Kulturudvalget 2011-12
KUU Alm.del Bilag 246
Offentligt
1160304_0001.png
1160304_0002.png
1160304_0003.png
1160304_0004.png
1160304_0005.png
1160304_0006.png
1160304_0007.png
1160304_0008.png
1160304_0009.png
1160304_0010.png
1160304_0011.png
1160304_0012.png
1160304_0013.png
26. september 2012GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALGEuropa-Parlamentet og Rådets direktiv om kollektiv forvaltning af ophavsretog beslægtede rettigheder samt multiterritoriale licenser for rettigheder tilmusikværker med henblik på online-anvendelse i det indre markedKOM(2012) 372 endeligForslaget oversendes efter fremsendelsen til Folketingets Europaudvalg til FolketingetsKulturudvalg og Folketingets Erhvervsudvalg i kopi.
1. ResuméDen 11. juli 2012 offentliggjorde Kommissionen forslag til direktiv om kollektiv forvalt-ning af ophavsret og beslægtede rettigheder samt multiterritoriale licenser for rettighedertil musikværker med henblik på online-anvendelse i det indre marked.Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 50(2)g, 53 samt 62 og skal behandlesefter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelsemed kvalificeret flertal.Formålet med direktivforslaget er todelt. Den første del af direktivforslaget har til formålat forbedre forvaltningsselskabernes standarder for styring og gennemsigtighed, såledesat rettighedshavere kan føre en mere effektiv kontrol med disse og bidrage til at gøreforvaltningen mere effektiv. Den anden del af direktivforslaget har til formål at fremmeforvaltningsselskabernes udstedelse af multiterritoriale licenser til ophavsmændsrettigheder til musikværker med henblik på levering af online-tjenester.Direktivforslaget består af fem hovedafsnit, hvor afsnit II er inddelt i 5 kapitler. Afsnit Iindeholder forslagets generelle bestemmelser om forslagets genstand, anvendelsesområdeog definitioner. Afsnit II omhandler organisatoriske regler og gennemsigtighedsregler,som finder anvendelse på alle typer forvaltningsselskaber. Afsnit III fastsætter debetingelser, som ophavsmænds forvaltningsselskaber skal opfylde, når de foretagermultiterritorial licensering af online-musikrettigheder. Afsnit IV vedrørerhåndhævelsesforanstaltninger, og afsnit V indeholder de afsluttende bestemmelser.Forslaget blev behandlet første gang i Rådets arbejdsgruppe om ophavsret den 13. sep-tember 2012. Grundet direktivforslagets omfang og kompleksitet er det forventningen, atforslaget vil undergå fortsat behandling i Rådsarbejdsgruppen om ophavsret i resten afdet cypriotiske formandskab og med stor sandsynlighed i store dele af eller hele det irskeformandskab.Direktivforslaget vil medføre ændringer af dansk ret i form af ændring af lov om ophavs-ret.
Dok. nr. 1431843
Side 2
2. BaggrundKommissionen har ved KOM(2012) 372 af 11. juli 2012 fremsendt forslag til Europa-Parlamentet og Rådets direktiv om kollektiv forvaltning af ophavsret og beslægtede ret-tigheder samt multiterritoriale licenser for rettigheder til musikværker med henblik påonline-anvendelse i det indre marked. Forslaget er oversendt til Rådet i dansk sprog-version den 2. august 2012.Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 50(2)g, 53 samt 62 og skal behandlesefter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelsemed kvalificeret flertal.3. Formål og indholdFormålet med direktivforslaget er todelt. Den første del af direktivforslaget har tilformål at forbedre forvaltningsselskabernes standarder for styring og gennemsigtighed,således at rettighedshavere kan føre en mere effektiv kontrol med disse og bidrage til atgøre forvaltningen mere effektiv. Den anden del af direktivforslaget har til formål atfremme forvaltningsselskabernes udstedelse af multiterritoriale licenser tilophavsmænds rettigheder til musikværker med henblik på levering af online-tjenester.Direktivforslaget består af fem hovedafsnit, hvor afsnit II er inddelt i 5 kapitler. AfsnitI indeholder forslagets generelle bestemmelser om forslagets genstand, anvendelsesom-råde og definitioner. Afsnit II omhandler organisatoriske regler oggennemsigtighedsregler, som finder anvendelse på alle typer forvaltningsselskaber.Afsnit III fastsætter de betingelser, som ophavsmænds forvaltningsselskaber skalopfylde, når de foretager multiterritorial licensering af online-musikrettigheder. AfsnitIV vedrører håndhævelsesforanstaltninger, og afsnit V indeholder de afsluttendebestemmelser.Afsnit IAfsnit I indeholder generelle bestemmelser om direktivets genstand (artikel 1),anvendelsesområdet (artikel 2) og definitioner (artikel 3). Det fremgår, at direktivetfinder anvendelse på: i) forvaltningsselskabers forvaltning af ophavsret og beslægtederettigheder, uanset i hvilken sektor de er aktive (afsnit II), og