Kulturudvalget 2011-12
KUU Alm.del Bilag 86
Offentligt
NOTAT7. januar 2012
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg om Kommissionensforslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af pro-grammet Et Kreativt Europa.Notatet oversendes efter fremsendelsen til Folketingets Europaudvalg til Fol-ketingets Kulturudvalg.KOM(2011) 7851. ResuméKommissionen har ved KOM(2011) 785 den 23. november 2011 fremlagt forslag til Eu-ropa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af programmet Et Kreativt Euro-pa til støtte for de europæiske kulturelle og kreative sektorer for perioden 1. januar 2014til 31. december 2020. Forslaget samler det nuværende Kulturprogram, MEDIA- og Me-dia Mundus-programmerne, der udløber i 2013, i et fælles rammeprogram og lægger optil at skabe en ny facilitet, som skal lette finansieringsmulighederne for små og mellem-store virksomheder og organisationer i de kulturelle og kreative sektorer. Forslaget er detnye rammeprogram for de kulturelle og kreative sektorer i den flerårige finansielle ram-me (MFF) – ”Et budget for Europa 2020” – for perioden 2014-2020. Kommissionen fore-slår i budgettet i den flerårige finansielle ramme for 2014-2020 til de kulturelle og krea-tive sektorer en budgetforøgelse på 37 % i forhold til de nuværende tre programmersbudgetter, svarende til et samlet budget på 1,801 mia. EURO (svarende til ca. 13,508mia. kr.) i den 7-årige budgetperiode (løbende priser).De kulturelle og kreative sektorer foreslås at omfatte navnlig arkitektur, arkiver og bibli-oteker, kunsthåndværk, audiovisuelle værker (såsom film, tv, videospil og multimedier),kulturarv, design, festivaler, musik, udøvende kunstarter, forlagsvirksomhed, radio ogvisuelle kunstarter.Rammeprogrammets generelle mål er at bidrage til EU 2020-strategien og dens flag-skibsinitiativer ved at 1) bevare og fremme den kulturelle og sproglige mangfoldighed iEuropa og 2) styrke sektorens konkurrenceevne. Programmets specifikke mål er 1) at støt-te de europæiske kulturelle og kreative sektorers kapacitet til at operere tværnationalt,bl.a. ved at styrke relationer og netværk mellem aktørerne, 2) at fremme den tværnatio-nale udbredelse af kulturelle og kreative frembringelser og aktører og nå nye brugere i oguden for Europa, 3) at styrke de kulturelle og kreative sektorers finansielle kapacitet og4) at støtte tværnationalt politiksamarbejde for at fremme politikudvikling, innovation,publikumsopbygning og nye forretningsmodeller.Forslaget skal vedtages med kvalificeret flertal i Rådet (uddannelse, ungdom, kultur ogsport). Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark,
Dok. nr. 1214859
Side 2
men lægger op til, at MEDIA Desk Danmark og Kultur-Kontakt-Punkt Danmark (CCP)sammenlægges.2. BaggrundKOM (2011) 785 af 23. november 2011 om oprettelse af programmet Et Kreativt Europaer oversendt til Rådet den 1. december 2011 i dansk sprogversion. Forslaget er fremsatmed hjemmel i TEUF artikel 166, stk. 4 (erhvervsuddannelse), art. 167, stk. 5, førsteled (kultur) og art. 173, stk. 3 (industri), og skal behandles efter den almindelige lovgiv-ningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.Kommissionen vedtog den 29. juni 2011 forslag til den næste flerårige finansielle ram-me for perioden 2014-2020. I sit forslag besluttede Kommissionen, at støtte til kulturel-le og kreative sektorer skulle være et væsentligt element i den næste finansielle ramme,og foreslog et enhedsrammeprogram for ”Et Kreativt Europa”, der forener de nuværen-de programmer Kultur, Media og Media Mundus og omfatter en ny finansiel facilitet forat lette adgangen til finansiering for små og mellemstore virksomheder (SMV’er) og or-ganisationer i de kulturelle og kreative sektorer.Det gældende Media-program (som siden slutningen af 2010 har indbefattet Mediasproduktionsgarantifond) har