Kulturudvalget 2011-12
KUU Alm.del Bilag 85
Offentligt
1067920_0001.png
1067920_0002.png
1067920_0003.png
1067920_0004.png
1067920_0005.png
1067920_0006.png
1067920_0007.png
1067920_0008.png
Bidrag til musikhandlingsplanen
Publikum i fokusHermed fremsættes forslag om et innovativt forsøgsprogram omfattendealle musikgenrer, hvis formål er at udnytte potentialet for nyepublikumsoplevelser for flere mennesker, for nyt samarbejde og netværkpå tværs af musikgenrer og for ny interaktion mellem publikum ogmusikere.Der foreslås gennemført et 4-årigt forsøgsprogram, der med 6 mio. kr.årligt kan fungere som en dynamo og platform for publikumsinnovationvia videns opsamling, erfaringsudveksling, netværk og forsøg.Januar 2012Udarbejdet af:Niels Rosing-Schow, Formand for Dansk KomponistforeningFinn Schumacker, Musikchef for Odense Symfoniorkester, på vegne afLandsdelsOrkesterForeningenThorbjørn Tønder Hansen, Leder af SNYKMaria Frej, Leder af Storstrøms Kammerensemble, på vegne af de klassiskebasisensembler
BaggrundAt skabe forståelse for musikstøtten forudsætter, at musikken er i bred kontaktmed befolkningen. Jo flere der får oplevelser, jo flere bakker op bag, at der ogsåi krisetider prioriteres midler til musikområdet.Der bruges da også i dag store ressourcer inden for den samlede musikverdenpå at arbejde med publikumsvinklen, herunder mobilisering af nyepublikumsgrupper. Der arbejdes løbende med nye koncert- og kontaktformer,nye oplevelser og nye samarbejder for at musikaktørerne kommer bredere ud –det gælder alle musikgenrer.Men indsatsen foregår spredt, ukoordineret og er ofte forankret i frivilligekræfter. Der er ikke nogen videns opsamling, erfaringsudveksling ogvidensformidling. Derfor er der stor risiko for mange gode, men spildte kræfter iarbejdet med publikumsudvikling.Der er behov for publikumsinnovation, og potentialet for udvikling af nye vanerog koncertformer findes inden for og på tværs af alle genrer1. Musikforbruget erstigende, og der er plads til både mere mainstream og større diversitet:publikum er musiklivets vigtigste resurse, som kan bringes meget mere i spil foren relativt beskeden investering.Der er behov for en genremæssigt tværgående fælles indsats med henblik på atstyrke og professionalisere publikumsindsatsen, og hvor erfaringerne udnyttestil fælles bedste. Desuden er der behov for gennem forsøg at udvikle nye vaneri samspillet mellem musikere og publikum.I det følgende beskrives et forslag til en samlet pulje, der med 6 mio. kr. årligtindeholder dels nyskabende tiltag i dansk kultursamarbejde, dels midler tilforsøg og støtte til innovative musikaktører.
1
Den tidligere musikhandlingsplan indeholdt bl.a. tiltaget ”Nye publikumsmiljøer”, som varmålrettet det yngre rytmiske vækstlags mulighed for at komme ud til et relevant publikum iandre rammer end de gængse koncertsteder. Det skal understreges, at nærværende forslagafviger markant fra denne indsats.
Center for publikums innovation - CEFPIMed forankring i Center for Kunststøtte under Kulturstyrelsen oprettes etcenter uden mure CEFPI (center for publikums innovation). Der afsættes 2,5mio. kr. årligt til driften.Centret ledes af en bred (politisk) styregruppe med udpegede repræsentanterfra en kreds af musiklivets centrale aktører. Styregruppen udpeger etforretningsudvalg, der har den daglige kontakt med sekretariatet mellemstyregruppemøderne samt en faglig innovationsgruppe, der udarbejder fagligeudspil om centrets opgaver og forslag til nye tiltag. Innovationsgruppen skal ikkenødvendigvis udpeges blandt styregruppens medlemmer.Styregruppen består af repræsentanter fra:Spillestederne og festivalerLandsdelsorkestre og basisensemblerGenreorganisationerneKomponistforeningerneDet Kongelige Teater og DRKonservatorierneKunstrådets musikudvalgCenteret betjenes af et fagligt sekretariat med 1,5 årsværk og med en fast(administrativ) kontaktperson i Center for Kunststøtte.Centerets hovedopgave er at opsamle erfaringer med publikumstiltag ogformidling heraf. Som del af videnformidlingen arrangeres gå-hjem-møder,udgives et nyhedsbrev, afholdes en årlig