Kulturudvalget 2011-12
KUU Alm.del Bilag 21
Offentligt
1037983_0001.png
1037983_0002.png
1037983_0003.png
1037983_0004.png
1037983_0005.png
1037983_0006.png
1037983_0007.png
1037983_0008.png
1037983_0009.png
1037983_0010.png
1037983_0011.png
1037983_0012.png
1037983_0013.png
1037983_0014.png
1037983_0015.png
1037983_0016.png
1037983_0017.png
1037983_0018.png
1037983_0019.png
1037983_0020.png
1037983_0021.png
1037983_0022.png
1037983_0023.png
1037983_0024.png
1037983_0025.png
1037983_0026.png
1037983_0027.png
1037983_0028.png
1037983_0029.png
Økonomisk analyse af Det Kongelige TeaterDELRAPPORT 1: ØKONOMISK UDVIKLING OG SAMMENLIGNING MED ANDRE SCENEKUNSTINSITITUTIONER
www.quartzco.com
17. September 2011Ryesgade 3A2200 CopenhagenT: +45 33 17 00 00
DENMARK
SWEDENBirger Jarlsgatan 7111 45 StockholmT: +46 (0)8 614 19 00
NORWAYInkognitogata 350256 OsloT: +47 22 59 36 00
110614-KUL101-Wor-Baseline_FINAL
Indholdsfortegnelse
1
Styringsgrundlag, økonomiske rammer og organisationØkonomisk udvikling 2004-2010 – overblikUdvikling i kapacitet, forestillinger og tilskuereIndtægter – udvikling og sammensætning
2
34
5
Omkostninger – udvikling og sammensætningForestillingsøkonomiSammenligning med andre scenekunstinstitutioner
6
7
1
110614-KUL101-Wor-Baseline_FINAL
1. STYRINGSGRUNDLAG, ØKONOMISKE RAMMER OG ORGANISATION
Formål, mission, vision og regelgrundlag
Det Kongelige Teater er en statsvirksomhed og har som Danmarks nationalscene til opgave at opføre skuespil, opera og ballet af højkunstnerisk kvalitet. Teatret opfører også koncerter og uddanner balletdansere og operasangere. Teatrets virksomhed reguleres afteaterloven. Teatret ledes af en bestyrelse, der udpeges af kulturministerenTeaterloven• Teatret skal producere et repertoire af høj kunstnerisk kvalitet indenfor ballet, opera og skuespil• Det Kongelige Teater skal videreføre de klassiske traditioner,og samtidig udvikle en nutidig scenekunst• Det Kongelige Teater skal gennem sin turnevirksomhed omfatte helelandet og kan turnere i udlandet• Det Kongelige Teater har til opgave at skabe mulighed for, atnationalscenens produktioner kan gøres tilgængelige for et bredtpublikum gennem udsendelse i radio og tv samt ved salg af optagelser• Det Kongelige Teater kan drive uddannelsesvirksomhed inden for sinearbejdsområderMission• Det Kongelige Teater skal være hele Danmarks nationalsceneVision• Hver forestilling på Det Kongelige Teater skal gøre en forskel• Hver medarbejder på Det Kongelige Teater bidrager til denne forskel• Hver kunstart skal stadig udvikle sin selvstændige profil og i samspil medteknik og administration skabe Det Kongelige Teaters enestående helhed• Det Kongelige Teater skal være en af de mest attraktive arbejdspladser iEuropa for enhver, der ønsker at beskæftige sig med teaterVærdier• Vi skaber enestående kunstneriske oplevelser gennemindlevelse og dialog i et engageret fællesskab,som bygger på respekt og faglig stolthed
MålsætningerFlerårsaftale om Det Kongelige Teaters økonomi (2008-2011)• Det Kongelige Teater skal arbejde målbevidst hen imod at være heleDanmarks teater – både ved at åbne huset for mange forskelligepublikumsgrupper og trække nye til og ved at komme ud i landet med sineturnerende forestillinger• Det Kongelige Teater skal levere forestillinger og aktiviteter hele året rundt –også om sommeren• Det Kongelige Teaters kvalitet skal sikres på både kunstnerisk planog i forhold til publikum
Udmøntningsaftale
2
110614-KUL101-Wor-Baseline_FINAL
1. STYRINGSGRUNDLAG, ØKONOMISKE RAMMER OG ORGANISATION
Kvantitative resultatkrav og økonomisk grundlagFire-årsaftalen for DKT's økonomi fastsætter en række kvantitative og kvalitative resultatmål for Det Kongelige Teater. Bl.a. skal der gennemføres 1.000 aktiviteterårligt og sælges 580.000 billetter. Det Kongelige Teater har opfyldt hovedparten af resultatmålene i perioden. Det Kongelige Teater har i perioden modtaget ennettobevilling på DKK 509 millioner i 2008 stigende til DKK 537 millioner i 2011.Kvantitative mål og resultater for Det Kongelige Teater 2008-2011Samlede indtægter, omkostninger og resultat 2004-2011Udgiftsbaseret
Måltalpr. årResultatmål fra fireårsaftalen2008-2011Antal aktiviteterAktiviteter– heraf forestillinger– Skuespil–Opera– Ballet– Koncerter– heraf ikke teater aktiviteterUdbudte turneforestillingerForestillinger i juni, juli ogaugustForestillinger for børn og ungeAntal personerSolgte billetter**Udbudte rundvisninger
Resultat(gns. 08-11*)
Målopf.DKK millioner, 2011-plIndtægter2004547,5405,0108,633,8602,10,0363,4
regnskab2005704,3470,3166,467,5689,08,1406,8
Omkostningsbaseret regnskab2007785,9519,9172,094,0734,919,3460,6
2006751,5470,8198,382,4738,513,5417,8
2008826,5541,8194,690,1861,019,6493,6
2009834,1568,3164,5101,3830,121,2482,6
2010848,2555,4198,294,6857,026,2494,6
B2011794,9536,6169,588,8791,920,0411,4
1.00087047518015025150120
1.05486648120015728188122
+++++++
– heraf bevilling– heraf salgsindtægter– heraf øvrigedriftsindtægterOmkostninger– herafforbrugsomkostninger– herafpersonaleomkostninger– heraf afskrivning samt
238,7
274,1
309,7
237,6
290,1