et budget på 755 mio. EURO (svarende til ca. 5,7 mia. kr),mens Media Mundus-programmet har et budget på 15 mio. EURO (svarende til ca. 112mio. kr). Begge programmer udløber i 2013. Media-programmet har tre overordnedemålsætninger: 1) bevare og styrke den kulturelle mangfoldighed i Europa, 2) forøge ud-vekslingen af audiovisuelle produktioner og 3) styrke den europæiske sektors konkur-renceevne. Indsatsområderne er støtte til udvikling, uddannelse, distribution og mar-kedsføring af produktioner, dvs. indsatser før og efter produktionsfasen. Støtte til selveproduktionen er et nationalt anliggende. Media Mundus-programmet yder støtte tilsamarbejde mellem den europæiske audiovisuelle industri og audiovisuelle producenterfra tredjelande Det gældende kulturprogram udløber ligeledes i 2013 og har et budgetpå 400 mio. EURO (svarende til ca. 3 mia. kr.). Programmet har tre overordnede mål-sætninger: 1) fremme den tværnationale bevægelighed for personer, der arbejder i kul-tursektoren, 2) fremme tværnational udbredelse af kunstværker og kunstneriske ogkulturelle frembringelser og 3) fremme den interkulturelle dialog. Indsatsområderne erstøtte til kulturelle projekter, støtte til organer, som er aktive på europæisk niveau in-den for kulturområdet og støtte til analyser og til indsamling og formidling af informa-tion samt til aktiviteter, der maksimerer virkningen af projekter inden for europæiskkultursamarbejde.Kommissionen foreslår i budgettet i den flerårige finansielle ramme for 2014-2020 til dekulturelle og kreative sektorer en budgetforøgelse på 37 % i forhold til de nuværendetre programmers budgetter, svarende til et samlet budget på 1,801 mia. EURO (svaren-de til ca. 13,508 mia. kr.) i den 7-årige budgetperiode (løbende priser).Kommissionen har i forbindelse med udformningen af forslaget til rammeprogrammetEt Kreativt Europa gennemført høringer med de interesserede parter, gjort brug afmidtvejsevalueringerne af de nuværende programmer og uafhængige undersøgelser.Forslaget tager desuden højde for tilbagemeldingerne på Kommissionens grønbog ”Fri-
Side 3
gørelse af de kulturelle og kreative industriers potentiale” og ekspertanbefalinger somled i den åbne koordinationsmetode inden for kulturområdet og den strukturerede dia-log med sektoren i perioden 2008-2010. Der er desuden udarbejdet tre konsekvensana-lyser – én om fortsættelse af det nuværende kulturprogram, en fælles konsekvensanaly-se om de nuværende Media- og Media Mundus-programmer og en separat konsekvens-analyse om oprettelse af en finansiel facilitet for de kulturelle og kreative sektorer.Kommissionen henviser i begrundelsen for forslaget til, at konsekvensanalyserne viserfire fælles problemerfor de kulturelle og kreative sektorer, som vil skulle løses på EU-niveau. Det første er det opsplittede marked, der skyldes Europas kulturelle og sprogli-ge mangfoldighed, som fører til, at disse sektorer i al væsentlighed er splittet op efternationale og sproglige grænser og mangler kritisk masse. Det andet er behovet for, atsektorerne tilpasser sig virkningerne af globaliseringen og overgangen til digital tekno-logi. Det tredje er manglen på sammenlignelige data om den kulturelle sektor på euro-pæisk og nationalt plan. Det fjerde er de vanskeligheder, kulturelle og kreative SMV’erhar med at få adgang til finansiering.Kommissionen henviser endvidere i begrundelsen for forslaget til, at de kulturelle ogkreative sektorer bidrager til jobskabelse og vækst, og henviser til, at de udgør 4,5 % afdet samlede europæiske BNP i 2008 og tegner sig for omkring 3,8 % af arbejdsstyrken.Kommissionen oplyser, at de udover deres direkte bidrag til BNP udløser afsmittendevirkninger i andre økonomiske sektorer såsom turisme og giver indhold til informati-ons- og kommunikationsteknologierne (IKT).Herudover henviser Kommissionen