Kulturudvalget 2011-12
KUU Alm.del Bilag 30
Offentligt
Eva Kjer HansenFormand for Europaudvalget
KulturudvalgetChristiansborgDK-1240 København KTlf. +45 33 37 55 00Fax +45 33 32 85 36www.ft.dk[email protected]
Udtalelse om grønbog om onlinedistribution af audiovisuelle værker – (KOM15. november 2011(2011) 427)Kære Eva Kjer HansenEuropaudvalget har den 28. oktober 2011 opfordret Kulturudvalget til at kom-me med en udtalelse vedr. Kommissionens Grønbog om onlinedistribution afaudiovisuelle værker.Kulturudvalget har drøftet Kommissionens grønbog på 1 møde samt efter-følgende haft det i skriftlig høring i udvalget.Et flertal (V, S og KF) i udvalget støtter overordnet set initiativet til udviklin-gen af et europæisk digitalt indre marked, der udvider mulighederne foronlinedistribution af audiovisuelle værker til gavn for forbrugerne. Et flertal iudvalget ønsker et liberalt marked, hvor forbrugerne har adgang til euro-pæiske produkter på tværs af landegrænse på baggrund af følgende afrapportens konklusioner:Udnyttelse af potentiale”Internettet giver den audiovisuelle sektor mulighed for yderligere at udviklesit potentiale og nå et bredere publikum både inden for Europa og uden-for.” (Grønbog, side 4) ”Det forudsiges, at VoD-omsætningen i Europa vilstige dramatisk i løbet af de næste par år og dermed vil repræsentere etmere betydeligt aspekt af de audiovisuelle markeder” (Grønbog, side 6)Et flertal i udvalget mener, at det er vigtigt at skabe et marked for online-distribution af audiovisuelle værker med fri bevægelighed og lettilgænge-lighed, så de europæiske produkter får et bredere publikum og udnytter sitfulde potentiale.
1/1
Nicheproduktioner”Mens nationale markeder måske ikke er store nok til nicheproduktioner,kan sammenlægningen øge det globale markeds levedygtighed.” (Grøn-bog, side 4)Et flertal i udvalget mener, at onlinedistribution af audiovisuelle værker vilfremme kulturen og kreativiteten i Europa.Piratkopiering”Samtidig udfordres det det nuværende system med forskudt platforms-distribution og territorialfrigivelse stærkt af den voksende forbruger-interesse i at få adgang til audiovisuelle og filmiske værker næsten meddet samme efter deres første frigivelse, uanset hvor de har til huse. Pirat-kopier af en film bliver nemmere og nemmere at få fat på, selv før førstedistribution til en biograf eller på tv, hvilket lægger et større pres på at for-korte frigivelsesvinduer.” (Grønbog, side 10).Et flertal i udvalget mener, at der skal være mindst mulig handelsbarriere,så piratkopiering mindskes. Både til gavn for ophavsrettighedsindehaverneog forbrugerne.Socialdemokratiet finder imidlertid ikke, at der bør indføres lovgivning tilregulering af denne vinduesproblematik. Det må og bør være op til de bi-dragende myndigheder og branchen selv at indgå aftaler på dette område;aftaler der altid sigter mod at finde løsninger, som er tilpasset de megetforskellige vilkår med hensyn til markedsstørrelse, sprog m.v.Venstre og Konservative støtter ikke forslaget om indførelse af en obligato-risk kollektiv royalty, idet den ikke vil stemme overens med ønsket om fri-hed for den enkelte på et liberalt indre marked. Venstre og Konservativefrygter, at en sådan indførelse vil have direkte konsekvenser for det dan-ske lønniveau.Socialdemokratiet finder, at der bør sikres en rimelig vederlæggelse til allerettighedshavere, uafhængigt af betalingen for selve tilrådighedsstillelsen.Der bør derfor indføres en ret til vederlag for ophavsmænd og udøvendekunstnere. Denne ret til et rimeligt vederlag bør forvaltes og være under-lagt love og aftaler i modtagelseslandet.Et harmoniseret vederlagssystem baseret på brugen i modtagerlandet vilgive større sikkerhed for, at betalingen er afpasset efter den faktiske brug.Såfremt der blev indgået aftaler om vederlæggelsen i modtagerlandet, vildette uden tvivl lette indgåelse af aftaler i oprindelseslandet, idet det natur-ligvis forudsættes, at sådanne aftaler indeholder sikkerhed for betaling afvederlagene til rettighedshaverne i oprindelseslandet. Det forudsættes der-
2/2
for, at aftaleindgåelse, opkrævning og distribution sker gennem en effektivobligatorisk kollektiv forvaltningsinstitution, som i overensstemmelse medKommissionens krav om gennemsigtighed og god praksis lever op til dennationale (territoriale) lovgivning.
Med venlig hilsen
Flemming Møller Mortensenformand
3/3