ii) den multiterritorialelicensering af online-musikrettigheder, der foretages af rettighedshavernesforvaltningsselskaber (afsnit III). Afsnit I og II gælder også for selskaber, der foretagermultiterritorial licensering i medfør af afsnit III.Afsnit IIAfsnit II omhandler organisatoriske regler og gennemsigtighedsregler, som finderanvendelse på alle typer forvaltningsselskaber.Kapitel 1 indeholder regler for, hvorledes forvaltningsselskaberne organiserer deresmedlemmer. Artikel 4 indeholder visse krav til forholdet mellem forvaltningsselskaberog rettighedshaverne. Artikel 5 sikrer, at rettighedshaverne kan bemyndige etforvaltningsselskab efter eget valg til at forvalte rettigheder og helt eller delvis trækkeen sådan bemyndigelse tilbage. Forvaltningsselskaberne bør ifølge artikel 6 baserederes regler om medlemskab og deltagelse i den interne beslutningstagning på objektive
Side 3
kriterier. Artikel 7 fastsætter generalforsamlingens mindstebeføjelser. Artikel 8pålægger forvaltningsselskaberne at oprette en tilsynsfunktion, der gør det muligt forderes medlemmer at overvåge og kontrollere deres forvaltning. Artikel 9 fastlæggervisse forpligtelser for de personer, som reelt forvalter forvaltningsselskabets aktiviteter.Kapitel 2 indeholder regler om forvaltningsselskabers finansielle forvaltning:indtægter, der hidrører fra opkrævning som følge af udnyttelse af derettigheder, der repræsenteres, skal være adskilt fra forvaltningsselskabetsegne aktiver og skal forvaltes under strenge betingelser (artikel 10)et forvaltningsselskab skal specificere de gældende fradrag i sine aftaler medrettighedshavere og sikre både medlemmer og rettighedshavere rimeligadgang til eventuelle sociale, kulturelle eller uddannelsesmæssigetjenesteydelser, hvis de finansieres via fradragene (artikel 11)forvaltningsselskaber skal betale de skyldige beløb til rettighedshavereregelmæssigt samt bestræbe sig på at identificere rettighedshaverne (artikel12).
Kapitel 3 indeholder et krav om ikke-diskriminering for et forvaltningsselskabsforvaltning af rettigheder på vegne af et andet forvaltningsselskab i henhold til enrepræsentationsaftale (artikel 13). Ifølge artikel 14 er det ikke muligt at foretagefradrag i de beløb, der skal betales til et andet forvaltningsselskab, uden sidstnævntesudtrykkelige samtykke.Kapitel 4 pålægger forvaltningsselskaber og brugerne at føre forhandlinger i god tro.Tarifferne skal baseres på objektive kriterier og afspejle værdien af rettighederne ihandelen og af den faktiske tjenesteydelse, som forvaltningsselskabet leverer (artikel15).Kapitel 5 (gennemsigtighed og rapportering) fastsætter følgende krav tilforvaltningsselskabers offentliggørelse af oplysninger til rettighedshavere omforvaltning af deres rettigheder:oplysninger til rettighedshavere om beløb, der opkræves og betales,forvaltningsgebyrer, der opkræves, og andre fradrag (artikel 16)oplysninger til andre forvaltningsselskaber om forvaltning af rettigheder ihenhold til repræsentationsaftaler (artikel 17)oplysninger til rettighedshavere, andre forvaltningsselskaber og brugerne påanmodning (artikel 18)oplysninger til offentligheden om,organiseret og fungerer (artikel 19)hvorledesforvaltningsselskabeter
Side 4
offentliggørelse af en årlig gennemsigtighedsrapport, herunder omstyringsprincipper og deres gennemførelse, finansielle opgørelser osv. (artikel20).
Afsnit IIIAfsnit III fastsætter de betingelser, som ophavsmænds forvaltningsselskaber skal op-fylde, når de foretager multiterritorial licensering af online-musikrettigheder (artikel21):de skal være i stand til på effektiv og gennemsigtig vis at behandle de data,der er nødvendige for udnyttelsen af sådanne licenser (f.eks. identifikation afderes musikrepertoire og overvågning af anvendelsen) ved hjælp af endatabase indeholdende de nødvendige oplysninger (artikel 22)de skal være gennemsigtige med hensyn til det online-musikrepertoire, som derepræsenterer (artikel 23)de skal give rettighedshavere og andre forvaltningsselskaber mulighed for atkorrigere de relevante data og sikre deres nøjagtighed (artikel 24)de skal overvåge den faktiske anvendelse af de værker, der er omfattet aflicensen og være i stand til at behandle rapporter om anvendelse ogfakturering. Der skal forefindes procedurer for at give brugere mulighed for atanfægte nøjagtigheden af fakturaer (f.eks. for at undgå dobbeltfakturering).Der skal anvendes passende branchestandarder, hvis sådanne foreligger(artikel 25)rettighedshavere og andre forvaltningsselskaber skal modtage betaling udenunødig forsinkelse, og de skal modtage oplysninger om de værker, deranvendes, og finansielle oplysninger vedrørende deres rettigheder (f.eks. beløb,der opkræves, fradrag, der foretages) (artikel 26).
