Kulturudvalget 2011-12
KUU Alm.del Bilag 29
Offentligt
1041868_0001.png
1041868_0002.png
1041868_0003.png
1041868_0004.png
1041868_0005.png
1041868_0006.png
1041868_0007.png
1041868_0008.png
1041868_0009.png
1041868_0010.png
1041868_0011.png
1041868_0012.png
1041868_0013.png
1041868_0014.png
1041868_0015.png
1041868_0016.png
1041868_0017.png
1041868_0018.png
1041868_0019.png
1041868_0020.png
1041868_0021.png
1041868_0022.png
1041868_0023.png
1041868_0024.png
1041868_0025.png
1041868_0026.png
Kulturministeriet
11. november 2011

Samlenotat

Rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 28.-29. november 2011

Kultur og sport

8. Kulturelle og kreative kompetencer og deres rolle i opbygningen af Europas intellek-tuelle kapital

– side 2

KOM-dokument foreligger ikke.- Rådskonklusioner9. Kultursektorens bidrag til økonomisk vækst, beskæftigelse og samfundsudviklingen– fremme af datagrundlaget

– side 5

KOM-dokument foreligger ikke.- Politisk drøftelse10. Rådets afgørelse om undertegnelse af den europæiske konvention om retlig beskyt-telse af adgangsstyrede og adgangsstyrende tjenester

– side 7

KOM (2010) 753- Vedtagelse11. Kommissionens rapport om gennemførelsen af henstillinger om beskyttelse af min-dreårige m.v. – Beskyttelse af børn i den digitale verden

– side 11

KOM (2011) 556- Rådskonklusioner12. Repræsentation og koordinering af EU’s position i Det Internationale Antidoping-agentur (WADA)

– side 15

KOM-dokument foreligger ikke.- Rådsresolution13. Frivillighed inden for sport

– side 19

KOM-dokument foreligger ikke.- Rådskonklusioner14. Bekæmpelse af match-fixing i sport

– side 21

KOM-dokument foreligger ikke.- Rådskonklusioner15. God forvaltningspraksis i sport

– side 24

KOM-dokument foreligger ikke.- Politisk drøftelse
Dok. nr. 1117117
Side 2

Ad 8. Kulturelle og kreative kompetencer og deres rolle i opbygningen af Eu-

ropas intellektuelle kapital

KOM-dokument foreligger ikke.- RådskonklusionerNyt notat.

1. Resumé

Formandskabet har bl.a. med henvisning til Europa-Parlamentets og Rådets henstillingfra 2006 om nøglekompetencer for livslang læring (2006/962/EF), herunder nøglekom-petencen om kulturel bevidsthed og udtryksevne, fremlagt forslag til rådskonklusionerom kulturelle og kreative kompetencer og deres rolle i opbygningen af Europas intellektu-elle kapital. Initiativet skal ses i sammenhæng med det polske formandskabsprogram,der har Europas intellektuelle kapital som en tværgående prioritet.Forslaget understreger, at kulturelle og kreative kompetencer danner grundlag for krea-tivitet og innovation, som igen bidrager til intelligent, bæredygtig og inkluderende vækst.Konklusionsudkastet opfordrer medlemsstaterne til at anerkende og synliggøre kulturelleog kreative kompetencers bidrag inden for uddannelse, beskæftigelse, social inklusion,økonomisk udvikling mv. Endvidere opfordres Kommissionen til at tage hensyn til dekulturelle og kreative kompetencer ved gennemførelsen af relevante politikker og indsat-ser; bl.a. i forbindelse med arbejdsgrupper under Rådets kulturarbejdsplan 2011-2014,der arbejder på grundlag af den åbne koordinationsmetode.Forslaget forventes vedtaget på rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den28.-29. november 2011.

2. Baggrund

Forslaget skal ses med baggrund i en række politiske dokumenter med relevans for kul-turelle og kreative kompetencer, heriblandt Europa-Parlamentets og Rådets henstillingom nøglekompetencer for livslang læring, hvor nøglekompetencen ”kulturel bevidsthedog udtryksevne” indgår i rækken af i alt otte nøglekompetencer.Endvidere følger forslaget op på formandskabsprogrammet, der udpeger Europas intel-lektuelle kapital som en ressource, der kan bidrage til økonomisk vækst og samfunds-mæssig fremgang, og som derfor bør udnyttes fuldt ud i forbindelse med initiativer in-den for bl.a. områderne ungdom, uddannelse, innovation, forskning, kulturelle kompe-tencer og kreative partnerskaber.

3. Formål og indhold

Forslaget har til formål at anerkende og synliggøre, at kulturelle og kreative kompeten-cer danner grundlag for kreativitet og innovation, som igen bidrager til intelligent, bæ-redygtig og inkluderende vækst.
Side 3
I den forbindelse peger forslaget på, at nøglekompetencen om kulturel bevidsthed ogudtryksevne indgår i viften af kulturelle og kreative kompetencer, som bl.a. kan bidragetil:Opbygningen af intellektuel kapital.Alle former for innovation, især ikke-teknologisk og social innovation.Udvikling af kulturelle og kreative industrier.Uddannelse og videreuddannelse.Generelt forbedrede uddannelsesresultater.
Medlemsstaterne opfordres på den baggrund bl.a. til:At udbrede viden om den rolle, som udviklingen af kulturelle og kreative kompe-tencer, herunder nøglekompetencen om kulturel bevidsthed og udtryksevne, kanhave inden for områder som f.eks. livslang læring og beskæftigelse.At fremme opkomsten af kreative partnerskaber, som er rettet mod udvikling afkulturelle og kreative kompetencer.
Kommissionen opfordres endvidere til – uden at foregribe drøftelserne om EU’s fremti-dige budget – bl.a.:At støtte kreative partnerskaber, som har til formål at styrke kulturelle og kreativekompetencer.At tage hensyn til de små kulturelle og kreative virksomheders behov, især de ny-ligt etablerede og de af virksomhederne, som er ledet af unge entreprenører.At øge støtte til grænseoverskridende efteruddannelse med henblik på at udviklesamarbejde mellem kultur og uddannelse for kunstnere, lærere, ungdomsarbejdere,ungdomsledere og frivillige.
Medlemsstaterne og Kommissionen opfordres endelig til:At styrke anerkendelsen af potentialet ved kulturel bevidsthed og udtryksevne in-den for f.eks. livslang læring, ungdomspolitikker og -programmer.At have øget fokus på interkulturel læring og kreative partnerskaber med tredje-lande, især i forbindelse med ungdomsprogrammer.At fremme forskning inden for kulturelle og kreative kompetencer.At udveksle information om resultaterne af forslaget som led i evalueringen af Rå-dets arbejdsplan vedr. kultur for 2011-2014.
I et bilag til forslaget opfordres relevante arbejdsgrupper, der arbejder på grundlag afden åbne koordinationsmetode, til at udveksle viden og erfaringer om kulturelle og kre-ative kompetencer.

4. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke høres.

5. Nærhedsprincippet

Side 4
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.

6. Gældende dansk ret

Ikke relevant.

7. Konsekvenser

Lovmæssige konsekvenserRådskonklusionsudkastet har ingen konsekvenser.Statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenser for det offentlige eller kon-sekvenser for EU’s budgetKonklusionsudkastet medfører ikke i sig selv væsentlige statsfinansielle konsekvenser,administrative konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget. Det understreges iden forbindelse i udkastet, at de kommende forhandlinger om EU’s nye flerårige ram-mer ikke må præjudiceres.Det vurderes endvidere for usandsynligt, at en konkret opfølgning på rådskonklusio-nerne vil have væsentlige udgiftskonsekvenser. Eventuelle udgifter i forbindelse med enkonkret opfølgning afholdes i givet fald inden for eksisterende bevillinger.