til, at rammeprogrammet vil bidrage til Europa2020-målene og nogle af de tilhørende flagskibe ved at løfte de kulturelle og kreativesektorers udfordringer med hensyn til opsplitning, globalisering og overgang til digitalteknologi, manglende data og mangel på private investeringer. Med forslaget ønskerKommissionen at styrke konkurrenceevnen i de kulturelle og kreative sektorer ved atfokusere på kapacitetsopbyggende foranstaltninger og støtte til tværnational udbredelseaf kulturelle frembringelser. Samtidig skal programmet medvirke til at bevare ogfremme den kulturelle og sproglige mangfoldighed i Europa.Kommissionen henviser til, at programmet skal være en enkel, genkendelig og let til-gængelig indgang for europæiske fagfolk i de kulturelle og kreative sektorer, uanset de-res kunstneriske disciplin, med mulighed for synergieffekter og gensidig inspiration påtværs af sektorerne, og skal give plads til aktiviteter både i og uden for EU.Endelig henviser Kommissionen til, at EU-støtten kan skabe europæisk merværdi iform af følgende:Aktiviteternes tværnationale karakter og deres virkninger, som skal supplere nati-onale og internationale programmer samt andre EU-programmer.Den stordriftsfordel og kritiske masse, som EU-støtten kan frembringe ved at skabeen løftestangseffekt for supplerende finansiering.Tværnationalt samarbejde kan bidrage til mere omfattende, hurtige og effektiveløsninger på de globale udfordringer og har langsigtede systemisk virkninger i sek-toren.
Side 4
Der kan sikres mere lige vilkår i de kulturelle og kreative sektorer i EU ved at tagehøjde for lande med lav produktionskapacitet og/eller lande eller regioner med etbegrænset geografisk og sprogligt område.
3. Formål og indholdDet foreslåede program består af en ramme med tre delprogrammer: 1) et tværfagligtdelprogram rettet mod alle kulturelle og kreative sektorer med en finansiel facilitet ogstøtte til tværnationalt politiksamarbejde og nyskabende tværfaglige aktioner, 2) etkulturdelprogram rettet mod de kulturelle og kreative sektorer og 3) et Media-delprogram rettet mod den audiovisuelle sektor. Den vejledende budgetbevilling vil væ-re 15% for det tværfaglige delprogram, 30% for kulturdelprogrammet og 55% for Media-delprogrammet.Programmets generelle mål vil være 1) at bevare og fremme den kulturelle og sprogligemangfoldighed i Europa og 2) at styrke sektorens konkurrenceevne og dermed bidragetil EU 2020-strategien og dens flagskibsinitiativer. Programmets specifikke mål er føl-gende:At støtte de europæiske kulturelle og kreative sektorers kapacitet til at opereretværnationalt, bl.a. ved at styrke relationer og netværk mellem aktørerne.At fremme den tværnationale udbredelse af kulturelle og kreative frembringelserog aktører og nå nye brugere i og uden for Europa.At styrke de kulturelle og kreative sektorers finansielle kapacitet.At støtte tværnationalt politiksamarbejde for at fremme politikudvikling, innovati-on, publikumsopbygning og nye forretningsmodeller.For hvert delprogram er der specificeret egne prioriteringer inden for styrkelse af sekto-rens kapacitet og fremme af tværnational udbredelse og støtteforanstaltninger. Den in-ternationale dimension af rammeprogrammet bliver integreret gennem følgende foran-staltninger: 1) mulighed for deltagelse af tiltrædende lande, kandidatlande og potentiel-le kandidatlande, som har en førtiltrædelsesstrategi, EØS-lande, lande, der er omfattetaf den europæiske naboskabspolitik og Schweitz, 2) mulighed for bilateralt samarbejdemed andre tredjelande og internationale organisationer, og 3) specifikke aktioner mål-rettet internationale branchefolk (integration af Media Mundus).Med kulturdelprogrammet forventer Kommissionen et tydeligere fokus på kapacitets-opbygning og tværnational formidling, herunder internationale vandreudstillinger, nyeeuropæiske