269,8
279,6
303,4
5080
137133
++
andre ordinære– heraf finansielleomkostninger (netto)0,00,0-2,517,357,756,556,757,1
580.000100.000
599.500108.625
++
Årets resultatAkkumuleret overført
-54,615,20,0-31,4
15,2-31,40,0-18,1
13,0-18,10,0-6,6
51,0-8,428,19,2
-34,59,20,0-23,3
4,0-23,30,0-19,7
-8,8-19,70,0-28,5
3,0-28,50,0-25,5
overskud primo* Tallene for 2011 er de der fremgår af udmøntningsaftalen tilbagefra foråret 2008** Antallet af solgte billetter dækker over antallet af tilskuere til samtligeforestillinger og arrangementer inklusive turné, men eksklusivefriluftsarrangementerneKilde: Årsrapport 2010; Data fra DKT (2011)Bortfald af årets resultat
Akkumuleret overførtoverskud ultimo
3
110614-KUL101-Wor-Baseline_FINAL
2.… ØKONOMISK UDVIKLING 2004-2010 – OVERBLIK
Det Kongelige Teaters indtægter og omkostninger er vokset med mere end DKK 300 millioner fra2004 til 2010, og i de senere år har underskud medført en stor gæld på DKK 28 millionerDKT har fra 2005 til 2007 været i stand til at skabe et solidt overskud, menhar i 2008 og 2010 haft problemer med underskudUdvikling i indtægter og omkostninger målt i faste priser (2004-2010)DKK millioner, 2011-plIndtægterOmkostninger51
De store underskud har resulteret i at DKT nu har et en større gæld derkræver besparelser eller øgede indtægter for at reducereUdvikling i profit og akkumuleret overført overskud/gæld målt i fastepriser (2004-2010)DKK millioner, 2011-plÅrets resultatAkkumuleretoverført profit
861827786752704689834 830
848
857
15
13
739
735
94
-7-18-23-35-20
-9
602
-31
-29
548-55
2004
2005Udgiftsbaseret
2006
2007
2008
2009
2010
2004
2005Udgiftsbaseret
2006
2007
2008
2009
2010
Omkostningsbaseret
Omkostningsbaseret
4
Note: Fra 2004 til 2006 er regnskabet udgiftsbaseret og fra 2007 til 2010 er det omkostningsbaseret. Afskrivninger er derfor ikke medregnet fra 2004til 2007. I forbindelse med 4-årsaftalen for teaterets økonomi i 2007 var der et bortfald af overskud på 28,1 mio. krKilde: Data fra DKT (2011), Quartz +Co-analyse
110614-KUL101-Wor-Baseline_FINAL
3.… UDVIKLING I KAPACITET, FORESTILLINGER OG TILSKUERE
Det Kongelige Teater har fra 2004 forøget scenekapaciteten med 77 procent. DKT har haft en stærktilskuerfremgang fra 2004-08, men har efterfølgende oplevet en tilbagegang, så den samlede vækstnu udgør 21 procentÅbningen af Operaen har forøget kapaciteten for Det Kongelige Teater ogfra 2006 har teateret haft 6 scener mod tidligere 4Udvikling i kapacitet fordelt på scener (2004-2010)Antal sæderSkuespilhuset (Lille scene)Skuespilhuset (Port scenen)Skuespilhuset (Store scene )Stærekassen*Lille TurbinehalOperaen (Takkelloftet)Operaen (Store scene)Gamle Scene488+77%3.9283.9283.9283.997115
Efter en vækst på 63% i antal tilskuere frem til 2008 er antallet af tilskueregået tilbage. Den samlede forøgelse fra 2004 til 2010 er på i alt 21 %Udvikling i årligt antal tilskuere på egne scener** til ballet, opera, skuespilog koncerter (2004-2010)Antal tusinde tilskuere+63%5588762410663+21%
Store Turbinehal4523.997115
6715817
3.997115
395341692057161410
66
423 811384
413 718180
412334
412334
412334
225637180
225637180
225637180
16118
180
166
1621802.256412334
162180
162180
6
129
143
143
1.492
1.492
1.492
1.492
1.492
1.492
247170
229
215
240174163
1621.3482004
1.3482005
1.3482006
1.3482007
1.3482008
1.3482009
1.34820102004200520062007200820092010
5
* DKT havde sidste forestilling på Stærekassen i januar 2008 inden scenen blev overdraget til Slots- og ejendomsstyrelsen** Tivolis koncertsal blev brugt til Nøddeknækkeren (juleballet) i 2004 og 2005 samt symfonikoncert i 2004-07 men er ikke en del af dataKilde: Data fra DKT(2011), Quartz+Co-analyse
110614-KUL101-Wor-Baseline_FINAL
3.… UDVIKLING I KAPACITET, FORESTILLINGER OG TILSKUERE
DKT har fordoblet kapaciteten og forøget antallet af scener med 50% ved tildelingen af Operaenmen der har ikke været en tilsvarende ændring i måltallene for antal solgte billetter eller antallet afforestillingerEfter at DKT har åbnet Operaen og Skuespilhuset forventes det at teateretgennemfører 220 forestillinger mere end i 2002Udvikling i måltal for antal forestillinger pr. kunstart (2002-2011)Antal forestillingerKoncerter+230899165150445.000640
DKT har næsten fordoblet sin kapacitet siden 2002 men de politiske krav tilantallet af solgte billetter er kun øget med 30%Udvikling i måltal for antal solgte billetter (2002-2011)Antal billetter
BalletOpera87025SkuespilValgfri
+30%585.000580.000
180180
554
475
40
2002
2007
2008-2011
2002
2007
2008-2011
6
Note: Antallet af solgte billetter dækker over antallet af tilskuere til samtlige forestillinger og arrangementer inklusive turné, men eksklusivefriluftsarrangementerne og publikumsarrangementerneKilde: Aftaletekst (2008-2011), Aftaletekst (2004-2007), Årsrapport(2002), Quartz+Co-analyse
110614-KUL101-Wor-Baseline_FINAL
3.… UDVIKLING I KAPACITET, FORESTILLINGER OG TILSKUERE
