Kulturudvalget 2011-12
KUU Alm.del Bilag 186
Offentligt
1120992_0001.png
1120992_0002.png
1120992_0003.png
1120992_0004.png
1120992_0005.png
1120992_0006.png
1120992_0007.png
13 spørgsmål og svar om CKO’s fremtid1. Hvorfor er CKO og oplevelseszonerne indtil videre tidsbegrænset til udgangen af2012?CKO blev etableret i forbindelse med den politiske aftale fra 20071om styrkelse af potentialet i kultur-og oplevelsesøkonomien i Danmark. I denne aftale fremgår det, at der ”afsættes i alt 50 mio. kr.” tilcentret. Hovedparten af midlerne afsættes til projekter, som styrker samspillet og udvekslingen afkompetencer mellem kulturlivet og det øvrige erhvervsliv”. Læs mere i CKO’s rammeaftale2ogvedtægter3. Der skal i løbet af 2012 ske en afklaring af den overordnede indsats for de kreative erhvervog disse erhvervs bidrag til vækst og til innovation i det øvrige erhvervsliv. Se mere påwww.cko.dk/omcko.2. Hvilke resultater har CKO opnået siden 2009?Mange af CKO’s resultater er præsenteret i CKO’s årsrapporter fra 2009, 2010 og 20114. CKO haruddelt 23,9 mio. kr til i alt 20 projekter5, hvor kreative aktører samarbejder med virksomheder fra detøvrige erhvervsliv. Resultaterne fra CKO’s vækstpuljeprojekter er løbende beskrevet på www.cko.dk,og metoder og effekter bliver offentliggjort i løbet af efteråret 2012. Desuden har CKO udviklet enrække metodehåndbøger6og cases7, der beskriver effekter af samarbejder mellem kreative erhverv ogdet øvrige erhvervsliv. I 2010 og 2011 har CKO vejledt over 100 virksomheder. Læs mere om CKO’svejledning8. CKO har desuden profilereret oplevelsesøkonomien i Danmark gennem en lang rækkeevents og via pressen i ind- og udland. Dertil kommer en lang række indsatser inden for policy-udvikling på nordisk og europæisk niveau, finansiering og iværksætteri relateret til de kreativeerhverv, innovation i det øvrige erhvervsliv mv.3. Har CKO iværksat initiativer, der rækker ud over 2007-aftalen?I CKO’s vedtægter og rammeaftale fremgår det, at CKO skal løse en række relaterede opgaver for atindsamle og generere viden, nationalt og internationalt for derefter at videreformidle denne viden tiloffentligheden, kulturlivet og erhvervslivet. CKO har selv skaffet finansiering til flere af disse konkreteprojekter:Creative Business Cup9Creative Business Cup er en konkurrence for iværksættere fra de kreative erhverv. I 2012gennemfører CKO en global finale af Creative Business Cup bl.a. med støtte fra
http://www.cko.dk/sites/default/files/politisk_aftale_om_styrkelse_af_kultur-_og_oplevelsesoekonomien_i_danmark.pdfhttp://www.cko.dk/sites/default/files/CKO_Rammeaftale_2.pdf3http://www.cko.dk/sites/default/files/cko_vedtaegter_2.pdf4http://www.cko.dk/omcko5http://www.cko.dk/projekter6http://www.cko.dk/metoder7http://www.cko.dk/cases8http://www.cko.dk/virksomheder9http://www.creativebusinesscup.com12
Erhvervsstyrelsen og Kauffman Foundation, sidstnævnte står bag Global Entrepreneur Week iuge 46. Det er også ugen, hvor den internationale finale i Creative Business Cup finder stedover tre dage i København. Over 20 lande forventes at deltage. Læs evt. mere påwww.cko.dk/cbcFAME – Facilitating Acces and Mobilisation og European finance for growth of creativeindustries10CKO gennemfører sammen med partnere fra Italien, Tyskland og Danmark projeket FAME –Facilitating Acces and Mobilisation of European finance for growth of creative industries.Projektet hører under Europa Kommissionens DG Enterprise’s intiativ ”European CreativeIndustries Alliance”. Projektet er del af et europæisk initiativ, der skal gøre det lettere forkreative erhverv med højt vækstpotentiale at skaffe den fornødne kapital, udviklevirksomheden og skabe vækst. FAME løber over tre år fra 2012-2014 og har et samlet budgetpå 12 mio. kr. Det vil bl.a. udvikle nye, målrettede finansieringsinstrumenter og udnyttepotentialet hos offentlige og private aktører i hele Europa.Reach Out11CKO har siden 2009 varetaget Reach Out - Kulturministeriets initiativ for brugerinddragelseog innovation i kulturens verden. Der var afsat i alt 5 mio. kr. til Reach