Kulturudvalget 2011-12
KUU Alm.del Bilag 96
Offentligt
Forslag til lov om ændring af lov om udlodning af overskud fra lotteri samt heste- og hunde-væddemålFremsat den X. marts 2012 af kulturministeren (Uffe Elbæk)
Forslagtil
Lov om ændring af lov om udlodning af overskud fra lotteri samt heste- oghundevæddemål§1I lov nr. 696 af 25. juni 2010 om udlodning af overskud fra lotteri samt heste- og hundevæddemål fore-tages følgende ændringer:1.§ 2, stk. 1,affattes således:”§2.Midler, der efter § 1 tilfalder udlodningsmodtagerne, fordeles årligt således:1) 78,72 pct. til Kulturministeriet,2) 1,61 pct. til Ministeriet for Børn og Undervisning,3) 3,62 pct. til Miljøministeriet,4) 10,42 pct. til Social- og Integrationsministeriet,5) 3,05 pct. til Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse,6) 0,39 pct. til Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser,7) 1,57 pct. til Udenrigsministeriet,8) 0,19 pct. til Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og9) 0,43 pct. til Ministeriet for Ligestilling og Kirke.”2.I§ 2, stk. 3,ændres: ”§§ 3-8” til: ”§§ 3-8c”.3.§ 3, stk. 1,affattes således:”§3.Kulturministeriets midler fordeles således:1) 6,41 pct. til Team Danmark,2) 21,19 pct. til Danmarks Idræts-Forbund,3) 19,31 pct. til Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger,4) 2,88 pct. til Dansk Firmaidrætsforbund,5) 6,16 pct. til Lokale- og Anlægsfonden,6) 6,92 pct. til Hestevæddeløbssportens Finansieringsfond,7) 23,19 pct. til kulturelle formål,8) 10,10 pct. til støtte af ungdomsformål, og9) 3,84 pct. til de landsdækkende oplysningsforbund m.v.”4.§ 3, stk. 5,affattes således:”Stk.5.De i stk. 1, nr. 7 nævnte pulje fordeles af kulturministeren med godkendelse af FolketingetsFinansudvalg.”5.§ 3, stk. 6,ophæves, og der indsættes somstk. 6-11:”Stk.6.Den i stk. 1, nr. 8, nævnte pulje fordeles af Dansk Ungdoms Fællesråd efter regler, som fastsæt-tes af Dansk Ungdoms Fællesråd efter godkendelse af Tipsungdomsnævnet, jf. stk. 7, herunder reglerom, hvilke betingelser der skal være opfyldt for at modtage støtte fra puljen, og hvilke oplysninger derskal afgives i forbindelse med ansøgning om støtte fra puljen. Dansk Ungdoms Fællesråd fastsætterendvidere efter godkendelse af Tipsungdomsnævnet, jf. stk. 7, regler om kontrol med, at betingelserne
for at modtage støtte fra puljen er opfyldt, herunder regler om, at Dansk Ungdoms Fællesråd til brugfor sådan kontrol kan indhente nødvendige oplysninger fra støttemodtageren, og regler om, at DanskUngdoms Fællesråd for støttemodtagere, der ikke opfylder betingelserne for støtte, kan tilbageholdestøtte, lade støtte bortfalde helt eller delvis eller kræve støtte tilbagebetalt helt eller delvis. Reglernefastsættes i vejledningsform.Stk. 7.Tipsungdomsnævnet består af 1 juridisk uddannet medlem, 1 statsautoriseret revisor og 1ungdomssagkyndigt medlem, som udpeges af Kulturministeren for en 4-årig periode ad gangen ogsammenlagt højst for 8 år. Kulturministeren udpeger Tipsungdomsnævnets formand blandt de 3 med-lemmer.Stk. 8.Kulturministeren fastsætter nærmere regler om Tipsungdomsnævnets virke, herunder omTipsungdomsnævnets tilsyn med Dansk Ungdoms Fællesråds fordeling af puljen, jf. stk. 1, nr. 8.Kulturministeren afholder af puljen vederlag til nævnets medlemmer og udgifter til nævnetsadministration. Nævnet kan, hvis det undtagelsesvis skønner det nødvendigt, fastsætte størrelsen afdet beløb, som Dansk Ungdoms Fællesråd kan anvende til administration af fordelingen af midlerne ogtil varetagelse af opgaver af fælles interesse for sine medlemsorganisationer.Stk. 9.Klage over Dansk Ungdoms Fællesråds sagsbehandling og afgørelser om tildeling af støttekan indbringes for Tipsungdomsnævnet. Tipsungdomsnævnets afgørelser kan ikke indbringes for andenadministrativ myndighed.Stk. 10.Forvaltningsloven og lov om offentlighed i forvaltningen gælder for Dansk Ungdoms Fælles-råds sager om fordeling af den i stk. 1, nr. 8, nævnte pulje.Stk. 11.Den i stk. 1, nr. 9, nævnte pulje fordeles af Oplysningsforbundenes Fællesråd efter reglergodkendt af kulturministeren.”6.§ 4affattes således:”§4.Ministeriet for Børn og Undervisnings midler anvendes til undervisning. Midlerne fordeles afbørne- og undervisningsministeren med godkendelse af Folketingets Finansudvalg.”7.§ 5affattes således:”§5.Miljøministeriets midler fordeles således:1) 93,78 pct. fordeles af Friluftsrådet til friluftsformål,2) 6,22 pct. fordeles af Miljøministeren til miljøformål.Stk. 2.Afgørelser om bevilling af midlerne kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.Stk. 3.Miljøministeren kan bemyndige en under Miljøministeriet oprettet statslig myndighed til atudøve de beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren.”8.I§ 6, stk. 1,ændres ”Socialministeriets” til: ”Social- og Integrationsministeriets”.9.I§ 6ændres ”socialministeren” til: ”social- og integrationsministeren”.10.§ 7, 1. pkt.,affattes således:”De midler, der tilfalder Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, fordeles til puljen til sygdomsbe-kæmpende organisationer.”11.I§ 7ændres ”indenrigs- og sundhedsministeren” til: ”ministeren for sundhed og forebyggelse”.12.§ 8, 1. pkt.,affattes således:”De midler, der tilfalder Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser, anvendestil forskningsformål.”13.I§ 8ændres ”ministeren for forskning, teknologi og udvikling” til: ”ministeren for forskning, innova-tion og videregående uddannelser”.14.Efter § 8 indsættes som nye bestemmelser:”§8a.Udenrigsministeriets midler anvendes til nødhjælp og udviklingsbistand samt mellemfolkeligtsamarbejde.