DKT har i 2006 opført 39 egne titler hvor af 27 af dem var nyproduktioner, men har på baggrund afden nuværende økonomiske situation nedbragt aktiviteten til 29 titler og 21 nyproduktionerDKT har reduceret antallet af opførte titler med 26 procent fra 2006 til 2011og reduktionerne har været foretaget i både ballet og opera titlerUdvikling i antal opførte ordinære titler pr. kunstart (uden koncerter) hvorplaceringen i året er sat efter det år titlen har premiere (2004-2010)Antal titlerBalletSkuespilOperaAntallet af skuespil nyproduktioner har været nogenlunde konstant over heleperioden men antallet af opera nyproduktioner tredoblede fra 2004 til 2006Udvikling i antal ordinære titler der er nyproduktioner pr. kunstart (udenkoncerter) hvor placeringen i året er sat efter det år titlen har premiere(2004-2010)BalletSkuespilOperaAntal titler13
-26%393411912
12
12
1211111111
393636109998
33912
3329
98888
1214
6
1211
12
13
1112333
54
5
5
5
1611
15
13
11
13
159
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
B2011
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
B2011
7
Kilde: Data fra DKT(2011), Quartz+Co-analyse
110614-KUL101-Wor-Baseline_FINAL
3.… UDVIKLING I KAPACITET, FORESTILLINGER OG TILSKUERE
Den markant forøgede kapacitet i antallet af sæder og scener har kun medført en forøgelse i antalletaf forestillinger med 24%, og som et resultat er de store scener ikke udnyttet maksimaltAntallet af forestillinger er vokset med 24% fra 2004 til 2010 men er primærtkommet fra opera og skuespilUdvikling i antal forestillinger pr. kunstart (2004-2010)Antal forestillingerKoncerterBallet+24%83121178219225132202234181917267691221882831190OperaSkuespilUdnyttelsen af scenerne er faldet markant og specielt udnyttelsen af GamleScene er i sæsonen 2010/2011 halveret i forhold til 2003/2004Udvikling i aftener med aktivitet (inkl. alle aktiviteter) fordelt pr. scene pr.sæson (03/04-11/12) *Antal aftener2003/2004291
2008/20092009/20102010/2011
7771365112136
80941128
218193179167156157 153198
149
147
224188
197
371
343
407
449342
419
443
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
St. Scene -Skuespilhuset
Gamle scene
St. Scene- Operaen
Stærekassen
8
Note: Den maksimale udnyttelse vurderes af Det Kongelige Teater at være 300 dage om året* Takkelloftet, der er den lille scene på Operaen, bliver ikke længere brugt til forestillinger, men kun til arrangementerog af OperaakademietKilde: Data fra DKT (2011), Quartz+Co-analyse
110614-KUL101-Wor-Baseline_FINAL
4.… INDTÆGTER – UDVIKLING OG SAMMENSÆTNING
DKT har formået at øge billetindtægterne målt i faste priser med 55 procent siden 2004, men haroplevet et generelt fald i indtægter siden rekordåret i 2008DKT har haft en stigende egenindtjening på 9 procent pr. år, men lå i 201012 DKK millioner under rekordåret i 2008 målt i faste priserEgenindtjening målt i faste priser fordelt på type (2004-2010)DKK millioner, 2011-plRestaurant OfeliaSponsorindtægterØvrige indtægterBilletindtægter ekskl. Dyrehaven*Billetindtægterne er vokset markant i forlængelse af kapacitetudvidelsenog er primært kommet fra operabilletterBilletindtægter (ekskl. Dyrehaven) målt i faste priser fordelt på kunstart(2004-2010)DKK millioner, 2011-plKoncerterSkuespil*BalletOpera
+55%CAGR +9%239215036566349565022002617
22113
193027136028258420042005
20
227143284217
36
11041229
13631630
13821534
139328
124619
1303
2326
3235
43
2186136138139661241304486756478
110
2006
2007
2008
2009
2010
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
9
* Indtægter fra "De 3 Musketerer“ I Dyrehaven er ikke medtagetNote: CAGR= Compounded Annual Growth Rate = Sammensat årlig vækstrateKilde: Data fra DKT(2011), Quartz+Co analyse
110614-KUL101-Wor-Baseline_FINAL
4.… INDTÆGTER – UDVIKLING OG SAMMENSÆTNING
Skuespil er den eneste kunstart, der har formået at forbedre værdibelægningen fra 2004 til 2010,og generelt har der efter det historisk gode år i 2008 været problemer med at fylde salene2008 var et historisk godt år for DKT, men fra 2004 til 2010 ersædebelægningen faldet med et sted mellem 4 og 13 procentpointUdvikling i sædebelægning fordelt på kunstart (2004-2010)Procent-89189-13-48281+67773576970-66460568420042008201080-1279-1174Udviklingen i værdibelægning har nogenlunde været den samme medundtagelse af skuespil, der er gået op på trods af en lavere sædebelægningUdvikling i værdibelægning fordelt på kunstart (2004-2010)Procent200420082010
68
-126663
76
6764
5148
Skuespil
Opera
Ballet
Koncerter
Skuespil
Opera
Ballet
Koncerter
Note: Værdibelægningen beregnes ud fra forskellen imellem fuldhusværdien (hvis alle sæder var blevet solgt som voksenbillet(fuldpris)) og denreelle indtjening. Idet unge, studerende, pensionister og abonnenter kan købe billet med rabat vil værdien aldrig kunne være 100. Desuden eren faldende værdibelægning ikke nødvendigvis udtryk for at billet indtægterne er faldende hvis prisen per sæde er blevet hævet10Kilde: Data fra DKT (2011), Quartz+Co-analyse
110614-KUL101-Wor-Baseline_FINAL
4.… INDTÆGTER – UDVIKLING OG SAMMENSÆTNING