Out, og halvdelen afmidlerne er uddelt til projektstøtte. Udover projektstøtte har der været fire andrefokusområder for Reach Out: etablering af netværk, afholde møder og seminarer,kommunikation til kulturlivet og rådgivning om brugerinddragelse. Reach Out programmetsnuværende finansiering ophører i maj 2012, men CKO har tilbudt af varetage netværket åretud.Nordisk Ministerråd – KreaNord12I 2010 løste CKO sin første opgave for Nordisk Ministerråd i regi af KreaNord. De mange ideerog interesser blev samlet i fire centrale policy-anbefalinger. Anbefalinger blev præsenteret påen konference i slutning af 201o. Siden har CKO hvert år løst en rækker opgaver for Kreanordinden for policy, netværk og kommunikation. KreaNord er et initiativ, der skal forbedrevilkårene for de kreative erhverv i Norden. CKO har etableret et myndighedsnetværk meddeltagere fra de nordiske lande og Færøerne. Dette netværk bidrog bl.a. til løsning af den andenstore opgave: udgivelse af en nordisk casesamling13om kreative virksomhedersforretningsudvikling og erfaringer. Endelig har CKO videreudviklet www.kreanord.org. I 2012udvikler CKO et ”business angel netværk”. Desuden skal CKO i 2012 sammenligne de nationaleindsatser i de nordiske lande, dvs. gennemføre en policy-evaluering, drive et nordiskaktørnetværk og beskrive KreaNord tiltag i 2008-12 for de nordiske ministre på området.Innovationsnetværk for Videnbaseret Oplevelsesøkonomi (Invio)14CKO spiller en væsentlig rolle i Invio, som Styrelsen for Forskning og Innovation støtter fremtil 2014. CKO varetager netværkets formidling og videnspredning, hvilket er af særligt storbetydning i et projekt, der skal skabe øget integration mellem erhvervslivets aktører, forskning-og vidensinstitutioner og øvrige interessenter. Målet er at indsamle og formidle viden om
http://www.cko.dk/eu-satser-p-kreative-erhvervhttp://www.cko.dk/reachout12http://kreanord.org/omkreanord13http://kreanord.org/node/89814http://invio-net.dk1011
Side 2
oplevelsesbaseret forretningsudvikling. En opgave, der ligger i forlængelse af CKO’s videns- ogprofileringsindsatser.4. Hvilke analyser og erfaringer – nationale såvel som internationale er interessante atinddrage i overvejelserne om fremtidige initiativer og tiltag for oplevelsesøkonomien iDK?Der findes interessante analyser og anden viden, som kan findes på www.cko.dk/viden. Blandt devæsentligste er følgende:Vækst via Oplevelser 201115(CKO og Erhvervsstyrelsen, nov. 2011)Rapporten viser, at oplevelseserhvervene i Danmark står for knapt 12 pct. af værdiskabelsen idansk erhvervsliv. Det svarer til en årlig værditilvækst på 108 mia. kr. Desuden arbejder enmeget stor del af danske virksomheder, 91 pct., med oplevelser som en del af forretningen forat skabe værdi for kunder og medarbejdere. Næsten 8 pct. af den samlede beskæftigelse iDanmark findes i oplevelseserhvervene.Behovsanalysen del I og II16(CKO 2011/2012)Rapporten belyser kreative erhvervs muligheder og barrierer for at vækst. Analysen, der ergennemført i samarbejde med Epinion, bygger bl.a. på interviews med 1022 virksomheder frakreative erhverv. Undersøgelsen viser bl.a., at de kreative virksomheder er ligesåvækstambitiøse som det øvrige erhvervsliv, men at de oplever vedvarende udfordringer medbl.a. forretningsudvikling – selv med de nuværende offentlige rådgivningstilbud og i højeregrad end virksomheder fra det øvrige erhvervsliv. Undersøgelsen viser også, at små ogmellemstore virksomheder på tværs af de kreative brancher ligner hinanden mere i deresbehovsprofil end virksomheder af samme størrelse i det øvrige erhvervsliv og at det øvrigeerhvervsliv ønsker ydelser fra de kreative. Der er med andre ord dokumenteret et marked forkreative ydelser. Og der er behov for målrettet erhvervsservice på tværs af de kreative brancher.EU Kommissionens Konkurrenceredegørelse17(EU Kommissionen 2010)Redegørelsen fastslog, at "de kulturelle og kreative sektorers bidrag til EU's BNP var 4,5 pct. ogsektorerne beskæftigede ca. 3,8 pct. af den europæiske arbejdsstyrke. Udover dette direktebidrag til jobskabelse og