konference osv.Endvidere kan centeret tage initiativ til gennemførelse af netværksskabendeaktiviteter, forsøg, udvikling af redskaber samt forskning, herundermedfinansiering af phd-projekter.Centeret og Kulturstyrelsen samarbejder om uddeling af udviklingsmidler jf.nedenfor, idet støttede tiltag inddrages i erfaringsopsamlingen.UdviklingsmidlerDer oprettes en udviklingspulje på 3,5 mio. kr.Disse midler kan anvendes til at (med)finansiere særlige publikumsrelateredeinitiativer, events og forsøg efter forslag fra centerets styregruppe.Endvidere kan aktører på musikområdet søge om midler tilkonsulentbistand, studieture, besøg fra udlandet mm. vedr.publikumsinnovation‘outreach’-projekter og særlige publikumstiltag
enkeltproduktioner, hvor kontakten med/til publikum sker på en nymåde eller med et nyt sigte, dvs. involverende, medproducerende osv.De nærmere vilkår og rammer for støtte til disse 3 formål fastsættes af centretsstyregruppe og Kunstrådets musikudvalg. Det vil bl.a. indgå, at støttede tiltagskal bidrage med erfaringsopsamling.Ansøgninger forbehandles i CEFPI under hensyn til den samlede indsats ogstyregruppen indstiller til Kulturstyrelsen.Kommissorium for bestyrelsen for CEFPI:Center for publikumsinnovation har til formål at stimulere og udviklepublikumsinnovation i det danske musikliv. Centret står for en genremæssigttværgående fælles indsats, hvor arbejdet med publikumsinnovation styrkes ogprofessionaliseres, og hvor erfaringerne udnyttes til fælles bedste på tværs afmusikgenrer.Centerets hovedopgave er at opsamle erfaringer med publikumstiltag samtudveksle og formidle erfaringer. Bestyrelsen fastlægger selv enformidlingsstrategi, herunder evt. konsulentvirksomhed og rådgivning.Centret skal som led heri være netværksskabende og sikre vidensdeling.Centeret kan iværksætte egne projektinitiativer, herunder tage initiativ tilgennemførelse af forsøg, udvikling af redskaber samt forskning, herundermedfinansiering af phd-projekter. Endvidere kan centret pege på behov for nyetiltag, herunder inden for uddannelsesområdet.Bestyrelsen udgiver årligt en statusrapport om arbejdet med og status forpublikumsinnovation. Endvidere afholder bestyrelsen årligt en konference ompublikumsinnovation for aktører på musikområdet.Centeret behandler herudover ansøgninger om udviklingsmidler og afgiverindstilling til Kunstrådets Musikudvalg, og støttede tiltag inddrages ierfaringsopsamlingen.
Faktaark 1
Information om musikområdetUddrag fra Pengestrømsanalysen ”Analyse af pengestrømme og ressourcer i dansk musikliv”, Rambøll, dec. 2010.
Antal koncerter og publikumDer gennemføres i Danmark 74.000koncerter (med KODA-vederlag)med 4,7 mio. publikummer.
Koncerter og publikum
4,7 mio./år
I gennemsnit svarer det til 63publikummer pr. koncert.Dette gennemsnit omfatter allegenrer og dækker en variation fracafékoncerter med 15 tilhørere tilfestival- og udendørskoncerter medfx 15.000 tilhørere.
74.000/år
63 personer
Koncerter
Publikummer
Publikummer pr.koncert
Musikkens indtægterDet samlede danske musikliv har enindtægt på knap 9 mia. kroner.7
Musikkens indtægterOffentlig musikstøtteAndre indtægter
Den offentlige støtte udgør 3,15mia. kr. hvoraf 60 % går til denklassiske musik og 32 % til denrytmiske musik.Af de øvrige midler på 5,84 mia. kr.går 10 % til den klassiske musik og88 % til den rytmiske musik.mia. kr
65432
Forskellen op til 100 % er musikliv,som går på tværs eller ikke kanrubriceres.
10KlassiskRytmisk
InstitutionersmusikudgifterEn række forskelligeaktører formidler musikpå forskellige måder.Grafikken viserfordelingen i procent afdisse aktørersmusikrelaterede udgifterfordelt på hhv. rytmiskog klassisk musik.
Institutioners musikudgifterRytmiskDet Kongelige TeaterDRs kor og orkestreKongrescentre og koncertsaleDRs musikindholdKulturhusePladeselskaberFestivallerRegionale spillestederHonorarstøttede spillesteder020406080100Klassisk
Procent
Billetters andel afindtægtenGrafikken viserbilletsalgets andel af desamlede musik-relaterede indtægter fordiverse aktører.Fx har kulturhusene 34% af deres musik-relaterede indtægter frabilletsalg.
