Kulturudvalget 2011-12
KUU Alm.del Bilag 24
Offentligt
Forslagtillov om ændring af Teaterloven§1I teaterloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 780 af 23. juni 2009, som ændret med lov nr.1531 af 21. december 2010, foretages følgende ændringer:.1.Overskriften tilkapitel 3affattes således:”Teatreog andre institutioner på scenekunstområdet med særlige opgaver”2.§ 5affattes således:”§5.Staten kan yde tilskud til teatre og andre institutioner på scenekunstområdet,der1) udbyder teater i den landsdel, hvor de er beliggende,2) udbyder turnerende teater i hele landet,3) varetager specialer i en landsdel eller i hele landet eller4) varetager særlige opgaver på scenekunstområdet i landsdele eller i hele landet.Stk. 2.Nærmer regler om betingelser for tilskud ydet efter stk. 1 fastsættes af kul-turministeren.”3.§ 6, stk. 2,ophæves.4.Kapitel 5ophæves.5.Overalt i loven ændres »Københavns Teater« til: »Det Københavnske Teatersamar-bejde«.6.§ 14, stk. 1,affattes således:”§14.Det Københavnske Teatersamarbejde er en selvejende institution, der har tilformål at støtte driften af et antal teatre i hovedstadsområdet. Det Københavnske Tea-tersamarbejde kan desuden efter dialog med teatrene i ordningen varetage en rækkeadministrative funktioner på vegne af teatrene.”7.§ 14 baffattes således:”§14 b.Det Københavnske Teatersamarbejde yder inden for den samlede tilskuds-ramme økonomisk støtte til de i ordningen optagne teatre i form af tilskud til drift ogproduktion. Det Københavnske Teatersamarbejde kan desuden yde kapitalindskud tilteatre i ordningen.”8.§ 14 d, stk. 1,affattes således:”§14 d.Det statslige tilskud til Det Københavnske Teatersamarbejde administreresaf bestyrelsen for Det Københavnske Teatersamarbejde. Bestyrelsen indgår flerårige af-taler med de enkelte teatre om størrelsen af tilskud til drift og produktion og om teat-
Dok. nr. 1128800
Side 2
rets kunstneriske og repertoiremæssige profil. Bestyrelsen træffer beslutning om ydelseaf kapitalindskud til teatrene i ordningen.”9.§ 14 d, stk. 3,affattes således:”Stk.3.Bestyrelsen kan træffe beslutning om, at driftsoverskud over en vis størrelsehos det enkelte teater delvis skal tilbageføres til Det Københavnske Teatersamarbejdeog indgå i de midler, som fordeles mellem teatrene i ordningen, elle anvendes til kapi-talindskud.”10.§ 14 d, stk. 4-6,ophæves.11.§ 14 d, stk. 7,bliver herefter stk. 4 og affattes således:”Stk. 4.Afgørelser truffet af Det Københavnske Teatersamarbejde kan ikke indbrin-ges for højere administrativ myndighed.”12.§ 14 eaffattes således:”§14 e.De nærmere regler om betingelserne for tilskud til Det Københavnske Teater-samarbejde og de enkelte teatre i ordningen fastsættes af kulturministeren.”13.Overalt i loven ændres »Århus« til »Aarhus«.14.Overalt i loven ændres »Kunstrådet« til »Statens Kunstråd«.15.§ 15, stk. 2,affattes således:”Stk. 2.Et egnsteaters primære opgave er at producere og opføre teaterforestillinger forvoksne, børn og unge, herunder for eksempel danseteater, musikteater, opera, perfor-manceteater og eksperimenterende teater. Turnévirksomhed kan indgå i egnsteatrenesaktiviteter, men en del af virksomheden skal være stationær. Egnsteatrene skal endvi-dere bidrage til at udvikle scenekunsten i det lokalmiljø, de er forankret i.”16.§ 15 a, stk. 7,affattes således:”Stk.7.Statsrefusion af kommuners driftstilskud til det enkelte egnsteater ydes in-den for et maksimumbeløb, der fastsættes på finansloven. Tilskud ydet af staten efter §15 b indgår ved beregning af, om det kommunale driftstilskud overstiger dette maksi-mumbeløb. Drives egnsteatret af flere kommuner i fællesskab, kan dette maksimumforhøjes i forbindelse med indgåelse af ny aftale, således at statstilskuddet udgør et be-løb, der svarer til summen af de statstilskud, som det enkelte tilskud fra en tilsluttetkommune kan udløse. Ved sammenlægning af to eller flere allerede godkendte egnste-atre kan maksimum forhøjes i forbindelse med indgåelse af en ny aftale. Beregnings-grundlaget for ydelse af statstilskud udgør således et beløb, der svarer til summen af dekommunale tilskud til hvert af de godkendte egnsteatre, der indgår i sammenlægnin-gen.”17.§ 15 c, stk. 2 og 3,affattes således:
Side 3
”Stk.2.Tilskud efter stk. 1 fordeles af Statens Kunstråd.Stk. 3.Afgørelser om tilskud efter stk. 1 kan ikke indbringes for højere administrativmyndighed.”18.§ 16ophæves.19.§ 16 b, stk. 4,ophæves.20.§ 18, stk. 1,affattes således:”§18.Statens Kunstråd kan inden for en på de årlige finanslove fastsat beløbsrammeyde støtte til:1) stationær og turnerende samt opsøgende teatervirksomhed med fokus på min-dre teatre, teatergrupper og teatre uden egen scene,2) fremme af ny dansk dramatik,3) anskaffelse af teknisk udstyr m.v. samt i særlige tilfælde indretning af lokalertil teaterformål,4) fremme af teatrenes internationale aktiviteter og samarbejde og5) andre aktiviteter, der kan fremme lovens formål.”21.§ 23ophæves.22.§ 24, stk. 2,affattes således:”Stk. 2.Tilskud ydet til teatre efter stk. 1 kan tillige anvendes til markedsføring ogadministration i forbindelse med nedbringelse af billetpriser.”23.§ 26ophæves.24.§ 31affattes således:”§31.Kulturministeren kan fastsætte, at kollektive overenskomster om løn- og an-sættelsesvilkår for ansatte på institutioner, der modtager tilskud i henhold til § 5 og §14, skal godkendes af finansministeren.Stk. 2.Der må ikke uden kulturministerens godkendelse gøres indskrænkninger i te-aterledelsens ret til frit og uafhængigt at træffe bestemmelse om repertoire, engage-ment og øvrige kunstneriske spørgsmål.”
§2Loven træder i kraft, dagen efter at den er offentliggjort i Lovtidende.Stk. 2.Kulturministeren kan fastsætte, at dele af loven har virkning senere end lo-vens ikrafttræden.
Side 4
Bemærkninger til lovforslagetIndholdsfortegnelse1. Indledning2. Gældende ret2.1 Den Jyske Opera, folketeatret.dk og landsdelscenerne i Aarhus, Odense og Aal-borg2.2 Københavns Teater2.3 Egnsteatre2.4 Små storbyteatre2.5 Statens Kunstråd2.6 Formidling af teaterforestillinger2.7 Særlige bestemmelser om børneteater og opsøgende teater3. Baggrund for lovforslaget4. Lovforslagets indhold4.1 Større turnerende teatre, landsdelscenerne og andre institutioner med særligeopgaver4.2 Det Københavnske Teatersamarbejde4.3 Egnsteatre og små storbyteatre4.4 Internationalt samarbejde4.5 Formidlingsordningen4.6 Børneteater og opsøgende teater5. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige6. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet7. De administrative konsekvenser for borgerne8. De miljømæssige konsekvenser9. Forholdet til EU-retten10. Hørte myndigheder og organisationer mv.11. Samlet vurdering af konsekvenser for lovforslaget1. IndledningTeaterloven er senest ændret ved lov nr. 1531 af 21. december 2010. Ved denne lov-ændring gennemførtes ændringer i forbindelse med revision af regelsæt for budget,regnskab og refusion for driftstilskud samt regler for tilsyn.Baggrunden for nærværende lovforslag er indgåelsen af en bred politisk aftale om te-ater. Aftalen blev indgået den 21. juni 2011 mellem alle Folketingets partier undtagenEnhedslisten. Den politiske aftale indeholder en række beslutninger om justeringer afteaterområdet. Lovforslaget har for det første for øje at sikre mere selvbestemmelse tilde teatre, som indgår i ordningen Københavns Teater, som ved samme lejlighed skifternavn til Det Københavnske Teatersamarbejde. Endvidere er det formålet at skabe enens driftsstøtteordning for de store teatre, herunder turnerende teatre, landsdelscener-ne og andre institutioner, som varetager særlige opgaver, og dermed tilstræbe et samlet
Side 5
