Kulturudvalget 2011-12
KUU Alm.del Bilag 186
Offentligt
Oplevelseserhvervene – de kreative brancher
1
Vækst via oplevelser, 2011
De kreative erhverv udgjorde i 2008 ca.
af værditilvæksteni Danmarkeller i alt 108 mia. kr. om åretKilde: Vækst via oplevelser, 2011
2
Virksomheder er mere innovativeProduktinnovation50454035302520151050% af virksomheder
44 %32 %
Stærk samhandel med kreative
Svag samhandel med kreativeKilde: Erhvervs- og Byggestyrelsen, 2008
3
Hovedkonklusioner fra behovsanalysedel I
Fælles karakteristika
Myten aflives4
De kreative erhverv er kendetegnet ved…
At have ambitionerom eksport oginternationalisering- i højere grad end detøvrige erhvervsliv
At intellektuelleophavsrettighederoftere er bærendefor forretnings-modellen end i detøvrige erhvervsliv
Forretningsudviklingog finansiering erstørre udfordringerend i det øvrigeerhvervsliv5
Behov for rådgivning og kreative ydelserOp mod 50% afvirksomhederneefterspørgerkreative ydelsersom eks.differentiering, input tilinnovation, salgstræningOp mod 50% afvirksomhederneefterspørgerrådgivnings-tilbud inden forforretnings-udvikling, finansiering, salg, ledelse og IPR
Op mod 5% afvirksomhederfra det øvrigeerhvervslivkøber kreativeydelser
Op mod 5% afvirksomhederfra de kreativeerhverv brugerrådgivnings-tilbud
Det øvrigeerhvervsliv
De kreativeerhverv6
Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi
1
Styrke innovationi erhvervslivetgennemsamarbejde medkreative aktørerStyrke deerhvervsmæssigekompetencer i dekreative erhverv7
2
Et typisk vækstpuljeprojektVirksomhed3. partKreativaktør
Udfordring(vækstrelateret)
Løsning(kreativekompetencer)
Projekt
Vækst(for virksomhed)
Viden(resultater ogmetoder)
Vækst(for kreative)
8
Meget andet…
KreaNord, NordiskMinisterråd
Creative Business Cup
Invio, Forsknings- ogInnovationsstyrelsen
Reach Out,Kulturministeriet
Europa-Kommissionen
Vækst via oplevelser,EBST
9
Inserire qui titoloTitolo della presentazioneSOTTOTITOLOdella presentazione.
En international konkurrence for iværksættere frade kreative erhverv med finale i København
International konkurrence
The Best Creative Entrepreneurin the World
Service, Synlighed og Sammenhæng•Samarbejde og skabe synergi på tværs afbrancher og myndigheder•Inddrage og fremme kreative aktører i alleaktiviteter•Pas på den inter-institutionel konkurrence•Skabe sammenhæng og overblik•Viden og implementering (OPP-løsninger)•Profilering ud over grænserne
13
Kontakt…
14