8. Høring

Konklusionsudkastet har været sendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpolitiskespørgsmål med frist den 11. november 2011. Høringen gav ikke anledning til bemærk-ninger.

9. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Alle lande forventes at tilslutte sig det foreliggende forslag.

10. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen er positiv over for formandskabets bestræbelser på at synliggøre og aner-kende kulturelle og kreative kompetencers brede potentiale og bidrag til kreativitet oginnovation.Regeringen kan i den forbindelse støtte, at der sættes fokus på at udvikle og konkretise-re nøglekompetencen for livslang læring om kulturel bevidsthed og udtryksevne fra2006.Regeringen er enig i, at kulturelle og kreative kompetencer – ud over at have en værdi isig selv – har et potentiale, der kan bidrage positivt til andre politikker inden for bl.a.uddannelse, ungdom, kreativitet og innovation.Der er imidlertid behov for et stærkere videngrundlag, herunder bl.a. udviklingen af etstærkere datagrundlag, for at udvikle effektive indsatser, der kan bidrage til bedre ud-nyttelse af de kulturelle og kreative kompetencers brede potentiale.
Side 5
Regeringen kan på den baggrund og som opfølgning på det polske formandskabs tvær-gående prioritet vedr. Europas intellektuelle kapital tilslutte sig rådskonklusionsud-kastet.

11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.

Ad 9. Kultursektorens bidrag til økonomisk vækst, beskæftigelse og sam-

fundsudviklingen – fremme af datagrundlaget

KOM-dokument foreligger ikke.- Politisk drøftelseNyt notat.

1. Resumé

Formandskabet har bl.a. som led i opfølgningen af Rådets arbejdsplan vedr. kultur2011-2014, hvor kulturstatistik er et prioriteret indsatsområde, sat fremme af data-grundlaget for kultursektorens samfundsmæssige bidrag på dagsordenen for rådsmødet(uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 28.-29. november m.h.p. en politisk drøftelse.Som oplæg til drøftelsen har formandskabet stillet en række spørgsmål, der vedrører: 1)muligt behov og merværdi af fælles tilgange til måling af kultursektorens bidrag på EU-niveau 2) mulige konkrete initiativer på nationalt og EU- niveau, herunder i forhold tilforslag fra ekspertnetværket ESSnet-Culture (European Statistical System network onCulture) og 3) medlemsstaternes interesse i videreudvikling af ekspertnetværkets arbejde.Rådet bad i kulturarbejdsplanen for 2008-2010 Kommissionen og medlemsstaterne omat udvikle data, statistikker og metoder for kultursektoren samt forbedre disses sammen-lignelighed. Resultaterne heraf er dels en statistikpublikation (Cultural Statistics, Pock-etbook), dels en rapport fra om metoder og pilotforsøg fra ekspertnetværket ESSnet-Culture, som samler eksperter fra statistikinstitutioner og kulturministerier.Alle lande forventes at deltage i den politiske drøftelse på rådsmødet (uddannelse, ung-dom, kultur og sport) den 28.-29. november 2011.

2. Baggrund

European Statistical System Network Culture

(ESSnet-Culture) blev etableret i 2009med det formål bl.a. at undersøge muligheden for at tilpasse eller udvikle eksisterendestatistiske metoder for at imødekomme nye behov for kulturdata og om nødvendigt atdække nye områder. Netværkets arbejde, som Danmark har deltaget i, er mundet ud ien rapport fra oktober 2011.Rapportens anbefalinger er i hovedtræk:1. En referenceramme for, hvordan kultur kan beskrives statistisk.2. At Eurostat skal sætte et konkret statistikprogram op for kulturen – herunderevt. udforme pilotprojekter.
Side 6
3. Anbefalinger til videre metodeudvikling og indsamling af data vedr. offentligeudgifter til kultur samt en taskforce til udvikling af et ”satellitregnskab”, der eren slags mini-nationalregnskab.4. Anbefalinger til indsamling af indikatorer for kulturerhvervene.5. Detaljerede anbefalinger vedr. EU-kulturvaneundersøgelser.I Danmark er der en lang tradition for at undersøge befolkningens kulturvaner, og i2012 vil der blive iværksat en ny undersøgelse. Siden slutningen af 1990’erne har derværet gennemført undersøgelser af de kreative industriers bidrag og potentiale. Netopmetodeproblemer og manglende sammenligningsgrundlag har udfordret tidligere un-dersøgelser, og der mangler desuden troværdige muligheder for at sammenligne lande-nes offentlige udgifter til kultur.Kulturministeriet har i de senere år samarbejdet med Danmarks Statistik om en for-bedring af den nationale statistik om kultur. Dels om de kulturelle ydelser fra landetsbiblioteker, musikskoler, medier, museer og meget mere. Dels om de kulturelle erhvervog beskæftigelsen i disse. Arbejdet er foregået parallelt med arbejdet i ESSnet-Culture,og de to bestræbelser korresponderer fint.For offentlige udgifter er de statistiske klassifikationer og data relativt svage set fra etkulturperspektiv. Da mange lande har differentieret moms for kulturprodukter/-ydelsersynes en sammenligning af offentlige udgifter uden en tilsvarende sammenligning af of-fentlige indtægter mindre hensigtsmæssig.

3. Formål og indhold

Punktet lægger op til en politisk drøftelse om behovet for troværdige og sammenligneli-ge data på kulturområdet og for mulighederne for at udvikle sådanne data på linje medanbefalingerne fra ESSnet-Culture. Debatten skal i den forbindelse bidrage til at afkla-re og eventuelt understrege et fælles behov for, at Kommissionen og Eurostat priorite-rer arbejdet med udarbejdelse af kulturstatistik.

4. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke høres.

5. Nærhedsprincippet

Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant i forbindelse med den politiskedrøftelse.

6. Gældende dansk ret

Ikke relevant.

7. Konsekvenser

Lovmæssige konsekvenserDen politiske drøftelse har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Side 7
Den politiske drøftelse har ikke i sig selv væsentlige statsfinansielle konsekvenser, ad-ministrative konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.Det vurderes endvidere for usandsynligt, at en konkret opfølgning på den politiske drøf-telse vil medføre væsentlige udgiftskonsekvenser.En indsamling af kulturstatistik på europæisk niveau vil kunne betyde, at DanmarksStatistik via Eurostat bliver pålagt at levere data mm. Størrelsen af den øgede indsats iDanmarks Statistik afhænger af den konkrete udformning af Eurostats program. Del-tagelse i evt. pilotprojekter vil kunne kræve yderligere ressourcer.

8. Høring

Forslaget har været sendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpolitiske spørgsmålmed frist den 11. november 2011. Høringen gav ikke anledning til bemærkninger.

9. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Alle lande forventes at deltage i den politiske drøftelse.

10. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen hilser det velkomment, at der nu eksisterer et metodegrundlag, der kan bi-drage til at løfte kulturstatistikken på både nationalt og europæisk niveau.Regeringen er positiv over for, at metodearbejdet nu følges op af konkret statistikpro-duktion. Det er i den forbindelse vigtigt, at man prioriterer den statistik, der først vilkunne blive offentliggjort – dvs. statistik der kan udarbejdes på grundlag af de nationa-le erhvervsstatistikker. Regeringen ser gerne, at man desuden prioriterer periodiskefælles EU-undersøgelser af kulturvaner til belysning af kulturvaner set i et brederesamfundsperspektiv.Regeringen finder, at der stadig er behov for metodearbejde vedr. offentlige udgifter tilkultur, idet denne del dog bør have en lavere prioritet.Regeringen kan som led i arbejdet med den nationale kulturstatistik generelt bakke opom referenceramme og principper anbefalet i ESSnet Cultures rapport, ligesom rege-ringen er positiv over for at fortsætte det europæiske ekspertsamarbejde med henblikpå løbende udveksling af ”best practise”.