regelsæt for disse. For egnsteatre og små storbyteatre fastholdes støtteordningerne i de-res nuværende form, dog således, at der for egnsteatrene vil kunne dispenseres formaksimumgrænsen for, hvor stor en andel af det kommunale tilskud der refunderes afstaten. For de små storbyteatre afskaffes maksimumgrænsen helt. Disse omlægningergiver bedre mulighed for, at to allerede eksisterende teatre kan fusionere, eller at to el-ler flere kommuner kan arbejde sammen om at styrke et enkelt teater. Der gennemføresdesuden en række mindre ændringer i teaterloven, herunder afvikling af egnsteater-konsulentordningen og nedlæggelse af Udvalget vedrørende Børneteater og OpsøgendeTeater (UBOT) som statsligt udvalg.Endelig fastsættes det i den politiske aftale, at partierne i efteråret 2011 på baggrundaf oplæg fra kulturministeren vil træffe afgørelse om formidlingsordningens endeligeudformning inden for de rammer, der er fastlagt i teaterloven, samt om udformningenaf et fælles regelsæt for de store teatre.Gennem årene er et stadigt stigende antal forskellige scenekunstneriske udtrykkommet til, og samlebetegnelsen scenekunst er blevet mere udbredt. Imidlertid anven-des begrebet teater i nærværende lovforslag og i teaterloven som samlebetegnelse forscenekunstnerisk aktivitet. Der er således tale om både stationære teatre, turnerendeog opsøgende teatre, teatergrupper, projektteatre, teatre uden scene mv.For så vidt angår indholdet af betegnelsen teater, rummer begrebet også genrer somny cirkus, musikdramatik, dans og performance.2. Gældende retNærværende forslag til lov om ændring af teaterloven centrerer sig om følgende ho-vedforhold i den gældende lovgivning:2.1 Den Jyske Opera, folketeatret.dk og landsdelsscenerne i Aarhus, Odense og AalborgKulturministeriet yder i henhold til teaterloven et årligt driftstilskud til to større tur-nerende teatre (Den Jyske Opera og folketeatret.dk) og til landsdelsscenerne i Aarhus,Odense og Aalborg. Begrundelsen for at yde disse driftstilskud er, at de pågældende te-atre varetager særlige opgaver landsdækkende eller i en landsdel. Til tilskuddet knyt-ter sig krav om, at teatrene opfører et alsidigt og kvalitetspræget repertoire beståendeaf såvel ældre som nyere værker med særlig hensyntagen til danske værker, og at demedvirker til at udvikle teaterkunsten gennem eksperimenterende virksomhed og sær-lige initiativer. Alle de tilskudsmodtagende institutioner er selvejende institutioner medbestyrelser, der beskikkes af kulturministeren, men sammensætningen af bestyrelsernevarierer mellem institutionerne. Af historiske årsager findes der i teaterloven to kapit-ler om landsdækkende eller landsdelsdækkende teatre, der modtager driftstilskud, så-ledes at landsdelsscenerne har deres eget kapitel.Teaterloven stiller krav om, at overenskomster om løn- og ansættelsesforhold på den-ne gruppe teatre og på teatre i Københavns Teater godkendes af Finansministeriet. Te-aterlovens bestemmelse hjemler, at staten kan medvirke ved udformning af overens-komsterne. Med kommunalreformen pr. 1. januar 2007 blev amterne nedlagt. Amternehavde påtaget sig at forhandle overenskomster om løn- og ansættelsesforhold for med-arbejdere på teatrene, men med nedlæggelsen af amterne gik denne opgave tilbage til
Side 6
de enkelte teatre. Teatrene ønskede statens medvirken i overenskomstforhandlingerne,blandt andet fordi de enkelte teatre ikke mente at besidde tilstrækkelig faglig eksperti-se til at løfte opgaven alene. Det blev aftalt, at teatrene kunne etablere et forhandlings-sekretariat, som forhandler overenskomsterne, og at staten kunne bistå sekretariatet,når der var tilvejebragt hjemmel til dette.2.2 Københavns TeaterKulturministeriet yder i henhold til teaterloven tilskud til Københavns Teater, som eren selvejende institution, der har til formål at støtte driften af et antal teatre i hoved-stadsområdet. Disse teatre skal bidrage til at dække teaterbehovet ved tilsammen atopføre et alsidigt og kvalitetspræget repertoire bestående af såvel ældre som nyeredramatiske værker samt bidrage til fremme af udviklingen og nytænkning inden for te-aterkunsten. Københavns Teater udpeger såvel bestyrelserne som ledelsen for de teat-re, der er omfattet af ordningen. Dog kan den kommune, som teateret hører hjemme i,udpege et bestyrelsesmedlem. Københavns Teaters egen bestyrelse udpeges af kultur-ministeren. Bestyrelsen for Københavns Teater fastsætter størrelsen af tilskud til driftog produktion til de teatre, som er omfattet af ordningen. Herudover varetager Køben-havns Teater en række administrative funktioner på vegne af teatrene i ordningen. Detdrejer sig blandt andet om opgaver vedrørende bygningsdrift, økonomistyring, persona-leadministration og personalejuridisk rådgivning, den fælles abonnementsordning, bil-letsalg og markedsføring.Der gives i teaterloven mulighed for, at Københavns Teater kan yde huslejetilskud.Denne bestemmelse hjemler, at der er ydet Det Ny Teater et huslejetilskud.2.3 EgnsteatreVed egnsteater forstås et professionelt producerende teater, der udbyder forestillingerhen over teatersæsonen, og som har hjemsted uden for Københavns, Frederiksberg,Odense, Aarhus og Aalborg Kommuner. Et egnsteater skal have minimum to produkti-oner årligt, et fast spillested, lokal forankring og være finansieret helt eller delvist af eneller flere kommuner. Der indgås en egnsteateraftale mellem det enkelte egnsteater ogden tilskudsgivende kommune. Kunststyrelsen godkender egnsteateraftalerne og udbe-taler refusion på maksimalt 50 procent til den pågældende kommune. I gældende ret erder desuden en bestemmelse om, at der fastsættes et maksimumbeløb på de årlige fi-nanslove. Staten refunderer kun kommunernes udgifter inden for denne grænse.I 2008 indførtes endvidere den såkaldte egnsteaterkonsulentordning. Baggrunden varet ønske om at styrke den kunstneriske kvalitet på egnsteatrene. Egnsteaterkonsulen-terne foretager evalueringer af egnsteatrene, fordeler tilskud til kvalitetsudviklingspro-jekter på egnsteatrene og kan indstille til Statens Kunstråd om ophør af tilskud til etegnsteater, som fagligt og kunstneriske ikke lever op til det generelle niveau for egnste-atrene.2.4 Små storbyteatreSmå storbyteatre er professionelle teatre, hvis drift er helt eller delvist finansieret afen kommune. De små storbyteatre fungerer som supplement til landsdelsscenerne, destørre turnerende teatre og teatrene inden for Københavns Teater. Det er Statens
Side 7
Kunstråds Scenekunstudvalg, der afgør, om teatrenes virksomhed kan betragtes somprofessionel scenekunst. Staten yder driftstilskud til små storbyteatre i følgende kom-muner: København, Frederiksberg, Odense, Aarhus og Aalborg. Tilskuddet fastlægges ifireårige aftaler mellem Kulturministeriet og den enkelte kommune. Staten refunde-rer op til 50 procent af kommunernes udgift, og disse tilskud administreres af Kunst-styrelsen i praksis som et rammebeløb, der fastsættes for den enkelte kommunes sam-lede teatervirksomhed for en fireårig periode. De små storbyteatre skal være med til atsørge for, at der er et alsidigt udbud af scenekunst i de store bykommuner. Som foregnsteatrene kan det statslige driftstilskud til små storbyteatre ikke overstige det mak-simumbeløb, der angives på de årlige finanslove.2.5 Statens KunstrådStatens Kunstråd kan inden for finanslovens fastsatte beløbsramme yde tilskud til enrække aktiviteter, herunder stationær, turnerende samt opsøgende teatervirksomhed,fremme af ny dansk dramatik, anskaffelse af teknisk udstyr mv. Gældende lov indehol-der ikke bestemmelser om fremme af internationalt samarbejde.2.6 Formidling af teaterforestillingerStaten yder i henhold til teaterloven tilskud til formidling af teaterforestillinger bådetil teatre og til arrangører af teaterforestillinger. Tilskuddet ydes til nedbringelse af bil-letpriser. Målet med ordningen er primært at understøtte teatrenes og teaterforenin-gernes publikumsaktiviteter. Med publikumsaktiviteter forstås formidling af forestil-linger til publikum ved nedbringelse af prisen på visse billet og abonnementsformer. Påden vis bidrager ordningen til, at publikums økonomiske formåen ikke bliver afgørendefor, om de kommer i teatret, og til at der gøres en indsats for at sikre særlige publi-kumsgrupper bred adgang til teatret, herunder f.eks. børn og unge. Ud over tilskuddettil formidling giver teaterloven mulighed for at yde tilskud til administration og mar-kedsføring knyttet til den gennemførte nedbringelse af billetpriserne. Ordningen admi-nistreres forskelligt, afhængigt af om tilskuddet ydes til store teatre som landsdelssce-nerne, til mindre teatre som egnsteatrene eller projektteatre eller til teaterforeninger.2.7 Særlige bestemmelser om børneteater og opsøgende teaterI henhold til teaterlovens § 26 nedsætter kulturministeren et udvalg for børneteaterog opsøgende teater (UBOT). Udvalget består af 3 medlemmer, der udpeges efter ind-stilling af Børneteatersammenslutningen, Foreningen af Små Teatre og Danmarks Tea-terforeninger, hvis medlem repræsenterer forbrugerne.Udvalgets funktion fremgår ikke af teaterloven. Udvalgets funktion er i praksis at or-ganisere den årlige børneteaterfestival samt at udgive den såkaldte ”Røde Brochure”,som er teatrenes ”salgskatalog” over udbuddet af børneteaterforestillinger. UBOT be-tjenes af et sekretariat ved navn Teatercentrum, som forestår den praktiske gennem-førsel af UBOTs aktiviteter. UBOT har en bevilling på de årlige finanslove på knap 2mio. kr., som forvaltes af Teatercentrum.