vækst har disse sektorer afsmittende virkninger på andre områder (…)og skaber fordele for uddannelser, social integration og social innovation. De kulturelle ogkreative sektorer har derfor stor betydning for EU's bestræbelser på at komme ud af denaktuelle krise. Selv om disse sektorer i de senere år har haft højere vækstrater endgennemsnittet i mange lande, står de stadig over for særlige udfordringer og vanskeligheder".EU Kommissionens The Entrepreneurial Dimension of the Cultural and Creative Industries18(EU Kommissionen 2010)Rapporten sætter fokus på kreativitetsdreven innovation. Kreativitetsdreven innovation ierhvervslivet dækker over en bred vifte af muligheder for at skabe forretningsudvikling medafsæt i kreative fagligheder, herunder fx skuespil, design, musik, kunst, spiludvikling,
http://www.cko.dk/vvohttp://www.cko.dk/behovsanalyse17http://cko.dk/gruppeindlaeg/konkurrenceredeg-relse-de-kreative-industrier-skaber-v-kst18http://cko.dk/gruppeindlaeg/eu-s-tter-fokus-p-den-kreative-innovation1516
Side 3
animation, film mv. Fordi kreativiteten er central for innovation, er de kulturelle og kreativebrancher væsentlige for Europas fremtid. Rapporten er en bred analyse af de generellerammebetingelser, som de kulturelle og kreative brancher har for at skabe vækst i Europa. Densætter fokus på de – ofte meget små – kreative virksomheders vækstudfordringer og peger på,hvordan området kan styrkes.Risky Business19(Demos 2010)Den britiske tænketank Demos har vurderet risikoen for investeringer i de kulturelle ogkreative erhverv. Resultatet viser, at kulturelle og kreative virksomheder ikke er mindrelevedygtige end virksomheder i andre erhverv. Faktisk viser de kreative virksomheder stor evnetil at kunne overleve økonomiske op- og nedture i opstartsårene, fordi de ofte ikke har særlige,høje, faste omkostninger sammenlignet med andre typer virksomheder.5. Hvad mener CKO, at der skal ske efter 2012?I foråret 2011 fremsatte CKO og de fire oplevelseszoner20en række anbefalinger21, som blevpræsenteret på en konference på Christiansborg den 7. juni 2011. Efterfølgende har CKO’s bestyrelse22drøftet fremtiden særligt med henblik på, hvilke udvalgte aktiviteter, der vil være relevante atfortsætte, efter den nuværende bevilling udløber.6. Hvilke elementer mener CKO, en aftale om initiativer efter 2012 bør omfatte?En politisk aftale i 2012 om kultur- og oplevelsesøkonomien i Danmark bør fokusere på at:Styrke de kreative erhvervDe kreative erhverv har et stort vækstpotentiale, men er samtidig kendetegnet ved noglesærlige udfordringer, der kan forhindre, at vækstpotentialet realiseres. Det gælder behov forstyrkede kompetencer inden for forretningsudvikling, strategi, eksport, ophavsret ogfinansiering.Styrke kreativitetsdreven innovation og spill-over i det øvrige erhvervslivErhvervslivets har behov for nye redskaber til differentiering og til at styrkekonkurr3232enceevnen. Kreativitetsdreven innovation har vist sig som en effektivinnovationsform i erhvervslivet, men kræver indsigt og erfaring med, hvordan der skabessynergi mellem kreative kompetencer og forretning.Fremtidens målsætningFremtidens målsætning bør derfor være: at styrke kompetenceudvekslingen mellem de kreativeerhverv og det øvrige erhvervsliv: Herigennem opnår de kreative aktører øgetprofessionalisering indenfor forretningsudvikling mv., samtidig med, at erhvervslivets øvrigevirksomheder tilegner sig nye metoder inden for kreativitetsdreven innovation ogoplevelsesbaseret forretningsudvikling. Samlet set vil det være en styrkelse af både de kreativeerhverv og det øvrige erhvervsliv. Denne vurdering tager afsæt i CKO’s aktiviteter og erfaringer
http://cko.dk/demos-risky-businesshttp://www.cko.dk/de-fire-oplevelseszoner21http://cko.dk/sites/default/files/oplevelseszonerne_og_cko_strateginotat_www_0.pdf22http://www.cko.dk/ckos-bestyrelse1920
Side 4