§ 8b.Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris midler anvendes til dyrevelfærdsformål. Midlernefordeles af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri.Stk. 2. Afgørelser om bevilling af midlerne kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.Stk. 3. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan bemyndige en under Ministeriet for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri oprettet statslig myndighed til at udøve de beføjelser, der i denne lov er tillagt mi-nisteren.§ 8c.Ministeriet for Ligestilling og Kirkes midler anvendes til religions og missionsarbejde vedrørendefolkekirkelige organisationer. Midlerne fordeles af ministeren for ligestilling og kirke med godkendelseaf Folketingets Finansudvalg.”15.I§ 9ændres: ”§§ 3-8” til: ”§§ 3-8c”.§2Loven træder i kraft den 1. januar 2012.§3Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning2. Gældende ret3. Kulturministerens overvejelser og forslag4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.6. Administrative konsekvenser for borgere7. De miljømæssige konsekvenser8. Forholdet til EU-retten9. Høring10. Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget1. IndledningFormålet med lovændringen er at gennemføre en ny model for fordelingen af de to tipspuljer til huma-nitære og almennyttige formål. Lovforslaget vedrører desuden den ressortmæssige flytning af ansvaretfor tipspuljerne til folkeoplysning, ungdomsformål og de landsdækkende oplysningsforbund m.v. fraMinisteriet for Børn og Undervisning til Kulturministeriet.Kulturministeriet har i henhold til gældende lovgivning ansvaret for fordelingen af to tipspuljer tilhenholdsvis humanitære og almennyttige formål.Dette lovforslag udmønter en ny model for fordeling af de almennyttige tipsmidler og ændrer dermed defordelingsnøgler, der følger af den gældende udlodningslov. Med den nye model for puljeudlodningensammenlægges de to almennyttige puljer, og de samlede midler fordeles fremadrettet af de ministerier,under hvis ressort formålet vedrører. Puljemidlerne fordeles mellem følgende seks ministerier: Kultur-
ministeriet, Miljøministeriet, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, Udenrigsministeriet, Ministeri-et for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og Ministeriet for Ligestilling og Kirke. Tre af ministerierne(Udenrigsministeriet, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og Ministeriet for Ligestilling ogKirke) har ikke hidtil fordelt tipsmidler.2. Gældende retLov om udlodning af overskud fra lotteri samt heste- og hundevæddemål fastsætter, at de midler, derskal fordeles mellem udlodningsmodtagerne, tager udgangspunkt i de overskud, som fremkommer vedlotteri og heste- og hundevæddemål hos Danske Spil A/S samt udbyttet fra Det Danske KlasselotteriA/S (tips- og lottomidlerne). Inddragelsen af udbyttet fra Det Danske Klasselotteri A/S i overskudsde-lingen er ny og blev indført for at sikre et udvidet grundlag for udlodningen.I § 2 fastsættes den overordnede fordelingsnøgle og fordelingsprincipper, dvs. den procentvise fordelingministerierne imellem. I §§ 3–8 fastsættes fordelingen til diverse formål, foreninger m.v. inden for deenkelte ressortministerier. De ministerier, som modtager tips- og lottomidler til fordeling, er Kulturmi-nisteriet, Ministeriet for Børn og Undervisning, Miljøministeriet, Social- og Integrationsministeriet,Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse samt Ministeriet for Forskning, Innovation og VideregåendeUddannelser. Finansministeriets tidligere pulje til almennyttige formål, som ved kongelig resolution af23. november 2007 blev overført til kulturministeren, indgår nu som en del af Kulturministeriets sam-lede midler.Efter overdragelsen har Kulturministeriet videreført Finansministeriets praksis for fordeling af puljentil almennyttige formål, herunder kriterierne for tildeling af midler fra puljerne. Kulturministeriets topuljer vedrører fordeling af tipsmidler til henholdsvis landsdækkende almennyttige formål og humani-tære, velgørende og andre almennyttige formål, jf. § 3, stk. 1, nr. 8 og 9, i lov nr. 696 af 25. juni 2010 omudlodning af overskud fra lotteri samt heste- og hundevæddemål.Fra puljen til landsdækkende, almennyttige formål fordeles ca. 44 mio. kr. årligt til driften i de forenin-ger, der har fået tildelt midler fra puljen. Puljen bliver fordelt efter en beregningsmodel, der blev fastsati lovbekendtgørelse nr. 655 af 28. juli 1995 om visse spil, lotterier og væddemål, og som er fastholdt vedde senere ændringer af loven.Fra puljen til humanitære, velgørende og andre almennyttige formål fordeles ca. 15 mio. kr. årligt somstøtte til konkrete anskaffelser, projekter og aktiviteter. Puljen fordeles efter ansøgning med forlæggel-se af et aktstykke for Folketingets Finansudvalg.Kontrollen med tips- og lottomidler, der fordeles til private organisationer m.v., er overladt til de enkel-te ressortministerier, som kan fastsætte nærmere regler herom, jf. lovens § 9. Der er i § 10 hjemmel til,at ministerierne kan anvende en del af de fordelte midler til administration af midlerne.3. Kulturministerens overvejelser og forslagFormålet med lovændringen er at sikre, at de almennyttige tipsmidler fremadrettet fordeles af de mini-sterier, under hvis ressort formålene henhører. Det foreslås i den forbindelse, at midlerne fra de to al-mennyttige puljer, der i dag fordeles af Kulturministeriet, sammenlægges og herefter opdeles i puljer påformål, der henhører under de relevante ministerier.