platforme med omfattende strukturerende virkninger og mere strategiskestøttepakker til litterære oversættelser i forlagsbranchen, herunder pr-støtte. Massedi-gitalisering af kulturarv vil ikke blive støttet gennem kulturdelprogrammet, men kanfinansieres via strukturfondene. Derudover indarbejdes politikker og aktioner i relationtil digitalisering og informationsindsamling hos Europeana (det europæiske digitalebibliotek) i den digitale dagsorden for Europa.Med Media-delprogrammet forventes øgede ressourcer til distribution, herunder øget ogmere fokuseret støtte til salgsagenter, så salgsagenterne kan fusionere og få større ind-købs- og salgsstyrke på det internationale marked. En øget støtte til internationale ko-
Side 5
produktionsfonde baseret i Europa forventes at øge antallet af koproduktioner mellemeuropæiske og internationale producenter, hvilket vil øge antallet og kvaliteten af av-produktioner. Lettere adgang til finansiering forventes at give selvstændige udviklereaf computerspil fordel af nye markeder med stærk vækst. Ved at lette de kulturelle ogkreative sektorers adgang til finansiering ved hjælp af større investeringsparathedblandt investorerne forventes den nye finansieringsfacilitet at forbedre sektorens evnetil at tiltrække privat investering, styrke den finansielle kapacitet og værkernes kom-mercielle potentiale og derved styrke deres konkurrenceevne og skabe nye mulighederfor vækst og beskæftigelse. Støtten til tværnationalt politiksamarbejde vil bidrage til, atder foreligger flere sammenlignelige data, hvilket vil fremme udarbejdelsen af evidens-baserede politikker.Med forslaget tillægges Kommissionen gennemførelsesbeføjelser, som skal udøves ioverensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 182/2011 af16. februar 2011 om de generelle regler og principper for, hvordan medlemsstaterneskal kontrollere Kommissionens udøvelse af gennemførelsesbeføjelser. Desuden læggesop til, at der fremover oprettes ét enkelt programudvalg – Udvalget for programmet EtKreativt Europa – som efter rådgivningsproceduren i ovennævnte forordning skal biståKommissionen ved udarbejdelse af det årlige arbejdsprogram, idet der efter høring afudvalget vil blive offentligt detaljerede indkaldelser af forslag med oplysninger om kri-terier, projektleverancer, målgrupper og planlagte budgetter.Med hensyn til forvaltningen af støtten lægges der op til, at langt de fleste tilskud un-der kultur- og Media-delprogrammet fortsat vil blive forvaltet af Forvaltningsorganetfor Undervisning, Audiovisuelle Medier og Kultur gennem årlige indkaldelser af forslag.Endvidere lægges op til, at de nuværende nationale kontaktpunkter for Kultur- og Me-dia-kontorerne lægges sammen til et fælles Kreativt Europa-kontor med henblik på atyde information og rådgivning om ansøgninger under programmet. Forvaltning af denfinansielle facilitet vil blive overdraget til en finansiel tredjepartsinstitution, sandsyn-ligvis Den Europæiske Investeringsfond.Art. 1 fastlægger programmets formål, som er støtte til de europæiske kulturelle ogkreative sektorer for perioden 1. januar 2014 til 31. december 2020.Art. 2 indeholder definitioner på kulturelle og kreative sektorer, aktør og finansielleformidlere, hvoraf bl.a. fremgår, at de kulturelle og kreative sektorer navnlig omfatterarkitektur, arkiver og biblioteker, kunsthåndværk, audiovisuelle værker (såsom film,tv, videospil og multimedier), kulturarv, design, festivaler, musik, udøvende kunstarter,forlagsvirksomhed, radio og visuelle kunstarter.Art. 3 fastslår, at programmet kun støtter de aktioner og aktiviteter, der giver en poten-tiel europæisk merværdi som angivet ovenfor og bidrager til at nå målene i Europa2020-strategien og dens flagskibsinitiativer.Art. 4 og 5 fastlægger programmets generelle og specifikke mål som angivet ovenfor.
