Kulturudvalget 2011-12
KUU Alm.del Bilag 88
Offentligt
1070355_0001.png
1070355_0002.png
1070355_0003.png
1070355_0004.png
1070355_0005.png
1070355_0006.png
1070355_0007.png
1070355_0008.png
1070355_0009.png
1070355_0010.png
RettighedsAlliancenMøde i Kulturudvalget den 18. januar 2012
DERFORBrevmodellenvirker– den begrænser ulovlig brug (piratkopiering) -og er med til at øge omsætningen på de lovlige services (flytter trafik)Øgetsynlighed,viden og forståelse – et vigtigt skridt på vejenEnkel og billigløsning med stor effekt
Hvad er vi oppe imod?
UDFORDRINGENAt op mod95%af al online indhold bruges ulovligtAt op til95%af brugerne ikke ved, at det, de gør, er ulovligtDet er nemt, gratis – og opdagelsesrisikoen er lav. Og når detalt sammen ligger derude, er det vel ok…?
SUCCESKRITERIERMindsket fildeling (mindre ulovlig kopiering)Flere brugere på de lovlige services (stimulerer vækst ogomsætning)Mere konkret viden om lovlige og ulovlige tjenesterØget bevidsthed blandt befolkningen om problemet ogbetydningen af det (synlighed)Signalværdi – hvilken adfærd ønsker vi som samfund?Konkrete erfaringer, effekt målinger, brugeradfærdsanalyser –et fundament at bygge videre på
Observererulovligesites/produkter(RA)
IP-adresse(RA)
Tjek: Går IP-adressen igen?(Teleselskab)Brev 1 (1. gang) til ejer afIP-adresse.Budskab: Vidste du, atder foregår noget ulovligtpå din IP-adresse?Guide: Hvad kan du gørefor at sikre dinforbindelse og sikre‘lovlig’ adfærdhenvisning til lovligesteder
Undersøgelserviser
70% stopperved første brev
Brev 2 (genganger)Budskab: Skal vi hjælpe?
Vurdering af sag/tiltag(RA + rettighedsejer)
PROCES
Entreårig test- sehvad der virker, og hvad der ikke virkerData kommer fraallerede eksisterendeovervågning afulovlige sites – der er ikke tale om at overvåge personerBrevmodellenkoster samlet op mod 22 mio. kr. over tre år.Teleselskabernes investering er 10 mio. kr. i alt (gns. 3,3 mio.kr. om året)
FAKTA
Opbyggelse af viden er afgørende
Brugere og bagmændLov
BREVMODEL
Adfærd
BAGMÆND
Viden
Håndhævelse
7
Sådan virker den - udbredelseStyrker udvikling og vækstaf lovlige online tilbud
Erfaringer, undersøgelser,m.m.Artikler, debat, omtale,skoler m.m.
Venner, familie, arbejde
Brevmodtager(25.000-50.000)
Udenlandske erfaringer – den virkerFrankrig:72% af dem, der har modtaget et brev, stopper eller reducerer brugen af ulovligetjenester26% fald i brug af ulovlige tjenester18% stigning i brugen af lovlige tjenesterIrland:20% fald i fildeling22% stigning i brugen af lovlige tjenesterNew Zealand:Opinionsundersøgelse viser, at 1 ud af 3 vil stoppe
Lovligetjenester
Brevmodel
Bæredygtigtonlinemarked