i EU –af, hvorvidt velgørende organisationer skal have mulighed formomsfritagelse. Der er i dag en momsfritagelse for velgørende or-ganisationer. Men der er formentlig to forhold, som bekymrer develgørende organisationer.
For det første EU-Kommissionens grønbog om momssystemetsfremtid, som har været i høring, og den efterfølgende udsendtemeddelelse om en ny momsstrategi baseret på de indkomne hø-ringssvar om grønbogen. For det andet EU-Kommissionens åb-ningsskrivelse og begrundede udtalelse vedrørende den danskemomsfritagelse for velgørenhed.
Kort fortalt handler den ny momsstrategi om, hvordan fremtidensmomssystem skal se ud. På baggrund af den omfattende høring afgrønbogen af erhvervsliv, organisationer m.v. i hele EU, er det ble-
Side 6
vet klart, at momssystemet trænger til en større ”overhaling”. Pågrundlag af høringssvarene har Kommissionen udfærdiget en nymomsstrategi, som indeholder retningslinjer for en forbedring afdet nugældende momssystem.
De grundlæggende kendetegn ved fremtidens europæiske momssy-stem er ifølge Kommissionen et system, som er 1) enkelt, 2) effek-tivt, 3) solidt samt 4) baseret på bestemmelsesprincippet.
Strategien indeholder ikke konkrete lovforslag, men indeholderKommissionens idéer til, hvilke emner der skal undersøges nærme-re med henblik på fremsættelse af forslag på et senere tidspunkt.Nogle idéer påtænker Kommissionen at arbejde på straks, mens an-dre er på mere langsigtet basis.
Et af de punkter Kommissionen vil arbejde på, er en oprydning inogle af momsfritagelserne for den offentlige sektor. Kommissio-nen skriver ikke, at den vil afskaffe momsfritagelsen for velgørendeorganisationers aktiviteter af almen interesse, men anmoder der-imod medlemslandene om at udnytte de eksisterende mulighederfor at reducere de velgørendes momsudgifter.
For så vidt angår Kommissionens åbningsskrivelse og begrundedeudtalelse, kan jeg kort oplyse, at Kommissionen mener, at den dan-ske momsfritagelse er for vid. Danmark har besvaret såvel åbnings-
Side 7
skrivelsen som den begrundede udtalelse, idet vi ikke er enige iKommissionens fortolkning. Den danske momsfritagelse er derforuændret, og Danmark har endnu ikke modtaget en stævning ved EUDomstolen.
Med andre ord støtter Danmark de velgørende organisationers ar-bejde, hvilket det danske standpunkt overfor Kommissionen i for-bindelse med en mulig kommende traktatkrænkelsessag også vi-ser.”