I løbet af to seneste sæsoner er antallet af billetter solgt til faste serier nærmest halveret og DKTsegne analyser viser at hovedparten har valgt den valgfrie serie i stedet forDKT har efter åbningen af Operaen og Skuespilhuset ikke tiltrukket flereabonnenter og har tabt 31% over 7 sæsonerAntal abonnenter fordelt på typer (Sæson 03/04 – 10/11)Antal abonnenterNytegner – valgfriGentegner – valgfri-31%7.5766597.4325887.558809Nytegner – fastGentegner – fast101.2634.859Antallet af billetter solgt til abonnenter er faldet med 23% over de to sidstesæsoner, mens antallet af abonnenter kun er faldet med 14%Antal billetter for abonnenterAntal billetter-23%96.4916 valgfriNytegning – fastGentegning – fast
7.650523
7.2224906.143446
26.347
77.553
6.435764
1.5245.2583841.26816896.40468.620
23.914
1.1061086.9176.8446.7497.1276.7325.6974.457
1.023
52.6163.438
03/04
04/05
05/06
06/07
07/08
08/09
09/10
10/11
08/09
09/10
10/11
Note: DKT har to typer abonnementer:1) Den valgfri serie med minimum 6 titler der købes med 10% rabat, er uden fast sæde, kan sammensættes fritog kan købes igennem hele året og 2) De faste serier med ml. 6-8 titler der købes med 15% rabat, abonnenten har samme sæde igennem helesæsonen, og titler er forudbestemt ud fra den valgte serie (fast ugedag, fast kunstart)11Kilde: Udtræk fra Det Kongelige Teaters kundeliste og CRM-system (2011); Quartz+Co analyse
110614-KUL101-Wor-Baseline_FINAL
4.… INDTÆGTER – UDVIKLING OG SAMMENSÆTNING
Den gennemsnitlige listepris er steget betydeligt i løbet af de seneste ti år. Især ibrugtagningenaf den nye Opera og Skuespilhuset har været anvendt som en løftestang for højere listepriserDen gennemsnitlige listepris for billetter til opera og skuespil er steget med120% siden 2000/01 og for Gamle Scene med 60%. Til sammenligning erden gennemsnitlige pris- og lønudvikling i perioden steget med 20% …Udvikling i gennemsnitlig listepris (sæson 00/01-10/11)Indekseret, løbende priser (2000/01=index 100)… dette svarer til, at prisen på en operabillet er steget med 71% målt i fastepriser over perioden, skuespil med 76% og forestillinger på Gamle Scenemed 36%Udvikling i gennemsnitlig listepris (sæson 00/01-10/11)DKK, 2011-pl= Ibrugtagning af ny bygningOpera(150% billetter)220210200190180170160150140130120110Gamle Scene2008/092007/082006/072005/062004/05647634580580575457437431396+71%307263255253248244230225185+76%331324315313308303289286263+36%Skuespilhus ogStærekassenOpera2010/112009/10679659Skuespil(100% billetter)326317Gamle Scene(100 % billetter)356346
Nettoprisindeks
2003/042002/032001/022000/01
1002000/0112
Kilde: Data fra DKT (2011); Quartz+Co analyse
2001/02
2002/03
2003/04
2004/05
2005/06
2006/07
2007/08
2008/09
2009/10
2010/11
110614-KUL101-Wor-Baseline_FINAL
5.… OMKOSTNINGER – UDVIKLING OG SAMMENSÆTNING
DKT har fået markant højere omkostninger efter at have åbnet Operaen og Skuespilhuset. Isæromkostninger til bygningsdrift er steget markant fra 2004 til 2010 med 149 procentDe samlede omkostninger er målt i faste priser steget med 7% årligt iperioden fra 2004 til 2010, især drevet af ibrugtagningen af to nye huseBygningsdriften er fra 2004 til 2010 steget med 122%, hvilket primærtskyldes tilblivelsen af Skuespilhuset og Operaen
Omkostninger fordelt på typer (2004-2010)DKK millioner, 2011-plForbrugsomkostningerAndre ordinære omkostninger (herunder afskrivninger)PersonaleomkostningerFinansielle omkostninger (netto)
Bygningsdriftsomkostninger (uden afskrivninger) fordelt påbygninger (2004-2010)DKKK millioner, 2011-plAndreProduktionshusetSkuespilhuset+122%Kgs. Nytorv og StærekassenOperaen
CAGR +7%
84420
82221
855269180 53892515332
11221420
11121521
65485670239204
70414
71319216
10621421
273
262
2776707 048800342635
275
37
34
32
4944614183630200440702005Udgiftsbaseret
483
495
41
37
39
40
36
-32006
172007
582008
572009
572010
620042005Udgiftsbaseret
2006
2007
2008
2009
2010
Omkostningsbaseret
Omkostningsbaseret
13
Note: Fra 2004 til 2006 er regnskabet udgiftsbaseret, og fra 2007 til 2010 er det omkostningsbaseret. Afskrivninger er derfor i de officielle regnskaberikke medregnet fra 2004 til 2007. For at skabe sammenlignelighed er afskrivningerne derfor heller ikke medregnet fra 2007 til 2010Kilde: Data fra DKT(2011); Quartz+Co analyse
110614-KUL101-Wor-Baseline_FINAL
5. OMKOSTNINGER – UDVIKLING OG SAMMENSÆTNING
Der er til brug for analysen etableret et opgavehierarki for DKT, der opdeler opgaverne i kerne-og randopgaver samt administration og støttefunktioner
ForretningsområderSkuespilProduktgrupper1.1 Produktion afkostumerProduktion1.2 Produktion afscenografi1.3 Planlægning1.4 Prøveforløb1.5 Forberedelseog prøver1.6 Sceneteknik(prøveforløb)2.1 Produktion afkostumer2.2 Produktion afscenografi2.3 Planlægning2.4 Prøveforløb2.5 Forberedelseog prøver2.6 Sceneteknik(prøveforløb)2.7 Kapel (prøveforløb)3.1 Produktion afkostumer3.2 Produktion afscenografi3.3 Planlægning3.4 Prøveforløb3.5 Forberedelseog prøver3.6 Sceneteknik(prøveforløb)3.7 Kapel (prøveforløb)Øvrige aktiviteter6.1 Udlejnings-virksomhed6.2 Andrearrangementer4.1 Produktion afkostumer4.2 Produktion afscenografi4.3 Planlægning4.4 Prøveforløb4.5 Forberedelseog prøver4.6 Sceneteknik(prøveforløb)Undervisning5.1 Balletskolen5.2 OperaakademietOperaBalletKoncertRandopgaver