Billetters andel af indtægterBookere ogkoncertarrangørerHonnorarstøttedespillestederFestivallerKongrescentre ogkoncertsaleKulturhuseFolkekirkenRegionalespillestederAndremusikscenerKongelige teaterDRBasisensembler0204060Procent80100inkl. øvrige indtægterinkl. lejeindtægterprovision
Faktaark 2
Eksempler på publikumsinnovation 1Artists in Motioner et svensk kunstnerisk og publikums-udviklende program, der henvender sig til komponister,musikere, lydkunstnere, ensembler m fl.Der gives støtte på 100-150 000 kr. til enkeltprojekter, derer rettet mod regionalt plan. Projekterne skal producere ogturnere i bestemte kommuner/regioner og i nærtsamarbejde med regionale musikorganisationer.Projekterne skal indeholde en kunstnerisk idé, enpublikums-udviklende idé og en pædagogisk idé ogtilstræbe at nå nyt publikum, nye spillesteder etc.Kilde:
Nedenfor nævnes tre konkrete eksempler som er støttet.
www.rankmusik.se/sida/artists-motion-aim
Eksempel 1: The Double Smile OrchestraDen kunstneriske idé er at to komponister fungerer som kunstnerisk inspiration til at fremme en nygeneration af musikere til at deltage i musikudviklende arbejde, som resulterer i en ny koncert-serie. Projektdeltagerne vil i løbet af en intensiv uge mødes og udvikle en musikalsk forestilling, deruropføres på en festival og efterfølgende tager på mini-turné i regionen.Projektets lokale partnere er udgangspunktet for fremtidigt koncertsamarbejde. Målet er både atinspirere og uddanne de øvrige kommuner i, hvordan man arbejder videre med koncerter medmoderne musik.
Eksempel 2: Ett hållbarhetskonceptDen kunstneriske idé er et bæredygtigt koncept for mode ogmusik.I konceptet er scenisk musik og performance katalysatorer forgenbrug af gammelt tøj.Fx skal publikum, når de ankommer, levere tøj, som de ønsker atgenoplive. Mens orkestret spiller første akt, opbygges tøjet i enform for tekstil-arkitektur, en scenografi, som vil være et tempel,der tilbedes. Der skabes nu en tæt atmosfære gennem film, lysmm. Forskellige ceremonier udføres, og efterhånden som detmusikalske stiger mod klimaks, øges fokus på scenen modpublikums beklædningsgenstande.
Eksempel 3: Dance'n BassDance’n Bass er en omrejsende festival med improviseret dans og musik på bas. Dance’n Basstjener som et kunstnerisk forum, et sted for dialog og udveksling af ideer i en sammenhæng, hvormødet mellem musik, dans og improviserende kunst er i fokus.
Faktaark 3
Eksempler på publikumsinnovation 2SFJAZZ(San Francisco Jazz Organization) er etjazz-kollektiv oprettet i 2004 og organiseret som enforening med bestyrelse.Kollektivet roses især for sin innovative tilgang tilrepertoiret. For at dyrke sin karakteristiske lyd, mødeskollektivet hvert forår til flere ugers forlængetgeneralprøve. Herunder afholdes workshops iinteraktion med det lokale samfund. Herefter tagerkollektivet på koncertturne.SFJAZZ har et sideløbende uddannelsesprogram,som betjener tusindvis af voksne og unge ilokalsamfundet med en dynamisk og innovativ vifte afuddannelser i koncertsalen, klasseværelset, og ifællesskab.
Kilde: www.sfjazz.org
Kollektivets mission er at udvikle og plejede nuværende og fremtidige musikere ogpublikum ved at give rige, innovative,interaktive og informative oplevelser ijazz-påskønnelse, skabelse og ydelseinden for det forskelligartede samfund
London Sinfoniettaer et ensemble med moderne musik. Ensembletarbejder med forskellige tiltag inden for publikumsinnovation.Et eksempel er projektet ”KX Collective - unge udforsker og skaber nymusik”.Hver sæson tilbyder London Sinfonietta en serie af kortesmagsprøvesessioner for unge, der er interesserede i at bliveinvolveret i at lave ny musik. Disse sessioner stiler efter at alle medinteresse kan deltage – der kræves ingen forudgående erfaring.Kilde:www.londonsinfonietta.org.uk
Et andet tiltag er at give omverdenen indblik i arbejdet. Gennem videooptagelser seskomponisterne live i samtaler, fragmenter fra associerede værker, videooptagelser af prøver, ogder afholdes workshops samt events hvor man kan deltage. Det finder sted hele sæsonen og sigteter at få London Sinfonietta’s musik og kunstnere til at springe ud af koncertplatformen og ind isamtidens liv.
Sjællands Symfoniorkester / Copenhagen Philgennemfører ”Musik På Tværs”, derer et skoleprojekt for mere end 6000 børn fra 3.-7. klasser på hele Sjælland.Koncerterne er kulminationen på et års musikundervisning efter særligt tilrettelagtundervisnings-materiale.”Flash mob på Hovedbanen” er en surprise-koncert på Københavns Hovedbanegård(2. maj 2011) De mange rejsende spærrede både øjne og ører op, da musikchef UffeSavery satte Ravels Bolero I gang på lilletromme. Efterhånden stødte alle 74 musikeretil og fyldte den store hal med musik blandet med højtalerkald.Kilde: www.copenhagenphil.dk