Den nye model for den fremtidige forvaltning af puljerne er baseret på en analyse af de seneste års ud-lodninger på formål, og analysen viser, at puljemidlerne fordeles inden for faglige områder, der vedrørerseks ministerier. Tre af disse ministerier fordeler i forvejen andre tipsmidler.Der er i alt tale om 11 faglige områder eller kategorier, som Kulturministeriets almennyttige tipsmidlerfordeles inden for, når de to almennyttige puljer ses under ét. I nedenstående tabel ses hvilke 11 kate-gorier, de almennyttige tipsmidler de seneste år er blevet fordelt inden for, samt hvilket ministeriumder foreslås skal overtage fordelingen af de almennyttige tipsmidler inden for hver kategori. Tabellenviser endvidere, hvor stor en andel hver enkelt kategoris tilskud gennemsnitligt udgør ud af de samledemidler fra de to almennyttige puljer.De enkelte ministeriers samlede andel af puljen til almennyttige formål beregnes ved at sammenlæggetilskuddene inden for de kategorier, som det enkelte ministerium i henhold til dette lovforslag skalovertage. Ministeriernes andel af puljen til almennyttige formål ses i nedenstående tabel.Andel32,55 %2,20 %2,94 %13,59 %1,26 %12,56 %6,01 %6,01 %2,76 %2,76 %42,06 %39,63 %2,43 %5,19 %5,19 %11,43 %11,43 %100,00 %
Kulturministeriet i altHeraf:- Modstandsfolk/krigsveteraner- Menneskerettigheder- Kultur(bevaring) og idræt- Social- og nødhjælp i Danmark- ØvrigeMiljøministeriet i altHeraf:- MiljøMinisteriet for Sundhed og ForebyggelseHeraf:- Sundhed og forebyggelseUdenrigsministerietHeraf:- Nødhjælp og udviklingsbistand- Mellemfolkeligt samarbejdeMinisteriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriHeraf:- DyrevelfærdMinisteriet for Ligestilling og KirkeHeraf:- FolkekirkenAlmennyttige formål i alt:
Omfordelingen af de almennyttige tipsmidler til seks ministerier i dette lovforslag påvirker de forde-lingsnøgler, som er i den gældende udlodningslov. Kulturministeriets samt Ministeriet for Børn og Un-dervisnings fordelingsnøgler påvirkes endvidere af ressortomlægningen i forbindelse med regerings-dannelsen i oktober 2011. I medfør af kongelig resolution af 3. oktober 2011 overgår ansvaret for forde-
ling af tips- og lottomidler til folkeoplysning, landsdækkende oplysningsforbund m.fl. samt ungdoms-formål fra Ministeriet for Børn og Undervisning til Kulturministeriet.Nedenstående tabel viser de gældende fordelingsnøgler og de fremtidige fordelingsnøgler, der foreslåsindført med dette lovforslag.Gældende lovKulturministerietMinisteriet for Børn og Under-visningMiljøministerietSocial- og Integrationsministe-rietMinisteriet for Sundhed ogForebyggelseMinisteriet for Forskning, In-novation og Videregående ud-dannelserUdenrigsministerietMinisteriet for Fødevarer,Landbrug og FiskeriMinisteriet for Ligestilling ogKirkeLovforslag
Fordelingsnøgle Fordelingsnøgle70,18 %78,72 %12,67 %3,39 %10,42 %2,95 %1,61 %3,62 %10,42 %3,05 %
0,39 %0%0%0%
0,39 %1,57 %0,19 %0,43 %
Omfordelingen af de almennyttige tipsmidler har ingen betydning for alle de tilskudsmodtagere, der iden gældende udlodningslov, modtager tipsmidler, som ikke er almennyttige. Disse foreningers faktiskeudlodningsbeløb bliver således ikke ændret med lovforslaget. Det drejer sig f.eks. om Danmarks Idræts-forbund, Dansk Ungdoms Fællesråd og Friluftsrådet.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige.Lovforslaget medfører ikke økonomiske konsekvenser for det offentlige.Lovforslaget medfører ikke administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner samt selvsty-remæssige konsekvenser for kommunerne, idet lovforslaget dog betyder, at tre ministerier, som i dagikke fordeler tipsmidler (Udenrigsministeriet, Ministeriet for Ligestilling og Kirke og Ministeriet forFødevarer, Landbrug og Fiskeri) fremover skal fordele tipsmidler.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.Lovforslaget medfører ikke administrative eller økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.6. Administrative konsekvenser for borgereLovforslaget medfører ikke administrative konsekvenser for borgerne eller det frivillige foreningsliv.7. De miljømæssige konsekvenserLovforslaget medfører ikke miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.9. HøringUd over de relevante ministerier har udkast til lovforslag været sendt i høring hos:Advokatsamfundet, Danmarks Idrætsforbund, Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Ungdoms Fællesråd(DUF), Danske Advokater, Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger, Danske Regioner, Danske Spil A/S,Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, FDR, Friluftsrådet, FSR, Hestevæddeløbssportens Finansieringsfond,KL, Lokale- og Anlægsfonden, Oplysningsforbundenes Fællesråd, Rigsrevisionen, Team Danmark.
10. Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslagetPositive konsekvenserNegative konsekvenserØkonomiske og administrativeIngenIngenkonsekvenser for stat, regioner ogkommunerAdministrative konsekvenser forIngenIngenstat, regioner og kommunerØkonomiske konsekvenser for er-IngenIngenhvervslivetAdministrative konsekvenser forIngenIngenerhvervslivetMiljømæssige konsekvenserIngenIngenAdministrative konsekvenser forIngenIngenborgerneForholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Den foreslåede bestemmelse fastslår, at overskuddene ved lotteri, heste- og hundevæddemål og udbyttefra Det Danske Klasselotteri A/S samt eventuel statslig kompensation fordeles på den i bestemmelsens§ 2, stk. 1, anførte måde. Den foreslåede overskudsdeling svarer til summen af ministeriernes nye ande-le af de almennyttige tipsmidler og den fordelingsnøgle, der i dag findes i udlodningsloven § 2, stk. 1.Beregningen af ministeriernes andele af de almennyttige tipsmidler er baseret på en analyse af de se-neste års udlodninger på formål. Analysen viser, at puljemidlerne fordeles inden for faglige områder,der vedrører forskellige ministeriers ressort. Puljemidlerne foreslås på den baggrund fordelt mellemfølgende seks ministerier, hvis ressort formålet med tilskuddet vedrører: Kulturministeriet, Miljømini-steriet, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, Udenrigsministeriet, Ministeriet for Fødevarer, Land-brug og Fiskeri og Ministeriet for Ligestilling og Kirke.
Med dette lovforslag bliver Kulturministeriets andel af de almennyttige tipsmidler nedsat, mens deresterende fem ministerier får tilført tipsmidler. To af disse ministerier (Miljøministeriet, og Ministerietfor Sundhed og Forebyggelse) fordeler i forvejen tipsmidler, hvorfor deres samlede andele af overskud-det fra Danske Spil A/S bliver forøget med deres andele af de almennyttige tipsmidler.Tre ministerier (Udenrigsministeriet, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og Ministeriet forLigestilling og Kirke) har ikke hidtil fordelt tipsmidler. Beregningen af disse ministeriers andele afoverskuddet fra Danske Spil A/S er således udelukkende baseret på deres andele af de almennyttigetipsmidler.To ministerier, der fordeler tipsmidler i henhold til gældende udlodningslov (Ministeriet for Forskning,Innovation og Videregående Uddannelser samt Ministeriet for Børn og Undervisning) får med dettelovforslag ikke ansvar for fordeling af en andel af de almennyttige tipsmidler, og deres samlede andel afoverskuddet fra Danske Spil A/S bliver således ikke berørt af den foreslåede fordeling af almennyttigetipsmidler.Ministeriet for Børn og Undervisnings andel af overskuddet fra Danske Spil A/S bliver imidlertid ned-sat i forhold til gældende udlodningslov pga. ressortomlægningen i forbindelse med regeringsdannelseni oktober 2011. I medfør af kongelig resolution af 3. oktober 2011 overgår ansvaret for fordeling af tips-og lottomidler til folkeoplysning, landsdækkende oplysningsforbund m.fl. samt ungdomsformål fra Mi-nisteriet for Børn og Undervisning til Kulturministeriet. Som følge af ressortomlægningen nedsættesMinisteriet for Børn og Undervisnings andel af overskuddet fra Danske Spil A/S, mens Kulturministe-riets andel af overskuddet fra Danske Spil A/S forøges i overensstemmelse med denne omlægning.Til nr. 2Eftersom det foreslås, at tre yderligere ministerier skal fordele tipsmidler, ændres antallet af puljefor-delende ministerier fra seks til ni, således at de i lovforslaget dækker §§ 3–8c.Til nr. 3Den foreslåede bestemmelse fastsætter fordelingen af Kulturministeriets andel af midlerne. I forhold tilden gældende udlodningslov har Kulturministeriets afgivet 67,45 % af de to almennyttige puljer til an-dre ministerier. De tilbageværende midler til almennyttige formål, som Kulturministeriet fortsat haransvaret for, lægges med dette lovforslag i puljen til kulturelle formål.Kulturministeriet har desuden overtaget ansvaret for fordelingen af tipspuljerne til folkeoplysning,ungdomsformål og de landsdækkende oplysningsforbund m.v. fra Ministeriet for Børn og Undervisningsom følge af ressortomlægningen i forbindelse med regeringsdannelsen i oktober 2011.Til nr. 4Den andel af de almennyttige tipsmidler, som Kulturministeriet bibeholder, samt puljen til folkeoplys-ning, der i forbindelse med ressortomlægningen er overført til Kulturministeriet fra Ministeriet forBørn og Undervisning, bliver overført til puljen for de kulturelle formål. Kulturministeriets andel af dealmennyttige tipsmidler samt folkeoplysningspuljen vil fortsat være reserveret til samme formål somhidtil.De midler der hidtil har været reserveret til ”Handlingsplan for store idrætsbegivenheder til Danmark”vil også fremover være reserveret til idrætsformål.