11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg, men de priorite-rede indsatser i Rådets arbejdsplan vedr. kultur for 2011-2014 blev forelagt for udvalgettil orientering på mødet den 12. november 2010 forud for rådsmødet (uddannelse, ung-dom, kultur og sport) den 18.-19. november 2010.

Ad 10. Rådets afgørelse om undertegnelse af den europæiske konvention om

retlig beskyttelse af adgangsstyrede og adgangsstyrende tjenester

KOM (2010) 753
Side 8
- VedtagelseRevideret notat. Ændringer markeret med en streg i margenen.

1. Resumé

Kommissionen har den 17. december 2010 fremlagt forslag til Rådets afgørelse om hhv.undertegnelse og indgåelse af den europæiske konvention om retlig beskyttelse af ad-gangsstyrede og adgangsstyrende tjenester.Forslaget tager udgangspunkt i, at Direktiv 98/84/EF om retlig beskyttelse af adgangs-styrede og adgangsstyrende tjenester og den europæiske konvention om retlig beskyttelseaf adgangsstyrede og adgangsstyrende tjenester, der blev vedtaget den 24. januar 2001,er stort set enslydende.Formålet er at udvide sikringen af de omfattede tjenester – primært betalings-tv-tjenester– til at omfatte flere af Europarådets medlemslande end de 9, der har ratificeret konven-tionen.Siden forslagets fremlæggelse den 17. december 2010 har der blandt medlemslandeneværet drøftelser om det korrekte hjemmelsgrundlag for forslaget til Rådets afgørelser.Med udgangspunkt i drøftelserne har formandskabet udarbejdet revideret forslag til Rå-dets afgørelser, hvori hjemmelsgrundlaget er ændret til TEUF art. 114 om det indremarked i stedet for TEUF art. 207 om handelspolitik, og som tager højde for, at der skalforeligge en blandet aftale, hvor konventionen skal indgås af såvel EU og medlemslan-dene.Formandskabets forslag til Rådets afgørelse om undertegnelse af konventionen er sat pådagsordenen for rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 28.-29. november2011 med henblik på vedtagelse. Forslaget forventes vedtaget på rådsmødet. Forslag tilafgørelse om indgåelse af konventionen vil først kunne vedtages, når Europa-Parlamentet har godkendt forslag til afgørelse om indgåelse af konventionen og alle med-lemslande har ratificeret konventionen.Med den nuværende danske regulering på området er der ikke behov for yderligere im-plementeringstiltag ved en dansk tiltrædelse af konventionen.

2. Baggrund

Kommissionen har den 17. december 2010 fremlagt forslag til Rådets afgørelse om hhv.undertegnelse og indgåelse af den europæiske konvention om retlig beskyttelse af ad-gangsstyrede og adgangsstyrende tjenester (KOM (2010) 753 og KOM (2010) 755). For-slaget er fremsat med hjemmel i TEUF art. 207, stk. 4 sammenholdt med art. 218, stk.5, og TEUF art. 207, stk. 4, sammenholdt med art. 218, stk. 6, litra a), nr. v).Forslaget tager udgangspunkt i, at Direktiv 98/84/EF om retlig beskyttelse af adgangs-styrede og adgangsstyrende tjenester og den europæiske konvention om retlig beskyt-telse af adgangsstyrede og adgangsstyrende tjenester, der blev vedtaget den 24. januar2001 og trådte i kraft i 2003, er stort set enslydende.
Side 9
Direktivet – og konventionen – har til hensigt at bekæmpe ulovlige anordninger, dermuliggør uautoriseret adgang til betalings-tv.Siden fremlæggelsen af Kommissionens forslag den 17. december 2010 har der blandtmedlemslandene – med udgangspunkt i udtalelse fra Rådets Juridiske Tjeneste og non-paper fra Kommissionen – været drøftelser om det korrekte hjemmelsgrundlag for for-slaget til Rådets afgørelser. Blandt landene er der generel enighed om, at TEUF art.114 om det indre marked i stedet for TEUF art. 207 om handelspolitik er den korrektehjemmel. Endvidere er der blandt landene præference for en blandet aftale, hvor kon-ventionen skal indgås af såvel EU og medlemslandene, idet medlemslandene har natio-nal kompetence i forhold til bestemmelserne i konventionens art. 6 om konfiskation ogbeslaglæggelse, som ikke er indeholdt i direktivets regler.Med udgangspunkt i drøftelserne har det polske formandskab udarbejdet revideredeforslag til Rådets afgørelser om henholdsvis undertegnelse og indgåelse af den europæi-ske konvention om retlig beskyttelse af adgangsstyrede og adgangsstyrende tjenester,hvori hjemmelsgrundlaget er ændret til TEUF art.114 sammenholdt med TEUF art.218(5) og TEUF art. 114 sammenholdt med TEUF art. 218(6)(a)(v), og hvori der er tagethøjde for præferencen for en blandet aftale. Formandskabets forslag til Rådets afgørelseom undertegnelse af konventionen er sat på dagsordenen for rådsmødet (uddannelse,ungdom, kultur og sport) den 28.-29. november 2011 med henblik på vedtagelse. Forslagtil afgørelse om indgåelse af konventionen vil blive sendt til Europa-Parlamentet medhenblik på godkendelse og vil herefter kunne vedtages, når Europa-Parlamentet hargodkendt forslaget, og alle medlemslande har ratificeret konventionen.

3. Formål og indhold

Formålet med forslagene er at påvirke en udvidelse af sikringen af de omfattede tjene-ster til at omfatte flere af de lande, der er medlemmer af Europarådet, end de 9, der harratificeret konventionen, idet den anden beretning af gennemførelsen af direktiv 98/84EF i 2008 viste, at problemerne i Europa med uautoriseret adgang til de beskyttede tje-nester ikke skyldtes reguleringen internt i EU, men bl.a. kunne tilskrives manglenderegulering i nabolande.Kommissionen deltog i konventionsforhandlingerne, som resulterede i, at konventionenhar stort set samme ordlyd som direktivet. Kommissionen anbefaler derfor, at Rådetundertegner og indgår konventionen. Beslutningen om indgåelse af konventionen vilskulle træffes efter Europa-Parlamentets godkendelse.Kommissionen har i et bilag vedlagt følgende erklæring:”[som meddeles Europarådets generalsekretær ved deponeringen af godkendelsesin-strumentet for konventionen.]Konventionen giver Europarådets ministerkomité beslutningskompetence vedrørendevedtagelsen af ændringer og tiltrædelsen af stater, der ikke er medlemmer. Selv om EUdeltager i denne konvention, konstateres det igen, at den uden stemmeret i minister-komitéen ikke har adgang til at udøve en sådan kompetence på lige fod med Europarå-dets medlemsstater, selv når disse ikke deltager i konventionen. Denne situation giver
Side 10
ikke EU mulighed for på fyldestgørende vis at udøve alle de rettigheder, som konventi-onen giver, selv om den er underlagt alle de forpligtelser, som konventionen medfører.EU ser ligesom ved tidligere lejligheder på denne situation med stor bekymring. Denkan således ikke acceptere dette brud på ligestillingen mellem parter, og dens deltagel-se i denne konvention skal derfor ikke anses for at danne præcedens for en accept afdenne situation i fremtiden.EU er af den opfattelse, at der bør indledes forhandlinger med Europarådets kompeten-te myndigheder for at undersøge mulighederne for at tilpasse disse procedurer i Euro-parådets eksisterende konventioner, der er åbne for undertegnelse for EU, og/eller ifremtidige konventioner.”Erklæringen indgår ikke i det polske formandskabs reviderede forslag til afgørelse omindgåelse af den europæiske konvention om retlig beskyttelse af adgangsstyrede og ad-gangsstyrende tjenester henset til, at erklæringen ikke vurderes at være af juridisk ka-rakter.

4. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.Formandskabets forslag til Rådets afgørelse om undertegnelse af konventionen er satpå dagsordenen for rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 28.-29. no-vember 2011 med henblik på vedtagelse, mens forslag til afgørelse om indgåelse af kon-ventionen vil blive sendt til Europa-Parlamentet med henblik på godkendelse, jf. TEUFart. 114 sammenholdt med TEUF art. 218(6)(a)(v).

5. Nærhedsprincippet

Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant. Konventionen omhandler forhold,hvor EU og medlemsstaterne har blandet kompetence. Det indebærer, at konventionenskal indgås af både EU og medlemslandene.

6. Gældende dansk ret

Regler om uautoriseret adgang til indholdet af et kodet radio- eller tv-program og til in-formations- og indholdstjenester er fastsat i hhv. §§ 91 og 94 i lov om radio- og fjern-synsvirksomhed og §§ 65 og 81 i lov om elektroniske kommunikationsnet og – tjenester.

7. Konsekvenser

Lovmæssige konsekvenserEn vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Med den nuvæ-rende danske regulering på området er der ikke behov for yderligere implementerings-tiltag ved en tiltrædelse af konventionen.Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’sbudget. Det vurderes for usandsynligt, at forslaget vil blive fulgt op af konkrete retsak-ter, meddelelser, rådskonklusioner eller andet, der vil have væsentlige udgiftskonse-kvenser.Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Side 11
Administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget skønnes ikke at have administrative konsekvenser for erhvervslivet.

8. Høring

Rammenotat om Kommissionens forslag blev udsendt i høring til i EU-specialudvalgetfor kulturpolitiske spørgsmål den 3. februar 2011. Der var ingen bemærkninger. Revi-deret rammenotat om formandskabets reviderede forslag blev udsendt i høring til Spe-cialudvalget den 10. oktober 2011. Der var ingen bemærkninger. Med henblik på råds-mødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 28.-29. november 2011 har forslagetværet udsendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpolitiske spørgsmål med frist den11. november 2011. Høringen gav ikke anledning til bemærkninger.

9. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Under den første udveksling af synspunkter havde medlemslandene primært procedu-remæssige spørgsmål, som Kommissionen lovede at vende tilbage til. Enkelte landestøttede forslaget. Under de efterfølgende drøftelser har medlemslandene støttet forsla-get, idet der blandt landene for så vidt angår hjemmelsgrundlaget for forslaget dog ergenerel enighed om, at TEUF art. 114 om det indre marked i stedet for TEUF art. 207om handelspolitik er den korrekte hjemmel, og præference for en blandet aftale, hvorkonventionen skal indgås af såvel EU og medlemslandene, idet medlemslandene harnational kompetence i forhold til enkelte af konventionens bestemmelser. Alle landeforventes at tilslutte sig formandskabets reviderede forslag til Rådets afgørelser, hvorihjemmelsgrundlaget er ændret til TEUF art. 114, og som tager højde for, at der skal fo-religge en blandet aftale.

10. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen har i udgangspunktet stillet sig positiv over for forslaget. Regeringen støt-ter forslaget, der har til formål at påvirke en udvidelse af sikringen af de omfattede tje-nester til at omfatte flere af de lande, der er medlemmer af Europarådet, end de 9, derhar ratificeret konventionen.

11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Folketingets Europaudvalg er orienteret ved grundnotat af 18. januar 2011.Formandskabets reviderede forslag til afgørelser om henholdsvis undertegnelse og ind-gåelse af den europæiske konvention om retlig beskyttelse af adgangsstyrede og ad-gangsstyrende tjenester med henblik på EU’s og Danmarks indgåelse af konventionenhar ikke været forelagt for Folketingets Europaudvalg, da forslaget ikke skønnes at væ-re af væsentlig betydning.

Ad 11. Kommissionens rapport om gennemførelsen af henstillinger om beskyt-

telse af mindreårige m.v. – Beskyttelse af børn i den digitale verden

KOM(2011) 556- Rådskonklusioner
Side 12
Nyt notat.

1. Resumé

Formandskabet har fremlagt forslag til rådskonklusioner om beskyttelse af børn i dendigitale verden. Konklusionsudkastet adresserer Kommissionens rapport af 13. septem-ber 2011 til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalgog Regionsudvalget om gennemførelsen af Rådets henstillinger fra 1998 og 2006 om be-skyttelse af mindreårige og den menneskelige værdighed m.v. inden for audiovisuelle tje-nester og online-informationstjenester - Beskyttelse af børn i den digitale verden.Det foreliggende konklusionsudkast opfordrer bl.a. medlemsstaterne til at fremme udvik-ling og adgang til kvalitetsindhold m.v. til mindreårige, herunder ved brug af passendetekniske instrumenter og mærkning af indhold. Medlemsstaterne opfordres endvidere tilat overvåge eksisterende foranstaltninger til bekæmpelse af ulovligt og skadeligt indhold,til øget samarbejde om ulovligt og skadeligt indhold med oprindelse i andre medlemssta-ter og udenfor EU samt yderligere implementering af hotlines til afrapportering af ska-deligt onlineindhold. Kommissionen opfordres bl.a. til at bygge videre på igangværendefundering og tiltag på området primært gennem Safer Internet Programmet, der har tilformål at styrke og beskytte børn og unge på nettet ved opmærksomhedsskabende tiltagog bekæmpelse af ulovligt og skadeligt online indhold. Endvidere opfordres Kommissio-nen til at anvende resultaterne i Kommissionens rapport af 13. september 2011 om be-skyttelse af børn i den digitale verden i sammenhæng med kommende initiativer med re-lation til beskyttelse af mindreårige, særligt inden for online medier. Endelig opfordresKommissionen og medlemsstaterne bl.a. til at fremme opmærksomhedsskabende tiltagsamt undervisning i skoler, pasningsinstitutioner m.v. om sikkerhed på nettet og evnentil kritisk at vurdere indhold, og til under hensyntagen til kulturelt betingede forskellemedlemslandene imellem, at tilskynde til større overensstemmelse i Europa af alders-mærkning og indholdsklassificeringssystemer anvendt af medlemsstater.Forslaget forventes vedtaget på rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den28.-29. november 2011.