Side 8
3. Baggrund for lovforslagetI ønsket om at udrede det fremtidige teaterlandskab i Danmark nedsatte Kulturmini-steriet et teaterudvalg i efteråret 2008. Teaterudvalget fik i henhold til sit kommissori-um til opgave at danne sig et overblik over scenekunstområdet og udpege de største ud-fordringer, som scenekunsten står over for i de kommende år. Udvalget skulle formule-re en vision for scenekunstområdet som helhed og komme med bud på, hvordan de nu-værende og fremtidige udfordringer kunne tackles. Det var en vigtig forudsætning forudvalgets arbejde, at dets forslag skulle holde sig inden for den eksisterende økonomi-ske ramme for den statslige støtte til teaterområdet.Teaterudvalget identificerede dansk teaters styrker og udfordringer og foreslog enrække forandringer i støttestrukturerne og rammerne for arbejdet med publikumsud-vikling og formidling samt i placering og organisering af centrale teaterinstitutioner.For så vidt angår støttestrukturen, foreslog udvalget at gøre op med automatikken i detnuværende støttesystem. I stedet anbefalede udvalget, at et større fokus på kvalitet ogudviklingsmuligheder blev omdrejningspunktet for tildelingen af den offentlige støtte.Teaterudvalget vurderede, at det var afgørende med et styrket centralt armslængdeor-gan med et samlet overblik og med frie midler til at igangsætte initiativer.De væsentligste anbefalinger var følgende:1. En ny samlet støttestruktur bestående af:driftsstøtteordning for teatre af national interesse,driftsstøtteordning for teatre af regional/lokal interesse,produktionsstøtteordning til ikke-institutionsteatre ogoprettelsen af en udviklingspulje2. En styrkelse af armslængdeprincippet og kvalitetsaspektet i teaterstøtten3. Nedlæggelsen af formidlingsordningen4. Nye modeller for de teatre, som er organiseret i Københavns Teater5. Nye modeller for et fremtidigt turnéteater som erstatning for folketeatret.dk.
Rapporten blev sendt i høring. Høringen viste, at der var meget delte meninger i tea-terbranchen om rapportens konklusioner og anbefalinger. Anbefalingerne og de aktuellehøringssvar blev herefter drøftet af de politiske partier. Der blev i den sammenhæng ef-terlyst yderligere faktuel viden om den nuværende formidlingsordning, om turnéteate-ret i Danmark og om teatrenes internationale samarbejde. Dertil kom et ønske om enuddybende undersøgelse af Københavns Teaters konstruktion og økonomi. Disse fireundersøgelser blev gennemført i løbet af foråret 2011.På baggrund af Teaterudvalgets rapport og de fire undersøgelser indledtes der i juni2011 politiske forhandlinger om det samlede teaterområde, dog ikke Det Kongelige Tea-ter, som der forventes indledt forhandlinger om i efteråret 2011. Regeringen og samtli-ge politiske partier i Folketinget undtagen Enhedslistens indgik således en politisk af-
Side 9
tale den 21. juni 2011. Hovedtrækkene i aftalen er beskrevet i indledningen til nærvæ-rende bemærkninger.4. Lovforslagets indholdDen politiske aftale om en række ændringer på teaterområdet danner således grund-lag for lovforslagets indhold på følgende områder:4.1 Større turnerende teatre, landsdelsscenerne og andre institutioner med særlige opga-verDet foreslås, at de større turnerende teatre og landsdelsscenerne samles i en drifts-støtteordning og søges forvaltet efter samme regelsæt, herunder sammensætning ogudpegning af bestyrelser mv. Samtidig foreslås regelsættet formuleret så der åbnes mu-lighed for, at andre institutioner med særlige opgaver inden for scenekunstområdet om-fattes.4.2 Det Københavnske TeatersamarbejdeDet foreslås, at navnet på institutionen, der nu hedder Københavns Teater, ændres tilDet Københavnske Teatersamarbejde. Dette gennemføres for at understrege, at denselvejende institution fungerer som tilskudsyder og samarbejdsorganisation for et antalkøbenhavnske teatre og ikke selv producerer og opfører teaterforestillinger.Lovforslaget tilstræber at give de teatre, som er omfattet af ordningen, større selv-stændighed. Derfor udgår bestemmelserne om Københavns Teaters beføjelser til at ud-pege bestyrelserne for teatrene. I den politiske aftale om teaterområdet af 21. juni 2011er det aftalt, at bestyrelserne for teatrene i ordningen fremover beskikkes af kulturmi-nisteren efter udpegning af Statens Kunstråd, hjemstedskommunen, medarbejderne påteatret og kulturministeren. Kulturministeren udpeger formanden for bestyrelsen. Te-atrenes ledelse ansættes fremover af de enkelte teatres bestyrelser. Disse bestemmelserom udpegning af bestyrelse og ledelse vil blive fastsat i en bekendtgørelse. Lovforslagetindeholder desuden en bestemmelse om, at aftaler mellem Det Københavnske Teater-samarbejde og de enkelte teatre om drift, produktion og teatrets kunstneriske og reper-toiremæssige profil indgås efter en dialog mellem parterne.I lovforslaget udgår hjemlen til at yde tilskud kun til husleje. Det Ny Teater vil i ste-det få et driftstilskud til husleje, som optages direkte på de årlige finanslove.4.3 Egnsteatre og små storbyteatreLovforslaget indeholder et forslag om, at der indføres en mulighed for at forhøje mak-simumgrænsen for størrelsen af det tilskud til et egnsteater, som kommunen kan fåstatslig refusion af. Denne forhøjelse kan ske såfremt to kommuner driver et egnsteateri fællesskab eller ved sammenlægning af to eller flere godkendte egnsteatre. I disse til-fælde vil statstilskuddet svare til summen af de to statstilskud, som de enkelte tilskudville udløse, også selv om det samlede tilskud overstiger maksimumsgrænsen. Intentio-nen med dette forslag er at styrke samarbejdet på tværs af egnsteatre og kommuner.Desuden foreslås egnsteaterkonsulentordningen nedlagt og i konsekvens heraf, at ad-ministrationen af tilskuddet til egnsteaterudvikling overføres til Staten Kunstråd. En-delig foreslås det, at afskaffe Statens Kunstråds mulighed for at beslutte at indstille
Side 10
statstilskuddet til egnsteatre, der fagligt og kunstnerisk ikke lever op til det generelleniveau for egnsteatrene.4.4 Internationalt samarbejdeDet foreslås, at det i loven indføjes, at de teatre som Statens Kunstråd yder støtte til,på linje med andre ansvarsområder, kan tilskyndes til og støttes i internationalt sam-arbejde.4.5 FormidlingsordningenDet foreslås at ændre formuleringen af bestemmelsen om anvendelse af formidlings-tilskud til administration og markedsføring i forbindelse med nedbringelse af billetpri-serne. Det sker for at sikre, at de nærmere bestemmelser om anvendelsen af tilskuddettil disse formål kan fastsættes på bekendtgørelsesniveau. Det har ikke hidtil været til-fældet, da det i lovbemærkningerne, til det lovforslag som indførte formidlingsordnin-gen (lov nr. 519 af 21. juni 2005) var fastlagt at maksimalt 8 procent af tilskuddet kun-ne anvendes til administration og markedsføring. Intentionen med nærværende forslager at åbne op for en mere fleksibel tilrettelæggelse af ordningen på bekendtgørelsesni-veau.Det fremgår endvidere af den politiske aftale om en række ændringer på teaterområdet,at det er hensigten at revidere formidlingsordningen efter en politisk drøftelse således,at den forenkles og indrettes, så den i højere grad afspejler publikums præferencer.Denne politiske drøftelse vil finde sted parallelt med lovforslagets behandling. Resultataf disse drøftelser forventes ikke at resultere i lovændringer men alene i ændringer ibekendtgørelsen om formidlingsordningen.4.6 Børneteater og opsøgende teaterDet foreslås, at Udvalget vedrørende Børneteater og Opsøgende Teater (UBOT) ned-lægges som statsligt udvalg. Udvalgets bevilling og opgaver videreføres i regi af denselvejende institution Teatercentrum.5. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for det offentli-ge.6. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervsli-vet7. De administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.8. De miljømæssige konsekvenserLovforslaget indebærer ikke miljømæssige konsekvenser.