Ledelse,administration ogstøttefunktionerLedelse7.1 Topledelse (Lr. 38+)7.2 Mellemledelse7.3 Sekretærer(ledelse)7.4 InternkommunikationAdministration7.5 Regnskab, budget,økonomistyring7.6 Løn og personale
Prøver
7.7 HR+Jura4.7 Billetsalg4.8 Abonnementssalg4.9 MarkedsføringStøttefunktioner7.7 Salgs- ogmarketingstrategi, inkl.sponsoropgaver7.8 Eksternkommunikation7.9 Journalisering ogposthåndtering7.10 Bygningsdrift7.11 It-drift og support
1.7 BilletsalgSalg ogmarketing1.8 Abonnementssalg1.9 Markedsføring
2.8 Billetsalg2.9 Abonnementssalg2.10 Markedsføring
3.8 Billetsalg3.9 Abonnementssalg3.10 Markedsføring
1.10 Adgangsadm.(forhuse)Afvikling1.11 Afvikling afAKTIVITETERforestilling1.12 Cafe/restaurant(forestilling)
2.11 Adgangsadm.(forhuse)2.12 Afvikling afAKTIVITETERforestilling2.13 Cafe/restaurant(forestilling)
3.11 Adgangsadm.(forhuse)3.12 Afvikling afAKTIVITETERforestilling3.13 Cafe/restaurant(forestilling)
4.10 Adgangsadm.(forhuse)4.11 Afvikling afAKTIVITETERforestillingPartnerskaber4.12 Cafe/restaurantSponsoraftaler(forestilling)
6.3 Øvrig cafe ogrestaurant
14
110614-KUL101-Wor-Baseline_FINAL
5. OMKOSTNINGER – UDVIKLING OG SAMMENSÆTNING
Det Kongelige Teater beskæftiger i alt 1.089 årsværk, hvoraf størstedelen er beskæftiget medOpera, der trækker flere ressourcer end skuespil og ballet til sammenBetragtes ressourceforbruget på tværs af opgavehierarkiet, kan det konstateres, at projektgennemførelse og prøver er det "produkt", der kræver flestpersonaleressourcer. Afvikling af forestillinger er det næststørste produkt.Årsværk fordelt på opgavehierarkietÅrsværkProduktgruppeProduktion (scenografi og kostumer)Projektgennemførelse og prøverMarkedsføring og salgAfviklingØvrigt
Det Kongelige Teater og Kapel er Danmarks Nationalscene. Teatret opsætter og opf ører skuespil -, opera- og ballet-f orestillinger af høj kunstnerisk kvalitet.Teatret videref ører de klassiske traditioner og udvikler den nutidige scenekunst. Det sker uden ensidighed og med en særlig p rioritering af danske værker.Teatret opf ører koncerter samt uddanner balletdansere og operasangere.ForretningsområderSkuespilProduktgrupper1.1 Planlægning2.1 Planlægning3.1 Planlægning4.1 PlanlægningUndervisning
Opera
Ballet
Koncert
Randopgaver
Ledelse, adm. ogstøttefunktioner
Ledelse7.1 Topledelse (Lr. 38+)7.2 Mellemledelse7.3 Strategi ogplanlægning7.4 Internkommunikation
1.2 Prøveforløb1.3 Produktion af kostymer1.4 Produktion afdekorationer1.5 Forberedelse og prøver1.6 Sceneteknik(prøveforløb)
2.2 Prøveforløb
3.2 Prøveforløb
4.2 Prøveforløb
5.1 Balletskolen5.2 Operaakademiet
2.3 Produktion af kostymer 3.3 Produktion af kostymer 4.3 Produktion af kostymer2.4 Produktion afdekorationer3.4 Produktion afdekorationer4.4 Produktion afdekorationer
Produktion
2.5 Forberedelse og prøver 3.5 Forberedelse og prøver 4.5 Forberedelse og prøver2.6 Sceneteknik(prøveforløb)2.7 Kapel (prøveforløb)3.6 Sceneteknik(prøveforløb)3.7 Kapel (prøveforløb)4.6 Sceneteknik(prøveforløb)
Administration7.5 Regnskab, budget,økonomistyring
7.6 Løn og personale7.7 HR+Jura1.7 Billetsalg2.8 Billetsalg3.8 Billetsalg4.7 Billetsalg
Salg ogmarketing
1.8 Abonnementssalg1.9 Markedsføring
2.9 Abonnementssalg2.10 Markedsføring
3.9 Abonnementssalg3.10 Markedsføring
4.8 Abonnementssalg4.9 Markedsføring
Øvrige aktiviteter6.1 Udlejnings-virksomhed6.2 Andre arr.
Støttefunktioner7.7 Salgs- ogmarketingstrategi, inkl.sponsoropgaver7.8 Eksternkommunikation
1.10 Adgangsadm.(forhuse)Afvikling1.11 Afvikling afAKTIVITETERforestilling1.12 Cafe/restaurant(forestilling)
2.11 Adgangsadm.(forhuse)2.12 Afvikling afAKTIVITETERforestilling2.13 Cafe/restaurant(forestilling)
3.11 Adgangsadm.(forhuse)3.12 Afvikling afAKTIVITETERforestilling3.13 Cafe/restaurant(forestilling)
4.10 Adgangsadm.(forhuse)4.11 Afvikling afAKTIVITETERforestillingPartnerskaber4.12 Cafe/restaurantSponsoraftaler(forestilling)
6.3 Øvrig cafe ogrestaurant
7.9 Journalisering ogposthåndtering7.10 Ministerbetjeningog aktindsigt7.11 Bygningsdrift7.12 IT-drift og support
Skuespil25
Opera56
Ballet43117
Koncerter/kapel01347
Skolerne
Øvrige
Administrationog støttefunktioner
62664157
3892102
187
989
24
16258166
425
15
Kilde: Data fra DKT(2011); Quartz+Co analyse
110614-KUL101-Wor-Baseline_FINAL
5.… OMKOSTNINGER – UDVIKLING OG SAMMENSÆTNING
858 årsværk, svarende til 79 procent af medarbejderne, er beskæftiget med kerneproduktion. Prøverer den mest ressourcekrævende aktivitet for både kunstnere og sceneteknikPrøver i prøvesale og på scener samt afvikling af forestillinger er de mest ressourcekrævende aktiviteter. Sceneteknik i forbindelse med prøversamt projektgennemførelse er ligeledes ressourcekrævende aktiviteter.Årsværk til kerneproduktionÅrsværk1851929
Skuespil
Opera
Ballet
Koncert
180
998410222
70731
9860
22
5518
3355
5218390 5173744204120 436719011
18
25310012282Projekt-gennem-førelse9251
312
9
16673
485
Produk- Produktiontion afafkostumer dekorationer
Prøver i Sceneteknik,prøvesale prøver påog påscenescene -kunstnere
Billetkontor Markeds- Kontrollører Cafe/føringrestaurant
Afvikling, Vedlige- Afvikling,gæste-holdelse, kunstnerekunstnere, deko.+ogpåklædere, kostume sceneteknikstatisterm.fl.