Forvaltningsselskaber kan beslutte ikke at udstede multiterritoriale licenser til online-musikrettigheder, men fortsat udstede nationale licenser til deres eget repertoireog/eller nationale licenser til andre forvaltningsselskabers repertoire i henhold tilgensidighedsaftaler. For at sikre at repertoirer nemt kan sammenlægges til gavn formusiktjenesteydere, der ønsker at tilbyde så fuldstændig en tjeneste som mulig i heleEuropa, og til gavn for den kulturelle mangfoldighed og forbrugerne generelt, skal derifølge direktivforslaget indføres specifikke garantier for at sikre, at alle selskaber haradgang til multiterritorial licensering:et forvaltningsselskab kan derfor anmode et andet selskab, der udstedermultiterritoriale licenser og multirepertoirelicenser, om at få sit repertoirerepræsenteret på et ikke-diskriminerende og ikke-eksklusivt grundlag medhenblik på multiterritorial licensering (artikel 28). Det forvaltningsselskab,der modtager en sådan anmodning, skal acceptere den, hvis det allerede
Side 5
udsteder eller tilbyder at udstede multiterritoriale licenser til samme kategoriaf online-musikrettigheder på vegne af et eller flere forvaltningsselskaber(artikel 29)rettighedshaverne kan efter en overgangsperiode udstede licenser (enten selveller gennem en anden mellemmand) for deres egne online-rettigheder, hvisderes forvaltningsselskab ikke udsteder multiterritoriale licenser, og hvis detikke indgår en aftale herom med et andet forvaltningsselskab (artikel 30).
Kommissionen konstaterer, at imens internettet ikke kender til landegrænser, så er on-line-markedet for musiktjenesteydelser stadig fragmenteret, og en udbyder af onlinemusiktjenesteydelser er derfor nødsaget til at indgå aftaler med en lang række forvalt-ningsselskaber og rettighedshavere for at have mulighed for at udbyde et bredt udvalgaf musikalske værker til forbrugerne.Det er derfor Kommissionens ønske med de nye regler, at de vil føre til frivillige sam-menlægninger af musikrettigheder i større forvaltningsselskaber, som dermed opbyggeren ekspertise og et katalog af musikrettigheder af en sådan størrelse, at det vil værenemt og attraktivt for indholdstjenester på internettet at indgå aftaler, der dækker fle-re territorier. Kommissionen forventer således, at de forvaltningsselskaber, som ikke ergearet til at efterleve de krav, der stilles til forvaltningsselskaber, som tilbyder multi-territoriale licenser, vil skyde deres repertoire ind i et andet forvaltningsselskab, somallerede tilbyder multiterritoriale licenser. Det skal blandt andet sikres ved, at et sel-skab, som allerede tilbyder multiterritoriale licenser på vegne af andre forvaltningssel-skaber, ikke kan afvise en anmodning fra et andet forvaltningsselskab om at få sitrepertoire repræsenteret.Et forvaltningsselskab kan outsource forpligtelser forbundet med de multiterritorialelicenser, som det udsteder, uden at dette berører dets ansvar over for rettighedshavere,online-tjenesteudbydere eller andre forvaltningsselskaber (artikel 27). Afsnit III gælderogså for datterselskaber af forvaltningsselskaber, der er omfattet af dette afsnit (artikel31).Et forvaltningsselskab, der leverer multiterritoriale licenser til online-musikrettigheder, skal ikke være forpligtet til at anvende licensbetingelser, der er aftaltmed en online-musiktjenesteyder, som præcedens for andre typer tjenester, når online-musiktjenesteyderen leverer en ny type tjeneste, som har været tilgængelig foroffentligheden i mindre end tre år (artikel 32). Reglerne i kpaitel III finder ikkeanvendelse, når forvaltningsselskaberne udsteder multiterritoriale licenser til radio- ogfjernssynsforetagender til online-anvendelse af deres radio- eller tv-programmer, derindeholder musikværker (artikel 33).Afsnit IVAfsnit IV pålægger forvaltningsselskaberne at give sine medlemmer og rettighedsha-verne adgang til klage- og tvistbilæggelsesprocedurer (artikel 34). Ifølge artikel 35 børder ligeledes forefindes ordninger til bilæggelse af tvister om licensbetingelser mellembrugere og forvaltningsselskaber. Endelig skal medlemsstaterne sikre, at visse typer
Side 6
tvister vedrørende multiterritorial licensering mellem forvaltningsselskaber og brugere,rettighedshaverne eller andre selskaber kan indbringes for en uafhængig og upartisktvistbilæggelsesordning (artikel 36). Medlemsstaterne skal udpege de kompetente myn-digheder, som gives beføjelse til (artikel 39): a) at forvalte klageprocedurer (artikel 37),b) at forvalte effektive, forholdsmæssige og afskrækkende sanktioner (artikel 38) og c)at kontrollere anvendelsen af afsnit III (artikel 40). Artikel 39 pålægger imidlertid ikkemedlemsstaterne at oprette uafhængige tilsynsmyndigheder, som er specifikt dedikerettilsyn med forvaltningsselskaber.4. Europa-Parlamentets udtalelserI henhold til TEUF art. 294 skal forslaget forelægges Europa-Parlamentet.Direktivforslaget forhandles i Europa-Parlamentets Retsudvalg (JURI). UdvalgeneITRE, IMCO