Kulturudvalget 2011-12
KUU Alm.del Bilag 56
Offentligt
1052769_0001.png
1052769_0002.png
1052769_0003.png
NOTATReferat til Folketingets EuropaudvalgRådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 28.-29. november 2011 -kultur- og sportsdelen8. Kulturelle og kreative kompetencer og deres rolle i opbygningen af Europasintellektuelle kapitalKommissionen udtrykte stor tilfredshed med forslaget, som gav et positivt budskab omEuropas kulturelle og kreative kompetencer og deres bidrag til Europa 2020-strategien.Formanden konstaterede herefter, at rådskonklusionerne var vedtaget.9. Kultursektorens bidrag til økonomisk vækst, beskæftigelse og samfundsud-viklingen – fremme af datagrundlagetFormandskabet havde under punktet foreslået en debat om måling af kultursektorensbidrag til økonomisk vækst, jobskabelse og social udvikling, herunder mulige ekstra ge-vinster ved fælles metoder og sammenlignelige data. Debatten tog udgangspunkt i enrapport fra en ekspertgruppe (EuropeanStatistical System network on culture/ESSnet-Culture) med anbefalinger vedr. metoder, definitioner og dataindsamling på kulturom-rådet.Kommissionen understregede behovet for sammenlignelige data på tværs af Europa ogpegede på, at pålidelige og sammenlignelige data var en forudsætning for udvikling afhensigtsmæssige indsatser på kulturområdet.Alle lande, der tog ordet, fandt et pålideligt og sammenligneligt datagrundlag for kul-turområdet vigtigt, ligesom landene bakkede op om anbefalinger fra ESSnet-Cultureekspertgruppen. En række lande foreslog etableret et permanent organ til at foreståindsamlingen af europæiske kulturdata, mens andre lande opfordrede til, at Eurostatgik videre med arbejdet på baggrund af de fremlagte anbefalinger fra ESSnet-Cultureekspertgruppen.Fra dansk side blev der bakket op om Eurostats arbejde, som var meget vigtigt. Ikkemindst i en krisetid var der behov for at fremme en mere offensiv kommunikation påkunst og kulturområdet, og sammenlignelige kulturstatistikker kunne yde et væsent-ligt bidrag til en mere præcis beskrivelse af kulturområdets bredere betydning og rolle iEuropa. Danmark gav endvidere stor støtte til udveksling blandt medlemsstaterne ombedste praksis på området.Kommissionen konstaterede, at debatten viste, at der var stor opbakning fra medlems-staterne til at arbejde videre med udviklingen af en statistisk ramme. Kommissionenpegede i den forbindelse på, at en konstruktiv opfølgning var at bruge det til rådighedværende datamateriale på en bedre måde.30. november 2011
Dok. nr. 1171161
Side 2
Formanden takkede for de mange indlæg, som alle pegede på, at der var behov for flereog bedre sammenlignelige data om kulturområdet.
10. Rådets afgørelse af om undertegnelse af den europæiske konvention omretlig beskyttelse af adgangsstyrede og adgangsstyrende tjenesterEfter en kort debat konstaterede formanden, at forslaget var vedtaget.11. Kommissionens rapport om gennemførelsen af henstillinger om beskyttel-se af mindreårige m.v. – Beskyttelse af børn i den digitale verdenKommissionen opridsede hovedpunkterne i sin rapport om beskyttelse af børn i den di-gitale verden og understregede det vigtige i, at alle parter, herunder også industriensorganisationer, var involveret i det videre arbejde med at beskytte og oplyse børnene omden digitale verden. Efter en kort debat konkluderede formanden, at rådskonklusioner-ne var vedtaget.12. Repræsentation og koordinering af EU’s position i Det Internationale An-tidopingagentur (WADA)Efter en kort udveksling udtalte formanden, at Rådets resolution var vedtaget.13. Frivillighed inden for sportKommissionen understregede vigtigheden af frivillighed i idrætten og pegede på, at fri-villighed ville være et tema i sportsdelen af det nye ”Erasmus for alle”-program. Efteren række indlæg til fordel for frivilligt arbejde i idrætten konkluderede formanden, atrådskonklusionerne var vedtaget.14. Bekæmpelse af match-fixing i sportKommissionen fandt bekæmpelse af aftalt spil meget vigtigt og udtalte stor tilfredshedmed, at der nu var nedsat en arbejdsgruppe om god forvaltningspraksis i sport, somskulle arbejde videre med at finde konkrete løsninger på problemstillingen. Sideløbendehermed blev der både internationalt og i EU-regi gennemført initiativer på området;bl.a. i forbindelse med forberedende aktioner til sportsdelen af det kommende ”Erasmusfor alle”-program. Fra de fremlagte rådskonklusioner fremhævede Kommissionen isærhenvisningen til forebyggende tiltag, herunder undervisningskampagner.Formanden konstaterede efter en kort udveksling, at rådskonklusionerne var vedtaget.15. God forvaltningspraksis i sportFormandskabet havde under punktet foreslået en debat om, hvad de vigtigste elemen-ter er i god forvaltningspraksis, hvordan de kan måles, og om der er aspekter, der på-kalder sig særlig opmærksomhed. Endvidere havde formandskabet spurgt til eksemplerpå god forvaltningspraksis i sport i enten medlemsstater eller internationalt, som andrekunne drage nytte af.Alle delegationer, der tog ordet, fandt emnet grundlæggende vigtigt ikke mindst af hen-syn til sikring af sportens legitimitet. Der var enighed om, at god forvaltningspraksis
Side 3
var knyttet til principper om fremme af etik, demokrati, ligestilling og gennemsigtig-hed.En gruppe af lande betonede vigtigheden af at værne om sportens uafhængighed ogfandt, at tiltag til sikring af god forvaltningspraksis inden for sporten derfor skullekomme fra sportsorganisationerne selv. Der blev i den forbindelse advaret mod overre-gulering og mod at pålægge den frivillige sektor yderligere administrative byrder. Lan-dene talte i stedet til fordel for selvreguleringstiltag og gav eksempler på, at sportsor-ganisationer i flere medlemsstater havde udarbejdet adfærdskodekser og fastlagt egneprincipper for god forvaltningspraksis.En anden gruppe af lande fandt ligeledes sportens uafhængighed vigtig, men fokusere-de på, at det samtidig var nødvendigt at kunne kontrollere sportsorganisationernesoverholdelse af principper om god forvaltningspraksis. Fra denne gruppe af lande blevder givet eksempler på lovgivning og andre tiltag, der kunne bidrage til formålet.Fra dansk side var der stor opbakning til grundlæggende principper om god forvalt-ningspraksis. Vigtigheden af at sætte fokus på idrættenscorporate social responsibilityblev understreget. I Danmark var det mht. god forvaltningspraksis især relevant at ar-bejde videre med fremme af mangfoldighed, styrkelse af kamp mod homofobi og styrkel-se af socialt iværksætteri i sporten.Formanden konkluderede på baggrund af drøftelsen, at der var stor forskel på idræt-tens struktur i de forskellige medlemsstater, men at der samtidig var generel opbak-ning til at arbejde videre på europæisk plan om det vigtige emne vedr. god forvaltnings-praksis i sport, herunder til at fortsætte dialogen om emnet med idrætsorganisationer-ne.