Til nr. 5Kulturministeriet viderefører den administrationspraksis som Ministeriet for Børn og Undervisninghar udviklet i forbindelse med fordelingen af de tre nye puljer, som Kulturministeriet har overtaget fraMinisteriet for Børn og Undervisning i forbindelse med ressortomlægningen.De gældende regler er fastlagt i tilskudsbekendtgørelse 810 af 29. juni 2011 og tilhørende revisionsbe-kendtgørelse 1753 af 21. december 2006, samt bekendtgørelse nr. 711 af 13. august 2003 om et Tips-ungdomsnævn og bekendtgørelse nr. 1241 af 5. december 2006 om godkendelse af Oplysningsforbunde-nes Fællesråds regler for fordeling af midler til de landsdækkende oplysningsforbund m.fl.Det foreslås, at de regler, der fastsættes af Dansk Ungdoms Fællesråd efter godkendelse af Tipsung-domsnævnet, fremadrettet ikke skal være i bekendtgørelsesform, men i vejledningsform som det i øvrigter praksis på Kulturministeriets område.Det er tanken at undtage Dansk Ungdoms Fællesråd fra at være omfattet af lov nr. 1531 af 21. decem-ber 2010 om økonomiske og administrative forhold for modtagere af driftstilskud fra Kulturministeriet,jf. lovens § 1, stk. 5, idet der gælder særlige regler for Dansk Ungdoms Fællesråd med hensyn til regn-skabsaflæggelse mv. Tilsynet med Dansk Ungdoms Fællesråd varetages således fortsat af Tipsung-domsnævnet.Til nr. 6Den foreslåede bestemmelse fastsætter fordelingen af den andel af midlerne, som Ministeriet for Børnog Undervisning administrerer. Som følge af ressortomlægningen har Ministeriet for Børn og Under-visning afgivet administrationen af tipspuljerne ”ungdomsformål”, ”landsdækkende oplysningsforbund”samt ”folkeoplysning” til Kulturministeriet. Midlerne, der skal anvendes til fremme af aktiviteter indenfor undervisningsområdet, fordeles efter ansøgning. Midlerne har til formål at støtte aktiviteter indenfor undervisningsområdet gennem projekttilskud.Til nr. 7Den foreslåede bestemmelse fastsætter fordelingen af Miljøministeriets andel af midlerne. Miljømini-steriet får med dette forslag forøget sin andel af det samlede overskud.Miljøministeriets andel af midlerne får med lovændringen et bredere miljømæssigt formål. Derfor op-retholdes den hidtidige ordning med, at midlerne til friluftslivet fordeles af Friluftsrådet, mens Miljø-ministeriet (Naturstyrelsen) fordeler midlerne til miljøformål.Midlerne til friluftsformål fordeles derfor af Friluftsrådet indenfor de hidtidige rammer som driftstil-skud hhv. projektilskud:1. Driftstilskud ydes til landsdækkende natur- og friluftsorganisationer som hidtil. De samlede, generel-le driftstilskud, herunder til Friluftsrådet, må i de enkelte år som hidtil maksimalt udgøre 12 mio. kr.,som kan ændres med basis i forbrugerprisindekset pr. 1. januar 1993. De samlede årlige driftstilskudmå dog højest udgøre 30 pct. de lotteri- og spilmidler, der samlet administreres af Friluftsrådet.2. Projekttilskud ydes til konkrete, ansøgte friluftsprojekter og efter de hidtidige principper til fremmeaf friluftslivets muligheder og til støtte af initiativer, som forbedrer mulighederne for et alsidigt, aktivtfriluftsliv for hele befolkningen.
Midlerne til miljøformål fordeles efter ansøgning af Miljøministeren eller af Naturstyrelsen som drifts-tilskud til almennyttige foreninger med et miljømæssigt formål. Der vil blive udarbejdet en vejledningmed vilkår for ansøgning og tilsagn m.v. til brug for afgørelser. Vejledningen vil blive godkendt af mil-jøministeren.Til nr. 8Den foreslåede bestemmelse er en konsekvens af ressortændringerne i forbindelse med regeringsdan-nelsen i oktober, hvor en række ministeriers navne blev ændret.Til nr. 9Den foreslåede bestemmelse er en konsekvens af ressortændringerne i forbindelse med regeringsdan-nelsen i oktober, hvor en række ministeriers navne blev ændret.Til nr. 10Den foreslåede bestemmelse fastsætter fordelingen af den andel af midlerne, som Ministeriet for Sund-hed og Forebyggelse administrerer. Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse får med dette lovforslagforøget deres andel af det samlede overskud. Ministeriets forøgede andel af det samlede overskud over-føres til ministeriets eksisterende pulje til sygdomsbekæmpende organisationer. Puljen videreføres somen ansøgningspulje.Til nr. 11Den foreslåede bestemmelse er en konsekvens af ressortændringerne i forbindelse med regeringsdan-nelsen i oktober, hvor en række ministeriers navne blev ændret.Til nr. 12Den foreslåede bestemmelse er en konsekvens af ressortændringerne i forbindelse med regeringsdan-nelsen i oktober, hvor en række ministeriers navne blev ændret.Til nr. 13Den foreslåede bestemmelse er en konsekvens af ressortændringerne i forbindelse med regeringsdan-nelsen i oktober, hvor en række ministeriers navne blev ændret.Til nr. 14Den foreslåede bestemmelse fastsætter fordelingen af Udenrigsministeriets, Ministeriet for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri og Ministeriet for Ligestilling og Kirkes andel af midlerne. De tre