siden 2009 samt CKO’s research af nationale og internationale erfaringer og rapporter påområdet.7. Hvad mener CKO, der helt konkret bør gøres?For at indfri vækstpotentialet i de kreative erhverv og oplevelsesøkonomien bør der skabesoverensstemmelse mellem de forskellige politikområder og forskellige interessenter bør involveres,herunder brancheorganisationer, myndigheder, regionale erhvervsservicecentre, kapitalordninger,forskning- og uddannelsesinstitutioner mfl.Der er behov for at skabe bedre service for virksomhederne og understøtte de talrige muligheder forsynergi mellem Danmarks kreative erhverv og det øvrige erhvervsliv. Derfor skal vi synliggørepotentialerne i Danmarks kreative erhverv og sætte fokus på værdien af kreativitetsbaseret innovationog spill-over. Det vil desuden være hensigtsmæssigt at skabe overblik, enkelthed og en ”one-point-of-entrance” i forhold til offentlige initiativer, der sigter mod vækst i de kreative erhverv og kreativinnovation i det øvrige erhvervsliv.CKO foreslår derfor, at man etablerer et væksthus og et videncenter for kreative erhverv, der kanunderstøtte de specialiserede aktører og brancheorganisationer indenfor de kreative erhverv. Et sådantvæksthus kan også være en serviceplatform for det øvrige erhvervsliv, der ønsker at arbejde medkreativitetsbaseret innovation. Væksthuset kan fx etableres i et offentligt-privat partnerskab, eventueltmed et råd sammensat af interessenter fra Danmarks kreative aktører og brancheorganisationer samterhvervslivets virksomheder og organisationer. Det kunne være i lighed med det svenske råd forkulturelle og kreative erhverv23. Herved ville væksthuset dels have mulighed for at samle en lang rækkeaktører med stor relevans for hinanden, dels styrke mulighederne for at tale med samlet stemme ispørgsmål, der vedrører fælles styrker og udfordringer.8. Hvilke udenlandske erfaringer er der på området, som er værd at vurdere?Ja, der er en lang række udenlandske erfaringer på området, som kan findes i CKO’svidensbibliotek24. De kreative erhverv er gennem det seneste årti kommet i stigende politisk fokussom en driver for social, kulturel og økonomisk vækst. Både i de nordiske lande og i EU. CKO harbidraget til den norske og svenske handlingsplan på området, som aktuelt er under udvikling. CKO haropnået international anerkendelse og er blevet involveret i en række udenlandske initiativer. Partiernebag den politiske aftale fra 2007 var forudseende, og Danmark har derfor været foregangsland i enudvikling, som fortsat bliver mere aktuel. CKO er pt. involveret i følgende, internationalekonstellationer: European Creative Industries Alliance/FAME25og Nordisk Ministerråd/KreaNord26.På europæisk niveau har der været stigende fokus på de kulturelle og kreative erhverv siden 2007,hvor det netop afsluttede projekt Creative Growth27blev iværksat. Ser man på de senere rapporter fraEuropa-Kommissionen må man sige, at missionen lykkedes; i Europa-Kommissionens grønbog fra201028samt Europa-Kommissionens konkurrenceredegørelse29fra samme år tilskrives de kulturelle
http://www.sweden.gov.se/sb/d/13404/a/152387?setEnableCookies=truehttp://www.cko.dk/viden25http://cko.dk/eu-satser-p-kreative-erhverv26http://kreanord.org/omkreanord27http://www.creative-growth.eu/28http://www.cko.dk/sites/default/files/green_paper_-_unlocking_the_potential_of_cultural_and_creative_industries.pdf29http://www.cko.dk/gruppeindlaeg/konkurrenceredeg-relse-de-kreative-industrier-skaber-v-kst2324
Side 5
og kreative erhverv stor betydning for de europæiske erhvervs fortsatte konkurrenceevne på detglobale marked. Af andre landes initiativer på området kan nævnes:Centre of Excellence for the Cultural and Creative Industries30(DE), oprettet af den tyskeforbundsregering og giver på føderalt niveau rådgivning og information og støtter netværk forde kreative erhverv.Ontario Media Development Cooperation31, OMDC (CAN), er et selskab under OntariosKulturministerium og har til opgave at tiltrække investeringer, skabe arbejdspladser og styrkeinnovation og udvikling af nye forretningsmodeller i udvalgte kreative brancher (film, tv,computerspil og forlagsvirksomhed).Institut pour le Financement du Cinéma et des Industries Culturelles32, IFCIC (FR) er etablereti 1983 af den franske stat