Kulturudvalget 2011-12
KUU Alm.del Bilag 197
Offentligt
1128232_0001.png
1128232_0002.png
1128232_0003.png
NOTATReferat til Folketingets EuropaudvalgRådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 10.-11. maj 2012 - kul-tur- og sportsdelen5. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af pro-grammet Et Kreativt EuropaFormandskabet havde sat forslaget på dagsordenen m.h.p. 1) en delvis generel indstil-ling om formandskabets kompromistekst og 2) en politisk drøftelse af den foreslåede lå-negarantiordning (facilitet for de kulturelle og kreative sektorer). Drøftelsen skulle bi-drage til Rådets videre arbejde med forslaget om garantiordningen for små og mellem-store virksomheder i de kulturelle og kreative sektorer, der ikke var omfattet af dendelvise generelle indstilling.Til brug for drøftelsen havde formandskabet udsendt et diskussionsoplæg med følgendeto spørgsmål: 1) Hvordan forholder delegationer sig til faciliteten som en del af pro-grammet med dets dobbelte formål om at fremme den kulturelle og sproglige mangfol-dighed og at styrke konkurrenceevnen i de kulturelle og kreative sektorer og 2) hvilkenøglemuligheder og -udfordringer vil indførelse af faciliteten indebære?Kommissionen hilste det velkomment, at logikken, strukturen og målsætningen iKommissionens oprindelige forslag var opretholdt i kompromisteksten. I forhold til lå-negarantiinstrumentet skulle det ses som et godt supplement til de eksisterende støt-temuligheder.Der var blandt delegationerne bred støtte til formandskabets kompromistekst, idet derdog var et mindretal af lande, som fortsat havde forbehold til enkelte dele af teksten.Flere delegationer fremhævede, at kompromisteksten havde en god balance mellem kul-turens iboende værdi og økonomiske betydning. Der var ligeledes opbakning til, atkompromisteksten havde fået flere detaljer og uddybninger samtidig med, at en fleksi-bilitet var opretholdt i teksten.Mht. den foreslåede lånegarantiordning gav delegationerne generelt udtryk for, at dervar tale om et godt og interessant forslag, og at der var behov for at rette op på mar-kedsfejl på dette punkt. Blandt de gennemgående træk var desuden en understregningaf, at en lånegarantiordning ikke skulle erstatte kulturpolitik og kulturstøtte. Der blevdesuden bl.a. lagt vægt på at sikre, at der bliver tale om et fleksibelt instrument medhensigtsmæssige incitamentsstrukturer, samt at ordningen får bred geografisk udbre-delse og kommer alle de kulturelle og kreative sektorer til gode. Der var endvidere be-hov for klare definitioner og kriterier samt for at se nærmere på, hvordan banker ud-vælges og, hvordan erfarings- og vidensopbygning i banksektoren kunne sikres.Kommissionen takkede for en inspirerende debat og udtrykte tilfredshed med, at dervar enighed om vigtige elementer i forslaget, herunder bl.a. at slå de nuværende pro-14. maj 2012
Dok. nr. 1351958
Side 2
grammer sammen, at forslagets hovedformål ikke udelukker hinanden og det vigtige iat skabe de rette vilkår for kunstnere til at virke på tværs af landegrænserne.Formanden konkluderede på baggrund af debatten, at der var opnået en delvis generelindstilling om forslaget og takkede for de konstruktive bemærkninger om lånegaranti-ordningen, som kunne tjene som udgangspunkt for det videre arbejde med forslaget.6. Forslag til Rådets forordning om oprettelse af programmet ”Europa forBorgerne” for perioden 2014-2020Formanden konstaterede efter en kort debat, at der var opnået en delvis generel indstil-ling om forslaget. Enkelte lande opretholdt deres parlamentariske forbehold, som ikkeknyttede sig til forslagets substans, men skyldtes nationale procedurer