og CULT vil også følge behandlingen af forslaget.Marielle Gallo (EPP, Frankrig) er udpeget som ordfører på forslaget i Europa-Parlamentet. Der er endnu ikke fastsat en dato for, hvornår udvalgsbehandlingen afforslaget påbegyndes.5. NærhedsprincippetDet er Kommissionens opfattelse, at subsidiaritetsprincippet er overholdt, idet målenemed direktivforslaget er at forbedre de muligheder, som forvaltningsselskabernesmedlemmer har for at udøve kontrol med selskabernes virksomhed, at sikretilstrækkelig gennemsigtighed med forvaltningsselskabers aktiviteter og at forbedremultiterritorial licensering af ophavsretten til online-anvendelse af musikværker. Dissemål kan ifølge Kommissionen ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne ogkan derfor på grund af deres omfang og virkninger bedre gennemføres på EU-plan.Regeringen deler Kommissionens opfattelse. Et af formålene med direktivet er at for-bedre muligheden for udstedelse af multiterritoriale licenser til online-brug af musik-værker. Sådanne multiterritoriale licenser vil gavne dels online-musiktjenester, idet deer afhængige af tilladelser fra rettighedshaverne for at tilbyde musikværkerne til of-fentligheden, dels rettighedshaverne, som potentielt kan opleve en øget interesse for ogbrug af deres værker. Da direktivforslaget lægger op til, at kollektive forvaltningssel-skaber skal agere i en grænseoverskridende kontekst, er det væsentligt for deres med-lemmer, at der gælder et sæt fælles minimumsregler for, hvordan et kollektivt forvalt-ningsselskab skal drives med hensyn til gennemsigtighed og muligheder for medlem-merne for at få indflydelse på og udøve kontrol med forvaltningsselskabernes virksom-hed. Samlet set er det regeringens opfattelse, at formålene med direktivet bedst kangennemføres på EU-plan.6. Gældende dansk retDe danske forvaltningsorganisationer er blandt andet underlagt konkurrencelovgivnin-gen, da der er tale om retlige eller faktiske monopoler. Konkurrencemyndighederne fø-rer blandt andet tilsyn med, at forvaltningsselskaberne ikke misbruger deres domine-rende stilling til at opstille urimelige vilkår.
Side 7
Derudover fører Kulturministeriet i et vist omfang tilsyn med forvaltningsorganisatio-nerne. Flere af forvaltningsorganisationerne er godkendt af Kulturministeriet.Det følger af ophavsretslovens (Lovbekendtgørelse 2010-02-27 nr. 202om ophavsret) § 75a, at erhvervsmæssig virksomhed, hvorved en repræsentant for in-dehaveren af ophavsretten eller en kontraktmæssig indehaver af denne indgår aftalerom offentlig fremførelse af et beskyttet musikværk, skal godkendes af kulturministeren.Det følger dermed af bestemmelsen, at erhvervsmæssig mellemmandsvirksomhed ved-rørende offentlig fremførelse af musikværker kræver kulturministerens godkendelse.KODA, som forvalter rettighederne til offentlig fremførelse af musikværker på vegne afkomponister, tekstforfattere og musikforlæggere, er den eneste organisation, der ergodkendt i medfør af § 75a.De danske forvaltningsorganisationer er navnlig KODA, Gramex, Copydan, NCB, KO-DA-DRAMATIK samt Radiokassen.KODA forvalter rettighederne til offentlig fremførelse af beskyttede musikværker påvegne af komponister, tekstforfattere og musikforlæggere og er i medfør af ophavsrets-lovens 50, stk. 4, jf. § 30 godkendt af kulturministeren til at indgå aftaler med DR og TV2 om udsendelse af udgivne værker i radio eller fjernsyn.Ophavsretslovens § 50 indeholder bestemmelser om aftalelicens. Aftalelicens kan påbe-råbes af brugere (f.eks. DR), der har indgået en aftale om en bestemt udnyttelse af vær-ker med en organisation (f.eks. Copydan), som omfatter en væsentlig del af ophavs-mændene til en bestemt art af værker, der anvendes i Danmark. Aftalelicens giver bru-geren ret til at udnytte andre værker af samme art, selv om ophavsmændene til disseværker ikke repræsenteres af den organisation, som brugeren indgår aftale med. Aftale-licensen giver brugeren ret til at benytte de ikke-repræsenterede ophavsmænds værkerpå den måde og på de vilkår, som følger af den aftale, som brugeren har indgået medorganisationen.Gramex forvalter rettighederne til offentlig fremførelse af fonogrammer på vegne af ud-øvende kunstnere og fonogramproducenter, jf. ophavsretslovens § 68. Gramex er god-kendt af kulturministeren, jf. ophavsretslovens § 68, stk. 2.Copydan består af en fællesforening og seks rettighedshaverorganisationer, som arbej-der inden for områderne kunst, viden og underholdning. Fællesforeningen løser admini-strative og tekniske opgaver for de enkelte rettighedshaverorganisationer i Copydanfællesskabet, herunder økonomi, regnskab, HR, IT samt fælles administration.De seks rettighedshaverorganisationer er:1. Copydan Arkiv som arbejder for at løse de ophavsretslige opgaver, som er for-bundet med genanvendelse af tv-udsendelser, jf. ophavsretslovens § 30a. Copy-dan Arkiv er godkendt af kulturministeren i medfør af ophavsretslovens § 50,stk. 4, jf. § 30a.