og en række banker og tilbyder bankgarantier til de kreative erhverv.IFCIC består af to fonde, der tilsammen bidrager med 273 mio. EUR i bankgarantier.National Endowment for Science Technology and the Arts33,NESTA (UK) er en nationalbritisk fond rettet mod videnskab, teknologi og kunst/kultur. Økonomisk vækst, offentligservice og kreative industrier er blandt NESTA’s fokusområder.Creative Industries Development Agency34, CIDA (UK) i London er etableret af offentligemyndigheder, kreative virksomheder, uddannelsesinstitutioner mm. CIDA’s opgaver er i vidudstrækning at hjælpe kreative entreprenører og virksomheder med at håndtere diverseudfordringer, såsom ophavsret, finansiering og opstart af egen virksomhed gennemekspertrådgivning, vidensspredning og networking-events.Dutch Creative Industries Council35er et nyt Hollandsk tiltag (opstart 2012), der er udset til atorganisere indsatsen for at realisere potentialerne i de kreative erhverv. Målsætningen er atbringe Holland i front i Europas kreative økonomi inden 2020.9. Skal CKO ikke evalueres?CKO har aftalt en række effektmål, der skal tegne et billede af CKO’s resultater. Målene er opstilletbl.a. fordi der var enighed om, at det er mere værdifuldt at vurderede effekterne løbende fremfor vedbevillingsperiodens afslutning36. CKO fandt det mere værdifuldt at løbende vurdere effekterne afCKO’s aktiviteter fremfor ved bevillingsperiodens afslutning. Se status på effektmålene for 201137.Kulturministeriet og Erhvervsstyrelsen har efter et udbud givet Deloitte til opgave at evaluere, hvordan2007-aftalen er blevet implementeret. Resultaterne af Deloitte’s evaluering, der omfatter både CKO ogde fire oplevelseszoner bliver offentliggjort i løbet af foråret 201238.
http://www.kultur-kreativ-wirtschaft.de/KuK/Navigation/root.htmlhttp://www.omdc.on.ca/32http://www.ifcic.fr/33http://www.nesta.org.uk/34http://www.cida.co.uk/35http://www.government.nl/issues/enterpreneurship-and-innovation/investing-in-top-sectors/creative-industry36http://www.cko.dk/sites/default/files/effektmaal_og_handlingplan_2011_web.pdf37http://www.cko.dk/sites/default/files/status_paa_ckos_effektmaal.pdf38http://cko.dk/evaluering-af-indsatsen-inden-oplevelses-konomi3031
Side 6
10. Har CKO aktiviteter og forpligtelser efter 2012?Ja, CKO er i FAME-initiativet forpligtet frem til 2014. Hvis ikke CKO fortsætter, må Danmark og deøvrige nordiske lande, som CKO repræsenterer, forlade FAME, der med støtte fra European CreativeIndustries Alliance under Europa-Kommissionen, skal styrke finansieringsmulighederne for dekreative erhverv. CKO er også forpligtet frem til 2014 i innovationsnetværket Invio39, som støttes afStyrelsen for Forskning og Innovation. De øvrige aktiviteter, eksempelvis de igangværendevækstpuljeprojekter40har CKO tilrettelagt, så de afsluttes inden udgangen af 2012.11. Hvornår bliver der truffet en beslutning om CKO’s fremtid?Det er ikke muligt at sige med sikkerhed, hvornår der bliver truffet en beslutning.12. Hvad sker der med CKO’s bestyrelse og medarbejdere?Det er erhvervs- og vækstministeren og kulturministeren, der udpeger CKO’s bestyrelse ogbestyrelsesformand. I 2008 skete det efter indstillinger fra partierne bag 2007-aftalen. Hvis CKOfortsætter, kan bestyrelsen helt eller delvist genudnævnes eller udskiftes helt. CKO’s direktør ogmedarbejdere er alle opsagt til senest den 31. december 2012. Lejemålet ved Forskerparken CAT iRoskilde er ligeledes opsagt til den 31. december 2012.
13. Hvad sker der, hvis CKO’s bevilling ikke forlænges?Selvom ca. 34 pct. af CKO’s indtægter ikke vedrører bevillingen fra 2007-aftalen, vil det værevanskeligt at fortsætte CKO efter den 31. december 2012, hvis bevillingen ikke forlænges. Det kan ikkeudelukkes, at visse af aktiviteterne fortsætter, eksempelvis det EU-finansierede FAME-initiativ omfinansiering og CKO’s aktiviteter i innovationsnetværket Invio. Man kan også forestille sig andrescenarier, hvor CKO’s aktiviteter videreføres i samarbejde med andre myndigheder eller aktører.
3940
http://invio-net.dkhttp://cko.dk/projekter
Side 7