Kulturudvalget 2011-12
KUU Alm.del Bilag 242
Offentligt
1157589_0001.png
1157589_0002.png
1157589_0003.png
1157589_0004.png
Kulturministeriet, 17. september 2012GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALGKommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets Afgørelse om etEU-initiativ vedr. ”Den Europæiske Kulturhovedstad” 2020-2033 COM(2012)407
1. ResuméKommissionen har fremlagt forslag til en afgørelse om et initiativ, der viderefører det ek-sisterende EU-initiativ vedr. ”Den Europæiske Kulturhovedstad” efter 2019.Ifølge den nugældende afgørelse nr. 1622/2006/EF af 24. oktober 2006 udpeger Rådethvert år – efter rotationsprincip mellem landene – to af de byer i medlemslandene, somhar ansøgt om at blive europæisk kulturhovedstad. Rækkefølgen af lande, der skal værevært for kulturhovedstaden, er fastlagt i afgørelsen og udløber i 2019.Forslagets generelle mål er a) at bevare og fremme de europæiske kulturers mangfoldig-hed og fremhæve deres fælles træk og b) at fremme kulturens bidrag til byudvikling pålang sigt. Forslagets specifikke mål er a) at øge udvalget, mangfoldigheden og den euro-pæiske dimension af byernes kulturudbud, bl.a. gennem tværnationalt samarbejde, b) atforbedre adgangen til og deltagelsen i kulturlivet, c) at styrke den kulturelle sektors ka-pacitet og dens forbindelser med andre sektorer og d) at styrke byernes internationaleprofil ved hjælp af kulturtiltag.Forslaget skal vedtages efter almindelig lovgivningsprocedure og vedtages med kvalifice-ret flertal i Rådet (uddannelse, ungdom, kultur og sport). Forslaget forventes ikke at ha-ve lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.
2. BaggrundIfølge Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 1622/2006/EF af 24. oktober 2006udpeger Rådet hvert år – efter rotationsprincip mellem landene – to af de byer i med-lemslandene, som har ansøgt om at blive europæisk kulturhovedstad. Rækkefølgen aflande, der skal være vært for kulturhovedstaden, er fastlagt i afgørelsen og udløber i2019. Danmark og Cypern skal f.eks. være vært for kulturhovedstaden i 2017, hvorAarhus netop er indstillet af en international jury som den danske kulturhovedstad.Formålet med hvert år at udpege to byer til europæisk kulturhovedstad er blandt andetat fremhæve den europæiske kulturrigdom og mangfoldighed.Konkurrencen om at opnå titlen som europæisk kulturhovedstad iværksættes seks årforud for værtskabet for at sikre byerne tilstrækkelig tid til forberedelserne efter udpe-
Dok. nr. 1463017
Side 2
gelsen har fundet sted. For at sikre en glidende overgang, når den nuværende afgørelseudløber, bør det nye retsgrundlag derfor vedtages i 2013.Kommissionen har på den baggrund fremsendt forslag til Europa-Parlamentets og Rå-dets afgørelse om et EU-initiativ vedrørende ”Den Europæiske Kulturhovedstad” 2020-2033. Forslaget er oversendt til Rådet d. 23. juli 2012 i dansk sprogversion. Forslaget erfremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF)artikel 167, hvilket betyder, at forslaget skal vedtages i henhold til den almindelige lov-givningsprocedure. Rådet træffer deres afgørelse med kvalificeret flertal.Kommissionen gennemførte i efteråret 2010/vinteren 2011 en online-høring med hen-blik på at få input til et fremtidigt initiativ til europæiske kulturhovedstæder. På bag-grund af denne høring samt eksterne evalueringer af de gennemførte kulturhovedstæ-der vurderer Kommissionen, at der er bred enighed om, at kulturhovedstæderne er etmeget vellykket initiativ, der bør videreføres efter 2019, hvor det nuværende initiativudløber. En række udfordringer, der kom frem under evalueringer og høring søges i føl-ge Kommissionen adresseret med det nye forslag.