Side 6
Art. 6 fastlægger programmets struktur med de ovennævnte tre delprogrammer: 1) ettværfagligt delprogram rettet mod alle kulturelle og kreative sektorer, 2) et kulturdel-program rettet mod de kulturelle og kreative sektorer og 3) et Media-delprogram rettetmod den audiovisuelle sektor.Art. 7 og 8 vedrører det tværfaglige delprogram med rammerne for den finansielle faci-litet og støtte til tværnationalt politiksamarbejde og nyskabende tværfaglige aktioner,herunder støtte til de nationale medlemmer af netværket af Et Kreativt Europa-kontorer. Faciliteten for de kulturelle og kreative sektorer har til opgave at: a) yde ga-rantier til passende finansielle formidlere fra alle lande, der deltager i Et Kreativt Eu-ropa-programmet, og b) levere supplerende ekspertise og kapacitet til finansielle for-midlere til at vurdere risici i forbindelse med aktører i de kulturelle og kreative sekto-rer. Formidlerne skal udvælges i overensstemmelse med bedste markedspraksis, hvadangår lånefinansieringsvolumen, der stilles til rådighed for kulturelle og kreative aktø-rer og/eller kulturelle og kreative aktørers adgang til finansiering og/eller den pågæl-dende formidlers risikotagning i forbindelse med lån til kulturelle og kreative aktører.Art. 9 og 10 vedrører kulturdelprogrammet, idet art. 9 fastlægger kulturdelprogram-mets prioriteringer inden for styrkelse af sektorens kapacitet og fremme af tværnatio-nal udbredelse og art. 10 støtteforanstaltningerne. Støtteforanstaltningerne er: a) sam-arbejdsforanstaltninger, der samler aktører fra forskellige lande for at gennemføre ak-tiviteter i enkeltsektorer eller på tværs af sektorerne, b) aktiviteter, der gennemføres afeuropæiske organer med deltagelse af netværk af aktører fra forskellige lande, c) aktivi-teter, der gennemføres af organisationer, som sørger for en europæisk pr-platform forudvikling af nye talenter og stimulerer udbredelsen af kunstnere og værker med en sy-stemisk effekt i stor målestok, d) støtte til litterær oversættelse og e) særlige aktionermed det formål at opnå større synlighed for de europæiske kulturers rigdom og mang-foldighed og stimulere interkulturel dialog og gensidig forståelse, f.eks. gennem europæ-iske kulturpriser, det europæiske kulturarvsmærke og de europæiske kulturhovedstæ-der.Art. 11 fastlægger Media-delprogrammets prioriteringer inden for styrkelse af sekto-rens kapacitet og fremme af tværnational udbredelse og art. 12 støtteforanstaltninger-ne. Støtteforanstaltningerne er: a) støtte til udvikling af et omfattende tilbud om er-hvervelse af nye kvalifikationer, videndeling og netværksinitiativer, b) støtte til audio-visuelle aktører for at udvikle europæiske audiovisuelle værker med øget potentiale tilgrænseoverskridende udbredelse, c) støtte til aktiviteter med det formål at lette euro-pæiske og internationale koproduktioner, bl.a. tv, d) lette adgangen til professionelleaudiovisuelle handelsarrangementer og markeder og anvendelsen af onlineerhvervs-værktøjer i og uden for Europa, oprette støtteordninger for distribution af europæiskefilm uden for produktionslandet på alle platforme og for internationale salgsaktiviteter,f) lette udbredelsen af europæiske film på verdensplan og af internationale film i Euro-pa på alle platforme, g) støtte til et europæisk netværk for biografejere, der foreviser enbetydelig andel europæiske film uden for produktionslandet, bl.a. integration af digitaleteknologier, h) støtte til initiativer, der viser og fremmer en mangfoldighed af europæi-ske audiovisuelle værker, i) støtte til aktiviteter, der sigter mod at øge publikums videnog interesse, og j) støtte til innovative aktioner, der afprøver nye forretningsmodeller og
Side 7
