Kulturudvalget 2011-12
KUU Alm.del Bilag 84
Offentligt
1066437_0001.png
1066437_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Ministeriet for Børn ogUndervisningMinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dk
13-01-2012Hermed fremsendes til orientering resultatet af kortlægning af de prakti-ske/musiske fags vilkår og status i folkeskolen samt evaluering af forsøgmed praktiske/musiske fag.Både kortlægning og evaluering er gennemført i perioden juni-oktober2011 af Rambøll Management Consulting i samarbejde med AnvendtKommunal Forskning (AKF) og Danmarks Pædagogiske Universitets-skole.Evaluering af forsøgDer har været gennemført forsøg med praktiske/musiske fag under fireforskellige temaer i perioden 2009-2011. I alt 24 skoler har gennemførtforsøg. 19 ud af 24 skoler har gennemført forsøg med et nyt fag; ”Hånd-værk og design”.Rambøll konkluderer, at det på baggrund af evalueringen er vanskeligt atgeneralisere, når det gælder et nyt fag som håndværk og designs mulig-hed for at styrke den praktiske/musiske fagblok. Forsøgene er for få, forbegrænset i omfang og for forskellige.Evalueringen af forsøgene på de af de 19 skoler, der i høj grad har for-mået at nytænke fagene, viser dog, at der er en række potentialer ved etnyt fag herunder øget engagement og arbejdsglæde hos eleverne, en bed-re forståelse af arbejdet med at frembringe et produkt samt øget innova-tion og kreativitet.KortlægningKortlægningen bygger bl.a. på et spørgeskema blandt 903 lærere og 534skoleledere. Den viser nogle positive ting samtidig med at den peger på
2en række udfordringer. Kortlægningen giver derfor ikke et entydigt bille-de af de praktiske/musiske fags vilkår og status.Af positive ting kan nævnes, at fagene nyder høj status hos både eleverog forældre, at lærerne på næsten halvdelen af landets skoler vurderer, atfagene prioriteres højt, og at faglokalerne dækker fagenes behov. Af ud-fordringer kan nævnes manglende muligheder for efteruddannelse, atudbuddet af praktiske/musiske valgfag i overbygningen generelt er be-grænset, samt at der er begrænset opmærksomhed om fagene på kom-munalt niveau.Det fremgår af regeringsgrundlaget, at vi ønsker en folkeskole, der kom-binerer teoretisk viden og praktiske kundskaber og motiverer eleverne tilat lære mere. Det vil vi derfor have fokus på i det forestående arbejdemed en reform for folkeskolen. De praktiske/musiske fag spiller selvføl-gelig en rolle i den sammenhæng, og resultatet af både kortlægningen ogevalueringen vil derfor indgå som baggrund for de drøftelser, der skalfinde sted i forbindelse reformarbejdet.Jeg må samtidig konstatere, at forsøgene med de praktiske/musiske fager et eksempel på, at der er behov for en ændret og professionaliseretforsøgspraksis i Ministeriet for Børn og Undervisning. Det er derfor mitmål, at vi fremover gennemfører forsøg af en langt højere kvalitet endtidligere, så vi sikrer os, at vi får en generaliserbar og brugbar viden.De erfaringer, vi trods alt har fra forsøgene med faget håndværk og de-sign, vil jeg tage med mig, når jeg skal drøfte eventuelle ændringer aflæreruddannelsen med min kollega uddannelsesminister Morten Øster-gaard.Jeg vedlægger til orientering de to rapporter.
Med venlig hilsen
Christine Antorini