2. Baggrund

Forslaget skal ses med baggrund i Kommissionens rapport af 13. september 2011 tilEuropa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regi-onsudvalget om gennemførelsen af Rådets henstilling af 24. september 1998 med hen-syn til beskyttelse af mindreårige og den menneskelige værdighed samt Europa-Parlamentets og Rådets henstilling af 20. december 2006 om beskyttelse af mindreårigeog den menneskelige værdighed og om berigtigelsesretten i forbindelse med den euro-pæiske industris konkurrenceevne inden for audiovisuelle tjenester og online-informationstjenester - Beskyttelse af børn i den digitale verden.Rapporten indeholder analyser af gennemførelsen og effektiviteten i medlemsstaterneaf de foranstaltninger, der er indeholdt i henstillingerne fra 1998 og 2006, jf. punkt 6 ihenstillingen fra 2006. Rapporten er udarbejdet på baggrund af oplysninger, der er le-veret af medlemsstaterne, og den supplerer flere tiltag i den digitale dagsorden for Eu-ropa.
Side 13
I rapporten konkluderes, at medlemsstaterne er bevidste om de udfordringer, der erforbundet med at beskytte mindreårige online, og at de i stigende grad bestræber sig påat reagere på dem. Endvidere konkluderes, at en sammensætning af politiske foran-staltninger kombineret med en væsentlig bestanddel af selvregulerende foranstaltnin-ger synes at være det bedste middel til så fleksibelt og lydhørt som muligt at reagere påkonvergensen mellem platforme og audiovisuelt indhold. Imidlertid viser den detaljere-de vurdering af medlemsstaternes politiske løsninger et mønster af meget forskellige –og i en række tilfælde modstridende – handlinger i Europa. Det gælder især bekæmpel-sen af ulovligt og skadeligt indhold, forsøgene på at gøre sociale netværk til mere sikresteder og strømliningen af ordninger til indholdsklassificering. Det konkluderes endvi-dere, at de regulerende eller selvregulerende foranstaltninger også ofte mangler ambiti-oner og sammenhæng med lignende foranstaltninger i andre medlemsstater eller de ik-ke gennemføres effektivt i praksis.

3. Formål og indhold

Forslaget har til formål at adressere Kommissionens rapport.Det foreliggende forslag til rådskonklusioner understreger bl.a., atMediekendskab og opmærksomhedsskabende tiltag er vigtige redskaber, derkan øge børns, forældres og læreres digitale færdigheder samt udvikle deres kri-tiske tilgang til onlineindhold, men at indsatsen på området skal øges.Foranstaltninger mod ulovligt onlineindhold mv. er af en anden karakter endforanstaltninger, der har til formål at hindre mindreårige i at komme i kontaktmed skadeligt onlineindhold.Mens medlemsstaterne aktivt har fremmet foranstaltninger, der har til formålat forbedre beskyttelsen af mindreårige, er der stadigvæk vedvarende bekym-ring over, at der ikke er opnået et tilstrækkeligt højt niveau for beskyttelse ogmediekendskab, og at nogle af disse foranstaltninger mangler sammenhæng.
Medlemsstaterne opfordres på den baggrund under hensyntagen til ytringsfrihed ogprincipper om netneutralitet bl.a. til:Fremme af udvikling og adgang til kvalitetsindhold m.v. til mindreårige, her-under ved brug af passende tekniske instrumenter og mærkning af indhold.Overvågning af eksisterende foranstaltninger til bekæmpelse af ulovligt og ska-deligt indhold.Øget samarbejde om ulovligt og skadeligt indhold med oprindelse i andre med-lemsstater og udenfor EU.Yderligere implementering af hotlines til afrapportering af skadeligt onlineind-hold, idet den digitale dagsorden for Europa opfordrer medlemsstaterne til fuldtud at iværksætte hotlines til rapportering af sådan indhold inden udgangen af2013.
Aktørerne opfordres bl.a. til:
Side 14
Yderligere at involvere brugere og offentlige myndigheder i den audiovisuelleindustris og internetudbyderes proces med udarbejdelse af selvregulerende for-anstaltninger (adfærdskodeks).Yderligere at udvikle og implementere selvregulerende ordninger, der tagerhøjde for beskyttelse af mindreårige.Udvikle et paneuropæisk adfærdskodeks for salg af videospil til mindreårige.
Kommissionen opfordres bl.a. til:At bygge videre på igangværende fundering og tiltag på området primært gen-nem Safer Internet Programmet, der har til formål at styrke og beskytte børn ogunge på nettet ved opmærksomhedsskabende tiltag og bekæmpelse af ulovligtog skadeligt onlineindhold.Anvende resultaterne i Kommissionens rapport af 13. september 2011 om be-skyttelse af børn i den digitale verden i sammenhæng med kommende initiati-ver med relation til beskyttelse af mindreårige, særligt inden for online medier.
Kommissionen og medlemsstaterne opfordres endelig bl.a. til:Gennem undersøgelser og forskning at søge bedre forståelse for den positive ognegative virkning på børn af brugen af online og digitale medier.Fremme opmærksomhedsskabende tiltag samt undervisning i skoler, pasnings-institutioner m.v. om sikkerhed på nettet og evnen til kritisk at vurdere ind-hold.Opdatere arbejdet med og styrke implementeringen af retningslinier for online-kvalitetsindhold til børn gennem offentlig-private partnerskaber og mediekend-skabsaktiviteter.under hensyntagen til kulturelt betingede forskelle medlemslandene imellem,at tilskynde til større overensstemmelse i Europa af aldersmærkning og ind-holdsklassificeringssystemer anvendt af medlemsstater.

4. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke høres.

5. Nærhedsprincippet

Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.

6. Gældende dansk ret

Ikke relevant.

7. Konsekvenser

Lovmæssige konsekvenserForslaget om rådskonklusioner har ingen konsekvenser.Statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenser for det offentlige eller kon-sekvenser for EU’s budget
Side 15
Forslaget om rådskonklusioner medfører ikke i sig selv væsentlige statsfinansielle kon-sekvenser, administrative konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget.Det vurderes endvidere for usandsynligt, at en konkret opfølgning på rådskonklusio-nerne vil have væsentlige udgiftskonsekvenser. Eventuelle udgifter i forbindelse med enkonkret opfølgning på rådskonklusionerne afholdes i givet fald inden for eksisterendebevillinger.

8. Høring

Konklusionsudkastet har været sendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpolitiskespørgsmål med frist den 11. november 2011. Høringen gav ikke anledning til bemærk-ninger.

9. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Alle lande forventes at tilslutte sig forslaget.

10. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen er positiv over for formandskabets bestræbelser på at synliggøre og videre-føre bestræbelserne på at beskytte mindreåriges interesser i mediesamfundet.Regeringen finder, at man i de fremtidige bestræbelser på at beskytte mindreåriges in-teresser i mediesamfundet skal lægge vægt på den positive vekselvirkning mellem læ-ring og kompetenceudvikling af børn og unge på den ene side og beskyttelse, opmærk-somhedsskabende tiltag og dialog med indholdsudbydere og operatører på den andenside. Regeringen kan i tråd hermed støtte, at medlemsstaterneunder hensyntagen tilkulturelt betingede forskelle medlemslandene imellem – tilskyndes til at arbejde på atskabe større overensstemmelse i Europa af metoder og instrumenter, som tilskynder tiladgang til kvalitetsonlineindhold m.v. til børn og unge.Regeringen kan på den baggrund tilslutte sig udkastet til rådskonklusioner.

11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke været forelagt for Folketingets Europaudvalg.

Ad 12. Repræsentation og koordinering af EU’s position i Det Internationale

Antidopingagentur (WADA)

KOM-dokument foreligger ikke.- RådsresolutionNyt notat.

1. Resumé

Formandskabet har fremlagt et udkast til en rådsresolution om EU-medlemsstaternesrepræsentation i WADA’s bestyrelse og koordineringen af EU’s og medlemsstaternes posi-tioner forud for møder i WADA.
Side 16
I resolutionsudkastet foreslås en model for EU-medlemsstaternes repræsentation i WA-DA, som indebærer, at de tre pladser, EU har til rådighed i WADA’s bestyrelse, fordelestil en ministerrepræsentant fra det siddende trio-formandskab, en ministerrepræsentantfra det kommende trio-formandskab og en ministerrepræsentant med passende viden ogerfaring på dopingområdet udvalgt af alle 27 medlemsstater. Der foreslås endvidere enproces for, hvordan koordineringen af EU’s og medlemsstaternes positioner kan findested forud for møder i WADA.Rådsresolutionen forventes vedtaget på råsdmødet (uddannelse, ungdom, kultur ogsport) den 28.-29. november 2011.