Side 11
9. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.10. Hørte myndigheder og organisationer mv.Afdeling for Dramaturgi ved Institut for Æstetiske fag på Aarhus Universitet, DanskSkuespillerforbund, Dansk Artistforbund, Danske Dramatikeres Forbund, DanmarksTeaterforeninger, Danske Teatres Fællesorganisation, Dansk Kunstnerråd, DanskeKultur- og Koncerthuse, Danske Populærautorer, Dansens Hus, DATS – Landsforenin-gen for Dramatisk Virksomhed, De Frie Koreografer, Det Kongelige Teater, Dramati-keruddannelsen ved Aarhus Teater, Foreningen af Danske Sceneinstruktører, Forenin-gen af Danske Dramaturger, Fællesrådet for Moderne Dans, Institut for Kunst- og Kul-turvidenskab på Københavns Universitet, Kommunernes Landsforening (KL), Køben-havns Teater, Odense Teater, Odsherred Teaterskole, Refusionsudvalget under StatensKunstråd, Sammenslutningen af Danske Scenografer, Scenekunstnere Uden Scene,Skuespillerskolen ved Aarhus Teater, Statens Kunstråd, Statens Teaterskole, Syd-dansk Konservatorium og Skuespillerskole, Teaterbilletter.dk, TIO – Teatrenes Inte-resse Organisation, Uafhængige Scenekunstnere, Udvalget for Børneteater og Opsø-gende Teater, Aalborg Teater, Aarhus Teater.11. Samlet vurdering af konsekvenser for lovforslagetPositive konsekvenser eller mer-udgifterØkonomiske konsekvenser forIngenstat, regioner og kommunerAdministrative konsekvenser forstat, regioner og kommunerØkonomiske konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenser forborgerneMiljømæssige konsekvenserForhold til EU-rettenIngenIngenIngenIngenIngenForslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Negative konsekvenser eller ud-gifterIngenIngenIngenIngenIngenIngen
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1
Side 12
Det foreslås, jf. nr. 2-4, at samle tilskudsbestemmelserne vedrørende Den Jyske Ope-ra, folketeatret.dk og landsdelsscenerne i Aarhus, Odense og Aalborg i et samlet ændretkapitel 3, og samtidig foreslås, at ingen af de tilskudsmodtagende teatre i ordningennævnes ved navn i lovens bestemmelser. Det foreslås desuden, at bestemmelsen udfor-mes, så den åbner mulighed for, at en række institutioner på scenekunstområdet, somvaretager særlige opgaver, vil kunne blive omfattet af bestemmelserne i kapitel 3. Ek-sempler på sådanne institutioner er Dansens Hus, Teatercentrum og Det Ny Teater. Ikonsekvens af denne sammenlægning og udvidelse af det mulige felt af tilskudsmodta-gere ændres overskriften, så den bliver dækkende for den gruppe tilskudsmodtagendeinstitutioner, der efter ændringen vil kunne modtage tilskud i henhold til §§ 5 og 6.Det bemærkes, at de institutioner på scenekunstområdet, som varetager særlige op-gaver, og hvis aktiviteter der vil blive ydet tilskud til i medfør af kapitel 3, på nuværen-de tidspunkt modtager årlige driftstilskud fra staten, men indtil nu er de ikke omfattetaf teaterlovens bestemmelser.Til nr. 2Med bestemmelsen samles eller erstattes de gældende bestemmelser i §§ 5, 11 og 12 iden ændrede § 5. I forslaget fastholdes mulighederne for at yde et driftstilskud til teat-re, der udfører en virksomhed af særlig betydning inden for et særligt scenekunstneriskfelt eller ved at udfylde en landsdækkende funktion eller en funktion i bestemte dele aflandet.Med ændringen af bestemmelsen ophører de tilskudsmodtagende teatre med at værenævnt direkte i bestemmelserne. De institutioner, som hidtil har været nævnt, er: DenJyske Opera, folketeatret.dk, Peter Schaufuss Balletten og landsdelsscenerne i Aarhus,Odense og Aalborg. Disse institutioner vil blive omfattet af bestemmelsen med undta-gelse af Peter Schaufuss Balletten, der ved lovforslagets fremsættelse ikke længeremodtager statsligt tilskud.Den foreslåede ændring af bestemmelsen åbner samtidig mulighed for, at en rækkeinstitutioner, som varetager specialer eller særlige opgaver på scenekunstområdet i endel af landet eller i hele landet, omfattes af bestemmelsen.Navnene på de tilskudsmodtagende institutioner vil fortsat fremgå i forbindelse medbevillingerne til området på de årlige finanslove, jf. teaterlovens § 6. At størrelsen afbevillingen til de enkelte teatre fastlægges på de årlige finanslove, indebærer, at detalene er prioriteringerne på de årlige finanslove, som afgør størrelsen af det tilskud, etteater modtager.Ændringen af bestemmelsen samler de ovennævnte teatre i én tilskudsordning, hvor-ved der åbnes mulighed for en senere beslutning om at indføre ensartede regler forblandt andet udpegning af bestyrelserne for teatrene i tilskudsordningen. Det er aftaltmellem partierne bag den politiske aftale om teaterområdet, at et sådant ensartet re-gelsæt vil blive drøftet i aftalekredsen forud for en ændret bekendtgørelse på området.Lovforslaget åbner også mulighed for, at det kan besluttes, at andre end de ovenfornævnte kan modtage tilskud efter § 5. Udformningen af bestemmelsen øger fleksibilite-ten i ordningen. I forbindelse med drøftelse af retningslinjerne for regelsættet på områ-det, som jf. aftalen af 21. juni 2011 skal forelægges partierne bag aftalen, vil mulighe-
Side 13
derne for at lade flere institutioner omfatte af bestemmelsen blive drøftet. Der kan blivetale om at lade institutioner på scenekunstområdet som Dansk Danseteater, DansensHus og Teatercentrum (UBOTs sekretariat), der allerede modtager driftstilskud fra sta-ten, blive omfattet af § 5.Det foreslås, at bestemmelsen i § 5, stk. 1, ændres. I den gældende lov har der kunnetydes et statstilskud til et antal teatre, som er nævnt ved navn i loven, ligesom lovensbestemmelser definerer de specialopgaver, de enkelte tilskudsmodtagende institutionerskal varetage.Det foreslås, at det i bestemmelsen fastslås, at for at en institution, der driver teater-virksomhed, kan opnå og bevare et særligt statstilskud, skal den påtage sig opgaver afsærlig betydning. En specialisering vil ikke være et tilstrækkeligt grundlag for opnåelseaf et særligt statsligt driftstilskud, idet alle teatre eller andre institutioner på scene-kunstområdet i en eller anden udstrækning er specialiserede. I den gældende lov stilleskrav til institutioner omfattet af bestemmelsen om, at de skal bidrage til at dække be-hovet for scenekunst ved at opføre et alsidigt og kvalitetspræget repertoire, idet der ta-ges hensyn til danske værker og værker af såvel nyere som ældre dato, og at institutio-nen som led i sin virksomhed skal medvirke til at udvikle scenekunsten gennem ekspe-rimenterende virksomhed og særlige initiativer. Det er hensigten at tilsvarende krav tiltilskudsmodtagernes aktiviteter skal defineres i den bekendtgørelse, som udstedes ihenhold til den foreslåede § 5, stk. 2., dog således, at kravene kan variere alt efter hvil-ket speciale den pågældende institution varetager, for eksempel kan mere konkrete til-skudsbetingelser i form af krav til den enkelte institutions variation i repertoire ogsamarbejde med andre scener samt eventuel turnévirksomhed defineres i bekendtgørel-sen.. Det foreslås, at der indføjes en ny bestemmelse i § 5 som stk. 2, som giver hjemmeltil kulturministeren til at udstede en bekendtgørelse, hvoraf de nærmere regler for fast-sættelse af tilskudsbetingelser for institutioner, som er omfattet af ordningen og omsammensætning og udnævnelse af bestyrelser skal fremgå. Krav til administrative ogøkonomiske forhold hos modtagerne af driftstilskud er fastlagt i lov nr. 1531 af 21. de-cember 2010 om økonomiske og administrative forhold for modtagere af driftstilskud fraKulturministerietBestemmelsen skaber grundlag for Kunststyrelsens tilsyn med forvaltningen af destatslige tilskud og afløser § 6, stk. 2, og § 13, stk. 2, i den gældende lov.Til nr. 3Det foreslås, at § 6, stk. 2, udgår. Bestemmelsen erstattes af bestemmelsen i den æn-drede § 5, stk. 2.Til nr. 4Det foreslås, at kapitlet udgår, fordi bestemmelserne i §§ 11-13 erstattes af de ændre-de §§ 5-6. Derfor slettes kapiteloverskriften.Det foreslås, at bestemmelsen i den gældende lovs § 11 ophæves, idet den ændrede §5, stk. 1, samler bestemmelserne for de teatre, der er omfattet af §§ 5 og 11 i den lov,som gælder på fremsættelsestidspunktet.
