Kulturudvalget 2011-12
KUU Alm.del Bilag 61
Offentligt
1055780_0001.png
1055780_0002.png
Kbh., den 8. december 2011
Kære medlem af kulturudvalgetBaggrunden for brevmodellen er det omfattende ulovlige forbrug af kreative produkter på internettet, og hensigtenmed brevmodellen er at opnå et sundt online marked.Målsætningen om, at vi skal arbejde for et sundt online marked, er noget, som alle parter – teleselskaber, forbrugereog rettighedsejere – heldigvis er enige om og kan stå bag. Et sundt online marked er i vores øjne et internet, der spilleren væsentlig rolle i at stimulere udvikling, salg og vækst.Brevmodellen er et af mange midler, der skal i brug for at nå målet. Ud over brevmodellen skal rettighedsejerne mål-rettet og intensivt arbejde for at få lovlige services etableret. Det er ikke en hemmelighed, at rettighedsejerne harværet tilbageholdende med at kaste sig ud i det. Det er der mange årsager til. Men nu er de på banen, og brevmodel-len kan være med til at bakke op om etableringen af de lovlige services. Det handler altså både om at flytte offlineforretning over på et online marked og om at udvikle nye services, der imødekommer kundernes behov. I vores optiker brevmodellen afgørende for, at rettighedsejerne får mulighed for at etablere sig online. Og det er vigtigt at poin-tere, at brevmodellen skal informere brugerne og støtte dem i at få en lovlig og tryg færden på nettet. Den er såledesled i en informationsindsats, som vi arbejder målrettet på.Nedenfor har vi opstillet tre typiske indvendinger mod brevmodellen og vores svar på dem.

Indvending: Problemet kan løses ved at lave flere lovlige services.

Svar: Vi er enige i, at det er vigtigt, men det kan ikke stå alene.

De lovlige services er meget populære, og det er de ulovlige også. Det er en meget svær, om ikke umulig, opgave forde lovlige services at konkurrere med de ulovlige, da det i sagens natur ikke foregår på lige markedsvilkår. Ulovligetjenester kan tilbyde samtlige nye produkter, før de kommer på det lovlige marked. Og de bliver endda ikke belastet afat skulle betale for indholdet. Begge er væsentlige konkurrenceparametre.I praksis viser en helt ny undersøgelse fra Sverige også, at lovlige tjenester ikke fjerner problemet med ulovlig fildeling.For selvom hele 37 pct. af internetbrugerne bruger Spotify til at høre musik, har andelen af fildelere aldrig væretstørre: 18 pct. af brugerne fildeler regelmæssigt.Formålet med brevmodellen er at informere brugere af ulovlige tjenester om, at de skal vælge de lovlige services fremfor de ulovlige, for så er de med til at stimulere udviklingen og væksten.

Indvending: Brevmodellen er overvågning og krænker privatlivets fred.

Svar: Vi overvåger ulovligt indhold, ikke brugere.

Rettighedsejerne overvåger indhold, ikke brugere. Overvågningen er målrettet produkter, og de er meget nemme atfå øje på. Vi kigger kun efter fx filmtitler, der stilles til rådighed for brugere i et fildelingsnetværk. Processen er, atrettighedsejerne udvælger hjemmesider med ulovligt indhold, og her søger de konkret efter produkter, som ret-tighedsejerne har ophavsretten til. Ved fx at søge på filmen "Alle for en" kan vi se dem, der stiller filmen til rådighedpå hjemmesiden. Når man downloader en film fra en hjemmeside med et fildelingsnetværk, stiller man automatisk sinfilm til rådighed for andre. Formålet med at sende et brev er at oplyse disse brugere.
1

Indvending: Hvorfor skal teleudbyderne betale for andres forretning?

Svar: Det er et fælles ansvar at sikre et sundt online marked.

Det er jo ikke kun i rettighedsejernes interesse at opbygge et trygt, vækststimulerende og værdiskabende online mar-ked.I vores øjne betyder det bl.a., at både rettighedsejere og internetudbydere må være med til at løfte opgaven. Det erheller ikke nogen hemmelighed, at i takt med at kreative produkter er blevet gjort tilgængelige online, så har internet-udbyderne fået en bedre forretning. Deres kunder vil have musik, film, spil, litteratur osv., og internetudbydernetjener penge på at levere forbindelsen. Fx udgør brug af streamingtjenester halvdelen af al trafik på internetudbyde-ren 3’s net. Derfor er et bæredygtigt onlinemarked til alles fordel og et fælles ansvar.
Venlig hilsen
Maria FredenslundLeder og talsmand for RettighedsAlliancen, tlf. 32 71 20 62, [email protected]
RettighedsAlliancen arbejder for en bæredygtig forretning for professionelle kulturbærere, og for at sikre et varieretkunst- og kulturliv i fremtiden.RettighedsAlliancen er en sammenslutning af film-, musik-, tekst- og litteraturbranchen og repræsenterer mere end52.000 danske rettighedshavere. Medlemmerne er IFPI Danmark, Foreningen af Danske Videogramdistributører, For-eningen af Filmudlejere i Danmark (FAFID), KODA, NCB, Dansk Artist Forbund, Dansk Musiker Forbund, Producentfor-eningen, Dansk Skuespillerforbund, Danske Filminstruktører, Dansk Journalistforbund, Danske Skønlitterære Forfat-tere og Forlæggerforeningen.
2