værktøjer på områder, som sandsynligvis vil blive påvirket af indførelsen og anvendel-sen af digitale teknologier.Art. 13 vedrører sikring af programmets sammenhæng og komplementaritet med rele-vante EU-politikker og andre relevante EU-finansieringskilder inden for kultur- og me-diepolitik.Art. 14 fastlægger, at Kommissionen skal sikre regelmæssig overvågning og eksternevaluering af programmet i forhold til en række nærmere angivne resultatindikatorerfor de generelle og specifikke mål, der er fastsat i art. 4 og 5.Art. 15 vedrører kommunikation og formidling om tildelt EU-støtte og de opnåede resul-tater.Art. 16 vedrører tredjelandes og tiltrædende organisationers adgang til programmet, jf.også ovenfor.Art. 17 og art. 18 fastlægger, at Kommissionen med henblik på programmets gennemfø-relse i overensstemmelse med rådgivningsproceduren i art. 4 i forordning nr. 182/2011af 16. februar 2011 om de generelle regler og principper for, hvordan medlemsstaterneskal kontrollere Kommissionens udøvelse af gennemførelsesbeføjelser, vedtager årligearbejdsprogrammer, idet Kommissionen bistås af Udvalget for programmet Et KreativtEuropa. De årlige arbejdsprogrammer skal omfatte de opstillede mål, de forventederesultater, gennemførelsesmetoden og det samlede beløb for finansieringsplanen. Deskal endvidere omfatte en beskrivelse af de aktioner, der skal finansieres, en angivelseaf de beløb, der er afsat til hver enkelt aktion, og en vejledende tidsplan for gennemfø-relsen. Endelig omfatter de i forbindelse med tilskud prioriteringerne, de væsentligsteevalueringskriterier og den maksimale sats for medfinansiering.Art. 19 vedrører de finansielle bestemmelser, herunder fastlægges, at finansierings-rammen for gennemførelsen af programmet udgør 1.801.000.000 EURO for programpe-rioden 2014-2020 (svarende til ca. 13,508 mia. kr.).Art. 20 fastlægger, at Kommissionen træffer egnede foranstaltninger til at sikre, atEU’s finansielle interesser bliver beskyttet, når der gennemføres aktioner, der finansie-res i henhold til programmet.Art. 21 indeholder ophævelses- og overgangsbestemmelser.Art. 22 fastlægger, at forordningen er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddel-bart i hver medlemsstat, og at den anvendes fra 1. januar 2014.4. Europa-Parlamentets udtalelserI henhold til TEUF art. 294 skal forslaget forelægges Europa-Parlamentet.Forslaget skal forhandles i Europa-Parlamentets Kultur- og Uddannelsesudvalg(CULT).
Side 8
Der er endnu ikke udpeget en ordfører for forslaget i Europa-Parlamentet, ligesom derendnu ikke er fastsat en dato for, hvornår udvalgsbehandlingen af forslaget påbegyn-des. Det må forventes, at CULT udpeger den ansvarlige ordfører for forslaget i januar2012.5. NærhedsprincippetKommissionen har beskrevet forslagets forhold til nærhedsprincippet således:”På baggrund af de foreslåede aktioners tværnationale og internationale karakter kanmålene for denne forordning ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne alene.På grund af disse aktioners omfang og forventede virkninger kan tværnationale resulta-ter bedre opnås gennem en indsats på EU-plan. EU kan derfor træffe foranstaltninger ioverensstemmelse med nærhedsprincipppet, jf. traktatens artikel 5. I overensstemmelsemed proportionalitetsprincippet, jf. nævnte artikel, går denne forordning ikke ud over,hvad der nødvendigt for at støtte opfyldelsen af målene om at bevare og fremme kulturelog sproglig mangfoldighed i Europa og styrke de kulturelle og sproglige sektorers kon-kurrenceevne fra 1. januar 2014 til 31. december 2020.”Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens betragtninger omkring nærhedsprincippet,idet fællesskabsindsatsernes tværnationale karakter komplementerer de nationale ind-satser, som hovedsageligt omfatter den nationale produktionsfase.6. Gældende dansk retDe danske filmstøtteordninger er reguleret i filmloven, jf. lov nr. 186 af 12. marts 1997.De danske kunststøtteordninger er reguleret i billedkunstloven, jf. lovbekendtgørelsenr. 