Side 14
Det foreslås videre, at bestemmelsen i den gældende lovs § 12 ophæves, idet den æn-drede § 6 vil dække de teatre, som hidtil har været dækket af bestemmelsen i § 12.Desuden foreslås, at bestemmelsen i den gældende lovs § 13, stk. 1, om at landsdels-scenerne drives som selskaber eller selvejende institutioner, ophæves, fordi den betrag-tes som overflødig. Endelig foreslås, at gældende lovs § 13, stk. 2, ophæves, idet denændrede § 5, stk. 2, indeholder en bemyndigelsesbestemmelse, som erstatter den gæl-dende bestemmelse.Til nr. 5Det foreslås, at den institution, som i gældende lov benævnes Københavns Teater, istedet benævnes Det Københavnske Teatersamarbejde. Lovteksten afspejler dermedden politiske intention om at understrege, at den selvejende institution fungerer somtilskudsyder og samarbejdsorganisation for et antal københavnske teatre og ikke selv eret producerende teater. Ændringen påvirker kapiteloverskriften i den gældende lovskapitel 8 og §§ 14-14e, som indeholder bestemmelser om institutionen. Der foreslåsdesuden indholdsmæssige ændringer af bestemmelser i kapitlet, jf. bemærkningerne tilnr. 6-12 nedenfor.Til nr. 6Det foreslås, at beskrivelsen af formålet med institutionen Det Københavnske Teater-samarbejde i § 14 ændres, så det stemmer overens med den praksis, som er gældende.Den gældende praksis indebærer, at Det Københavnske Teatersamarbejde ud over atfordele tilskud til teatrene i ordningen varetager en række administrative opgaver påtværs af teatrene. Som eksempler på tværgående administrative opgaver kan nævnesmarkedsføring og billetsalg, personalejuridisk rådgivning, herunder forhandling afoverenskomster, bygningsdrift og økonomistyring.I den gældende lov er anført, at teatrene i ordningen skal opføre et alsidigt og kvali-tetspræget repertoire bestående af såvel ældre som nyere dramatiske værker samt bi-drage til fremme af udvikling og nytænkning inden for teaterkunsten. Det foreslås, atdenne tilskudsbetingelse udgår af lovteksten og fremover indføjes i bekendtgørelsen omDet Københavnske Teatersamarbejde.Til nr. 7Den foreslåede ændring af bestemmelsen i § 14 b, stk. 1, indebærer, at ordene ”ellerhuslejetilskud” udgår. De tilskud, som ydes til teatre omfattet af ordningen, ydes tildrift af teatrene og til teatrenes produktion. I begrebet drift indgår blandt andet udgif-ter til husleje. Derfor er det ikke nødvendigt at nævne tilskud til husleje eksplicit.Indtil den nu foreslåede ændring af teaterloven har Det Ny Teater oppebåret et til-skud udelukkende ydet til husleje. Tilskuddet blev administreret af Københavns Tea-ter. Tilskuddet tages ud af ordningen og ydes fremover som et driftstilskud opført direk-te på de årlige finanslove.Den foreslåede ændring af bestemmelsen i § 14 b, stk.1, indebærer endvidere, at enopdeling af tilskuddene, mellem tilskud til almindelig drift og særligt tilskud til udvik-ling og nytænkning inden for teaterkunsten ikke længere finder sted. Ændringen med-
Side 15
fører ikke ændring i størrelsen af det samlede tilskud til Det Københavnske Teatersam-arbejde. I stedet forventes der i overensstemmelse med den praksis, som eksisterer idag, blive fastlagt krav og ydet tilskud til udvikling og nytænkning som en del af indgå-else af flerårige aftaler mellem de enkelte teatre og Det Københavnske Teatersamar-bejde. Der afsættes og uddeles altså ikke længere særlige midler til udvikling og ny-tænkning. Derfor foreslås bestemmelsen ændret på dette punkt.Til nr. 8Det foreslås, at bestemmelsen i den gældende lovs § 14 d, stk. 1, ændres, så aftaler omdrift og produktion og om teatrets kunstneriske og repertoiremæssige profil for de en-kelte teatre, der modtager tilskud fra Det Københavnske Teatersamarbejde, skal indgåssom resultat af en dialog mellem teatret og Det Københavnske Teatersamarbejde. Der-ved gives de enkelte teatre større indflydelse på de rammer, der findes for teatret, ogdermed større indflydelse på egen situation.Samtidig foreslås, at bestemmelsen i den gældende lovs § 14 d, stk. 1, om at bestyrel-sen fastsætter størrelsen af huslejetilskud og om fordeling af de særligt afsatte midlertil udvikling og nytænkning inden for teaterkunsten, udgår. Denne ændring er begrun-det i, at der efter lovændringen ikke længere ydes rene huslejetilskud, og at der ikkelængere er praksis for at yde særskilte tilskud til udvikling og nytænkning.Til nr. 9Det foreslås, at bestemmelsen i § 14 d, stk. 3, ændres, i konsekvens af ændringen i §14 b, stk. 1, som betyder, at der ikke længere afsættes særlige midler til nytænkning ogudvikling. I stedet fastsættes, at tilbageførte midler kan indgå i de midler, som fordelesmellem teatrene i ordningen. Den del af den foreslåede bestemmelse, som fastsætter, atde tilbageførte midler kan anvendes til kapitalindskud, er uændret i forhold til be-stemmelsen i den gældende lov.Til nr. 10Det foreslås, at bestemmelserne i den gældende lovs § 14 d, stk. 4-6, ophæves. I for-hold til strukturen i Københavns Teater ønskes med lovændringen gennemført enstruktur, som giver de enkelte teatre, der modtager tilskud fra Det Københavnske Tea-tersamarbejde, større autonomi. Derfor ændres den måde, bestyrelserne for de enkelteteatre udpeges og beskikkes, så Det Københavnske Teatersamarbejde ikke har direkteindflydelse på sammensætningen af bestyrelserne under ordningen.Ligeledes foreslås det, at teaterlederen eller teaterledelsen for det enkelte teater efterændringen af loven udpeges og ansættes af bestyrelsen for det teater, som de er dagligleder for. Også denne ændring vil give de enkelte teatre, som modtager tilskud fra DetKøbenhavnske Teatersamarbejde, større autonomi. Med denne foreslåede ændring vilder ikke længere være behov for at udstede bestemmelser om ansættelse af ledelsen forteatrene i ordningen, fordi ansættelsen af ledelsen fremover vil følge gængs praksis.Bestemmelser om størrelse, udpegning og beskikkelse af bestyrelser for teatrene iordningen vil fremgå af den bekendtgørelse, der udstedes i henhold til lovens § 14 e, jf.nr. 12.
Side 16
Bestemmelsen i den gældende lovs stk. 6 ophører. Bestemmelsen giver kulturministe-ren hjemmel til at beslutte, at bestyrelsen for og ledelsen af et teater ikke udpeges afDet Københavnske Teatersamarbejde (Københavns Teater). Begrundelsen, for at be-stemmelsen kan ophøre, er, at den ændrede opbygning under Det Københavnske Tea-tersamarbejde gør bestemmelsen overflødig.Til nr.11Det foreslås, at bestemmelsen i den gældende lovs § 14 d, stk. 7, ændres for så vidtangår navnet på den tilskudsforvaltende institution, jf. nr. 5, og rykker op som nyt stk.4 i konsekvens af, at § 14 d, stk. 4-6, ophører. Bestemmelsens ordlyd forbliver, bortsetfra navnet, uændret i forhold til gældende lov.Til nr. 12Det foreslås, at § 14 e, som bemyndiger kulturministeren til at fastsætte nærmereregler for tilskud til Københavns Teater, ændres, så bestemmelsen giver kulturministe-ren hjemmel til at udstede nærmere regler for betingelserne for at modtage tilskud efterlovens kapitel 6, Det Københavnske Teatersamarbejde. Bestemmelsen vil omfatte til-skuddet til Det Københavnske Teatersamarbejde og de teatre, som modtager tilskud fraDet Københavnske Teatersamarbejde. I forhold til den gældende lov foreslås der såledeshjemmel til også at fastsætte betingelser for tilskud ydet til de enkelte teatre i ordnin-gen.Ved lovens fremsættelse er det bl.a. hensigten at lade det være en tilskudsbetingelse,at kulturministeren beskikker både bestyrelsen for Det Københavnske Teatersamar-bejde og bestyrelserne for de enkelte teatre. Beskikkelserne skal ske efter indstilling ef-ter følgende mønster:- Bestyrelsen for Det Københavnske Teatersamarbejde består af 5 medlemmer, somudpeges som følger: Kulturministeren udpeger formand og 2 menige medlemmer, Sta-tens Kunstråd udpeger 2 medlemmer,- Bestyrelserne for de enkelte teatre, der indgår i ordningen, udpeges fremover efterden model, der følges på landsdelscenerne i Odense, Aalborg og Aarhus, dvs. at kul-turministeren udpeger formand og et menigt medlem. Statens Kunstråd udpeger 2medlemmer. Hjemstedskommunen udpeger 1 medlem, og medarbejderne på de enkel-te teatre ligeledes 1 medlem. I den politiske aftale på teaterområdet af 21. juni 2011fremgår, at den særlige konstruktion for sammensætningen af bestyrelsen for folkete-atret.dk fastholdes. Der vil sideløbende med behandlingen af nærværende lovforslagpågå politiske drøftelser om bekendtgørelsen om modtagere af tilskud efter teaterlo-vens § 5, herunder sammensætningen af tilskudsmodtagernes bestyrelser.Til nr. 13Den foreslåede ændring af stavemåden af bynavnet Aarhus er af redaktionel karak-ter. Stavemåden ønskes indført i lovteksten, idet den for nylig at blevet ændret af Aar-hus Kommune.Til nr. 14
Side 17