Side 8
2. Copydan AVU-Medier forvalter rettighederne i forbindelse med optagelse af ra-dio- og fjernsynsudsendelser til brug for undervisningsvirksomhed og er god-kendt af kulturministeren i medfør af ophavsretslovens § 50, stk. 4, jf. §13.3. Copydan Billedkunst forvalter blandt andet det såkaldte følgeretsvederlag, somer en ret til vederlag ved videresalg af eksemplarer af kunstværker. I henholdtil ophavsretslovens § 38, stk. 5, er foreningen godkendt af kulturministeren tilat forvalte ordningen. Copydan Billedkunst er endvidere i medfør af ophavsrets-lovens § 50, stk. 4, jf. § 24a godkendt af kulturministeren til at forvalte retten tilgengivelse af offentliggjorte kunstværker.4. Copydan KulturPlus sikrer, at der bliver afregnet vederlag til kunstnere og kul-turproducenter, når der sælges blanke kopimedier (blankbåndsvederlag). For-eningen er godkendt af kulturministeren i medfør af ophavsretslovens § 39, stk.3.5. Copydan Verdens TV forvalter rettighederne i forbindelse med kabelvide-respredning af radio- og fjernsynsprogrammer, jf. ophavsretslovens § 35, og ergodkendt af kulturministeren i medfør af ophavsretslovens § 50, stk. 4, jf. § 35.6. Copydan Tekst og Node forvalter rettighederne i forbindelse med fotokopiering iundervisningsinstitutioner, offentlige eller private institutioner, organisationerog erhvervsvirksomheder og er godkendt af kulturministeren i medfør af op-havsretslovens § 50, stk. 4, jf. §§ 13 og 14.NCB administrerer rettighederne til indspilning og kopiering af musik på cd, dvd, film,video, internettet m.v. for komponister, tekstforfattere og musikforlag.KODA-DRAMATIK kan forvalte rettighederne, når musik og tekst bruges i dramatiskesammenhænge som fx operaer, operetter, musicals, balletter, pantomimer, skuespil, re-vyteater og lignende.Foreningen Radiokassen forvalter rettigheder til oplæsning af litterære værker i DR oger godkendt af kulturministeren i medfør af ophavsretslovens § 50, stk. 4, jf. § 30.I medfør af § 38, stk. 6, § 39, stk. 5, § 50, stk. 5, § 68, stk. 3, og § 75 a, stk. 2, i ophavs-retsloven har kulturministeren udstedt bekendtgørelse om sagsbehandlingsregler vedgodkendelse af forvaltningsorganisationer efter ophavsretsloven (BEK nr. 1312 af15/12/2009).Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser om, hvor hurtigt Kulturministeriet skaltræffe afgørelse om godkendelse, ligesom bekendtgørelsen fastlægger, hvor hurtigt Kul-turministeriet skal kvittere for modtagelsen af en ansøgning samt hvilke oplysninger,kvitteringen skal indeholde.7. KonsekvenserLovmæssige konsekvenserEn vedtagelse af forslaget vil medføre behov for tilpasning af dansk lovgivning.