1004 af 29. november 2003, litteraturloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1005 af 29. no-vember 2003, musikloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 184 af 3. januar 2008, teaterloven,jf. lovbekendtgørelse nr. 780 af 23. juni 2009 samt i lov om Statens Kunstfond, jf. lovbe-kendtgørelse nr. 78 af 14. januar 2011.7. KonsekvenserLovmæssige konsekvenserEn vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget medfører en udgift på EU's budget på 1,801 mia. EURO (svarende til ca.13,508 mia. kr.). Heraf betaler Danmark ca. 2% (svarende til ca. 270 mio. kr.).Regeringen lægger vægt på, at forhandlingerne om forslaget ikke må præjudicere dekommende forhandlinger om EU’s flerårige finansielle ramme.Forslagets gennemførelse vil have som konsekvens, at MEDIA Desk Danmark og Kul-tur-Kontakt-Punkt Danmark (CCP) skal sammenlægges.Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Side 9
Administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget forventes at medføre forenklinger i procedurer og informationsnetværk foransøgere og støttemodtagere.8. HøringForslaget er sendt i bred høring til følgende relevante organisationer m.v. med hørings-frist den 1. februar 2012:Akademiraadet, Amatørernes Kunst og Kultur Samråd (AKKS), ASSITEJ Danmark,Beskæftigelsesministeriet, Bibliotekarforbundet, Bibliotekschefforeningen, Biblioteks-paraplyen - Danmarks Biblioteksforening, BilledKunst – Copydan, BilledkunstnernesForbund, Brancheforeningen for Undervisningsmidler, Brancherådet for Scenedans,Byfo (Bygningsfredningsforeningen), Børne- og kulturchefforeningen, Center for Kultur-og Oplevelsesøkonomi, Copenhagen Business School, Copy-Dan, Damusa, Dansk Mu-sikskolesammenslutning, Danish Crafts, Danmarks Biblioteksforening, DanmarksForskningsbiblioteksforening, DR, Danmarks Tekniske Universitet,Dansk Amatørteater Sammenslutning (DATS), Dansk Arkitektur Center, Dansk ArtistForbund, Dansk Blindesamfund, Dansk Design Center, Dansk Erhverv, Dansk Folke-mindesamling, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk Forfatterforening, Dansk Foto-grafisk Forening, Dansk Galleri Sammenslutning, Dansk Industri, Dansk IT, DanskJournalistforbund, Dansk Komponistforening, Dansk Kunstnerråd, Dansk Live, DanskMusikbiblioteksforening, Dansk Musikerforbund, Dansk Musikforlæggerforening,Dansk Skuespillerforbund, Danske Ark, Danske Billedkunstneres Fagforening, DanskeBiografer, Danske Designere, Danske Dramatikeres Forbund, Danske Døves Landsfor-bund, Danske Filminstruktører, Danske Handicaporganisationer, Danske Mediers Fo-rum, Danske Populærautorer, Danske Regioner, Danske Reklame- og Relationsbureau-ers Brancheforening, Danske Skønlitterære Forfattere, Danske Teatres Fællesorganisa-tion, Den Danske Boghandlerforening, Den Danske Forlæggerforening, Det CentraleHandicapråd, Det Danske Akademi, Det Danske Filminstitut, Det Danske Kulturinsti-tut, Det Jyske Musikkonservatorium, Det Kongelige Bibliotek, Det Kongelige DanskeMusikkonservatorium, Det Kongelige Teater, DJBFA, Danske Jazz, Beat og Folkemu-sik Autorer, DR, Erhvervs- og Vækstministeriet, Faglig Organisation For Filmmedar-bejdere FAF, FILMRET, Finansministeriet, Forbrugerrådet, Foreningen af Danske In-teraktive Medier, Foreningen af Danske Kulturtidsskrifter, Foreningen af Danske Na-turhistoriske Museer, Foreningen af Filmudlejere i Danmark, Foreningen af Video-gramdistributører i Danmark, Forskningsbibliotekernes Chefkollegium, Forsvarsmini-steriet, Frederiksberg Kommune, Gramex, Grønlands Hjemmestyre, Høreforeningen,IT-Brancheforeningen, IT-Universitetet i København, Jazz Danmark, Justitsministeri-et, Kirkeministeriet, Klima- og Energiministeriet, KODA, Kommunernes Landsfor-ening, Kommunernes Skolebiblioteksforening, Kulturarvstyrelsen, Kulturhusene iDanmark, Kulturministeriets Rektorer – KUR, Kunsthandlerforeningen, Kunststyrel-sen, Københavns Kommune, Københavns Universitet, Landsforeningen for bygnings- oglandskabskultur, Landsforeningen Kulturelle Samråd i Danmark, Landsforeningen tilbevaring af fotografier og film, Media Desk Denmark, Miljøministeriet, Ministeriet forby, bolig og landdistrikter, Ministeriet for Børn og Undervisning, Ministeriet for Forsk-ning, Innovation og Videregående uddannelser, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Side 10