Den foreslåede ændring af navnet Kunstrådet til Statens Kunstråd er af redaktionelkarakter. Navnet i lovteksten bringes med ændringen i overensstemmelse med rådetsnavn, jf. lov nr. 511 af 12. juni 2009 om ændring af lov om Kunstrådet og lov om StatensKunstfond (Regler om repræsentantskaber m.v.).Til nr. 15De foreslåede ændringer er udelukkende af redaktionel karakter. Der er således taleom sproglige præciseringer, der ikke ændrer bestemmelsens indhold.Til nr. 16Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse som stk. 7 i § 15 a. Bestemmelsenåbner mulighed for, at maksimumsgrænsen kan forhøjes i de tilfælde, hvor to alleredegodkendte teatre fusionerer, eller hvor flere kommuner arbejder sammen om at styrkeet teater. Ændringen giver mulighed for at skabe mere volumen ved eventuelle sam-menlægninger af teatre, ligesom intentionen ved ændringen også er at skabe mulighedfor samarbejde på tværs af kommuner om at støtte driften af et egnsteater.Til nr. 17Den foreslåede lovændring vil føre til en nedlæggelse af egnsteaterkonsulentordnin-gen. Tilskud til kvalitetsudviklingsprojekter på egnsteatrene foreslås videreført i regi afStatens Kunstråd. I konsekvens heraf foreslås bestemmelsen i den gældende lovs § 15 c,stk. 2, ændret. Det vil herefter være Statens Kunstråds Scenekunstudvalg, der vareta-ger opgaven med at fordele tilskud inden for den på finansloven fastsatte beløbsramme.Det foreslås endvidere at ændre det gældende § 15 c, stk. 2, så der ikke længere fast-sættes regler for fordelingen af tilskuddet til kvalitetsudviklingsprojekter på egnsteat-rene. Denne ændring skyldes, at ansvaret for fordelingen overdrages til armslængdeor-ganet Statens Kunstråd. Ordlyden i anden halvdel af bestemmelsen, hvoraf fremgår, atkulturministeren kan fastsætte, at afgørelser om tilskud ikke kan indbringes for højereadministrativ myndighed, foreslås ændret, så den svarer til bestemmelsen i § 14 d, stk.7.Til nr. 18Bestemmelsen i den gældende lovs § 16 ophæves, idet egnsteaterkonsulentordningenudgår. Egnsteatrene vil således ikke længere undergå en kvalitetsvurdering af konsu-lenter, ligesom denne funktion ej heller overgår til Statens Kunstråd. I forlængelse her-af afskaffes tillige Statens Kunstråds mulighed for at træffe beslutning om ophør og re-fusion af tilskud efter §§ 15 a og 15 b.Til nr. 19Bestemmelsen i den gældende lovs § 16 b, stk. 4, ophæves, idet maksimumgrænsenfor, hvor stort et driftstilskud der må gives til det enkelte teater, helt afskaffes for desmå storbyteatre. Der er dermed ikke længere en øvre grænse for, hvor stort et tilskudkommunen kan give til det enkelte teater. Maksimumgrænsen har kun haft betydningfor det kommunale tilskud, ikke for den statslige refusion, da denne i udgangspunktethar været et fast rammebeløb. Intentionen med denne ændring er at give de enkelte
Side 18
kommuner større frihed til at afgøre størrelsen på tilskud til de enkelte teatre. Udenminimum- og maksimumgrænser er der således mulighed for at skabe større enheder ogmere volumenTil nr. 20Det foreslås, at ordlyden i den gældende lovs § 18, stk. 1, ændres, så der fastsættes enpositiv afgrænsning af, hvilke teatre der kan tildeles tilskud, frem for nu, hvor af-grænsningen er negativ. Teatre, der kan modtage støtte, er de såkaldte små og mellem-store teatre, som omfatter egnsteatre, små storbyteatre, teatergrupper, projektteatre ogteatre uden scene.Endvidere er baggrunden for ændringen, at der åbnes mulighed for, at der kan givesstøtte til samarbejder på tværs af store og små/mellemstore teatre, dog således at støt-ten skal tilfalde det lille teater i et sådant samarbejde. Ved store teatre forstås DetKongelige Teater, de større turnerende teatre, landsdelscenerne og teatre i det Det Kø-benhavnske Teatersamarbejde. Ved små og mellemstore teatre forstås som ovenfornævnt egnsteatre, små storbyteatre, teatergrupper, projektteatre og teatre uden egenscene. Det vil fortsat ikke være hensigten, at Statens Kunstråd kan yde direkte støttetil de store teatre.Bestemmelsen foreslås endvidere tilføjet, at der kan ydes støtte til fremme af teatrenesinternationale aktiviteter og samarbejde. Dette for at understrege, at det internationaletillægges stigende betydning, og for at skabe parallelitet med de andre kunststøtteom-råder inden for Statens Kunstråds virkefelt.Til nr. 21Det foreslås, at bestemmelsen i den gældende lovs § 23 ophæves. Ændringen sker forat skabe parallelitet i de regelsæt, der involverer Statens Kunstråd. Desuden er hjem-len til, at kulturministeren kan flytte beføjelser fra Statens Kunstråd til ministeren, al-drig blevet benyttet og forventes ikke benyttet fremover. Endelig vurderes bestemmel-sen om, at kulturministeren kan give Kunstrådet instruktion vedrørende udøvelsen afbeføjelser, der er henlagt til Kunstrådet i henhold til denne lov, at stemme dårligtoverens med delegationen af opgaver til et armslængdeorgan som Statens Kunstråd.Til nr. 22Den foreslåede ændring af bestemmelsen er en modernisering af formuleringen. Derhar i tidligere lovbemærkninger til bestemmelsen været angivet et maksimum for, hvorstor en andel af tilskuddet der må anvendes til markedsføring og administration i for-bindelse med nedbringelse af billetpriser. Det foreslås, at dette maksimum fremoverfastlægges i den bekendtgørelse, som udstedes i henhold til teaterlovens § 24, stk. 3.Det er hensigten at revidere bekendtgørelsen efter en politisk drøftelse af formidlings-ordningen, som vil finde sted parallelt med lovforslagets behandling. Resultat af dissedrøftelser forventes ikke at resultere i lovændringer men alene i ændringer i bekendt-gørelsen om formidlingsordningen.Til nr. 23
Side 19
Bestemmelsen i den gældende lovs § 26 ophæves. Udvalget for børneteater og opsø-gende teater (UBOT) nedlægges som et statsligt udvalg. Udvalgets bevilling og opgavervidereføres i regi af den selvejende institution Teatercentrum. Teatercentrum modtagerknap 2 mio. kr. i årligt statsligt tilskud.Til nr. 24Det foreslås, at bestemmelsen i den gældende lovs § 31, stk. 1, ophæves. Bestemmel-sen fastsætter, at den offentlige hovedtilskudsyder skal godkende ansættelser af teater-ledelse og de vilkår, der gælder for ansættelsen. Bestemmelsen svarer ikke til praksis iforhold til andre selvejende institutioner, der modtager tilskud fra Kulturministeriet.Det er med ændringen hensigten at skabe overensstemmelse i forhold til lov nr. 1531 af21. december 2010 om administrative og økonomiske forhold for modtagere af driftstil-skud fra Kulturministeriet, hvori det fastsættes i § 4, stk. 2, at bestyrelsen for den selv-ejende institution ansætter den daglige ledelse, mens fastsættelse af lønniveauet for le-delsen ikke behandles særskilt.Bestemmelsen i den gældende lovs § 31, stk. 2, bliver nyt stk. 1 og foreslås ændret ikonsekvens af sammenlægningen af tilskudsbestemmelserne for teatre med særlige op-gaver og for at gøre bestemmelsen mere fleksibel over for eventuelle fremtidige ændrin-ger i kredsen af modtagere af driftstilskud eller disses navne. Ved at henvise til de be-stemmelser, hvor tilskuddene defineres, gøres bestemmelsen langtidsholdbar. Indholdetaf bestemmelsen forbliver i forhold til gældende lov uændret.Bestemmelsen foreslås endvidere ændret, så kulturministeren bemyndiges til at træf-fe afgørelse om, at kollektive overenskomster om løn- og ansættelsesvilkår for ansattepå institutioner, der modtager tilskud i henhold til §§ 5 og 14, skal godkendes af fi-nansministeren. Det er hensigten, at de teatre, som hidtil har fået deres kollektiveoverenskomster om løn- og ansættelsesforhold godkendt af finansministeren, skal fort-sætte denne praksis. Med muligheden for udvidelse af kredsen af tilskudsmodtagere,der omfattes af lovens § 5, vil det imidlertid være hensigtsmæssigt, at ikke alle institu-tioner får deres overenskomster godkendt. Undtaget fra godkendelse kan være institu-tioner, hvis driftstilskud udgør mindre en halvdelen af den årlige omsætning, eller in-stitutioner, som ikke indgår særlige overenskomster, men blot lægger sig op ad alleredeeksisterende statslige overenskomster.Bestemmelsen i den gældende lovs § 31, stk. 3, bliver nyt stk. 2 og ændrer ikke ord-lyd.Til § 2Til stk. 1Det foreslås, at ændringerne til den gældende lov skal være gældende dagen efter dettidspunkt, hvor loven er vedtaget og offentliggjort i Lovtidende. De foreslåede ændrin-ger af teaterloven er et resultat af en politisk aftale på teaterområdet den 21. juni 2011,hvis dele ønsket effektueret, så snart det er muligt at tilvejebringe de nødvendige hjem-ler. Derfor foreslås en ikrafttrædelsesdato tættest muligt på vedtagelsesdatoen.Til stk. 2
Side 20
Det foreslås, at kulturministeren i bekendtgørelsesform kan fastsætte nødvendigeovergangsregler med henblik på at gøre gennemførelsen af lovændringerne så smidigsom mulige. De overgangsregler, der f.eks. vil blive tale om at indføre, vil relatere sig tiltidspunktet for beregning af tilskud til egnsteatre og små storbyteatre og til den nød-vendige justering af vedtægter for tilskudsmodtagende institutioner.
Side 21
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§ 1I teaterloven, jf. lovbekendtgørelsenr. 780 af 23. juni 2009, foretages følgendeændringer:1.Overskriften til kapitel 3 affattes såle-des:Kapitel 3Den Jyske Opera, folketeatret.dk og PeterSchaufuss Balletten”Teatre og andre institutioner på scene-kunstområdet med særlige opgaver”
§ 5.Staten kan yde tilskud til de selv-ejende institutioner Den Jyske Opera, fol-keteatret.dk og Peter Schaufuss Balletten,såfremt1) institutionerne bidraget til at dækkebehovet for henholdsvis musikdrama-tik, skuespil og dans i hele landet vedat opføre et alsidigt og kvalitetsprægetrepertoire, idet der skal tages særligthensyn til danske værker, og2)institutionerne som led i deres virk-somhed medvirker til at udvikle tea-terkunsten gennem eksperimenterendevirksomhed og særlige initiativer.
2.§ 5affattes således:”§5.Staten kan yde tilskud til teatre ogandre institutioner på scenekunstområdet,der1) udbyder teater i den landsdel, hvor deer beliggende,2) udbyder turnerende teater i hele lan-det,3) varetager specialer i en landsdel eller ihele landet eller4) varetager særlige opgaver på scene-kunstområdet i landsdele eller i helelandet.Stk. 2.Nærmer regler om betingelser fortilskud ydet efter stk. 1 fastsættes af kul-turministeren.”