2. Baggrund

Det Internationale Dopingagentur, WADA, blev oprettet i 1999 med det formål atfremme og koordinere den internationale indsats for at bekæmpe doping i idrætten.WADA er finansieret via regeringsbidrag (50 procent) og bidrag fra sportsbevægelsen(50 procent). Agenturets øverste beslutningsmyndighed er bestyrelsen, som består af 38medlemmer, hvoraf halvdelen er regeringsrepræsentanter og halvdelen er repræsentan-ter for sportsbevægelsen.Regeringsrepræsentanterne er fordelt på kontinenter, således at fem udpeges fra Euro-pa, fire udpeges fra Nord- og Sydamerika, fire fra Asien, fire fra Afrika og to fra Oceani-en. Af de fem europæiske repræsentanter udpeges to af Europarådet og tre blandt EU’smedlemsstater. EU’s medlemsstater beslutter, hvordan de ønsker at fordele de tre plad-ser.I dag fordeles de tre EU-pladser efter trojka-princippet, således at det forhenværende,det siddende og det kommende formandskab tildeles en plads hver. Denne udpegelses-metode er vedtaget uformelt blandt de sportsansvarlige ministre i EU.Det foreliggende resolutionsforslag beskriver en ny model for proceduren for udpegelseaf EU-medlemmer til WADA’s bestyrelse og for varigheden af de udpegede EU-medlemmers mandater, ligesom det beskriver retningslinjer for koordinering af EU’s ogmedlemsstaternes positioner forud for møder i WADA.Forslaget skal ses i lyset af, at EU’s medlemsstater anerkender, at der er et behov for,før det første, at styrke kontinuiteten i EU’s repræsentation i WADA samt, for det an-det, at præcisere retningslinjer for koordineringen af EU’s og medlemsstaternes positi-oner forud for møder i WADA med respekt for kompetencefordelingen mellem EU ogmedlemsstaterne.Anerkendelsen af dette behov skal ses i sammenhæng med, at Rådet og repræsentan-terne for medlemsstaternes regeringer, forsamlet i Rådet, i konklusioner af 18. novem-ber 2010 (EFT C 324 af 1. december 2010) har udtrykt, ”atdet er af afgørende betydningat sikre, at EU’s og dets medlemsstaters synspunkter tillægges den fornødne vægt i WADA’sdrøftelser” og ”at EU’s og medlemsstaternes holdninger, hvor det er hensigtsmæssigt, f.eks. ilyset af gældende EU-ret og pligten til loyalt samarbejde, under formandskabets ansvar skalkoordineres i god tid og på effektiv vis forud for møder i WADA.”
Side 17

3. Formål og indhold

Formålet med forslaget er at fastlægge en model for, hvordan EU skal være repræsen-teret i WADA’s bestyrelse, herunder hvordan repræsentanterne skal udvælges blandtEU’s medlemsstater, samt at beskrive retningslinjer vedrørende Rådets, medlemssta-ternes og Kommissionens forberedelser forud for møder i WADA.I resolutionsforslaget fremhæves det, at EU og dens medlemsstater skal være i stand tilat udøve deres kompetence og spille en passende rolle i forhold til WADA’s aktiviteter,at det er nødvendigt at fastlægge vilkårene for EU’s og medlemsstaternes repræsentati-on og koordination i forhold til WADA, at koordinationen af de europæiske kontinen-talmandaters position sker i regi af Europarådet, og at der er et behov for at sikre kon-tinuitet i EU-medlemsstaternes repræsentation i WADA’s bestyrelse.Der lægges i resolutionsforslaget op til, at repræsentanterne for EU-medlemsstaterneskal være på ministerniveau og fordeles således, at én plads går til et medlem af detsiddende trio-formandskab, én plads går til et medlem af det kommende trio-formandskab, mens én plads tildeles af de 27 medlemsstater i fællesskab til en personpå ministerniveau med passende erfaring og viden på dopingområdet.Videre lægges der op til, at ordningen træder i kraft den 1. januar 2013, og at den skalevalueres af Rådet og repræsentanter for medlemsstater, forsamlet i Rådet, inden 31.december 2013 med henblik på eventuelle justeringer.Formandskabet har herudover lagt op til, at repræsentationsmodellen uddybes i et an-neks til resolutionen, hvoraf det bl.a. fremgår, hvordan de tre repræsentanter udvælges,hvad der sker i tilfælde af, at en repræsentant ophører med at fungere på ministerni-veau, at mandatperioden for alle tre repræsentanter er tre år samt at repræsentantenfor det kommende trio-formandskab, for at sikre kontinuitet, forbliver i bestyrelsen, nårpågældende trio-formandskab overgår til at blive det siddende trio-formandskab.Endelig er det foreslået, at der i et andet anneks beskrives retningslinjer for, hvordanRådet, medlemsstaterne og Kommissionen skal forberede møder i WADA. Heraf frem-går det, i tråd med ordlyden i rådskonklusionerne fra december 2010, atEU’s og med-lemsstaternes holdninger, hvor det er hensigtsmæssigt og i henhold til gældende EU-ret ogpligten til loyalt samarbejde, under formandskabets ansvar skal koordineres i god tid og påeffektiv vis forud for møder i WADA.Videre lægges der i annekset bl.a. op til, at processen for koordination forud for møder iWADA forløber således, at formandskabet, rådssekretariatet og Kommissionen i fællesskabanalyserer dagsordenen for et givet WADA-møde, hvorefter Kommissionen fremsætter for-slag om en EU-position på de områder, hvor EU har vedtaget regler (acquis-spørgsmål),mens formandskabet efterfølgende, under inddragelse af Kommissionens forslag, forberederet udkast til en position, hvorom der søges opnået enighed blandt alle 27 medlemsstater. Iannekset beskrives også, hvordan positionen skal præsenteres i Europarådet med henblikpå inklusion i den kontinentaleuropæiske position forberedt af Europarådet, ligesom der be-skrives en procedure for afrapportering fra WADA-møder til Rådet.
Side 18

4. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke høres.

5. Nærhedsprincippet

Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.

6. Gældende dansk ret

Doping-bekæmpelse er i Danmark er reguleret i lov nummer 1438 af 22.december 2004om fremme af dopingfri idræt samt i bekendtgørelse nummer 1579 af 16. december2010 om fremme af dopingfri idræt.

7. Konsekvenser

Lovmæssige konsekvenserForslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget har ikke statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenser for detoffentlige eller konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes endvidere ikke at havevæsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.Administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget medfører ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.

8. Høring

Resolutionsudkastet er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpolitiskespørgsmål med frist den 11. november 2011. Høringen gav ikke anledning til bemærk-ninger.

9. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Alle medlemsstater forventes at tilslutte sig forslaget.

10. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen lægger vægt på en effektiv indsats mod doping, nationalt såvel som interna-tionalt. En forudsætning for, at Danmark og EU kan bidrage så effektivt som muligt tilden internationale dopingbekæmpelse er, at EU spiller en central rolle i de drøftelser,der finder sted i regi af WADA.Regeringen ser derfor positivt på formandskabets forslag om et sikre en repræsentati-onsmodel, som øger kontinuiteten i EU-medlemsstaternes repræsentation i WADA’s be-styrelse ved på den ene side at forlænge medlemmernes mandatperiode til tre år og påden anden side at sikre, at de tre EU-repræsentanter udskiftes i flere tempi, således atder altid er EU-repræsentanter med bestyrelseserfaring til stede i WADA’s bestyrelse.Man havde fra regeringens side gerne set, at repræsentationsmodellen tildelte en stær-kere rolle til det til enhver tid siddende formandskab, idet det er regeringens vurdering,at en stærk rolle til formandskabet ville have sikret en tættere relation og en mere ef-
Side 19
fektiv kommunikation mellem EU-repræsentanterne i WADA og Rådet. Samtidig havderegeringen gerne set en klarere rolle til Kommissionen i repræsentationsmodellen, idetdet er regeringens vurdering, at dette ville have bidraget til at styrke kontinuiteten iEU’s repræsentation. Disse synspunkter har imidlertid ikke fundet opbakning blandtøvrige medlemsstater.Regeringen finder dog, at den foreslåede repræsentationsmodel i tilfredsstillende gradimødekommer både behovet for kontinuitet og behovet for en tæt relation til Rådet. Re-geringen er desuden tilfreds med, at resolutionsudkastet indeholder en evalueringspa-ragraf, som vil muliggøre justeringer af repræsentationsmodellen, hvis sådanne skullevise sig nødvendige.For så vidt angår processen for koordinering af EU’s og medlemsstaternes positionerforud for møder i WADA er regeringen tilfreds med, at resolutionsudkastet præcisererproceduren for koordinationen og ansvarsfordelingen mellem formandskabet, medlems-staterne, rådssekretariatet og Kommissionen, og at der beskrives procedurer for afrap-portering fra WADA-møder til Rådet såvel som til rådsarbejdsgruppen om sport.Regeringen kan på denne baggrund støtte det foreliggende resolutionsforslag.

11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.

Ad 13. Frivillighed inden for sport

KOM-dokument foreligger ikke.- RådskonklusionerNyt notat.

1. Resumé

Formandskabet har fremlagt et forslag til rådskonklusioner om værdien af frivillige ak-tiviteter i idrætten for udviklingen af aktivt medborgerskab. I rådskonklusionerne invite-res medlemsstater, idrætsbevægelsen og Kommissionen til på forskellige måder at frem-me frivillighed i idrætten, bl.a. gennem udveksling af gode praksisser og fjernelse afunødvendige administrative barrierer for frivillighed i idræt.Rådskonklusionerne forventes vedtaget på rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur ogsport) den 28.-29. november 2011.

2. Baggrund

De foreslåede rådskonklusioner skal ses i lyset af, at formandskabet har prioriteret atfremhæve værdien af frivillighed i idræt, bl.a. på baggrund af, at 2011 er udnævnt tilEU’s frivillighedsår.Derudover har formandskabet ønsket at sætte særlig fokus på frivilliges indsats i for-bindelse med afviklingen af store idrætsbegivenheder, herunder efterfølgende fasthol-
Side 20
delse af de frivillige i et varigt frivilligt engagement i idrætten. Dette fokus skal ses i ly-set af, at Polen sammen med Ukraine er vært for europamesterskabet i fodbold i som-meren 2012.

3. Formål og indhold

Formålet med rådskonklusionerne er at fremhæve værdien af frivillighed i idrætten,både for idrætten selv og for samfundet som helhed, samt at invitere medlemsstater,idrætsbevægelsen og Kommissionen til på forskellige måder at fremme frivillighed iidrætten.Medlemsstater og idrættens aktører inviteres bl.a. til at skabe fordelagtige vilkår forfrivillighed, særlig gennem udveksling af erfaringer, respekt for sportens autonomikombineret med passende statslig støtte til idrætten samt tilvejebringelse af træning oguddannelse for frivillige, ligesom de inviteres til at bidrage til at fremme et positivt bil-lede af frivillige i idrætten.Medlemsstater og Kommissionen opfordres bl.a. til at tilstræbe, at unødvendige barrie-rer for frivillighed i idræt fjernes og til, i det omfang det er hensigtsmæssigt og passen-de, at inkludere aspekter vedrørende frivillighed i idrætten i arbejdet i de ekspertgrup-per, der er nedsat med Rådets arbejdsplan for sport for 2011-2014.Derudover inviteres Kommissionen bl.a. til i relation til at frivillighed i idræt at identi-ficere succesfaktorer, eksempler på gode praksisser samt områder, som kræver yderli-gere samarbejde på EU-niveau.

4. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke høres.

5. Nærhedsprincippet

Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.

6. Gældende dansk ret

Spørgsmålet om gældende dansk ret er ikke relevant, idet frivillighed i idrætten ikkesom selvstændigt område er reguleret ved lov.

7. Konsekvenser

Lovmæssige konsekvenserForslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenser for detoffentlige eller konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes endvidere ikke at havevæsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.Administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget medfører ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Side 21

8. Høring

Resolutionsudkastet er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpolitiskespørgsmål med frist den 11. november 2011. Høringen gav ikke anledning til bemærk-ninger.

9. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Alle medlemsstater forventes at tilslutte sig forslaget.

10. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen finder det vigtigt at fremme frivillighed i idrætten, idet frivillighed bidragertil at styrke idrætten og dens demokratiske og dannende funktion. Derudover kan frivil-lighed i idræt have en række afledte positive konsekvenser for både de frivillige selv ogfor samfundet som helhed, herunder i relation til udvikling af kompetencer hos de frivil-lige, kultivering af aktivt medborgerskab, integration af forskellige befolkningsgruppersamt udvikling af social kapital og generel tillid i samfundet.Frivillighed i idrætten spiller desuden en grundlæggende rolle i den danske idrætsmo-del, som i høj grad er baseret på frivilliges indsats. Det er den danske regerings vurde-ring, at det er vigtigt og i Danmarks interesse at fastholde et stærkt fokus på frivillig-hed i idræt, på nationalt niveau såvel som på EU-niveau, både for at kunne styrke ogudvikle den danske idrætsmodel og for at kunne bidrage til udviklingen af frivillighed iidrætten i det øvrige EU.Regeringen ser derfor positivt på formandskabets bestræbelser på at fremhæve værdienaf frivillighed i idrætten. Regeringen har samtidig lagt vægt på, at formandskabets for-slag til rådskonklusioner bør tilstræbe at bibringe merværdi til EU-samarbejdet påidrætsområdet. Følgelig har man fra dansk side arbejdet for at gøre rådskonklusionerneså fokuserede og konkrete som muligt, samtidig med, at rådskonklusionerne bør re-spektere de traditioner for idrættens selvbestemmelse, som er fremherskende i en ræk-ke medlemsstater, herunder Danmark.Det er regeringens vurdering, at rådskonklusionerne med fordel kunne være blevet fo-kuseret yderligere, men at de på tilfredsstillende vis fremhæver værdien af frivilligt ar-bejde og indeholder invitationer til relevante initiativer til fremme af frivillighed iidrætten.Regeringen kan på denne baggrund støtte det foreliggende forslag om rådskonklusio-ner.

11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.

Ad 14. Bekæmpelse af match-fixing i sport

KOM-dokument foreligger ikke.- Rådskonklusioner
Side 22
Nyt notat.

1. Resumé

Formandskabet har fremlagt et forslag om rådskonklusioner om bekæmpelse af match-fixing. I forslaget lægges der op til, at Rådet sender et klart signal om, at man tagermatch-fixing alvorligt og er fokuseret på at løse problemet, bl.a. ved at sikre oplysning oguddannelse af sportsfolk, ved at fremme et tæt samarbejde mellem relevante aktører,herunder om udveksling af gode praksisser, og at ved at støtte arbejdet i ekspertgruppenom god forvaltningspraksis i idrætten, som har fået til opgave at udvikle anbefalingervedrørende bekæmpelse af match-fixing.Forslaget forventes vedtaget på rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den28.-29. november 2011.