Produktion(kostumer ogscenografi)
Prøver
Salg
Afvikling
16
Kilde: Data fra DKT(2011); Quartz+Co analyse
110614-KUL101-Wor-Baseline_FINAL
5.… OMKOSTNINGER – UDVIKLING OG SAMMENSÆTNING
102 årsværk er beskæftiget med ledelse, administration og støttefunktioner, og 130 årsværker beskæftiget med andre opgaver/randopgaverBygningsdrift er den mest ressourcekrævende aktivitet inden foradministration og støttefunktioner efterfulgt af regnskab, budget ogøkonomistyringLedelse, administration og støttefunktionerÅrsværkI altTopledelseMellemledelseSekretærbistand til ledelseStrategi, planlægning og udviklingIntern kommunikationRegnskab, budget og økonomistyringLøn og personaleHR og JuraJournalisering og intern postBygningsdriftIt-drift og support7329671685312102
Der er 130 årsværk beskæftiget med andre opgaver/ randopgaver. De mestressourcekrævende aktiviteter er særarrangementer, balletskolen ogkommercielle arrangementer
Andre opgaver/randopgaverÅrsværkI alt130
Særarrangementer
48
Turne
12
3Gæstespil7
3Kommerciel afd./sponsor25
Operaakademiet
6
Bibliotek
Balletskoler m. kostskole
32
17
Kilde: Data fra DKT(2011); Quartz+Co analyse
110614-KUL101-Wor-Baseline_FINAL
5.… OMKOSTNINGER – UDVIKLING OG SAMMENSÆTNING
Omkostninger til øvrig drift (køb af varer og tjenesteydelser udgjorde) i 2010 knap DKK 244 millioner.Indkøbet var spredt på rundt regnet 1.900 leverandørerEn gennemgang af DKT's indkøb i 2010 har vist, at der købes varer og tjenesteydelser for samlet DKK 244 millioner. De største indkøbskategorier erteaterrekvisitter (DKK 76 millioner), konsulentydelser (DKK 19 millioner) og bygningsrelaterede ydelser. På en række af varekategorierne er der etmeget stort antal leverandører, hvilket er udtryk for et fragmenteret indkøbSamlet indkøb pr. indkøbskategori (statens), 2010DKK millionerTeater- og filmrekvisitter m.m.Konsulentydelser (ej it)Husleje andetElektricitetBygningsdrift og -vedligeholdRengøringsydelserKantine og cateringKonsulentydelser – økonomiVagt og sikringVarmeTrykke-, kopi- og printydelserMedieudgifterPost, fragt og forsendelseMusikinstrumenter m.m.Vedligehold af inventar76191715151410887544333.3167.9882.59618.34323.3626.52626.98913.57414.8771.130674.84922626147113671779641868
Gennemsnitlige indkøb pr. fakturapr. indkøbskategori, 2010DKK9.20719.959115.70579.735
Antal leverandører pr.indkøbskategori, 2010Antal faktura956271139147
AndreTotal
33242
2.8296.641
2.941*
18
* Heraf er kun 1886 unikke leverandører da flere har salg i forskellige kategorierNote: Enkelte fakturaer, der inkluderer beløb for rabat og levering, er opdelt i flere kategorier og konsulentydelser (ej it) dækker over meget der ikke erkonsulentydelser og relaterer sig til billetsystem, skoleundervisning og lign.Kilde: Data fra Det Kongelige Teater (2011), Quartz+Co-analyse
110614-KUL101-Wor-Baseline_FINAL
6. FORESTILLINGSØKONOMI
De følgende analyser vedrørende forestillingsøkonomi for DKT's egne ordinære aktiviteter serpå et bredt repræsenteret udvalg af opsætninger og samlede billetindtægterDe følgende analyser indeholder udvalgte data på sammenhængeni økonomien for 42 udvalgte ordinære opsætninger* inden for ballet, operaog skuespil i år 2009 og 2010 og inkluderer både nyopsætninger ogrepremiererAnalyserede forestillinger fordelt på kunstarterAntalNyproduktionerRepremierer5
Analysen indeholder billetindtægter og de omkostninger, der kan fordelesdirekte på de inkluderede opsætninger. De inkluderede billetindtægterudgør 56% af de samlede billetindtægter for 2009 og 2010, og genereltudgjorde de fordelbare omkostninger i 2010 56% af DKT's samledeomkostningerBilletindtægterMedtagne indtægter (2009-2010)Ikke medtagne indtægter (2009-2010)44%56%
Ballet3
15
Opera4
OmkostningerFordelbare omkostninger**Ikke fordelbare omkostninger
15
44%56%
Skuespil
19
* Det var ikke muligt at medtage flere opsætninger da en del forestillinger har haft premiere og repremiere med kun et års mellemrum og DKThar brugt samme aktivitetsnummer til begge opsætninger i deres økonomistyring så omkostningerne kan ikke opdeles igen** De fordelbare omkostninger medtager alle forestillingsomkostninger men medtager ikke omkostninger til ledelse, administration, marketing,bygningsdrift og andre mindre posterKilde: Data fra DKT(2011); Quartz+Co analyse
110614-KUL101-Wor-Baseline_FINAL
6. FORESTILLINGSØKONOMI
Alle opsætninger har været underskudsgivende i 2009 og 2010. I gennemsnit harnyproduktioner inden for opera og repremierer inden for ballet givet de størsteunderskud
Største underskudMindste underskudGennemsnitligt underskud
Gennemsnitligtmest underskudsgivende
Inden fornyproduktionerhar der været stor variation i underskudpå tværs af kunstarter og operaer har generelt givet højere underskudMindste, største og gennemsnitlige underskud pr. kunstart for udvalgtenyopsætninger målt på billetindtægter og direkte omkostninger(2009 og 2010)DKK millioner12,3Ballet1,17,7
Enkelterepremiererhar været mere underskudsgivende end nyproduktionerog de mindste underskud har været højere på tværs af kunstarterMindste, største og gennemsnitlige underskud pr. kunstart for udvalgterepremierer målt på billetindtægter og omkostninger (sæson 09/10og 10/11)DKK millioner13,3Ballet8,511,3