§ 6.Statens bevilling efter § 5 fastsættespå de årlige finanslove.Stk. 2.Nærmere regler om betingelsernefor tilskud til Den Jyske Opera, folketeat-ret og Peter Schaufuss Balletten fastsættesaf kulturministeren.
3.§ 6, stk. 2,ophæves.
Kapitel 5
Side 22
Landsdelsscenerne i Århus, Odense ogAalborg§ 11.Landsdelsscenerne i Århus, Odenseog Aalborg skal bidrage til at dække tea-terbehovet i landsdelen ved opførelse af etalsidigt repertoire bestående af såvel ældresom nyere dramatiske værker med særlighensyntagen til værker a danske dramati-kere. Landsdelsscenerne skal som led i de-res virksomhed medvirke til at udvikle tea-terkunsten gennem eksperimenterendevirksomhed og særlige initiativ er. Når deter påkrævet af hensyn til dækning aflandsdelens behov for musikdramatiske op-førelser, skal landsdelsscenerne give pladsfor opera- o g balletforestillinger, der gen-nemføres i samarbejde med andre teatre el-ler institutioner.§ 12.Staten kan yde tilskud til lands-delsscenerne i Århus, Odense og Aalborg.Statens bevilling fastsættes på de årlige fi-nanslove.§ 13.Landsdelsscenerne i Århus, Odenseog Aalborg drives som selskaber eller selv-ejende institutioner.Stk. 2Nærmere regler om betingelsernefor tilskud til landsdelsscenerne i Århus,Odense og Aalborg fastsættes af kulturmi-nisteren.Kapitel 6Københavns Teater
4.Kapitel 5ophæves.
5.Overalt i loven ændres »KøbenhavnsTeater« til: »Det Københavnske Teater-samarbejde«.
§ 14.Københavns Teater er en selvejendeinstitution, der har til formål at støtte drif-ten af et antal teatre i hovedstadsområdet,der skal bidrage til at dække teaterbehovetved tilsammen at opføre et alsidigt og kva-litetspræget repertoire bestående af såvelældre som nyere dramatiske værker samt
6.§ 14, stk. 1,affattes således:”§14.Det Københavnske Teatersamar-bejde er en selvejende institution, der hartil formål at støtte driften af et antal teatrei hovedstadsområdet. Det KøbenhavnskeTeatersamarbejde kan desuden efter dia-log med teatrene i ordningen varetage enrække administrative funktioner på vegne
Side 23
bidrage til fremme af udvikling og nytænk-ning inden for teaterkunsten.Stk. 2.Institutionen har hjemsted i ho-vedstadsområdet.§ 14 a.Staten kan yde tilskud til Køben-havns Teater. Statens bevilling fastsættespå de årlige finanslove.
af teatrene.”
7.§ 14 baffattes således:”§14 b.Det Københavnske Teatersam-§ 14 b.Københavns Teater yder inden forarbejde yder inden for den samlede til-den samlede tilskudsramme økonomiskskudsramme økonomisk støtte til de i ord-støtte til de i ordningen optagne teatre iningen optagne teatre i form af tilskud tilform af tilskud til drift og produktion ellerdrift og produktion. Det Københavnskehuslejetilskud. Inden for tilskudsrammenTeatersamarbejde kan desuden yde kapi-afsættes desuden særlige midler til udvik-talindskud til teatre i ordningen.”ling og nytænkning inden for teaterkunstensamt til kapitalindskud.8.§ 14 d, stk. 1,affattes således:”§14 d.Det statslige tilskud til Det Kø-benhavnske Teatersamarbejde administre-res af bestyrelsen for Det KøbenhavnskeTeatersamarbejde. Bestyrelsen indgårflerårige aftaler med de enkelte teatre omstørrelsen af tilskud til drift og produktionog om teatrets kunstneriske og repertoi-remæssige profil. Bestyrelsen træffer be-slutning om ydelse af kapitalindskud tilteatrene i ordningen.”
§ 14 d.Det statslige tilskud til Køben-havns Teater administreres af bestyrelsenfor Københavns Teater. Bestyrelsen fast-sætter i flerårige resultataftaler størrelsenaf tilskud til drift og produktion til det en-kelte teater. Bestyrelsen fastsætter størrel-sen af huslejetilskud. Bestyrelsen træfferbeslutning om fordeling af de særligt afsat-te midler til udvikling og nytænkning in-den for teaterkunsten samt til kapitalind-skud.Stk. 2.Bestyrelsen træffer beslutning om,hvilke teatre der skal tilbydes at indgå iKøbenhavns Teater. Bestyrelsen kan i denforbindelse træffe beslutning om teatresindtræden eller udtræden af KøbenhavnsTeater.Stk. 3.Bestyrelsen kan træffe beslutningom, at driftsoverskud over en vis størrelsehos det enkelte teater delvis skal tilbagefø-res til Københavns Teater og indgå i desærligt afsatte midler til nytænkning ogudvikling inden for teaterkunsten samt tilkapitalindskud.
9.§ 14 d, stk. 3,affattes således:”Stk.3.Bestyrelsen kan træffe beslut-ning om, at driftsoverskud over en vis stør-relse hos det enkelte teater delvis skal til-bageføres til Det Københavnske Teater-samarbejde og indgå i de midler, som for-deles mellem teatrene i ordningen, elle an-vendes til kapitalindskud.”
Side 24
Stk. 4.Det er en betingelse for, at et tea-10.§ 14 d, stk. 4-6,ophæves.ter kan modtage drifts- og produktionstil-skud som en del af Københavns Teater, atbestyrelsen for Københavns Teater udpegerbestyrelsen for det enkelte teater i ordnin-gen og herudover udpeger enten teaterlede-ren eller teaterledelsen.Stk. 5.Udpegningen af teaterlederen el-ler teaterledelsen for det enkelte teatersker efter drøftelse med teatrets bestyrelse.Stk. 6.Kulturministeren kan i særlige til-fælde meddele tilladelse til, at bestemmel-sen i § 14 d, stk. 4, fraviges.Stk. 7.Afgørelser truffet af Københavns11.§ 14 d, stk. 7,bliver herefter stk. 4 ogTeater kan ikke indbringes for højere ad-affattes således:ministrativ myndighed.”Stk.4.Afgørelser truffet af Det Køben-havnske Teatersamarbejde kan ikke ind-bringes for højere administrativ myndig-hed.”§ 14 e.De nærmere regler om betingel-serne for tilskud til Københavns Teaterfastsættes af kulturministeren.12.§ 14 eaffattes således:”§14 e.De nærmere regler om betingel-serne for tilskud til Det Københavnske Te-atersamarbejde og de enkelte teatre i ord-ningen fastsættes af kulturministeren.”13.Overalt i loven ændres »Århus« til»Aarhus«.14.Overalt i loven ændres »Kunstrådet«til »Statens Kunstråd«.§ 15.Ved et egnsteater forstås et profes-sionelt producerende teater, der udbyderforestillinger hen over teatersæsonen, ogsom har hjemsted uden for Københavns,Frederiksberg, Odense, Århus og AalborgKommuner. Et egnsteater skal have mini-mum to produktioner årligt, et fast spille-sted, lokal forankring og være finansierethelt eller delvis af en eller flere kommuner.Stk. 2.Et egnsteaters primære opgave erat producere teater for voksne, børn og un-
15.§ 15, stk. 2,affattes således:”Stk.2.Et egnsteaters primære opgave
Side 25
ge, danseteater, musikteater, opera, per-formanceteater eller eksperimenterendeteater. Turnévirksomhed kan indgå i egns-teatrenes aktiviteter, men en del af virk-somheden skal være stationær. Egnsteat-rene skal endvidere bidrage til at udviklescenekunsten i det lokalmiljø, de er foran-kret i.Stk. 3.Kunstrådet afgør, om et teater kankarakteriseres som et professionelt produ-cerende teater og i øvrigt opfylder de kravtil et egnsteater, som er fastlagt i stk. 1.
er at producere og opføre teaterforestillin-ger for voksne, børn og unge, herunder foreksempel danseteater, musikteater, opera,performanceteater og eksperimenterendeteater. Turnévirksomhed kan indgå i egns-teatrenes aktiviteter, men en del af virk-somheden skal være stationær. Egnsteat-rene skal endvidere bidrage til at udviklescenekunsten i det lokalmiljø, de er foran-kret i.”