ministerier harikke hidtil fordelt tipsmidler.Udenrigsministeriet overtager administrationen af kategorierne ”nødhjælp og udviklingsbistand” samt”mellemfolkeligt samarbejde” i henhold til nærværende lovforslag. Puljen videreføres som en ansøg-ningspulje. Udenrigsministeriets vil i løbet af 2012 fastlægge de specifikke retningslinjer for udmønt-ning af midler inden for ovennævnte kategorier. Sådanne retningslinjer vil i vidt omfang tage hensyn tilstrategierne ”Strategi for dansk støtte til civilsamfundet i udviklingslandene (2008)” og ”Strategi forDanmarks humanitære indsats 2010-15”.Da der er tale om meget små udlodninger i forhold til de støttemodaliteter, som anvendes af Udenrigs-ministeriet, forudses forvaltningen af midlerne at blive uddelegeret, eventuelt til Projektrådgivningen i
Århus, som allerede forvalter midler på civilsamfundsområdet på vegne af Udenrigsministeriet til småog mellemstore private danske organisationer.Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris midler vil blive fordelt af ministeren for fødevarer,landbrug og fiskeri. Midlerne vil kunne søges årligt af alle foreninger, der arbejder for dyrevelfærd iDanmark. Afgørelser om bevilling af midlerne kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan bemyndige en under Ministeriet for Fødevarer, Land-brug og Fiskeri oprettet statslig myndighed til at udøve de beføjelser, der i denne lov er tillagt ministe-ren.Ministeriet for Ligestilling og Kirkes midler skal anvendes til religions og missionsarbejde vedrørendefolkekirkelige organisationer. Midlerne fordeles efter ansøgning af ministeren for ligestilling og kirkemed godkendelse af Folketingets Finansudvalg.Til nr. 15Eftersom dette lovforslag lægger op til, at tre yderligere ministerier skal fordele tipsmidler, ændresantallet af puljefordelende ministerier fra seks til ni, således at de i lovforslaget dækker §§ 3–8c.Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2012.Til § 3Det foreslås, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
Lovforslag sammenholdt med gældende lovGældende formulering§ 2.Midler, der efter § 1 tilfalder udlod-
Lovforslag1.§ 2, stk. 1,affattes således:”§2.Midler, der efter § 1 tilfalder udlodnings-modtagerne, fordeles årligt således:1) 78,72 pct. til Kulturministeriet,2) 1,61 pct. til Ministeriet for Børn og Under-visning,3) 3,62 pct. til Miljøministeriet,4) 10,42 pct. til Social- og Integrationsministe-riet,5) 3,05 pct. til Ministeriet for Sundhed og Fore-byggelse,6) 0,39 pct. til Ministeriet for Forskning, Inno-vation og Videregående Uddannelser,7) 1,57 pct. til Udenrigsministeriet,8) 0,19 pct. til Ministeriet for Fødevarer, Land-brug og Fiskeri og9) 0,43 pct. til Ministeriet for Ligestilling ogKirke.”2.I§ 2, stk. 3,ændres: ”§§ 3-8” til: ”§§ 3-8c”.
ningsmodtagerne, fordeles årligt således:1) 70,18 pct. til Kulturministeriet,2) 12,67 pct. til Undervisningsministeriet,3) 3,39 pct. til Miljøministeriet,4) 10,42 pct. til Socialministeriet,5) 2,95 pct. til Indenrigs- og Sundhedsmini-steriet og6) 0,39 pct. til Ministeriet for Videnskab,Teknologi og Udvikling.
Stk. 3.De i stk. 1 nævnte ministerier kanhenlægge tilsynet med organisationers forde-ling af midler i medfør af §§ 3-8 til Økonomisty-relsen.§ 3.Kulturministeriets midler anvendes så-ledes:1) 7,19 pct. til Team Danmark,2) 23,77 pct. til Danmarks Idræts-Forbund,3) 21,66 pct. til Danske Gymnastik- ogIdrætsforeninger,4) 3,23 pct. til Dansk Firmaidrætsforbund,5) 6,91 pct. til Lokale- og Anlægsfonden,6) 7,76 pct. til Hestevæddeløbssportens Fi-nansieringsfond,7) 24,15 pct. til kulturelle formål,8) 4,06 pct. til landsdækkende almennyttigeformål og9) 1,27 pct. til andre almennyttige formål.Stk. 5.De i stk. 1, nr. 7 og 9, nævnte puljerfordeles af kulturministeren med godkendelseaf Folketingets Finansudvalg.
3.§ 3, stk. 1,affattes således:”§3.Kulturministeriets midler fordeles således:1) 6,41 pct. til Team Danmark,2) 21,19 pct. til Danmarks Idræts-Forbund,3) 19,31 pct. til Danske Gymnastik- og Idræts-foreninger,4) 2,88 pct. til Dansk Firmaidrætsforbund,5) 6,16 pct. til Lokale- og Anlægsfonden,6) 6,92 pct. til Hestevæddeløbssportens Finan-sieringsfond,7) 23,19 pct. til kulturelle formål,8) 10,10 pct. til støtte af ungdomsformål, og9) 3,84 pct. til de landsdækkende oplysningsfor-bund m.v.”4.§ 3, stk. 5,affattes således:”Stk.5.De i stk. 1, nr. 7 nævnte pulje fordelesaf kulturministeren med godkendelse af Folke-tingets Finansudvalg.”5.§ 3, stk. 6,ophæves, og der indsættes somstk.6-11:”Stk.6.Den i stk. 1, nr. 8, nævnte pulje fordelesaf Dansk Ungdoms Fællesråd efter regler, somfastsættes af Dansk Ungdoms Fællesråd eftergodkendelse af Tipsungdomsnævnet, jf. stk. 7,og Kulturministeriet, herunder regler om, hvil-
Stk. 6.Den i stk. 1, nr. 8, nævnte pulje forde-les af kulturministeren. Kulturministeren fast-sætter nærmere regler for fordeling af puljen,herunder regler om kriterier for tildeling afstøtte, administration af puljen, regnskabsaf-læggelse og klageadgang.