19,0Opera1,312,4Opera6,17,9
9,7
10,6Skuespil1,45,0Skuespil
20
Kilde: Data fra DKT(2011); Quartz+Co analyse
110614-KUL101-Wor-Baseline_FINAL
6. FORESTILLINGSØKONOMI
Nyproduktioner i operaen har i gennemsnit givet de højeste billetindtægter men harogså været forbundet med de højeste omkostninger. I balletten giver repremierer destørste billetindtægter, men er samtidig også dyrere at sætte op.Billetindtægterne pr. opsætning har generelt værethøjere for en repremiere på balletter og højest fornyproduktioner på operaerGennemsnitligt billetsalg pr. opsætning pr.kunstart for udvalgte opsætninger (2009 og2010)DKK millioner
NyproduktionRepremiere
De udvalgte repremierer på ballet har gennemsnitligt været mere omkostningstunge endnyproduktionerne at sætte op. Det skyldes if. DKT, at der indgår en række små balletter inyproduktionerne. Operaforestillingerne er billigere at opføre som repremiere.Gennemsnitlige direkte omkostninger pr.opsætning pr. kunstart (2009 og 2010)DKK millioner18,116,1Gennemsnitlige produktionsomkostninger*pr. opsætning pr. kunstart (2009 og 2010)DKK millioner
11,59,7
6,75,84,93,62,11,71,40,4BalletOperaSkuespilBalletOperaSkuespilBalletOpera3,82,40,8Skuespil
21
* Produktionsomkostninger dækker over skræddere, snedkere, rekvisitter, malere og lign.Kilde: Data fra DKT(2011); Quartz+Co analyse
110614-KUL101-Wor-Baseline_FINAL
6. FORESTILLINGSØKONOMI
De mest underskudsgivende opsætninger har alle været opera- og balletproduktioner ogselv nogle af de største publikumssucceser medfører betydelige underskudDe mest underskudsgivende forestillinger er alle opera ogballet, og underskud varierer med ca. 7 DKK millioner
BalletOperaSkuespil
Ud af de ti mest underskudsgivende forestillinger er seks af dem også de mest sælgendepr. forestilling, og dem med bedst forestillingsøkonomi har stadigvæk medført underskud påca. 11-12 DKK millioner
Top 10 mest underskudsgivende opsætninger forudvalgte opsætninger målt på billetindtægter ogdirekte omkostninger (2009 og 2010)DKK millionerTristan og IsoldeLivlægens BesøgLuluTannhäuserNabuccoEugin OneginLastens vejRomeo og JulieMy Fair ladyBallerina13,313,212,315,414,619,018,918,118,017,1
Top 10 højeste billetindtægter pr. forestilling og tilhørende for udvalgte opsætningermålt på billetindtægter og direkte omkostninger (2009 og 2010)DKK millionerIndtægter pr. forestillingCarmenTannhäuserNabuccoTristan og IsoldeLivlægens BesøgWest Side Story SuiteMy Fair ladyTryllefløjtenSvanesøenEugin Onegin0,70,60,60,50,50,50,50,40,40,47,712,015,49,613,2
Samlet underskud11,518,017,119,018,9
22
Note: Forestillinger markeret med fed er repræsenteret i begge figurerKilde: Data fra DKT(2011); Quartz+Co analyse
110614-KUL101-Wor-Baseline_FINAL
7. SAMMENLIGNING MED ANDRE SCENEKUNSTINSTITUTIONER
Der er gennemført en sammenligning af Det Kongelige Teater med udvalgte udenlandskescenekunstinstitutioner med henblik på at vurdere indtægts- og omkostningsniveauetKungliga Operan (SE)Opera, ballet, koncertFormålMed henblik på at vurdere indtægts- og omkostningsniveaueti Det Kongelige Teater er der foretaget en sammenligning medsyv udenlandske scenekunstinstitutionerNorske Opera & Ballett (NO)Opera, ballet, koncertSuomen Kansallisoopperan (FI)ForbeholdSammenligningen er baseret på offentligt tilgængeligeregnskabstal. Direkte sammenligning vanskeliggøres af en rækkeforhold• Forskelle i opgørelsesprincipper i regnskaber• Forskelle mellem institutionernes aktiviteter• Forskelle mellem lokale markeder, konkurrenceforholdog prisniveauerOpera, ballet, koncertStaatsoper Hamburg (DE)Opera, ballet, koncertRoyal Opera House (UK)Opera, ballet, koncertDramaten (SE)SkuespilNationaltheatret (NO)Skuespil
Sammenligningen skal derfor ikke ses som en egentligbenchmarking, men den kan være med til at identificere temaertil nærmere analyse
23
110614-KUL101-Wor-Baseline_FINAL
7. SAMMENLIGNING MED ANDRE SCENEKUNSTINSTITUTIONER
DKT havde i 2010 det næsthøjeste antal opera- og balletforestillinger i sammenligningsgruppen oget relativt højt antal besøgende pr. forestillingDKT har betydeligt flere besøgende gæster end de andre nordiske nationalscener (opera, ballet og skuespil set under et), hvilket skyldes etbetydeligt større antal besøgende gæster pr. forestilling end i SE og NO. Dette kan ses som udtryk for, at DKT har større scenekapacitet end deøvrige nordiske landes nationalscenerAntal forestillinger(eksklusive koncerter)AntalI altAntal besøgende(eksklusive koncerter)TusinderBesøgende pr.forestillingAntal
Det Kongelige TeaterNorske Operan & Ballett + Nationaltheatret (NO)Kungliga Operan, Ballet + Dramaten (SE)
7688341.119
378378441
492453395
Det Kongelige TeaterOpera, balletDen Norske Operan & Ballett (NO)Kungliga Operan (SE)Royal Opera House (UK)Suomen Kansallisoopperan (FI)Staatsoper Hamburg (DE)
287239221291211271
284200175700251367
9888387932.4061.1901.354
Skuespil
Det Kongelige Teater*Kungliga Dramatiska Teatern (SE)Nationaltheatret (NO)
335898595
94266177
281296298
24