§ 15 a.Staten yder delvis refusion afkommunernes driftstilskud til egnsteatre.Stk. 2.Refusionen kan maksimalt udgøre50 pct. af de kommunale udgifter. Refusi-onsprocenten beregnes som forholdet mel-lem statens bevilling til egnsteaterrefusionpå finansloven og de samlede kommunaleudgifter til driftstilskud til egnsteatre.Stk. 3.Statsrefusion af en eller flerekommuners driftstilskud til det enkelteegnsteater ydes, hvis der er indgået en 4-årig egnsteateraftale om driftstilskud meddet enkelte egnsteater, jf. dog § 16, stk. 3.Stk. 4.Der kan ikke ydes refusion af til-skud til egnsteatre ydet af kommuner, derikke er omfattet af egnsteaterordningen.Stk. 5.Det årlige kommunale driftstil-skud til det enkelte egnsteater skal udgøreet minimumbeløb, som fastsættes på fi-nansloven. Tilskud ydet af staten efter § 15b indgår ved beregning af, om det kommu-nale driftstilskud udgør dette minimumbe-løb.Stk. 6.Ved oprettelse af nye egnsteatrekan stk. 5 fraviges i den første aftaleperio-de.Stk. 7.Statsrefusion af kommunersdriftstilskud til det enkelte egnsteater ydesinden for et maksimumbeløb, der fastsæt-tes på finansloven. Tilskud ydet af statenefter § 15 b indgår ved beregning af, om det
16.§ 15 a, stk. 7,affattes således:”Stk.7.Statsrefusion af kommunersdriftstilskud til det enkelte egnsteater ydesinden for et maksimumbeløb, der fastsæt-tes på finansloven. Tilskud ydet af statenefter § 15 b indgår ved beregning af, om
Side 26
kommunale driftstilskud overstiger dettemaksimumbeløb.Stk. 8.Tilskud til husleje kan kun udgøreindtil 15 pct. af det samlede offentligedriftstilskud til det enkelte egnsteater.Stk. 9.Kulturministeren fastsætternærmere regler om refusion af driftstilskudtil egnsteatre, herunder om beregning afrefusion m.v.Stk. 10.Kulturministeren kan i forbin-delse med indgåelse af kulturaftaler medkommuner m.v. fravige bestemmelserne istk. 1-8.
det kommunale driftstilskud overstigerdette maksimumbeløb. Drives egnsteatretaf flere kommuner i fællesskab, kan dettemaksimum forhøjes i forbindelse med ind-gåelse af ny aftale, således at statstilskud-det udgør et beløb, der svarer til summenaf de statstilskud, som det enkelte tilskudfra en tilsluttet kommune kan udløse. Vedsammenlægning af to eller flere alleredegodkendte egnsteatre kan maksimum for-højes i forbindelse med indgåelse af en nyaftale. Beregningsgrundlaget for ydelse afstatstilskud udgør således et beløb, dersvarer til summen af de kommunale til-skud til hvert af de godkendte egnsteatre,der indgår i sammenlægningen.”
§ 15 c.Staten kan inden for en beløbs-ramme, der fastsættes på finansloven, ydetilskud til kvalitetsudviklingsprojekter på17.§ 15 c, stk. 2 og 3,affattes således:egnsteatre.Stk. 2.Tilskud ydet efter stk. 1 fordeles af”Stk.2.Tilskud efter stk. 1 fordeles afegnsteaterkonsulenterne, jf. § 16.Statens Kunstråd.Stk. 3.Kulturministeren fastsætter reg-ler om fordeling af tilskud efter stk. 1 og 2.Kulturministeren kan herunder fastsætte,at egnsteaterkonsulenternes afgørelser omtilskud ikke kan indbringes for anden ad-ministrativ myndighed.Stk. 3.Afgørelser om tilskud efter stk. 1kan ikke indbringes for højere administra-tiv myndighed.”
§ 16.Der ansættes op til tre egnsteater-konsulenter, hvis hovedopgave er at følgeudviklingen på de enkelte egnsteatre og bi-drage til udvikling og kvalitet på teatrene.Stk. 2.Egnsteaterkonsulenterne gennem-fører i dialog med egnsteatre og kommunerevalueringer af egnsteatrene.Stk. 3.Egnsteaterkonsulenterne kan ef-ter en evaluering i henhold til stk. 2 i til-fælde, hvor teatrenes faglige og kunstneri-ske niveau ikke lever op til det generelleniveau for egnsteatrene, og hvor udvikling
18.§ 16ophæves.
Side 27
ikke vurderes mulig, indstille til Kunstrå-det, at statsrefusion efter § 15 a og tilskudefter § 15 b bør ophøre. En sådan indstil-ling kan kun afgives i forbindelse med ud-løb af den pågældende egnsteateraftale.Stk. 4.Kunstrådet træffer afgørelse omophør af refusion og tilskud efter §§ 15 a og15 b. Afgørelsen kan ikke indbringes foranden administrativ myndighed.Stk. 5.Egnsteaterkonsulenterne ansæt-tes for en periode på 4 år. Umiddelbar for-længelse af ansættelsen kan ikke findested.«§ 16 b.Statens tilskud til den enkeltekommunes små storbyteatre fastsættesunder et i en 4-årig aftale mellem staten ogkommunen. Tilskuddet kan ikke overstigekommunens samlede driftstilskud til disseteatre.Stk. 2.Tilskud til husleje kan kun udgøreindtil 15 pct. af det tilskudsberettigedekommunale driftstilskud til det enkelte lil-le storbyteater.Stk. 3.Statstilskuddet ydes kun, såfremtkommunen har indgået minimum 3-årigeaftaler om driftstilskud med de enkelte te-atre.Stk. 4.Driftstilskud til det enkelte teaterkan ikke overstige et maksimum, der angi-ves på de årlige finanslove.Stk. 5.Kulturministeren fastsætter efterforhandling med Kommunernes Landsfor-ening og Københavns og FrederiksbergKommuner nærmere regler om ordningenfor små storbyteatre.Stk. 6.Kulturministeren kan i forbindel-se med kulturaftaler med kommuner m.v.fravige bestemmelserne i stk. 1-5 og i § 16a.
19.§ 16 b, stk. 4,ophæves.
§ 18.Kunstrådet kan inden for en på deårlige finanslove fastsat beløbsramme yde
20.§ 18, stk. 1,affattes således:”§18.Statens Kunstråd kan inden for enpå de årlige finanslove fastsat beløbsram-me yde støtte til:
Side 28
støtte til:1) Stationær og turnerende samt opsø-gende teatervirksomhed bortset fra de ikapitel 2, 3, 5 og 6 nævnte teatre,2) fremme af ny dansk dramatik,3) anskaffelse af teknisk udstyr m.v. samti særlige tilfælde indretning af lokalertil teaterformål og4) andre aktiviteter, der kan fremme lo-vens formål
1) stationær og turnerende samt op-søgende teatervirksomhed med fo-kus på mindre teatre, teatergrup-per og teatre uden egen scene,fremme af ny dansk dramatik,2) anskaffelse af teknisk udstyr m.v.samt i særlige tilfælde indretningaf lokaler til teaterformål,3) fremme af teatrenes internationaleaktiviteter og samarbejde og4) andre aktiviteter, der kan fremmelovens formål.”
Stk. 2.Ved fordeling af støtte efter stk. 1skal Kunstrådet søge at tilgodese alle gen-rer inden for det professionelle teater, her-under dans og musikdramatik. Der skallægges vægt på at fremme udviklingen afnye teaterformer og anden eksperimente-rende virksomhed, og den geografiskespredning af aktiviteterne skal søgesfremmet. En væsentlig del af støtten skalanvendes til støtte til teatervirksomhed,der henvender sig til børn og unge.Stk. 3.Støtten kan ydes til løbende tea-terdrift eller til enkeltstående projekter.Støtten ydes som tilskud, garanti eller lån.Stk. 4.Kulturministeren kan fastsættenærmere regler for tilbagebetaling af til-skud ydet til anskaffelse af teknisk udstyrm.v.21.§ 23ophæves.
§ 23.Kulturministeren kan bestemme, atbeføjelser, der i henhold til denne lov til-kommer Kunstrådet, udøves af ministeren.Stk. 2.Kulturministeren kan giveKunstrådet instruktioner vedrørende ud-øvelsen af beføjelser, der er henlagt tilKunstrådet i henhold til denne lov.
§ 24.Staten yder tilskud til formidling afteaterforestillinger til teatre og til arrangø-rer af teaterforestillinger. Tilskuddet an-vendes til nedbringelse af billetpriser.
22.§ 24, stk. 2,affattes således:
Side 29
Stk. 2.Staten kan yde et særskilt tilskud”Stk. 2.Tilskud ydet til teatre efter stk.til administration og markedsføring i for-1 kan tillige anvendes til markedsføring ogbindelse med nedbringelse af billetpriserne. administration i forbindelse med nedbrin-Stk. 3.Kulturministeren fastsættergelse af billetpriser.”nærmere regler for tildeling af tilskud tilformidling af teaterforestillinger.Stk. 4.Staten kan yde tilskud til centraleorganisationer af teaterpublikum.Stk. 5.Kulturministeren kan i forbindel-se med indgåelse af kulturaftaler medkommuner m.v. fravige bestemmelserne istk. 1-3.
§ 26.Kulturministeren nedsætter et ud-valg for børneteater og opsøgende teaterm.v. Udvalget består af 3 medlemmer, derudpeges efter indstilling af Børneteater-sammenslutningen, Foreningen af små Te-atre og Danmarks Teaterforeninger, hvismedlem repræsenterer forbrugerne.Stk. 2.Vedtægter for udvalget godkendesaf kulturministeren.Stk. 3.Der kan ydes tilskud til udvalgetsvirksomhed.
23.§ 26ophæves.
§ 31.Den offentlige hovedtilskudsyderskal godkende ansættelser af teaterledelseog de vilkår, der gælder for ansættelsen.Stk. 2.Kollektive overenskomster om løn-og ansættelsesvilkår for ansatte på lands-delsscenerne i Århus, Odense og Aalborgsamt Den Jyske Opera, folketeatret.dk ogKøbenhavns Teater skal godkendes af fi-nansministeren.Stk. 3.Der må ikke uden kulturministe-rens godkendelse gøres indskrænkninger iteaterledelsens ret til frit og uafhængigt attræffe bestemmelse om repertoire, enga-gement og øvrige kunstneriske spørgsmål
24.§ 31affattes således:”§31.Kulturministeren kan fastsætte, atkollektive overenskomster om løn- og an-sættelsesvilkår for ansatte på institutio-ner, der modtager tilskud i henhold til § 5og § 14, skal godkendes af finansministe-ren.Stk. 2.Der må ikke uden kulturministe-rens godkendelse gøres indskrænkninger iteaterledelsens ret til frit og uafhængigt attræffe bestemmelse om repertoire, enga-gement og øvrige kunstneriske spørgsmål.”