Side 9
Det vurderes for det første, at der i ophavsretsloven vil skulle indføres regler, der regu-lerer forvaltningsselskabers gennemsigtighed, styring og håndtering af rettighedsind-tægter på vegne af rettighedshaverne.Derudover vil de nærmere bestemmelser om forvaltningsselskabernes udstedelse afmultiterritoriale licenser til ophavsmænds rettigheder til musikværker med henblik pålevering af online musiktjenester nødvendiggøre ændringer af ophavsretsloven samtevt. i bekendtgørelsesform.Forslagets bestemmelser om håndhævelsesforanstaltninger vil formentlig også nødven-diggøre ændringer af ophavsretsloven, herunder eventuelt i forhold til direktivets be-stemmelser om et tvistbilæggelsesorgan.Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget forventes at kunne have statsfinansielle konsekvenser, hvis omfang vil af-hænge af forslagets implementering i Danmark. Det er Kulturministeriets vurdering, atde statsfinansielle konsekvenser vil skulle afdækkes nærmere.De mulige statsfinansielle konsekvenser vil dels følge af kravet i forslagets artikel 36om, at medlemsstaterne skal sikre, at visse tvister vedrørende et forvaltningsselskab,der udsteder eller tilbyder at udstede multiterritoriale licenser, kan indbringes for etuafhængigt og upartisk tvistbilæggelsesorgan, dels af kravet i forslagets artikel 37 om,at medlemsstaterne skal sørge for, at der indføres procedurer, således at forvaltnings-selskabers medlemmer, rettighedshavere, brugere og andre interesserede parter kanindgive klage til en dertil udpeget kompetent myndighed vedrørende forvaltningssel-skabernes virksomhed, der er omfattet af direktivet. Den af den enkelte medlemsstatudpegede kompetente myndighed skal kunne pålægge passende administrative sankti-oner og træffe passende foranstaltninger, hvis nationale bestemmelser ikke overholdes.Dertil kommer, at forslagets artikel 40 bestemmer, at medlemsstaterne skal sikre, atden udpegede kompetente myndighed skal overvåge, at forvaltningsselskaber på egetterritorium ved udstedelse af multiterritoriale licenser overholder de krav, der er fast-sat i afsnit III i direktivet.De statsfinansielle konsekvenser vil skulle afholdes indenfor ressortministeriets eksi-sterende ramme.Forslaget forventes at kunne have isolerede samfundsøkonomiske konsekvenser for en-keltsektorer, hvis omfang vil skulle afdækkes nærmere.Kommissionens forslag vil tilvejebringe en fælles retlig ramme for selskaber, der yderkollektiv rettighedsforvaltning, hvilket vil medvirke til større regelklarhed for alle ak-tører på området og dermed også en potentielt øget grænseoverskridende økonomisk ak-tivitet på EU’s indre marked. Desuden synes direktivforslaget samlet set at kunne bi-drage til at styrke markedet for online-musiktjenester til gavn for udviklingen af nyeforretningsmodeller, forbrugerne, kunstnerne og rettighedshaverne. Forslaget har der-med potentiale til at kunne styrke innovation og Europas konkurrenceevne.
Side 10
I undersøgelsen af samfundsmæssige konsekvenser forbundet med forslaget vil der væ-re særligt fokus på, hvorvidt de danske forvaltningsselskaber allerede delvist lever optil direktivets krav. Mindre forvaltningsselskaber vil dog kunne blive økonomisk påvir-ket af direktivets krav om gennemsigtighed i og kontrol med forvaltningsselskabernesvirksomhed, ligesom direktivets krav om adgang til effektive og hurtige procedure forbehandling af klager og for løsning af tvister kan vise sig at være en økonomisk og ad-ministrativ byrde for de mindre forvaltningsselskaber. Kommissionen nævner – for såvidt angår forslagets afsnit 2 om gennemsigtighed af og kontrol med forvaltningssel-skaber – at de fleste omkostninger vil være knyttet til anvendelsen af nye regler for be-handling af midler (Kommissionen anfører, at der ingen data er til rådighed for vurde-ringen af disse omkostninger), finansiel indberetning og revision (Det er Kommissio-nens vurdering, at den gennemsnitlige udgift pr. forvaltningsselskab i EU ca. vil være120.000 kr.) samt kravet om, at forvaltningsselskaber skal give sine medlemmer og ret-tighedshavere adgang til effektive og hurtige procedure for behandling af klager og forløsning af tvister. Til det sidste punkt anfører Kommissionen, at forvaltningsselskaber,der allerede har et sådant system, oplyser, at udgifter til etablering heraf udgør i omeg-nen af 262.500 kr., og at de løbende driftsomkostninger udgør i omegnen af 82.500 kr.om året. Det bør imidlertid bemærkes, at Kommissionens vurdering er baseret på engenerel vurdering af omkostningerne for forvaltningsselskaber i hele EU.Direktivforslaget vil formentlig også have positive konsekvenser for de rettighedshave-re, hvis musik benyttes i udlandet, idet direktivet opstiller ensartede regler for, hvor-dan forvaltningsselskaber organiseres, og hvordan de forvalter rettighedsindtægter. Li-geledes vil forslaget formentlig føre til, at det bliver