Fiskeri, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, Music Export Denmark - MXD, Mu-sik og Ungdom, Nationalmuseet, Nota, ORA - Organisationen af Rytmiske Amatørmu-sikere, Organisationen Danske Museer, Producentforeningen, Radio- og tv-nævnet, Re-gion Hovedstaden, Region Midtjylland, Region Nordjylland, Region Sjælland, RegionSyddanmark, Rektorkollegiet, ROSA - Dansk Rock Samråd, Roskilde Universitet, Ryt-misk Musikkonservatorium, Sammenslutningen af Lokalarkiver, Samrådet for Ophavs-ret, Skatteministeriet, Social- og Integrationsministeriet, Statens Arkiver, StatensKunstfond, Statens Kunstråd, Statens Museum for Kunst, Statens Naturhistoriske Mu-seum, Statsbiblioteket, Statsministeriet, Styrelsen for Bibliotek og Medier, SyddanskMusikkonservatorium og Skuespillerskole, Syddansk Universitet, Sønderborg Kommu-ne, Teatrenes Interesse Organisation (TIO), Transportministeriet, TV Midt Vest, TVSYD, TV2/Bornholm, TV2/DANMARK A/S, TV2 /FYN, TV2/Lorry, TV2/Nord, TV2/Øst,TV2/Østjylland, TvDanmark, UBOD, Udenrigsministeriet, VisitDenmark, Økonomi- ogIndenrigsministeriet, Aalborg Universitet, Århus Kommune og Aarhus Universitet.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer er endnu ikke kendskab til andre medlemsstaters holdninger.Det må dog forventes, at en række medlemsstater vil bakke op omkring Kommissionensbestræbelser på at forenkle budgettildelingen og forvaltningen af programmet, idet detsamtidig må forventes, at nogle medlemsstater vil stille spørgsmål om, hvorvidt forsla-get indeholder tilstrækkelige retningslinier for Kommissionens gennemførelse af pro-grammets prioriteringer og støtteforanstaltninger.Det må endvidere forventes, at en række medlemsstater vil stille spørgsmål ved, omkultursektoren i forslaget samlet bør behandles som et erhverv på lige fod med den au-diovisuelle sektor.Endelig er det forventningen, at flere like-minded lande vil stille sig særdeles kritiskeoverfor Kommissionens foreslåede stigning i budgetrammen.10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen støtter det overordnede formål med forslaget, der har til formål at bidragetil EU 2020-strategien og dens flagskibsinitiativer ved at 1) bevare og fremme den kul-turelle og sproglige mangfoldighed i Europa og 2) styrke de kulturelle og kreative sekto-rers konkurrenceevne. Regeringen lægger i den forbindelse vægt på, at det i forslagetindgår, at programmet kun støtter aktioner og aktiviteter, der giver en potentiel euro-pæisk merværdi.I lyset af de konsolideringsbestræbelser, der foregår på nationalt niveau, finder rege-ringen, at Kommissionens foreslåede udgiftsramme til Et Kreativt Europa Program børreduceres væsentligt.Regeringen lægger vægt på, at forslaget lægger op til mere enkle og brugervenlige an-søgnings- og behandlingsprocedurer, større omkostningseffektivitet og klare målsæt-ninger. Regeringen lægger endvidere vægt på, at forslaget lægger op til mere fleksibili-
Side 11
tet med henblik på tilpasning til den teknologiske og markedsmæssige udvikling, her-under i forhold til støtte til innovative aktioner, der afprøver nye forretningsmodeller,samt kan medvirke til at lette adgangen til finansiering for de kulturelle og kreativesektorer. Regeringen lægger tillige vægt på, at forslaget lægger op til at støtte samar-bejdsforanstaltninger, der samler aktører fra forskellige lande for at gennemføre aktivi-teter i enkeltsektorer eller på tværs af sektorerne.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg, men udveksling afsynspunkter om et nyt MEDIA-program og et nyt kulturprogram som emne for en fro-kostdrøftelse for kulturministre og ministre for det audiovisuelle område i forbindelsemed rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 19.-20. maj 2011 har væretforelagt til orientering på mødet den 13. maj 2011 forud for rådsmødet den 19.-20. maj2011.