3. Formål og indholdAf Kommissionens forslag fremgår det, at målet med initiativet er følgende:1. Generelle mål:a) at bevare og fremme de europæiske kulturers mangfoldighed og fremhævederes fælles trækb) at fremme kulturens bidrag til byudvikling på lang sigt2. Specifikke mål:a) at øge udvalget, mangfoldigheden og den europæiske dimension af byer-nes kulturudbud, bl.a. gennem tværnationalt samarbejdeb) at forbedre adgangen til og deltagelsen i kulturlivetc) at styrke den kulturelle sektors kapacitet og dens forbindelser med andresektorerd) at styrke byernes internationale profil ved hjælp af kulturtiltagSamlet set har Kommissionen fremlagt et forslag, der viderefører initiativet med enrække mindre ændringer, der imødekommer de udfordringer, som findes i det nuvæ-rende initiativ. Det betyder blandt andet, at forslaget:- Viderefører princippet med en kronologisk liste over medlemsstater, hvis byerkan ansøge om titlen- Titlen vil fortsat være forbeholdt byer og kan ikke tildeles f.eks. regioner, dogstadig med mulighed for at inddrage det omkringliggende lokale område- Tildelingen af titlen vil fortsat ske på baggrund af et kulturprogram som på-gældende by har udarbejdet specifikt til det pågældende år og med sigte på atfremme en europæisk dimension- Udvælgelsesfasen vil fortsat ske via en europæisk jury bestående af uafhængigeeksperter- Titlen tildeles fortsat for et helt år
Side 3
Kommissionen har ligeledes foreslået en række præciseringer og ændringer i forhold tildet nuværende initiativ, herunder:- mere præcise kriterier, bl.a. med sigte på at sikre langvarig lokal udvikling- nye evalueringskriterier, så der sikres mere samlet overblik over effekterne aftitlen- initiativet åbnes for deltagelse af kandidatlande og potentielle kandidatlandesom tilfældet var indtil 2010
4. Europa-Parlamentets udtalelserI henhold til TEUF art. 294 skal forslaget forelægges Europa-Parlamentet. Der er end-nu ikke taget formel stilling til, hvilket udvalg sagen skal behandles i.
5. NærhedsprincippetKommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet,idet de vigtigste gennemførelsesforanstaltninger i forbindelse med de europæiske kul-turhovedstæder stadig træffes på lokalt og nationalt niveau. Regeringen er enig i dennevurdering.6. Gældende dansk retDer er ikke gældende dansk lovgivning på området.7. KonsekvenserLovmæssige konsekvenserEn vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser eller administrative konsekvenserudover indvirkningen på EU’s budget. Udgifterne til de europæiske kulturhovedstæder,herunder udgifter til den europæiske jury, initiativets synlighed og arbejdsmæssige res-sourcer i Kommissionen, er omfattet af programmet Et Kreativt Europa. Kommissionenhar i sit forslag til en ny flerårig finansiel ramme foreslået, at der samlet afsættes 1,813mia. EURO (svarende til ca. 13,507 mia. kr.) i perioden 2014-2020 til programmet EtKreativt Europa. Danmark finansierer i indeværende periode (2007-2013) ca. 2 % afEU's budget (svarende til ca. 270 mio. kr.).De finansielle konsekvenser af programmet i årene efter 2020 vil være knyttet til denfremtidige finansielle ramme for EU.8. HøringForslaget vil blive sendt i bred høring med frist medio oktober til nedenstående relevan-te organisationer mv.:Aarhus Kommune, Bibliotekschefforeningen, Børnekulturens Netværk, Børne- og kul-turchefforeningen, Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi, Danmarks Teaterforenin-ger, Dansk Kunstnerråd, Danske Kultur- og Koncerthuse, Danske Regioner, DanskeTeatres Fællesorganisation, Det Danske Filminstitut, Det Kongelige Bibliotek, DetKongelige Teater, Det Københavnske Teatersamarbejde, Foreningen af Kunsthaller i
Side 4
Danmark, Kommunernes Landsforening, Kulturhusene i Danmark, KulturministerietsRektorer – KUR, Kulturstyrelsen, LandsdelsOrkesterForeningen, LandsforeningenKulturelle Samråd i Danmark, Nationalmuseet, Organisationen Danske Museer, Rek-torkollegiet, Sammenslutningen af Danske Scenografer, Sammenslutningen af Lokal-arkiver, Spillesteder.dk, Statens Arkiver, Statens Kunstfond, Statens Kunstråd, Sta-tens Museum for Kunst, Statsbiblioteket, Sønderborg Kommune, Teatercentrum, Teat-renes Interesseorganisation.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer er endnu ikke kendskab til andre medlemsstaters holdninger.10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen støtter generelt målsætningerne i initiativet om bevarelse og fremme afkulturel mangfoldighed og fremme af kulturens bidrag til byudvikling.Regeringen har forståelse for de overvejelser, der ligger bag Kommissionens ønske omat fastholde en fast rotationsordning blandt medlemslande, idet regeringen også ønskeren bred repræsentation af forskelligartede europæiske byer blandt kulturhovedstæder-ne.Samtidig bakker regeringen op om Kommissionens forslag om mere præcise kriterierfor såvel valg af kulturhovedstæder som for evalueringsprocessen med henblik på atsikre et så godt udbytte af initiativet som muligt.Regeringen bakker ligeledes op om, at der igen åbnes for deltagelse af kandidatlande ogpotentielle kandidatlande.Endelig ligger regeringen vægt på, at initiativet ikke præjudicerer forhandlingerne omEU’s flerårige finansielle ramme.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgEuropa-udvalget er ikke tidligere blevet orienteret om dette forslag.