nemmere for udbydere af musiktje-nester på internettet at klarere rettigheder for flere territorier via et enkelt forvalt-ningsselskab. De nærmere konsekvenser skal undersøges nærmere.Det er Kulturministeriets opfattelse, at forslaget ikke vil have generelle samfundsøko-nomiske konsekvenser.Administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget forventes at kunne have administrative konsekvenser for erhvervslivet både iform af omstillingsbyrder og løbende byrder i forbindelse med forvaltningsselskabernestilpasning af deres virksomhed. Det er Kulturministeriets vurdering, at de administra-tive konsekvenser vil skulle afdækkes nærmere, herunder i hvilket omfang de danskeforvaltningsselskaber allerede lever op til direktivets bestemmelser.Det fremgår af Kommissionens konsekvensanalyse, at direktivforslagets afsnit 2 omgennemsigtighed af og kontrol med forvaltningsselskaber vil medføre en række admini-strative konsekvenser af mindre betydning. Der er f.eks. krav om offentlig adgang til enrække dokumenter (vedtægter, ledelsens navne, medlemsvilkår, årsregnskaber, tarifferetc.). Kommissionen vurderer, at udgifterne forbundet hermed vil være af mindre be-tydning.De mulige administrative konsekvenser for erhvervslivet vil dels følge af direktivetskrav om forvaltningsselskabers finansielle forvaltning af rettighedsindtægter, dels afdirektivets bestemmelser om gennemsigtighed og rapportering/offentliggørelse af op-
Side 11
lysninger. Det følger af forslaget, at forvaltningsselskaber skal give sine medlemmer ogrettighedshavere adgang til effektive og hurtige procedurer for behandling af klager ogfor løsning af tvister. De mulige administrative konsekvenser i den forbindelse vil pri-mært bestå i oprettelsen af en tvistbilæggelsesordning samt den løbende drift heraf.Det er valgfrit for danske forvaltningsselskaber, hvorvidt de ønsker at tilbyde multiter-ritoriale licenser, og de er dermed ikke forpligtet til at opfylde de betingelser, som direk-tivets afsnit III stiller til forvaltningsselskaber, når de foretager multiterritorial li-censering af online-musikrettigheder.BeskyttelsesniveauetEn vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.8. HøringForslaget er sendt til høring hos:Adjunkt Hanne Kirk Deichmann, ACE Denmark Akkrediteringsinstitutionen, inklusivAkkrediteringsrådet, Professor Henrik Udsen, Advokat Bjørn Høberg-Petersen, Advo-kat Hanne Bender, Advokatrådet, Akademiet for de Skønne Kunster, Akademiet for deTekniske Videnskaber, Arkitektforbundet, Basepoint Media, Bibliotekarforbundet, Bib-liotekschefforeningen, Billedkunstnernes Forbund, Brancheforeningen for Undervis-ningsmidler, Branchen ForbrugerElektronik, Business Software Alliance, Canal Digi-tal, Chefjurist Christina Bergholdt Knudsen, Copydan, Danmarks Biblioteksforening,Danmarks Biblioteksskole, Danmarks Blindebibliotek, Danmarks Forskningsbiblioteks-forening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Artist Forbund, Dansk BiblioteksCenter,Dansk Blindesamfund, Dansk Erhverv, Dansk Fagpresse, Dansk Filmfotograf Forbund,Dansk Folkemindesamling, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk Forening til Be-kæmpelse af Produktpirateri, Dansk Forfatterforening, Dansk Fotografisk Forening,Dansk Galleri Sammenslutning, Dansk Industri, Dansk IT, Dansk Journalistforbund,Dansk Kapelmesterforening, Dansk Kommunikationsforening, Dansk Komponistfor-ening, Dansk Kunstnerråd, Dansk Magasinpresses Udgiverforening, Dansk Metalar-bejderforbund, Dansk Musikbiblioteksforening, Dansk Musiker Forbund, Dansk Musik-forlæggerforening, Dansk Skuespillerforbund, Dansk Solist-Forbund, Dansk Standard,Danske Advokater, Danske Arkitektvirksomheder, Danske Billedautorer, Danske Bil-ledkunstneres Fagforening, Danske Dagblades Forening, Danske Dramatikeres For-bund, Danske Døves Landsforbund, Danske Filminstruktører, Danske Handicaporgani-sationer, Danske Interaktive Medier, Danske Jazz-, Beat- og Folkemusikautorer, Dan-ske Kunsthåndværkere, Danske Mediers Forum, Danske Populærautorer, Danske Re-gioner, Danske Reklamebureauers Brancheforening, Danske skønlitterære Forfattere,Danske Teatres Fællesorganisation, Danske Uafhængige Pladeselskaber, Danske Uni-versiteter, Datatilsynet, DDJO, Den danske Boghandlerforening, Den danske Forlæg-gerforening, Den Kristne Producent Komite, Det Centrale Handicapråd, Det danskeAkademi, Det Danske Filminstitut, Det Kgl. Bibliotek, Det Kgl. Teater, DIFO (DanskInternet Forum), Direktoratet for Kriminalforsorgen, DK 4, Docent Thomas Riis, Dom-stolsstyrelsen, DR, Døvefilm Video, Erhvervs- og Vækstministeriet, Erhvervs- og Sel-skabsstyrelsens Center for kvalitet i Erhvervs Regulering (EU høringer), Faglig konsu-lent Lone Amtrup, Film- og TV-arbejderforeningen, FILMRET, Finansministeriet, Fi-
Side 12