for behandlingaf sagen.Kommissionen takkede for alle landes konstruktive tilgang i forbindelse med den fore-liggende kompromistekst, ligesom Kommissionen takkede formandskabet for at havegjort fremskridt i sagen.7. Rådets afgørelse om Den Europæiske Kulturhovedstad for 2016Formanden henviste til Kommissionens henstilling vedr. Den Europæiske Kulturho-vedstad for 2016 i Spanien og Polen og konkluderede, at Rådets afgørelse om formelt atudpege Donostia-San Sebastián i Spanien og Wroclaw i Polen som Europæisk Kultur-hovedstad 2016 var vedtaget.Herefter fulgte korte indlæg fra Spanien og Polen, ligesom Kommissionen erindrede om,at udpegningen var et resultat af en lang proces blandt flere konkurrerende byer. Nøg-len til succes var ifølge Kommissionen at gøre kulturhovedstadsarrangementet til en delaf en langsigtet og bæredygtig strategi for den pågældende by.8. Kommissionens henstilling om digitalisering og onlineadgang til kultureltmateriale og digital opbevaringFormanden konstaterede uden debat, at forslaget til rådskonklusioner var vedtaget.9. Anti-dopinga) Konklusioner fra Rådet og regeringsrepræsentanter forsamlet i Rådet ombekæmpelse af doping i motionsidrætIngen delegationer bad om ordet, og formanden konkluderede, at forslaget var vedtaget.b) Fremtidige udfordringer i kampen mod doping, herunder i motionsidræt-tenFormandskabet havde sat en politisk drøftelse om fremtidige udfordringer i kampenmod doping på dagsordenen. Til brug for drøftelsen havde formandskabet udsendt etdiskussionspapir med spørgsmål til delegationerne om bl.a., hvilke vigtigste udfordrin-ger, der ansås at være i det fremtidige antidopingarbejde, hvordan kampen mod dopinginden for motionsidrætten kunne fremmes samt, hvordan samarbejdet fremover på om-rådet bedst kunne gennemføres.
Side 3
Kommissionen fandt det nødvendigt, at antidopingmyndighederne blev involveret ikampen mod motionsdoping, ligesom man i forbindelse med motionsdoping burde rettedet primære fokus på forebyggelse – ikke mindst i forhold til de unge. Det viste sig påbaggrund af undersøgelser, at der ikke var et skarpt skel mellem doping i motionsidrætog eliteidræt – ofte færdedes de samme personer i begge miljøer.Der var blandt alle delegationer, der tog ordet, bred enighed om, at der burde være etstort fokus på forebyggelse og oplysning i forbindelse med kampen mod motionsdoping,og at en indsats særlig skulle rettes mod de unge.En stor gruppe af lande pegede på, at doping i motionsidræt var et problem, som syntesat være udbredt og alvorligt, men som man samtidig ikke vidste nok om. Enkelte landeanså dog motionsdoping for at være et isoleret problem i visse sportsgrene, herundercykling og vægtløftning. Motionsdoping udgjorde under alle omstændigheder en af defremtidige udfordringer, som man burde samarbejde om. Enkelte lande understregedevigtigheden af beskyttelse af personoplysninger og fremhævede, at en oplysnings- og fo-rebyggelsesindsats ikke måtte medføre kontrolforanstaltninger over for almindeligemennesker, hvis privatliv kunne blive krænket.I forhold til det fremtidige samarbejde i regi af Det Internationale Antidoping Agentur(WADA) fremhævede mange delegationer vigtigheden af, at EU leverer et stærkt og ko-ordineret input til revisionen af WADA’s kodeks.Kommissionen noterede sig en bred enighed om, at motionsdoping var et vigtigt områdefor det fremtidige samarbejde om bekæmpelse af doping og oplyste, at det fremtidigeErasmus for Alle program ville muliggøre netop den type af aktiviteter, der efterspurg-tes af medlemslandene.Formanden takkede for debatten, som bl.a. havde vist, at motionsdoping var et vigtigtområde at arbejde videre med.