ke betingelser der skal være opfyldt for at mod-tage støtte fra puljen, og hvilke oplysninger derskal afgives i forbindelse med ansøgning omstøtte fra puljen. Dansk Ungdoms Fællesrådfastsætter endvidere efter godkendelse af Tips-ungdomsnævnet, jf. stk. 7, regler om kontrolmed, at betingelserne for at modtage støtte frapuljen er opfyldt, herunder regler om, at DanskUngdoms Fællesråd til brug for sådan kontrolkan indhente nødvendige oplysninger fra støt-temodtageren, og regler om, at Dansk UngdomsFællesråd for støttemodtagere, der ikke opfyl-der betingelserne for støtte, kan tilbageholdestøtte, lade støtte bortfalde helt eller delvis ellerkræve støtte tilbagebetalt helt eller delvis. Reg-lerne fastsættes i vejledningsform.Stk. 7.Tipsungdomsnævnet består af 1 juri-disk uddannet medlem, 1 statsautoriseret revi-sor og 1 ungdomssagkyndigt medlem, som ud-peges af Kulturministeren for en 4-årig periodead gangen og sammenlagt højst for 8 år. Kul-turministeren udpeger Tipsungdomsnævnetsformand blandt de 3 medlemmer.Stk. 8.Kulturministeren fastsætter nærmereregler om Tipsungdomsnævnets virke, herunderom Tipsungdomsnævnets tilsyn med DanskUngdoms Fællesråds fordeling af puljen, jf.stk. 1, nr. 8. Kulturministeren afholder af pul-jen vederlag til nævnets medlemmer og udgiftertil nævnets administration. Nævnet kan, hvisdet undtagelsesvis skønner det nødvendigt,fastsætte størrelsen af det beløb, som DanskUngdoms Fællesråd kan anvende til admini-stration af fordelingen af midlerne og til vare-tagelse af opgaver af fælles interesse for sinemedlemsorganisationer.Stk. 9.Klage over Dansk Ungdoms Fælles-råds sagsbehandling og afgørelser om tildelingaf støtte kan indbringes for Tipsungdomsnæv-net. Tipsungdomsnævnets afgørelser kan ikkeindbringes for anden administrativ myndighed.Stk. 10.Forvaltningsloven og lov om offent-lighed i forvaltningen gælder for Dansk Ung-doms Fællesråds sager om fordeling af den istk. 1, nr. 8, nævnte pulje.Stk. 11.Den i stk. 1, nr. 9, nævnte pulje for-deles af Oplysningsforbundenes Fællesråd efterregler godkendt af kulturministeren.”
§ 4.Undervisningsministeriets midler an-vendes således:1) 63,30 pct. til støtte af ungdomsformål,2) 24,08 pct. til de landsdækkende oplys-ningsforbund m.v. og3) 12,62 pct. til undervisning og folkeoplys-ning.Stk. 2.Den i stk. 1, nr. 1, nævnte pulje forde-les af Dansk Ungdoms Fællesråd efter regler,som fastsættes af Dansk Ungdoms Fællesrådefter godkendelse af Tipsungdomsnævnet, jf.stk. 3, herunder regler om, hvilke betingelserder skal være opfyldt for at modtage støtte frapuljen, og hvilke oplysninger der skal afgives iforbindelse med ansøgning om støtte fra puljen.Dansk Ungdoms Fællesråd fastsætter endvide-re efter godkendelse af Tipsungdomsnævnet, jf.stk. 3, regler om kontrol med, at betingelsernefor at modtage støtte fra puljen er opfyldt, her-under regler om, at Dansk Ungdoms Fællesrådtil brug for sådan kontrol kan indhente nødven-dige oplysninger fra støttemodtageren, og reglerom, at Dansk Ungdoms Fællesråd for støtte-modtagere, der ikke opfylder betingelserne forstøtte, kan tilbageholde støtte, lade støtte bort-falde helt eller delvis eller kræve støtte tilbage-betalt helt eller delvis. Reglerne bekendtgøres iLovtidende af Dansk Ungdoms Fællesråd.Stk. 3.Tipsungdomsnævnet består af 1 juri-disk uddannet medlem, 1 statsautoriseret revi-sor og 1 ungdomssagkyndigt medlem, som ud-peges af undervisningsministeren for en 4-årigperiode ad gangen og sammenlagt højst for 8 år.Undervisningsministeren udpeger Tipsung-domsnævnets formand blandt de 3 medlemmer.Stk. 4.Undervisningsministeren fastsætternærmere regler om Tipsungdomsnævnets virke,herunder om Tipsungdomsnævnets tilsyn medDansk Ungdoms Fællesråds fordeling af puljen,jf. stk. 1, nr. 1. Undervisningsministeren afhol-der af puljen vederlag til nævnets medlemmerog udgifter til nævnets administration. Nævnetkan, hvis det undtagelsesvis skønner det nød-vendigt, fastsætte størrelsen af det beløb, somDansk Ungdoms Fællesråd kan anvende tiladministration af fordelingen af midlerne og tilvaretagelse af opgaver af fælles interesse forsine medlemsorganisationer.Stk. 5.Klage over Dansk Ungdoms Fællesrådssagsbehandling og afgørelser om tildeling afstøtte kan indbringes for Tipsungdomsnævnet.Tipsungdomsnævnets afgørelser kan ikke ind-bringes for anden administrativ myndighed.Stk. 6.Forvaltningsloven og lov om offentlig-hed i forvaltningen gælder for Dansk Ungdoms
6.§ 4affattes således:”§4.Ministeriet for Børn og Undervisningsmidler anvendes til undervisning. Midlernefordeles af børne- og undervisningsministerenmed godkendelse af Folketingets Finansud-valg.”