2. Baggrund

Match-fixing betegner ulovlig manipulation af sportsresultater, herunder som middel tilat opnå økonomisk gevinst, f.eks. gennem spil på sport. Match-fixing vurderes at væreet internationalt problem, som truer sportens integritet på tværs af grænser og sports-grene.Problemet har gennem de seneste år fået stigende opmærksomhed fra internationaleorganisationer, regeringer, idrætsbevægelsen og spilindustrien. Bl.a. har Europarådet iseptember i år vedtaget anbefalinger om bekæmpelse af match-fixing (CM/Rec(2011)10), IOC har tidligere i år nedsat en arbejdsgruppe (Joint Declaration from the 1st Mee-ting on the fight against irregular and illegal betting in sport, Lausanne, 1 March2011), der skal komme med forslag til løsninger på problemet, Kommissionen har be-handlet problemet i sin meddelelse om udvikling af sportens europæiske dimension frajanuar i år (KOM(2011) 12) og iværksat en undersøgelse af medlemsstaters lovgiv-ningsmæssige grundlag for efterforskning og sanktionering af match-fixing, og Rådethar med sin EU-arbejdsplan for sport for 2011-14 nedsat en ekspertgruppe om god for-valtningspraksis i idrætten, der som sin første opgave skal udarbejde anbefalinger ved-rørende bekæmpelse af match-fixing.Under ungarsk formandskab indledtes drøftelser om de sportsrelaterede aspekter af on-linespil, herunder risikoen for match-fixing i forbindelse med spil på sport. Formand-skabet har prioriteret et fortsat stærkt fokus på sagen og har ønsket at supplere igang-værende initiativer i andre fora med en klar politisk udmelding fra EU’s medlemssta-ter. Forslaget om rådskonklusioner skal ses i lyset heraf.

3. Formål og indhold

Formålet med rådskonklusionerne er at anerkende, at match-fixing udgør et alvorligtproblem for idrætten, og at opfordre medlemsstater, sportsbevægelsen og øvrige rele-vante aktører samt Kommissionen til at gennemføre initiativer til bekæmpelse afmatch-fixing.I forslaget til rådskonklusioner inviteres medlemsstater og interessenter til at udvikleoplysnings- og uddannelsesprogrammer for at øge opmærksomheden omkring proble-
Side 23
met og til at sikre tæt samarbejde og informationsudveksling mellem relevante partermed henblik på bekæmpelse af match-fixing.Medlemsstaterne, formandskabet og Kommissionen anmodes desuden bl.a. om at over-våge og bidrage til den internationale kamp mod match-fixing, herunder i form af in-formationsdeling, samt til at støtte det igangværende arbejde vedrørende match-fixing iekspertgruppen om god forvaltningspraksis.Kommissionen inviteres bl.a. til at inkludere match-fixing problemet på dagsordenenfor bilaterale møder med tredjelande samt til at iværksætte en undersøgelse af proble-mets omfang og karakter i EU og andre områder af verden.

4. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke høres.

5. Nærhedsprincippet

Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.

6. Gældende dansk ret

Der findes ikke særskilt lovgivning vedrørende match-fixing i Danmark.

7. Konsekvenser

Lovmæssige konsekvenserForslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenser for detoffentlige eller konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes endvidere ikke at havevæsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.Administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget medfører ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.

8. Høring

Udkastet til rådskonklusioner er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for kultur-politiske spørgsmål med frist den 11. november 2011. Høringen gav ikke anledning tilbemærkninger.

9. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Alle medlemsstater forventes at tilslutte sig forslaget.

10. Regeringens foreløbige generelle holdning

Det er regeringens vurdering, at match-fixing er et omfattende og internationalt fæno-men, som udgør en trussel mod sportens integritet. Match-fixing underminerer værdienaf sport, svækker befolkningens tillid til og interesse for idrætten og kan desuden væreforbundet til alvorlig organiseret kriminalitet så som hvidvaskning af penge og drift afulovlige spilkarteller.
Side 24
Regeringen ser derfor positivt på, at formandskabet ønsker at sende et klart signal om,at EU tager problemet alvorligt, samt at pege på mulige fremtidige fokusområder ikampen mod match-fixing.Regeringen lægger vægt på, at kampen mod match-fixing sker på et oplyst og evidens-baseret grundlag, således at man kan indrette indsatsen så effektivt og hensigtsmæssigsom muligt.Regeringen er derfor tilfreds med, at de foreslåede rådskonklusioner i et rimeligt om-fang tager højde for, at en række initiativer og undersøgelser vedrørende bekæmpelse afmatch-fixing allerede er igangsat, og at man med fordel vil kunne inddrage erfaringernefra disse aktiviteter i den videre bekæmpelse af match-fixing. Blandt de igangsatte ak-tiviteter er bl.a. Kommissionens studie om anvendeligheden af national lovgivning iEU’s medlemsstater i forhold til sportsbedrageri, særlig match-fixing, som forventesfærdiggjort primo 2012, samt arbejdet i ekspertgruppen om god forvaltningspraksis,som forventes at udmunde i anbefalinger vedrørende bekæmpelse af match-fixing me-dio/ultimo 2012.Regeringen kan på denne baggrund tilslutte sig forslaget.

11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.

Ad 15. God forvaltningspraksis i sport

KOM-dokument foreligger ikke.- Politisk drøftelseNyt notat.

1. Resumé

Formandskabet har lagt op til en politisk drøftelse af god forvaltningspraksis i sport,hvilket bl.a. skal forstås i sammenhæng med EU arbejdsplanen for sport, som Rådet ved-tog i maj 2011, og hvori fremme af god forvaltningspraksis nævntes som et element i ar-bejdet for at fremme sportens integritet. Formålet med drøftelsen er at diskutere, hvadgod forvaltningspraksis i idrætten består i, og hvordan man på EU-niveau kan bidragetil at fremme god forvaltningspraksis i idrætten.Til brug for drøftelsen på rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 28.-29.november 2011 forventes formandskabet at stille to konkrete spørgsmål om emnet.

2. Baggrund

Den politiske drøftelse af god forvaltningspraksis i idrætten skal ses i sammenhængmed bl.a. nævnelsen af emnet i EU arbejdsplanen for sport fra maj 2011, hvoraf detfremgår, at der skal nedsættes en ekspertgruppe, som bl.a. vil få til opgave at udvikle
Side 25
indledende forslag til principper for gennemsigtighed og god forvaltningspraksis iidrætten.

3. Formål og indhold

Formålet med den politiske drøftelse er at drøfte, hvordan man kan fremme god for-valtningspraksis i idrætten, herunder gennem en diskussion af, hvordan god forvalt-ningspraksis i idrætten kan måles, og hvilke initiativer man på EU-niveau kan iværk-sætte.Til brug for drøftelsen forventes formandskabet at stille nogle konkrete spørgsmål omemnet.

4. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke høres.

5. Nærhedsprincippet

Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.

6. Gældende dansk ret

Der findes ikke særskilt lovgivning vedrørende match-fixing i Danmark.

7. Konsekvenser

Lovmæssige konsekvenserForslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenser for detoffentlige eller konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes endvidere ikke at havevæsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.Administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget medfører ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.

8. Høring

Punktet om politisk drøftelse er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpo-litiske spørgsmål med frist den 11. november 2011. Høringen gav ikke anledning tilbemærkninger.

9. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Medlemsstaterne forventes at bidrage til den politiske drøftelse.

10. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen ser positivt på formandskabets initiativ til en politisk drøftelse, idet emnetfor drøftelsen er relevant i forhold til de fælles EU-prioriteter, som er anført i RådetsEU arbejdsplan for sport 2011-2014 fra maj 2011.
Side 26
Regeringen kan under drøftelsen bidrage med oplysninger om danske overvejelser påområdet.

11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.