nansrådet, Fonden for Aktive Blinde – Blindefonden, Forbrugerrådet, Forenede DanskeAntenneanlæg, Forening af professionelle forfattere og tegnere af tegneserier, Forenin-gen af Arbejderbevægelsens Medievirksomheder, Foreningen af Auktionsledere i Dan-mark, Foreningen af Billedmedieoversættere, Foreningen af Danske Interaktive Medi-er, Foreningen af Danske Kulturtidsskrifter, Foreningen af Danske Sceneinstruktører,Foreningen af Filmudlejere i Danmark, Foreningen af Kommercielle Lokalradio og TV-stationer, Foreningen af Videogramdistributører i Danmark, Foreningen Danske De-signere, Foreningen for Dansk Internet Handel, Forskningsbibliotekernes Chefkollegi-um, Fællesrådet for Autorer, Fællesrådet for Udøvende Kunstnere, Færøernes Hjem-mestyre, Gorrissen Federspiel (advokatfirma), Grafisk Arbejdsgiverforening, Gramex,Grønlands Hjemmestyre, Henrik I. Ahlers, HK, HORESTA, HTS Handel, Transport ogService, Håndværksrådet, IFPI Danmark, IT-Brancheforeningen, ITEK, Juridisk kon-sulent Anne Sophie Gersdorff Schrøder, Juridisk konsulent Morten Madsen, KL, KO-DA, Kommunernes Skolebiblioteksforening, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kul-turministeriet Rektorer – KUR, Kulturstyrelsen, Kunsthandlerforeningen, Landsfor-eningen til bevaring af fotografier og film, Landsorganisationen i Danmark, ProfessorMorten Rosenmeier, Lægemiddel Industri Foreningen, Miljøministeriet, Ministeriet forForskning, Innovation og Videregående Uddannelser, MTG A/S, Multimedieforeningen,Nordisk Copyright Bureau, Ophavsretligt Forum, Ophavsretslicensnævnet, Ordblin-de/Dysleksiforeningen i DK, Organisationen Danske Museer, Patent- og Varemærke-styrelsen, Piratgruppen, Producentforeningen, Professor Jens Schovsbo, Professor MadsBryde Andersen, Professor Palle Bo Madsen, Professor Peter Blume, PROSA, Rettig-hedsAlliancen, Rigsarkivet, Rigsrevisionen, Roskilde Festival, Rådet for Større IT-sikkerhed, Samarbejdsforum for Danske Lytter- og Seerorganisationer, Sammenslut-ningen af Danske Scenografer, Sammenslutningen af Lokalarkiver, Sammenslutningenaf lokale radio- og tv-stationer, Sammenslutningen af Medieforskere i Danmark, Sam-rådet for Ophavsret, Sekretariatschef Sandra Piras, Skatteministeriet, Solistforeningenaf 1921, Telenor, Speaker- og Indlæserforeningen, Statens Museum for Kunst, Statsbib-lioteket, STOP I/S, TDC, Teaterteknikerforbundet, Tegnerne/Tegnerforbundet af 1919,Teknologirådet, Telekommunikationsindustrien (TI), Telia, TV 2/DANMARK A/S,TV2/Bornholm, TV2/FYN, TV2/Lorry, TV2/Nord, TV2/syd, TV2/Øst, TV2/Østjylland,TvDanmark, UBOD, UBVA, UBVA-sekretariatet, Udenrigsministeriet, Undervis-ningsministeriet og Viasat A/S.Høringsfristen er fastsat til den 17. september 2012. Der vil blive fremsendt et supple-rende notat om resultatet af høringen.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen støtter et digitalt indre marked i EU. Regeringen ser generelt udviklingenaf et digitalt indre marked som et væsentligt aspekt for udviklingen af nye, innovativetjenester og øget tværnational e-handel. Et veludviklet digitalt indre marked vil giveforbrugerne adgang til et større og billigere udbud af varer og tjenester samt give e-handelsvirksomhederne adgang til hele EU som markedsplads, hvorved et betydeligtvækstpotentiale kan realiseres.
Side 13
Regeringen finder det positivt, at der lægges op til at fastsætte et sæt minimumsreglerfor, hvordan kollektive forvaltningsselskaber skal drive virksomhed, således at der sik-res gennemsigtighed og mulighed for medlemmerne af forvaltningsselskabet til at ud-øve kontrol med forvaltningen af deres rettigheder, ligesom det er positivt, at der opstil-les fælles regler om forvaltningsselskabers finansielle forvaltning. Regeringen vil arbej-de for, at forvaltningsselskaberne ikke pålægges unødige administrative byrder, og atomkostningerne ved indførelsen af de foreslåede modeller minimeres, så de ikke utilsig-tet udgør en hindring for at agere på markedet eller indirekte medfører dyrere tjenesterfor forbrugerne.Regeringen finder det positivt, at direktivforslaget har til formål at forbedre mulighe-derne for multiterritorial licensering af onlinerettigheder til musikalske værker. Rege-ringen støtter forslagets formål om at gøre det nemmere for udbydere af musik på in-ternettet at erhverve licenser fra forvaltningsselskaber, der dækker mere end ét territo-rium. Det er regeringens forhåbning, at forslaget dermed vil fremme innovation og sti-mulere fremkomsten af nye, lovlige tjenester på internettet.Regeringen finder det væsentligt, at direktivforslaget ikke hindrer eksisterende ogfremtidige nationale klareringsordninger, såsom den danske aftalelicens.Regeringen er af den opfattelse, at en række uklarheder i direktivet børafklares nærmere, inden der fastlægges en dansk holdning til direktivforslaget, herun-der forslagets økonomiske konsekvenser.Regeringen vil arbejde for, at forslagets statsfinansielle konsekvenser minimeres.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.