Fællesråds sager om fordeling af den i stk. 1,nr. 1, nævnte pulje.Stk. 7.Den i stk. 1, nr. 2, nævnte pulje forde-les af Oplysningsforbundenes Fællesråd efterregler godkendt af undervisningsministeren.Stk. 8.Den i stk. 1, nr. 3, nævnte pulje forde-les af undervisningsministeren med godkendel-se af Folketingets Finansudvalg.§ 5.Miljøministeriets midler anvendes tilstøtte af friluftslivet. Midlerne fordeles af Fri-luftsrådet.7.§ 5affattes således:”§5.Miljøministeriets midler fordeles således:1) 93,78 pct. fordeles af Friluftsrådet til frilufts-formål,2) 6,22 pct. fordeles af Miljøministeren til miljø-formål.Stk. 2.Afgørelser om bevilling af midlerne kanikke indbringes for anden administrativ myn-dighed.Stk. 3.Miljøministeren kan bemyndige Natur-styrelsen til at udøve de beføjelser, der i dennelov er tillagt ministeren.”8.I§ 6, stk. 1,ændres ”Socialministeriets” til:”Social- og Integrationsministeriets”.9.I§ 6ændres ”socialministeren” til: ”social- ogintegrationsministeren”.
§ 6.Socialministeriets midler anvendes såle-des:1) 46,97 pct. til handicaporganisationer og -foreninger,2) 14,98 pct. til ældreorganisationer,3) 30,04 pct. til landsdækkende frivillige so-ciale organisationer og4) 8,01 pct. til særlige sociale formål.Stk. 2.De i stk. 1, nr. 1-3, nævnte puljer for-deles af socialministeren efter fordelingsaftalerog beregningsmodeller godkendt af FolketingetsFinansudvalg. De i stk. 1, nr. 1-3, nævnte orga-nisationer kan indgive forslag til fordelingsafta-le til socialministeren. Socialministeren afgør,hvilke organisationer der er berettiget til atmodtage støtte fra de forskellige puljer.Stk. 3.Den i stk. 1, nr. 4, nævnte pulje forde-les af socialministeren efter retningslinjer fast-sat af socialministeren efter indstilling fra Fri-villigrådet.§ 7.Indenrigs- og Sundhedsministeriets mid-ler fordeles til sygdomsbekæmpende organisati-oner. Midlerne fordeles af indenrigs- og sund-hedsministeren, efter at Folketingets Finans-udvalg har godkendt arten og størrelsen af depuljer, som ønskes etableret i det pågældendefinansår, og regler for puljernes anvendelse.
10.§ 7, 1. pkt.,affattes således:”De midler, der tilfalder Ministeriet for Sund-hed og Forebyggelse, fordeles til puljen til syg-domsbekæmpende organisationer.”11.I§ 7ændres ”indenrigs- og sundhedsmini-steren” til: ”ministeren for sundhed og forebyg-gelse”.
§ 8.Ministeriet for Videnskab, Teknologi ogUdviklings midler anvendes til forskningsfor-mål. Midlerne fordeles af ministeren for forsk-ning, teknologi og udvikling med godkendelse afFolketingets Finansudvalg.
12.§ 8, 1. pkt.,affattes således:”De midler, der tilfalder Ministeriet for Forsk-ning, Innovation og Videregående Uddannelser,anvendes til forskningsformål.”13.I§ 8ændres ”ministeren for forskning, tek-nologi og udvikling” til: ”ministeren for forsk-ning, innovation og videregående uddannelser”.14.Efter § 8 indsættes som nye bestemmelser:”§8a.Udenrigsministeriets midler anvendes tilnødhjælp og udviklingsbistand samt mellemfol-keligt samarbejde.§ 8b.Ministeriet for Fødevarer, Landbrug ogFiskeris midler anvendes til dyrevelfærdsfor-mål. Midlerne fordeles af ministeren for fødeva-rer, landbrug og fiskeri.§ 8c.Ministeriet for Ligestilling og Kirkes mid-ler anvendes til religions og missionsarbejdevedrørende folkekirkelige organisationer. Mid-lerne fordeles af kirkeministeren med godken-delse af Folketingets Finansudvalg.”
§ 9.Det enkelte ressortministerium fastsæt-ter nærmere regler om regnskabsaflæggelse ogrevision med hensyn til midler, som efter §§ 3-8fordeles til private organisationer m.v. Til brugfor Rigsrevisionen kan ministerierne indhenteyderligere materiale til en nøjere regnskabs-gennemgang.
15.I§ 9ændres: ”§§ 3-8” til: ”§§ 3-8c”.
§2Loven træder i kraft den 1. januar 2012.§3Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.