* “De tre musketerer” i Dyrehaven er ikke medregnetNote: DKT's fællesomkostninger er fordelt forholdsmæssigt mellem opera/ballet og skuespilKilde: Data fra DKT (2011); seneste årsregnskaber; Quartz+Co analyse
110614-KUL101-Wor-Baseline_FINAL
7. SAMMENLIGNING MED ANDRE SCENEKUNSTINSTITUTIONER
Sædebelægningen i Det Kongelige Teater lå i 2010 markant under niveau i forholdtil sammenligningsgruppen – det gælder især i forhold til ballet og skuespilSædebelægningen i DKT er lav i sammenligning med de øvrige nationalscener i Norden samt Royal Opera House og Staatsoper Hamburg. Særligtballet og skuespil skiller sig ud med lave belægningsprocenter. Det kan være udtryk for, at DKTs udbud er for stort, prisen er for høj eller at DKTikke er god nok til at markedsføre og sælge sine produkterSædebelægning, operaProcentNorske Operan& Ballett (NO)Sædebelægning, balletProcentHamburgStaatsoper (DE)Sædebelægning, skuespilProcent
97
95
Kungliga DramatiskaTeatern (SE)
85
Royal OperaHouse (UK)
93
Royal OperaHouse (UK)
93
KøbenhavnsTeater (DK)
82
SuomenKansallisoopperan (FI)*
82+18
Kungliga Operan (SE)
92+31Nationaltheatret (NO)79+23%
StaatsoperHamburg (DE)
80
Norske Operan& Ballett (NO)
85Aarhus Teater (DK)8272
Kungliga Operan (SE)
80
SuomenKansallisoopperan (FI)*
Det KongeligeTeater (DK)
79
Det KongeligeTeater (DK)
64
Det Kongelige Teater
69
25
* Sædebelægningen i Suomen Kansallisoopperan er et gennemsnit på tværs af alle kunstformerKilde: Data fra DKT (2011); seneste årsregnskaber; Quartz+Co analyse
110614-KUL101-Wor-Baseline_FINAL
7. SAMMENLIGNING MED ANDRE SCENEKUNSTINSTITUTIONER
Antallet af udbudte sæder indenfor for opera er markant højere end i de andre nordiskehovedstæder, og målt pr. indbygger er det ligeledes væsentligt højereDKT udbød i 2010 knap 550.000 sæder, hvilket er mere end i de to øvrigenordiske hovedstæderAntal udbudte sæder pr. årAntal sædepladser (inkl. gæstespil)OperaBalletBåde på opera og ballet er kapaciteten over niveauet i de andre nordiskehovedstæder – men under på skuespilAntal udbudte sæder pr. år pr. 100 indbyggere*Antal sædepladser
DKT (R2010)NO (2010)SE (2010)
Skuespil
570.530528.93215
+114%
-41%1616
258.354
143.125
434.97699.022
+155%998
72.630107.247155.781313.176228.70777
4
156.394
Det KongeligeTeater - i alt
Kungliga Operan,Norske Operan & BallettBallet + Dramaten (SE) + Nationaltheatret (NO)
Opera
Ballet
Skuespil
26
* De tre musketerer” i Dyrehaven er ikke medregnet** Beregnet på baggrund af indbyggertal i henholdsvis Region Hovedstaden (1,7 millioner), StorOslo (1,4 millioner)og Stockholm Län (2,0 millioner)Kilde: Data fra DKT (2011); seneste årsregnskaber; Quartz+Co analyse
110614-KUL101-Wor-Baseline_FINAL
7. SAMMENLIGNING MED ANDRE SCENEKUNSTINSTITUTIONER
En tidligere gennemført benchmarkanalyse af DKT's billetpriser viser, at prisniveauet ligger ligeså højt eller højere end relevante sammenligningsparterEn analyse gennemført af DKT i sammenligning med det britiske konsulenthus Baker Richards har vist, at DKT's priser ligger på et højt niveau iforhold til relevante sammenligningsparter. Det er på baggrund af analysen besluttet at iværksætte et forsøg med såkaldt "dynamic pricing", hvorprissætningen i salen reguleres fleksibelt på baggrund af efterspørgslen, som det kendes fra fx luftfartsselskaber
27
Kilde: Baker Richards, rapport om prisstrategi i Det Kongelige Teater, januar 2011
110614-KUL101-Wor-Baseline_FINAL
7. SAMMENLIGNING MED ANDRE SCENEKUNSTINSTITUTIONER
Det Kongelige Teater modtager de største offentlige tilskud blandt alle i sammenligningsgruppen.Egenfinansieringsgraden er gennemsnitligDKT modtager de største offentlige tilskud blandt alle i sammenlignings-gruppen, svarende til ca. DKK 80 millioner mere end i NO og DKK 70millioner mere end i SESammensætning af indtægterDKK millionerAndre indtægterOffentlige tilskudBilletindtægterDet Kongelige Teater487320596519527150 793115 70781 628Det Kongelige TeaterNorske Operan & Ballett +Nationaltheatret (NO)Kungliga Operan, Ballet + Dramaten (SE)610313
DKT har en egenfinansiering på 25%. Det placerer DKT cirka i midtenaf sammenligningsgruppenEgenfinansieringens andel af ordinære driftsomkostningerProcent
Øvrige indtægter/omkostningerBilletindtægter/omkostninger
191716
2527
I alt
Norske Operan & Ballett +Nationaltheatret (NO)Kungliga Operan, Ballet + Dramaten (SE)
Det Kongelige TeaterNorske Operan & Ballett (NO)
375914
464370349
107 60777 50646 409
Det Kongelige TeaterNorske Operan & Ballett (NO)Kungliga Operan (SE)
612311
171615
2328
Opera, ballet
Kungliga Operan (SE)
Royal Opera House (UK)Suomen Kansallisoopperan (FI)Staatsoper Hamburg (DE)1735
282299330
22955 37294 459
297
808
Royal Opera House (UK)Suomen Kansallisoopperan (FI)Staatsoper Hamburg (DE)58
3515211928
37
72
Det Kongelige Teater
134
11 43 188
Det Kongelige TeaterKungliga Dramatiska Teatern (SE)Nationaltheatret (NO)
637
24162019
30
Skuespil
Kungliga Dramatiska Teatern (SE)Nationaltheatret (NO)
6 17735 21914920114 39
27
28
Note: I DKT's offentlige tilskud medregnes tilskud fra Københavns Kommune på DKK 46 millionerKilde: Data fra DKT (2011); seneste årsregnskaber; Quartz+Co analyse